Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Rejtan - sejm rozbiorowy (zadanie)

"Rejtan" - "Sejm rozbiorowy" (zadanie)


Dziś reinterpretujemy obraz Jana Matejki, pt. Rejtan tudzież "Sejm rozbiorowy".

Razem z Matejką możemy spróbować zreinterpretować najważniejsze sceny z historii państwa i narodu polskiego. Tym razem padło na I rozbiór kraju.

  • Jan Matejko (1838–1893) to artysta, dla którego ojczyzna stanowiły wartości nadrzędne. Stworzył swoistą historiozofię Polski, odmalowując poszczególne sceny z jej dziejów, poddawał krytycznemu odczytaniu dziejowe procesy, dzięki jego dogłębnym analizom możemy odczytać drugie i trzecie dno wydarzeń, o których mówią szkolne podręczniki. 

Tworzymy coś na kształt komiksu. Precyzyjnie satyryczny rysunek edukacyjny. Tworzymy wartościowy pod względem edukacyjnym "komiks", który przekazuje nam jakąś wiedzę historyczną, lub mobilizuje do jej poszerzenia.

praca składa się z dwóch części: 1. rysunek z "oknami dialogowymi"; 2. opis, charakterystykę postaci), 

Ważna jest:

1) Pomysłowość, staranność wykonania, czy autorzy się "przyłożyli" do rysunku i opisu

2) Merytoryczność opisu, dialogów i żartów (kto, co, kiedy, dlaczego?) 

3) Poczucie humoru 

Polecenie: Narysuj satyryczny rysunek o wartości edukacyjnej, dot. Wielkiej wojny lub historii z lat 1900-1918. Rysunek powinien mieć krótki opis/komentarz autora, w którym wyjaśniono widzowi/laikowi o co chodzi, jakich wydarzeń historycznych dotyczy. 


Zadanie Rejtan - "Sejm rozbiorowy" – na czym polega?

Większość z Was pracuje w parach (jeśli ktoś chce może zadanie wykonać indywidualnie, wówczas jego ocena będzie podniesiona). Pracę należy oddać w formie 2 kart pracy" 

Do pracy należy dołączyć, krótki opis: 


Kolejność działania

1. Zadanie należy wykonać indywidualnie lub w grupach z podziałem na role (Osoby: A i B)Rozdziel poniższe zadania pomiędzy Was. 

  • Rozdzielcie zadania: 
  • Osoba A - Pisarz
  • Osoba B - Rysownik

2. Zapoznaj się z poniższą Instrukcją

3. (Osoby: A i B) Otwórz link: https://youtu.be/LMXY4yG02rw?t=6. Wysłuchaj filmu: Po moim trupie! w tamach serii Polimaty #33

4. Osoba A - Pisarz: Na obrazie występuje 12 interesujących nas bohaterów. Słuchając audycji wypisz fakty i ciekawostki na ich temat (zależnie od postaci od 1 do 5 zdań; średnio 3 zdania)

5. Osoba B: Naszkicuj Drzwi, obraz i balkon oraz 12 głównych postaci.  

6. Osoba A i B: Wspólnie ustalcie treści chmurek dialogowych, itp. Wpisujecie co mówią lub myślą dane postacie. Mogą prowadzić ze sobą rozmowy, złośliwie komentować wydarzenia na sali, nawiązywać do indywidualnych cech, bądź wątków biograficznych innych postaci.

Przydatne informacje: 

Przypominamy o terminowości oddania zadania! 

Bardzo ważna uwaga: prace poszczególnych grup muszą mieć charakter autorski, nie mogą być  skopiowane np. z prac kolegów itd. Muszą zostać tak opracowane, czy przeredagowane, by miały charakter autorski. Przypadki, w których zachodzić będzie podejrzenie plagiatu, będą karane bardzo surowo.





 



Wykaz postaci na obrazie



 
Po moim trupie! | Polimaty #33 https://youtu.be/LMXY4yG02rw?t=6


 
  
 
 



PS

Maria Teresa Habsburg (władczyni Austrii w latach 1740-1780) podobno ze łzami w oczach podpisała w 1772 r. dokument rozbiorowy. "Płakała, ale brała" - kpił pruski król Fryderyk II.

