Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Prezentacja dorobku- awans

> Czy historia może być pasjonująca? Czy może kogoś pociągać? Czy jej uczenie ma sens? 

Wydaje się, że tak. Świadczyć o tym mogą dziesiątki, a może i setki roześmianych twarzy absolwentów Liceum, którzy, opuszczając szkołę, z uśmiechem i wielkim sentymentem, wspominają zajęcia, w czasie których często odkryli część swojej tożsamości...
- tak przynajmniej twierdzi Wojciech Grajewski, nauczyciel II LO w Cieszynie, z ledwie 5-letnim stażem, ubiegający się obecnie o awans...
Swoją przygodę z nauczaniem w szkole rozpocząłem w 2020 roku. Rok później odebrałem nagrodę nauczyciela pasjonata, w plebiscycie uczniów. I faktycznie od tego czasu staram się zarazić pasją swoich podopiecznych. 

> Czy dystans, praca i zabawa mogą być rozwiązaniem?

  
Oto wydarzenia, które promowały II LO im. M. Kopernika, sam Cieszyn i jego historię m.in. w Warszawie; https://wiadomosci.ox.pl/gosc-oxpl-wojciech-grajewski-historia-zywa,83531 



        


Swoim entuzjazmem i pomysłami dzielę się nie tylko z uczniami, ale również z... nauczycielami

20.05.2025: Wykład otwarty - Jak uczyć, by nie zrazić a zarazić? Wokół warsztatu pracy nauczyciela historii...  / Biblioteka Pedagogiczna w Cieszynie
https://koperlo.blogspot.com/2025/05/wykad-otwarty-jak-uczyc-by-nie-zrazic.html



Jak trafić do młodych odbiorców? 

#nuda czy emocje? 
Historia to zbiór encyklopedycznych faktów oraz nudnych zapomnianych opowieści? A może jednak jesteśmy w niej zanurzeny i wystarczy, że uważnie się rozejrzy, a odkrywe opowieści o bliskich sercu przodkach, mieszkańcach naszego regionu i kraju?


   
Bliższa ciału koszula niż sukmana - mawiali nasi dziadowie, mając na myśli, iż większe zainteresowanie poświęcamy sprawom, które nas bezpośrednio dotyczą.
Jako, że historia, a szczególnie historia Śląska Cieszyńskiego, jest moją miłością, jako nauczyciel i popularyzator, za cel stawiam sobie zainteresowanie Was m.in. dziejami naszych małych społeczności.

#bliskie jest bliskie? Czy dalekie?
 
> Pomocne ruch, interdyscyplinarność i nitka z kłębkiem?

Ø Ponieważ nauka jest o wiele bardziej efektywna w ruchu, gdy doświadczamy bodźców sensualnych, gdy uczymy się o czymś, co już częściowo znamy, opracowałem autorskie koncepcje spacerów edukacyjnych (które o historii Europy i Polski opowiadają na przykładzie śladów przeszłości w najbliższym otoczeniu). W trakcie stażu wielokrotnie realizowałem autorskie koncepcje lekcji w terenie. Były to wyjścia z serii: „Śladem...
· ... miasta średniowiecznego” („bohaterami” spaceru są m.in.: układ urbanistyczny, przykłady sztuki romańskiej i gotyku, kościoły: pw. Marii Magdaleny, pw. Św. Jerzego, pw. św. Mikołaja  Rotunda i Wieża Piastowska; tumba nagrobna księcia Przemysława Noszaka; Madonna na Starym Targu),
· ... przełomu średniowiecza i renesansu” („bohaterami” są m.in.: założenia architektoniczne słowiańskiego grodu i miasta średniowiecznego lokowanego na prawie niemieckim; dawne mury miejskie, rynki, kościoły itd.; detale architektoniczne gotyku i renesansu: dziedziniec muzealny; restauracja pod Brunatnym Jeleniem; epidemie  legenda o czterech śmierciach, cmentarz epidemiczny),
· ... styku dwóch światów (przyrody i człowieka)” (śmierć w dawnym Cieszynie, epidemie, cmentarze i niemi świadkowie przeszłości  drzewa),
· ... baroku i polskich królów” (Cieszyn czasów Jana Kazimierza i Jana III Sobieskiego - architektura, pamiątki),
· ...oświecenia” (Władcy reformatorzy: Maria Teresa, Józef II i Albert Sasko-Cieszyński i ich dzieła; m.in. dawne gmachy szkół austriackich; szkoły katolickiej, etc.; postacie naukowców: ks. Leopolda Jana Szersznika i Józefa Bożka),
· ... szczęśliwej Austrii i I wojny światowej” (m.in. architektura klasycystyczna i secesyjna, pobyty Cesarza, Cieszyn siedzibą sztabu Austro-Węgier, Legiony, ślady po pobycie Józefa Piłsudskiego, ofiary - tysiąc grobów),
· ... rządów totalitarnych, ich wrogów i ofiar” (pomnik ofiar II wojny światowej, bohaterowie trudnych czasów: Adolf Bolko-Kantor, Brunon Konczakowski, Alfons Tomica, Wiktor Karger...; plac im. Adolfa Hitlera, katownia UB, gmach PZPR).

