Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Ocena końcowa z historii - O.K.?

Czy oceny są O.K.? Średnio? Często nie są, często to zło konieczne... Ale spróbujmy zastanowić się nad nimi...

Wstęp

Wystawianie ocen szkolnych, a tym bardziej końcowych, jest czynnością, której chciałoby się uniknąć. Bo jak zredukować daną osobę i jej rozwój do wymiaru prostej tabelki i liczb:1, 2, 3, 4, 5, 6? Jak ocenić czyjś rozwój i zaangażowanie na postawie tylko kilku danych statystycznych zapisanych w dzienniku? Dla nauczyciela - dla mnie osobiście - jest to spore obciążenie i wyzwanie - jeśli chcieć podejść do tego w sposób maksymalnie rzetelny i sprawiedliwy (nasuwa się pytanie czymże jest sprawiedliwość? - ale to musimy niestety pominąć...).

Ogólnie przyjmuje się, że ocena końcowa powinna wynikać z rozpoznania przez nauczyciela poziomu wiedzy osiągniętego przez ucznia; czy opanował wymagany zakres materiału, potwierdzając to wynikami sprawdzianów, ustne odpowiedzi, aktywności.

Rozwinięcie

Zarówno teoretycy, jak i sami nauczyciele przedmiotów takich jak historia w naszej szkole, sporządzający tzw. PSO (zobacz przypis nr 1) zgadzają się, iż cena nie powinna się opierać na żadnych matematycznych wyliczeniach. Ani średnia arytmetyczna, ani też ważona, nie mogą być zasadą, na której opiera się ocenianie stanu wiedzy ucznia.

Ocena powinna być rzetelną oceną zdobytej wiedzy i nabytych umiejętności ucznia (w odniesieniu do wymagań edukacyjnych). 

Przykład 1.
Uczeń A ma z dwóch sprawdzianów 3 i 3 z aktywności na lekcji 6 i 6. Ktoś może wskazywać, iż jego średnia wynosi 4,5 i że należy mu się 4, jak w banku, tymczasem nauczyciel może mieć obiekcje co do tego. W takich wypadkach, szuka się kryteriów pomocniczych. Nauczyciel bierze pod uwagę np. to, czy uczeń oddał w terminie (bądź nie oddał wcale!) ważną pracę domową
Biorąc pod uwagę kryteria dodatkowe inaczej może być ocenionych dwóch uczniów o pozornie "matematycznie" analogicznej (czy zbliżonej) sytuacji. Uczeń sumienny, który dowiódł, że zależy na przedmiocie i który się stara, będzie oceniony wyżej od ucznia, który zaangażowania wykazuje mniej.

Przykład 2.
Czasami może zdarzyć się tak, iż ktoś mam na semestr 3 i nadal ma szansę na 5 na koniec roku. 
Należy tylko wykazać, że na nią się zasłużyło. Przydatne może być ponadprzeciętne zaangażowanie, np. w prace domowe, etc.

Zakończenie

Uczniowie (a czasami i nauczyciele) przyzwyczajeni są do tego, by na swoją sytuację patrzyć przez pryzmat średniej, zarówno dlatego, iż w sposób uproszczony obrazuje ona sytuację danej osoby. Faktycznie jest to wygodne.

Ogólne wnioski:
  • średnia może być użytecznym wskaźnikiem ogólnej sytuacji "ocenowej" danego ucznia, nie mniej w żadnym razie nie przesądza ona jego sytuacji
  • Nauczyciel zawsze bierze pod uwagę "Wagę" ocen; 
    • dużo trudniej zdobyć jest ocenę Celującą ze sprawdzianu, kartkówki, czy nawet pracy domowej, niż z aktywności na lekcjach
  • Aktywność na lekcji jest ważna, ale nie może być jednoznacznym wyznacznikiem wiedzy i postępów ucznia. 
    • tym bardziej jeśli jest ona oceniana zbiorczo na przestrzeni całego semestru; w końcu wystarczy że ktoś odezwie się 5-10 razy na przestrzeni semestru i ma ocenę bardzo dobrą, czy celującą)
  • Średnia


