Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Archeologiczne skarby wokół nas

 


Kultury archeologiczne na ziemiach polskich, w okresie ok. X w. p.n.e.- IV w. n.e.
Grafika powstała na bazie mapy: https://slowianowierstwo.wordpress.com/2016/05/10/ludy-slowianskie-zestawienie-kultur-od-neolitu-do-wspolczesnosci/


Ślady pobytu grup ludzkich z ceramiką nawiązującą do śląskiej grupy kultury łużyckiej zostały w ostatnich latach zarejestrowane i częściowo zbadane przez Bożenę i Bogusława Chorążych w podbeskidzkiej strefie Śląska Cieszyńskiego. Występują one głównie na wzniesieniach dominujących nad pofałdowaną strefą pogórza. 

Lokalizowane tam były osiedla wyżynne, wykorzystujące naturalne walory obronne, np. 

Jaworze-Młynska Kępa, 

Leszna Góra-Tuł,

. Można je datować na czasy odpowiadające V okresowi epoki  brązu (okres późny: 800–650 p.n.e) i  brać  pod  uwagę możliwość, że przyczyną tego zjawiska były wydarzenia  polityczne „horyzontu kimmeryjskiego' w Kotlinie Karpackiej

Warto podkreślić, że  w  świetle  aktualnego stanu badań byfoby to pierwsze od początku epoki brązu trwałe osadnictwo w tej podgórskiej strefie.


Młyńska Kępa - tajemnicze wzgórze nad samym centrum Jaworza https://youtu.be/-19g3zKNOz4?t=92


Jaworze koło Bielska. woj. śląskie

Na szczycie wzgórza odkryto ślady osadnictwa prehistorycznego z okresu kultury łużyckiej, m.in. żelazny nóż z łukowato wygiętym ostrzem i sztabkowatą rękojeścią

"Na wzgórzu Młyńska Kępa (403 m n.p.m.) pozostałości grodziska, datowanego na I w.p.n.e. Na szczycie wzgórza po zach. stronie wznosi się kopiec o wymiarach na szczycie ok 14 x 7 m. Teren poniżej kopca na wsch. jest nieco pofałdowany i każe przypuszczać że tam znajdowało się podgrodzie. W niektórych miejscach można także dopatrzeć się śladów wałów. 

"Niedaleko stąd na pd. znajduje się góra Palenica z kamiennym kręgiem i kopcami. Być może gród na Palenicy był powiązany z Młyńską Kępą. Mógł być wykorzystywany jako miejsce schronienia w razie zagrożenia właściwego grodu lub pełnił funkcje kultowe. Nazwa Młyńskiej Kępy związana jest z młynem, który istniał u stóp wzgórza na przepływającym potoku, natomiast "kępami" nazywa tutejsza ludność wszystkie tego typu izolowane pagórki u podnóży Beskidów." Daniel Pipeń: https://eksploratorzy.com.pl/viewtopic.php?f=45&t=8845



"W trakcie zwiadu archeologicznego w 1997 r. na szczycie góry Tuł odkryto ślady osadnictwa z okresu prehistorycznego. W trakcie wykopalisk prowadzonych latem 2003 r. archeolodzy odkryli tu pozostałości osady kultury łużyckiej, a więc z okresu, kiedy rodziły się wielkie cywilizacje europejskie. Osada miała ok. 3 ha powierzchni, a zamieszkiwało ją co najmniej 100–150 osób. Jest to jedna z największych i najwyżej położonych osad tego typu w polskich Karpatach. Na podstawie znalezionych licznych fragmentów naczyń glinianych, rozcieraczy i żaren kamiennych, a także na podstawie badań radiowęglowych, ustalono okres funkcjonowania osady na schyłek epoki brązu (900–750 r. p.n.e.) i początek epoki żelaza (750–400 r. p.n.e.)." wiki

