Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

III Klasa - Europa i świat

W czasie lekcji on-line bazujemy na podręcznikach oraz m.in. materiałach autorstwa Wiesława Zdziabka, renomowanego metodyka historii; Materiały przygotowane przez tegoż autora poddane są redakcji, skrótom itd. Pochodzą ze strony: https://www.e-historia.com.pl/13-notatki-z-historii/historia-i-spoleczenstwo. 
Spis zagadnień


 Europa i świat

1. 1. Początki świata greckiego
1. 2. Kultura grecka i jej dziedzictwo
1. 3. Podboje rzymskie
1. 4. Rzymska Europa
2. 1. Na gruzach Imperium Rzymskiego
2. 2. W kręgu islamu
2. 3. Wyprawy krzyżowe
2. 4. Średniowieczna Hiszpania
3. 1. Krok poza Europę
3. 2. Wielkie odkrycia geograficzne
3. 4. Początki gospodarki światowej
4. 1. Niepodległe państwa w Nowym Świecie
4. 2. Kolonializm w XIX wieku
4. 3. Konflikty kolonialne
4. 4. Gospodarka w okresie imperializmu
4. 5. Brzemię białego człowieka
4. 6. Świat wobec dominacji mocarstw kolonialnych

Opracowanie wybranych tematów:



3. 1. Co by było gdyby Chińczycy odkryli Europę i skolonizowali świat? (Krok poza Europę)

Jak ukryć kontynent? - historia odkryć geograficznych. Historia Bez Cenzury https://youtu.be/ulkOp8Io4AU?t=72

Powtórka wiedzy: https://youtu.be/M_pwbD6nqu4?t=19 (5 min)

TOP 5 zagadnień

- Dysk. "Ja się nigdzie nie ruszam! A co jeśli wypadnę poza krawędź dysku?" - Antyczne wyobrażnia 

- Nie tylko Włosi i wikingowie. Pierwsze wyprawy na zachód i na wschód - Benedykt Polak, pierwszy europejski odkrywca Mongolii (1245)

Co by było gdyby Chińczycy odkryli Europę i skolonizowali świat?

- Dlaczego ćwierć miliarda ludzi na świecie mówi po portugalsku? W jakich krajach?

- W poszukiwaniu drogi  do Indii: Henryk Żeglarz, który nie pływał i Bartolomeo Diaz i Przylądek Burz vel "Beznadzieji"





Europejczycy widzieli przez wieki ziemięjako dysk; Hindusi dopatrywali się jezcze pod nim czterechsloni i żółwia; jak świat wygląda naprawdę? Tego nie wiedział nikt, Jedno bylo pewne: Nie ma co wychodzić daleko z domu i ryzykować spadnięcia w otchłań!




1. Średniowieczni uczeni i odkrywcy

a. w średniowieczu ziemię wyobrażano sobie jako płaski dysk otoczony przepaścią

b. terra incognita – ziemia nieznana

c. w późnym średniowieczu podstawą wiedzy geograficznej były dzieła uczonych antycznych:

– Eratostenesa

– Klaudiusza Ptolemeusza

d. wielcy podróżnicy i odkrywcy średniowieczni

– Giovanni da Piano dei Carpini – poseł papieski na dwór mongolski i autor dzieła Historia Mongołów

– Marco Polo – podróżnik i autor dzieła Opisanie świata

 

2. Geneza wielkich odkryć geograficznych w epoce renesansu

a. podłoże ekonomiczne wypraw odkrywczych – niekorzystne warunki handlu z Bliskim i Dalekim Wschodem zmusiły Europejczyków do szukania nowych szlaków handlowych

b. uwarunkowania społeczne – wyprawy odkrywcze były sposobem na zagospodarowanie pozbawionych środków do życia młodszych synów szlacheckich, którzy utracili zajęcie po zakończeniu rekonkwisty



"Wg Księgi Genesis Noe po Potopie założył winnicę, upił się, zasnął nagi i w tym stanie zobaczył go syn Cham, który powiedział o tym swoim braciom Semowi i Jafetowi. Jafet i Sem okryli nagość ojca, a Noe po przebudzeniu przeklął Chama przepowiadając, że jego potomkowie będą sługami potomków jego braci. 

Od synów Noego miały się wywodzić trzy grupy etniczne przedstawione w Tabeli Narodów (Ludów) z Księgi Mojżesza. Potomkami Jafeta miały być ludy jafetyckie (indo-europejskie, albo europejsko-kaukaskie), Chama - chamickie (afrykańskie, a dokładniej libijskie, egipskie i południowoarabskie), a Sema - semickie (azjatyckie). "

Fragmenty tej historii przytacza żydowsko-rzymski historyk Józef Flawiusz (37-100) w dziele "Starożytność Żydów" (ok. 94 AD). O jej popularności w średniowieczu zdecydowała opublikowana w 623 r. encyklopedia pt. „Etymologiarum sive originum libri XX” hiszpańskiego biskupa Izydora z Sewilli (560-636). Przedstawiono w niej schematyczną mapę świata z nazwami kontynentów i powiązanymi z nimi imionami synów Noego.




Mapa świata Izydora z Sewilli: oryginał VII w.. wersja drukowana Günthera Zainera z 1472 i jej treść odtworzona w XIX wieku na podstawie tekstu księgi.


Mapa arabskiego kartografa al-Idrisiego z 1154, Tabula Idrisiana, była jedną z najdokładniejszych map świata sprzed epoki europejskich wypraw (Znajdź Europę!).


Mapa z Kroniki świata Hartmanna Schedela z 1493 r. z przedstawieniami synów Noeg (Sem, Cham i Jafet).