Źródła i odnośniki:

  • I. PSO, tj. Przedmiotowy System Oceniania z przedmiotów: Historia, HiS, WOS w II LO im. Mikołaja Kopernika w Cieszynie
    • "(...) 5. Ocena śródroczna, końcoworoczna
    • Ocena śródroczna i końcoworoczna nie są średnią arytmetyczną.
    • Ustalając ocenę śródroczną i końcoworoczną nauczyciel za podstawę bierze oceny ze sprawdzianów, testów, prac klasowych, kartkówek, odpowiedzi ustnych. Te formy pozwalają w sposób bezsprzeczny określić rzeczywistą wiedzę i umiejętności ucznia. Dodatkowo brane są także pod uwagę oceny z innych form oceniania wymienionych w punkcie 3 PSO [jak w statucie szkoły]. Ocena końcoworoczna obejmuje oceny z całego roku (I i II semestr). Pozostałe zasady oceniania stosowane będą zgodnie z zapisami Statutu Szkoły".
  • II. Statut LO im. M. Kopernika w Cieszynie: 
    • "§ 35. (...) 1.  Ocenianiu podlegają: 1) osiągnięcia edukacyjne ucznia, (...)
    •   Na śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną mogą składać się następujące elementy: 
      • 1) oceny z testów, 
      • 2) oceny z prac klasowych i sprawdzianów, 
      • 3) oceny z kartkówek, 
      • 4) oceny z odpowiedzi ustnych, 
      • 5) oceny za pracę na lekcji, 
      • 6) oceny z prac domowych, 
      • 7) oceny za udział w projektach oraz za opracowanie referatów, 
      • 8) oceny za udział w konkursach, olimpiadach przedmiotowych i zawodach sportowych, 
      • 9) oceny  za  sprawności,  umiejętności  i  zaangażowanie  na  lekcjach  wychowania 
      • fizycznego, informatyki i plastyki, 
      • 10)  oceny z prac plastycznych, 
      • 11)  oceny z prezentacji multimedialnych i filmów, 
      • 12)  oceny z map mentalnych, 
      • 13)  oceny z innych form aktywności. 
  • III. fragment książki "Prawo Marcina. Znaj swoje prawa w szkole", Marcin Kruszewski, wyd. Agora, rozdział "Na czym polega ocena osiągnięć edukacyjnych?"
    • "Średnia ocen (...) Alexa wynosiła 4,8. Czy na koniec roku powinien dostać piąteczkę?".
    • "Średnia z ocen bieżących nie jest gwarantem oceny klasyfikacyjnej - ta może być zarówno niższa, jak i wyższa, niż wynika ze średniej.
    • Przypominamy 
    • Najprościej rzecz ujmując, nauczyciele, którzy uczą was (...) rozpoznają wasz poziom i postępy w opanowaniu wiadomości i umiejętności. Skąd wiedzą, jaki poziom i jakie postępy są okej, a jakie niedostateczne? Proste – zgodnie z ustawą o systemie oświaty muszą to sprawdzić (...)" za: Gazeta wyborcza; Wysokie obcasy; dostęp on-line.
  • IV. Luźne rozważania inspirowane tekstmi on-line, tj. Ocena końcowa (śródroczna i roczna)

    • ocena końcowa (lub semestralna), powinna wynikać z rozpoznania przez nauczyciela poziomu wiedzy osiągniętego przez ucznia. 
    • Czy opanowano wymagany zakres materiału oraz czy nauczyciel  zdołał się o tym przekonać,  poprzez sprawdziany, ustne odpowiedzi ucznia etc.
      • Zgodnie z art. 44b ust. 3 ustawy o systemie oświaty, 
    • Ocena nie powinna się opierać na żadnych matematycznych wyliczeniach. Ani średnia arytmetyczna, ani też ważona, nie mogą być zasadą, na której opiera się ocenianie stanu wiedzy ucznia.  
    • Ocena powinna być rzetelną oceną zdobytej wiedzy i nabytych umiejętności  ucznia (w odniesieniu do wymagań edukacyjnych)". 
    • Przykład
    • "Masz na semestr 3? Nadal masz szansę na 5 na koniec roku"
    • trójka na semestr wcale nie przesądza sprawy!
    • Często nic nie stoi na przeszkodzie, być na koniec roku miał piątkę, a nawet szóstkę", 
      •  "Musisz tylko wykazać, że na nią zasłużyłeś".