  • Chorąży Bogusław, Chorąży Bożena: Archeolodzy na tropie. Kim byli prehistoryczni mieszkańcy Śląska Cieszyńskiego sprzed 2,5 tysiąca lat?, w: “Kalendarz Cieszyński” 2005, s. 91-100;

Popular posts from this blog

Klasa 5

Sprawdzian I: 490 p.n.e.- bitwa pod Maratonem, I wojna Greków z Persami 753 p.n.e. - legendarne założenie Rzymu 44 p.n.e. - śmierć Juliusza Cezara 1 rok n.e. - narodziny Jezusa Tabela: A (wersja podstawowa, na Bdb);  B (wersja rozszerzona o wyjaśnienia) Powyżej dwie tabele. Wykazy zawierają skrót wymaganych informacji.  Zastrzeżenie:  Kolorem czerwonym  oznaczono elementy, których znajomość może pomóc w uzyskaniu oceny  bardzo dobrej Kolorem zielonym  oznaczono elementy, których opanowanie zaleca się na ocenę c elującą Elementy fioletowe i żółte  - wiedza prawie zupełnie zbędna i elementy dyskusyjne :) Sprawdzian nr I:  Zadanie I: Tabelka, luki Na podstawie powyższych tabel uzupełnij luki - tj.  ok. 10 najważniejszych postaci/ dat/ wydarzeń z historii (tematy 1.1-1.4; 2.1-2.2; 2.5; 3.2), wg powyższego schematu. Zadanie II: Uszereguj wydarzenia:  uluż w odpowiedniej kolejności wydarzenia (np. na osi czasu) od najstarszego do tego, które będzie najpóźniej Pierwszy człowiek w Europi

Pierwsza wojna światowa

Co będzie na sprawdzianie, etc.? Kilka (7) najważniejszych dat rocznych, np: Wybuch wojny Rewolucje w Rosji Przystąpienie USA do wojny Uporządkuj chronologię wydarzeń , spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.  Uporządkuj państwa ; po której stronie konfliktu walczyły? Wybierz 1 z 2 zaproponowanych zagadnień (łącznie jest 7 zagadnień- zob. podwykaz) i opisz w ok. 8 minipunktach (każdy punkt, to przynajmniej 3 fakty; ktoś, coś, gdzieś itp) Wspaniałe stulecie? U progu I wojny, miniwątki które można poruszyć: Europa, Austria i Cieszyn przeł. XIX i XX w. sytuacja gospodarcza, społelczna i geopolityczna Bałkany Panujący np. FJI - sielankowy portret rozwój przemysłu, szkolnictwa, przykłady Rywalizacja narodowa w różnych częściach Europy Austria 12 Narodów - jakich, kto prześladuje a kto prześladowany? Cieszyn sielankowy z piosenki Nohavicy Tesinska, tzn.? Konflikt polsko-niemiecki na Śl. Ciesz. -  Krwawa niedziela w Cieszynie itp. dyskryminacja Polaków Szkoły  Rota - genez

Klasa 4

Podstawa programowa (2024), cz. I: "KLASA IV I. Elementy historii rodzinnej i regionalnej.  Uczeń: 1) zbiera informacje na temat historii swojej rodziny, gromadzi pamiątki rodzinne i opowiada o nich; 2) poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje. II. Najważniejsze elementy polskiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń: 1) zna symbole narodowe (barwy, godło, hymn państwowy), najważniejsze święta narodowe i państwowe, potrafi wytłumaczyć ich znaczenie; 2) wiąże najważniejsze zabytki i symbole kultury polskiej z właściwymi regionami. III. Refleksja nad historią jako nauką. Uczeń: 1) wyjaśnia, na czym polega praca historyka; 2) wskazuje sposoby mierzenia czasu w historii i posługuje się pojęciami chronologicznymi; 3) rozpoznaje rodzaje źródeł historycznych; 4) odróżnia historię od dziejów legendarnych (....)". Punkt III. Rozwinięcie - Refleksja nad historią jako nauką: 1) Na czym p