Fragment Atlasu Katalońskiego z 1375 roku

Mapa Mercatora z ok. 1588








 

3. Postęp naukowy i techniczny

a. działalność księcia portugalskiego Henryka Żeglarza – założył pierwszą w historii szkołę morską

b. postęp w nawigacji

– zastosowanie busoli – igła magnetyczna umożliwiała określenie kierunków świata

– wynalezienie astrolabium – służyło do określania położenia statku na podstawie położenia ciał niebieskich

– log – służył do pomiaru prędkości statku

– kwadrant – służył do określania szerokości geograficznej

c. postęp w kartografii – nowe, bardziej funkcjonalne mapy

d. postęp w szkutnictwie – skonstruowanie nowego typu statków morskich - karaweli

 

4. Wyprawy odkrywcze Portugalczyków

a. badania zachodnich wybrzeży Afryki

b. Bartolomeu Diaz – dotarł do Przylądka Dobrej Nadziei – 1488 r.







2. 2. Wielkie odkrycia geograficzne

https://slideplayer.pl/slide/813200/

 https://youtu.be/ulkOp8Io4AU?t=346

https://epodreczniki.pl/a/wielkie-odkrycia-geograficzne/DDKT9XZpB

https://www.scholaris.pl/zasob/52811 - Wielcy odkrywcy i ich odkrycia (Ekran interaktywny) 

https://www.scholaris.pl/zasob/52661 - Organizacja terenów podbitych

- kontynent Amerigo nie Kolumba

- umrzeć na końcu świata: Vasco da Gama –





1. Wyprawy Krzysztofa Kolumba

a. Krzysztof Kolumb był Włochem na służbie króla Hiszpanii

b. Kolumb dotarł do wysp Ameryki Środkowej w 1492 r.

c. Kolumb jeszcze trzykrotnie organizował wyprawy morskie, ale do końca był przekonany, że dotarł do Indii

d. brutalny podbój i wyniszczenie zamieszkujących Nowy Świat Indian

e. poznawanie Nowego Świata

– Amerigo Vespucci odkrył, że ziemie odkryte przez Kolumba to nowy nieznany kontynent

– Giovanni Caboto – dopłynął do dzisiejszej Kanady

– Giovanni Verrazana – opłynął wschodnie wybrzeże Ameryki Północnej

– Jacques Cartier – dotarł do Zatoki Świętego Wawrzyńca

– Pedro Cabral – dotarł do wschodniego wybrzeża Ameryki Południowej

 

2. Odkrycie morskiej drogi do Indii

a. Bartolomeu Diaz – dotarł do Przylądka Dobrej Nadziei – 1488 r.

b. Vasco da Gama – dotarł do Indii opływając kontynent afrykański – 1498 r.

 

3. Wyprawa Ferdynanda Magellana 1519-1521

a. wyprawa została sfinansowana przez króla Hiszpanii

d. podróżnicy odkryli Cieśninę Magellana

c. Ferdynand Magellan zginął na Filipinach w starciu z tubylcami

d. do portu wrócił tylko jeden z pięciu okrętów i 18 żeglarzy pod dowództwem Juana Elcañ

 

4. Odkrycie Australii przez Jamesa Cooka (1768-1779)


Chronologia:
1492-1504 - 
Krzysztof Kolumb odkrył Amerykę:
1492 - Guanahani na Bahamach, Kuba i Haiti
1494-96 - Puerto Rico i Jamajka
1498-02 - Trynidad i ujście Orinoko
1502-04 - wybrzeże Hondurasu i zatoka Darien
1497 - Giovanni Caboto odkrył ponownie Labrador i Nową Fundlandię
1497 - Vasco da Gama 22 listopada opłynął Przylądek Dobrej Nadziei
1498 - Vasco da Gama odkrył drogę morską do Indii
1499-02 - Amerigo Vespucci badał wybrzeża Ameryki Południowej
1500 - Vicente Yáñez Pinzón odkrył ujście Amazonki
1500 - Pedro Álvares Cabral 22 kwietnia odkrył Brazylię
1512 - Francisco Serrão odkrył Moluki (wyspy korzenne)
1513 - Juan Ponce de León odkrył Florydę
1513 - Vasco Núñez de Balboa przeszedł Przesmyk Darien i odkrył Ocean Spokojny
1519-21 - Hernán Cortés podbił Meksyk
1519-22 - hiszpański okręt Viktoria, jeden z okretów molukańskiej armady dowodzonej przez Ferdynanda Magellana odbywa podróż dookoła świata
1522 - Juan Sebastián Elcano odkrył Timor
1531-34 - Francisco Pizarro podbił Peru
1534 - Jacques Cartier odkrył ujście rzeki Św. Wawrzyńca
1535 - Tomás de Berlanga 10 marca odkrył wyspy Galapagos
1540 - Francisco de Orellana odkrył i spłynął Amazonką z zachodu na wschód
1543 - Fernão Mendes Pinto jako pierwszy Europejczyk dotarł do Japonii
1567 - Álvaro Mendana de Neyra odkrył Wyspy Lagunowe (Ellice) i południowe Wyspy Salomona
1595 - Willem Barents odkrył wyspę Spitsbergen
1606 - Luis Váez de Torres przepłynął Cieśninę Torresa oddzielającą Nową Gwineę od Australii
1616 - Willem Corneliszoon Schouten, 26 lipca opłynął Przylądek Horn
1642 - Abel Tasman odkrył Tasmanie, Nową Zelandię, Fidżi i Tonga
1648 - Siemion Dieżniew odkrył i przepłynął Cieśninę Beringa
1682 - René-Robert Cavelier de La Salle odkrył deltę Missisipi
1722 - Jacob Roggeveen odkrył Wyspę Wielkanocną, Wyspy Tuamotu i Wyspy Samoa
James Cook trzy razy opłynął świat:
1768-71 - badał wschodnią Australię i Nową Zelandię
1772-75 - odkrył Sandwich Południowy
1776-79 - odkrył Hawaje 1778




film 1492 Droga do Raju



Ktytyczne spojrzenie na popkulturową postać Kolumba https://youtu.be/RQWSwUbnofw?t=61

W obronie K. Kolumba

"Na początku 1495 roku wyruszył w głąb Hispanioli z kolejną karną ekspedycją. Wodzów winnych napadów na Hiszpanów nie udało się złapać, jednak wymiernym efektem wyprawy było schwytanie 1500 Indian, których następnie zapędzono do La Isabela, by potem 550 z nich załadować na statki płynące do Hiszpanii. Około 200 zginęło w trakcie podróży, a resztę sprzedano na targu w Sewilli jako niewolników. Część schwytanych Tainów, którzy pozostali na wyspie, została rozdzielona pomiędzy kolonistów, a część puszczono wolno. Michele de Cuneo, świadek tych wydarzeń, opisuje, że indiańskie kobiety porzucały swoje dzieci i uciekały w obawie, że Hiszpanie będą ponownie próbowali wziąć je w niewolę.