     

- kilkukrotnie służyłem również za przewodnika wycieczką międzynorodowym, prowadząc:

2.04.2025: Wykład w plenerze: Cieszyn as a Lens on a Millennium of European History / Cieszyn, jako soczewka Historii X wieków Europy z udziałem nauczycieli LO Kopernika, uczniów oraz nauczycieli partnerskiej szkoły w Hiszpanii. 

7.04.2025: część zajęć wycieczki do Górek Wielkich i Brennej
 
w tym zajęcia otwarte

7.04.2025: "Unbreakable Woman and her legacy – The testimony of Zofia Kossak in the dark times of 20th-Century Europe and Poland" / "Kobieta niezłomna i jej niezwykłe dziedzictwo - świadectwo Zofii Kossak w mrocznych dla Europy i Polski czasach XX wieku" 
– Lekcja w zabytkowym dworze Kossaków w Górkach Wielkich z udziałem nauczycieli LO Kopernika, uczniów oraz nauczycieli partnerskiej szkoły w Anveiler w Niemczech. https://koperlo.blogspot.com/2025/06/losy-niezwykej-polki-zofia-kossak-jako.html
 



  • Mapa myśli i audycja
    • Koniec świata 1420: Boży wojownicy; 
    • Sobieski, 
    • Rejtan
    • Noc 1830
    • II RP

 





 


Praca / zadanie - film - Jan III Sobieski - Portret króla
  
Po moim trupie! | Polimaty #33 https://youtu.be/LMXY4yG02rw?t=6
 Jan III Sobieski. Portret króla / Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie https://youtu.be/Hj6ygd3li10?t=5

 

 
Źródła do pracy klasowej: https://youtu.be/pXgXs7LHaw4?si=Es7U1D1I6fOtRmdk&t=95; Michał Przeperski - II RP - zapomniany polski cud https://www.youtube.com/watch?v=WamPId5U3Jw&ab_channel=MuzeumHistoriiPolskiwWarszawie ; https://koperlo.blogspot.com/2022/07/ii-rzeczpospolita.html
  • Mapy, np.: II wojna światowa / https://koperlo.blogspot.com/2025/03/ii-wojna-mapy-i-uzupenienia-1939-1945.html
   
  • Dramy: 
    • Człowiek pierwotny
    • Królowie Polski
   

  • - Zadania domowe - rozwijające lub ciekawe
    • tablice genealogiczne
    • - praca na lekcji - z mapą 
    • lektury: https://koperlo.blogspot.com/2024/06/mem-ksiazka-i-film-zadanie-dla-chetnych.html

Kim jestem? Kim byli moi przodkowie? Jak żyli, jakie były ich radości i smutki? Jakie dziedzictwo mi pozostawili? By zrozumieć nasze miejsce w obecnym świecie, by poznać i pokochać historię Dużej i Małej Ojczyzny, powinniśmy zacząć od poznania przeszłości najbliższych nam osób - rodziców, dziadków i pradziadków. Ich indywidualne losy splatają się i składają, wraz z historiami innych mieszkańców naszego regionu i kraju, na historię Polski, jakiej uczymy się (zazwyczaj bez entuzjazmu) w szkołach. Tymczasem historia budzi emocje i warto poznać, a mo

że nawet pokochać ojczyste dzieje!