Popular posts from this blog

Klasa 5

Sprawdzian I: 490 p.n.e.- bitwa pod Maratonem, I wojna Greków z Persami 753 p.n.e. - legendarne założenie Rzymu 44 p.n.e. - śmierć Juliusza Cezara 1 rok n.e. - narodziny Jezusa Tabela: A (wersja podstawowa, na Bdb);  B (wersja rozszerzona o wyjaśnienia) Powyżej dwie tabele. Wykazy zawierają skrót wymaganych informacji.  Zastrzeżenie:  Kolorem czerwonym  oznaczono elementy, których znajomość może pomóc w uzyskaniu oceny  bardzo dobrej Kolorem zielonym  oznaczono elementy, których opanowanie zaleca się na ocenę c elującą Elementy fioletowe i żółte  - wiedza prawie zupełnie zbędna i elementy dyskusyjne :) Sprawdzian nr I:  Zadanie I: Tabelka, luki Na podstawie powyższych tabel uzupełnij luki - tj.  ok. 10 najważniejszych postaci/ dat/ wydarzeń z historii (tematy 1.1-1.4; 2.1-2.2; 2.5; 3.2), wg powyższego schematu. Zadanie II: Uszereguj wydarzenia:  uluż w odpowiedniej kolejności wydarzenia (np. na osi czasu) od najstarszego do tego, które będzie najpóźniej Pierwszy człowiek w Europi

Pierwsza wojna światowa

Co będzie na sprawdzianie, etc.? Kilka (7) najważniejszych dat rocznych, np: Wybuch wojny Rewolucje w Rosji Przystąpienie USA do wojny Uporządkuj chronologię wydarzeń , spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.  Uporządkuj państwa ; po której stronie konfliktu walczyły? Wybierz 1 z 2 zaproponowanych zagadnień (łącznie jest 7 zagadnień- zob. podwykaz) i opisz w ok. 8 minipunktach (każdy punkt, to przynajmniej 3 fakty; ktoś, coś, gdzieś itp) Wspaniałe stulecie? U progu I wojny, miniwątki które można poruszyć: Europa, Austria i Cieszyn przeł. XIX i XX w. sytuacja gospodarcza, społelczna i geopolityczna Bałkany Panujący np. FJI - sielankowy portret rozwój przemysłu, szkolnictwa, przykłady Rywalizacja narodowa w różnych częściach Europy Austria 12 Narodów - jakich, kto prześladuje a kto prześladowany? Cieszyn sielankowy z piosenki Nohavicy Tesinska, tzn.? Konflikt polsko-niemiecki na Śl. Ciesz. -  Krwawa niedziela w Cieszynie itp. dyskryminacja Polaków Szkoły  Rota - genez

Klasa 4

Podstawa programowa (2024), cz. I: "KLASA IV I. Elementy historii rodzinnej i regionalnej.  Uczeń: 1) zbiera informacje na temat historii swojej rodziny, gromadzi pamiątki rodzinne i opowiada o nich; 2) poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje. II. Najważniejsze elementy polskiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń: 1) zna symbole narodowe (barwy, godło, hymn państwowy), najważniejsze święta narodowe i państwowe, potrafi wytłumaczyć ich znaczenie; 2) wiąże najważniejsze zabytki i symbole kultury polskiej z właściwymi regionami. III. Refleksja nad historią jako nauką. Uczeń: 1) wyjaśnia, na czym polega praca historyka; 2) wskazuje sposoby mierzenia czasu w historii i posługuje się pojęciami chronologicznymi; 3) rozpoznaje rodzaje źródeł historycznych; 4) odróżnia historię od dziejów legendarnych (....)". Punkt III. Rozwinięcie - Refleksja nad historią jako nauką: 1) Na czym p