Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

SP - WOS

dd d https://www.youtube.com/watch?v=axgdl17dgbw
  • VI. Społeczność lokalna. Uczeń:
    • 1) wymienia zadania samorządu gminnego;
    • 2) przedstawia, jak zorganizowany jest urząd gminy (miasta / dzielnicy);
    • 3) wymienia organy stanowiące i wykonawcze w gminie (mieście / dzielnicy); przedstawia, jak są one wybierane i jak mogą zostać odwołane; podaje uprawnienia tych organów;
    • 4) podaje, kto pełni funkcje wójta / burmistrza / prezydenta miasta i przewodniczącego rady gminy / miasta; znajduje w mediach lokalnych informacje na temat publicznych działań osób pełniących funkcje w organach samorządu terytorialnego;
    • 5) znajduje i przedstawia informacje na temat swojej gminy, wydarzeń i postaci z jej dziejów;
    • 6) rozpoznaje problemy społeczne swojej społeczności lokalnej (np. wynikające z sytuacji demograficznej, gospodarczej, infrastrukturalnej); formułuje sądy dotyczące tych problemów.
  • VII
    • 1) znajduje i przedstawia podstawowe informacje o swoim regionie, wydarzenia i postaci z jego dziejów; lokalizuje własne województwo i powiaty wchodzące w jego skład oraz pozostałe województwa;
    • 2) wymienia przykładowe zadania samorządu powiatowego i województwa;
    • 3) wymienia organy stanowiące i wykonawcze samorządu powiatowego i województwa; przedstawia, jak są one wybierane i jak mogą zostać odwołane; podaje zadania tych organów;
    • 4) przedstawia tradycje i zwyczaje swojej społeczności regionalnej.


  




Tematy zajęć:

1 Człowiek w społeczeństwie
2 Grupy społeczne
3 Komunikacja i autoprezentacja
4 Życie rodzinne
5 Edukacja i praca
6 Ekonomia na co dzień
7 Podsumowanie rozdziału 1

9 Prawa człowieka
10 Katalog praw człowieka
11 Ochrona praw człowieka
12 Bezpieczeństwo nieletnich
13 Nieletni wobec prawa
14 Podsumowanie rozdziału 2

16 Czym jest samorząd
17 Samorząd gminny
18 Powiat i województwo.
19 Obywatele a organy samorządu
20 Podsumowanie rozdziału 3

22 Naród i ojczyzna
23 Obywatelstwo i narodowość
24 Postawa patriotyczna
25 Mniejszości i migranci
26 Tolerancja i przejawy ksenofobii

29 Państwo i demokracja
30 Ustrój Rzeczpospolitej Polskiej
31 Sejm i Senat RP
32 Prezydent RP i Rada Ministrów
33 Sądy i trybunały
34 Partie polityczne
35 Organizacje obywatelskie
36 Media i opinia publiczna
38 Podsumowanie rozdziału 5

39 Współpraca międzynarodowa
40 Unia Europejska
41 Polska w Unii Europejskiej
42 Problemy współczesnego świata
43 Konflikty zbrojne na świecie
44 Podsumowanie rozdziału 6



WOS 8 [Lekcja 15 - Obywatele a organy samorządu]