 

 Oto jedna z wypowiedzi 18-letniego człowieka, które dają mi wiarę, że to, co robię ma sens.

https://koperlo.blogspot.com/2020/10/ja-dziedzic-czyli-szukajac-dziedzictwa.html


  
  • Zadanie - Odkrywamy skarby, tajemnice i miejsca pamięci naszej Małej Ojczyzny”

      

  • Praca ze źródłem:
    • Dawna prasa
      • z 1912
      • z 1939
      • z 1970
    • Plan miasta z 1910 roku
  • Śpiew:
  • piosenki inspirujące
    • Maria Antonina
  • pieśni historyczne:
    • Pieśń konfederatów Barskich, 
    • Katechizm małego Polaka
    • Rota
    • My I Brygada
  • wyjścia edukacyjne (współpraca z instytucjami)
    • COK "Dom Narodowy"
    • Cieszyński Klub Hobbystów
    • Muzeum Śląska Cieszyńskiego
  




        


    • - WikiBohaterowie


Brałem udział w roli eksperta w powstawaniu kilku historycznych filmów dokumentalnych,  także audycji radiowych, m.in.:

· Reportaż Radia Katowice, autorstwa redaktora Szymona Brandysa z serii Na Fali Legend, pt. Górki (dostępny on-line);

·  Cykl audycji radiowych Ku Niepodleglej (cz. 1-4) na antenie Radia Anioł Beskidów, cztery odcinki, Emitowane w wakacje 2025, co piątek, około 11:30  (25.07, 1.08, 8.08, 22.08). W ramach cyklu ukaże się m.in. remiks audycji o Ks. Józefie Londzinie ; dostęne pod adresem: https://drive.google.com/drive/folders/1UxD8QLds9pBicyLQv0cdNCkcDFYGgxBa?usp=drive_link

  

- 25.02.2025 - nagranie komentarza eksperckiego do odcinka poświęconego wojnie o Śląsk Cieszyński w ramach kolejnego z odcinków programu telewizyjnego „Wojownicy historii”, poświęconemu historii Polski, powstającemu we współpracy z TVP i dostępnego na VOD (https://vod.tvp.pl/programy,88/wojownicy-czasu-odcinki,389851)
- 25.02.2025 - Udział w obchodach rocznicy bitwy pod Skoczowem; grze wojennej organizowanej przez GRH Sturmtruppen oraz rekonstruktorów z Łodzi i Republiki Czeskiej
- 2.05.2025: Rekonstrukcja historyczna wesela Zofii Kossak -  Górki Wielkie 1925 /  Występ w roli Ojca Bernardyna, Współorganizacja (jako Towarzystwo Miłośników Brennej i Górek) i występ w 
https://katowice.tvp.pl/86728006/a-kto-nam-zabroni-20052025
   
Jestem Harcerzem więc mocno wierzę Zobacz film 


Ø Lokalne środowisko i jego potrzeby poznaję jako aktywny członek takich organizacji, takich jak:
· Polskie Towarzystwo Historyczne Oddział w Cieszynie;
· Maciesz Ziemi Cieszyńskiej - Cieszyński Klub Hobbystów;
· Towarzystwo Miłośników Brennej i Górek „Jodła”;
· Sekcja Ludoznawcza przy Polskim Związku Kulturalno-Oświatowym w Republice Czeskiej.
 
współpracownik Ośrodka Promocji Kultury i Sportu Gminy Brenna i lokalnych szkołami (których jestem absolwentem)
- I Liceum Ogólnokształcącym w Cieszynie w czasie organizacji pobytu  gości ze szkoły partnerskiej z Niemiec
- SP 2 w Brennej, współtworząc obchody jubileuszu szkoły, w czasie których zaprezentowałem krótki odczyt, a także przygotowałem gazetkę ścienną nt. zasłużonej nauczycielki szkoły Elżbiety Bauer.






     0  





- 13.02.2025 uroczystości wspomnieniowe - 
- 7.12.2024 - premiera filmu wg scenariusza i w reżyserii W. Grajewskiego: „Felix Austria i zagadka pewnego Halloween. Rozdział I?” / Muzeum Historii Polski w Warszawie
- 11.11.2024 r. - Wykład w ramach oficjalnych obchodów Dnia Niepodległości w Gminie Brenna / OPKiS Brenna -  kościół pw. Jana Chrzciciela w Brennej
-  3.11.2024 - wykład i rozmowa nt. społeczniczki i nauczycielki Elżbiety Bauer,  IV Breńsko-Góreckie Zaduszki / Towarzystwo Miłośników Brennej i Górek "Jodła": Beskidzki Dom Zielin "Przytulia"
- 19.10.2024 - jedna z trzech kreacji aktorskich w spektaklu „Co gryzie wełnę?” / Fundacja  „Folusz” i „Dom Niezwykłych Opowieści”: Beskidzki Dom Zielin „Przytulia”
- 20.07.2024 r. - wywiad z dr Michaelem Morysem-Twarowskim, nt. książki "Barbarica"  / Amfiteatr im. E. Bauer w Brennej / OPKiS Brenna 
- 20.07.2024 r. - wywiad z dr Michaelem MorysemTwarowskim, nt. książki "Dzieje Księstwa Cieszyńskiego" / Amfiteatr im. E. Bauer w Brennej / OPKiS Brenna 
- 19.07.2024 r. - wywiad z tłumaczem "Wiedźmina" Davidem Frenchem z Górek Wielkich / OPKiS Brenna: Beskidzki Dom Zielin "Przytulia"

