Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Liceum - nowa podstawa programowa 2024 - Historia - podstawa - klasa I. / materiały

 


KLASA I (16 zagadnień)

I. Historia jako nauka. Uczeń:
1) definiuje podstawowe pojęcia (prehistoria, historia, historiografia, źródło historyczne);
2) przedstawia periodyzację dziejów powszechnych i ojczystych.
II. Pradzieje i historia starożytnego Wschodu. Uczeń:
1)    porównuje uwarunkowania geograficzne rozwoju cywilizacji na Bliskim Wschodzie
2)    rozpoznaje najważniejsze osiągnięcia kulturowe starożytnych cywilizacji Bliskiego Wschodu
3)    charakteryzuje wierzenia ludów tworzących cywilizacje starożytnego Bliskiego Wschodu, z uwzględnieniem judaizmu.
III. Świat starożytnych Greków. Uczeń:
1)    porównuje organizację społeczeństwa Aten i Sparty oraz formy ustrojowe greckich poleis
2)    opisuje różne formy ekspansji w świecie greckim (wojny grecko-perskie i ekspansję Aleksandra Macedońskiego)
3)    charakteryzuje religię starożytnych Greków
4)    rozpoznaje osiągnięcia kulturowe starożytnych Greków.
IV Społeczeństwo, życie polityczne i kultura starożytnego Rzymu. Uczeń:
1)    charakteryzuje przemiany ustrojowe i społeczne (w tym problem niewolnictwa) w państwie rzymskim doby republiki oraz cesarstwa, z uwzględnieniem roli Juliusza Cezara i Oktawiana Augusta
2)    omawia charakter ekspansji rzymskiej i wyjaśnia ideę imperium rzymskiego
3)    charakteryzuje wierzenia religijne starożytnych Rzymian
4)    wyjaśnia genezę chrześcijaństwa i zmiany sytuacji chrześcijan w państwie rzymskim
5)    wyjaśnia wewnętrzne i zewnętrzne przyczyny upadku imperium rzymskiego i cesarstwa zachodniorzymskiego;
6) rozpoznaje osiągnięcia kulturowe starożytnych Rzymian.

V Bizancjum i świat islamu. Uczeń:
1)    lokalizuje w czasie i przestrzeni cesarstwo bizantyjskie i charakteryzuje jego osiągnięcia w zakresie kultury
2)    wyjaśnia genezę islamu i charakteryzuje główne zasady tej religii
3)    przedstawia główne kierunki ekspansji arabskiej
4)    opisuje charakterystyczne cechy kultury arabskiej.
VI. Europa wczesnego średniowiecza. Uczeń:
1)    opisuje zasięg terytorialny, organizację władzy, gospodarkę i kulturę państwa Franków, ze szczególnym uwzględnieniem polityki Karola Wielkiego
2)    charakteryzuje ideę cesarstwa karolińskiego i porównuje ją z ideą cesarstwa Ottonów
3)    opisuje proces tworzenia się państw w Europie, z uwzględnieniem ich chrystianizacji.
VII. Europa w okresie krucjat. Uczeń:
1)    wyjaśnia przyczyny rywalizacji papiestwa z cesarstwem o zwierzchnictwo nad średniowieczną Europą
2)    charakteryzuje uwarunkowania wypraw krzyżowych do Ziemi Świętej oraz przedstawia ich skutki.
VIII. Gospodarcze i społeczne realia średniowiecznej Europy. Uczeń:
1)    charakteryzuje funkcjonowanie władzy, struktur społecznych i gospodarki w systemie feudalnym
2)    opisuje charakterystyczne przejawy ożywienia społeczno-gospodarczego w Europie XT-XTTT w.

IX. Polska w okresie wczesnopiastowskim. Uczeń:
1)    wyjaśnia uwarunkowania powstania państwa polskiego i jego chrystianizacji, z uwzględnieniem roli Mieszka I i Bolesława Chrobrego
2)    opisuje zmiany terytorialne państwa polskiego w X-XII w.
X. Polska w okresie rozbicia dzielnicowego. Uczeń:
1)    wyjaśnia przyczyny polityczne i społeczno-gospodarcze oraz następstwa rozbicia dzielnicowego
2)    opisuje przemiany społeczno-gospodarcze na ziemiach polskich oraz ocenia społeczno-kulturowe skutki kolonizacji na prawie niemieckim
3)    charakteryzuje proces przezwyciężenia rozbicia politycznego ziem polskich, ze wskazaniem na rolę władców i Kościoła.
XI. Europa późnego średniowiecza. Uczeń:
1)    charakteryzuje przemiany społeczne i gospodarcze w Europie w późnym średniowieczu
2)    charakteryzuje następstwa upadku cesarstwa bizantyjskiego i ekspansji tureckiej dla Europy.
XII. Polska w XIV i XV w. Uczeń:
1)    opisuje proces zjednoczeniowy i zmiany terytorialne państwa polskiego w XIV i XV w.
2)    charakteryzuje rozwój monarchii stanowej w Polsce, uwzględniając strukturę społeczeństwa polskiego w późnym średniowieczu i rozwój przywilejów szlacheckich;
3)    wyjaśnia międzynarodowe i wewnętrzne uwarunkowania związków Polski z Węgrami i Litwą w XIV i XV w.
4)    charakteryzuje i ocenia stosunki polsko--krzyżackie na płaszczyźnie politycznej, gospodarczej i kulturowej.
XIII. Kultura średniowiecza. Uczeń:
1)    wyjaśnia uniwersalny charakter kultury średniowiecza, wskazując na wyjątkową rolę chrześcijaństwa
2)    rozpoznaje dokonania okresu średniowiecza w dziedzinie kultury, z uwzględnieniem dorobku polskiego średniowiecza
3)    określa znaczenie chrześcijaństwa w obrządku łacińskim dla rozwoju kultury polskiej
4)    charakteryzuje sztukę romańską i gotycką.
XIV. Odkrycia geograficzne i europejski kolonializm doby nowożytnej. Uczeń:
1)    charakteryzuje przyczyny i przebieg wypraw odkrywczych
2)    wyjaśnia wpływ wielkich odkryć geograficznych na społeczeństwo, gospodarkę i kulturę Europy oraz obszarów pozaeuropejskich.
XV Czasy renesansu. Uczeń:
1)    charakteryzuje główne prądy ideowe epoki
2)    rozpoznaj e dokonania twórców renesansowych w dziedzinie kultury
3)    charakteryzuje sztukę renesansową.
XVI. Reformacja i jej skutki. Uczeń:
1)    wyjaśnia religijne, polityczne, gospodarcze, społeczne, kulturowe uwarunkowania i następstwa reformacji, opisując jej główne nurty i postaci
2)    wyjaśnia rolę soboru trydenckiego i opisuje różne aspekty reformy Kościoła katolickiego;
3) opisuje mapę wyznaniową Europy w XVI w.