https://www.youtube.com/watch?v=axgdl17dgbw







WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE
Treści nauczania - wymagania szczegółowe:
  • I. Społeczna natura człowieka. Uczeń:
    • 1) uzasadnia, że człowiek jest istotą społeczną; wyjaśnia znaczenie potrzeb społecznych człowieka (kontaktu, przynależności, uznania);
    • 2) wymienia cechy grup społecznych; charakteryzuje grupę koleżeńską i grupę nastawioną na realizację określonego zadania; uzasadnia, że efektywna współpraca przynosi różne korzyści;
    • 3) rozpoznaje sytuacje wymagające podjęcia decyzji indywidualnej i grupowej; wyjaśnia i stosuje podstawowe sposoby podejmowania wspólnych decyzji;
    • 4) podaje przykłady trudnych społecznie sytuacji, w których należy zachować się asertywnie; uzasadnia, że można zachować dystans wobec nieaprobowanych przez siebie zachowań innych ludzi lub przeciwstawić się im;
    • 5) uzasadnia, że konflikt w grupie może wynikać z różnych przyczyn (sprzeczne interesy, inne cele); przedstawia sposoby rozwiązywania konfliktów oraz analizuje ich zalety i wady.
  • II. Rodzina. Uczeń:
    • 1) charakteryzuje rodzinę jako grupę społeczną; przedstawia rolę rodziców i osób starszych w rodzinie; analizuje wartości ważne dla jego rodziny;
    • 2) analizuje wpływ, jaki rodzina wywiera na dzieci; przedstawia prawa i obowiązki dzieci w rodzinie;
    • 3) wyjaśnia, jak funkcjonuje gospodarstwo domowe; wymienia główne źródła jego dochodów i kategorie wydatków, planuje jego budżet.
  • III. Szkoła i edukacja. Uczeń:
    • 1) przedstawia funkcje szkoły;
    • 2) charakteryzuje klasę szkolną i życie szkolnej społeczności; przedstawia działania samorządu uczniowskiego;
    • 3) wymienia prawa i obowiązki ucznia; rozpoznaje przypadki naruszania praw uczniów oraz pracowników szkoły; przedstawia sposoby dochodzenia praw, które zostały naruszone.
  • IV. Prawa człowieka. Uczeń:
    • 1) uzasadnia, że godność człowieka jest podstawą różnych systemów moralnych; wyjaśnia, że jest ona źródłem powszechnych, przyrodzonych, nienaruszalnych i niezbywalnych wolności i praw człowieka; analizuje sformułowania preambuły Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka;
    • 2) wykazuje różnice między prawami a wolnościami człowieka (na przykładzie praw i wolności osobistych zawartych w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej);
    • 3) wymienia prawa dzieci i analizuje przepisy Konwencji o prawach dziecka;
    • 4) podaje przykłady działań Rzecznika Praw Dziecka;
    • 5) wymienia prawa i wolności polityczne zawarte w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej; wykazuje, że dzięki nim człowiek może mieć wpływ na życie publiczne;
    • 6) wykazuje, że prawa człowieka muszą być chronione; wyjaśnia rolę Rzecznika Praw Obywatelskich i podaje przykłady jego działań;
    • 7) przedstawia przykłady działań organizacji pozarządowych na rzecz ochrony praw człowieka; uzasadnia potrzebę przeciwstawiania się zjawiskom braku tolerancji wobec różnych mniejszości.
  • V. Nieletni wobec prawa. Uczeń:
    • 1) rozpoznaje zachowania związane z przemocą fizyczną i psychiczną, w tym werbalną, wobec siebie i innych; wymienia osoby i instytucje, które należy powiadomić w takich sytuacjach;
    • 2) przedstawia korzyści i zagrożenia wynikające z korzystania z zasobów Internetu; rozpoznaje przemoc w cyberprzestrzeni i wyjaśnia, jak należy na nią reagować;
    • 3) wyjaśnia, na jakich zasadach nieletni odpowiadają za popełnienie wykroczeń i przestępstw;
    • 4) przedstawia uprawnienia policjantów i funkcjonariuszy innych służb porządkowych oraz swoje prawa w kontakcie z tymi służbami.
  • VI. Społeczność lokalna. Uczeń:
    • 1) wymienia zadania samorządu gminnego;
    • 2) przedstawia, jak zorganizowany jest urząd gminy (miasta / dzielnicy);
    • 3) wymienia organy stanowiące i wykonawcze w gminie (mieście / dzielnicy); przedstawia, jak są one wybierane i jak mogą zostać odwołane; podaje uprawnienia tych organów;
    • 4) podaje, kto pełni funkcje wójta / burmistrza / prezydenta miasta i przewodniczącego rady gminy / miasta; znajduje w mediach lokalnych informacje na temat publicznych działań osób pełniących funkcje w organach samorządu terytorialnego;
