Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Mem - Zadanie dla chętnych XIX-XX wiek - Nowe czasy na Cieszyńskim

Chcesz uzyskać lepszą ocenę z historii? A może zalegasz z jakąś pracą pisemną (np. noc listopadowa)?

To zadanie jest dla Ciebie :)

Zadanie polega na stworzeniu mema lub obrazka satyrycznego o potencjale edukacyjnym (analogicznie jak na pracach klasowych/sprawdzianach). Żeby to zrobić musiszz zobaczysz inspirujący wywiad z cenionym badaczem (dr Michaelem Morysem-Twarowskim lub prof. Radosławem Zenderowskim), który dostarczy ci paliwa (tematu) do działań. Koniecznie wcześniej wynotuj kilka najważniejszych uwag do filmu i kluczowych informacji historycznych (i ciekawostek). Łącznie będzie to ok. kilkunastu zdań. Poniżej dokładniejsze instrukcje.
  • Zadanie
  • 1. Obejrzyj jeden, dwa lub trzy filmy, z których każdy trwa ok. 30-40 minut
    • Ile filmów obejrzeć? Zależnie od tego, jak bardzo zależy Wam na ocenie.
    • Standardowo wystarczy jeden (zanim wybierzesz, przewiń sobie dwa różne, żeby świadomie wybrać kogo wolisz słuchać :). 
    • Wybierz film z listy:
      1. „Narodziny polskich elit na Śląsku Cieszyńskim” / dr Michael Morys-Twarowski  https://youtu.be/c8bps8zd31U?t=116
      2. Naród na kresach... przypadek cieszyński / prof. Radosław Zenderowski
      3.   https://youtu.be/UT4q3eJXMmc?t=7
      4. Cieszyńska specjalność: Praca organiczna / MMT https://youtu.be/013asWLm3Vs?t=80
    1. 2. W czasie seansu wynotuj sobie w notatniku (np. na kartce/w telefonie):
      • a)  swoje subiektywne uwagi dotyczące filmu (ok. 6 uwag; tj. jedna na 5 minut), np. 
      • "Wow! Ale śmieszne" (10:20); 
      • "Ale nudy /bez sensu" (min. 16-20); 
      • "Nie wierzę! Serio! Ci Cieszyniacy to spryciarze" (m: 16-20);
      • te proste komentarze mogą ci się później przydać. Możesz zapisać minuty, by ew. wrócić do najważniejszej sceny ponownie. 
      • Te notatki są ważne także dlatego, że są widomym śladem zaangażowania w odbiór :). 
    2. 3. b) kilka najważniejszych informacji historycznych i ciekawostek
      1. kilka (łącznie ok. 4-8 informacji), dotyczących, zmian zachodzących w
      2. a) Europie
      3. b) Austrii
      4. c) ziemiach polskich
      5. d) Śląsku Cieszyńskim
      4. Po projekcji: Odnieś się w 2-3 zdaniach do każdego z punktów:
      1. Oceń wywiad w skali od 1 do 10. Czy było w niej coś fajnego albo niefajnego?
      2. Jaka informacja wywarła na Tobie największe wrażenie? Dlaczego?
      3. Co zaskoczyło mnie w opowieści na temat życia i mentalności ludzi XIX wieku (

        zachowania, światopogląd, etc.

        ). 

         

      4. Zrób krótki research. Kim jest naukowiec-gość nagrania?


     
    Cieszyńska specjalność: Praca organiczna od 1:23: https://youtu.be/013asWLm3Vs?t=80
    prof. Zender: od 2:12: 6:00; 19-21: piszą pamiętniki (mniej: od 14 min o Słowakach; 14:00- polska jest jak obwarzanek; 16:00-22- migrujące granice i wiara w niepodległość; 22: Formuła Austrii się wyczerpała): Naród na kresach... przypadek cieszyński / prof. Radosław Zenderowski