By zapewnić stały dopływ złota, Krzysztof Kolumb nałożył na Indian specyficzny trybut. W przypadku regionów bogatszych w kruszec każdy mieszkaniec powyżej czternastego roku życia musiał dostarczyć co trzy miesiące taką ilość złotego piasku, jaka mieściła się dzwoneczku używanym przez sokolników. W miejscach, gdzie w ogóle nie występowały drogocenne złoża, Tainowie zobowiązani byli przynosić jedną arrobę (około 12 kg) bawełny.

Ci którzy wywiązali się z narzuconych zobowiązań, otrzymywali mosiężną lub miedzianą plakietkę, którą nosili na szyi. Indianie złapani bez tej plakietki mieli być karani. Wedle źródeł karą było ucięcie dłoni, jednak wydaje się wątpliwe, by działo się tak w każdym przypadku (...)

System mógł działać dopóki istniał zorganizowany system powiązań społecznych, który jednak powoli zaczął się rozpadać. Głównym powodem były epidemie europejskich chorób, które dziesiątkowały Indian. Obracanie w niewolę i praca ponad siły też miały wpływ na katastrofę demograficzną, która wymusiła w 1497 roku odejście od opisanego wyżej trybutu. Wedle niektórych szacunków między 1494 a 1496 rokiem, a więc wtedy, gdy Krzysztof Kolumb kierował kolonią, zginęła 1/3 rdzennej populacji Hispanioli (szacowanej w tym przypadku na 300 000 w 1492 roku)". 
https://tytus.edu.pl/2020/06/17/czy-krzysztof-kolumb-byl-zbrodniarzem/

Papież dzieli świat: https://youtu.be/o1Qllx4YH9A?t=620



My też mieliśmy kolonie, czyli Robinson Cruzoe i Zombie....



Zastanówmy się skąd pochodzą ...

Kawa...
ziemniak, pomidor...
kukurydza, fasola...
szpinak, kapusta...
dynia, papryka
kakao, wanilia...
ogórek i burak...
trzcina cukrowa, herbata...
groch, bób... B... W...

Sklepy kolonialne czym były i są?



Kim był Marek z Aviano i Jerzy Franciszek Kulczycki i jakie mają zasługi dla świata?

- Charyzmatyczny kaznodzieja, cudotwórca, legat papieski, przyjaciel króla Jana III Sobieskiego. 
- tłumacz z języka tureckiego, dragon Kompanii Handlu Wschodniego, dyplomata, posłaniec z oblężonego w 1683 r. Wiednia; właściciel 300 worków paszy dla wielbłądów


Dwa przykłady jak ziemniak zmienił historię świata w XIX wieku...

I. 
Gangi nowego Jorku, Irlandczyk i Dynia na Haloween, czyli skąd tylu rudowłosych w USA i popkulturze. Ziemniak ratuje Europę i przyczynia się do największej klęski w dziejach... 

II. 
Polak - katolik - alkoholik?



1846

Znowu te pyry...
"W oświeceniu, na gruncie fizjokratyzmu, poszukiwano cudownego jedzenia, które zakończyłoby głód, nędzę i epidemie. Ziemniaki zaczął wówczas propagować Parmentier, słynny botanik. Poznał je w niewoli, podczas wojny siedmioletniej, gdy Prusacy karmili Francuzów najgorszym jedzeniem, paszą dla bydła i świń, czyli ziemniakami właśnie. Tyle że w przeciwieństwie do jeńców pruscy żołnierze masowo chorowali na szkorbut. Wniosek nasuwał się sam. 
Istnieje również opowiastka o Fryderyku II, który zmuszał chłopów do uprawy ziemniaków. A gdy się buntowali, przy już istniejących polach ziemniaczanych ustawiał warty. Skojarzenie było proste – żołnierze pilnują czegoś cennego. Chłopi najpierw kradli ziemniaki, później próbowali, jak smakują.Ziemniak stał się popularny w Europie dopiero pod koniec XVIII wieku, choć wciąż jako zaledwie jedno z kilkunastu warzyw ogrodowych.Czytaj więcej: https://histmag.org/Jak-w-Europie-pojawily-sie-ziemniaki-17758/

Sławę ziemniaki zdobyły między innymi dzięki takim postaciom jak: aptekarz Antoine Augustin Parmentier we Francji (...) oraz Fryderyk II Wielki, który wydał specjalny dekret nakazujący chłopom w Prusach uprawę ziemniaków przed zbliżającą się wojną. W Polsce ziemniaki pojawiły się za sprawą Jana III Sobieskiego, który sprezentował swojej  ukochanej Marysieńce bulwy z cesarskich ogrodów. [ziemniaki] dostarczane na dwór królewski i dwory magnaterii w czasach panowania Augusta II, przez co bardzo długo były one traktowane jako kosztowny przysmak.https://ekaloria.pl/pyra-kartofel-czy-grula-jak-ziemniaki-zawladnely-swiatem/

