Spis zagadnień
Ojczysty Panteon, ojczyste spory
Rozdziały wtępne - dodatkowe
I. 1. Nasze pochodzenie (w tym genetyczne)
"Świadomość pochodzenia daje nam poczucie bezpieczeństwa i lepsze zrozumienie nas samych. Umacnia więzi z krewnymi - znając swych przodków, stajemy się częścią powieści, która będzie pisana tak długo, jak żyjemy my i nasi potomkowie oraz pamięć o naszej przeszłości. Jeśli spróbujemy odtworzyć życie naszych przodków tak wiernie, jak tylko to możliwe (dostrzegając ich ludzie oblicze, wady i zalety)- wtedy łatwiej dostrzeżemy w lustrze odbicie pradziadka.
Wiedza o przodkach ma szeroki wymiar - niemal wszystkie rozwinięte cywilizacje, które doszły do wielkich osiągnięć, szanowały przodków, utrwalały i przekazywały ich dzieje kolejnym pokoleniom niczym drogocenne klejnoty.
Większość zagadnień z tego działu omówiono pod adresem:
https://koperlo.blogspot.com/2021/04/pradzieje.html
Podstawa naszych zainteresowań: Księgi Rodu Słowiańskiego / zebrał i wydał Paweł Stalmach https://sbc.org.pl/Content/320121/Publikacja-KC-7646.pdf
2. 1. Jak rządzili pierwsi Piastowie
2. Pierwszy król Polski
3. Spory o tron i kryzys państwa Piastów
4. Od odbudowy do podziału państwa Piastów
Histeryczny TOP (najważniejsze zagadnienia):
- Piastowie - Wikingowie, Morawianie czy potomkowie piasta kołodzieja?
- Dagome Judex, co to za Polska która nie ma granic (i Cieszyna!)
- Na złość Niemcom - Będziemy chrześcijanami?
- Bolek Chabre (tj. waleczne) serce i sławetna impreza roku 1000: Ja ci dam ramię, a ty masz włócznię z gwoździem i kilka biskupstw (1000 lat biskupstwa we Wrocławiu)
- Kto odbudował Polskę (i postawił Rotundę w Cieszynie)?
Jako powtórkę wiedzy z gimnazjum polecam:
https://youtu.be/JoJ7JipPj-o
https://slideplayer.pl/slide/1285382/
https://ciekawostkihistoryczne.pl/2017/10/11/triumf-wszech-czasow-jak-boleslaw-chrobry-wygral-bitwe-dzieki-ktorej-zajal-kijow/
https://www.tygodnikprzeglad.pl/boleslaw-chrobry-zdobywa-gniezno/
M. Morys-Twarowski, Najdziwniejsza korona Bolesława Chrobrego. Dlaczego polski król nosił na głowie pióropusz?
Audycja: 12 minut opowieści o Bolesławie Największy wojownik spośród 33 pokoleń Piastów) Bolesław Chrobry – władca, który budził strach i grozę
Warto zobaczyć też:
https://www.youtube.com/watch?v=Av6iNQRIpNs&ab_channel=CoZaHistoria
https://youtu.be/giGlXO74Bu4
'1. Dynastia Piastów
a. pierwszym historycznym władcą z dynastii Piastów był Mieszko I
b. dynastia Piastów wygasła po śmierci Kazimierza Wielkiego (1370 r.)
2. Panowanie Bolesława Chrobrego
a. utworzenie arcybiskupstwa w Gnieźnie – 1000 r.
b. na okres panowania Bolesława Chrobrego przypadają wieloletnie wojny z Niemcami, Rusią Kijowską i Czechami.
c. zwieńczeniem sukcesów Bolesława Chrobrego była koronacja królewska w 1025 r.
a. koronacja królewska Mieszka II – 1025 r.
b. najazdy sąsiadów i utrata ziem zdobytych przez Bolesława Chrobrego
c. utrata korony królewskiej w wyniku konfliktu z Bezprymem i Ottonem
d. pogłębienie się kryzysu państwa po śmierci Mieszka II
– powstanie ludowe 1038 r.
– najazd księcia czeskiego Brzetysława na Polskę – 1038 r.
5. Panowanie Bolesława Śmiałego (1058–1079)
a. koronacja królewska w 1076 r.
b. konflikt z biskupem Stanisławem zakończony egzekucją biskupa
c. ucieczka Bolesława Śmiałego z kraju na skutek buntu
6. Rządy Władysława Hermana (1079–1102)
a. osłabienie Polski na arenie międzynarodowej – rezygnacja z koronacji królewskiej
b. wydzielenie dzielnic synom:
– Zbigniewowi
– Bolesławowi
7. Walka o władzę między Bolesławem Krzywoustym a Zbigniewem zakończona zwycięstwem Bolesława
8. Statut sukcesyjny Bolesława Krzywoustego z 1138 r. – początek rozbicia dzielnicowego'.
Czego się nauczyliśmy? Uczestnik zajęć po ich przeprowadzeniu...
– wyjaśnia, jakie przesłanki umożliwiły Bolesławowi Chrobremu sięgnięcie po koronę królewską
– omawia sytuację wewnętrzną w państwie piastowskim w XI w. i jej wpływ na pozycję władcy
– przedstawia cechy charakterystyczne panowania Kazimierza Odnowiciel, Bolesława Śmiałego i Bolesława Krzywoustego
– porównuje oraz ocenia koncepcje polityczne Bolesława Chrobrego, Bolesława Śmiałego i Bolesława Krzywoustego
2. 3. Kościół stworzył państwo polskie i ucywilizował Polaków?
Czyli KK jak McDonald, Ikea i Biedronka? / Polska częścią Europy łacińskiej
2. Zjazd w Gnieźnie
3. Katoliccy patroni Polski
4. Kultura i sztuka chrześcijańska
5. Wartości i obyczajowość chrześcijańska
6. Kronikarze dziejów Polski
7. Laicyzacja i chrześcijaństwo w czasach współczesnych
https://prezi.com/qsjcsepqerd9/polska-czescia-europy-acinskiej/?frame=77f7b7fcadaef28a1d09b9e2b5f7c3bdee1ec156
http://www.piastowskakorona.pl/news.php?readmore=1181
https://slowianowierstwo.wordpress.com/2017/07/16/ofiary-z-ludzi-u-slowian/
https://ciekawostkihistoryczne.pl/2020/08/02/czy-pradawni-slowianie-skladali-ofiary-z-ludzi/
https://slava.pl/blog/37_zwyczaj-topienia-marzanny
https://portal.librus.pl/rodzina/artykuly/witaj-wiosno-jak-zegnamy-zime
- Kiedy w Polsce skończyło się pogaństwo i "pradziejowy" porządek społeczny, a zatriumfowało chrześcijaństwo i uformowało się nowoczesne społeczeństwo i państwo?
- Co dał Polsce chrzest Mieszka I i włączenie jego kraju do wspólnoty kościoła?
- W czym przejawiała się średniowieczna "Makdonaldyzacja" Europy?
- Jak wyglądała Polska chrześcijańska/pogańska, tysiąc lat po chrzcie (naprzełomie XX i XXI wieku)?
Zaczynamy od burzy mózgów.
Każdy wyszukuje po jednym przykładzie:
- zachowań, które świadczą o żywotności chrześcijaństwa i pogaństwa w Polsce (przedział czasu: X-XX w.). Wyobraźmy sobie że jesteśmy turystami , którzy do Polski przyjechali z Laponii/ Kambodży, gdzie w domach lub na ulicach miast i wsi dostrzeglibyście ślady wierzeń chrześcijańskich lub pogańskich.
- elementu kultury polskiej (np. zwyczaju, uroczystości, wzorca), związanego z katolicyzmem/pogaństwem. Przenalizuj np. treści przerabiane nw szkole na języku polskim / dostrzegalne w telewizji; widzisz wpływy religijne?
- +/- chrystianizacji polski. Jakie dobre lub złe strony miała chrzest Polski?
• Jakie były przyczyny przyjęcia chrztu przez Mieszka I?
• Dlaczego doszło do zjazdu w Gnieźnie?
• Jakie korzyści osiągnął Bolesław Chrobry dzięki ustanowieniu metropolii kościelnej
w Gnieźnie?
https://youtu.be/Xr2CtmpKU6A?t=1091 - koniec państwa, mapa
'1. Następstwa chrztu Mieszka I – 966 r.
a. sojusz z Czechami i pokonanie Wieletów
b. uniknięcie najazdów niemieckich motywowanych nawracaniem
c. nadanie władzy książęcej charakteru sakralnego
d. utworzenie biskupstwa misyjnego z siedzibą w Poznaniu
e. wejście Polski do kultury kręgu łacińskiego
– rozpowszechnienie się alfabetu łacińskiego
– rozpowszechnienie się literatury łacińskiej
– rozpowszechnienie się zachodnich wzorców sztuki romańskiej i gotyckiej
– zakorzenienie chrześcijańskich wartości i obyczajowości
2. Zjazd w Gnieźnie – 1000 r.
a. pielgrzymka cesarza Ottona III do grobu św. Wojciecha w Gnieźnie
b. ustanowienie arcybiskupstwa w Gnieźnie
c. powierzenie władzy nad Kościołem w Polsce Bolesławowi Chrobremu
3. Katoliccy patroni Polski
a. św. Wojciech – zginął zamordowany podczas misji przez pogańskich Prusów (997 r.)
b. św. Stanisław ze Szczepanowa – poniósł śmierć na mocy wyroku króla Bolesława Śmiałego (1079 r.)
4. Kronikarze dziejów Polski
a. Anonim zwany Gallem
b. Wincenty Kadłubek – Kronika Polska
c. Jan Długosz – Roczniki, czyli kroniki sławnego Królestwa Polskiego
5. Laicyzacja społeczeństwa w czasach współczesnych – eliminacja wpływu religii na życie polityczne i publiczne'.
Do zjednoczenia? Jaka była prawdziwa rola kościoła w czasie rozbicia dzielnicowego? Świnka vs Pełka i Kietlicz!
a. działalność arcybiskupa Jakuba Świnki na rzecz zjednoczenia Polski
b. pierwsze koronacje królewskie
– Przemysła II – 1295 r.
– Wacława II – 1300 r.
– Władysława Łokietka – 1320 r. – symboliczny koniec rozbicia dzielnicowego w Polsce
- Władysław (później zwany Wygnańcem) dostał Śląsk,
- Bolesław Kędzirzawy – Mazowsze z Kujawami,
- Mieszko (zwany później Starym; gdyż miał syna o tymże imieniu) – Wielkopolska,
- Henryk (sandomierski) – dostał Ziemię Sandomierską, ale zginął bezdzietnie jako błędny rycerz-krzyżowiec
- Kazimierz (Sprawiedliwy?) jako pogrobowiec, najmłodszy syn Krzywoustego nie otrzymał dzielnicy, ponieważ przed spisaniem testamentu jeszcze nie było go na świecie.
- Kazimierza poparł w opanowaniu Krakowa biskup Gedko; a później również inni biskupi - w obaleniu testamentu w czasie zjazdu w Łęczycy w roku 1180
- małoletniego Leszka Białego poparł biskup Pełka
Zapis video przed bitwą i jej przebieg: https://youtu.be/i6pfOH-3UYU?t=12
Krytycznie. W połowie XII w. na Rusi (w otoczeniu utrzymującego bliskie stosunki z Polską księcia Izjasława II), oceniano duchowieństwo łacińskie i wiedziano, że „biskupi ich [katolików] nałożnice trzymają i na wojnę chodzą”. Chierarchowie wówczas to raczej nie "arcypasterze", ale politycy.
Arcybiskup był u szczytu potęgi. W 1214 r. został przez Innocentego III mianowany stałym legatem Stolicy Apostolskiej w Polsce. W roku 1215 wziął udział w soborze laterańskim, który ukształtował na blisko 300 lat oblicze Kościoła katolickiego. Przystąpił do organizacji wyprawy misyjnej do Prus. Ingerował w konflikty pomiędzy Piastami, skutecznie wspomagając młodszych książąt.
