Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Historia - dlaczego tak?

 


Czym Jest Historia I Dlaczego Warto Zagłębiać Się W Stare Dzieje? 

Historia to nauka, a co za tym idzie, jest czymś, co może być środkiem do wyjaśniania świata. Bada ona przeszłość w wielu kontekstach i z wielu perspektyw, aby dostarczyć nam jak najbardziej obiektywny obraz zamierzchłych lat. Historia – jej rola jest znacznie ważniejsza niż mogłoby się wydawać 

Dziś nauka to współpraca wielu różnych dziedzin. Rozwinięcie się wielu dosyć nowoczesnych i rewolucyjnych dyscyplin, takich jak psychologia, socjologia, fizyka elementarna, stanowi przestrzeń do odkryć, które są przez społeczeństwo pożądane. Bardzo dynamicznie zmieniają one nasze życia – jego standard, jego postrzeganie

Rzadko kiedy zastanawiamy się jednak nad rolą tych nieco starszych nauk, a szkoda, bo one również mogą wiele wnieść do naszego życia. Poznawanie żywotów wielkich władców ze szkolnych podręczników dla jednych było inspirujące, a dla innych było przykrym obowiązkiem (sprawdź artykuł o polskich królach – https://kronikidziejow.pl/porady/krolowie-polski-_t/). Jednak z pewnością płynie z tego ogromna dawka wiedzy, którą można przełożyć na swoje życie. Historia to określenie, które nie jest stosowane jedynie w kontekście przeszłości

Każdy z nas tworzy pewnego rodzaju własną historię. Jest dla nas samych ciągiem zjawisk, które zachodziły w naszym życiu, i z których możemy wydobywać wiedzę. Pomoże nam ona radzić sobie z tym, co dopiero nas czeka. 

Tak samo działa to w przypadku historii narodu, regionu, rodziny. Możemy czerpać wiedzę z dawnych dziejów i sprawiać, aby umacniała nas w trudnych czasach i zbliżała jako ludzi. Historia buduje obraz naszej rzeczywistości Wszystko, co dzieje się w XXI wieku, jest jednym ciągiem przyczynowo skutkowym, który sięga naprawdę zmierzłych lat. Na przykład fakt, że Gutenberg wpadł na pomysł druku, zupełnie odmieniło wygląd świata Zachodu. Filozofia Konfucjusza wytyczyła szlaki dla Wschodu. Jest ona tak silnie widoczna we współczesnym świecie, że ciężko sobie wyobrazić, iż Konfucjusz żył aż dwa i pół tysiąca lat temu. Z pewnością jeszcze starsi myśliciele mają znaczenie dla obrazu naszego świata, tak wiekowi, że nie istnieje o nich przekaz. Ciekawe, czy świat wyglądałby tak samo, gdyby Gavrilo Princip nie targnął się na życie Franciszka Ferdynanda. Być może tak – wojna często jest nieunikniona, a punktów zapalnych może być naprawdę wiele. Jakby wyglądał współczesny Rzym, gdyby imperium nie podzieliło się na dwie części? Może szybciej by upadł, a może doszłoby w nim do znaczącej zmiany politycznej. Nie wiemy tego, ale to, co się wydarzyło, stanowi ogromny wkład do naszej współczesnej historii. Historia tworzy co rusz pewną rewolucję, my możemy jej przyjrzeć się z odległego miejsca w czasie i dokonać oceny Historia to nauka, która prowokuje do  dyskusji. To bardzo ważne, żeby brać w niej udział. Skoro wydarzenia z przeszłości, których mamy pewien obraz i znamy ich konsekwencje, angażują płomienne mowy po latach, to jak mamy rozumieć naszą własną rzeczywistość. Historia może umacniać nas w przekonaniach, ale może także stanowić coś, co znacząco rozwija nasze perspektywy. Rozmaitość wątków, różnorodne perspektywy, do których możemy bezpiecznie się zagłębić, nie będąc w ogniu wydarzeń, to szansa na ogromny rozwój. Historia to nauka inspirująca, która dostarcza nam wiedzy o nas samych jako ludziach. O motywacjach polityków, o wydarzeniach, które były brutalną manipulacją. Możemy ocenić, czy my sami nie jesteśmy aktualnie elementem rozgrywki politycznej. Oczywiście kontekst historyczny z każdym wiekiem stawał się coraz bardziej skomplikowany, dziś historia nie jest odpowiedzią na wszystko. Jednak niewątpliwie jest czymś, o czym warto rozmawiać i co warto kultywować.  https://www.koniecswiata.org/3960/czym-jest-historia-i-dlaczego-warto-zaglebiac-sie-w-stare-dzieje/


