Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Trudne tematy

 


Trudne tematy:


jesteś nauczycielem, który chce przedstawić w sposób krótki, ale ciekawy i przystępny dla dziecka ok. 10 lat: w postaci tabelarycznej napisz o każdej postaci: wiek, w którym żyła, epoka, najdonioślejsze wydarzenie z jej życia; data związana z tym wydarzeniem; w 3 punktach najważniejsze dokonania ; od  3 ciekawostki: 


jesteś nauczycielem, który chce przedstawić w sposób krótki, ale ciekawy i przystępny dla dziecka ok. 10 lat: w postaci tabelarycznej napisz o każdej postaci: wiek, w którym żyła, epoka, najdonioślejsze wydarzenie z jej życia; data związana z tym wydarzeniem; w 3 punktach najważniejsze dokonania ; od 3 ciekawostki: . Stwórz tabelę z danymi: Postać Wiek / Epoka Najważniejsze wydarzenie Data wydarzenia Przyczyny / Skutki Inne ważne dokonania Ciekawostki Czego ma dotyczyć tabela? 



Najprostsze pytania jakie można zadać dziecku:



1. Czy lubisz lekcje historii? (w skali 1-6)

2. Jak często dowiadujemy się coś ciekawego (bardzo często, często, rzadko, bardzo rzadko)?

3. Jak często na zajęciach robimy coś śmiesznego lub nauczyciel żartuje? (bardzo często, często, rzadko, bardzo rzadko)

3. Czy m.in. z powodu ciekawostek i humoru zajęcia z historii są bardziej ciekawe niż pozostałe (też oceniane w skali 1-6)?

4. Czy nauczyiceli historii (lub jakiś inny) kiedykolwiek skrzywdził oceną lub komentarzem kogoś w klasie? Czy wobec tej osoby (lub innych) powtórzyło się to?

5. Czy chciałbyś by ktoś inny uczył historii w naszej szkole?



Podręcznik do klasy 5. (Wyd. Nowa Era rok, 2021; tożsamy z ed. 2026


s. 8: nasze n. "praszczury*", tj. "praludzie"

(https://wsjp.pl/haslo/podglad/50324/praszczur/5150118/w-rodzinie

s. 49: n. wojownicy, 

61: n. dyskobol, 

65: n. sportowcy*8 sztuk

77 - n. wilczyca karmiąca n. dzieci


Żaden z powyższych nie był okazją do żartów.


73 - Kolos z Rodos, stojący nad 



Stwórz tabelę, albo kilka tabel, które z myślą o uczniu ok. 10-letnim przedstawią następujące zagadnienia

Popular posts from this blog

Klasa 5

Sprawdzian I: 490 p.n.e.- bitwa pod Maratonem, I wojna Greków z Persami 753 p.n.e. - legendarne założenie Rzymu 44 p.n.e. - śmierć Juliusza Cezara 1 rok n.e. - narodziny Jezusa Tabela: A (wersja podstawowa, na Bdb);  B (wersja rozszerzona o wyjaśnienia) Powyżej dwie tabele. Wykazy zawierają skrót wymaganych informacji.  Zastrzeżenie:  Kolorem czerwonym  oznaczono elementy, których znajomość może pomóc w uzyskaniu oceny  bardzo dobrej Kolorem zielonym  oznaczono elementy, których opanowanie zaleca się na ocenę c elującą Elementy fioletowe i żółte  - wiedza prawie zupełnie zbędna i elementy dyskusyjne :) Sprawdzian nr I:  Zadanie I: Tabelka, luki Na podstawie powyższych tabel uzupełnij luki - tj.  ok. 10 najważniejszych postaci/ dat/ wydarzeń z historii (tematy 1.1-1.4; 2.1-2.2; 2.5; 3.2), wg powyższego schematu. Zadanie II: Uszereguj wydarzenia:  uluż w odpowiedniej kolejności wydarzenia (np. na osi czasu) od najstarszego do tego, które będzie najpóźniej Pierwszy człowiek w Europi

Pierwsza wojna światowa

Co będzie na sprawdzianie, etc.? Kilka (7) najważniejszych dat rocznych, np: Wybuch wojny Rewolucje w Rosji Przystąpienie USA do wojny Uporządkuj chronologię wydarzeń , spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.  Uporządkuj państwa ; po której stronie konfliktu walczyły? Wybierz 1 z 2 zaproponowanych zagadnień (łącznie jest 7 zagadnień- zob. podwykaz) i opisz w ok. 8 minipunktach (każdy punkt, to przynajmniej 3 fakty; ktoś, coś, gdzieś itp) Wspaniałe stulecie? U progu I wojny, miniwątki które można poruszyć: Europa, Austria i Cieszyn przeł. XIX i XX w. sytuacja gospodarcza, społelczna i geopolityczna Bałkany Panujący np. FJI - sielankowy portret rozwój przemysłu, szkolnictwa, przykłady Rywalizacja narodowa w różnych częściach Europy Austria 12 Narodów - jakich, kto prześladuje a kto prześladowany? Cieszyn sielankowy z piosenki Nohavicy Tesinska, tzn.? Konflikt polsko-niemiecki na Śl. Ciesz. -  Krwawa niedziela w Cieszynie itp. dyskryminacja Polaków Szkoły  Rota - genez

Klasa 4

Podstawa programowa (2024), cz. I: "KLASA IV I. Elementy historii rodzinnej i regionalnej.  Uczeń: 1) zbiera informacje na temat historii swojej rodziny, gromadzi pamiątki rodzinne i opowiada o nich; 2) poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje. II. Najważniejsze elementy polskiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń: 1) zna symbole narodowe (barwy, godło, hymn państwowy), najważniejsze święta narodowe i państwowe, potrafi wytłumaczyć ich znaczenie; 2) wiąże najważniejsze zabytki i symbole kultury polskiej z właściwymi regionami. III. Refleksja nad historią jako nauką. Uczeń: 1) wyjaśnia, na czym polega praca historyka; 2) wskazuje sposoby mierzenia czasu w historii i posługuje się pojęciami chronologicznymi; 3) rozpoznaje rodzaje źródeł historycznych; 4) odróżnia historię od dziejów legendarnych (....)". Punkt III. Rozwinięcie - Refleksja nad historią jako nauką: 1) Na czym p