Załamanie świetnej kariery przyszło nagle. Śmierć Innocentego III w 1216 r. ośmieliła przeciwników Kietlicza" Tak pisała Ewa Olkuśnik, zaznaczając, iż smutny koniec w niczym nie zmienia faktu, że był on jednym z hierarchów najbardziej zasłużonych dla polskiego Kościoła. Wyciągnięto przeciw niemu znaczące oskarżenia. Jaki był jego koniec?
Buta, triumf i upadek apbskupa Kietlicza:
Jaki był koniec arcybiskupa? Jak podaje wielki mediewista Benedykt Zientara:
„Biskup płocki Gedko oskarżył go przed Rzymem o pychę i luksus, nie licujący z chrześcijańską pokorą. Kietlicz – donosił Gedko – nie tylko podróżuje z orszakiem 110 koni, każe sobie podczas wizytacji wznosić specjalny tron i całować stopy, ale nawet Ciało i Krew Pańską spożywa, siedząc na tym tronie”. W odpowiedzi na skargę Gedki nadeszła z Rzymu do Kietlicza ostra reprymenda. Od metropolity zaczęli odsuwać się dotychczasowi sojusznicy. Pozbawiony wpływów arcybiskup zmarł w roku 1219.
W rezultacie działalności arcybiskupa zreformowano kosciół? I tak i nie...
1) Z jednej strony kościół dużyo zyskał, np. w 1210 roku, w wyniku zjazdu i synodu w Borzykowej książęta zatwierdzili zbiór przywilejów, określanych dawniej "wielkim przywilejem dla Kościoła", co oznaczało zatwierdzenie zasad, tj. :
- wolny wybór biskupów przez kapituły,
- własne sądownictwo dla duchowieństwa (privilegium fori),
- wprowadzenie celibatu wśród polskich duchownych diecezjalnych,
- zniesienie prawa książąt do przejmowania majątku ruchomego zmarłego biskupa (ius spolii).
2) z drugiej... "Kościół był od tego czasu rozrywany wzajemnymi kłótniami i wewnętrznie rozbity. Doszło do gorszących zajść, które dziejąc się na oczach społeczeństwa, bardzo mocno podrywały jego autorytet (...) [walk frakcji i ich politycznych popleczników, które] doprowadziły do znacznego upadku gospodarczego kościelnych majątków. Zresztą to właśnie oni przyczynili się do rozpowszechnienia się w Polsce gangsterskich sposobów rozwiązywania konfliktów. Bardzo często bowiem osoba popełniająca najcięższe zbrodnie była wyklinana przez jednych biskupów, a uzyskiwała kościelne przebaczenie u innych. Upowszechnił się też wówczas zwyczaj kupowania sobie kościelnego przebaczenia za zabójstwo, gwałt lub krzywoprzysięstwo". Andrzej Michałek, Słowianie Zachodni,
Mniej surowwej, a bardziej apologetycznej oceny Arcybiskup Kietlicz doczekał się od prof. Andrzeja Nowaka.
Prof. Nowak mówi o Kietliczu jako o "interreksie", wprowadzając jego postać do "pocztu królów i władców Polski".
Warto wysłuchać audycji (od 3:20 do 20 minnuty): https://youtu.be/ei8zVZrJL2g?t=200.
https://www.historiaposzukaj.pl/wiedza,osoby,75,osoba_arcybiskup_henryk_kietlicz.html?u=os_czasu.html
Rozbicie dzielnicowe - klątwy, trucizny i łapówki:
https://www.salon24.pl/u/ryuuk/357516,rozbicie-dzielnicowe-klatwy-trucizny-i-lapowki
Historia papiestwa i reform kościoła (przedstawiona syntetycznie i dosyć obiektywnie)
Niezwykły mistrz Wincenty:
https://youtu.be/ei8zVZrJL2g?t=1482
c) przykład 3.: "służba ludowi i państwu"
Audycja z udziałem prof. Andrzeja Nowaka na temat roli arcybiskupa Jakuba Świnki i czeskiej dynastii Przemyślidów w odbudowie Polski; cz. I: (warto zobaczyć do 16:35)
cz. II: Koronacja: https://youtu.be/k3SeHB3vCf4?t=2040
Wysłuchaj audycji i spróbuj odpowiedzieć na pytania:
1. Ile lat nie było arcybiskupa w Polsce? Dlaczego?
2. Dlaczego dochodziło do tarć narodowych na ziemiach polskich w XIII wieku?
3. Co nakazał episkopat pod wodzą Jakuba Świnki by zachować język polski i pamięci o chwalebnej historii Polski
4. Dlaczego Jakub Świnka poparł koronację władców Czech na Królów Polski?
5. Z kim Wacław II wziął ślub by zatrzymać polską koronę (zaz kim jego syn?)
O arcybiskupie:
https://histmag.org/Jakub-Swinka-ojciec-chrzestny-zjednoczonego-Krolestwa-14265/
O synodzie Łęczyckim
"(…) by wszyscy księża w czasie mszy świętej, po odśpiewaniu Credo zgromadzonym wiernym wykładali po polsku: Wierzę w Boga, Ojcze nasz i Zdrowaś Maria – oraz święta w następnym tygodniu zapowiadali[1].
Nakaz posługiwania się językiem polskim został postawiony jeszcze mocniej w uchwale o szkołach:
Nakazujemy dla zachowania i rozwoju języka polskiego przy każdym kościele katedralnym i zakonnym, jako też i innych miejscach, aby tacy tylko stanowieni byli kierownikami szkół, którzy dobrze mówią po polsku i mogliby chłopcom objaśniać autorów po polsku[2].
Podobnie w odniesieniu do przyznawania urzędów kościelnych:
Także gdy jest napisane ‘Pilnie poznawaj trzodę swoją’, stanowimy i usilnie nakazujemy zachować, aby nikt nie dostał beneficjum połączonego z pasterstwem dusz, który by nie był urodzony w kraju i biegły w mowie tejże ziemi[3].
Synod został zwołany przez arcybiskupa gnieźnieńskiego Jakuba Świnkę, niewątpliwie jednego z najwybitniejszych biskupów jakich miał Kościół w Polsce na przestrzeni swego tysiąclecia. Arcybiskup aż do swej śmierci w 1314 działał cały czas konsekwentnie na rzecz zjednoczenia Królestwa Polskiego (nie bez wielkoduszności, którą wykazał się np. popierając księcia Henryka Probusa, z którym był w konflikcie).
W pisanym w następstwie synodu łęczyckiego liście „do trzech kardynałów Kościoła rzymskiego” z roku 1285 arcybiskup Świnka przestrzegał przed szkodami, jakie wynikają dla Kościoła z dominacji niemieckiej w niektórych sferach kościelnych w Polsce, a równocześnie diagnozował:
Lecz i wiele innego zła rozmnożyło się w kraju przez napływ owego ludu, bo ludność polska doznaje od nich ucisku, lekceważenia, wstrząsana jest walkami i ograbiana z chwalebnych praw i obyczajów ojczystych…[4]
Zarówno dekrety synodu łęczyckiego, jak i działalność arcybiskupa Świnki, dobrze ilustrują fenomen solidarności polskich biskupów z oddanym ich pieczy ludem Bożym – którego elity w staraniu o jedność polityczną i o zachowanie swej tożsamości zaczynały się odnajdywać jako odrębny naród.
Był to bodaj pierwszy w naszych dziejach moment, kiedy „elementarz” polskości znajdował swe główne oparcie nie tyle w instytucjach świeckich, ile w Kościele (...)" http://christianitas.org/news/polskosc-w-kosciele-program-synodu-leczyckiego-1285/
Polska w czasach Przemysła II i Jakuba Świnki (aut. Zuber & MariuszR, opublikowano na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 3.0).
". 2. Zjednoczenie Polski po rozbiciu dzielnicowym
1. Przyczyny dążeń do zjednoczenia Polski
a. niewielkie księstwa nie mogły sprostać zagrożeniom zewnętrznym
b. ksiażęta dzielnicowi nie mogli zapewnić spokoju wewnętrznego
c. ideę zjednoczenia wspierał Kościół - m.in. arcybiskup Jakub Świnka
2. Pierwsze próby przywrócenia jedności:
a. w pierwszej połowie XIII w. część dzielnic połączył Henryk II Pobożny
a. w 1241 r. poległ w bitwie z Mongołami pod Legnicą
b. w drugiej połowie XIII w. działał władca Wielkopolski – Przemysł II
– przejął władzę na Pomorzu Gdańskim
– w 1295 r. arcybiskup Jakub Świnka koronował go w Gnieźnie
– w 1296 r. Przemysł II został zamordowany w Rogoźnie
3. Walka o władzę w Polsce po śmierci Przemysła II
a. książę brzesko-kujawski Władysław Łokietek
– opanował m.in. Wielkopolskę i Pomrze Gdańskie
– został zmuszony do ucieczki przez Wacława II
b. król czeski Wacław II
– opanował Małopolskę
– odebrał Łokietkowi Wielkopolskę i Pomorze Gdańskie
– w 1300 r. koronował się w Gnieźnie na króla Polski
– w jego imieniu władzę sprawowali starostowie
– Wacław II zmarł w 1305 r., a jego następca (Wacław III) w 1306 r.
4. Koronacja Władysława I Łokietka
a. po powrocie do Polski Władysław Łokietek zajął:
– Małopolskę
– ziemię sieradzko-łęczycką
– Kujawy
– Pomorze Gdańskie
b. utrata Pomorza Gdańskiego przez Władysława Łokietka
– Pomorze Gdańskie zostało zaatakowane przez Brandenburczyków
– Władysław Łokietek musiał poprosić o pomoc Krzyżaków
– Krzyżacy w 1309 r. zajęli Pomorze Gdańskie
c. w 1314 r. Władysław Łokietek opanował Wielkopolskę
d. Władysław I Łokietek koronował się w 1320 r. w Krakowie"
"Od Piastowica do Przemyślidy
Swoje polityczne marzenie, jakim było zjednoczenie państwa piastowskiego, Jakub Świnka związał przede wszystkim z Wielkopolską. W tym celu pierwszym krokiem było tchnięcie nowego życia w kult pierwszego patrona Polski, świętego Wojciecha. Był on nieco zapominany ze względu na popularność krakowskiego patrona państwa Piastów, świętego Stanisława. Jakub Świnka odważnie jednak przystąpił do organizacji nowych obchodów związanych ze świętym Wojciechem. W tym celu polecił, ażeby we wszystkich kościołach katedralnych i klasztornych w dzień śmierci męczennika i w dzień uroczystości Translatio sancti Adalberti odczytywane były żywoty świętego Wojciecha.
Aby osiągnąć wyznaczone cele, Świnka zabiegał jednak przede wszystkim o jedność piastowskich książąt. Z tego też powodu starał się łagodzić nabrzmiałe konflikty pomiędzy nimi. Jakuba Świnkę w XIX-wiecznej historiografii uważano za twórcę tzw. pierwszej koalicji książąt piastowskich, w skład której mieli wchodzić Leszek Czarny, Henryk IV Probus, Przemysł II i Henryk III Głogowczyk. Książęta ci mieli zawrzeć w 1287 roku pod kierownictwem arcybiskupa układ o przeżycie, na mocy którego Małopolska miała przechodzić po kolei w ręce książąt. Wiadomo jednak, że taka inicjatywa nie miała racji bytu ze względu na wrogie stosunki między Przemysłem II a Henrykiem Probusem, który miał własną wizję zjednoczenia Polski i – być może – koronacji w oparciu o wstawiennictwo cesarskie.
Nie ulega dyskusji, że Jakub Świnka w latach 90. XIII wieku starał się głównie o koronację Przemysła II. Świadczy o tym m.in. tzw. zjazd kaliski ze stycznia 1293 roku, na którym książę wielkopolski spotkał się z księciem brzeskim i sieradzkim Władysławem Łokietkiem i jego bratem księciem łęczyckim Kazimierzem. Postanowiono wtedy, że książęta będą się wzajemnie wspierać w celu odzyskania należącej do króla czeskiego Wacława II Małopolski z Krakowem na czele, które to ziemie Przemyślida zdobył kilka lat wcześniej po śmierci księcia Henryka Probusa. Pozycję Przemysła w samej Polsce wzmocnił konflikt z Brandenburczykami i sojusz z księciem gdańskim Mściwojem II.