W 1600 roku francuski rolnik Olivier de Sererres odkrył, że z buraków, po ugotowaniu, można uzyskać słodki syrop. W tamtych czasach nikt jednak nie zainteresował się tym, co tak naprawdę dawało korzeniom ich słodycz. 
[Andreas Marggraf] (...) w 1747 udowodnił, że słodkie kryształy powstałe z soku buraka cukrowego są niemal identyczne do tych z trzciny cukrowej. Pół wieku później [anglicy] postanowili przekupić Archarda (...), za to, żeby ogłosił publicznie, że pomylił się w swoich badaniach. [Nie udało się.]
W 1801 roku zbudowabo w Cunern (dziś wieś Konary na Dolnym Śląsku) pierwszą w Europie cukrownię. Promowany przez Napoleona, (ze względu na brytyjską blokadę), burak cukrowy stopniowo podbijał Europę a potem świat. Jeszcze w 1840 roku cukier buraczany stanowił tylko 5% światowej produkcji cukru. W roku 1880 było to już 50%. https://ekaloria.pl/burak-barszcz-i-botwinka-pomylone-slowa-i-milosc-w-burakach/


III: Gangi nowego Jorku, Irlandczyk i Dynia na Haloween, czyli skąd tylu rudowłosych w USA i popkulturze: 

https://www.youtube.com/watch?v=p-8Lu7MRjQs&ab_channel=onelifelived - Finał - cmentarz
https://www.youtube.com/watch?v=bVpYXBMRkBc&ab_channel=SarahAHSfan_1 - U2+ całość
https://youtu.be/asnMB-kYFoc?t=36 - rozmowa przed bitwą
https://youtu.be/Z4_4p15iGlU?t=13 - Amerykanie o imigrantach
https://youtu.be/0F2HC51TydQ?t=731 - Irlanczycy w Nowym Jorku z perspektywy historycznej




https://youtu.be/lM_Wzt_Z228?t=423: Imp. Osmańskie na kolonizację świata; w 1501 roku zdobyli 8 statków, jeńców; w 1527 roku sporządzili bardzo dokładną mapę świat; Sulejman Wspaniały w 1557 roku zlikwidował władcę Maroka, zamykającego wyjście z Mora Śródziemnego w świat;; w 1627 roku korsarze arabscy z Afryki porwali setki osób na Islandii; 





I. Skutki wielkich odkryć geograficznych

1. Wymiana ekologiczna

a. z Europy do Ameryki kolonizatorzy dostarczyli:

– nieznane tam rośliny (np. pszenicę, trzcinę cukrową)

– niehodowane tam wcześniej zwierzęta (np. konie, krowy i owce)

– niewystępujące tam wcześniej pasożyty, wirusy i bakterie – rozpowszechnienie się zabójczych dla tubylców chorób zakaźnych (np. grypy i odry)

b. z Ameryki do Europy sprowadzono kukurydzę, pomidory, ziemniaki i tytoń

 

2. Skutki kulturowe odkryć geograficznych

a. chrystianizacja mieszkańców skolonizowanych terenów

b. rozpowszechnienie się języków kolonizatorów (hiszpańskiego, portugalskiego, angielskiego i francuskiego)

c. przeniesienie do kolonii europejskiego dorobku cywilizacyjnego

 

II. Rozwój handlu kolonialnego

1. Intensyfikacja wymiany handlowej dzięki postępowi w żegludze

2. Wyeliminowanie pośrednictwa arabskiego w handlu z cywilizowanymi państwami Dalekim Wschodem

3. Podporządkowanie gospodarki Ameryki Południowej i Północnej potrzebom gospodarek europejskich

a. narzucenie koloniom uprawy potrzebnych Europejczykom roślin (trzciny cukrowej, tytoniu, kakao, kawy, bawełny)

b. rozwój niewolnictwa w związku z potrzebą zapewnienia taniej siły roboczej na plantacjach

c. nowoodkryte ziemie stały się rynkami zbytu dla europejskich wyrobów rzemieślniczych

d. spadek gospodarczego znaczenia Indii i Chin

e. powstanie w Europie nowych centrów dalekosiężnej wymiany handlowej (Antwerpia, Amsterdam, Londyn, Liverpool, Sewilla, Lizbona)

f. spadek znaczenia gospodarczego starych centrów handlowych, związanych z handlem wschodnim (Wenecji, Genui, Mediolanu)

 

III. Główne imperia kolonialne i rywalizacja o wpływy gospodarcze

1.  Imperium hiszpańskie

a. Hiszpanie ze swoich kolonii sprowadzali głównie szlachetne kruszce

b. mimo ogromnych dochodów w XVIII wieku gospodarka Hiszpanii znalazła się w kryzysie

2. W wyniku ekspansji holenderskiej Portugalia traci część swych kolonii

3. Rozwój kolonializmu angielskiego

a. kolonizacja wschodnich wybrzeży Ameryki Północnej

b. emigracja do Ameryki prześladowanych w Anglii mniejszości religijnych

c. rozwój gospodarczy kolonii angielskich w Ameryce

– rozwój szkutnictwa

– z kolonii do Anglii sprowadzano głównie cukier i rum

d. wydanie przez Anglię tzw. aktów nawigacyjnych – ustaw gwarantujących monopol angielskim statkom handlowym

 

IV. Początki kapitalizmu

1. Nowe formy produkcji

a. system nakładczy

b. manufaktury

2. Rozwój instytucji handlowych i finansowych

a. pierwsze giełdy

b. rozwój banków









I wojna światowa? Co ma wspólnego Hanys z Ostatnim Mohikaninem? Czyli o wojnie 7-letniej, która trwała 23 lata i "cudem" skończyła się naszą porażką !...

https://youtu.be/j0qbzNHmfW0?t=57: warto ustawić wolniejszą prędkość: 0,75

geopolityka na globie: zaleca się prędkość x2 (5-10 minut) https://youtu.be/fVFTZu4GaA0?t=21

wersja eksluzywna-komiksowa dla zainteresowanych (30 minut): https://youtu.be/RBUWHUKvvec