    • 5) znajduj e i przedstawia informacje na temat swojej gminy, wydarzeń i postaci z jej dziejów;
    • 6) rozpoznaje problemy społeczne swojej społeczności lokalnej (np. wynikające z sytuacji demograficznej, gospodarczej, infrastrukturalnej); formułuje sądy dotyczące tych problemów.
  • VII
    • 1) znajduje i przedstawia podstawowe informacje o swoim regionie, wydarzenia i postaci z jego dziejów; lokalizuje własne województwo i powiaty wchodzące w jego skład oraz pozostałe województwa;
    • 2) wymienia przykładowe zadania samorządu powiatowego i województwa;
    • 3) wymienia organy stanowiące i wykonawcze samorządu powiatowego i województwa; przedstawia, jak są one wybierane i jak mogą zostać odwołane; podaje zadania tych organów;
    • 4) przedstawia tradycje i zwyczaje swojej społeczności regionalnej.
  • VIII. Wspólnoty narodowe / etniczne i ojczyzna. Uczeń:
    • 1) wyjaśnia, co oznacza być Polakiem lub członkiem innej wspólnoty narodowej / etnicznej oraz co łączy człowieka z ojczyzną - Polską; przedstawia te więzi na własnym przykładzie;
    • 2) wyjaśnia, czym obywatelstwo różni się od narodowości; wymienia konstytucyjne obowiązki obywatela;
    • 3) analizuje symbole Rzeczypospolitej Polskiej; wyjaśnia, czym powinna przejawiać się postawa patriotyczna młodego i dorosłego człowieka;
    • 4) wymienia mieszkające w Polsce mniejszości narodowe i etniczne, grupę posługującą się językiem regionalnym oraz grupy migrantów (w tym uchodźców) i lokalizuje miejsca ich zwartego zamieszkiwania; przedstawia - za Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej
    • - prawa przysługujące etnicznym grupom mniejszościowym;
    • 5) uzasadnia, że można pogodzić różne tożsamości społeczno-kulturowe (regionalną, narodową / etniczną, państwową / obywatelską, europejską); rozpoznaje przejawy ksenofobii, w tym rasizmu, szowinizmu i antysemityzmu, oraz uzasadnia potrzebę przeciwstawiania się tym zjawiskom.
  • IX. Udział obywateli w życiu publicznym - społeczeństwo obywatelskie. Uczeń:
    • 1) podaje cnoty obywatelskie (np. odpowiedzialność, troska o dobro wspólne, aktywność, przedsiębiorczość, solidarność, roztropność, tolerancja, odwaga cywilna); wykazuje, odwołując się do działań wybitnych Polek i Polaków, znaczenie ich urzeczywistnienia dla pożytku publicznego;
    • 2) przedstawia cele i formy działań organizacji pozarządowych aktywnych w społeczności lokalnej i regionie; wykazuje, że działalność tego typu prowadzi do realizacji różnorodnych potrzeb;
    • 3) przedstawia cele i przykłady działania organizacji społecznych skupiających młodych ludzi w Polsce; wyjaśnia ideę wolontariatu i przedstawia formy działalności wolontariuszy;
    • 4) przedstawia formy wpływania obywateli na decyzje władz samorządowych, przykłady realizacji lokalnych inicjatyw mieszkańców finansowanych z budżetów obywatelskich oraz przedsięwzięć podejmowanych przez młodzieżowe rady gminy / miasta;
    • 5) uzasadnia potrzebę przestrzegania zasad etycznych w życiu publicznym; rozpoznaje przejawy ich łamania i podaje skutki takich działań.
  • X. Środki masowego przekazu. Uczeń:
    • 1) przedstawia funkcje i rodzaje środków masowego przekazu; wyjaśnia znaczenie środków masowego przekazu dla wolności słowa;
    • 2) znajduje w mediach wiadomości na wskazany temat; odróżnia informacje o faktach od komentarzy i opinii; wyjaśnia, na czym powinna polegać rzetelność dziennikarzy;
    • 3) wskazuje cele kampanii społecznych; analizuje materiały z wybranej kampanii tego rodzaju;
    • 4) wykazuje znaczenie opinii publicznej; znajduje w Internecie komunikaty z badań opinii publicznej oraz odczytuje i interpretuje proste wyniki takich badań.
  • XI. Demokracja w Rzeczypospolitej Polskiej. Uczeń:
    • 1) wymienia podstawowe cechy i funkcje państwa; wyjaśnia, czym zajmuje się władza państwowa;
    • 2) wyjaśnia zasadę suwerenności narodu; przedstawia sprawy, które mogą być poddane pod referendum;
    • 3) wyjaśnia zasadę przedstawicielstwa (demokracji pośredniej); przedstawia zasady wyborów do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej oraz zasady działania i najważniejsze kompetencje izb parlamentu;
    • 4) wyjaśnia zasadę pluralizmu politycznego; wymienia partie polityczne, których przedstawiciele zasiadają w Sejmie Rzeczypospolitej Polskiej ; przedstawia cele działania