Według historyków Wielkopolska Przemysła i Jakuba stała się w XIII wieku, obok Śląska, przodującą dzielnicą i dźwigała na swoich barkach ciężar konfliktu z Marchią Brandenburską, który pozwolił sięgnąć po koronę. Gdy Wielkopolanie obronili przed Brandenburczykami Pomorze Gdańskie, Mściwoj II, ostatni bezpotomny książę tego terytorium, zdecydował się wyznaczyć Przemysła II na dziedzica po swojej śmierci. Uciekając z Krakowa przed czeskimi siłami, Przemysł II – być może za namową Jakuba Świnki – zabrał także insygnia koronacyjne. Gdy miał w garści oraz władanie nad Wielkopolską i Pomorzem, a do tego autorytet i siłę Jakuba Świnki za sobą, jego koronacja stała się realna.
26 czerwca 1295 roku arcybiskup Jakub Świnka w otoczeniu biskupów poznańskiego, włocławskiego i płockiego włożył na skronie Przemysła koronę Bolesławów. Koronacja odbyła się bez zgody papieskiej, ale w źródłach właściwie nie podważa się jej ważności. Przemysł II stał się zatem odnowicielem Królestwa Polskiego i wbrew obiegowej opinii, że to dopiero Władysław Łokietek przywrócił nam zjednoczone Królestwo, stał się pierwszym polskim królem od ponad 200 lat. Nie cieszył się jednak długo koroną. 8 lutego 1296 roku został skrytobójczo zamordowany w Rogoźnie. Tradycja udział w tej zbrodni przypisuje dwóm polskim rodom Zarembów i Nałęczów. W historiografii nie wyklucza się też intrygi ze strony zazdrosnych książąt dzielnicowych, Brandenburczyków czyhających na Pomorze, czy też samego Wacława II, który koronował się po śmierci Przemysła. Bez względu na to, marzenie Jakuba Świnki niejako legło w gruzach, a śmierć Przemysła II niewątpliwie podłamała arcybiskupa. Ten jednak nie poddał się…" Czytaj więcej: https://histmag.org/Jakub-Swinka-ojciec-chrzestny-zjednoczonego-Krolestwa-14265/
https://epodreczniki.pl/a/zjednoczone-krolestwo/Dg3TqVUig
Próby zjednoczenia ziem polskich |
"Panujący w latach 1279-96 książę wielkopolski Przemysł II (syn Przemysła I) w 1282 r. zawarł układ w Kępnie z księciem gdańskim Mściwojem II (1282), który wyznaczył go swoim następcą. W 1290 r. Przemysłowi II udało się natomiast zająć Kraków jako spadek po księciu wrocławskim Henryku IV Probusie. W Sandomierzu utrzymał się jednak książę brzesko-kujawski Władysław Łokietek, brat Leszka Czarnego. W tym samym czasie pretensje do korony polskiej zgłaszał król Czech Wacław II. Wobec jego zdecydowanej przewagi, Przemysł II musiał opuścić Kraków i zrzec się do niego praw na rzecz rywala. Wykorzystując tę sytuację Małopolskę opanował wówczas Władysław Łokietek, co stało się w 1291 r. przyczyną wybuchu wojny pomiędzy nim a Wacławem. Pokonany Łokietek zrzekł się wszelkich praw do ziemi krakowskiej i sandomierskiej oraz złożył królowi czeskiemu hołd z księstw sieradzkiego i brzesko-kujawskiego. Po śmierci księcia gdańskiego Mściwoja II w 1295 r. książę Przemysł II przyłączył do Wielkopolski Pomorze Gdańskie. W tym samym roku arcybiskup Jakub Świnka koronował go w Gnieźnie na króla Polski. W 1296 r. Przemysł II został jednak zamordowany w Rogoźnie z inspiracji margrabiów brandenburskich. Po śmierci Przemysła II, należącą do niego Wielkopolskę objął Władysław Łokietek, który sprawował w niej rządy w latach 1296-1300. Rywalizowali z nim o tę prowincję książę głogowski Henryk III oraz król czeski Wacław II. Ostatniemu z nich udało się ostatecznie opanować ją zbrojnie i zmusić Łokietka do opuszczenia kraju. W 1300 r. arcybiskup Jakub Świnka koronował Wacława II na króla Polski. Władysław Łokietek nie dał jednak za wygraną i w 1304 r. powrócił z wygnania i z pomocą Węgier opanował ziemię sandomierską (1305). W dalszej walce o zjednoczenie ziem polskich pomógł mu przypadek. W 1305 r. umarł nagle Wacław II, a jego syn Wacław III, który został po nim królem Czech i Polski został zamordowany (1306). Łokietek wykorzystując tę sytuacją zdobył Kraków i zajął Pomorze Gdańskie (1306). Nie udało mu się jednak opanować Wielkopolski, gdzie w latach 1306-14 panował książę głogowski Henryk III i jego synowie. W 1308 r. Władysław Łokietek utracił też Pomorze Gdańskie, które po przejściu na krótko w ręce margrabiów brandenburskich opanowali Krzyżacy. Także w Małopolsce jego położenie stawało się trudne. W latach 1307-11 książę toczył spór z biskupem krakowskim Janem Muskatą, zaś w latach 1311-12 zbuntowali się przeciw niemu mieszczanie krakowscy pod wodzą wójta Alberta. Po opanowaniu sytuacji w Małopolsce w 1314 r. Łokietek odzyskał Wielkopolskę. W 1320 r. W katedrze krakowskiej arcybiskup gnieźnieński Janisław koronował Władysława Łokietka na króla Polski. Wydarzenie to zamyka okres rozbicia dzielnicowego w dziejach Polski." http://www.wiw.pl/historia/historiapolski/p6.asp |
Zasługi Kościła w XIX i XX wieku:
praca charytatywna; organiczna; https://youtu.be/qyqpHpGzRAM?t=566
[W 1054 r. doszło do wielkiej schizmy wschodniej, która podzieliła chrześcijaństwo na wschodnie i zachodnie, rozgraniczając także dwa obszary o odmiennej kulturze. Zarówno po jednej, jak i po drugiej stronie to właśnie religia miała decydujący wpływ na tworzenie wzorców kulturowych i społecznych.]
W „strefie zachodniej” do sztuki przenikały motywy opierające się na chrześcijańskich prawdach religijnych (ars moriendi, Stabat Mater Dolorosa itp.). Każda gałąź ludzkiej działalności wypełniona była elementami wiary chrześcijańskiej. Artyści nie podpisywali swoich dzieł wierząc, że tworzą je wyłącznie dla zwiększenia chwały Boga.
Językiem zachodniego chrześcijaństwa była łacina, która bardzo szybko zaczęła obowiązywać we wszystkich państwach podlegających papieżowi. Ta jedność językowa bardzo sprzyjała wzajemnemu przenikaniu się nurtów w kulturze.
Dominującym światopoglądem średniowiecza był teocentryzm. Boga umieszczano w centrum świata, co znajdowało swoje odzwierciedlenie w życiu ludzkim oraz w sztuce. Pragnienie zbawienia było niezwykle silne pośród ówczesnych, zaczęły więc obowiązywać określone, nałożone przez Kościół normy moralne. Często propagowano je przy użyciu literatury parenetycznej, która przedstawiała określone wzorce osobowe, np. ascety czy władcy". https://eszkola.pl/jezyk-polski/uniwersalizm-sredniowieczny-343.html
– opisuje postanowienia zjazdu w Gnieźnie i wymienia jego konsekwencje
– przedstawia na wybranych przykładach rolę, jaką w średniowiecznym państwie i społeczeństwie
odgrywali święci patroni
– prezentuje cechy charakterystyczne sztuki i kultury chrześcijańskiej w Polsce
– określa, na które obszary kultury chrześcijaństwo wywarło największy wpływ
– omawia i ocenia wpływ wartości chrześcijańskich na przemiany w obyczajowości społeczeństwa polskiego
– charakteryzuje sztukę i architekturę polskiego średniowiecza
– wymienia kronikarzy polskich i przedstawia ich osiągnięcia
– tłumaczy, jaką rolę kroniki odgrywały dawniej i współcześnie
– charakteryzuje przyczyny i skutki laicyzacji życia publiczno-politycznego
– wyjaśnia, co przyczyniło się do mniejszej niż w Europie Zachodniej laicyzacji życia w Polsce
Cieszyn sercem Europy Środkowej? Co wiemy o wielkiej historii małego miast nad Olzą
b. pierwsze koronacje królewskie
– Przemysła II – 1295 r.
– Wacława II – 1300 r.
– Władysława Łokietka – ? 1320 r. –
Czy możliwe jest by obecny prezydent US Joe Biden miał również polskie, czy też cieszyńskie korzenie?
- pierwszy znany ze źródeł władca Polski Mieszko I (1.),
- założyciel księstwa cieszyńskiego - Mieszko cieszyński (11.),
- jego wnuk - Przemysław I Noszak (13) oraz
- Małgorzata Piastówna, córka Przemysława I (ur. 1370; 14.), która poślubiła Simona de Felbrigg
- Joseph H. Biden (zm. 1941; 30.), dziada obecnego prezydenta USA;
- Joseph R. "Joe" Biden (ur. 1942, 32.).
- https://www.super-nowa.pl/wiadomosci-cat/art-joe-biden-ma-polskie-korzenie-i-pochodzi-z-linii-piastow-sensacyjne-ustalenia-w-bielsku-bialej,12251
- Polski wątek rodziny Bidena. Wśród jego przodków był... Mieszko I
- https://histmag.org/Joe-Biden-potomkiem-Przemyslawa-I-Noszaka-21917/
- https://pl.wikipedia.org/wiki/Piastowie_cieszy%C5%84scy
Najdawniejsze dzieje Śląska Cieszyńskiego - skrót
- jednym z najcenniejszych zabytków sztuki romańskiej w Polsce
- najstarszej, funkcjonującej do dziś, świątyni na Śląsku
- najstaszym zabytkiem/kościołem w Polsce, położonym poza obszarem Wielko- i Małopolski), w tym m.in. na terenie obecnych województw: śląskiego, dolnośląskiego oraz opolskiego;
- jednym z kilku najstarszych kościołów w Polsce (a także szerzej: zachowanych zabytkowych obiektów świeckich i duchownych); obok rotundy w Cieszynie można tu wyliczyć świątynie w Tumie i Krakowie (m.in.: Rotunda Najświętszej Marii Panny na Wawelu i kościół pw. św. Andrzeja), a także powstałe później obiekty w Strzelnie i Starym Żaganiu. Możnaby wymienić jeszczea inne (np. przyklasztorne kościoły w Lubiążu i Tyńcu, czy Krypta św. Leonarda na Wawelu, św. Wojciecha czy Najświętszego Salwatora w Krakowie), jednak te, na skutek wojennych zniszczeń itp., przetrwały w orginalnej formie (i "stanie substancji") zachowały się jedynie w znikomym stopniu. zob.: https://pl.wikipedia.org/wiki/Szlak_Roma%C5%84ski_w_Polsce
- najcenniejszym (zachowanym do dziś) zabytkiem sztuki świeckiej i sakralnej na Śląsku (jego konkurentami są jedynie: kościół w Starym Żaganiu oraz Zamek Piastowskiw Legnicy (najstarszay murowany obiekt obronny w Polsce)
- umieszczając jej wizerunek m.in. na banknocie 20 złotowym.
