Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Liceum - nowa podstawa programowa 2024 - Historia - podstawa - klasa I. / materiały

 


KLASA I (16 zagadnień)

I. Historia jako nauka. Uczeń:
1) definiuje podstawowe pojęcia (prehistoria, historia, historiografia, źródło historyczne);
2) przedstawia periodyzację dziejów powszechnych i ojczystych.
II. Pradzieje i historia starożytnego Wschodu. Uczeń:
1)    porównuje uwarunkowania geograficzne rozwoju cywilizacji na Bliskim Wschodzie
2)    rozpoznaje najważniejsze osiągnięcia kulturowe starożytnych cywilizacji Bliskiego Wschodu
3)    charakteryzuje wierzenia ludów tworzących cywilizacje starożytnego Bliskiego Wschodu, z uwzględnieniem judaizmu.
III. Świat starożytnych Greków. Uczeń:
1)    porównuje organizację społeczeństwa Aten i Sparty oraz formy ustrojowe greckich poleis
2)    opisuje różne formy ekspansji w świecie greckim (wojny grecko-perskie i ekspansję Aleksandra Macedońskiego)
3)    charakteryzuje religię starożytnych Greków
4)    rozpoznaje osiągnięcia kulturowe starożytnych Greków.
IV Społeczeństwo, życie polityczne i kultura starożytnego Rzymu. Uczeń:
1)    charakteryzuje przemiany ustrojowe i społeczne (w tym problem niewolnictwa) w państwie rzymskim doby republiki oraz cesarstwa, z uwzględnieniem roli Juliusza Cezara i Oktawiana Augusta
2)    omawia charakter ekspansji rzymskiej i wyjaśnia ideę imperium rzymskiego
3)    charakteryzuje wierzenia religijne starożytnych Rzymian
4)    wyjaśnia genezę chrześcijaństwa i zmiany sytuacji chrześcijan w państwie rzymskim
5)    wyjaśnia wewnętrzne i zewnętrzne przyczyny upadku imperium rzymskiego i cesarstwa zachodniorzymskiego;
6) rozpoznaje osiągnięcia kulturowe starożytnych Rzymian.

V Bizancjum i świat islamu. Uczeń:
1)    lokalizuje w czasie i przestrzeni cesarstwo bizantyjskie i charakteryzuje jego osiągnięcia w zakresie kultury
2)    wyjaśnia genezę islamu i charakteryzuje główne zasady tej religii
3)    przedstawia główne kierunki ekspansji arabskiej
4)    opisuje charakterystyczne cechy kultury arabskiej.
VI. Europa wczesnego średniowiecza. Uczeń:
1)    opisuje zasięg terytorialny, organizację władzy, gospodarkę i kulturę państwa Franków, ze szczególnym uwzględnieniem polityki Karola Wielkiego
2)    charakteryzuje ideę cesarstwa karolińskiego i porównuje ją z ideą cesarstwa Ottonów
3)    opisuje proces tworzenia się państw w Europie, z uwzględnieniem ich chrystianizacji.
VII. Europa w okresie krucjat. Uczeń:
1)    wyjaśnia przyczyny rywalizacji papiestwa z cesarstwem o zwierzchnictwo nad średniowieczną Europą
2)    charakteryzuje uwarunkowania wypraw krzyżowych do Ziemi Świętej oraz przedstawia ich skutki.
VIII. Gospodarcze i społeczne realia średniowiecznej Europy. Uczeń:
1)    charakteryzuje funkcjonowanie władzy, struktur społecznych i gospodarki w systemie feudalnym
2)    opisuje charakterystyczne przejawy ożywienia społeczno-gospodarczego w Europie XT-XTTT w.

IX. Polska w okresie wczesnopiastowskim. Uczeń:
1)    wyjaśnia uwarunkowania powstania państwa polskiego i jego chrystianizacji, z uwzględnieniem roli Mieszka I i Bolesława Chrobrego
2)    opisuje zmiany terytorialne państwa polskiego w X-XII w.
X. Polska w okresie rozbicia dzielnicowego. Uczeń:
1)    wyjaśnia przyczyny polityczne i społeczno-gospodarcze oraz następstwa rozbicia dzielnicowego
2)    opisuje przemiany społeczno-gospodarcze na ziemiach polskich oraz ocenia społeczno-kulturowe skutki kolonizacji na prawie niemieckim
3)    charakteryzuje proces przezwyciężenia rozbicia politycznego ziem polskich, ze wskazaniem na rolę władców i Kościoła.
XI. Europa późnego średniowiecza. Uczeń:
1)    charakteryzuje przemiany społeczne i gospodarcze w Europie w późnym średniowieczu
2)    charakteryzuje następstwa upadku cesarstwa bizantyjskiego i ekspansji tureckiej dla Europy.
XII. Polska w XIV i XV w. Uczeń:
1)    opisuje proces zjednoczeniowy i zmiany terytorialne państwa polskiego w XIV i XV w.
2)    charakteryzuje rozwój monarchii stanowej w Polsce, uwzględniając strukturę społeczeństwa polskiego w późnym średniowieczu i rozwój przywilejów szlacheckich;
3)    wyjaśnia międzynarodowe i wewnętrzne uwarunkowania związków Polski z Węgrami i Litwą w XIV i XV w.
4)    charakteryzuje i ocenia stosunki polsko--krzyżackie na płaszczyźnie politycznej, gospodarczej i kulturowej.
XIII. Kultura średniowiecza. Uczeń:
1)    wyjaśnia uniwersalny charakter kultury średniowiecza, wskazując na wyjątkową rolę chrześcijaństwa
2)    rozpoznaje dokonania okresu średniowiecza w dziedzinie kultury, z uwzględnieniem dorobku polskiego średniowiecza
3)    określa znaczenie chrześcijaństwa w obrządku łacińskim dla rozwoju kultury polskiej
4)    charakteryzuje sztukę romańską i gotycką.
XIV. Odkrycia geograficzne i europejski kolonializm doby nowożytnej. Uczeń:
1)    charakteryzuje przyczyny i przebieg wypraw odkrywczych
2)    wyjaśnia wpływ wielkich odkryć geograficznych na społeczeństwo, gospodarkę i kulturę Europy oraz obszarów pozaeuropejskich.
XV Czasy renesansu. Uczeń:
1)    charakteryzuje główne prądy ideowe epoki
2)    rozpoznaj e dokonania twórców renesansowych w dziedzinie kultury
3)    charakteryzuje sztukę renesansową.
XVI. Reformacja i jej skutki. Uczeń:
1)    wyjaśnia religijne, polityczne, gospodarcze, społeczne, kulturowe uwarunkowania i następstwa reformacji, opisując jej główne nurty i postaci
2)    wyjaśnia rolę soboru trydenckiego i opisuje różne aspekty reformy Kościoła katolickiego;
3) opisuje mapę wyznaniową Europy w XVI w.