Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Praca / zadanie - film - Jan III Sobieski - Portret króla

Zadanie: zobacz na YT film (Jan III Sobieski - Portret króla) i na jego bazie stwórz mapę myśli i satyryczny rysunek edukacyjny. Zarezerwuj sobie na to od 30 do 60 minut (zależnie od tego ile już zrobiłeś na zajęciach). Termin: klasy 3B, 3D - do 26 IX; dla klasy 3G: do 3X 2024. Szczegóły i instrukcje poniżej (tj. pod adresem: https://koperlo.blogspot.com/2024/09/praca-zadanie-film-jan-iii-sobieski.html). 

 Jan III Sobieski. Portret króla / Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie https://youtu.be/Hj6ygd3li10?t=5

Na wykonanie zadania mamy spore części dwóch zajęć (początek filmu wraz z omówieniem), a na jej dokończenie czas w domu (potrzeba ok. 15 minut na oglądanie i ok. 20-30 minut na notatki, rysunki) 



Informacja dla osób, które nie wiedzą, o co chodzi z pracą domową, pt. Jan III Sobieski - Portret króla


  • Jeśli nie było Cię na zajęciach, to musisz nadrobić zaległości:
  • 1. w domu zobaczyć całość filmu: https://youtu.be/Hj6ygd3li10?t=5
  • 2. rozpisać pracę - ciekawostki nt. Sobieskiego, na kartce a4 w formie mapy myśli (analogicznie do przykładów: https://rekrutacja.umcs.pl/najlepszy-sposob-na-notatki-mapy-mysli/)
  • 3. Na odwrocie narysować satyryczny rysunek edukacyjny na bazie ciekawostek z filmu i zajęć poświęconych Sobieskiemu (analogicznie jak na sprawdzianach i pracach klasowych)
  • 4. przynieść pracę na zajęcia do oceny
  • KARTKÓWKA? 
    • w przypadku nieoddania pracy w przewidzianym terminie (indywidualny dla każdej klasy, dla klas 3D i 3 B - do 26 IX; dla klasy 3G: do 3X 2024), delikwentów czeka kartkówka, Co takiego czeka "delikwentów na kartkówce"? Na przykład przedstawienie ostatnich tematów w 15 punktach.
    • Rozpisz w formie myślników najważniejszych i najciekawszych pojęć/uwag:
    • a) Potop szwedzki -  przyczyny, przebieg, bohaterowie
    • b) Skutki potopu i przejazdu 4 jeźdźców apokalipsy (o kogo może chodzić?), plany reform króla  i co z nich wyniknęło.
Instrukcje:
  • Przed Tobą intensywne 30 minut audycji filmowej. 
  • Interesuje nas 5 głównych zagadnień, które wytłuszczono poniżej. 
    • 1. Rodzina
      • pradziad...
      • żona
      • dzieci
    • 2. Młodość
      • , np. edukacja
    • 3. Zaangażowanie 
      • a) polityczne; 
      • b) wojskowe
    • 4. Humanista
      • zainteresowania
    • 5. Inne ciekawostki
  • Słuchaj uważnie, 
  • Postaraj się wynotować jak najwięcej ciekawych lub ważnych informacji 
    • możesz stosować formę np. 
      • mapy myśli lub tabeli
      • rozgałęziających się haseł wywoławczych
      • równoważników zdań 
  • Postaraj się wynotować w każdej z 5 kategorii między 4 a 10 uwag. średnio 7; czyli łącznie ok. 35 krótszych lub dłuższych UWAG
    • uwagi mogą się "rozgałęziać": od ogółu do szczegółu
      • układ gałązek odchodzących od pnia
  • Łącznie powinieneś mieć więc między 20 a 50 uwag
  • NA BAZIE PRACY Stwórz autorski, satyryczny rysunek edukacyjny nt. Jana III Sobieskiego
  • Ocena 
    • będzie zależna od 
      • ilości i "jakości" 1. części pracy - mapy myśli (max 50 punktów do zdobycia)
      • "jakości" 2. części pracy - satyrycznego rysunku edukacyjnego (max. 30 punktów)
    • ocena będzie zależna od ilości notatek i jakością rysunku, zgodnie ze wzorem*:
      • dop: 30 punktów (za merytorycznych, zabawne uwagi i rysunek)
      • dst - 40 punktów
      • dobry - 55 punktów
      • b. dobry - 70 punktów
      • powyższy schemat jest podany jako wartość orientacyjna (ostateczna ocena należy do nauczyciela, który rozpatruje i ocenia każdą prace indywidualnie)
      • + 1 stopień dla kilku najlepszych prac, tj. 
        • prac najbardziej wartościowych pod względem edukacyjnym (postaraj się by odbiorca miał jak najlepszy obraz wydarzeń)
        • prac najlepiej "zaplanowanych", rozrysowanych (to jest o najlepszym układzie graficznym) 
      • minimalnie: - 0,5 stopnia dla prac niesamodzielnych, polegających na:"przepisaniu" / skopiowaniu treści 
        • sugerowanych przez nauczyciela na zajęciach, 
        • stworzonych przez kogoś innego (lub udostępnienie własnych treści do "przepisania przez kolegę"

