Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Ukryte skarby i tajemnice małej ojczyzny

Spróbujmy wcielić się w rolę zaangażowanego społecznie influencera, czy też początkującego dziennikarza, który za pomocą social mediów chce tworzyć wartościowy kontent, wydobywając na światło dzienne zabytki ważne dla jego lokalnej społeczności. 

W tym celu tworzy interesującego (nieco dłuższego od standardowego) posta na FB, który pod pretekstem opisu zabytku (starego budynku, drzewa etc.), będzie dawał też szersze info, nt jego małej Ojczyzny: miejscowości/przysiółka/dzielnicy i jej losów/ludzi.


Widzę to np. tak: 

  • Wybierz opisywane rzecz lub miejsce, jak to zrobić? 
    • samodzielnie przejdź się po centrum swojej wioski/miasta i wyszukaj 
      • stary, intrygujący budynek/zabytek, np.
        • pałac, pomnik, zwykła stara chata 
      • najgrubsze drzewo,
        •  możesz wybrać sobie drzew, postarać się ocenić jego wiek i opisać co ono mogło "widzieć" w czasie swojego życia, tutaj linki, które mogą być przydatne: https://koperlo.blogspot.com/2021/11/swiat-przyrody-i-swiat-historii-dwa.html ; http://ojcowskidom.blogspot.com/2022/10/w-trosce-o-niemych-swiadkow-historii.html
      • zastanów się: ile może mieć lat? Jakie wydarzeń historycznych było milczącym świadkiem?
    • lub znajdź zabytek na stronie: https://www.polskawliczbach.pl/Wsie-slaskie znajdź swoją wioskę (ew. jeśli to miasto, to przełącz sobie na kafelku u góry strony) i wyszukaj "zabytki" lub "pomnik";
    • wyszukaj Twoją miejscowość w serwisach: fotopolska.eu; tam jest opisanych masę zabytków; no i oczywiście znajdź wieś/miasto w Wikipedii, tam mogą być dalsze linki.

  • Zdobądź: 
    • atrakcyjne zdjęcie (ew.  zrób), którego opis może być punktem wyjścia historii
    • materiały pomocnicze
      • Zdobądź: 
        • z biblioteki 
          • książkę/ przewodnik o Twojej miejscowości
        • z punktu informacji turystycznej: broszurki, informatory o zabytkach, szlakach turystycznych i atrakcjach...
  • Spróbuj spisać informacje i stworzyć z niej krótką historię.
    • Praca powinna liczyć 3/4 akapity, ok. 1,5-3 strony standardowego tekstu w Wordzie. 
    • Im bardziej będzie staranna, tym lepiej. 
    • Fajnie, gdyby była kreatywna :)
  • Jaka może być struktura tekstu?
    • I. wstęp,
      • a) Kilka zdań wprowadzających, opis subiektywnego stosunku do miejsca. np. jest takie miejsce, koło którego przechodzę setki razy, ale nigdy nie zastanowiłem się, jaka historia kryje się ... / lub od zawsze frapowało mnie jakie historie kryją się za...
      • b) lub od razu z jakiś mega konkret, coś mega ciekawego: najpierw trzęsienie ziemi, jakaś zagadka, tajemnica/ śmierć/ miłość - coś co budzi emocje
    • II. 2-3 akapity rozwinięcia:
      • a) jeden akapit o wiosce/przysiółku (mieście/dzielni), 5 rzeczy najważniejszych, najciekawszych, które musi wiedzieć każdy, który jako turysta czy tubylec o tej wiosce, jej historii i kulturze, zasłużonych osobach. 
      • może wieś ma jakieś stare lub ciekawe korzenie (powstała w średniowieczu?); może mieszkali w niej ciekawi ludzie? Z czego jest znana/słynna? Rolnictwo/pasterstwo; Czy zdarzyło się w niej kiedyś coś wyjątkowego z historii Polski/regionu, np.: walki w czasie II wojny światowej
      • b) 1/2 akapity o samym zabytku - rozwinięcie historii ze wstępu.
    • III. Podsumowanie. 
      • Może być znowu coś subiektywnego; że np. odkryliście niespodziewanie mega historię i już nie możecie doczekać się kolejnej zagadki, która czyha tuż za rogiem...










powodzenia!


Popular posts from this blog

Pierwsza wojna światowa

    1915 , Kartka wydana w roku 1915 z jakiejś okazji Cesarza Franciszka Józefa. "Majątek i krew dla Cesarza Majątek i krew dla Ojczyzny" - tak brzmi napis na kartce. To tak jakby ludność wszystko co miała najcenniejszego zawierzyła swemu cesarzowi. Mała pomoc by się przydała. cesarz Franciszek Józef I wizytował Cieszyn (1851, 1880, 1890, 1906), w czasie trzech ostatnich wizyt sieddział na specjalnym tronie, który do dziś przechowywany jest w Kościele Jezusowym. zobaz więcej : broszura Cieszyn Mały Wiedeń https://www.archiwum.cieszyn.pl/?p=categoriesShow&iCategory=12 historia polskiego szkolnictwa w Cieszynie: http://sp1cieszyn.edu.pl/strona/historia-polskiego-szkolnictwa-powszechnego-w-cieszynie Matka ośmiorga dzieci opuszcza męża i przenosi się do Warszawy, by pisać poezję. Autorka bajki "O krasnoludkach i o sierotce Marysi" chorą córkę zamyka w szpitalu psychiatrycznym. Pochylająca się nad losem dzieci społeczniczka oddaje obcym ludziom własnego wnuka......

Klasa 5

Punktacja: 36 6 35 5+ 32 5 30 4+ 27 4 23 3+ 18 3 15 2+ 11 2 9 1+' klasa 5 punktacja Zadanie / max. liczba punktów do zdobycia 1 / 6 2 / 4 3 / 9 (w tym 2 pkt. na 6, niewliczane do punktacji) 4 / 4 (i ew. 2 pkt. ekstra ZA humor - niewliczane do punktacji na 5,6 etc. - w końcu humoru nie można wymagać od nikogo :) 5 14 (w tym 3 pkt. na 6, niewliczane do punktacji) razem 37 ale (jeśli dobrze pamiętam) przyjąłem, że 6 jest możliwa od 36 pkt zadanie I: BC ca AC Sprawdzian I: 490 p.n.e.- bitwa pod Maratonem, I wojna Greków z Persami 753 p.n.e. - legendarne założenie Rzymu 44 p.n.e. - śmierć Juliusza Cezara 1 rok n.e. - narodziny Jezusa Tabela: A (wersja podstawowa, na Bdb);  B (wersja rozszerzona o wyjaśnienia) Powyżej dwie tabele. Wykazy zawierają skrót wymaganych informacji.  Zastrzeżenie:  Kolorem czerwonym  oznaczono elementy, których znajomość może pomóc w uzyskaniu oceny  bardzo dob...

Klasa 6

Przygotowując się do lekcji, sprawdzianu, itd. możemy wykorzystać m.in. treści przygotowane przez Wiesława Zdziabka (zob.:  https://www.e-historia.com.pl/szkola-podstawowa-notatki-z-historii.html  i pod poniższymi linkami ) .  KLASA 6 R. I: Europa i świat - XVI w. 1. 1. PRZYCZYNY I PRZEBIEG WIELKICH ODKRYĆ GEOGRAFICZNYCH 1. 2. SKUTKI ODKRYĆ GEOGRAFICZNYCH 1. 3. ODRODZENIE 1. 4. SZTUKA RENESANSU 1. 5. REFORMACJA 1. 6. KONTRREFORMACJA I REFORMA WEWNĘTRZNA KOŚCIOŁA R. II 2. 1. DEMOKRACJA SZLACHECKA W POLSCE 2. 2. FOLWARK PAŃSZCZYŹNIANY 2. 3. POLSKA ZA PANOWANIA OSTATNICH JAGIELLONÓW 2. 4. RENESANS W POLSCE 2. 5. UNIA LUBELSKA I POCZĄTKI RZECZYPOSPOLITEJ OBOJGA NARODÓW 2. 6. REFORMACJA W POLSCE 2. 7. POLSKA MONARCHIĄ ELEKCYJNĄ R. III 3. 1. WOJNY Z ROSJĄ 3. 2. WOJNY POLSKO-SZWEDZKIE W PIERWSZEJ POŁOWIE XVII W. 3. 3. POWSTANIA KOZACKIE NA UKRAINIE 3. 4. POTOP SZWEDZKI 3. 5. WOJNY POLSKO-TURECKIE 3. 6. KRYZYS WEWNĘTRZNY RZECZYPOSPOLITEJ 3. 7. BAROK W EUROPIE I W POLSCE R. IV 4. ...