    • partii politycznych oraz wykazuje, że konkurują one w życiu publicznym; znajduje informacje na temat działań wybranej partii (jej struktur regionalnych lub centralnych);
    • 5) wyjaśnia zasadę republikańskiej formy rządu; przedstawia sposób wyboru i podstawowe kompetencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej; znajduje informacje o działaniach urzędującego Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej;
    • 6) wyjaśnia zasadę państwa prawa, w tym zasady niezależności sądów i niezawisłości sędziów; wyjaśnia zasadę dwuinstancyjności postępowania sądowego;
    • 7) wyjaśnia zasadę konstytucjonalizmu; podaje szczególne cechy konstytucji; znajduje w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej przepisy dotyczące wskazanej kwestii; podaje kompetencje Trybunału Konstytucyjnego Rzeczypospolitej Polskiej;
    • 8) wyjaśnia zasadę trójpodziału władzy; objaśnia konieczność poparcia większości sejmowej dla Rady Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej (bądź jej działań); przedstawia podstawowe kompetencje Rady Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej; podaje imię i nazwisko urzędującego prezesa Rady Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej; wykazuje, że decyzje podejmowane w wybranym ministerstwie mają wpływ na życie jego rodziny.
  • XII. Sprawy międzynarodowe. Uczeń:
  • 1) wymienia cele i przejawy działania Organizacji Narodów Zjednoczonych i Organizacji Paktu Północnoatlantyckiego;
  • 2) wymienia cele działania Unii Europejskiej; przedstawia podstawowe korzyści związane z obecnością Polski w tej organizacji dla pracowników i osób podróżujących; znajduje informacje o wykorzystaniu funduszy unijnych w swojej gminie lub swoim regionie;
  • 3) przedstawia działalność Polski w Organizacji Narodów Zjednoczonych, Unii Europejskiej i Organizacji Paktu Północnoatlantyckiego;
  • 4) formułuje sądy w sprawach wybranych problemów społecznych współczesnego świata; rozważa propozycje działań w kierunku poprawy warunków życia innych ludzi na świecie.
 Cele kształcenia - wymagania ogólne
  • I. Wiedza i rozumienie. Uczeń:
    • 1) wyjaśnia podstawowe prawidłowości życia społecznego, w tym funkcjonowania grup społecznych oraz społeczności lokalnej i regionalnej oraz wspólnoty etnicznej i państwowej;
    • 2) uzasadnia znaczenie procedur demokratycznych i stosuje je w życiu szkoły oraz grup, w których uczestniczy;
    • 3) wyjaśnia znaczenie aktywności obywatelskiej;
    • 4) przedstawia zasady ustroju Rzeczypospolitej Polskiej i podstawowe organy władz publicznych;
    • 5) ma podstawową wiedzę na temat praw człowieka, środków masowego przekazu oraz wybranych spraw międzynarodowych;
    • 6) wykorzystuje swą wiedzę do interpretacji wydarzeń życia społecznego, w tym publicznego.
  • II. Wykorzystanie i tworzenie informacji. Uczeń:
    • 1) znajduje informacje na temat życia społecznego, w tym publicznego;
    • 2) wykorzystuje informacje do tworzenia własnej wypowiedzi na temat wydarzeń z życia społecznego, w tym publicznego.
  • III. Rozumienie siebie oraz rozpoznawanie i rozwiązywanie problemów. Uczeń:
    • 1) rozpoznaje własne potrzeby i potrzeby innych;
    • 2) wyjaśnia związek między godnością a prawami, które mu przysługują;
    • 3) przedstawia własne prawa i obowiązki;
    • 4) powiększa treść własnej tożsamości lokalnej, regionalnej, etnicznej i obywatelskiej;
    • 5) rozpoznaje przypadki łamania praw w swoim otoczeniu;
    • 6) argumentuje zasadność postaw obywatelskich - m.in. odpowiedzialności, troski o dobro wspólne i tolerancji;
    • 7) rozpoznaje problemy najbliższego otoczenia i szuka ich rozwiązań.
  • IV. Komunikowanie i współdziałanie. Uczeń:
  • 1) komunikuje się w sprawach życia społecznego, w tym publicznego, oraz dyskutuje i przedstawia własne argumenty w wybranych sprawach tego typu;
  • 2) rozpoznaje przypadki wymagające postaw asertywnych;
  • 3) współpracuje z innymi - dzieli się zadaniami i wywiązuje się z nich;
  • 4) wykazuje konieczność współdziałania w życiu społecznym i wyjaśnia istotę samorządności;
  • 5) korzysta z prostych procedur oraz z możliwości, jakie stwarzają obywatelom instytucje życia publicznego - wskazuje, gdzie załatwić proste sprawy urzędowe.