- warto dodać, iż np. we współczesnych podręcznikach historii, dla uczniów szkół podstawowych pojawia się jej całostronicowy wizerunek (a więc ok. 1% całości podręcznika poświęconego 1000-letniej historii Polski)
- https://www.santuarioclelia.it/najstarsze-obiekty-sakralne-w-polsce.html
- https://1001miejsc.pl/najstarsze-budowle-w-polsce/
- https://www.national-geographic.pl/artykul/najstarsze-koscioly-w-polsce-10-zabytkowych-kosciolow-z-ciekawa-historia#Ko%C5%9Bci%C3%B3%C5%82+Naj%C5%9Bwi%C4%99tszej+Maryi+Panny+na+Ostrowie+Tumskim+w+Poznaniu
- Dawniejsza literatura za czas powstania rotundy w Cieszynie przyjmowała XI/XII wiek; obecnie jako czas jej powstania wskazuje się połowę XII wieku (tudzież II. poł. tego stulecia),
- Z nowych badań wynika, że jej budowę należy jednak wiązać z okresem istnienia kasztelanii na Górze Zamkowej około połowy XII wieku, a więc na czasy panowania Bolesława Krzywoustego i jego synów. https://dzieje.pl/dziedzictwo-kulturowe/celtyckie-naczynia-pod-cieszynska-zabytkowa-rotunda
- obecny kształt wewnętrzny i zewnętrzny obiektu jest wynikiem prac archeologicznych i rekonstruktorskich przeprowadzonych po 1945 roku, gdyż przez blisko wiekobiekt funkcjonował w nowej neoklasycystycznej szacie, którą okryto kościółekj w poł. XIX w.
- Tzw. Rotunda, tj. "Kaplica św. Mikołaja i Wacława jest to bez wątpienia najlepiej zachowany na ziemiach polskich przykład romańskiego kościoła centralnego. Poprzez zastosowanie empory i klatki schodowej w grubości muru, jest pod tym względem unikatem (...) ziem piastowskich, ale także Czech i Węgier". Źródło: https://www.facebook.com/msc.muzeumslaskacieszynskiego
- ciekawostka "z Polski": najstarszy kościół drewniany w Polsce ma niemal 650 lat, powstał pod koniec XIV wieku (do jego budowy wykorzystano drzewa ścięte po 1369 roku)
pokolenia
1 Mieszko I (990 – 992) pra* 8
Mieszko cieszyński, czyli klęska innej wizji Polski
Poczet książąt cieszyńskich (6): Kazimierz II
2 Bolesław I Chrobry (992 – 1025) pra* 7
3 Mieszko II Lambert (1025 – 1031) / Bezprym (1031 – 1032) pra* 6
4 Kazimierz I Odnowiciel (1034 – 1058) pra* 5
5 Władysław I Herman (1079 – 1102) / Bolesław II Szczodry (1058 – 1079) pra* 4
6 Bolesław III Krzywousty (1107 – 1138) / [Zbigniew (1102 – 1107)] pra* 3
7 Władysław II Wygnaniec (1138 – 1159) / [Bolesław IV Kędzierzawy (1146 – 1163)] pra* 2
8 Mieszko I Plątonogi (1163 – 1211) pra* 1
9 Kazimierz I (1211 – 1230) dziadek
10 Władysław I (1246 – 1281) [Mieszko II Otyły (1230 – 1246)] / ojciec
Wanda, Smok Wawelski
I. Wanda i Pradziejowe Haloween w Beskidach. Pierwsze wieki naszej ery, czyli okres rzymski u stóp Karpat.
Dwa pytania...1. Znacie legendę o Wandzie co nie chciała Niemca i swe życie skończyła w Wiśle? Co może mieć ona wspólnego z naszą małą ojczyzna?
2. Czy w pradziejach świętowano Haloween w Beskidzie Śląskim i Żywieckim? Co wówczas mogło oznaczac oznaczało hasło: cukierek albo psikus?
O wandzie mistrz Wincenty: XI wiek "Od niej, mówią, pochodzić ma nazwa rzeki Wandal, ponieważ ona stanowiła środek jej królestwa; stąd wszyscy, którzy podlegali jej władzy, nazwani zostali Wandalami”.
Legenda Kopca Wandy w Krakowie: https://opowiemcilegende.blogspot.com/2016/10/o-pieknej-wandzie-co-nie-chciaa-niemca.html
"Była młoda i piękna, słynęła z mądrych i sprawiedliwych rządów. By uchronić swój lud przed najeźdźcą, wybrała śmierć w falach Wisły".
Wanda skoczyła do wody - co z tego wyniknęło... jeden z naszych ważniejszych mitów - niepokojąca historia o martyrologicznych tęsknotach? Kim była tajemnicza postać krakowskiej (i skoczowskiej Wandy), która nie chciała Niemca. Co kryje opowieść o samobójstwie w nie swoim imieniu ...
"Księżniczka Wanda (często podaje się, że była córką samego Kraka, założyciela Krakowa) słynęła z mądrych i sprawiedliwych rządów. Wieści o jej urodzie rozeszły się zaś po całym świecie. Dotarły także do niemieckiego księcia Rydygiera, który ogłosił, że jeżeli Wanda nie przyjmie jego ręki, on napadnie na Kraków. Księżniczka odrzuciła jego „zaloty”, jednak nie chciała też narażać miasta i swoich poddanych na niebezpieczeństwo. Zamiast małżeństwa z księciem wybrała więc śmierć w falach Wisły. Chcąc uczcić bohaterstwo księżniczki, naród usypał kurhan w miejscu, gdzie rzeka wyrzuciła na brzeg jej ciało. Ta mogiła – kopiec Wandy – przetrwała setki lat i zobaczyć ją można aż do dziś". Tak brzmi w skrócie znana większości dzieci w Polsce Legenda o Wandzie "co nie chciała Niemca. W podobnej formie przedstawił ją już Jan Długosza, a także m.in. Gustaw Morcinek, który jednak jako miejsce skoku i śmierci umieścił Skoczów; motywując to właśnie nazwą miasteczka, które imię miało otrzymać wkrótce potem na pamiątkę czynu władczyni.
"Całe pokolenia Polaków wychowywano w przekonaniu, że mityczna Wanda, córka Kraka (według Wincentego Kadłubka pierwszego władcy Polski), wolała popełnić samobójstwo, niż oddać rękę niemieckiemu księciu. Nie uległa groźbom – gdy książę zbrojnie najechał Kraków, prośbom – gdy wysłał posłów z cennymi upominkami, ani błaganiom krakowskich możnowładców przerażonych widmem zniszczeń. Znalazła jednak sposób, by ocalić zarówno swą czystość, jak i poddanych: rzuciła się w nurt Wisły.
Ani słowa o małżeństwieJednak (...) Kadłubek w swojej Kronice polskiej, w której pierwszy raz pojawia się Wanda, nie wspomina o żadnych planach matrymonialnych Niemca. W jego ujęciu „tyran lemański” jak go określił, uznał po prostu, że skoro na tronie w sąsiednim kraju zasiada kobieta, to jest on wolny i trzeba go sobie wziąć. Ale kiedy najechał Kraków, jego wojsko zrezygnowało z walki pod wpływem urody i tajemniczej mocy Wandy. Upokorzony, rzucił się na własny miecz i oddał siebie w ofierze, aby ci, którzy go zdradzili, oraz ich potomkowie „starzeli się pod niewieścimi rządami”. O skoku Wandy do Wisły u Kadłubka nie ma ani słowa. Pisze jedynie, że „bez następcy zeszła ze świata”, ale nie podaje, w jakich okolicznościach. Motyw matrymonialny i samobójczy do legendy o Wandzie wprowadził autor Kroniki wielkopolskiej. Według jego wersji polska władczyni była tak piękna, że wszystkich „pociągała do miłowania, stąd zaczęto nazywać ją »wąda«, czyli węda”. „Pociągnęła do miłowania” także „króla Alemanów”, który najpierw próbował ją nakłonić do małżeństwa, a gdy to mu się nie udało, najechał jej ziemie.
Dalej jest jak u Kadłubka: niemieckie wojska pod wpływem widoku Wandy zrezygnowały z walki, a „król Alemanów” przebił się mieczem. Natomiast Wanda ofiarowała siebie bogom: „Za tak wielką chwałę i pomyślne wyniki, dobrowolnie skoczyła do Wisły”.
Kadłubkową opowieść w XV w. twórczo rozwinął Jan Długosz w swych Rocznikach. Według niego niemiecki książę (kronikarz nadał mu imię Rytygier), który prosił Wandę o rękę, gdy dostał kosza, ruszył z wojskiem, „chcąc wywalczyć orężem, to, czego nie mógł uzyskać prośbą”. Także w tej wersji wojska niemieckie na widok Wandy odmówiły walki, a Rytygier, „nie chcąc wracać w niesławie do domu”, rzucił się na swój miecz. Natomiast Wanda za wyświadczone jej łaski złożyła bogom ofiarę z siebie i utopiła się w Wiśle.
W prezencie od Długosza dostaliśmy też grób Wandy – kronikarz usytuował go nad rzeką Dłubnią (dopływem Wisły), we wsi, która otrzymała nazwę Mogiła (dziś w Nowej Hucie, dzielnicy Krakowa). Powstał tam kopiec Wandy (datowany na VII-VIII w.), który w 1890 r. ozdobił obelisk zwieńczony dumnym, marmurowym orłem białym autorstwa Jana Matejki.
Legenda o Wandzie jest jednym z mitów założycielskich sarmackiej Polski. Odwoływali się do niej renesansowi poeci, m.in.: Stanisław Hozjusz, Klemens Janicki, Jan Kochanowski, Joachim Bielski czy Łukasz Górnicki. Ale dopiero w XIX w. utrwaliła się wersja, w której Wanda woli skok do Wisły od ślubu z germańskim władcą. Niezłomna królowa musiała dać przykład patriotycznej postawy i odpowiednio oddziaływać na młodych Polaków wychowywanych pod zaborami. Tę romantyczną legendę utrwaliła antyniemiecka polityka historyczna w XX w.
I dziś taka wersja trzyma się mocno, wystarczy wpisać w wyszukiwarce internetowej hasło „legenda o Wandzie”, a otrzymamy mnóstwo jej streszczeń, w których Wanda rzuca się do Wisły, bo „nie chciała Niemca”.
Legenda w kulturze: Kariera Wandy, co nie chciała Niemca: https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/historia/1742760,1,kariera-wandy-co-nie-chciala-niemca.read
Czy Kadłubek "stworzył" od podstaw legendę o Wandzie, wzorując sie na dziełach antycznych? (historia ma być parafrazą wątku Dydony, królowej Kartagińskiej).: https://rcin.org.pl/ibl/Content/53905/WA248_65632_P-I-2795_sniadala-kim.pdf
Autor stawią tezę że "podanie o Wandzie jako zapożyczenie z literatury antycznej, stwarza kolejną możliwość interpretacji tekstu autorstwa Wincentego Kadłubka" i w oparciu o studia interdyscyplinarne podejmuje próbę obalenia tez o zakorzenieniu w tradycji polskiej legendy o Wandzie.
"Wydarzenie to mogło się to stać się początkiem rozwoju legendy o Wandzie — historii, która jest parafrazą wątku Dydony. Zatem opowieść ta nie została stworzonaprzez Wincentego Kadłubka, kronikarz dokonał jedynie zmian miejsca i akcji. Postaćkobiety pozostaje zawsze analogiczna do pierwowzorów, mających swe korzenie w starożytności. Cała opowieść o założeniu Krakowa jest zatem zapożyczeniem, a nie zapisem lokalnego tekstu kultury" [?]
Co właściwie napisał Kadłubek w najstarszym zapisie legendy?Oto zapis akcji 1. Po bezpotomnej śmierci obu braci, piękna Wanda – córka Kraka obejmuje tron, a dzięki własnemu urokowi zjednuje sobie najzagorzalszych wrogów. 2. Pewien władca (tyrannus) lemański (alemański, germański), słysząc, że Polską rządzi kobieta, chce wykorzystać to osłabienie i napada na kraj.3. Wojska niemieckie zobaczywszy Wandę, uchylają się od walki. 4. Wódz ich przebił się mieczem, a na swe wojsko rzucił klątwę, by zawsze pozostawali pod rządami kobiet. Wanda zmarła bezpotomnie.
