Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Historia - dlaczego tak?

 


Czym Jest Historia I Dlaczego Warto Zagłębiać Się W Stare Dzieje? 

Historia to nauka, a co za tym idzie, jest czymś, co może być środkiem do wyjaśniania świata. Bada ona przeszłość w wielu kontekstach i z wielu perspektyw, aby dostarczyć nam jak najbardziej obiektywny obraz zamierzchłych lat. Historia – jej rola jest znacznie ważniejsza niż mogłoby się wydawać 

Dziś nauka to współpraca wielu różnych dziedzin. Rozwinięcie się wielu dosyć nowoczesnych i rewolucyjnych dyscyplin, takich jak psychologia, socjologia, fizyka elementarna, stanowi przestrzeń do odkryć, które są przez społeczeństwo pożądane. Bardzo dynamicznie zmieniają one nasze życia – jego standard, jego postrzeganie

Rzadko kiedy zastanawiamy się jednak nad rolą tych nieco starszych nauk, a szkoda, bo one również mogą wiele wnieść do naszego życia. Poznawanie żywotów wielkich władców ze szkolnych podręczników dla jednych było inspirujące, a dla innych było przykrym obowiązkiem (sprawdź artykuł o polskich królach – https://kronikidziejow.pl/porady/krolowie-polski-_t/). Jednak z pewnością płynie z tego ogromna dawka wiedzy, którą można przełożyć na swoje życie. Historia to określenie, które nie jest stosowane jedynie w kontekście przeszłości

Każdy z nas tworzy pewnego rodzaju własną historię. Jest dla nas samych ciągiem zjawisk, które zachodziły w naszym życiu, i z których możemy wydobywać wiedzę. Pomoże nam ona radzić sobie z tym, co dopiero nas czeka. 

Tak samo działa to w przypadku historii narodu, regionu, rodziny. Możemy czerpać wiedzę z dawnych dziejów i sprawiać, aby umacniała nas w trudnych czasach i zbliżała jako ludzi. Historia buduje obraz naszej rzeczywistości Wszystko, co dzieje się w XXI wieku, jest jednym ciągiem przyczynowo skutkowym, który sięga naprawdę zmierzłych lat. Na przykład fakt, że Gutenberg wpadł na pomysł druku, zupełnie odmieniło wygląd świata Zachodu. Filozofia Konfucjusza wytyczyła szlaki dla Wschodu. Jest ona tak silnie widoczna we współczesnym świecie, że ciężko sobie wyobrazić, iż Konfucjusz żył aż dwa i pół tysiąca lat temu. Z pewnością jeszcze starsi myśliciele mają znaczenie dla obrazu naszego świata, tak wiekowi, że nie istnieje o nich przekaz. Ciekawe, czy świat wyglądałby tak samo, gdyby Gavrilo Princip nie targnął się na życie Franciszka Ferdynanda. Być może tak – wojna często jest nieunikniona, a punktów zapalnych może być naprawdę wiele. Jakby wyglądał współczesny Rzym, gdyby imperium nie podzieliło się na dwie części? Może szybciej by upadł, a może doszłoby w nim do znaczącej zmiany politycznej. Nie wiemy tego, ale to, co się wydarzyło, stanowi ogromny wkład do naszej współczesnej historii. Historia tworzy co rusz pewną rewolucję, my możemy jej przyjrzeć się z odległego miejsca w czasie i dokonać oceny Historia to nauka, która prowokuje do  dyskusji. To bardzo ważne, żeby brać w niej udział. Skoro wydarzenia z przeszłości, których mamy pewien obraz i znamy ich konsekwencje, angażują płomienne mowy po latach, to jak mamy rozumieć naszą własną rzeczywistość. Historia może umacniać nas w przekonaniach, ale może także stanowić coś, co znacząco rozwija nasze perspektywy. Rozmaitość wątków, różnorodne perspektywy, do których możemy bezpiecznie się zagłębić, nie będąc w ogniu wydarzeń, to szansa na ogromny rozwój. Historia to nauka inspirująca, która dostarcza nam wiedzy o nas samych jako ludziach. O motywacjach polityków, o wydarzeniach, które były brutalną manipulacją. Możemy ocenić, czy my sami nie jesteśmy aktualnie elementem rozgrywki politycznej. Oczywiście kontekst historyczny z każdym wiekiem stawał się coraz bardziej skomplikowany, dziś historia nie jest odpowiedzią na wszystko. Jednak niewątpliwie jest czymś, o czym warto rozmawiać i co warto kultywować.  https://www.koniecswiata.org/3960/czym-jest-historia-i-dlaczego-warto-zaglebiac-sie-w-stare-dzieje/