Popular posts from this blog

Pierwsza wojna światowa

    1915 , Kartka wydana w roku 1915 z jakiejś okazji Cesarza Franciszka Józefa. "Majątek i krew dla Cesarza Majątek i krew dla Ojczyzny" - tak brzmi napis na kartce. To tak jakby ludność wszystko co miała najcenniejszego zawierzyła swemu cesarzowi. Mała pomoc by się przydała. cesarz Franciszek Józef I wizytował Cieszyn (1851, 1880, 1890, 1906), w czasie trzech ostatnich wizyt sieddział na specjalnym tronie, który do dziś przechowywany jest w Kościele Jezusowym. zobaz więcej : broszura Cieszyn Mały Wiedeń https://www.archiwum.cieszyn.pl/?p=categoriesShow&iCategory=12 historia polskiego szkolnictwa w Cieszynie: http://sp1cieszyn.edu.pl/strona/historia-polskiego-szkolnictwa-powszechnego-w-cieszynie Matka ośmiorga dzieci opuszcza męża i przenosi się do Warszawy, by pisać poezję. Autorka bajki "O krasnoludkach i o sierotce Marysi" chorą córkę zamyka w szpitalu psychiatrycznym. Pochylająca się nad losem dzieci społeczniczka oddaje obcym ludziom własnego wnuka......

Klasa 5

Punktacja: 36 6 35 5+ 32 5 30 4+ 27 4 23 3+ 18 3 15 2+ 11 2 9 1+' klasa 5 punktacja Zadanie / max. liczba punktów do zdobycia 1 / 6 2 / 4 3 / 9 (w tym 2 pkt. na 6, niewliczane do punktacji) 4 / 4 (i ew. 2 pkt. ekstra ZA humor - niewliczane do punktacji na 5,6 etc. - w końcu humoru nie można wymagać od nikogo :) 5 14 (w tym 3 pkt. na 6, niewliczane do punktacji) razem 37 ale (jeśli dobrze pamiętam) przyjąłem, że 6 jest możliwa od 36 pkt zadanie I: BC ca AC Sprawdzian I: 490 p.n.e.- bitwa pod Maratonem, I wojna Greków z Persami 753 p.n.e. - legendarne założenie Rzymu 44 p.n.e. - śmierć Juliusza Cezara 1 rok n.e. - narodziny Jezusa Tabela: A (wersja podstawowa, na Bdb);  B (wersja rozszerzona o wyjaśnienia) Powyżej dwie tabele. Wykazy zawierają skrót wymaganych informacji.  Zastrzeżenie:  Kolorem czerwonym  oznaczono elementy, których znajomość może pomóc w uzyskaniu oceny  bardzo dob...

Klasa 6

Przygotowując się do lekcji, sprawdzianu, itd. możemy wykorzystać m.in. treści przygotowane przez Wiesława Zdziabka (zob.:  https://www.e-historia.com.pl/szkola-podstawowa-notatki-z-historii.html  i pod poniższymi linkami ) .  KLASA 6 R. I: Europa i świat - XVI w. 1. 1. PRZYCZYNY I PRZEBIEG WIELKICH ODKRYĆ GEOGRAFICZNYCH 1. 2. SKUTKI ODKRYĆ GEOGRAFICZNYCH 1. 3. ODRODZENIE 1. 4. SZTUKA RENESANSU 1. 5. REFORMACJA 1. 6. KONTRREFORMACJA I REFORMA WEWNĘTRZNA KOŚCIOŁA R. II 2. 1. DEMOKRACJA SZLACHECKA W POLSCE 2. 2. FOLWARK PAŃSZCZYŹNIANY 2. 3. POLSKA ZA PANOWANIA OSTATNICH JAGIELLONÓW 2. 4. RENESANS W POLSCE 2. 5. UNIA LUBELSKA I POCZĄTKI RZECZYPOSPOLITEJ OBOJGA NARODÓW 2. 6. REFORMACJA W POLSCE 2. 7. POLSKA MONARCHIĄ ELEKCYJNĄ R. III 3. 1. WOJNY Z ROSJĄ 3. 2. WOJNY POLSKO-SZWEDZKIE W PIERWSZEJ POŁOWIE XVII W. 3. 3. POWSTANIA KOZACKIE NA UKRAINIE 3. 4. POTOP SZWEDZKI 3. 5. WOJNY POLSKO-TURECKIE 3. 6. KRYZYS WEWNĘTRZNY RZECZYPOSPOLITEJ 3. 7. BAROK W EUROPIE I W POLSCE R. IV 4. ...