Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Ukryte skarby i tajemnice małej ojczyzny

Spróbujmy wcielić się w rolę zaangażowanego społecznie influencera, czy też początkującego dziennikarza, który za pomocą social mediów chce tworzyć wartościowy kontent, wydobywając na światło dzienne zabytki ważne dla jego lokalnej społeczności. 

W tym celu tworzy interesującego (nieco dłuższego od standardowego) posta na FB, który pod pretekstem opisu zabytku (starego budynku, drzewa etc.), będzie dawał też szersze info, nt jego małej Ojczyzny: miejscowości/przysiółka/dzielnicy i jej losów/ludzi.


Widzę to np. tak: 

  • Wybierz opisywane rzecz lub miejsce, jak to zrobić? 
    • samodzielnie przejdź się po centrum swojej wioski/miasta i wyszukaj 
      • stary, intrygujący budynek/zabytek, np.
        • pałac, pomnik, zwykła stara chata 
      • najgrubsze drzewo,
        •  możesz wybrać sobie drzew, postarać się ocenić jego wiek i opisać co ono mogło "widzieć" w czasie swojego życia, tutaj linki, które mogą być przydatne: https://koperlo.blogspot.com/2021/11/swiat-przyrody-i-swiat-historii-dwa.html ; http://ojcowskidom.blogspot.com/2022/10/w-trosce-o-niemych-swiadkow-historii.html
      • zastanów się: ile może mieć lat? Jakie wydarzeń historycznych było milczącym świadkiem?
    • lub znajdź zabytek na stronie: https://www.polskawliczbach.pl/Wsie-slaskie znajdź swoją wioskę (ew. jeśli to miasto, to przełącz sobie na kafelku u góry strony) i wyszukaj "zabytki" lub "pomnik";
    • wyszukaj Twoją miejscowość w serwisach: fotopolska.eu; tam jest opisanych masę zabytków; no i oczywiście znajdź wieś/miasto w Wikipedii, tam mogą być dalsze linki.

  • Zdobądź: 
    • atrakcyjne zdjęcie (ew.  zrób), którego opis może być punktem wyjścia historii
    • materiały pomocnicze
      • Zdobądź: 
        • z biblioteki 
          • książkę/ przewodnik o Twojej miejscowości
        • z punktu informacji turystycznej: broszurki, informatory o zabytkach, szlakach turystycznych i atrakcjach...
  • Spróbuj spisać informacje i stworzyć z niej krótką historię.
    • Praca powinna liczyć 3/4 akapity, ok. 1,5-3 strony standardowego tekstu w Wordzie. 
    • Im bardziej będzie staranna, tym lepiej. 
    • Fajnie, gdyby była kreatywna :)
  • Jaka może być struktura tekstu?
    • I. wstęp,
      • a) Kilka zdań wprowadzających, opis subiektywnego stosunku do miejsca. np. jest takie miejsce, koło którego przechodzę setki razy, ale nigdy nie zastanowiłem się, jaka historia kryje się ... / lub od zawsze frapowało mnie jakie historie kryją się za...
      • b) lub od razu z jakiś mega konkret, coś mega ciekawego: najpierw trzęsienie ziemi, jakaś zagadka, tajemnica/ śmierć/ miłość - coś co budzi emocje
    • II. 2-3 akapity rozwinięcia:
      • a) jeden akapit o wiosce/przysiółku (mieście/dzielni), 5 rzeczy najważniejszych, najciekawszych, które musi wiedzieć każdy, który jako turysta czy tubylec o tej wiosce, jej historii i kulturze, zasłużonych osobach. 
      • może wieś ma jakieś stare lub ciekawe korzenie (powstała w średniowieczu?); może mieszkali w niej ciekawi ludzie? Z czego jest znana/słynna? Rolnictwo/pasterstwo; Czy zdarzyło się w niej kiedyś coś wyjątkowego z historii Polski/regionu, np.: walki w czasie II wojny światowej
      • b) 1/2 akapity o samym zabytku - rozwinięcie historii ze wstępu.
    • III. Podsumowanie. 
      • Może być znowu coś subiektywnego; że np. odkryliście niespodziewanie mega historię i już nie możecie doczekać się kolejnej zagadki, która czyha tuż za rogiem...










powodzenia!


