
- „Historia była troszkę odskocznia od ciężkiego, szkolnego życia.”
- „Można było dowiedzieć się wielu ciekawych rzeczy, które dotyczyły nas samych.”
- „Lekcje nigdy nie były nudne.” zob. https://koperlo.blogspot.com/2024/04/wasz-feedback-2024.html
Jako, że historia, a szczególnie historia Śląska Cieszyńskiego, jest moją miłością, jako nauczyciel i popularyzator, za cel stawiam sobie zainteresowanie Was m.in. dziejami naszych małych społeczności.
· ... przełomu średniowiecza i renesansu” („bohaterami” są m.in.: założenia architektoniczne słowiańskiego grodu i miasta średniowiecznego lokowanego na prawie niemieckim; dawne mury miejskie, rynki, kościoły itd.; detale architektoniczne gotyku i renesansu: dziedziniec muzealny; restauracja pod Brunatnym Jeleniem; epidemie – legenda o czterech śmierciach, cmentarz epidemiczny),
· ... styku dwóch światów (przyrody i człowieka)” (śmierć w dawnym Cieszynie, epidemie, cmentarze i niemi świadkowie przeszłości – drzewa),
· ... baroku i polskich królów” (Cieszyn czasów Jana Kazimierza i Jana III Sobieskiego - architektura, pamiątki),
· ...oświecenia” (Władcy reformatorzy: Maria Teresa, Józef II i Albert Sasko-Cieszyński i ich dzieła; m.in. dawne gmachy szkół austriackich; szkoły katolickiej, etc.; postacie naukowców: ks. Leopolda Jana Szersznika i Józefa Bożka),
· ... szczęśliwej Austrii i I wojny światowej” (m.in. architektura klasycystyczna i secesyjna, pobyty Cesarza, Cieszyn siedzibą sztabu Austro-Węgier, Legiony, ślady po pobycie Józefa Piłsudskiego, ofiary - tysiąc grobów),
- kilkukrotnie służyłem również za przewodnika wycieczką międzynorodowym, prowadząc:
2.04.2025: Wykład w plenerze: Cieszyn as a Lens on a Millennium of European History / Cieszyn, jako soczewka Historii X wieków Europy z udziałem nauczycieli LO Kopernika, uczniów oraz nauczycieli partnerskiej szkoły w Hiszpanii.





- II RP praca klasowa - Plusy i minusy, tzw. starej Polski
- Mapy, np.: II wojna światowa / https://koperlo.blogspot.com/2025/03/ii-wojna-mapy-i-uzupenienia-1939-1945.html



- Dramy:
- Człowiek pierwotny
- Królowie Polski
- - Zadania domowe - rozwijające lub ciekawe
- tablice genealogiczne
- - praca na lekcji - z mapą
- lektury: https://koperlo.blogspot.com/2024/06/mem-ksiazka-i-film-zadanie-dla-chetnych.html
Kim jestem? Kim byli moi przodkowie? Jak żyli, jakie były ich radości i smutki? Jakie dziedzictwo mi pozostawili? By zrozumieć nasze miejsce w obecnym świecie, by poznać i pokochać historię Dużej i Małej Ojczyzny, powinniśmy zacząć od poznania przeszłości najbliższych nam osób - rodziców, dziadków i pradziadków. Ich indywidualne losy splatają się i składają, wraz z historiami innych mieszkańców naszego regionu i kraju, na historię Polski, jakiej uczymy się (zazwyczaj bez entuzjazmu) w szkołach. Tymczasem historia budzi emocje i warto poznać, a mo
że nawet pokochać ojczyste dzieje!
https://koperlo.blogspot.com/2020/10/ja-dziedzic-czyli-szukajac-dziedzictwa.html
- Wracamy po swoich... na tropie zapomnianych bohaterów i ofiar wojny
- Zadanie - Odkrywamy skarby, tajemnice i miejsca pamięci naszej Małej Ojczyzny”
- Praca ze źródłem:
- Dawna prasa
- z 1912
- z 1939
- z 1970
- Plan miasta z 1910 roku
- Śpiew:
- piosenki inspirujące
- Maria Antonina
- pieśni historyczne:
- Pieśń konfederatów Barskich,
- Katechizm małego Polaka
- Rota
- My I Brygada
- wyjścia edukacyjne (współpraca z instytucjami)
- COK "Dom Narodowy"
- Cieszyński Klub Hobbystów
- Muzeum Śląska Cieszyńskiego



- Projekty specjalne:
- Felix Austria... Film o Cieszynie AD 1918 w warszawskim Muzeum Historii Polski, https://historiawsieci.muzhp.pl/ii-liceum-ogolnoksztalcace-im-mikolaja-kopernika-w-cieszynie


.jpg)