3. Włączenie Francji do rywalizacji o kolonie – Francja skolonizowała Kanadę i Luizjanę

4. Wybuch wojny siedmioletniej (1756-1763)

a. wojna toczyła się w Europie i koloniach

b. z wojny zwycięsko wyszła Anglia i jej sojusznicy, co umocniło ich pozycję imperiów kolonialnych

4. Rywalizacja o wpływy w Indiach

a. początkowo największe wpływy mieli Portugalczycy, którzy organizowali tam swoje faktorie handlowe

b. w 1600 r. Anglicy założyli Kompanię Wschodnioindyjską, dzięki której zmonopolizowali handel z Indiami

c. w XVIII w. do rywalizacji o wpływy w Indiach włączyła się Francja

Księstwo Cieszyńskie w połowie XVIII wieku w rysunkach F. B. Wernera https://youtu.be/xBlXNdr9A1o


Fajni Mohikanie kontra dzicy i źli Huronowie (oraz niehonorowi Francuzi i zdziwaczali Anglicy): ; recenzja: recenzja: https://www.youtube.com/watch?v=p-VLdEN2yrk&ab_channel=drPiotrNapiera%C5%82a

https://www.youtube.com/watch?v=yaQeVnN6pUc&ab_channel=TrailersPlaygroundHD





Imperia rywalizują na morzu:


"Klęska Wielkiej Armady spowodowała utratę hiszpańskiej dominacji na morzu na rzecz Anglików” – to największy mit dotyczący nieudanej wyprawy Armady. Nie ma on absolutnie nic wspólnego z rzeczywistością. Po bitwie Hiszpania pozostawała nadal największą europejską potęgą, posiadającą (po objęciu portugalskiego tronu przez Filipa II) rozciągające się na pięciu kontynentach bogate imperium kolonialne, nad którym nie zachodzi słońce, a Anglia – ubogim krajem, którego królowa nadal czerpała zyski z korsarskich wyczynów swoich podwładnych, aby polepszyć swoją sytuację finansową.

Poważnym skutkiem wyprawy Armady była zmiana taktyki bitew morskich wszystkich europejskich flot. Angielski historyk George Trevelyan napisał: Dla sir Francisa Drake’a okręt wojenny był pływającą baterią; dla księcia Mediny-Sidonii była to platforma służąca do wyprowadzenia do akcji szermierzy i muszkieterów... Nie żołnierz pokładowy, tylko ogień całą burtą uczynił Anglię panią mórz. Ale zanim to się stało, Anglia musiała pokonać w XVII wieku Holandię, po trzech stoczonych wojnach morskich, w których zaznała wielu upokarzających porażek, a w XVIII wieku nową rywalkę, Francję, po wojnie siedmioletniej, która dopiero zapewniła jej dominację morską i kolonialną.


Hiszpanie jeszcze dwukrotnie zbierali przeciw Anglii Armadę w 1596 i 1597, ale jej wyjście w morze powstrzymały niesprzyjające warunki pogodowe. Nie bez znaczenia pozostawał fakt, że o ile za pierwszym razem Hiszpanie przeceniali swoje szanse, to później mając w pamięci smutne doświadczenia – nie doceniali ich. A przecież, jak przyznaje angielski historyk Goeffrey Parker, Armada w 1588 roku była o krok od zwycięstwa. Szacuje on, że siły księcia Parmy w ciągu dwóch tygodni zajęłyby Kent i Londyn oraz zmusiły królową Elżbietę I do zawarcia upokarzającego traktatu pokojowego. Tymczasem zdumiona Europa była świadkiem upadku prestiżu niepokonanego dotychczas mocarstwa morskiego – co, jak się okazuje, było najważniejszym aspektem klęski Wielkiej Armady.

Wojna angielsko-hiszpańska zakończyła się w 1604 roku, po zawarciu pokoju londyńskiego. Klęska Wielkiej Armady umożliwiła budowę angielskiego i holenderskiego imperium kolonialnego, które zapewne nie powstałyby, gdyby Armada zwyciężyła. Długa i wyczerpująca rywalizacja z Holandią doprowadziła w końcu do ruiny Hiszpanię, która nie była w stanie sprostać bieżącym wydatkom mimo napływu bogactw z kolonii. Hiszpańscy monarchowie musieli parokrotnie ogłaszać bankructwo (odbywało się to poprzez zamianę wszystkich państwowych pożyczek wysokoprocentowych i krótkookresowych na niskoprocentowe i długoterminowe). Kres hiszpańskiej potędze morskiej położyła dopiero w 1639 roku bitwa na płyciźnie Downs, po której nie byli oni w stanie szybko odbudować swojej floty. Upadek militarny i polityczny Hiszpanii podsumowują bitwa pod Rocroi w 1643 oraz pokój pirenejski w 1659 roku.


4. 1. Niepodległe państwa w Nowym Świecie



 I. Jeździec bez głowy; czyli "za niewolę waszą i naszą"

Wojna o niepodległość Stanów Zjednoczonych

Waszyngton przeprawia się przez rzekę Delaware



https://youtu.be/MfiALLlulYU?t=8



https://www.youtube.com/watch?v=jHRpeFhYDAs&ab_channel=Mythology%26FictionExplained


1. Geneza wojny o niepodległość

a. skutki wojny siedmioletniej (1756-1763)

– zawarcie pokoju paryskiego – 1763 r.

– wyeliminowanie wpływów francuskich w Ameryce Północnej

b. zwiększenie obciążeń podatkowych mieszkańców kolonii angielskich

– wprowadzenie opłat stemplowych

– uchwalenie ustawy o herbacie – przyznanie Kompanii Wschodnioindyjskiej monopolu

c. „bostońskie picie herbaty” – wyrzucenie przez kolonistów do morza ładunku herbaty (1773 r.)

