Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Rejtan - sejm rozbiorowy (zadanie)

"Rejtan" - "Sejm rozbiorowy" (zadanie)


Dziś reinterpretujemy obraz Jana Matejki, pt. Rejtan tudzież "Sejm rozbiorowy".

Razem z Matejką możemy spróbować zreinterpretować najważniejsze sceny z historii państwa i narodu polskiego. Tym razem padło na I rozbiór kraju.

  • Jan Matejko (1838–1893) to artysta, dla którego ojczyzna stanowiły wartości nadrzędne. Stworzył swoistą historiozofię Polski, odmalowując poszczególne sceny z jej dziejów, poddawał krytycznemu odczytaniu dziejowe procesy, dzięki jego dogłębnym analizom możemy odczytać drugie i trzecie dno wydarzeń, o których mówią szkolne podręczniki. 

Tworzymy coś na kształt komiksu. Precyzyjnie satyryczny rysunek edukacyjny. Tworzymy wartościowy pod względem edukacyjnym "komiks", który przekazuje nam jakąś wiedzę historyczną, lub mobilizuje do jej poszerzenia.

praca składa się z dwóch części: 1. rysunek z "oknami dialogowymi"; 2. opis, charakterystykę postaci), 

Ważna jest:

1) Pomysłowość, staranność wykonania, czy autorzy się "przyłożyli" do rysunku i opisu

2) Merytoryczność opisu, dialogów i żartów (kto, co, kiedy, dlaczego?) 

3) Poczucie humoru 

Polecenie: Narysuj satyryczny rysunek o wartości edukacyjnej, dot. Wielkiej wojny lub historii z lat 1900-1918. Rysunek powinien mieć krótki opis/komentarz autora, w którym wyjaśniono widzowi/laikowi o co chodzi, jakich wydarzeń historycznych dotyczy. 


Zadanie Rejtan - "Sejm rozbiorowy" – na czym polega?

Większość z Was pracuje w parach (jeśli ktoś chce może zadanie wykonać indywidualnie, wówczas jego ocena będzie podniesiona). Pracę należy oddać w formie 2 kart pracy" 

Do pracy należy dołączyć, krótki opis: 


Kolejność działania

1. Zadanie należy wykonać indywidualnie lub w grupach z podziałem na role (Osoby: A i B)Rozdziel poniższe zadania pomiędzy Was. 

  • Rozdzielcie zadania: 
  • Osoba A - Pisarz
  • Osoba B - Rysownik

2. Zapoznaj się z poniższą Instrukcją

3. (Osoby: A i B) Otwórz link: https://youtu.be/LMXY4yG02rw?t=6. Wysłuchaj filmu: Po moim trupie! w tamach serii Polimaty #33

4. Osoba A - Pisarz: Na obrazie występuje 12 interesujących nas bohaterów. Słuchając audycji wypisz fakty i ciekawostki na ich temat (zależnie od postaci od 1 do 5 zdań; średnio 3 zdania)

5. Osoba B: Naszkicuj Drzwi, obraz i balkon oraz 12 głównych postaci.  

6. Osoba A i B: Wspólnie ustalcie treści chmurek dialogowych, itp. Wpisujecie co mówią lub myślą dane postacie. Mogą prowadzić ze sobą rozmowy, złośliwie komentować wydarzenia na sali, nawiązywać do indywidualnych cech, bądź wątków biograficznych innych postaci.

Przydatne informacje: 

Przypominamy o terminowości oddania zadania! 

Bardzo ważna uwaga: prace poszczególnych grup muszą mieć charakter autorski, nie mogą być  skopiowane np. z prac kolegów itd. Muszą zostać tak opracowane, czy przeredagowane, by miały charakter autorski. Przypadki, w których zachodzić będzie podejrzenie plagiatu, będą karane bardzo surowo.