  • Płakała przy rozbiorze Polski zajmując nasze ziemie, miała 16 dzieci [10 dożyło dorosłości; w ciąży była ona niemal 30 lat z małymi przerwami]. Taka była Maria Teresa Habsburg (...) Z narodzin Teściowej Europy miał nie cieszyć się nikt... (...) wolano, żeby była chłopcem… Dlaczego? (...) Oznaczało to bowiem, że brak w legendarnej rodzinie męskiego potomka, który mógłby naturalnie przejąć po ojcu władzę.
  • (...) 
  • "Galicja, czyli pod panowaniem Austrii. Od Marii Teresy do Franciszka Józefa I"
  • / za "Nasza Historia". 2014,
  • Zacofana, biedna i traktowana jak kolonia prowincja habsburskiego imperium czy enklawa polskości w czasie zaborów? Jakie właściwie było Królestwo Galicji i Lodomerii?
  • Historia Galicji rozpoczęła się 14 maja 1772 r., gdy wojska austriackie, zgodnie z postanowieniami rozbiorowymi, zaczęły zajmować południowe tereny Rzeczypospolitej. 83 tysiące kilometrów kwadratowych południowej Małopolski, Ruś Czerwoną ze Lwowem, część Podola i Wołynia. Obszary zamieszkane przez 2,6 miliona ludzi. Austriacka propaganda twierdziła, że cesarzowa Maria Teresa ze łzami w oczach podpisała dokument rozbiorowy. "Płakała, ale brała" - kpił pruski król Fryderyk II.
  • Łzy łzami, ale choć nie habsburska cesarzowa była inspiratorką rozbiorów, to właśnie ona dała przykład, jak można bezkarnie zagrabić kawałki Rzeczypospolitej. Już w 1769 r. zajęła starostwo spiskie. 13 miast i 15 wsi należących do Polski od 1412 r. jako zastaw za pożyczkę udzieloną królowi Węgier przez Władysława Jagiełłę. Rok później zagarnęła część starostw czorsztyńskiego, nowotarskiego i nowosądeckiego.
  • W drugim rozbiorze w 1793 r. cesarstwo (...) udziału nie wzięło, bo akurat zajęte było wojną z Francją, ale w trzecim już tak. Wzbogaciło się wtedy o 47 tys. km kw., m.in. z północną częścią Małopolski i Krakowem. Przybyło mu też półtora miliona nowych poddanych. Dla Krakowa wydawało się to o tyle korzystne, że odzyskał kontakt ze swoim zapleczem gospodarczym.
  • Nowe tereny trzeba było jakoś nazwać i udowodnić światu, że słusznie się one Habsburgom należą. Przyjęta nazwa "Królestwo Galicji i Lodomerii" pochodziła od Halicza i Włodzimierza Wołyńskiego (miast o tysiącletniej historii), co - jak dowodzono - wynikało z wciąż aktualnych praw Węgier do Rusi Czerwonej i Podola, a także praw Czech do księstw Oświęcimskiego i Zatorskiego. Jednak nawet autorzy owych wywodów przyznawali, że cała ta teoria była mocno naciągana.
  • Dla ziem polskich pierwsze 80 lat rządów austriackich okazały się porażką. Zaborcy zastosowali typową politykę kolonialną - pobierali podatki i rekrutów do wojska, lecz zapominali o inwestycjach. Ziemie utracone w wyniku pierwszego rozbioru miały dodatkowego pecha, bo nie zdążyły skorzystać z polskich reform czasów stanisławowskich. Ominęły je także reformy światłego absolutyzmu, przeprowadzone w cesarstwie jeszcze przed rozbiorem Polski. (...) https://gazetakrakowska.pl/nasza-historia-galicja-czyli-pod-panowaniem-austrii-od-marii-teresy-do-franciszka-jozefa-i/ar/3665548