2. Wojna o niepodległość

a. zwołanie do Filadelfii Kongresu Kontynentalnego (19 IV 1774 r.)

b. podjęcie decyzji o utworzeniu Armii Kontynentalnej – dowództwo powierzono Jerzemu Waszyngtonowi

c. ogłoszenie przez przedstawicieli 13 kolonii Deklaracji i niepodległości Stanów Zjednoczonych (4 VII 1776 r.)

d. w początkowej fazie wojny Armia Kontynentalna nie mogła sprostać wojskom królewskim

e. o sukcesie kolonistów zdecydowało zwycięstwo Armii Kontynentalnej w bitwie pod Yorktown (19 X 1781 r.)

f. zawarcie pokoju w Wersalu, w którym Wielka Brytania uznała niepodległość Stanów Zjednoczonych (XI 1783 r.)


Żołnierz heski z opowieści „Legenda o Cichej Dolnie” Washingtona Irwinga oraz z filmu „Jeździec bez głowy” istniał naprawdę?

Do literatury i popkultury, ci najemnicy weszli z dość wykoślawionym wizerunkiem. W The Legend of Sleepy Hollow Washingtona Irvinga pojawił się „Galopujący Hes”. Tu też inspirację odnalazł Tim Burton tworząc swojego „Jeźdźca bez głowy” – film z Johnnym Deppem i Christopherem Walkenem w roli najemnika z piekła rodem.

udział Niemców w wojnie: 

https://fiksacie.wordpress.com/2012/01/02/historia-zolnierza-bez-glowy/;  https://pl.wikipedia.org/wiki/Armia_najemna_Hesji-Kassel


Prawda ekranu a prawda historii: Patriota; https://youtu.be/gBuvmidN8Dc?t=61

brutalne postępowanie z Indianami w czasie wojny o niepodległość: zamordowanie młotkami i oskalpowanie blisko 100 dzieci, kobiet i mężczyzn: Masakra w Gnadenhütten. Amerykanie wymordowali całą wioskę nawróconych, pokojowych Indian https://wielkahistoria.pl/masakra-w-gnadenhutten-amerykanie-wymordowali-cala-wioske-nawroconych-pokojowych-indian/?fbclid=IwAR3WfxAFqqs3onqunOEy5VXPwneNI5uWfm2DuI8VS6CWLVsBcXrYsMIXC08

3. Wojna brytyjsko-amerykańska w latach 1812-1814

- amerykanie chcieli wbić nóż w plecy brytyjczykom, a skończyło się na tym, że Waszyngton został spalony i "Biały Dom" musiał powstać od podstaw

4. Polityka izolacjonizmu – doktryna Jamesa Monroe (ogłoszona w 1823 r.)

 

II. Powstanie niepodległych państw w Ameryce Południowej

1. Sytuacja w koloniach hiszpańskich

a. społeczeństwo kolonii hiszpańskich

– hiszpańscy urzędnicy oddelegowani do pracy koloniach

– Kreole – urodzeni w koloniach potomkowie hiszpańskich kolonistów

– Metysi – potomkowie białych kolonistów i Indian

– Indianie

b. niezadowolenie mieszkańców kolonii wywoływano faworyzowanie świeżo przybyłych urzędników

c. w okresie napoleońskim na tronie hiszpańskim zasiadł bratu Napoleona – Józefowi Bonapartemu

2. Walka kolonistów w Ameryce Południowej o uniezależnienie się od Hiszpanii

a. przywódcy walki o niepodległość

– José de San Martin

– Simon Bolivar

b. powstanie niepodległych państw:

– Argentyna

– Paragwaj

– Republika Kolumbii

– Peru

c. sytuacja w Nowej Hiszpanii (dzisiejszy Meksyk)

– wybuch powstania chłopskiego pod przywództwem księdza Miguela Hidalgo (1810 r.)

– proklamacja niepodległego Meksyku (1821 r.)



4. 2. Kolonializm w XIX wieku

 

1. Imperium kolonialne Wielkiej Brytanii w epoce wiktoriańskiej

a. fundamenty angielskiej dominacji na świecie

– silnie uprzemysłowiona gospodarka

– giełda londyńska

– pozycja „bankiera świata”

b. przekształcenie brytyjskich kolonii w Ameryce Północnej w Dominium Kanady (1867 r.)

– dominium stanowiło część imperium brytyjskiego

– głową Dominium Kanady był król angielski

– władzę wykonawczą sprawował rząd centralny

c. Nowa Południowa Walia w Australii

– od 1788 do 1840 r. pełniła rolę więzienia, do którego zsyłano przestępców

– wyniszczenie Aborygenów

– utworzenie Związku Australijskiego jako dominium Wielkiej Brytanii (1901 r.)

 

2. „Perła w koronie brytyjskiej"

a. od XVI do połowy XVIII w. w podzielonych na liczne państwa Indiach rządziła dynastia Wielkiego Mogoła

b. w XVIII wieku Indie były zarządzane przez Kompanię Wschodnioindyjską

c. wybuch Wielkiego Buntu w Indiach (1857-1859) – następstwa

– zniesienie panowania dynastii Wielkiego Mogoła

– pozbawienie władzy Kompanii Wschodnioindyjskiej

– monarcha brytyjski został cesarzem Indii

– władzę administracyjną w Indiach sprawował nowoutworzony urząd wicekróla

d. całkowite podporządkowanie gospodarki indyjskiej Wielkiej Brytanii

– upadek tradycyjnego rzemiosła

– upadek rolnictwa

– Wielki Głód (1897 r.)

 

3. Chiny w XIX wieku

a. w XIX wieku Chiny były najpotężniejszym państwem Dalekiego Wschodu

– władcy chińscy dążyli do izolowania Chin od wpływów europejskich – od połowy XVIII w. obowiązywał zakaz handlu

– niekorzystny dla Europy bilans w handlu z Chinami – z Chin eksportowano wyroby rzemieślnicze, ale Chińczycy nie sprowadzali towarów europejskich

– jedynym towarem, którym interesowali się Chińczycy było opium

b. wybuch pierwszej wojny opiumowej (1839-1842 r.)