    Popular posts from this blog

    Pierwsza wojna światowa

        1915 , Kartka wydana w roku 1915 z jakiejś okazji Cesarza Franciszka Józefa. "Majątek i krew dla Cesarza Majątek i krew dla Ojczyzny" - tak brzmi napis na kartce. To tak jakby ludność wszystko co miała najcenniejszego zawierzyła swemu cesarzowi. Mała pomoc by się przydała. cesarz Franciszek Józef I wizytował Cieszyn (1851, 1880, 1890, 1906), w czasie trzech ostatnich wizyt sieddział na specjalnym tronie, który do dziś przechowywany jest w Kościele Jezusowym. zobaz więcej : broszura Cieszyn Mały Wiedeń https://www.archiwum.cieszyn.pl/?p=categoriesShow&iCategory=12 historia polskiego szkolnictwa w Cieszynie: http://sp1cieszyn.edu.pl/strona/historia-polskiego-szkolnictwa-powszechnego-w-cieszynie Matka ośmiorga dzieci opuszcza męża i przenosi się do Warszawy, by pisać poezję. Autorka bajki "O krasnoludkach i o sierotce Marysi" chorą córkę zamyka w szpitalu psychiatrycznym. Pochylająca się nad losem dzieci społeczniczka oddaje obcym ludziom własnego wnuka......

    Klasa 5

    Mieszko I - family tree - EntiTree https://www.entitree.com/en/family_tree/Q53435?0d1=d&0d1d0=d&0d1d0d1=d&0d1d0d3=d Elekcja Anny Jagiellonki i Stefana Batorego na królów Polski !!! https://www.youtube.com/watch?v=qe5Xa7iu41M&ab_channel=kazimieszkowalski   Podstawa programowa (2024), cz. II: II. Bizancjum i świat islamu. Uczeń: 1) umiejscawia w czasie i przestrzeni narodziny islamu i wyjaśnia wpływ cywilizacji muzułmańskiej na Europę; 2) umiejscawia w czasie i przestrzeni cesarstwo bizantyjskie i rozpoznaje osiągnięcia kultury bizantyjskiej (prawo, architektura, sztuka); dostrzega różnice między chrześcijaństwem wschodnim i zachodnim.       Punktacja: 36 6 35 5+ 32 5 30 4+ 27 4 23 3+ 18 3 15 2+ 11 2 9 1+' klasa 5 punktacja Zadanie / max. liczba punktów do zdobycia 1 / 6 2 / 4 3 / 9 (w tym 2 pkt. na 6, niewliczane do punktacji) 4 / 4 (i ew. 2 pkt. ekstra ZA humor - niewliczane do punktacji na ...

    Klasa 6

    Przygotowując się do lekcji, sprawdzianu, itd. możemy wykorzystać m.in. treści przygotowane przez Wiesława Zdziabka (zob.:  https://www.e-historia.com.pl/szkola-podstawowa-notatki-z-historii.html  i pod poniższymi linkami ) .  KLASA 6 R. I: Europa i świat - XVI w. 1. 1. PRZYCZYNY I PRZEBIEG WIELKICH ODKRYĆ GEOGRAFICZNYCH 1. 2. SKUTKI ODKRYĆ GEOGRAFICZNYCH 1. 3. ODRODZENIE 1. 4. SZTUKA RENESANSU 1. 5. REFORMACJA 1. 6. KONTRREFORMACJA I REFORMA WEWNĘTRZNA KOŚCIOŁA R. II 2. 1. DEMOKRACJA SZLACHECKA W POLSCE 2. 2. FOLWARK PAŃSZCZYŹNIANY 2. 3. POLSKA ZA PANOWANIA OSTATNICH JAGIELLONÓW 2. 4. RENESANS W POLSCE 2. 5. UNIA LUBELSKA I POCZĄTKI RZECZYPOSPOLITEJ OBOJGA NARODÓW 2. 6. REFORMACJA W POLSCE 2. 7. POLSKA MONARCHIĄ ELEKCYJNĄ R. III 3. 1. WOJNY Z ROSJĄ 3. 2. WOJNY POLSKO-SZWEDZKIE W PIERWSZEJ POŁOWIE XVII W. 3. 3. POWSTANIA KOZACKIE NA UKRAINIE 3. 4. POTOP SZWEDZKI 3. 5. WOJNY POLSKO-TURECKIE 3. 6. KRYZYS WEWNĘTRZNY RZECZYPOSPOLITEJ 3. 7. BAROK W EUROPIE I W POLSCE R. IV 4. ...