Popular posts from this blog

Pierwsza wojna światowa

Tutaj moje info o osobach, które walczyły 20 lat wcześniej na I wojnie: https://ojcowskidom.blogspot.com/2021/11/na-frontach-i-wojny-swiatowej.html Możemy szacować, iż żałobę z powodu śmierci domownika przeżywano wówczas, w co czwartym domu w Brennej i Górkach. Rodzin w Brennej i Górkach, które straciły bliskich na I wojnie było przeszło sto. Na I wojnie zginął przynajmniej co 20 mężczyzna z naszych wiosek, podczas gdy ranny mógł zostać nawet co czwarty lub piąty. Jeśli odejmiemy osoby niepełnoletnie i seniorów oraz inwalidów etc. i policzymy jedynie mężczyzn objętych poborem, wówczas liczby te wzrosną ok. dwukrotnie (!). Z rachunku tego wynika, iż tylko co drugi mężczyzna powołany na front I wojny światowej wrócił z niej cały i względnie zdrowy. Co będzie na sprawdzianie? Kilka (7) najważniejszych dat rocznych Wybuch wojny Rewolucje w Rosji Przystąpienie USA do wojny Uporządkuj chronologię wydarzeń , spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.  Uporządkuj państwa ; po k

Klasa 5

Klasa 5 R. I 1. 1. POCZĄTKI LUDZKOŚCI 1. 2. CYWILIZACJE MEZOPOTAMII 1. 3. STAROŻYTNY EGIPT 1. 4. STAROŻYTNY IZRAEL 1. 5. CYWILIZACJE INDII I CHIN 1. 6. NARODZINY I ROZWÓJ PISMA R. II 2. 1. ATENY I SPARTA 2. 2. WOJNY PERSKIE 2. 3. WIERZENIA RELIGIJNE STAROŻYTNYCH GREKÓW 2. 4. KULTURA STAROŻYTNYCH GREKÓW 2. 5. PODBOJE ALEKSANDRA WIELKIEGO R. III 3. 1. USTRÓJ POLITYCZNY STAROŻYTNEGO RZYMU 3. 2. POWSTANIE I UPADEK IMPERIUM RZYMSKIEGO 3. 3. KULTURA UMYSŁOWA I RELIGIA STAROŻYTNEGO RZYMU 3. 4. SZTUKA STAROŻYTNEGO RZYMU 3. 5. NARODZINY CHRZEŚCIJAŃSTWA R. IV 4. 1. BIZANCJUM 4. 2. NARODZINY ISLAMU 4. 3. NA GRUZACH CESARSTWA ZACHODNIEGO 4. 4. WALKA O WŁADZĘ NA ŚWIATEM CHRZEŚCIJAŃSKIM 4. 5. DZIEJE WYPRAW KRZYŻOWYCH R. V 5. 1. SPOŁECZEŃSTWO FEUDALNE 5. 2. STAN RYCERSKI 5. 3. MIESZCZANIE I CHŁOPI 5. 4. KOŚCIÓŁ W ŚREDNIOWIECZU 5. 5. SZTUKA ŚREDNIOWIECZNA R. VI 6. 1. PRADZIEJE ZIEM POLSKICH 6. 2. POCZĄTKI PAŃSTWA POLSKIEGO 6. 3. POLSKA POD PANOWANIEM BOLESŁAWA CHROBREGO 6. 4. KRYZYS PAŃSTWA PIERWSZYCH

Europa i świat doby Oświecenia

Na naszych zajęciach (wspólnie i/lub samodzielnie): 5. 1. Przemiany gospodarcze i społeczne w XVIII wieku 5. 2. Oświecenie 5. 3. Absolutyzm oświecony 5. 4. Wojna o niepodległość Stanów Zjednoczonych 5. 5. Wybuch Wielkiej Rewolucji Francuskiej 5. 6. Francja republiką - przemiany polityczne we Francji w latach 1973-1799     https://www.youtube.com/watch?v=zxYrqV1rFIA&ab_channel=By%C5%82osobie...%28HelloMaestro%29 7:27 Ziemniak i rozbiór Polski, Katarzyna Wielka, Maria Teresa "Byl Sobie Czlowiek" - Świat przyspiesza- Wynalazki, zmiany społeczno-gospodarcze i polityczne XIX wieku, m.in. Wiosna Ludów https://www.youtube.com/watch?v=vLqbldp2OPc&list=PLyJ5tp6WmjKj-lHgWpsK4-xqnpEDoezbi&index=23&ab_channel=FranciszekF1 5. 1. Jesteśmy drugą Anglią. Czego Goethe szuka na Śląsku? a) Muzy b) elfów c) zachodnich technologii Świat idzie naprzód, czyli Geothe na Śląsku, a my stajemy się drugą Anglią.   Porównaj wiersz Goethego w tłumaczeniu Szymborskiej:  https://wiersze.an