- - WikiBohaterowie

.png)
.png)
· Reportaż Radia Katowice, autorstwa redaktora Szymona Brandysa z serii „Na Fali Legend”, pt. Górki (dostępny on-line);
· Cykl audycji radiowych Ku Niepodleglej (cz. 1-4) na antenie Radia Anioł Beskidów, cztery odcinki, Emitowane w wakacje 2025, co piątek, około 11:30 (25.07, 1.08, 8.08, 22.08). W ramach cyklu ukaże się m.in. remiks audycji o Ks. Józefie Londzinie ; dostęne pod adresem: https://drive.google.com/drive/folders/1UxD8QLds9pBicyLQv0cdNCkcDFYGgxBa?usp=drive_link




· Polskie Towarzystwo Historyczne Oddział w Cieszynie;
· Maciesz Ziemi Cieszyńskiej - Cieszyński Klub Hobbystów;
· Towarzystwo Miłośników Brennej i Górek „Jodła”;
· Sekcja Ludoznawcza przy Polskim Związku Kulturalno-Oświatowym w Republice Czeskiej.
- I Liceum Ogólnokształcącym w Cieszynie w czasie organizacji pobytu gości ze szkoły partnerskiej z Niemiec
- SP 2 w Brennej, współtworząc obchody jubileuszu szkoły, w czasie których zaprezentowałem krótki odczyt, a także przygotowałem gazetkę ścienną nt. zasłużonej nauczycielki szkoły Elżbiety Bauer.
Kreacje sceniczne na przełomie 2023 i 2024:
- 6. grudnia 2023: Rola Czarta w Orszaku Świętego Mikołaja, Cieszyn- Góra Zamkowa-Rynek
- Fotorelacja Domu Narodowego: https://www.facebook.com/cok.cieszyn/posts/pfbid02YJLfYeEdjRQvS2EFXdoZAkksojSjcA9PyqYPnsKs8mHtWeysJWUmdpKtpxqGTeQ9l
- 6. stycznia 2024: Rola Baltazara, w Cieszyńskim Ekumenicznym Orszaku Trzech Króli
- #teatr #opowieść #dom #Brenna #nauka #zabawa
- Stworzenie:
- nazwy "Domu Niezwykłych Opowieści"
- dydaktyczno-ludycznego cyklu teatralnego w ramach "Domu Niezwykłych Opowieści" (wspólnie z Szymonem Pilchem)
- Stworzenie zrębu scenariusza spektaklu/opowieści, pt. Bieda (wspólnie z Szymonem i Majką Pilch)
- Spektakl/opowieść bazuje na ukazaniu trudnego życia górali śląskich i mieszkańców Śląska Cieszyńskiego, którzy na różne sposoby starają się pokonać tytułową "Biedę"
- spektakl bazuje na wspomnieniach i doświadczeniach mieszkańców Brennej i Cieszyna: Augustyna Holeksy, Karola Sabatha i Pawła Stalmacha
- główny wątek przeplatają opowieści ludowe, które od stuleci krążą wśród cieszyniaków, w których bieda jest główną bohaterką
- Debiut teatralny, w spektaklu "Bieda" / 16.03.2023
- https://www.facebook.com/bdzprzytulia/posts/pfbid0nMcPcdKYyuCd7mVfNayUJctpJHrrpjRJwpbKCkvypca3nsC3FJiAqQ41sneGHvrBl
Łącznie niemal dziesięć występów teatralnych w czterech miejscowościach (Cieszynie, ustroniu, Brennej i Koniakowie) w ramach Domu Niezwykłych Opowieści (w skrócie: https://koperlo.blogspot.com/2023/12/diaby-i-nie-tylko-kreacje-teatralne.html). Występ aktorski i współreżyseria czterech spektakli Domu Niezwykłych Opowieści, bazujących na historiach i opowieściach ludowych Śląska Cieszyńskiego.
- 24 sierpień 2023 "Diabli nadali" - prapremiera / Brenna,
- 21 wrzesień 2023 "Bieda" I. spektakl / Brenna,
- 19 październik 2023 "Bioło z kosą" - opowieści o śmierci i tym, jak ludzie się z nią spotykali. - prapremiera / Brenna,
- 7 grudnia 2023: Ustroń "Diabli nadali"
- 15 grudnia 2023: Brenna "Diabli nadali"
- 16 grudnia 2023: Świąteczne Opowieści, Koniaków; Organizator: Trójwieś Razem
· film, który w ramach projektu Muzeum Historii Polski w Warszawie przedstawiono organizatorom (a później środowisku lokalnemu w Cieszynie), w sposób absolutnie nowatorski i fascynujący, ukazywał regionalne wątki historyczne.
Film wyświetlany był nie tylko w Warszawie, w największej siedzibie muzealnej w Polsce (Muzeum Historii Polski), ale również na zajęciach szkolnych, spotkaniach kółka, czy na spotkaniu w ramach sieci wsparcia nauczycieli przy Bibliotece Pedagogicznej w Cieszynie. Więcej: https://koperlo.blogspot.com/2024/11/feliks-austrai.html