Jak kończy swą opowieść Kadłubek?"Od niej, mówią, pochodzić ma nazwa rzeki Wandal, ponieważ ona stanowiła środek jej królestwa; stąd wszyscy, którzy podlega li jej władzy, nazwani zostali Wandalami. Ponieważ nie chciała nikogo poślubić, a nawet dziewictwo wyżej stawiała od małżeństwa, bez następcy zeszła ze świata. I jeszcze długo po niej chwiało się państwo bez króla”.
Nie wiadomo, czy przypisać historię Wandy inwencji Kadłubka, czy też jego erudycji, czy też zaczerpnął on faktycznie z podań ludu historię; ważne jednak że po raz pierwszy wspomina on o najazdach ludów germańskich na ziemie południowej Polski i lokuje nań Wandalów, jeśli nie czyni tego jedynie instrumentalnie (by połączyć historię Polski z tą znaną nam powszechnie starożytną), to może w pamięci ludności żyjacej nad Wisłą faktycznie zachowano pamięć o pradawnych plemionach germańskich migrujących przez te ziemie i tarciach międzyplemiennych?
Jak się ma legenda do prawdy?
Wandalowie
Zastanówmy się czy faktycznie Wanda nie chciała Niemca i czy Wandale mieszkali w Skoczowie? Czy ktoś z Was zna legendę (opianą m.in. przez Gustawa Morcinka) o pięknej Wandzie co to nie chciała wyjść za mąż za niemieckiego księcia i utopiła sie wodach Wisły skacząc z mostu w Skoczowie? Czy pomijając fakt, iż Wisła w Skoczowie w dawnych czasach musiała być płytką rzeką i możnabyło co najwyżej skręcić w niej sobie kark, to czy obecność pięknej wandy nie ma wsobie ziarna prawdy i czy przypadkiem to nie germańscy Wandalowie zamieszkiwali te ziemie w początkach naszej ery?
Wśród badaczy dominuje pogląd o związku Wandalów, przebywających od III w. p.n.e. na ziemiach polskich, z kulturą przeworską. W II wieku n.e. przedstawiciele kultury przeworskiej zajmowali tereny środkowej i południowej Polski. Jej ślady odnajdujemym.in. pod Skoczowem, w Kowalach. Z tego terenu przenieśli się nad Dunaj, skąd ok. roku 400 wyruszyli na trwającą ok. 40 lat wyprawę, której trasawiodła przez tereny całej Europy i zaprowadziła ich do północnej Afryki, a z niej m.in. na podbój Rzymu.
Mozaika przedstawiająca Wandala z Afryki. Za: https://uni.wroc.pl/wandalowie-a-lugiowie-i-ludnosc-kultury-przeworskiej-seminarium/
Stanowisko archeologiczne w Kowalach. Na drugim planie widok na szczytyBeskidu Śląskiego. Żródło: https://muzeum.bielsko.pl/filemanager/Archeologia/1.jpg
"(...) nie można nie doceniać naukowego wymiaru tych wyników. Przede wszystkim udało się – po raz pierwszy – przebadać (co prawda tylko wycinkowo) osadę z tego okresu w strefie zachodniej części polskich Karpat. W ten sposób można zapełnić białą plamę na mapach archeologicznych tego rejonu. Osadnictwo z tego okresu z całą pewnością istniało tam i miało charakter dość trwały. Pojedyncze zabytki znajdowane do tej pory w różnych miejscach (zapinki z Białej i Ogrodzonej, grot żelazny z Brennej ze Stołowa) są najpewniej świadectwem penetracji różnych stref przez mieszkańców odkrytych osiedli, w tym osady w Kowalach. Precyzyjna chronologia użytkowania osiedla w Kowalach jest trudna do określenia, jednak wydaje się, że pewne cechy wytwórczości ceramicznej mogą wskazywać na 2. połowę II w. n.e. i początki III. Na bardziej dokładne ustalenie jej funkcjonowania będzie można liczyć po uzyskaniu datowania dendrochronologicznego odkrytego słupa drewnianego. Cechy materiału ceramicznego pozwalają również na zaliczenie osiedla w Kowalach do tzw. kultury przeworskiej, obejmującej swoim zasięgiem w okresie wpływów rzymskich (również w tzw. okresie przedrzymskim) tereny południowej i środkowej Polski. Z punktu widzenia badań to ostatnie ustalenie ma istotne znaczenie, gdyż obszar zachodniego Podkarpacia to potencjalna strefa kontaktowa wielu kultur archeologicznych. Przynależność osiedla w Kowalach do kręgu kultury przeworskiej wiąże je z procesami kulturowymi, które miały miejsce przede wszystkim na obszarach leżących na północ od łuku Karpat i Sudetów.
Kim byli ci mieszkańcy osiedla w Kowalach? Tu wracamy do naszego początkowego pytania, niewątpliwie najtrudniejszego dla każdego archeologa. Bo cóż mówi stwierdzenie, że ludzie zamieszkujący osiedle w Kowalach związani byli z tzw. kulturą przeworską? Tylko tyle, że posługiwali się podobnymi naczyniami glinianymi, budowali i użytkowali obiekty zbliżone do tych, które wcześniej odkrywano na setkach stanowisk rozmieszczonych w południowej i środkowej Polsce. Jednym z takich miejsc było stanowisko w Gaci pod Przeworskiem i to stało się powodem ukucia pojęcia kultury przeworskiej
(...) W starszej literaturze, badacze, na czele z nestorem polskiej archeologii – Józefem Kostrzewskim, przyjmowali, że twórcami tej kultury byli Słowianie, których na ziemiach polskich sytuowano już znacznie wcześniej, przynajmniej od czasów tzw. kultury łużyckiej. Szkoła ta, tzw. autochtoniczna, do dzisiaj ma wielu zwolenników. Silną opozycję w stosunku do niej stworzyła tzw. szkoła allochtoniczna, której czołowym przedstawicielem był wybitny polski badacz okresu wpływów rzymskich, profesor Kazimierz Godłowski z Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Zakłada ona dość późne przybycie ludności słowiańskiej na ziemie polskie (V–VI w n.e.). (...)
Przedwojenni niemieccy historycy i archeolodzy, a także spora grupa współczesnych polskich badaczy, z kulturą przeworską na Śląsku wiążą plemię germańskich Wandalów, wymieniane przez Pliniusza Starszego i Tacyta. Ich odłam – Hastingowie – w pierwszym okresie tzw. wojen markomańskich (ok. 170 r. n.e.) dotarli do granic prowincji Dacji. Fakty te wydają się być zbieżne z zarejestrowaną w źródłach archeologicznych ekspansją w 2. połowie II w. kultury przeworskiej w kierunku dorzecza Cisy. Pobyt w tym czasie ludności germańskiej na ziemiach polskich nie jest sytuacją wyjątkową. Źródła historyczne i archeologiczne poświadczają obecność na tym obszarze innego plemienia germańskiego – Gotów skandynawskich. Nie dotyczy to jednak terytorium południowej Polski. Goci zamieszkiwali w I w. i w 1. połowie II w. n.e. tereny Pomorza. W 2. połowie II w., przemieszczając się w kierunku wybrzeży Morza Czarnego, zajęli m.in. część obszaru Mazowsza i Lubelszczyznę". https://muzeum.bielsko.pl/pl/widziane-spod-ziemi/podstrony_page/2/artykul/kim-byli-mieszkancy-podbeskidzia-w-czasach-cesarstwa-rzymskiego
Zob. .też: https://histmag.org/potomkowie-wandalow-pogromcy-cezara-legendarne-dzieje-polakow-12228/
Wędrówka Wandalów
"W czasie wywołanej najazdem Hunów (od 375 r.) wędrówki ludów część Wandalów (Hasdingowie) sprzymierzyła się z irańskojęzycznym ludem Alanów i dotarła na obszary między Dunajem i Cisą.
Hasdingowie przekroczyli w noc sylwestrową 406 r. Ren w rejonie Mogontiacum (Moguncji) i znaleźli się na ziemiach cesarstwa rzymskiego. W 409 r. dotarli do Hiszpanii, podczas gdy inne odłamy Wandalów dotarły do Dacji i Panonii. W 416 r. zawarli z przybyłymi wcześniej do Hiszpanii, Alanami (plemię sarmackie) unię personalną; ich królowie nosili odtąd tytuł rex Vandalorum et Alanorum („król Wandalów i Alanów”).
Wątpliwości co do pobbytu Wandalów na ziemiach Polskich: https://www.youtube.com/watch?v=bsUGRYFthes&ab_channel=GosciwitMalinowski
Spis cieszyńskich władców przed powstaniem właściwego Księstwa Cieszyńskiego
DYNASTIA NIEZNANACieszymir (VIII/IX w.)
DYNASTIA MOJMIROWCÓWŚwiętopełk I (874 – 894)Mojmir II (894 – 906)
DYNASTIA PRZEMYŚLIDÓW?Bolesław II Pobożny (967 – 990)
DYNASTIA PIASTÓWMieszko I (990 – 992)Bolesław I Chrobry (992 – 1025)Mieszko II Lambert (1025 – 1031)Bezprym (1031 – 1032)Kazimierz I Odnowiciel (1034 – 1058)Bolesław II Szczodry (1058 – 1079)Władysław I Herman (1079 – 1102)Zbigniew (1102 – 1107)Bolesław III Krzywousty (1107 – 1138)Władysław II Wygnaniec (1138 – 1159)Bolesław IV Kędzierzawy (1146 - 1163)Mieszko I Plątonogi (1163 – 1211)Kazimierz I (1211 – 1230)Mieszko II Otyły (1230 – 1246)Władysław I (1246 – 1281)
http://www.praslowianie.pl/praslowianie-gry-glagolica.html
"
"(..)
Jeżeli przyjmiemy, iż Świętopełk I włączył cieszyńskie grody do Państwa Wielkomorawskiego (jak uznaje większość niezależnych historyków) to jego następcą i kolejnym władcą byłby jego syn Mojmir II. Na jego rządach skończyła się dynastia zasiadających na tronie od 820 roku Mojmirowców, a także około 907 roku doszło do upadku Państwa Wielkomorawskiego.
Na gruzach starego państwa wzrosło nowe należące do pierwszych Przemyślidów. Odtąd grody Gołęszyców bez wątpienia weszły w orbitę wpływów czeskich. Cieszyńską ziemią władał wówczas książę Spycigniew I, którego matką była Ludmiła, ogłoszona pierwszą czeską świętą. W 915 roku władzę w kraju przejął syn Spycigniewa I – Wratysław I, po nim w 921 roku tron czeski objął Wacław I Święty. Wacław I zanim jeszcze ogłoszono go świętym, został zamordowany przez swego brata i następcę Bolesława I Okrutnego. Po nim w 967 roku rządy objął Bolesław II Pobożny. Siostra Bolesława II – Dobrawa została żoną pierwszego polskiego księcia Mieszka I. Prawdopodobnie orszak ślubny czeskiej księżniczki przejeżdżał w 965 roku przez cieszyńską ziemię w drodze do Państwa Polan. Bolesław II utrzymywał dobre relacje z Mieszkiem I, które uległy pogorszeniu dopiero po śmierci Dobrawy w 977 roku. Walki o Śląsk i Ziemię Krakowską pomiędzy Mieszkiem I a Bolesławem II zakończyły się dopiero w 990 roku zawarciem pokoju. Odtąd cieszyńska ziemia weszła w skład państwa Mieszka I, choć niektórzy badacze uważają, że nastąpiło to dopiero w roku 1000 za panowania jego syna Bolesława I Chrobrego. Potomkowie Mieszka I zostali tym samym nowymi władcami cieszyńskiej krainy.
