Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Mem - Zadanie dla chętnych XIX-XX wiek - Nowe czasy na Cieszyńskim

Chcesz uzyskać lepszą ocenę z historii? A może zalegasz z jakąś pracą pisemną (np. noc listopadowa)?

To zadanie jest dla Ciebie :)

Zadanie polega na stworzeniu mema lub obrazka satyrycznego o potencjale edukacyjnym (analogicznie jak na pracach klasowych/sprawdzianach). Żeby to zrobić musiszz zobaczysz inspirujący wywiad z cenionym badaczem (dr Michaelem Morysem-Twarowskim lub prof. Radosławem Zenderowskim), który dostarczy ci paliwa (tematu) do działań. Koniecznie wcześniej wynotuj kilka najważniejszych uwag do filmu i kluczowych informacji historycznych (i ciekawostek). Łącznie będzie to ok. kilkunastu zdań. Poniżej dokładniejsze instrukcje.
  • Zadanie
  • 1. Obejrzyj jeden, dwa lub trzy filmy, z których każdy trwa ok. 30-40 minut
    • Ile filmów obejrzeć? Zależnie od tego, jak bardzo zależy Wam na ocenie.
    • Standardowo wystarczy jeden (zanim wybierzesz, przewiń sobie dwa różne, żeby świadomie wybrać kogo wolisz słuchać :). 
    • Wybierz film z listy:
      1. „Narodziny polskich elit na Śląsku Cieszyńskim” / dr Michael Morys-Twarowski  https://youtu.be/c8bps8zd31U?t=116
      2. Naród na kresach... przypadek cieszyński / prof. Radosław Zenderowski
      3.   https://youtu.be/UT4q3eJXMmc?t=7
      4. Cieszyńska specjalność: Praca organiczna / MMT https://youtu.be/013asWLm3Vs?t=80
    1. 2. W czasie seansu wynotuj sobie w notatniku (np. na kartce/w telefonie):
      • a)  swoje subiektywne uwagi dotyczące filmu (ok. 6 uwag; tj. jedna na 5 minut), np. 
      • "Wow! Ale śmieszne" (10:20); 
      • "Ale nudy /bez sensu" (min. 16-20); 
      • "Nie wierzę! Serio! Ci Cieszyniacy to spryciarze" (m: 16-20);
      • te proste komentarze mogą ci się później przydać. Możesz zapisać minuty, by ew. wrócić do najważniejszej sceny ponownie. 
      • Te notatki są ważne także dlatego, że są widomym śladem zaangażowania w odbiór :). 
    2. 3. b) kilka najważniejszych informacji historycznych i ciekawostek
      1. kilka (łącznie ok. 4-8 informacji), dotyczących, zmian zachodzących w
      2. a) Europie
      3. b) Austrii
      4. c) ziemiach polskich
      5. d) Śląsku Cieszyńskim
      4. Po projekcji: Odnieś się w 2-3 zdaniach do każdego z punktów:
      1. Oceń wywiad w skali od 1 do 10. Czy było w niej coś fajnego albo niefajnego?
      2. Jaka informacja wywarła na Tobie największe wrażenie? Dlaczego?
      3. Co zaskoczyło mnie w opowieści na temat życia i mentalności ludzi XIX wieku (

        zachowania, światopogląd, etc.

        ). 

         

      4. Zrób krótki research. Kim jest naukowiec-gość nagrania?


     
    Cieszyńska specjalność: Praca organiczna od 1:23: https://youtu.be/013asWLm3Vs?t=80
    prof. Zender: od 2:12: 6:00; 19-21: piszą pamiętniki (mniej: od 14 min o Słowakach; 14:00- polska jest jak obwarzanek; 16:00-22- migrujące granice i wiara w niepodległość; 22: Formuła Austrii się wyczerpała): Naród na kresach... przypadek cieszyński / prof. Radosław Zenderowski