– klęska floty chińskiej

– Chiny zostały zmuszone do udostępnienia Europejczykom pięciu portów oraz odstąpienia Anglikom Hongkongu

c. stopniowe uzależnianie Chin od kolonialnych potęg europejskich i USA

– podpisywanie nierównoprawnych traktatów handlowych

– ingerencja mocarstw w wewnętrzne sprawy Chin

– podział Chin na strefy wpływów

 

4. Podział Afryki

a. do początków XIX wieku wpływy Europejczyków w Afryce były niewielkie

b. wynalezienie chininy (leku na malarię) przyczyniło się do zintensyfikowania europejskiej ekspansji w Europie

c. podział Afryki między europejskie potęgi kolonialne:

– Wielką Brytanię

– Francję

– Niemcy

– Belgię


 4. 3. Konflikty kolonialne

 

1. Źródła przewagi militarnej państw europejskich

– nowoczesna technika wojenna

– nowoczesne uzbrojenie i wyposażenie żołnierzy

– szybki transport i komunikacja

 

2. Bunt sipajów w Indiach (1857-1859)

a. sipajowie – żołnierze indyjscy służący pod komendą Brytyjczyków

b. przyczyną buntu były pogłoski o wykorzystywaniu tłuszczu zwierzęcego do zabezpieczania amunicji

c. powstańcy zdobyli szerokie poparcie społeczne

d. skutkiem powstania sipajów były zmiany w administrowaniu Indiami przez Wielką Brytanię

– przejęcie administracji z rąk Kompanii Wschodnioindyjskiej przez państwo

– przyjęcie przez monarchów brytyjskich tytułu cesarzy Indii

 

3. Powstania w Chinach

a. wojny opiumowe: 1839-1842 i  1856-1860 r.

b. powstanie tajpingów (1851-1864)

– bunt przeciwko władcom z dynastii mandżurskiej

– został stłumiony przy współudziale wojsk europejskich

c. powstanie bokserów (1899-1901)

d. 1911 r. – ustanowienie w Chinach republiki

 

4. Powstanie Mahdiego w Sudanie (1881–1899)

a. zbrojne wystąpienie derwiszów (muzułmańskie bractwo religijne) przeciwko Egiptowi i Wielkiej Brytanii

b. na czele powstania stanął Mohammed Ali, który ogłosił się Mahdim (następcą proroka)

c. przebieg powstania

– zdobycie przez powstańców Chartumu

– ekspedycja brytyjska pod dowództwem Horatio Kitchenera

– klęska powstańców w bitwie pod Omdurmanem (1898 r.) i podporządkowanie Sudanu Brytyjczykom

 

5. Konflikty w Afryce Południowej

a. podbój państwa Zulusów przez Brytyjczyków

b. Burowie – potomkowie kolonistów holenderskich

d. stworzenie przez Burów nowych państw na terytoriach odebranych Zulusom – Transwalu i Oranii

d. dążenie Wielkiej Brytanii do zdobycia Transwalu i Oranii

– pierwsza wojna burska (1880-1881) – Burowie obronili niezależność

– odkrycie złóż diamentów i złota spowodowało gwałtowny napływ osadników angielskich

– druga wojna burska (1899-1902)

e. utworzenie Związku Południowej Afryki jako dominium brytyjskiego – 1910 r.

   

4. 4. Gospodarka w okresie imperializmu
1. Znaczenie kolonii w epoce industrialnej
a. źródła surowców
b. rynki zbytu dla produkcji przemysłowej metropolii
c. miejsce lokowania kapitału
d. bazy wojskowe
2. Administracja kolonialna
a. wyższe stanowiska administracyjne piastowali Europejczycy
b. czasami niższą administrację pozostawiano w rękach ludności miejscowej
c. protektorat – forma zależności politycznej, w której państwo posiadające własny ustrój uzależnione jest w swej polityce od państwa silniejszego (protektora)
d. eksploatacja Niezależnego Państwa Konga przez króla belgijskiego Leopolda II
                         
3. Szlaki oceaniczne
a. imperia kolonialne dążyły do objęcia swoją kontrolą kluczowych szlaków oceanicznych
b. budowa Kanału Sueskiego
– Kanał Sueski łączył Morze Śródziemne z Morzem Czerwonym i skracał drogę do Indii
– Kanał Sueski został oddany do użytku w 1869 r.
c. budowa Kanału Panamskiego
– Kanał Panamski łączył Ocean Atlantycki z Pacyfikiem
– Kanał Panamski został otwarty w 1914 r.
d. inicjatorem budowy Kanału Sueskiego i Kanału Panamskiego był Ferdinand de Lesseps
4. Największe linie kolejowe na świecie
a. budowa przez Amerykanów linii kolejowej łączącej wybrzeże Atlantyku z Kalifornią
b. budowa Kanadyjskiej Kolei Pacyficznej
c. budowa Kolei Transsyberyjskiej w Rosji

d. budowa Indian Pacyfik w Australii

4. 5. Brzemię białego człowieka

1. Europejczycy a ludność autochtoniczna

a. źródła dominacji

– przewaga technologiczna i naukowa

– przewaga militarna

b. traktowanie ludności autochtonicznej z lekceważeniem i pogardą

2. Twórcy ideologii imperialnej

a. Rudyard Kipling – Brzemię białego człowieka

b. Cecil Rhodes – autor koncepcji brytyjskiego imperium kolonialnego

3. Skutki kolonializmu dla ludności autochtonicznej

a. negatywne :

– uzależnienie gospodarek państw skolonizowanych od metropolii

– pozbawienie prawa ludności autochtonicznej wpływu na losy kraju

– zniszczenie rodzimej kultury

b. pozytywne:

