Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Ukryte skarby i tajemnice małej ojczyzny

Spróbujmy wcielić się w rolę zaangażowanego społecznie influencera, czy też początkującego dziennikarza, który za pomocą social mediów chce tworzyć wartościowy kontent, wydobywając na światło dzienne zabytki ważne dla jego lokalnej społeczności. 

W tym celu tworzy interesującego (nieco dłuższego od standardowego) posta na FB, który pod pretekstem opisu zabytku (starego budynku, drzewa etc.), będzie dawał też szersze info, nt jego małej Ojczyzny: miejscowości/przysiółka/dzielnicy i jej losów/ludzi.


Widzę to np. tak: 

  • Wybierz opisywane rzecz lub miejsce, jak to zrobić? 
    • samodzielnie przejdź się po centrum swojej wioski/miasta i wyszukaj 
      • stary, intrygujący budynek/zabytek, np.
        • pałac, pomnik, zwykła stara chata 
      • najgrubsze drzewo,
        •  możesz wybrać sobie drzew, postarać się ocenić jego wiek i opisać co ono mogło "widzieć" w czasie swojego życia, tutaj linki, które mogą być przydatne: https://koperlo.blogspot.com/2021/11/swiat-przyrody-i-swiat-historii-dwa.html ; http://ojcowskidom.blogspot.com/2022/10/w-trosce-o-niemych-swiadkow-historii.html
      • zastanów się: ile może mieć lat? Jakie wydarzeń historycznych było milczącym świadkiem?
    • lub znajdź zabytek na stronie: https://www.polskawliczbach.pl/Wsie-slaskie znajdź swoją wioskę (ew. jeśli to miasto, to przełącz sobie na kafelku u góry strony) i wyszukaj "zabytki" lub "pomnik";
    • wyszukaj Twoją miejscowość w serwisach: fotopolska.eu; tam jest opisanych masę zabytków; no i oczywiście znajdź wieś/miasto w Wikipedii, tam mogą być dalsze linki.

  • Zdobądź: 
    • atrakcyjne zdjęcie (ew.  zrób), którego opis może być punktem wyjścia historii
    • materiały pomocnicze
      • Zdobądź: 
        • z biblioteki 
          • książkę/ przewodnik o Twojej miejscowości
        • z punktu informacji turystycznej: broszurki, informatory o zabytkach, szlakach turystycznych i atrakcjach...
  • Spróbuj spisać informacje i stworzyć z niej krótką historię.
    • Praca powinna liczyć 3/4 akapity, ok. 1,5-3 strony standardowego tekstu w Wordzie. 
    • Im bardziej będzie staranna, tym lepiej. 
    • Fajnie, gdyby była kreatywna :)
  • Jaka może być struktura tekstu?
    • I. wstęp,
      • a) Kilka zdań wprowadzających, opis subiektywnego stosunku do miejsca. np. jest takie miejsce, koło którego przechodzę setki razy, ale nigdy nie zastanowiłem się, jaka historia kryje się ... / lub od zawsze frapowało mnie jakie historie kryją się za...
      • b) lub od razu z jakiś mega konkret, coś mega ciekawego: najpierw trzęsienie ziemi, jakaś zagadka, tajemnica/ śmierć/ miłość - coś co budzi emocje
    • II. 2-3 akapity rozwinięcia:
      • a) jeden akapit o wiosce/przysiółku (mieście/dzielni), 5 rzeczy najważniejszych, najciekawszych, które musi wiedzieć każdy, który jako turysta czy tubylec o tej wiosce, jej historii i kulturze, zasłużonych osobach. 
      • może wieś ma jakieś stare lub ciekawe korzenie (powstała w średniowieczu?); może mieszkali w niej ciekawi ludzie? Z czego jest znana/słynna? Rolnictwo/pasterstwo; Czy zdarzyło się w niej kiedyś coś wyjątkowego z historii Polski/regionu, np.: walki w czasie II wojny światowej
      • b) 1/2 akapity o samym zabytku - rozwinięcie historii ze wstępu.
    • III. Podsumowanie. 
      • Może być znowu coś subiektywnego; że np. odkryliście niespodziewanie mega historię i już nie możecie doczekać się kolejnej zagadki, która czyha tuż za rogiem...










powodzenia!


