Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Historia - dlaczego tak?

 


Czym Jest Historia I Dlaczego Warto Zagłębiać Się W Stare Dzieje? 

Historia to nauka, a co za tym idzie, jest czymś, co może być środkiem do wyjaśniania świata. Bada ona przeszłość w wielu kontekstach i z wielu perspektyw, aby dostarczyć nam jak najbardziej obiektywny obraz zamierzchłych lat. Historia – jej rola jest znacznie ważniejsza niż mogłoby się wydawać 

Dziś nauka to współpraca wielu różnych dziedzin. Rozwinięcie się wielu dosyć nowoczesnych i rewolucyjnych dyscyplin, takich jak psychologia, socjologia, fizyka elementarna, stanowi przestrzeń do odkryć, które są przez społeczeństwo pożądane. Bardzo dynamicznie zmieniają one nasze życia – jego standard, jego postrzeganie

Rzadko kiedy zastanawiamy się jednak nad rolą tych nieco starszych nauk, a szkoda, bo one również mogą wiele wnieść do naszego życia. Poznawanie żywotów wielkich władców ze szkolnych podręczników dla jednych było inspirujące, a dla innych było przykrym obowiązkiem (sprawdź artykuł o polskich królach – https://kronikidziejow.pl/porady/krolowie-polski-_t/). Jednak z pewnością płynie z tego ogromna dawka wiedzy, którą można przełożyć na swoje życie. Historia to określenie, które nie jest stosowane jedynie w kontekście przeszłości

Każdy z nas tworzy pewnego rodzaju własną historię. Jest dla nas samych ciągiem zjawisk, które zachodziły w naszym życiu, i z których możemy wydobywać wiedzę. Pomoże nam ona radzić sobie z tym, co dopiero nas czeka. 

Tak samo działa to w przypadku historii narodu, regionu, rodziny. Możemy czerpać wiedzę z dawnych dziejów i sprawiać, aby umacniała nas w trudnych czasach i zbliżała jako ludzi. Historia buduje obraz naszej rzeczywistości Wszystko, co dzieje się w XXI wieku, jest jednym ciągiem przyczynowo skutkowym, który sięga naprawdę zmierzłych lat. Na przykład fakt, że Gutenberg wpadł na pomysł druku, zupełnie odmieniło wygląd świata Zachodu. Filozofia Konfucjusza wytyczyła szlaki dla Wschodu. Jest ona tak silnie widoczna we współczesnym świecie, że ciężko sobie wyobrazić, iż Konfucjusz żył aż dwa i pół tysiąca lat temu. Z pewnością jeszcze starsi myśliciele mają znaczenie dla obrazu naszego świata, tak wiekowi, że nie istnieje o nich przekaz. Ciekawe, czy świat wyglądałby tak samo, gdyby Gavrilo Princip nie targnął się na życie Franciszka Ferdynanda. Być może tak – wojna często jest nieunikniona, a punktów zapalnych może być naprawdę wiele. Jakby wyglądał współczesny Rzym, gdyby imperium nie podzieliło się na dwie części? Może szybciej by upadł, a może doszłoby w nim do znaczącej zmiany politycznej. Nie wiemy tego, ale to, co się wydarzyło, stanowi ogromny wkład do naszej współczesnej historii. Historia tworzy co rusz pewną rewolucję, my możemy jej przyjrzeć się z odległego miejsca w czasie i dokonać oceny Historia to nauka, która prowokuje do  dyskusji. To bardzo ważne, żeby brać w niej udział. Skoro wydarzenia z przeszłości, których mamy pewien obraz i znamy ich konsekwencje, angażują płomienne mowy po latach, to jak mamy rozumieć naszą własną rzeczywistość. Historia może umacniać nas w przekonaniach, ale może także stanowić coś, co znacząco rozwija nasze perspektywy. Rozmaitość wątków, różnorodne perspektywy, do których możemy bezpiecznie się zagłębić, nie będąc w ogniu wydarzeń, to szansa na ogromny rozwój. Historia to nauka inspirująca, która dostarcza nam wiedzy o nas samych jako ludziach. O motywacjach polityków, o wydarzeniach, które były brutalną manipulacją. Możemy ocenić, czy my sami nie jesteśmy aktualnie elementem rozgrywki politycznej. Oczywiście kontekst historyczny z każdym wiekiem stawał się coraz bardziej skomplikowany, dziś historia nie jest odpowiedzią na wszystko. Jednak niewątpliwie jest czymś, o czym warto rozmawiać i co warto kultywować.  https://www.koniecswiata.org/3960/czym-jest-historia-i-dlaczego-warto-zaglebiac-sie-w-stare-dzieje/