- 08.06.2024 - spektakl/ gra terenowa "Przeklęta Góra",  / OPKiS Brenna
- 22.05.2024 -  „Godka z baranami. O pasterstwie...” / „Dom Niezwykłych Opowieści”: Beskidzki Dom Zielin „Przytulia”

15.02.2025- Wykład i prowadzenie spotkania, pt. "Talianie i Górale". Wspomnienia ofiar, w 80. rocznicę pacyfikacji wsi (nt. tragicznej śmierci włoskich jeńców i breńskich górali)  / Beskidzki Dom zielin "Przytulia". Zob. https://telewizja.ox.pl/wideo-wspomnienia-ofiar-w-80-rocznice-pacyfikacji-wsi-talianie-i-gorale,92269 ; https://youtu.be/uS-dKd6MN8I






   

Kreacje sceniczne na przełomie 2023 i 2024:



 
  



  • #teatr #opowieść #dom #Brenna #nauka #zabawa 

  

  • Stworzenie:
    • nazwy "Domu Niezwykłych Opowieści" 
    • dydaktyczno-ludycznego cyklu teatralnego w ramach "Domu Niezwykłych Opowieści" (wspólnie z Szymonem Pilchem) 
    • Stworzenie zrębu scenariusza spektaklu/opowieści, pt. Bieda (wspólnie z Szymonem i Majką Pilch) 
      • Spektakl/opowieść bazuje na ukazaniu trudnego życia górali śląskich i mieszkańców Śląska Cieszyńskiego, którzy na różne sposoby starają się pokonać tytułową "Biedę" 
      • spektakl bazuje na wspomnieniach i doświadczeniach mieszkańców Brennej i Cieszyna: Augustyna Holeksy, Karola Sabatha i Pawła Stalmacha
      • główny wątek przeplatają opowieści ludowe, które od stuleci krążą wśród cieszyniaków, w których bieda jest główną bohaterką
  • Debiut teatralny, w spektaklu "Bieda" / 16.03.2023
  • https://www.facebook.com/bdzprzytulia/posts/pfbid0nMcPcdKYyuCd7mVfNayUJctpJHrrpjRJwpbKCkvypca3nsC3FJiAqQ41sneGHvrBl

Łącznie niemal dziesięć występów teatralnych w czterech miejscowościach (Cieszynie, ustroniu, Brennej i Koniakowie) w ramach Domu Niezwykłych Opowieści (w skrócie: https://koperlo.blogspot.com/2023/12/diaby-i-nie-tylko-kreacje-teatralne.html). Występ aktorski i współreżyseria czterech spektakli Domu Niezwykłych Opowieści, bazujących na historiach i opowieściach ludowych Śląska Cieszyńskiego.




