Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Legendy Cieszyna

 


  • Radio Katowice na fali. Legendy Śląska Cieszyńskiego. 
  • Cztery śmierci https://podcasty.radio.katowice.pl/radio-katowice-na-fali-legendy-slaska-cieszynskiego-cztery-smierci/
  • Cieszyńska Szlarafia https://podcasty.radio.katowice.pl/radio-katowice-na-fali-legendy-slaska-cieszynskiego-cieszynska-szlarafia/
  • Meluzyna, https://podcasty.radio.katowice.pl/radio-katowice-na-fali-legendy-slaska-cieszynskiego-meluzyna/
  • Górki - https://podcasty.radio.katowice.pl/radio-katowice-na-fali-legendy-slaska-cieszynskiego-gorki/


"W Cieszynie mieszkał kiedyś człowiek, który nie mógł spać po nocach. Podczas wielu bezsennych godzin wypatrywał przez okno na Wyższej Bramie. Każdego dnia widok był podobny – spokojna ulica, na której z rzadka pojawiał się jakiś przechodzień. Lecz pewnej nocy przestraszył się okrutnie – na placu przed domami zobaczył cztery śmierci, ubrane w długie, białe prześcieradła. Jedna z nich utykała na jedną nogę.
„Kto zażyje biedrzińca, kto zażyje czercińca, kto zażyje dziechcińca, kto zażyje kozińca – tymu sie nie stanie nic!”*  - śpiewały.
Postaci długo tańcowały, a potem domawiały się, która uda się w jakim kierunku. Mężczyzna był coraz bardziej przerażony. W końcu ta kulawa powiedziała:
- Ja nie mogę iść daleko, więc zostanę tu, w mieście. Wy idźcie gdzieś dalej.
Trzy pozostałe śmierci rozeszły się, każda w innym kierunku. Na drugi dzień w Cieszynie odnotowano pierwszą ofiara cholery. Choroba toczyła się po całym regionie, ludzie umierali jak muchy, grabarze ledwo nadążali z pochówkami. Radni miejscy zabronili już nawet grać zmarłym konajączkę (muzykę żałobną), by nie wzbudzać w mieszkańcach jeszcze większego strachu przed śmiercią… 
Po jakimś czasie choroba ustała. Nie było w Cieszynie żadnego domu, w którym nie pochowano by kogoś z rodziny. Za to mężczyzna, który owego pamiętnego wieczora zobaczył śmierci, ocalał – przez cały czas panowania cholery zażywał dziechcińca, o którym śpiewały wówczas postaci. 
 
xxx Teksty legend: Wydział Kultury i Promocji Miasta Cieszyna, na podstawie: J Ondrusz, „Godki śląskie”, Ostrawa 1974, s. 164 ; tekst i foto: https://visitcieszyn.com/mapa-legendcieszyn?fbclid=IwAR0S_790U1Q4pOjh5IDkuTomwHpaq1W0Pa9kkW0KRe9svr1D_EJcwXgFKPM



Gaius Octavian Caesar Augustus Tribute I Rome
Galician Granddaugh
https://www.youtube.com/watch?v=VSk_kT9K4d0&ab_channel=GalicianGranddaughter%F0%9F%87%BA%F0%9F%87%A6



Popular posts from this blog

Klasa 5

Sprawdzian I: 490 p.n.e.- bitwa pod Maratonem, I wojna Greków z Persami 753 p.n.e. - legendarne założenie Rzymu 44 p.n.e. - śmierć Juliusza Cezara 1 rok n.e. - narodziny Jezusa Tabela: A (wersja podstawowa, na Bdb);  B (wersja rozszerzona o wyjaśnienia) Powyżej dwie tabele. Wykazy zawierają skrót wymaganych informacji.  Zastrzeżenie:  Kolorem czerwonym  oznaczono elementy, których znajomość może pomóc w uzyskaniu oceny  bardzo dobrej Kolorem zielonym  oznaczono elementy, których opanowanie zaleca się na ocenę c elującą Elementy fioletowe i żółte  - wiedza prawie zupełnie zbędna i elementy dyskusyjne :) Sprawdzian nr I:  Zadanie I: Tabelka, luki Na podstawie powyższych tabel uzupełnij luki - tj.  ok. 10 najważniejszych postaci/ dat/ wydarzeń z historii (tematy 1.1-1.4; 2.1-2.2; 2.5; 3.2), wg powyższego schematu. Zadanie II: Uszereguj wydarzenia:  uluż w odpowiedniej kolejności wydarzenia (np. na osi czasu) od najstarszego do tego, które będzie najpóźniej Pierwszy człowiek w Europi

Pierwsza wojna światowa

Co będzie na sprawdzianie, etc.? Kilka (7) najważniejszych dat rocznych, np: Wybuch wojny Rewolucje w Rosji Przystąpienie USA do wojny Uporządkuj chronologię wydarzeń , spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.  Uporządkuj państwa ; po której stronie konfliktu walczyły? Wybierz 1 z 2 zaproponowanych zagadnień (łącznie jest 7 zagadnień- zob. podwykaz) i opisz w ok. 8 minipunktach (każdy punkt, to przynajmniej 3 fakty; ktoś, coś, gdzieś itp) Wspaniałe stulecie? U progu I wojny, miniwątki które można poruszyć: Europa, Austria i Cieszyn przeł. XIX i XX w. sytuacja gospodarcza, społelczna i geopolityczna Bałkany Panujący np. FJI - sielankowy portret rozwój przemysłu, szkolnictwa, przykłady Rywalizacja narodowa w różnych częściach Europy Austria 12 Narodów - jakich, kto prześladuje a kto prześladowany? Cieszyn sielankowy z piosenki Nohavicy Tesinska, tzn.? Konflikt polsko-niemiecki na Śl. Ciesz. -  Krwawa niedziela w Cieszynie itp. dyskryminacja Polaków Szkoły  Rota - genez

Klasa 4

Podstawa programowa (2024), cz. I: "KLASA IV I. Elementy historii rodzinnej i regionalnej.  Uczeń: 1) zbiera informacje na temat historii swojej rodziny, gromadzi pamiątki rodzinne i opowiada o nich; 2) poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje. II. Najważniejsze elementy polskiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń: 1) zna symbole narodowe (barwy, godło, hymn państwowy), najważniejsze święta narodowe i państwowe, potrafi wytłumaczyć ich znaczenie; 2) wiąże najważniejsze zabytki i symbole kultury polskiej z właściwymi regionami. III. Refleksja nad historią jako nauką. Uczeń: 1) wyjaśnia, na czym polega praca historyka; 2) wskazuje sposoby mierzenia czasu w historii i posługuje się pojęciami chronologicznymi; 3) rozpoznaje rodzaje źródeł historycznych; 4) odróżnia historię od dziejów legendarnych (....)". Punkt III. Rozwinięcie - Refleksja nad historią jako nauką: 1) Na czym p