Popular posts from this blog

Klasa 5

Sprawdzian I: 490 p.n.e.- bitwa pod Maratonem, I wojna Greków z Persami 753 p.n.e. - legendarne założenie Rzymu 44 p.n.e. - śmierć Juliusza Cezara 1 rok n.e. - narodziny Jezusa Tabela: A (wersja podstawowa, na Bdb);  B (wersja rozszerzona o wyjaśnienia) Powyżej dwie tabele. Wykazy zawierają skrót wymaganych informacji.  Zastrzeżenie:  Kolorem czerwonym  oznaczono elementy, których znajomość może pomóc w uzyskaniu oceny  bardzo dobrej Kolorem zielonym  oznaczono elementy, których opanowanie zaleca się na ocenę c elującą Elementy fioletowe i żółte  - wiedza prawie zupełnie zbędna i elementy dyskusyjne :) Sprawdzian nr I:  Zadanie I: Tabelka, luki Na podstawie powyższych tabel uzupełnij luki - tj.  ok. 10 najważniejszych postaci/ dat/ wydarzeń z historii (tematy 1.1-1.4; 2.1-2.2; 2.5; 3.2), wg powyższego schematu. Zadanie II: Uszereguj wydarzenia:  uluż w odpowiedniej kolejności wydarzenia (np. na osi czasu) od najstarszego do tego, które będzie najpóźniej Pierwszy człowiek w Europi

Pierwsza wojna światowa

Co będzie na sprawdzianie, etc.? Kilka (7) najważniejszych dat rocznych, np: Wybuch wojny Rewolucje w Rosji Przystąpienie USA do wojny Uporządkuj chronologię wydarzeń , spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.  Uporządkuj państwa ; po której stronie konfliktu walczyły? Wybierz 1 z 2 zaproponowanych zagadnień (łącznie jest 7 zagadnień- zob. podwykaz) i opisz w ok. 8 minipunktach (każdy punkt, to przynajmniej 3 fakty; ktoś, coś, gdzieś itp) Wspaniałe stulecie? U progu I wojny, miniwątki które można poruszyć: Europa, Austria i Cieszyn przeł. XIX i XX w. sytuacja gospodarcza, społelczna i geopolityczna Bałkany Panujący np. FJI - sielankowy portret rozwój przemysłu, szkolnictwa, przykłady Rywalizacja narodowa w różnych częściach Europy Austria 12 Narodów - jakich, kto prześladuje a kto prześladowany? Cieszyn sielankowy z piosenki Nohavicy Tesinska, tzn.? Konflikt polsko-niemiecki na Śl. Ciesz. -  Krwawa niedziela w Cieszynie itp. dyskryminacja Polaków Szkoły  Rota - genez

Klasa 4

Podstawa programowa (2024), cz. I: "KLASA IV I. Elementy historii rodzinnej i regionalnej.  Uczeń: 1) zbiera informacje na temat historii swojej rodziny, gromadzi pamiątki rodzinne i opowiada o nich; 2) poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje. II. Najważniejsze elementy polskiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń: 1) zna symbole narodowe (barwy, godło, hymn państwowy), najważniejsze święta narodowe i państwowe, potrafi wytłumaczyć ich znaczenie; 2) wiąże najważniejsze zabytki i symbole kultury polskiej z właściwymi regionami. III. Refleksja nad historią jako nauką. Uczeń: 1) wyjaśnia, na czym polega praca historyka; 2) wskazuje sposoby mierzenia czasu w historii i posługuje się pojęciami chronologicznymi; 3) rozpoznaje rodzaje źródeł historycznych; 4) odróżnia historię od dziejów legendarnych (....)". Punkt III. Rozwinięcie - Refleksja nad historią jako nauką: 1) Na czym p