– transfer zachodniej wiedzy i kulturowy

– postęp cywilizacyjny

– rozbudowa nowoczesnej infrastruktury niektórych gałęzi przemysłu

4. Źródła krytyki kolonializmu

a. krytyka okrutnego traktowania ludności autochtonicznej

b. niechętny stosunek do interwencji zbrojnych w koloniach

– krytyka brutalnych metod tłumienia powstania Hererów i Hotentotów

– krytyka interwencji w Chinach

– przejawy sympatii wobec Burów walczących z armią brytyjską

– krytyka krwawego systemu stworzonego przez króla Belgii Leopolda II

c. przekonanie o zbyt dużych kosztach utrzymania kolonii

5. Wpływ kolonializmu na kulturę europejską

a. rozwój etnografii i antropologii

b. rozwój orientalizmu, przejawiającego się w zainteresowaniu egzotycznymi kulturami  i czerpaniu wzorców z ich dorobku – zwłaszcza Chin i Indii

 

4. 6. Świat wobec dominacji mocarstw kolonialnych

 

I. Wzrost znaczenia Japonii

1. Przełamanie izolacji Japonii

a. w okresie szogunatu Japonia prowadziła politykę izolacji zewnętrznej

b. w 1853 r. do Japonii dotarła amerykańska eskadra, a jej dowódca Matthew Perry wymusił zawarcie traktat przyznającego Stanom Zjednoczonym przywileje handlowe

2.  Restauracja Meiji

a. objęcie władzy przez cesarza Mutsuhito (1867 r.)

b. modernizacja kraju

– obalenie szogunatu

– likwidacja przywilejów samurajów

– rozwój przemysłu

3. Podboje japońskie

a. wojna japońsko-chińska (1894-1895) – zwierzchnictwo nad Koreą

b. wojna japońsko-rosyjska (1904-1905)

– oblężenie i zdobycie Portu Artura prze wojska japońskie

– zwycięstwo floty japońskiej pod Cuszimą (1905 r.)

– zawarcie pokoju w Portsmouth (1905 r.)

 

II. Opór wobec kolonizacji

1. Skuteczna obrona Afganistanu przed ekspansją angielską i rosyjską

2. Swoją niepodległość zachowała leżąca we wschodniej Afryce Etiopia

3. Na przełomie XIX i XX w. w koloniach zaczął kształtować się ruch niepodległościowy




Popular posts from this blog

Klasa 5

Sprawdzian I: 490 p.n.e.- bitwa pod Maratonem, I wojna Greków z Persami 753 p.n.e. - legendarne założenie Rzymu 44 p.n.e. - śmierć Juliusza Cezara 1 rok n.e. - narodziny Jezusa Tabela: A (wersja podstawowa, na Bdb);  B (wersja rozszerzona o wyjaśnienia) Powyżej dwie tabele. Wykazy zawierają skrót wymaganych informacji.  Zastrzeżenie:  Kolorem czerwonym  oznaczono elementy, których znajomość może pomóc w uzyskaniu oceny  bardzo dobrej Kolorem zielonym  oznaczono elementy, których opanowanie zaleca się na ocenę c elującą Elementy fioletowe i żółte  - wiedza prawie zupełnie zbędna i elementy dyskusyjne :) Sprawdzian nr I:  Zadanie I: Tabelka, luki Na podstawie powyższych tabel uzupełnij luki - tj.  ok. 10 najważniejszych postaci/ dat/ wydarzeń z historii (tematy 1.1-1.4; 2.1-2.2; 2.5; 3.2), wg powyższego schematu. Zadanie II: Uszereguj wydarzenia:  uluż w odpowiedniej kolejności wydarzenia (np. na osi czasu) od najstarszego do tego, które będzie najpóźniej Pierwszy człowiek w Europi

Pierwsza wojna światowa

Co będzie na sprawdzianie, etc.? Kilka (7) najważniejszych dat rocznych, np: Wybuch wojny Rewolucje w Rosji Przystąpienie USA do wojny Uporządkuj chronologię wydarzeń , spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.  Uporządkuj państwa ; po której stronie konfliktu walczyły? Wybierz 1 z 2 zaproponowanych zagadnień (łącznie jest 7 zagadnień- zob. podwykaz) i opisz w ok. 8 minipunktach (każdy punkt, to przynajmniej 3 fakty; ktoś, coś, gdzieś itp) Wspaniałe stulecie? U progu I wojny, miniwątki które można poruszyć: Europa, Austria i Cieszyn przeł. XIX i XX w. sytuacja gospodarcza, społelczna i geopolityczna Bałkany Panujący np. FJI - sielankowy portret rozwój przemysłu, szkolnictwa, przykłady Rywalizacja narodowa w różnych częściach Europy Austria 12 Narodów - jakich, kto prześladuje a kto prześladowany? Cieszyn sielankowy z piosenki Nohavicy Tesinska, tzn.? Konflikt polsko-niemiecki na Śl. Ciesz. -  Krwawa niedziela w Cieszynie itp. dyskryminacja Polaków Szkoły  Rota - genez

Klasa 4

Podstawa programowa (2024), cz. I: "KLASA IV I. Elementy historii rodzinnej i regionalnej.  Uczeń: 1) zbiera informacje na temat historii swojej rodziny, gromadzi pamiątki rodzinne i opowiada o nich; 2) poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje. II. Najważniejsze elementy polskiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń: 1) zna symbole narodowe (barwy, godło, hymn państwowy), najważniejsze święta narodowe i państwowe, potrafi wytłumaczyć ich znaczenie; 2) wiąże najważniejsze zabytki i symbole kultury polskiej z właściwymi regionami. III. Refleksja nad historią jako nauką. Uczeń: 1) wyjaśnia, na czym polega praca historyka; 2) wskazuje sposoby mierzenia czasu w historii i posługuje się pojęciami chronologicznymi; 3) rozpoznaje rodzaje źródeł historycznych; 4) odróżnia historię od dziejów legendarnych (....)". Punkt III. Rozwinięcie - Refleksja nad historią jako nauką: 1) Na czym p