Warto zobaczyć też:
https://www.youtube.com/watch?v=Av6iNQRIpNs&ab_channel=CoZaHistoria
https://youtu.be/giGlXO74Bu4
Wandalowie
Zastanówmy się czy faktycznie Wanda nie chciała Niemca i czy Wandale mieszkali w Skoczowie? Czy ktoś z Was zna legendę (opianą m.in. przez Gustawa Morcinka) o pięknej Wandzie co to nie chciała wyjść za mąż za niemieckiego księcia i utopiła sie wodach Wisły skacząc z mostu w Skoczowie? Czy pomijając fakt, iż Wisła w Skoczowie w dawnych czasach musiała być płytką rzeką i możnabyło co najwyżej skręcić w niej sobie kark, to czy obecność pięknej wandy nie ma wsobie ziarna prawdy i czy przypadkiem to nie germańscy Wandalowie zamieszkiwali te ziemie w początkach naszej ery?
Wśród badaczy dominuje pogląd o związku Wandalów, przebywających od III w. p.n.e. na ziemiach polskich, z kulturą przeworską. W II wieku n.e. przedstawiciele kultury przeworskiej zajmowali tereny środkowej i południowej Polski. Jej ślady odnajdujemym.in. pod Skoczowem, w Kowalach. Z tego terenu przenieśli się nad Dunaj, skąd ok. roku 400 wyruszyli na trwającą ok. 40 lat wyprawę, której trasawiodła przez tereny całej Europy i zaprowadziła ich do północnej Afryki, a z niej m.in. na podbój Rzymu.
"(...) nie można nie doceniać naukowego wymiaru tych wyników. Przede wszystkim udało się – po raz pierwszy – przebadać (co prawda tylko wycinkowo) osadę z tego okresu w strefie zachodniej części polskich Karpat. W ten sposób można zapełnić białą plamę na mapach archeologicznych tego rejonu. Osadnictwo z tego okresu z całą pewnością istniało tam i miało charakter dość trwały. Pojedyncze zabytki znajdowane do tej pory w różnych miejscach (zapinki z Białej i Ogrodzonej, grot żelazny z Brennej ze Stołowa) są najpewniej świadectwem penetracji różnych stref przez mieszkańców odkrytych osiedli, w tym osady w Kowalach. Precyzyjna chronologia użytkowania osiedla w Kowalach jest trudna do określenia, jednak wydaje się, że pewne cechy wytwórczości ceramicznej mogą wskazywać na 2. połowę II w. n.e. i początki III. Na bardziej dokładne ustalenie jej funkcjonowania będzie można liczyć po uzyskaniu datowania dendrochronologicznego odkrytego słupa drewnianego. Cechy materiału ceramicznego pozwalają również na zaliczenie osiedla w Kowalach do tzw. kultury przeworskiej, obejmującej swoim zasięgiem w okresie wpływów rzymskich (również w tzw. okresie przedrzymskim) tereny południowej i środkowej Polski. Z punktu widzenia badań to ostatnie ustalenie ma istotne znaczenie, gdyż obszar zachodniego Podkarpacia to potencjalna strefa kontaktowa wielu kultur archeologicznych. Przynależność osiedla w Kowalach do kręgu kultury przeworskiej wiąże je z procesami kulturowymi, które miały miejsce przede wszystkim na obszarach leżących na północ od łuku Karpat i Sudetów.
Kim byli ci mieszkańcy osiedla w Kowalach? Tu wracamy do naszego początkowego pytania, niewątpliwie najtrudniejszego dla każdego archeologa. Bo cóż mówi stwierdzenie, że ludzie zamieszkujący osiedle w Kowalach związani byli z tzw. kulturą przeworską? Tylko tyle, że posługiwali się podobnymi naczyniami glinianymi, budowali i użytkowali obiekty zbliżone do tych, które wcześniej odkrywano na setkach stanowisk rozmieszczonych w południowej i środkowej Polsce. Jednym z takich miejsc było stanowisko w Gaci pod Przeworskiem i to stało się powodem ukucia pojęcia kultury przeworskiej
(...) W starszej literaturze, badacze, na czele z nestorem polskiej archeologii – Józefem Kostrzewskim, przyjmowali, że twórcami tej kultury byli Słowianie, których na ziemiach polskich sytuowano już znacznie wcześniej, przynajmniej od czasów tzw. kultury łużyckiej. Szkoła ta, tzw. autochtoniczna, do dzisiaj ma wielu zwolenników. Silną opozycję w stosunku do niej stworzyła tzw. szkoła allochtoniczna, której czołowym przedstawicielem był wybitny polski badacz okresu wpływów rzymskich, profesor Kazimierz Godłowski z Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Zakłada ona dość późne przybycie ludności słowiańskiej na ziemie polskie (V–VI w n.e.). (...)
Przedwojenni niemieccy historycy i archeolodzy, a także spora grupa współczesnych polskich badaczy, z kulturą przeworską na Śląsku wiążą plemię germańskich Wandalów, wymieniane przez Pliniusza Starszego i Tacyta. Ich odłam – Hastingowie – w pierwszym okresie tzw. wojen markomańskich (ok. 170 r. n.e.) dotarli do granic prowincji Dacji. Fakty te wydają się być zbieżne z zarejestrowaną w źródłach archeologicznych ekspansją w 2. połowie II w. kultury przeworskiej w kierunku dorzecza Cisy. Pobyt w tym czasie ludności germańskiej na ziemiach polskich nie jest sytuacją wyjątkową. Źródła historyczne i archeologiczne poświadczają obecność na tym obszarze innego plemienia germańskiego – Gotów skandynawskich. Nie dotyczy to jednak terytorium południowej Polski. Goci zamieszkiwali w I w. i w 1. połowie II w. n.e. tereny Pomorza. W 2. połowie II w., przemieszczając się w kierunku wybrzeży Morza Czarnego, zajęli m.in. część obszaru Mazowsza i Lubelszczyznę". https://muzeum.bielsko.pl/pl/widziane-spod-ziemi/podstrony_page/2/artykul/kim-byli-mieszkancy-podbeskidzia-w-czasach-cesarstwa-rzymskiego
Zob. .też: https://histmag.org/potomkowie-wandalow-pogromcy-cezara-legendarne-dzieje-polakow-12228/
Wędrówka Wandalów
"W czasie wywołanej najazdem Hunów (od 375 r.) wędrówki ludów część Wandalów (Hasdingowie) sprzymierzyła się z irańskojęzycznym ludem Alanów i dotarła na obszary między Dunajem i Cisą.
Hasdingowie przekroczyli w noc sylwestrową 406 r. Ren w rejonie Mogontiacum (Moguncji) i znaleźli się na ziemiach cesarstwa rzymskiego. W 409 r. dotarli do Hiszpanii, podczas gdy inne odłamy Wandalów dotarły do Dacji i Panonii. W 416 r. zawarli z przybyłymi wcześniej do Hiszpanii, Alanami (plemię sarmackie) unię personalną; ich królowie nosili odtąd tytuł rex Vandalorum et Alanorum („król Wandalów i Alanów”).
"(..)
Warto zobaczyć też:
https://www.youtube.com/watch?v=Av6iNQRIpNs&ab_channel=CoZaHistoria
https://youtu.be/giGlXO74Bu4
2. 2. Ostatni Piastowie na tronie polskim
2. Metropolia na straży jedności
3. Panowanie Kazimierza Wielkiego
4. Zmiana dynastii w Polsce
- Czy cieszyńska księżniczka mogła wskrzesić Polskę, podnosząc ja z rozbicia dzielnicowego?
- Ostatni Piast na tronie Polski (i Cieszyna)
polecam: https://epodreczniki.pl/a/klotnie-w-rodzinie-ksiazecej-i-podzial-polski-przez-krzywoustego/DEeC7K1tQ
2. Panowanie Kazimierza Wielkiego
a. objęcie tronu polskiego w 1333 r.
b. reformy wewnętrzne
– unifikacja prawa – statuty
– rozbudowa systemu obronnego państwa
– założenie Akademii Krakowskiej – 1364 r.
– reforma monetarna
– rozbudowa administracji państwowej
c. polityka zagraniczna
– zawarcie pokoju z Krzyżakami w Kaliszu – 1343 r. (odzyskanie Kujaw i ziemi dobrzyńskiej)
– przyłączenie Rusi Halickiej
3. Zmiana dynastii panującej w Polsce
a. Kazimierz Wielki zmarł w 1370 r. nie pozostawiając następcy tronu
b. objęcie tronu przez króla Węgier Ludwika Andegaweńskiego
c. wydanie przez Ludwika Andegaweńskiego przywileju koszyckiego dla szlachty polskiej – 1374 r.
d. objęcie tronu polskiego prze córkę Ludwika Andegaweńskiego Jadwigę i wydanie jej za mąż za księcia litewskiego Jagiełłę – początek panowania dynastii Jagiellonów w Polsce'
– omawia przyczyny i etapy jednoczenia ziem polskich
– opisuje i ocenia rolę Kościoła w jednoczeniu państwa polskiego
– charakteryzuje i ocenia panowanie Kazimierza Wielkiego
– prezentuje okoliczności przejęcia władzy w Polsce przez Andegawenów i Jagiellonów
2. 4. Początki unii polsko-litewskiej
2. Konflikt z zakonem krzyżackim
3. Spór polsko-krzyżacki na arenie międzynarodowej
"(...) Skąd Litwini wracali? Z nocnej wracali wycieczki,
Wieźli łupy bogate, w zamkach i cerkwiach zdobyte.
Tłumy brańców niemieckich z powiązanemi rękami,
Ze stryczkami na szyjach, biegą przy koniach zwycięzców:
Poglądają ku Prusom — i zalewają się łzami,
Poglądają na Kowno — i polecają się Bogu!
W mieście Kownie pośrodku ciągnie się błonie Peruna,
Tam książęta litewscy, gdy po zwycięstwie wracają,
Zwykli rycerzy niemieckich palić na stosie ofiarnym. (...)"
1. Geneza unii polsko-litewskiej
a. małżeństwo królowej Polski Jadwigi Andegaweńskiej z Jagiełłą
b. motywy decyzji
– zakon krzyżacki jako wspólny wróg
– szansa na zażegnanie konfliktów polsko-litewskich
– perspektywa dla szlachty polskiej ekspansji gospodarczej na wschód
– szansa na pokojową chrystianizację Litwy
c. zawarcie unii polsko-litewskiej w Krewie – 1385 r.
2. Konflikt z zakonem krzyżackim
a. wybuch Wielkiej Wojny z zakonem krzyżackim (1409-1411 r.)
– bitwa pod Grunwaldem – 10 lipca 1410 r.
– zawarcie pierwszego pokoju toruńskiego – 1411 r.
3. Spór polsko-krzyżacki podczas soboru w Konstancji (1414-1418 r.)
a. skład delegacji polskiej:
– arcybiskup gnieźnieński Mikołaj Trąba
– rektor Akademii Krakowskiej Paweł Włodkowic
– rycerz Zawisza Czarny
b. spór delegacji polskiej z dominikaninem i stronnikiem zakonu krzyżackiego – Janem Falkenbergiem
c. wygłoszenie traktatu o władzy papieża i cesarza nad niewiernymi przez Pawła Włodkowica
3. 1. Państwo szlachty polskiej
2. Parlament szlachecki
3. „Szlachcic na zagrodzie równy wojewodzie”
1. Najważniejsze przywileje szlachty polskiej
a. przywilej koszycki z 1374 r.
– został nadany przez Ludwika Andegaweńskiego w zamian za zgodę szlachty na dziedziczenie korony polskiej przez jedną z jego córek
– m.in. zwalniał szlachtę z poradlnego z wyjątkiem 2 groszy z łana chłopskiego oraz zobowiązywał króla do wykupienia szlachcica z niewoli
b. przywileje cerekwicko-nieszawskie z 1454 r.
– zostały wymuszone przez szlachtę na Kazimierzu Jagiellończyku podczas wojny trzynastoletniej
– król nie mógł zwoływać pospolitego ruszenia i nakładać podatków bez zgody szlachty
c. konstytucja Nihil novi z 1505 r.