dd






L.p. Temat
1 Człowiek w społeczeństwie
2 Grupy społeczne
3 Komunikacja i autoprezentacja

  
Jak dobrze zacząć przemówienie | Kammel Czanel #6
https://www.youtube.com/watch?v=2Hm3WS2IL8A&ab_channel=TomaszKammel
Jak przygotować porządną prezentację | Kammel Czanel #12
https://www.youtube.com/watch?v=PxAiCOLApg8&ab_channel=TomaszKammel

 

Jak nie robić prezentacji, które mogłyby być mailem? | Kamil Kozieł | TEDxKatowice
https://www.youtube.com/watch?v=DFye1_R5InM&ab_channel=TEDxTalks
Sztuka prezentacji | Kamil Kozieł | TEDxToruń
https://www.youtube.com/watch?v=sHY7TdnWFuQ&ab_channel=TEDxTalks

  
5 sposobów na świetny start KAŻDEJ rozmowy | Kammel Czanel #68
Co zrobić z rękami w czasie prezentacji? | Kammel Czanel #8
https://www.youtube.com/watch?v=SbK6KGTGsmA&ab_channel=TomaszKammel
https://www.youtube.com/watch?v=-Zsm3Z-z2d0&ab_channel=TomaszKammel
  

Jak wyglądać na PEWNEGO SIEBIE (nawet jeśli się nie jest) | Kammel Czanel #42 
https://www.youtube.com/watch?v=pwbjo2OlPmQ&ab_channel=Tomasz
Kammel
3 szybkie sposoby na zwiększenie pewności siebie | Kammel Czanel #70
https://www.youtube.com/watch?v=NMuOEkSdypw&ab_channel=TomaszKammel

Jak rozmawiać by budować relacje? 10 sposobów na dobrą rozmowę / Przeciętny Człowiek
https://www.youtube.com/watch?v=IHdoshylc1k&ab_channel=Przeci%C4%99tnyCz%C5%82owiek
Trzy cechy dobrego mówcy | Kammel Czanel #36
https://www.youtube.com/watch?v=b1urnwSkE6E&ab_channel=TomaszKammel

4 Życie rodzinne
5 Edukacja i praca
6 Ekonomia na co dzień
7 Podsumowanie rozdziału 1
8 Sprawdzian z rozdziału 1
9 Prawa człowieka
10 Katalog praw człowieka
11 Ochrona praw człowieka
12 Bezpieczeństwo nieletnich
13 Nieletni wobec prawa
14 Podsumowanie rozdziału 2
15 Sprawdzian z rozdziału 2
16 Czym jest samorząd
17 Samorząd gminny
18 Powiat i województwo.
19 Obywatele a organy samorządu
20 Podsumowanie rozdziału 3
21 Sprawdzian z rozdziału 3
22 Naród i ojczyzna
23 Obywatelstwo i narodowość
24 Postawa patriotyczna
25 Mniejszości i migranci
26 Tolerancja i przejawy ksenofobii
27 Podsumowanie rozdziału 4
28 Sprawdzian z rozdziału 4
29 Państwo i demokracja
30 Ustrój Rzeczpospolitej Polskiej
31 Sejm i Senat RP
32 Prezydent RP i Rada Ministrów
33 Sądy i trybunały
34 Partie polityczne
35 Organizacje obywatelskie
36 Media i opinia publiczna
37 Podsumowanie rozdziału 5
38 Podsumowanie rozdziału 5
39 Współpraca międzynarodowa
40 Unia Europejska
41 Polska w Unii Europejskiej
42 Problemy współczesnego świata
43 Konflikty zbrojne na świecie
44 Podsumowanie rozdziału 6
45 Sprawdzian z rozdziału 6