Popular posts from this blog

Pierwsza wojna światowa

Tutaj moje info o osobach, które walczyły 20 lat wcześniej na I wojnie: https://ojcowskidom.blogspot.com/2021/11/na-frontach-i-wojny-swiatowej.html Możemy szacować, iż żałobę z powodu śmierci domownika przeżywano wówczas, w co czwartym domu w Brennej i Górkach. Rodzin w Brennej i Górkach, które straciły bliskich na I wojnie było przeszło sto. Na I wojnie zginął przynajmniej co 20 mężczyzna z naszych wiosek, podczas gdy ranny mógł zostać nawet co czwarty lub piąty. Jeśli odejmiemy osoby niepełnoletnie i seniorów oraz inwalidów etc. i policzymy jedynie mężczyzn objętych poborem, wówczas liczby te wzrosną ok. dwukrotnie (!). Z rachunku tego wynika, iż tylko co drugi mężczyzna powołany na front I wojny światowej wrócił z niej cały i względnie zdrowy. Co będzie na sprawdzianie? Kilka (7) najważniejszych dat rocznych Wybuch wojny Rewolucje w Rosji Przystąpienie USA do wojny Uporządkuj chronologię wydarzeń , spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.  Uporządkuj państwa ; po k

Klasa 5

Klasa 5 R. I 1. 1. POCZĄTKI LUDZKOŚCI 1. 2. CYWILIZACJE MEZOPOTAMII 1. 3. STAROŻYTNY EGIPT 1. 4. STAROŻYTNY IZRAEL 1. 5. CYWILIZACJE INDII I CHIN 1. 6. NARODZINY I ROZWÓJ PISMA R. II 2. 1. ATENY I SPARTA 2. 2. WOJNY PERSKIE 2. 3. WIERZENIA RELIGIJNE STAROŻYTNYCH GREKÓW 2. 4. KULTURA STAROŻYTNYCH GREKÓW 2. 5. PODBOJE ALEKSANDRA WIELKIEGO R. III 3. 1. USTRÓJ POLITYCZNY STAROŻYTNEGO RZYMU 3. 2. POWSTANIE I UPADEK IMPERIUM RZYMSKIEGO 3. 3. KULTURA UMYSŁOWA I RELIGIA STAROŻYTNEGO RZYMU 3. 4. SZTUKA STAROŻYTNEGO RZYMU 3. 5. NARODZINY CHRZEŚCIJAŃSTWA R. IV 4. 1. BIZANCJUM 4. 2. NARODZINY ISLAMU 4. 3. NA GRUZACH CESARSTWA ZACHODNIEGO 4. 4. WALKA O WŁADZĘ NA ŚWIATEM CHRZEŚCIJAŃSKIM 4. 5. DZIEJE WYPRAW KRZYŻOWYCH R. V 5. 1. SPOŁECZEŃSTWO FEUDALNE 5. 2. STAN RYCERSKI 5. 3. MIESZCZANIE I CHŁOPI 5. 4. KOŚCIÓŁ W ŚREDNIOWIECZU 5. 5. SZTUKA ŚREDNIOWIECZNA R. VI 6. 1. PRADZIEJE ZIEM POLSKICH 6. 2. POCZĄTKI PAŃSTWA POLSKIEGO 6. 3. POLSKA POD PANOWANIEM BOLESŁAWA CHROBREGO 6. 4. KRYZYS PAŃSTWA PIERWSZYCH

Europa i świat doby Oświecenia

Na naszych zajęciach (wspólnie i/lub samodzielnie): 5. 1. Przemiany gospodarcze i społeczne w XVIII wieku 5. 2. Oświecenie 5. 3. Absolutyzm oświecony 5. 4. Wojna o niepodległość Stanów Zjednoczonych 5. 5. Wybuch Wielkiej Rewolucji Francuskiej 5. 6. Francja republiką - przemiany polityczne we Francji w latach 1973-1799     https://www.youtube.com/watch?v=zxYrqV1rFIA&ab_channel=By%C5%82osobie...%28HelloMaestro%29 7:27 Ziemniak i rozbiór Polski, Katarzyna Wielka, Maria Teresa "Byl Sobie Czlowiek" - Świat przyspiesza- Wynalazki, zmiany społeczno-gospodarcze i polityczne XIX wieku, m.in. Wiosna Ludów https://www.youtube.com/watch?v=vLqbldp2OPc&list=PLyJ5tp6WmjKj-lHgWpsK4-xqnpEDoezbi&index=23&ab_channel=FranciszekF1 5. 1. Jesteśmy drugą Anglią. Czego Goethe szuka na Śląsku? a) Muzy b) elfów c) zachodnich technologii Świat idzie naprzód, czyli Geothe na Śląsku, a my stajemy się drugą Anglią.   Porównaj wiersz Goethego w tłumaczeniu Szymborskiej:  https://wiersze.an