– uchwała sejmu za czasów Aleksandra Jagiellończyka
– wprowadzenie zasady, że nowe prawa mogą być wprowadzane tylko za zgodą senatu i izby poselskiej
2. Stan szlachecki w Polsce
a. stan szlachecki w Polsce był jednolity pod względem prawnym – „szlachcic na zagrodzie równy wojewodzie”
b. zróżnicowanie stanu szlacheckiego pod względem majątkowym
– magnateria (arystokracja)
– szlachta średnia
– szlachta zagrodowa
– szlachta gołota – szlachta nieposesjonaci
3. Parlament szlachecki
a. pierwszy sejm walny odbył się w 1493 r. w Piotrkowie Trybunalskim
b. skład sejmu walnego – trzy stany sejmujące:
– król
– senat – składał się z najwyższych urzędników państwowych i najwyższych dostojników Kościoła katolickiego
– izba poselska – składała się z posłów szlacheckich wybranych przez sejmiki ziemskie
c. sejmy zwoływane były co dwa lata i trwały 6 tygodni
d. w sejmie podejmowano uchwały na zasadzie jednomyślności
3. 2. Rzeczpospolita Obojga Narodów
2. Zawarcie unii lubelskiej
3. Rzeczpospolita krajem wielu kultur i religii
4. Pierwsi królowie elekcyjni
a. kontynuacji polsko-litewskiej unii personalnej
b. rozkwit gospodarczy i kulturalny kraju
c. zakończenie wojen z zakonem krzyżackim za panowania Zygmunta I Starego
– przekształcenie państwa zakonnego w świeckie księstwo pod panowaniem dynastii Hohenzollernów
– hołd lenny Albrechta Hohenzollerna – 1525 r.
2. Unia lubelska
a. Zygmunt II August doprowadził w 1569 r. w Lublinie do zawarcia polsko-litewskie unii realnej
b. w wyniku unii lubelskiej powstała wielonarodowościowa i wielowyznaniowa Rzeczpospolita Obojga Narodów
c. pokój religijny miał zapewnić akt konfederacji warszawskiej z 1573 r., który gwarantował tolerancję religijną mniejszościom wyznaniowym
3. Ustanowienie w Rzeczpospolitej Obojga Narodów monarchii elekcyjne
a. dynastia Jagiellonów wygasła po śmierci Zygmunta II Augusta w 1570 r.
b. szlachta podjęła decyzję o obsadzaniu tronu polskiego w drodze wolnej elekcji
c. podczas pierwszego bezkrólewia został ustanowiony obowiązek zaprzysiężenia przez nowo obranego króla dwóch dokumentów:
– artykuły henrykowskie – zawierały najważniejsze zasady ustroju politycznego państwa
– pacta conventa – zawierały osobiste zobowiązania kandydata na tron polski
d. pierwsi królowie elekcyjni na tronie polskim
– Henryk Walezy – panował w latach 1573-1574
– Stefan Batory – panował w latach 1576-1586
2. Wojny z sąsiadami
3. Bunty i najazdy
4. Koniec tolerancji religijnej
5. Lew Lechistanu
1. Wojny polsko-szwedzkie w pierwszej połowie XVII w.
a. elekcja szwedzkiego następcy tronu Zygmunta III Wazy na króla Polski - 1587 r.
b. detronizacja Zygmunta III Wazy w Szwecji – na tronie szwedzkim zasiadł Karol IX Sudermański
c. wojny polsko-szwedzkie
– zwycięstwo wojsk polskich pod Kircholmem (1605 r.) – hetman Jan Karol Chodkiewicz
– zwycięstwo floty polskiej pod Oliwą (1627 r.)
2. Powstanie kozackie Bohdana Chmielnickiego – 1648 r.
a. sukcesy wojsk kozackich w pierwszym roku powstania
b. zwycięstwo wojsk polskich pod Beresteczkiem (1651 r.) – dowodził Jan II Kazimierz
c. włączenie się do konfliktu polsko-kozackiego Rosji i wybuch wojny polsko-rosyjskiej – utrata przez Rzeczpospolitą Ukrainy lewobrzeżnej
3. Potop szwedzki 1655-1660
a. najazd wojsk szwedzkich pod wodzą króla Karola X Gustawa – 1655 r.
– poddanie szwedzkiemu zwierzchnictwu Litwy przez hetmana Janusza Radziwiłła
– kapitulacja polskiego pospolitego ruszenia pod Ujściem
– ucieczka króla polskiego Jana II Kazimierza na Śląsk
b. działania partyzanckie wojsk polskich pod dowództwem Stefana Czarnieckiego – tzw. „wojna szarpana”
c. zawarcie pokoju w Oliwie – 1660 r.
4. Wojny polsko-tureckie
a. wojna 1620-1621
– klęska wojsk polskich w bitwie pod Cecorą (1620 r.) – śmierć hetmana Stefana Żółkiewskiego
– skuteczna obrona Chocimia pod wodzą hetmana Jana Karola Chodkiewicza (1621 r.)
b. wojna 1672-1676
– zdobycie przez wojska tureckie Kamieńca Podolskiego (1672 r.)
– zwycięstwo wojsk polskich w bitwie pod Chocimiem (1673 r.) – hetman Jan Sobieski
– zwycięstwo Jana Sobieskiego pod Chocimiem przyczyniło się do jego wyboru na króla Polski (1674 r.)
c. odsiecz wiedeńska w 1683 r. – Jan III Sobieski
3. 4. Konstytucja 3 maja
1. Kryzys państwa polskiego w pierwszej połowie XVIII w.
a. panowania władców z saskiej dynastii Wettinów
– Augusta II Mocnego (1697–1706 i 1709–1733)
– Augusta III Sasa (1733–1763)
b. kryzys demokracji szlacheckiej
– nagminne zrywanie sejmów (liberum veto)
– wzrost znaczenia sejmików i lokalnych
– nasilenie się lokalnych partykularyzmów
c. załamanie się międzynarodowego znaczenia Polski
– mieszanie się państw sąsiednich w wewnętrznej sprawy Polski
– klęski wojenne
d. pierwsze oznaki ożywienia intelektualnego – utworzenie przez Stanisława Konarskiego Collegium Nobilium (1740 r.)
2. Konfederacja barska i pierwszy rozbiór Polski
a. elekcja Stanisława Augusta Poniatowskiego – 1764 r.
b. próby reform wewnętrznych zmierzające do wzmocnienia władzy – wywołały ostry sprzeciw opozycji i państw sąsiednich
c. uchwalenie tzw. praw kardynalnych, zawierających podstawowe zasady ustrojowe Polski:
– liberum veto
– wolna elekcja
– prawo wypowiadania posłuszeństwa królowi
d. konfederacja barska (1768-1772)
– została zawiązania w obronie katolicyzmu i suwerenności państwa
– działania zbrojne miały charakter partyzancki
– ogłoszenie detronizacji Stanisława Augusta Poniatowskiego i nieudana próba jego uprowadzenia
e. pierwszy rozbiór Polski – 1772 r.
– rozbioru dokonały: Rosja, Austria i Prusy
– mimo oporu części posłów (m. in. Tadeusza Rejtana) rozbiór Polski został zatwierdzony przez działający pod wpływem Rosji sejm
3. Reformy Sejmu Wielkiego, zwanego również Sejmem Czteroletnim (1788-1792)
a. zwiększenie liczby wojska
b. uchwalenie prawa o miastach królewskich
c. uchwalenie Konstytucji – 3 maja 1791 r.
4. Wojna w obronie Konstytucji 3 maja i drugi rozbiór Polski
a. zawiązanie konfederacji targowickiej przez przeciwników konstytucji (Stanisław Szczęsny Potocki, Franciszek Ksawery Branicki i Seweryn Rzewuski)
b. interwencja wojsk carskich – na prośbę targowiczan
c. przebieg działań zbrojnych
– bitwa pod Zieleńcami – książę Józef Poniatowski
– bitwa pod Dubienką – gen. Tadeusz Kościuszko
– decyzja króla Stanisława Augusta Poniatowskiego o kapitulacji
d. drugi rozbiór Polski – 1793 r. – rozbioru dokonały Prusy i Rosja
3. 5. Powstanie kościuszkowskie i trzeci rozbiór Polski
1. Geneza powstania kościuszkowskiego
a. sytuacja po II rozbiorze Polski
– pozostało kadłubowe państwo niezdolne do samodzielnego istnienia
– ostateczny upadek autorytetu Stanisława Augusta Poniatowskiego
– przymusowa emigracja zwolenników Konstytucji 3 maja
b. przygotowania do insurekcji
2. Wybuch powstania kościuszkowskiego
a. ogłoszenie aktu powstania w Krakowie – 24 marca 1794 r.
b. na Naczelnika powstania został wyznaczony gen. Tadeusz Kościuszko
3. Przebieg walk powstańczych
a. zwycięstwo wojsk powstańczych pod Racławicami (4 IV 1794 r.)
b. wybuch powstania w Warszawie – z udziałem mieszczan pod przywództwem Jana Kilińskiego
c. wybuch powstania na Litwie pod przywództwem gen. Jakuba Jasińskiego
d. porażka gen. Tadeusza Kościuszko pod Szczekocinami
e. skuteczna obrona Warszawy
f. klęska pod Maciejowicami i niewola Tadeusza Kościuszki
g. zdobycie przez wojska carskie Warszawy i upadek powstania
4. Trzeci rozbiór Polski – 1795 r.
5. Poglądy na temat przyczyn upadku Polski
a. krakowska szkoła historyczna – za upadek państwa polskiego odpowiedzialni byli wyłącznie Polacy
b. warszawska szkoła warszawska – główną przyczyną upadku państwa polskiego była zaborczość sąsiadów
4. 1. Księstwo Warszawskie i Królestwo Polskie
1. Postawy Polaków wobec utraty niepodległości
a. część społeczeństwa pogodziła się z nową sytuacją
b. działalność na rzecz zachowania odrębności narodowej
– powstanie Towarzystwa Przyjaciół Nauk (Stanisław Staszic, Jan Śniadecki, Julian Ursyn Niemcewicz)
– powstanie narodowej twórczości artystycznej (Adam Mickiewicz, Juliusz Słowacki, Fryderyk Chopin)
2. Legiony Polskie we Włoszech
a. Legiony Polskie zostały utworzone za zgodą władz francuskich w Republice Lombardzkiej w 1797 r.
b. organizatorem i dowódcą Legionów Polskich był gen. Jan Henryk Dąbrowski
c. charakterystyka
– żołnierze rekrutowali się głównie z jeńców wojennych i emigrantów
– w Legionach Polskich obowiązywały polskie mundury i komenda
– dowództwo Legionów dbało o obywatelskie i patriotyczne wychowanie żołnierzy
d. instrumentalne traktowanie Legionów Polskich przez władze francuskie
– udział w walkach w Północnych Włoszech
– po zawarciu pokoju francusko-austriackiego w 1801 r. legioniści zostali wysłani na San Domingo
3. Księstwo Warszawskie
a. Księstwo Warszawskie zostało utworzone na mocy pokoju tylżyckiego zawartego w 1807 r. między Francją a Rosją z ziem drugiego i trzeciego zaboru pruskiego oraz Okręgu Białostockiego
b. ustrój polityczny Księstwa Warszawskiego
– Konstytucja nadana przez Napoleona Bonapartego
– wprowadzenie Kodeksu cywilnego Napoleona
c. wojna z Austrią – 1809 r.