· film, który w ramach projektu Muzeum Historii Polski w Warszawie przedstawiono organizatorom (a później środowisku lokalnemu w Cieszynie), w sposób absolutnie nowatorski i fascynujący, ukazywał regionalne wątki historyczne.
Film wyświetlany był nie tylko w Warszawie, w największej siedzibie muzealnej w Polsce (Muzeum Historii Polski), ale również na zajęciach szkolnych, spotkaniach kółka, czy na spotkaniu w ramach sieci wsparcia nauczycieli przy Bibliotece Pedagogicznej w Cieszynie. Więcej: https://koperlo.blogspot.com/2024/11/feliks-austrai.html
Film dostępny jest do obejrzenia na stronach Muzeum Historii Polski w Warszawie, pod adresem: https://historiawsieci.muzhp.pl/ii-liceum-ogolnoksztalcace-im-mikolaja-kopernika-w-cieszynie
Na stronach MHP tak tłumaczyliśmy nasze zaangażowanie:
„Projekt Muzeum Historii Polski zainspirował nas do stworzenia serii filmów edukacyjno-rozrywkowych, które przedstawiałyby spotkania i ścieranie się różnych grup narodowych i politycznych w czasach powolnego znikania "nieboszczki Austrii" i rodzącej się Polski, gdzieś na dalekich kresach zachodnich. Chcemy oprowadzić gości po arcyciekawym świecie sprzed wieku. Jak wyglądał Cieszyn początku XX wieku? Jak się zmienił na przestrzeni krótkiego czasu, w związku ze zmianami politycznymi?
Punktem wyjścia jest miasto AD 1918, miasto na wskroś austriackie (Cieszyn do dziś nazywany jest przecież "Małym Wiedniem" i w co którymś domu wisi portret Cesarza Franciszka Józefa I), które, za sprawą m.in. kilkunastu nauczycieli-fanatyków, postanowiło rzucić wyzwanie Imperium i stworzyć tu Polskę 31 X 1918 roku. Tym samym Cieszyniacy wyprzedzili o wiele dni i tygodni inne regiony Polski i dziś dumnie mogą mówić, że nasze cieszyńskie Święto Niepodległości możemy świętować na blisko dwa tygodnie przed większością Polaków, tj. 31 X 1918 w noc Halloween. Jest to tym bardziej spektakularne, jeśli weźmie się pod uwagę, iż Polski w Krakowie, czy Warszawie nie było 123 lata, gdy pod Cieszynem nie było jej blisko 800 lat! Jest więc o czym mówić i czym się chwalić! Tym bardziej, iż finał tego dramatu rozegrał się kilka metrów obok naszej szkoły, gdzie faktycznie ni z tego, ni z owego upadła Austria i powstała Polska!”
Ø Swoją postawą starałem się zachęcić uczniów do zaangażowania w życie lokalnych społeczności, informując ich o rozmaitych akcjach i wydarzeniach, które organizowane są wokół nich; w tym o takich, w których sam miałem uczestniczyć.
Ø Brałem udział w wielu przedsięwzięciach, przy okazji których wygłosiłem  popularnonaukowe okolicznościowe wykłady, a to przy okazji:

 
Ø Wracając do działań stricte szkolnych:
Ø Brałem udział m.in.w przygotowaniu gazetki ściennej poświęconej patronowi II LO w Cieszynie (we współracy z nauczycielem fizyki), w ramach której omówiono m.in. kwestie jego pochodzenia, przypominając, iż  zdaniem znacznej części badaczy Mikołaj Kopernik miał śląskie korzenie (po mamie i po tacie, co skwitowano żartobliwie stwierdzeniem/parafrazą „Wstrzymał Słońce, ruszył Ziemię, śląskie go wydało plemię?"). Wystawę można dotąd podziwiać w hallu 1. piętra szkoły.
Ø Podczas pracy z uczniami promowałem dbałość o przyrodę, jako element troski o dziedzictwo kulturowe i historyczne regionu.
· Na naszych zajęciach akcentowano koniecznosć troski o drzewa pomnikowe, zachęcając do zgłaszania drzew znajdujących się w najbliższym otoczeniu szkoły do ochrony w formie pomników przyrody.
· Z niemal każdą klasą odbywaliśmy spacer przed budynek szkoły, by podziwiać dąb zasadzony przez samego Cesarza Austrii wizytującego naszą szkołę. Rozwijając wątek drzew, jako istotnych „świadków historii”, szczególnie w miejscach, które pozbawione są zabytkowej zabudowy, podkreślałem wagę pomników przyrody, jako krajobrazu kulturowego stworzonego przez naszych przodków.
· W czasie zajęć przeprowadzaliśmy eksperymenty, starając się oszacować wiek sędziwych drzew, inspirując  interdyscyplinarne, przyrodnioczo-historyczne refleksje, np. rozważania ile pokoleń ludzi żyło oraz przemijało w cieniu tych pomnikowych okazów i jakich wydarzeń mogły być świadkami.
· Wymienione wyżej eksperymenty nawiązywały do wspomnień absolwenta naszej szkoły cenionego literata Kornela Filipowicza (życiowego partnera Wisławy Szymborskiej), który, będąc dzieckiem podejmował takie działania w Cieszynie wraz z ojcem.
· Jedna z opracowanych tematycznie lekcji w terenie dotyczyła przenikających się światów: przyrody i człowieka.