Popular posts from this blog

Klasa 5

Sprawdzian I: 490 p.n.e.- bitwa pod Maratonem, I wojna Greków z Persami 753 p.n.e. - legendarne założenie Rzymu 44 p.n.e. - śmierć Juliusza Cezara 1 rok n.e. - narodziny Jezusa Tabela: A (wersja podstawowa, na Bdb);  B (wersja rozszerzona o wyjaśnienia) Powyżej dwie tabele. Wykazy zawierają skrót wymaganych informacji.  Zastrzeżenie:  Kolorem czerwonym  oznaczono elementy, których znajomość może pomóc w uzyskaniu oceny  bardzo dobrej Kolorem zielonym  oznaczono elementy, których opanowanie zaleca się na ocenę c elującą Elementy fioletowe i żółte  - wiedza prawie zupełnie zbędna i elementy dyskusyjne :) Sprawdzian nr I:  Zadanie I: Tabelka, luki Na podstawie powyższych tabel uzupełnij luki - tj.  ok. 10 najważniejszych postaci/ dat/ wydarzeń z historii (tematy 1.1-1.4; 2.1-2.2; 2.5; 3.2), wg powyższego schematu. Zadanie II: Uszereguj wydarzenia:  uluż w odpowiedniej kolejności wydarzenia (np. na osi czasu) od najstarszego do tego, które będzie najpóźniej Pierwszy człowiek w Europi

Pierwsza wojna światowa

Co będzie na sprawdzianie, etc.? Kilka (7) najważniejszych dat rocznych, np: Wybuch wojny Rewolucje w Rosji Przystąpienie USA do wojny Uporządkuj chronologię wydarzeń , spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.  Uporządkuj państwa ; po której stronie konfliktu walczyły? Wybierz 1 z 2 zaproponowanych zagadnień (łącznie jest 7 zagadnień- zob. podwykaz) i opisz w ok. 8 minipunktach (każdy punkt, to przynajmniej 3 fakty; ktoś, coś, gdzieś itp) Wspaniałe stulecie? U progu I wojny, miniwątki które można poruszyć: Europa, Austria i Cieszyn przeł. XIX i XX w. sytuacja gospodarcza, społelczna i geopolityczna Bałkany Panujący np. FJI - sielankowy portret rozwój przemysłu, szkolnictwa, przykłady Rywalizacja narodowa w różnych częściach Europy Austria 12 Narodów - jakich, kto prześladuje a kto prześladowany? Cieszyn sielankowy z piosenki Nohavicy Tesinska, tzn.? Konflikt polsko-niemiecki na Śl. Ciesz. -  Krwawa niedziela w Cieszynie itp. dyskryminacja Polaków Szkoły  Rota - genez

Klasa 4

Podstawa programowa (2024), cz. I: "KLASA IV I. Elementy historii rodzinnej i regionalnej.  Uczeń: 1) zbiera informacje na temat historii swojej rodziny, gromadzi pamiątki rodzinne i opowiada o nich; 2) poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje. II. Najważniejsze elementy polskiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń: 1) zna symbole narodowe (barwy, godło, hymn państwowy), najważniejsze święta narodowe i państwowe, potrafi wytłumaczyć ich znaczenie; 2) wiąże najważniejsze zabytki i symbole kultury polskiej z właściwymi regionami. III. Refleksja nad historią jako nauką. Uczeń: 1) wyjaśnia, na czym polega praca historyka; 2) wskazuje sposoby mierzenia czasu w historii i posługuje się pojęciami chronologicznymi; 3) rozpoznaje rodzaje źródeł historycznych; 4) odróżnia historię od dziejów legendarnych (....)". Punkt III. Rozwinięcie - Refleksja nad historią jako nauką: 1) Na czym p