    • Przygotuj mem/ obrazek satyryczny o potencjale edukacyjnym (analogicznie jak na pracach klasowych/sprawdzianach)
      • Narysuj satyryczny rysunek o wartości edukacyjnej, dot. Sobieskiego i jego czasów
      • Rysunek powinien mieć krótki opis/komentarz autora, w którym wyjaśniono widzowi/laikowi, o co chodzi, jakich wydarzeń historycznych dotyczy. 
      • Oceniana jest:
        • 1. Pomysłowość, 
        • 2. Staranność wykonania, czy autor się do rysunku "przyłożył" 
        • 3. Historyczność, tj. merytoryczność (kto, co, kiedy, dlaczego?) 
          • wartościowy edukacyjnie rysunek (z opisem), który przekazuje nam jakąś wiedzę historyczną, 
        • 4. Humor - poczucie humoru (humor słowny, sytuacyjny etc. mile widziany)

Punktacja Szczegółowa:





Popular posts from this blog

Pierwsza wojna światowa

    1915 , Kartka wydana w roku 1915 z jakiejś okazji Cesarza Franciszka Józefa. "Majątek i krew dla Cesarza Majątek i krew dla Ojczyzny" - tak brzmi napis na kartce. To tak jakby ludność wszystko co miała najcenniejszego zawierzyła swemu cesarzowi. Mała pomoc by się przydała. cesarz Franciszek Józef I wizytował Cieszyn (1851, 1880, 1890, 1906), w czasie trzech ostatnich wizyt sieddział na specjalnym tronie, który do dziś przechowywany jest w Kościele Jezusowym. zobaz więcej : broszura Cieszyn Mały Wiedeń https://www.archiwum.cieszyn.pl/?p=categoriesShow&iCategory=12 historia polskiego szkolnictwa w Cieszynie: http://sp1cieszyn.edu.pl/strona/historia-polskiego-szkolnictwa-powszechnego-w-cieszynie Matka ośmiorga dzieci opuszcza męża i przenosi się do Warszawy, by pisać poezję. Autorka bajki "O krasnoludkach i o sierotce Marysi" chorą córkę zamyka w szpitalu psychiatrycznym. Pochylająca się nad losem dzieci społeczniczka oddaje obcym ludziom własnego wnuka......

Klasa 5

Punktacja: 36 6 35 5+ 32 5 30 4+ 27 4 23 3+ 18 3 15 2+ 11 2 9 1+' klasa 5 punktacja Zadanie / max. liczba punktów do zdobycia 1 / 6 2 / 4 3 / 9 (w tym 2 pkt. na 6, niewliczane do punktacji) 4 / 4 (i ew. 2 pkt. ekstra ZA humor - niewliczane do punktacji na 5,6 etc. - w końcu humoru nie można wymagać od nikogo :) 5 14 (w tym 3 pkt. na 6, niewliczane do punktacji) razem 37 ale (jeśli dobrze pamiętam) przyjąłem, że 6 jest możliwa od 36 pkt zadanie I: BC ca AC Sprawdzian I: 490 p.n.e.- bitwa pod Maratonem, I wojna Greków z Persami 753 p.n.e. - legendarne założenie Rzymu 44 p.n.e. - śmierć Juliusza Cezara 1 rok n.e. - narodziny Jezusa Tabela: A (wersja podstawowa, na Bdb);  B (wersja rozszerzona o wyjaśnienia) Powyżej dwie tabele. Wykazy zawierają skrót wymaganych informacji.  Zastrzeżenie:  Kolorem czerwonym  oznaczono elementy, których znajomość może pomóc w uzyskaniu oceny  bardzo dob...

Klasa 6

Przygotowując się do lekcji, sprawdzianu, itd. możemy wykorzystać m.in. treści przygotowane przez Wiesława Zdziabka (zob.:  https://www.e-historia.com.pl/szkola-podstawowa-notatki-z-historii.html  i pod poniższymi linkami ) .  KLASA 6 R. I: Europa i świat - XVI w. 1. 1. PRZYCZYNY I PRZEBIEG WIELKICH ODKRYĆ GEOGRAFICZNYCH 1. 2. SKUTKI ODKRYĆ GEOGRAFICZNYCH 1. 3. ODRODZENIE 1. 4. SZTUKA RENESANSU 1. 5. REFORMACJA 1. 6. KONTRREFORMACJA I REFORMA WEWNĘTRZNA KOŚCIOŁA R. II 2. 1. DEMOKRACJA SZLACHECKA W POLSCE 2. 2. FOLWARK PAŃSZCZYŹNIANY 2. 3. POLSKA ZA PANOWANIA OSTATNICH JAGIELLONÓW 2. 4. RENESANS W POLSCE 2. 5. UNIA LUBELSKA I POCZĄTKI RZECZYPOSPOLITEJ OBOJGA NARODÓW 2. 6. REFORMACJA W POLSCE 2. 7. POLSKA MONARCHIĄ ELEKCYJNĄ R. III 3. 1. WOJNY Z ROSJĄ 3. 2. WOJNY POLSKO-SZWEDZKIE W PIERWSZEJ POŁOWIE XVII W. 3. 3. POWSTANIA KOZACKIE NA UKRAINIE 3. 4. POTOP SZWEDZKI 3. 5. WOJNY POLSKO-TURECKIE 3. 6. KRYZYS WEWNĘTRZNY RZECZYPOSPOLITEJ 3. 7. BAROK W EUROPIE I W POLSCE R. IV 4. ...