Popular posts from this blog

Pierwsza wojna światowa

    1915 , Kartka wydana w roku 1915 z jakiejś okazji Cesarza Franciszka Józefa. "Majątek i krew dla Cesarza Majątek i krew dla Ojczyzny" - tak brzmi napis na kartce. To tak jakby ludność wszystko co miała najcenniejszego zawierzyła swemu cesarzowi. Mała pomoc by się przydała. cesarz Franciszek Józef I wizytował Cieszyn (1851, 1880, 1890, 1906), w czasie trzech ostatnich wizyt sieddział na specjalnym tronie, który do dziś przechowywany jest w Kościele Jezusowym. zobaz więcej : broszura Cieszyn Mały Wiedeń https://www.archiwum.cieszyn.pl/?p=categoriesShow&iCategory=12 historia polskiego szkolnictwa w Cieszynie: http://sp1cieszyn.edu.pl/strona/historia-polskiego-szkolnictwa-powszechnego-w-cieszynie Matka ośmiorga dzieci opuszcza męża i przenosi się do Warszawy, by pisać poezję. Autorka bajki "O krasnoludkach i o sierotce Marysi" chorą córkę zamyka w szpitalu psychiatrycznym. Pochylająca się nad losem dzieci społeczniczka oddaje obcym ludziom własnego wnuka......

Klasa 5

Mieszko I - family tree - EntiTree https://www.entitree.com/en/family_tree/Q53435?0d1=d&0d1d0=d&0d1d0d1=d&0d1d0d3=d Elekcja Anny Jagiellonki i Stefana Batorego na królów Polski !!! https://www.youtube.com/watch?v=qe5Xa7iu41M&ab_channel=kazimieszkowalski   Podstawa programowa (2024), cz. II: II. Bizancjum i świat islamu. Uczeń: 1) umiejscawia w czasie i przestrzeni narodziny islamu i wyjaśnia wpływ cywilizacji muzułmańskiej na Europę; 2) umiejscawia w czasie i przestrzeni cesarstwo bizantyjskie i rozpoznaje osiągnięcia kultury bizantyjskiej (prawo, architektura, sztuka); dostrzega różnice między chrześcijaństwem wschodnim i zachodnim.       Punktacja: 36 6 35 5+ 32 5 30 4+ 27 4 23 3+ 18 3 15 2+ 11 2 9 1+' klasa 5 punktacja Zadanie / max. liczba punktów do zdobycia 1 / 6 2 / 4 3 / 9 (w tym 2 pkt. na 6, niewliczane do punktacji) 4 / 4 (i ew. 2 pkt. ekstra ZA humor - niewliczane do punktacji na ...

Klasa 6

Przygotowując się do lekcji, sprawdzianu, itd. możemy wykorzystać m.in. treści przygotowane przez Wiesława Zdziabka (zob.:  https://www.e-historia.com.pl/szkola-podstawowa-notatki-z-historii.html  i pod poniższymi linkami ) .  KLASA 6 R. I: Europa i świat - XVI w. 1. 1. PRZYCZYNY I PRZEBIEG WIELKICH ODKRYĆ GEOGRAFICZNYCH 1. 2. SKUTKI ODKRYĆ GEOGRAFICZNYCH 1. 3. ODRODZENIE 1. 4. SZTUKA RENESANSU 1. 5. REFORMACJA 1. 6. KONTRREFORMACJA I REFORMA WEWNĘTRZNA KOŚCIOŁA R. II 2. 1. DEMOKRACJA SZLACHECKA W POLSCE 2. 2. FOLWARK PAŃSZCZYŹNIANY 2. 3. POLSKA ZA PANOWANIA OSTATNICH JAGIELLONÓW 2. 4. RENESANS W POLSCE 2. 5. UNIA LUBELSKA I POCZĄTKI RZECZYPOSPOLITEJ OBOJGA NARODÓW 2. 6. REFORMACJA W POLSCE 2. 7. POLSKA MONARCHIĄ ELEKCYJNĄ R. III 3. 1. WOJNY Z ROSJĄ 3. 2. WOJNY POLSKO-SZWEDZKIE W PIERWSZEJ POŁOWIE XVII W. 3. 3. POWSTANIA KOZACKIE NA UKRAINIE 3. 4. POTOP SZWEDZKI 3. 5. WOJNY POLSKO-TURECKIE 3. 6. KRYZYS WEWNĘTRZNY RZECZYPOSPOLITEJ 3. 7. BAROK W EUROPIE I W POLSCE R. IV 4. ...