 



Wykaz postaci na obrazie



 
Po moim trupie! | Polimaty #33 https://youtu.be/LMXY4yG02rw?t=6


 
  
 
 



PS

Maria Teresa Habsburg (władczyni Austrii w latach 1740-1780) podobno ze łzami w oczach podpisała w 1772 r. dokument rozbiorowy. "Płakała, ale brała" - kpił pruski król Fryderyk II.

  • Płakała przy rozbiorze Polski zajmując nasze ziemie, miała 16 dzieci [10 dożyło dorosłości; w ciąży była ona niemal 30 lat z małymi przerwami]. Taka była Maria Teresa Habsburg (...) Z narodzin Teściowej Europy miał nie cieszyć się nikt... (...) wolano, żeby była chłopcem… Dlaczego? (...) Oznaczało to bowiem, że brak w legendarnej rodzinie męskiego potomka, który mógłby naturalnie przejąć po ojcu władzę.
  • (...) 
  • "Galicja, czyli pod panowaniem Austrii. Od Marii Teresy do Franciszka Józefa I"
  • / za "Nasza Historia". 2014,
  • Zacofana, biedna i traktowana jak kolonia prowincja habsburskiego imperium czy enklawa polskości w czasie zaborów? Jakie właściwie było Królestwo Galicji i Lodomerii?
  • Historia Galicji rozpoczęła się 14 maja 1772 r., gdy wojska austriackie, zgodnie z postanowieniami rozbiorowymi, zaczęły zajmować południowe tereny Rzeczypospolitej. 83 tysiące kilometrów kwadratowych południowej Małopolski, Ruś Czerwoną ze Lwowem, część Podola i Wołynia. Obszary zamieszkane przez 2,6 miliona ludzi. Austriacka propaganda twierdziła, że cesarzowa Maria Teresa ze łzami w oczach podpisała dokument rozbiorowy. "Płakała, ale brała" - kpił pruski król Fryderyk II.
  • Łzy łzami, ale choć nie habsburska cesarzowa była inspiratorką rozbiorów, to właśnie ona dała przykład, jak można bezkarnie zagrabić kawałki Rzeczypospolitej. Już w 1769 r. zajęła starostwo spiskie. 13 miast i 15 wsi należących do Polski od 1412 r. jako zastaw za pożyczkę udzieloną królowi Węgier przez Władysława Jagiełłę. Rok później zagarnęła część starostw czorsztyńskiego, nowotarskiego i nowosądeckiego.
  • W drugim rozbiorze w 1793 r. cesarstwo (...) udziału nie wzięło, bo akurat zajęte było wojną z Francją, ale w trzecim już tak. Wzbogaciło się wtedy o 47 tys. km kw., m.in. z północną częścią Małopolski i Krakowem. Przybyło mu też półtora miliona nowych poddanych. Dla Krakowa wydawało się to o tyle korzystne, że odzyskał kontakt ze swoim zapleczem gospodarczym.
  • Nowe tereny trzeba było jakoś nazwać i udowodnić światu, że słusznie się one Habsburgom należą. Przyjęta nazwa "Królestwo Galicji i Lodomerii" pochodziła od Halicza i Włodzimierza Wołyńskiego (miast o tysiącletniej historii), co - jak dowodzono - wynikało z wciąż aktualnych praw Węgier do Rusi Czerwonej i Podola, a także praw Czech do księstw Oświęcimskiego i Zatorskiego. Jednak nawet autorzy owych wywodów przyznawali, że cała ta teoria była mocno naciągana.
  • Dla ziem polskich pierwsze 80 lat rządów austriackich okazały się porażką. Zaborcy zastosowali typową politykę kolonialną - pobierali podatki i rekrutów do wojska, lecz zapominali o inwestycjach. Ziemie utracone w wyniku pierwszego rozbioru miały dodatkowego pecha, bo nie zdążyły skorzystać z polskich reform czasów stanisławowskich. Ominęły je także reformy światłego absolutyzmu, przeprowadzone w cesarstwie jeszcze przed rozbiorem Polski. (...) https://gazetakrakowska.pl/nasza-historia-galicja-czyli-pod-panowaniem-austrii-od-marii-teresy-do-franciszka-jozefa-i/ar/3665548

