Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Mem - Zadanie dla chętnych XIX-XX wiek - Nowe czasy na Cieszyńskim

Chcesz uzyskać lepszą ocenę z historii? A może zalegasz z jakąś pracą pisemną (np. noc listopadowa)?

To zadanie jest dla Ciebie :)

Zadanie polega na stworzeniu mema lub obrazka satyrycznego o potencjale edukacyjnym (analogicznie jak na pracach klasowych/sprawdzianach). Żeby to zrobić musiszz zobaczysz inspirujący wywiad z cenionym badaczem (dr Michaelem Morysem-Twarowskim lub prof. Radosławem Zenderowskim), który dostarczy ci paliwa (tematu) do działań. Koniecznie wcześniej wynotuj kilka najważniejszych uwag do filmu i kluczowych informacji historycznych (i ciekawostek). Łącznie będzie to ok. kilkunastu zdań. Poniżej dokładniejsze instrukcje.
  • Zadanie
  • 1. Obejrzyj jeden, dwa lub trzy filmy, z których każdy trwa ok. 30-40 minut
    • Ile filmów obejrzeć? Zależnie od tego, jak bardzo zależy Wam na ocenie.
    • Standardowo wystarczy jeden (zanim wybierzesz, przewiń sobie dwa różne, żeby świadomie wybrać kogo wolisz słuchać :). 
    • Wybierz film z listy:
      1. „Narodziny polskich elit na Śląsku Cieszyńskim” / dr Michael Morys-Twarowski  https://youtu.be/c8bps8zd31U?t=116
      2. Naród na kresach... przypadek cieszyński / prof. Radosław Zenderowski
      3.   https://youtu.be/UT4q3eJXMmc?t=7
      4. Cieszyńska specjalność: Praca organiczna / MMT https://youtu.be/013asWLm3Vs?t=80
    1. 2. W czasie seansu wynotuj sobie w notatniku (np. na kartce/w telefonie):
      • a)  swoje subiektywne uwagi dotyczące filmu (ok. 6 uwag; tj. jedna na 5 minut), np. 
      • "Wow! Ale śmieszne" (10:20); 
      • "Ale nudy /bez sensu" (min. 16-20); 
      • "Nie wierzę! Serio! Ci Cieszyniacy to spryciarze" (m: 16-20);
      • te proste komentarze mogą ci się później przydać. Możesz zapisać minuty, by ew. wrócić do najważniejszej sceny ponownie. 
      • Te notatki są ważne także dlatego, że są widomym śladem zaangażowania w odbiór :). 
    2. 3. b) kilka najważniejszych informacji historycznych i ciekawostek
      1. kilka (łącznie ok. 4-8 informacji), dotyczących, zmian zachodzących w
      2. a) Europie
      3. b) Austrii
      4. c) ziemiach polskich
      5. d) Śląsku Cieszyńskim
      4. Po projekcji: Odnieś się w 2-3 zdaniach do każdego z punktów:
      1. Oceń wywiad w skali od 1 do 10. Czy było w niej coś fajnego albo niefajnego?
      2. Jaka informacja wywarła na Tobie największe wrażenie? Dlaczego?
      3. Co zaskoczyło mnie w opowieści na temat życia i mentalności ludzi XIX wieku (

        zachowania, światopogląd, etc.

        ). 

         

      4. Zrób krótki research. Kim jest naukowiec-gość nagrania?


     
    Cieszyńska specjalność: Praca organiczna od 1:23: https://youtu.be/013asWLm3Vs?t=80
    prof. Zender: od 2:12: 6:00; 19-21: piszą pamiętniki (mniej: od 14 min o Słowakach; 14:00- polska jest jak obwarzanek; 16:00-22- migrujące granice i wiara w niepodległość; 22: Formuła Austrii się wyczerpała): Naród na kresach... przypadek cieszyński / prof. Radosław Zenderowski




    Popular posts from this blog

    Klasa 5

    Sprawdzian I: 490 p.n.e.- bitwa pod Maratonem, I wojna Greków z Persami 753 p.n.e. - legendarne założenie Rzymu 44 p.n.e. - śmierć Juliusza Cezara 1 rok n.e. - narodziny Jezusa Tabela: A (wersja podstawowa, na Bdb);  B (wersja rozszerzona o wyjaśnienia) Powyżej dwie tabele. Wykazy zawierają skrót wymaganych informacji.  Zastrzeżenie:  Kolorem czerwonym  oznaczono elementy, których znajomość może pomóc w uzyskaniu oceny  bardzo dobrej Kolorem zielonym  oznaczono elementy, których opanowanie zaleca się na ocenę c elującą Elementy fioletowe i żółte  - wiedza prawie zupełnie zbędna i elementy dyskusyjne :) Sprawdzian nr I:  Zadanie I: Tabelka, luki Na podstawie powyższych tabel uzupełnij luki - tj.  ok. 10 najważniejszych postaci/ dat/ wydarzeń z historii (tematy 1.1-1.4; 2.1-2.2; 2.5; 3.2), wg powyższego schematu. Zadanie II: Uszereguj wydarzenia:  uluż w odpowiedniej kolejności wydarzenia (np. na osi czasu) od najstarszego do tego, które będzie najpóźniej Pierwszy człowiek w Europi

    Pierwsza wojna światowa

    Co będzie na sprawdzianie, etc.? Kilka (7) najważniejszych dat rocznych, np: Wybuch wojny Rewolucje w Rosji Przystąpienie USA do wojny Uporządkuj chronologię wydarzeń , spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.  Uporządkuj państwa ; po której stronie konfliktu walczyły? Wybierz 1 z 2 zaproponowanych zagadnień (łącznie jest 7 zagadnień- zob. podwykaz) i opisz w ok. 8 minipunktach (każdy punkt, to przynajmniej 3 fakty; ktoś, coś, gdzieś itp) Wspaniałe stulecie? U progu I wojny, miniwątki które można poruszyć: Europa, Austria i Cieszyn przeł. XIX i XX w. sytuacja gospodarcza, społelczna i geopolityczna Bałkany Panujący np. FJI - sielankowy portret rozwój przemysłu, szkolnictwa, przykłady Rywalizacja narodowa w różnych częściach Europy Austria 12 Narodów - jakich, kto prześladuje a kto prześladowany? Cieszyn sielankowy z piosenki Nohavicy Tesinska, tzn.? Konflikt polsko-niemiecki na Śl. Ciesz. -  Krwawa niedziela w Cieszynie itp. dyskryminacja Polaków Szkoły  Rota - genez

    Klasa 4

    Podstawa programowa (2024), cz. I: "KLASA IV I. Elementy historii rodzinnej i regionalnej.  Uczeń: 1) zbiera informacje na temat historii swojej rodziny, gromadzi pamiątki rodzinne i opowiada o nich; 2) poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje. II. Najważniejsze elementy polskiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń: 1) zna symbole narodowe (barwy, godło, hymn państwowy), najważniejsze święta narodowe i państwowe, potrafi wytłumaczyć ich znaczenie; 2) wiąże najważniejsze zabytki i symbole kultury polskiej z właściwymi regionami. III. Refleksja nad historią jako nauką. Uczeń: 1) wyjaśnia, na czym polega praca historyka; 2) wskazuje sposoby mierzenia czasu w historii i posługuje się pojęciami chronologicznymi; 3) rozpoznaje rodzaje źródeł historycznych; 4) odróżnia historię od dziejów legendarnych (....)". Punkt III. Rozwinięcie - Refleksja nad historią jako nauką: 1) Na czym p