Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Praca / zadanie - film - Jan III Sobieski - Portret króla

Zadanie: zobacz na YT film (Jan III Sobieski - Portret króla) i na jego bazie stwórz mapę myśli i satyryczny rysunek edukacyjny. Zarezerwuj sobie na to od 30 do 60 minut (zależnie od tego ile już zrobiłeś na zajęciach). Termin: klasy 3B, 3D - do 26 IX; dla klasy 3G: do 3X 2024. Szczegóły i instrukcje poniżej (tj. pod adresem: https://koperlo.blogspot.com/2024/09/praca-zadanie-film-jan-iii-sobieski.html). 

 Jan III Sobieski. Portret króla / Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie https://youtu.be/Hj6ygd3li10?t=5

Na wykonanie zadania mamy spore części dwóch zajęć (początek filmu wraz z omówieniem), a na jej dokończenie czas w domu (potrzeba ok. 15 minut na oglądanie i ok. 20-30 minut na notatki, rysunki) 



Informacja dla osób, które nie wiedzą, o co chodzi z pracą domową, pt. Jan III Sobieski - Portret króla


  • Jeśli nie było Cię na zajęciach, to musisz nadrobić zaległości:
  • 1. w domu zobaczyć całość filmu: https://youtu.be/Hj6ygd3li10?t=5
  • 2. rozpisać pracę - ciekawostki nt. Sobieskiego, na kartce a4 w formie mapy myśli (analogicznie do przykładów: https://rekrutacja.umcs.pl/najlepszy-sposob-na-notatki-mapy-mysli/)
  • 3. Na odwrocie narysować satyryczny rysunek edukacyjny na bazie ciekawostek z filmu i zajęć poświęconych Sobieskiemu (analogicznie jak na sprawdzianach i pracach klasowych)
  • 4. przynieść pracę na zajęcia do oceny
  • KARTKÓWKA? 
    • w przypadku nieoddania pracy w przewidzianym terminie (indywidualny dla każdej klasy, dla klas 3D i 3 B - do 26 IX; dla klasy 3G: do 3X 2024), delikwentów czeka kartkówka, Co takiego czeka "delikwentów na kartkówce"? Na przykład przedstawienie ostatnich tematów w 15 punktach.
    • Rozpisz w formie myślników najważniejszych i najciekawszych pojęć/uwag:
    • a) Potop szwedzki -  przyczyny, przebieg, bohaterowie
    • b) Skutki potopu i przejazdu 4 jeźdźców apokalipsy (o kogo może chodzić?), plany reform króla  i co z nich wyniknęło.
Instrukcje:
  • Przed Tobą intensywne 30 minut audycji filmowej. 
  • Interesuje nas 5 głównych zagadnień, które wytłuszczono poniżej. 
    • 1. Rodzina
      • pradziad...
      • żona
      • dzieci
    • 2. Młodość
      • , np. edukacja
    • 3. Zaangażowanie 
      • a) polityczne; 
      • b) wojskowe
    • 4. Humanista
      • zainteresowania
    • 5. Inne ciekawostki
  • Słuchaj uważnie, 
  • Postaraj się wynotować jak najwięcej ciekawych lub ważnych informacji 
    • możesz stosować formę np. 
      • mapy myśli lub tabeli
      • rozgałęziających się haseł wywoławczych
      • równoważników zdań 
  • Postaraj się wynotować w każdej z 5 kategorii między 4 a 10 uwag. średnio 7; czyli łącznie ok. 35 krótszych lub dłuższych UWAG
    • uwagi mogą się "rozgałęziać": od ogółu do szczegółu
      • układ gałązek odchodzących od pnia
  • Łącznie powinieneś mieć więc między 20 a 50 uwag
  • NA BAZIE PRACY Stwórz autorski, satyryczny rysunek edukacyjny nt. Jana III Sobieskiego
  • Ocena 
    • będzie zależna od 
      • ilości i "jakości" 1. części pracy - mapy myśli (max 50 punktów do zdobycia)
      • "jakości" 2. części pracy - satyrycznego rysunku edukacyjnego (max. 30 punktów)
    • ocena będzie zależna od ilości notatek i jakością rysunku, zgodnie ze wzorem*:
      • dop: 30 punktów (za merytorycznych, zabawne uwagi i rysunek)
      • dst - 40 punktów
      • dobry - 55 punktów
      • b. dobry - 70 punktów
      • powyższy schemat jest podany jako wartość orientacyjna (ostateczna ocena należy do nauczyciela, który rozpatruje i ocenia każdą prace indywidualnie)
      • + 1 stopień dla kilku najlepszych prac, tj. 
        • prac najbardziej wartościowych pod względem edukacyjnym (postaraj się by odbiorca miał jak najlepszy obraz wydarzeń)
        • prac najlepiej "zaplanowanych", rozrysowanych (to jest o najlepszym układzie graficznym) 
      • minimalnie: - 0,5 stopnia dla prac niesamodzielnych, polegających na:"przepisaniu" / skopiowaniu treści 
        • sugerowanych przez nauczyciela na zajęciach, 
        • stworzonych przez kogoś innego (lub udostępnienie własnych treści do "przepisania przez kolegę"

    • Przygotuj mem/ obrazek satyryczny o potencjale edukacyjnym (analogicznie jak na pracach klasowych/sprawdzianach)
      • Narysuj satyryczny rysunek o wartości edukacyjnej, dot. Sobieskiego i jego czasów
      • Rysunek powinien mieć krótki opis/komentarz autora, w którym wyjaśniono widzowi/laikowi, o co chodzi, jakich wydarzeń historycznych dotyczy. 
      • Oceniana jest:
        • 1. Pomysłowość, 
        • 2. Staranność wykonania, czy autor się do rysunku "przyłożył" 
        • 3. Historyczność, tj. merytoryczność (kto, co, kiedy, dlaczego?) 
          • wartościowy edukacyjnie rysunek (z opisem), który przekazuje nam jakąś wiedzę historyczną, 
        • 4. Humor - poczucie humoru (humor słowny, sytuacyjny etc. mile widziany)

Punktacja Szczegółowa: