Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Klockowa Biblia

 





Żydzi podróżnicy:

Wędrówka A: Abraham z Ur do Ziemi Obiecanej (na około przez Egipt!)

Abraham i Izaak
 Genialne! Rozmowa Abrachama z Bogiem: od 7:12 Bible Bricks | Abraham (Genesis 12 - 23) / 
Bricktime Studios https://youtu.be/mU5O3lcjFYg?si=6iK0rt2kn7wzspvX&t=432

Abraham i (jego bratanek) Lot



  • "Według Biblii:
  • Abraham po powrocie od króla Egiptu 
  • rozdzielił ziemię kananejską pomiędzy siebie i Lota, który wybrał obszar w pobliżu Sodomy, otrzymawszy prawo pierwszeństwa wyboru
  • Miasto wkrótce zostało pokonane przez Asyryjczyków, którzy nałożyli na jego mieszkańców daninę. 
  • Po dwunastu latach Sodoma zbuntowała się przeciwko Asyrii. Miasto wsparł Abraham, za co Bóg Jahwe obiecał mu wielką nagrodę.
  • Gdy Sodoma urosła w siłę, niechętnie przyjmowała przybyszów. 
  • mieszkańcy Sodomy i Gomory byli niegodziwi, rozpustni, pogardzali prawem boskim i ludzkim. 
  • Bóg Jahwe zamierzał je zniszczyć, ale za namową Abrahama zgodził się, że daruje życie jego mieszkańcom, jeśli wśród nich znajdzie się przynajmniej dziesięciu sprawiedliwych
  • W tym celu wysłał do Sodomy dwóch swoich aniołów, którzy spędzili noc w domu Lota. 
  • Przed nocą mężczyźni z miasta otoczyli dom Lota, by współżyć z jego gośćmi. 
  • Lot zaoferował im w zamian swoje dwie córki-dziewice, jednak oni odmówili. 
  • zaryglował drzwi domu. Mieszkańcy miasta chcieli je wyważyć, 
  • aniołowie porazili napastników ślepotą. 
  • Lotowi nakazali, by wyprowadził z Sodomy najbliższych, bo rankiem miasto zostanie zniszczone. Przyszli zięciowie Lota odmówili pójścia z nim. 
  • Z nastaniem świtu aniołowie wyprowadzili Lota, jego żonę i dwie córki za miasto i 
  • nakazali uciekać w góry bez oglądania się za siebie. 
  • Żona Lota nie wytrzymała tej próby i wbrew woli Boga obejrzała się. Natychmiast też zamieniła się w słup soli". Wiki


Izaak: Ezaw i Jakub




Abraham (jego historia za: https://slideplayer.com/slide/9987878/)


 

  

  




Wędrówka B: Józef do Egiptu
   

III. Niewole: 

I. Egipt, ok. XIII w. p.n.e.,(ew.  XV w. p.n.e.)

  

https://www.youtube.com/watch?v=eAMaOi029fc&ab_channel=JeremiahMolina

II. Asyria, ok. V w. p.n.e.,

III. Babilonia, ok. VI w. p.n.e., (przed rokiem 555 p.n.e., w czasie panowania Nabuchodonozora II)










  
Jonasz: https://www.youtube.com/watch?v=1Iamha6IiLI&ab_channel=BricktimeStudios

Popular posts from this blog

Klasa 5

Sprawdzian I: 490 p.n.e.- bitwa pod Maratonem, I wojna Greków z Persami 753 p.n.e. - legendarne założenie Rzymu 44 p.n.e. - śmierć Juliusza Cezara 1 rok n.e. - narodziny Jezusa Tabela: A (wersja podstawowa, na Bdb);  B (wersja rozszerzona o wyjaśnienia) Powyżej dwie tabele. Wykazy zawierają skrót wymaganych informacji.  Zastrzeżenie:  Kolorem czerwonym  oznaczono elementy, których znajomość może pomóc w uzyskaniu oceny  bardzo dobrej Kolorem zielonym  oznaczono elementy, których opanowanie zaleca się na ocenę c elującą Elementy fioletowe i żółte  - wiedza prawie zupełnie zbędna i elementy dyskusyjne :) Sprawdzian nr I:  Zadanie I: Tabelka, luki Na podstawie powyższych tabel uzupełnij luki - tj.  ok. 10 najważniejszych postaci/ dat/ wydarzeń z historii (tematy 1.1-1.4; 2.1-2.2; 2.5; 3.2), wg powyższego schematu. Zadanie II: Uszereguj wydarzenia:  uluż w odpowiedniej kolejności wydarzenia (np. na osi czasu) od najstarszego do tego, które będzie najpóźniej Pierwszy człowiek w Europi

Pierwsza wojna światowa

Co będzie na sprawdzianie, etc.? Kilka (7) najważniejszych dat rocznych, np: Wybuch wojny Rewolucje w Rosji Przystąpienie USA do wojny Uporządkuj chronologię wydarzeń , spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.  Uporządkuj państwa ; po której stronie konfliktu walczyły? Wybierz 1 z 2 zaproponowanych zagadnień (łącznie jest 7 zagadnień- zob. podwykaz) i opisz w ok. 8 minipunktach (każdy punkt, to przynajmniej 3 fakty; ktoś, coś, gdzieś itp) Wspaniałe stulecie? U progu I wojny, miniwątki które można poruszyć: Europa, Austria i Cieszyn przeł. XIX i XX w. sytuacja gospodarcza, społelczna i geopolityczna Bałkany Panujący np. FJI - sielankowy portret rozwój przemysłu, szkolnictwa, przykłady Rywalizacja narodowa w różnych częściach Europy Austria 12 Narodów - jakich, kto prześladuje a kto prześladowany? Cieszyn sielankowy z piosenki Nohavicy Tesinska, tzn.? Konflikt polsko-niemiecki na Śl. Ciesz. -  Krwawa niedziela w Cieszynie itp. dyskryminacja Polaków Szkoły  Rota - genez

Klasa 4

Podstawa programowa (2024), cz. I: "KLASA IV I. Elementy historii rodzinnej i regionalnej.  Uczeń: 1) zbiera informacje na temat historii swojej rodziny, gromadzi pamiątki rodzinne i opowiada o nich; 2) poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje. II. Najważniejsze elementy polskiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń: 1) zna symbole narodowe (barwy, godło, hymn państwowy), najważniejsze święta narodowe i państwowe, potrafi wytłumaczyć ich znaczenie; 2) wiąże najważniejsze zabytki i symbole kultury polskiej z właściwymi regionami. III. Refleksja nad historią jako nauką. Uczeń: 1) wyjaśnia, na czym polega praca historyka; 2) wskazuje sposoby mierzenia czasu w historii i posługuje się pojęciami chronologicznymi; 3) rozpoznaje rodzaje źródeł historycznych; 4) odróżnia historię od dziejów legendarnych (....)". Punkt III. Rozwinięcie - Refleksja nad historią jako nauką: 1) Na czym p