Popular posts from this blog

Klasa 5

Sprawdzian I: 490 p.n.e.- bitwa pod Maratonem, I wojna Greków z Persami 753 p.n.e. - legendarne założenie Rzymu 44 p.n.e. - śmierć Juliusza Cezara 1 rok n.e. - narodziny Jezusa Tabela: A (wersja podstawowa, na Bdb);  B (wersja rozszerzona o wyjaśnienia) Powyżej dwie tabele. Wykazy zawierają skrót wymaganych informacji.  Zastrzeżenie:  Kolorem czerwonym  oznaczono elementy, których znajomość może pomóc w uzyskaniu oceny  bardzo dobrej Kolorem zielonym  oznaczono elementy, których opanowanie zaleca się na ocenę c elującą Elementy fioletowe i żółte  - wiedza prawie zupełnie zbędna i elementy dyskusyjne :) Sprawdzian nr I:  Zadanie I: Tabelka, luki Na podstawie powyższych tabel uzupełnij luki - tj.  ok. 10 najważniejszych postaci/ dat/ wydarzeń z historii (tematy 1.1-1.4; 2.1-2.2; 2.5; 3.2), wg powyższego schematu. Zadanie II: Uszereguj wydarzenia:  uluż w odpowiedniej kolejności wydarzenia (np. na osi czasu) od najstarszego do tego, które będzie najpóźniej Pierwszy człowiek w Europi

Pierwsza wojna światowa

Co będzie na sprawdzianie, etc.? Kilka (7) najważniejszych dat rocznych, np: Wybuch wojny Rewolucje w Rosji Przystąpienie USA do wojny Uporządkuj chronologię wydarzeń , spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.  Uporządkuj państwa ; po której stronie konfliktu walczyły? Wybierz 1 z 2 zaproponowanych zagadnień (łącznie jest 7 zagadnień- zob. podwykaz) i opisz w ok. 8 minipunktach (każdy punkt, to przynajmniej 3 fakty; ktoś, coś, gdzieś itp) Wspaniałe stulecie? U progu I wojny, miniwątki które można poruszyć: Europa, Austria i Cieszyn przeł. XIX i XX w. sytuacja gospodarcza, społelczna i geopolityczna Bałkany Panujący np. FJI - sielankowy portret rozwój przemysłu, szkolnictwa, przykłady Rywalizacja narodowa w różnych częściach Europy Austria 12 Narodów - jakich, kto prześladuje a kto prześladowany? Cieszyn sielankowy z piosenki Nohavicy Tesinska, tzn.? Konflikt polsko-niemiecki na Śl. Ciesz. -  Krwawa niedziela w Cieszynie itp. dyskryminacja Polaków Szkoły  Rota - genez

Klasa 4

Podstawa programowa (2024), cz. I: "KLASA IV I. Elementy historii rodzinnej i regionalnej.  Uczeń: 1) zbiera informacje na temat historii swojej rodziny, gromadzi pamiątki rodzinne i opowiada o nich; 2) poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje. II. Najważniejsze elementy polskiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń: 1) zna symbole narodowe (barwy, godło, hymn państwowy), najważniejsze święta narodowe i państwowe, potrafi wytłumaczyć ich znaczenie; 2) wiąże najważniejsze zabytki i symbole kultury polskiej z właściwymi regionami. III. Refleksja nad historią jako nauką. Uczeń: 1) wyjaśnia, na czym polega praca historyka; 2) wskazuje sposoby mierzenia czasu w historii i posługuje się pojęciami chronologicznymi; 3) rozpoznaje rodzaje źródeł historycznych; 4) odróżnia historię od dziejów legendarnych (....)". Punkt III. Rozwinięcie - Refleksja nad historią jako nauką: 1) Na czym p