– bitwa pod Raszynem – dowódcą wojsk polskich był książę Józef Poniatowski
– powiększenie obszaru Księstwa Warszawskiego o ziemie trzeciego zaboru austriackiego
d. wojna francusko-rosyjska w latach 1812-1813
– w napoleońskiej Wielkiej Armii służyło prawie 100 tys. żołnierzy polskich
– klęska wojsk napoleońskich
– śmierć księcia Józefa Poniatowskiego w bitwie pod Lipskiem
– upadek Księstwa Warszawskiego
4. Powstanie Królestwa Polskiego
a. Królestwo Polskie zostało utworzone na mocy postanowień kongresu wiedeńskiego w 1815 r.
b. Królestwo Polskie obejmowało wschodnią część dawnego Księstwa Warszawskiego – ziemie trzeciego zaboru pruskiego i austriackiego
c. Królestwo Polskie zostało połączone unią personalną z Rosją
d. nadanie Królestwu liberalnej konstytucji przez cara Aleksandra I
e. znaczenie Królestwa Polskiego
– rozwój gospodarczy dzięki działalności ministra skarbu księcia Franciszka Druckiego-Lubeckiego
– powstanie Uniwersytetu Warszawskiego
4. 2. Spiski i powstania w pierwszej połowie XIX wieku
1. Powstanie listopadowe
a. geneza powstania listopadowego
– sprzyjająca sytuacja międzynarodowa – wybuch rewolucji we Francji i powstania w Belgii
– powstanie Wolnomularstwa Narodowego, a następnie Towarzystwa Patriotycznego – Walerian Łukasiński
– powstanie sprzysiężenia Piotra Wysockiego
b. Noc Listopadowa – 29/30 listopada 1830 r.
c. sukces wojsk polskich w bitwie pod Olszynką Grochowską (25 II 1831 r.)
2. Wielka Emigracja
a. Hotel Lambert – książę Adam Jerzy Czartoryski
b. Towarzystwo Demokratyczne Polskie
c. Gromady Ludu Polskiego
3. Ruchy niepodległościowe po upadku powstania listopadowego
a. powstanie krakowskie – 1846 r.
– trwało zaledwie kilka dni
– śmierć Edwarda Dembińskiego
– podczas powstania listopadowego wybuchła tzw. rabacja galicyjska – Jakub Szela
b. wybuch powstania wielkopolskiego podczas Wiosny Ludów (1848 r.)
4. 3. Bić się czy nie bić
1. Sytuacja w Królestwie Polskim przed wybuchem powstania styczniowego
a. odwilż posewastopolska w wyniku klęski poniesionej przez Rosję w wojnie krymskiej
– zniesienie stanu wojennego
– ogłoszenie amnestii
– złagodzenie cenzury
b. działalność Aleksandra Wielopolskiego
– był zwolennikiem postawy lojalistycznej wobec cesarstwa
– przeprowadził reformy szkolnictwa, sądownictwa i samorządową
– utworzył Szkołę Główną w Warszawie
c. fala manifestacji patriotycznych
d. powstanie organizacji reprezentujących odrębne programy polityczne
– Biali – dążyli do stopniowych reform i odkładali na później moment wybuchu powstania
– Czerwoni – dążyli do radykalnych reform i natychmiastowego wybuchu powstania zbrojnego
2. Powstanie styczniowe
a. branka – pobór do wojska carskiego
– została ogłoszona przez Aleksandra Wielopolskiego w celu uniemożliwienia wybuchu powstania
– przyczyniła się do przedwczesnego wybuchu powstania styczniowego
b. wybuch powstania – 22 stycznia 1863 r.
– wydanie przesz powstańczy Rząd Narodowy Manifestu
– ogłoszenie przez powstańczy Rząd Narodowy uwłaszczenia chłopów
c. działania zbrojne powstańców miały charakter partyzancki
– w powstaniu wzięło udział łącznie około 200 tys. ludzi
– stoczono ponad 1200 bitew i potyczek
– ostatni dyktator powstania Romuald Traugutt został schwytany i stracony
d. skutki klęski powstania
– ok. 40 tys. uczestników powstania zostało zesłanych na Syberię, a ok. 700 stracono
– uczestnicy powstania zostali pozbawieni majątków
– władze carskie zniosły pozostałości autonomii Królestwa Polskiego i przystąpiły do jego intensywnej rusyfikacji
– pozytywnym skutkiem powstania było uwłaszczenie chłopów przez władze carskie
3. Praca organiczna
a. praca organiczna w zaborze pruskim
– działalność Dezyderego Chłapowskiego – popularyzacja nowoczesnych technik w rolnictwie
– utworzenie Spółki Akcyjnej „Bazar” (1838 r.)
– działalność Karola Marcinkowskiego
– działalność Hipolita Cegielskiego
b. w zaborze rosyjskim idea pracy organicznej rozwinęła się dopiero po upadku powstania styczniowego
c. działalność spółdzielcza
– działalność księdza Piotra Wawrzyniaka w Wielkopolsce
– działalność Franciszka Stefczyka w Galicji
4. 4. Kształtowanie się narodu polskiego
1. Pojęcie narodu w ujęciu historycznym
a. w czasach I Rzeczypospolitej pojęcie narodu ograniczano do szlachty – naród szlachecki
b. schyłek XVIII w. – pojęcie narodu poszerzono o przedstawicieli mieszczaństwa
c. kształtowanie się nowoczesnego narodu w XIX w.
– wspólnota języka, kultury i historii
– przekonanie o wspólnym pochodzeniu
– wykształcenie się świadomości narodowej i tożsamości narodowej we wszystkich klasach społecznych
d. ważnym czynnikiem narodowotwórczym była konieczność walki z rusyfikacją i germanizacją
2. Kultura narodowa
a. duża rola religii katolickiej w kształtowaniu się świadomości narodowej Polaków
– nauczanie w języku polskim
– kultywowanie polskich tradycji
– kult polskich świętych
b. edukacja patriotyczna
– twórczość Henryka Sienkiewicza
– twórczość Jana Matejki
3. Narodziny ruchu narodowego (narodowej demokracji)
a. głównym ideologiem endecji był Roman Dmowski – autor Myśli nowoczesnego Polaka
b. kluczowe cechy ruchu narodowego
– propagowanie idei solidaryzmu narodowego (ponad podziałami klasowymi)
– działalność na rzecz wzmocnienia polskiej tożsamości narodowej
– przeciwdziałanie wynaradawianiu przez Niemców i Rosjan
– niechętny stosunek do mniejszości narodowych – m.in. do Żydów (antysemityzm)
4. 5. Przemiany społeczne w XIX wieku
1. Podział społeczeństwa na klasy społeczne
a. ziemiaństwo
b. burżuazja
c. drobnomieszczaństwo
d. robotnicy (proletariat)
e. chłopi
f. inteligencja
2. Sprawa chłopska
a. uwłaszczenie chłopów na ziemiach polskich
– w zaborze pruskim w latach 1808-1850
– w Galicji w 1848 r.
– w Królestwie Polskim w 1864 r.
b. początki ruchu ludowego
– powstanie Polskiego Stronnictwa Ludowego
– działalność Wincentego Witosa
3. Sprawa robotnicza
a. powstanie Polskiej Partii Robotniczej (PPS) – 1892 r.
b. czołowi działacze polskiego ruchu socjalistycznego
– Józef Piłsudski
– Stanisław Wojciechowski
– Jędrzej Moraczewski
4. Walka o prawa kobiet
a. emancypantki – walczyły o równouprawnienie kobiet w życiu publicznym
b. sufrażystki – walczyły o przyznanie kobietom praw wyborczych
c. w Polsce kobiety otrzymały prawa wyborcze w 1918 r.
d. naukowa działalność kobiet – Maria Skłodowska-Curie
Rządzący i rządzeni
Co poznajemy? Oto niektóre "hasła-klucze" - najważniejsze zagadnienia
2. Wojna trojańska
3. Wojny z Persami
4. Niezgoda, która rujnuje
2. Bitwa pod Zadwórzem
3. Bohaterowie spod Wizny i Monte Cassino
2. Rzymski obywatel-patriota
3. Kryzys republiki
4. Upadek republiki
2. Święta narodowe
3. Patriotyzm dziś
Czego się nauczyliśmy? Uczestnik zajęć po ich przeprowadzeniu...
– przedstawia antyczne wzory bohaterstwa na przykładzie Iliady Homera
– charakteryzuje postawy antycznego żołnierza i obrońcy ojczyzny na przykładzie wojen grecko-perskich
– omawia skutki wojny peloponeskiej dla świata greckiego
– opisuje recepcję bitew pod Maratonem i Termopilami w kulturze
– przedstawia motyw Termopil i jego znaczenie w polskiej literaturze
– opisuje przebieg i znaczenie bitwy pod Zadwórzem oraz wyjaśnia jej symbolikę
– przedstawia bitwy pod Wizną i Monte Cassino jako symboliczne oraz historyczne nawiązania do greckich Termopil
– omawia i ocenia znaczenie popularyzowania wiedzy o wydarzeniach historycznych za pomocą współczesnych środków przekazu
– omawia cechy rzymskiego obywatela-patrioty na przykładzie Juliusza Kwintusa Cyncynata
– wyjaśnia zależności między kryzysem republiki rzymskiej a upadkiem cnót obywatelskich
– analizuje możliwość zastosowania obywatelskich wzorców obowiązujących w starożytnej republice rzymskiej w dzisiejszych czasach
– wskazuje wydarzenia, które miały wpływ na rozwój polskiego patriotyzmu
– charakteryzuje postawy patriotyczne w Polsce na przestrzeni dziejów
– omawia mity związane z polskim patriotyzmem
– wymienia polskie święta narodowe
– wyjaśnia, czym charakteryzuje się współczesny patriotyzm
– podaje przykłady przejawów współczesnego patriotyzmu w Polsce
– przedstawia oraz ocenia panowanie Władysława Jagiełły
– opisuje przyczyny i skutki wielkiej wojny z zakonem krzyżackim oraz wojny trzynastoletniej
– analizuje znaczenie bitwy pod Grunwaldem dla polskiej tradycji historycznej i świadomości narodowej na przykładzie obrazu Jana Matejki
– charakteryzuje dyplomatyczne zabiegi Pawła Włodkowica na soborze w Konstancji
– wyjaśnia, na czym polegała postępowość poglądów Pawła Włodkowica
– opisuje sposób funkcjonowania demokracji szlacheckiej i jej instytucji
– przedstawia cechy charakterystyczne stanu szlacheckiego i skutki jego rozwarstwienia
– charakteryzuje ruch egzekucyjny i jego wpływ na postawy przedstawicieli szlachty
– omawia i ocenia działalność przywódców ruchu szlacheckiego na przykładzie Jana Zamojskiego oraz Mikołaja Sienickiego
– ocenia demokrację szlachecką w Polsce, wykorzystując opinie potomnych i wiedzę własną
– charakteryzuje panowanie ostatnich Jagiellonów
– przedstawia i ocenia przyczyny, postanowienia oraz skutki unii lubelskiej
– ocenia postawy Zygmunta Starego i Zygmunta Augusta wobec wyzwań epoki na przykładzie
hołdu pruskiego oraz unii lubelskiej
– omawia i ocenia przejawy tolerancji wyznaniowej w Polsce szlacheckiej
– wymienia cechy charakterystyczne architektury i sztuki polskiego renesansu na przykładzie Wawelu
– opisuje panowanie pierwszych królów elekcyjnych w Polsce
– omawia miejsce hołdu pruskiego i unii lubelskiej w polskiej tradycji historycznej i świadomości narodowej na przykładzie obrazów Jana Matejki
– prezentuje cechy charakterystyczne konfliktów Rzeczypospolitej z sąsiadami w XVII w.
– określa uwarunkowania powstania Chmielnickiego i jego skutki
– opisuje przyczyny, przebieg i skutki potopu szwedzkiego
– wymienia przyczyny i przejawy odchodzenia od tolerancji wyznaniowej w Polsce
– charakteryzuje przyczyny, przebieg i skutki konfliktu polsko-tureckiego w II poł. XVII w.
– ocenia wpływ XVII-wiecznych konfliktów na społeczeństwo Rzeczypospolitej
– przedstawia i ocenia postawy wielkich wodzów XVII w. wobec wyzwań epoki na przykładzie
Stanisława Żółkiewskiego, Stefana Czarnieckiego i Jana III Sobieskiego
W czasie lekcji on-line bazujemy na podręcznikach oraz m.in. materiałach autorstwa Wiesława Zdziabka, renomowanego metodyka historii; Materiały przygotowane przez tegoż autora poddane są redakcji, skrótom itd. Pochodzą ze strony: https://www.e-historia.com.pl/13-notatki-z-historii/historia-i-spoleczenstwo.