Film dostępny jest do obejrzenia na stronach Muzeum Historii Polski w Warszawie, pod adresem: https://historiawsieci.muzhp.pl/ii-liceum-ogolnoksztalcace-im-mikolaja-kopernika-w-cieszynie
Na stronach MHP tak tłumaczyliśmy nasze zaangażowanie:
„Projekt Muzeum Historii Polski zainspirował nas do stworzenia serii filmów edukacyjno-rozrywkowych, które przedstawiałyby spotkania i ścieranie się różnych grup narodowych i politycznych w czasach powolnego znikania "nieboszczki Austrii" i rodzącej się Polski, gdzieś na dalekich kresach zachodnich. Chcemy oprowadzić gości po arcyciekawym świecie sprzed wieku. Jak wyglądał Cieszyn początku XX wieku? Jak się zmienił na przestrzeni krótkiego czasu, w związku ze zmianami politycznymi?
Punktem wyjścia jest miasto AD 1918, miasto na wskroś austriackie (Cieszyn do dziś nazywany jest przecież "Małym Wiedniem" i w co którymś domu wisi portret Cesarza Franciszka Józefa I), które, za sprawą m.in. kilkunastu nauczycieli-fanatyków, postanowiło rzucić wyzwanie Imperium i stworzyć tu Polskę 31 X 1918 roku. Tym samym Cieszyniacy wyprzedzili o wiele dni i tygodni inne regiony Polski i dziś dumnie mogą mówić, że nasze cieszyńskie Święto Niepodległości możemy świętować na blisko dwa tygodnie przed większością Polaków, tj. 31 X 1918 w noc Halloween. Jest to tym bardziej spektakularne, jeśli weźmie się pod uwagę, iż Polski w Krakowie, czy Warszawie nie było 123 lata, gdy pod Cieszynem nie było jej blisko 800 lat! Jest więc o czym mówić i czym się chwalić! Tym bardziej, iż finał tego dramatu rozegrał się kilka metrów obok naszej szkoły, gdzie faktycznie ni z tego, ni z owego upadła Austria i powstała Polska!”
Ø Swoją postawą starałem się zachęcić uczniów do zaangażowania w życie lokalnych społeczności, informując ich o rozmaitych akcjach i wydarzeniach, które organizowane są wokół nich; w tym o takich, w których sam miałem uczestniczyć.
Ø Brałem udział w wielu przedsięwzięciach, przy okazji których wygłosiłem popularnonaukowe okolicznościowe wykłady, a to przy okazji:
Ø Brałem udział m.in.w przygotowaniu gazetki ściennej poświęconej patronowi II LO w Cieszynie (we współracy z nauczycielem fizyki), w ramach której omówiono m.in. kwestie jego pochodzenia, przypominając, iż zdaniem znacznej części badaczy Mikołaj Kopernik miał śląskie korzenie (po mamie i po tacie, co skwitowano żartobliwie stwierdzeniem/parafrazą „Wstrzymał Słońce, ruszył Ziemię, śląskie go wydało plemię?"). Wystawę można dotąd podziwiać w hallu 1. piętra szkoły.
Ø Podczas pracy z uczniami promowałem dbałość o przyrodę, jako element troski o dziedzictwo kulturowe i historyczne regionu.
· Na naszych zajęciach akcentowano koniecznosć troski o drzewa pomnikowe, zachęcając do zgłaszania drzew znajdujących się w najbliższym otoczeniu szkoły do ochrony w formie pomników przyrody.
· Z niemal każdą klasą odbywaliśmy spacer przed budynek szkoły, by podziwiać dąb zasadzony przez samego Cesarza Austrii wizytującego naszą szkołę. Rozwijając wątek drzew, jako istotnych „świadków historii”, szczególnie w miejscach, które pozbawione są zabytkowej zabudowy, podkreślałem wagę pomników przyrody, jako krajobrazu kulturowego stworzonego przez naszych przodków.
· W czasie zajęć przeprowadzaliśmy eksperymenty, starając się oszacować wiek sędziwych drzew, inspirując interdyscyplinarne, przyrodnioczo-historyczne refleksje, np. rozważania ile pokoleń ludzi żyło oraz przemijało w cieniu tych pomnikowych okazów i jakich wydarzeń mogły być świadkami.
· Wymienione wyżej eksperymenty nawiązywały do wspomnień absolwenta naszej szkoły cenionego literata Kornela Filipowicza (życiowego partnera Wisławy Szymborskiej), który, będąc dzieckiem podejmował takie działania w Cieszynie wraz z ojcem.
· Jedna z opracowanych tematycznie lekcji w terenie dotyczyła przenikających się światów: przyrody i człowieka.