
%20-%20zbli%C5%BC.png)
.jpg)
Założenia gry terenowej:
-
Uczestnicy:
-
7 drużyn (np. mieszanych klasowo dla integracji).
-
Każda drużyna startuje z innego punktu, aby uniknąć tłoku (system „pętli” – wszyscy odwiedzają te same miejsca, ale w różnej kolejności).
-
-
Trasa:
-
Długość: ok. 3–5 km po centrum Cieszyna.
-
Obejmuje 10 punktów: Studnia 3 braci, Kościół Marii Magdaleny, Rotunda i Pałac Habsburgów, Książnica Cieszyńska, Dom Narodowy, Ratusz, Tablica/Dąb przed Koperem, Transgraniczne Centrum Informacji, Plac Wolności, Pomnik Legionistów.
-
-
Forma zagadek:
-
Każdy punkt jest „zakodowany” w wierszowanej zagadce (rymowana łamigłówka), np.:
W podziemiu mennicy, nie władcy korony,
czekają księgi – skarby nie bronione.
Strzeże ich język dawnych pisarzy,
kto Kochanowskiego portret tam znajdzie, wygra w tej grze marzy. -
Zagadki prowadzą do celu, drużyna musi odnaleźć odpowiedni obiekt i wykonać zadanie.
-
-
Rodzaje zadań w punktach:
-
Odnalezienie szczegółu (np. tablicy, epitafium, płaskorzeźby).
-
Zrobienie zdjęcia (np. Rotunda z banknotem 20 zł).
-
Krótka notatka/odpowiedź (np. kto leży w grobowcu w Kościele Marii Magdaleny).
-
Elementy kreatywne (np. wymyślenie rymowanki o tramwaju cieszyńskim).
-
-
Czas trwania:
-
Około 2–2,5 godziny (łącznie ze startem, przejściem i metą).
-
-
Organizacja:
-
Start i meta np. przy II LO.
-
Każda drużyna dostaje kartę gry (mapę + miejsce na odpowiedzi).
-
Punkty mogą być nadzorowane przez nauczycieli/opiekunów lub rozwiązania dokumentowane zdjęciami.
-
-
Cel gry:
-
Integracja uczniów klas pierwszych i starszych.
-
Poznanie historii i zabytków Cieszyna.
-
Rozwijanie współpracy, spostrzegawczości i kreatywności.
-