Popular posts from this blog

Pierwsza wojna światowa

    1915 , Kartka wydana w roku 1915 z jakiejś okazji Cesarza Franciszka Józefa. "Majątek i krew dla Cesarza Majątek i krew dla Ojczyzny" - tak brzmi napis na kartce. To tak jakby ludność wszystko co miała najcenniejszego zawierzyła swemu cesarzowi. Mała pomoc by się przydała. cesarz Franciszek Józef I wizytował Cieszyn (1851, 1880, 1890, 1906), w czasie trzech ostatnich wizyt sieddział na specjalnym tronie, który do dziś przechowywany jest w Kościele Jezusowym. zobaz więcej : broszura Cieszyn Mały Wiedeń https://www.archiwum.cieszyn.pl/?p=categoriesShow&iCategory=12 historia polskiego szkolnictwa w Cieszynie: http://sp1cieszyn.edu.pl/strona/historia-polskiego-szkolnictwa-powszechnego-w-cieszynie Matka ośmiorga dzieci opuszcza męża i przenosi się do Warszawy, by pisać poezję. Autorka bajki "O krasnoludkach i o sierotce Marysi" chorą córkę zamyka w szpitalu psychiatrycznym. Pochylająca się nad losem dzieci społeczniczka oddaje obcym ludziom własnego wnuka......

Klasa 5

Punktacja: 36 6 35 5+ 32 5 30 4+ 27 4 23 3+ 18 3 15 2+ 11 2 9 1+' klasa 5 punktacja Zadanie / max. liczba punktów do zdobycia 1 / 6 2 / 4 3 / 9 (w tym 2 pkt. na 6, niewliczane do punktacji) 4 / 4 (i ew. 2 pkt. ekstra ZA humor - niewliczane do punktacji na 5,6 etc. - w końcu humoru nie można wymagać od nikogo :) 5 14 (w tym 3 pkt. na 6, niewliczane do punktacji) razem 37 ale (jeśli dobrze pamiętam) przyjąłem, że 6 jest możliwa od 36 pkt zadanie I: BC ca AC Sprawdzian I: 490 p.n.e.- bitwa pod Maratonem, I wojna Greków z Persami 753 p.n.e. - legendarne założenie Rzymu 44 p.n.e. - śmierć Juliusza Cezara 1 rok n.e. - narodziny Jezusa Tabela: A (wersja podstawowa, na Bdb);  B (wersja rozszerzona o wyjaśnienia) Powyżej dwie tabele. Wykazy zawierają skrót wymaganych informacji.  Zastrzeżenie:  Kolorem czerwonym  oznaczono elementy, których znajomość może pomóc w uzyskaniu oceny  bardzo dob...

Klasa 6

Przygotowując się do lekcji, sprawdzianu, itd. możemy wykorzystać m.in. treści przygotowane przez Wiesława Zdziabka (zob.:  https://www.e-historia.com.pl/szkola-podstawowa-notatki-z-historii.html  i pod poniższymi linkami ) .  KLASA 6 R. I: Europa i świat - XVI w. 1. 1. PRZYCZYNY I PRZEBIEG WIELKICH ODKRYĆ GEOGRAFICZNYCH 1. 2. SKUTKI ODKRYĆ GEOGRAFICZNYCH 1. 3. ODRODZENIE 1. 4. SZTUKA RENESANSU 1. 5. REFORMACJA 1. 6. KONTRREFORMACJA I REFORMA WEWNĘTRZNA KOŚCIOŁA R. II 2. 1. DEMOKRACJA SZLACHECKA W POLSCE 2. 2. FOLWARK PAŃSZCZYŹNIANY 2. 3. POLSKA ZA PANOWANIA OSTATNICH JAGIELLONÓW 2. 4. RENESANS W POLSCE 2. 5. UNIA LUBELSKA I POCZĄTKI RZECZYPOSPOLITEJ OBOJGA NARODÓW 2. 6. REFORMACJA W POLSCE 2. 7. POLSKA MONARCHIĄ ELEKCYJNĄ R. III 3. 1. WOJNY Z ROSJĄ 3. 2. WOJNY POLSKO-SZWEDZKIE W PIERWSZEJ POŁOWIE XVII W. 3. 3. POWSTANIA KOZACKIE NA UKRAINIE 3. 4. POTOP SZWEDZKI 3. 5. WOJNY POLSKO-TURECKIE 3. 6. KRYZYS WEWNĘTRZNY RZECZYPOSPOLITEJ 3. 7. BAROK W EUROPIE I W POLSCE R. IV 4. ...