Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Program wychowawczo‑profilaktyczny II LO im. M. Kopernika w Cieszynie


Poniżej najważniejsze informacje na temat Programu wychowawczo‑profilaktycznego II LO im. M. Kopernika w Cieszynie, przygotowane w formie 15‐punktowego streszczenia 

wersja z 2022 roku: https://koper.edu.pl/podstrony/page2933/!plik2.pdf


🗓️ Kiedy uchwalono / wprowadzono zmiany:


📋 Streszczenie programu:

  1. Źródła prawne – baza to Konstytucja, Konwencja o prawach dziecka, Karta Nauczyciela, Ustawa o systemie oświaty, Prawo oświatowe, ustawy o trzeźwości, narkomanii, tytoniu, rozporządzenie MEN dot. przeciwdziałania narkomanii oraz wytyczne MEiN/MZ/GIS koper.edu.pl.

  2. Misja szkoły – rozwój intelektualny, emocjonalny, duchowy i fizyczny uczniów; wzmacnianie samoświadomości i społecznej odpowiedzialności Kopernik.

  3. Sylwetka absolwenta – kompetentny, myślący krytycznie i kreatywnie, komunikatywny, wielojęzyczny, pełen wrażliwości i tolerancji bip.powiat.cieszyn.pl+15Kopernik+15koper.edu.pl+15.

  4. Diagnoza potrzeb szkolnych – analiza ankiet nauczycieli i uczniów z czerwca 2024 r.: dominujące problemy to stres, trudności emocjonalne, brak asertywności, niska samoocena, nadmierne korzystanie z telefonu 2lo.rz.pl.

  5. Cele programu:

    • Wsparcie zdrowia psychicznego i radzenia sobie ze stresem.

    • Rozwój umiejętności zarządzania czasem.

    • Budowanie poczucia własnej wartości i asertywności.

    • Promowanie zdrowego stylu życia.

    • Przeciwdziałanie uzależnieniom i realiom cyberświata 2lo.rz.pl.

  6. Obszary działania:

    • Wychowawcze: budowanie relacji, wartości i norm.

    • Profilaktyczne: zajęcia, warsztaty, kampanie antyuzależnieniowe.

  7. Formy realizacji – diagnoza, edukacja, działania warsztatowe, współpraca z psychologiem/pedagogiem, działania w klasach i wydarzenia ogólnoszkolne.

  8. Ewaluacja programu – coroczne badania przesiewowe (ankiety) nauczycieli i uczniów; wyniki służą do aktualizacji działań.

  9. Tematy profilaktyczne:

    • Uzależnienia (tytoń, alkohol, narkotyki, dopalacze).

    • Safe use internetu i telefonów.

    • Przeciwdziałanie przemocy i agresji.

    • Promocja zdrowia psychicznego.

  10. Współpraca z partnerami – instytucje: pedagog szkolny, psycholog, kurator, policja, organizacje pozarządowe, rodzice.

  11. Szkolenia kadry – nauczyciele są systematycznie szkoleni, m.in. z zakresu profilaktyki uzależnień i warsztatów psychologicznych.

  12. Wydarzenia tematyczne – dni profilaktyczne, prelekcje, spotkania z ekspertami, akcje szkolne (np. Dzień Bez Telefonu, Dzień Zdrowia).

  13. Materiały edukacyjne – podręczniki, broszury, multimedia i pendrive’y z materiałami oraz dostępem do wsparcia online powiat.cieszyn.pl/+15Dziennik Urzędowy Województwa Śląskiego+15Kopernik+15.

  14. Procedury reagowania – jasne reguły np. co robić przy zaobserwowaniu uzależnienia, przemocy, kryzysu psychicznego; ochrona dzieci nieletnich.

  15. Kontynuacja i rozwój – stałe dopasowywanie programu do zmieniających się realiów (np. pomoc Ukrainie, kryzys psychiczny po pandemii COVID‑19) 2lo.rz.plKopernik.


✅ Przygotowanie do egzaminu:

  • Zapoznaj się z podstawami prawnymi i misją szkoły (pkt 1–3).

  • Przeanalizuj wyniki diagnozy środowiska i kluczowe problemy uczniów (pkt 4–6).

  • Zrozum cele, formy realizacji i współpracę z instytucjami (pkt 5–8, 10).

  • Wyjaśnij, jak działa monitoring i aktualizacja programu (pkt 8, 15).

  • Podkreśl rolę kadry i procedur bezpieczeństwa (pkt 11, 14).

1. Program Wychowawczo-Profilaktyczny i kiedy wprowadzono zmiany?

  1. program tworzony jest w oparciu o wyniki diagnozy potrzeb uczniów i nauczycieli przeprowadzonej w czerwcu 2024 r.

  2. Jest dokumentem aktualizowanym corocznie, zgodnie z obowiązującym prawem i potrzebami społeczności szkolnej.


2. Jakie są główne cele Programu Wychowawczo-Profilaktycznego?

  1. Wspieranie wszechstronnego rozwoju ucznia – intelektualnego, emocjonalnego, społecznego i fizycznego.

  2. Kształtowanie systemu wartości i postaw obywatelskich, zgodnych z zasadami tolerancji i demokracji.

  3. Zapobieganie zachowaniom ryzykownym i wzmacnianie umiejętności radzenia sobie z problemami.

  4. Promowanie zdrowego stylu życia oraz dbanie o dobrostan psychiczny i bezpieczeństwo uczniów.


3. Jakie działania są podejmowane w ramach programu?

  1. Zajęcia profilaktyczne (warsztaty, spotkania z ekspertami, kampanie antyuzależnieniowe, prelekcje).

  2. Edukacja wychowawcza realizowana podczas godzin wychowawczych i zajęć tematycznych.

  3. Indywidualne wsparcie uczniów przez pedagoga, psychologa, wychowawców oraz współpraca z rodzicami.

  4. Współpraca z instytucjami zewnętrznymi (poradnia, policja, fundacje, organizacje młodzieżowe).


4. Jak monitorowana i oceniana jest skuteczność programu?

  1. Coroczna diagnoza potrzeb uczniów i nauczycieli (ankiety, obserwacje, rozmowy).

  2. Ewaluacja działań – analiza efektów podejmowanych inicjatyw i programów profilaktycznych.

  3. Modyfikacje programu na podstawie wniosków z ewaluacji oraz nowych wyzwań wychowawczych.

  4. Raportowanie efektów działań wychowawczych i profilaktycznych na posiedzeniach Rady Pedagogicznej.


Jeśli chcesz, mogę przygotować przykłado