Popular posts from this blog

Pierwsza wojna światowa

Tutaj moje info o osobach, które walczyły 20 lat wcześniej na I wojnie: https://ojcowskidom.blogspot.com/2021/11/na-frontach-i-wojny-swiatowej.html Możemy szacować, iż żałobę z powodu śmierci domownika przeżywano wówczas, w co czwartym domu w Brennej i Górkach. Rodzin w Brennej i Górkach, które straciły bliskich na I wojnie było przeszło sto. Na I wojnie zginął przynajmniej co 20 mężczyzna z naszych wiosek, podczas gdy ranny mógł zostać nawet co czwarty lub piąty. Jeśli odejmiemy osoby niepełnoletnie i seniorów oraz inwalidów etc. i policzymy jedynie mężczyzn objętych poborem, wówczas liczby te wzrosną ok. dwukrotnie (!). Z rachunku tego wynika, iż tylko co drugi mężczyzna powołany na front I wojny światowej wrócił z niej cały i względnie zdrowy. Co będzie na sprawdzianie? Kilka (7) najważniejszych dat rocznych Wybuch wojny Rewolucje w Rosji Przystąpienie USA do wojny Uporządkuj chronologię wydarzeń , spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.  Uporządkuj państwa ; po k

Klasa 5

Klasa 5 R. I 1. 1. POCZĄTKI LUDZKOŚCI 1. 2. CYWILIZACJE MEZOPOTAMII 1. 3. STAROŻYTNY EGIPT 1. 4. STAROŻYTNY IZRAEL 1. 5. CYWILIZACJE INDII I CHIN 1. 6. NARODZINY I ROZWÓJ PISMA R. II 2. 1. ATENY I SPARTA 2. 2. WOJNY PERSKIE 2. 3. WIERZENIA RELIGIJNE STAROŻYTNYCH GREKÓW 2. 4. KULTURA STAROŻYTNYCH GREKÓW 2. 5. PODBOJE ALEKSANDRA WIELKIEGO R. III 3. 1. USTRÓJ POLITYCZNY STAROŻYTNEGO RZYMU 3. 2. POWSTANIE I UPADEK IMPERIUM RZYMSKIEGO 3. 3. KULTURA UMYSŁOWA I RELIGIA STAROŻYTNEGO RZYMU 3. 4. SZTUKA STAROŻYTNEGO RZYMU 3. 5. NARODZINY CHRZEŚCIJAŃSTWA R. IV 4. 1. BIZANCJUM 4. 2. NARODZINY ISLAMU 4. 3. NA GRUZACH CESARSTWA ZACHODNIEGO 4. 4. WALKA O WŁADZĘ NA ŚWIATEM CHRZEŚCIJAŃSKIM 4. 5. DZIEJE WYPRAW KRZYŻOWYCH R. V 5. 1. SPOŁECZEŃSTWO FEUDALNE 5. 2. STAN RYCERSKI 5. 3. MIESZCZANIE I CHŁOPI 5. 4. KOŚCIÓŁ W ŚREDNIOWIECZU 5. 5. SZTUKA ŚREDNIOWIECZNA R. VI 6. 1. PRADZIEJE ZIEM POLSKICH 6. 2. POCZĄTKI PAŃSTWA POLSKIEGO 6. 3. POLSKA POD PANOWANIEM BOLESŁAWA CHROBREGO 6. 4. KRYZYS PAŃSTWA PIERWSZYCH

Europa i świat doby Oświecenia

Na naszych zajęciach (wspólnie i/lub samodzielnie): 5. 1. Przemiany gospodarcze i społeczne w XVIII wieku 5. 2. Oświecenie 5. 3. Absolutyzm oświecony 5. 4. Wojna o niepodległość Stanów Zjednoczonych 5. 5. Wybuch Wielkiej Rewolucji Francuskiej 5. 6. Francja republiką - przemiany polityczne we Francji w latach 1973-1799     https://www.youtube.com/watch?v=zxYrqV1rFIA&ab_channel=By%C5%82osobie...%28HelloMaestro%29 7:27 Ziemniak i rozbiór Polski, Katarzyna Wielka, Maria Teresa "Byl Sobie Czlowiek" - Świat przyspiesza- Wynalazki, zmiany społeczno-gospodarcze i polityczne XIX wieku, m.in. Wiosna Ludów https://www.youtube.com/watch?v=vLqbldp2OPc&list=PLyJ5tp6WmjKj-lHgWpsK4-xqnpEDoezbi&index=23&ab_channel=FranciszekF1 5. 1. Jesteśmy drugą Anglią. Czego Goethe szuka na Śląsku? a) Muzy b) elfów c) zachodnich technologii Świat idzie naprzód, czyli Geothe na Śląsku, a my stajemy się drugą Anglią.   Porównaj wiersz Goethego w tłumaczeniu Szymborskiej:  https://wiersze.an