W tym roku wprawiamy się, zapoznajemy się z problematyką i formą. Może za rok, w klasie 8., uda nam się wysłać silną reprezentację z obecnej klasy 7.
Żeby uczniowie nie musieli się specjalnie przygotowywać za zakres tematyczny wybraliśmy to co przerabiali w klasie 6 (czyli w skrócie): Polska i świat w latach: 1700-1815.
Wyłowimy te osoby, które najwięcej pamiętają z zajęć i damy im szansę przygotować się do kolejnych etapów.
II. Zakres treści
Zakres treści Konkursu Przedmiotowego z Historii jest zgodny z treściami podstaw programowych dla przedmiotów Historia i społeczeństwo oraz Historia dla szkoły podstawowej. Obejmuje również treści wskazanych pozycji literatury. Wskazana literatura jest rozszerzeniem zakresu treści konkursu.
I. stopień
Zakres wiedzy i umiejętności oraz proponowanej literatury opracowuje szkolna komisja konkursowa zgodnie z § 6 regulaminu konkursu. Informację przekazuje dyrektor szkoły do 10 września 2025 r.
Zakres treści (podobny jak na drugi stopień), tj.
- 1. Europa w XVII i XVIII wieku:
- a) monarchia absolutna na przykładzie Francji Ludwika XIV;
- b) idee oświecenia w nauce, literaturze, architekturze i sztuce;
- c) reformy oświeceniowe w Prusach, Rosji i Austrii.
- 2. Rzeczpospolita Obojga Narodów w I połowie XVIII wieku:
- a) przejawy kryzysu państwa w epoce saskiej;
- b) pozycja międzynarodowa Rzeczypospolitej w czasach saskich.
- 3. Powstanie Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej:
- a) przyczyny i następstwa amerykańskiej wojny o niepodległość;
- b) wkład Polaków w walkę o niepodległość Stanów Zjednoczonych.
- 4. Wielka rewolucja we Francji:
- a) główne przyczyny rewolucji i jej rezultaty;
- b) Deklaracja praw człowieka i obywatela.
- 5. Rzeczpospolita w dobie stanisławowskiej:
- a) przykłady naprawy państwa za panowania Stanisława Augusta Poniatowskiego;
- b) obrady Sejmu Wielkiego oraz najważniejsze postanowienia Konstytucji 3 maja;
- c) konfederacja targowicka i jej następstwa;
- d) polskie oświecenie i przykłady sztuki okresu klasycyzmu.
- 6. Walka o utrzymanie niepodległości w ostatnich latach XVIII wieku:
- a) zmiany terytorialne w Rzeczpospolitej w czasie rozbiorów;
- b) przyczyny i skutki powstania kościuszkowskiego;
- c) przyczyny wewnętrzne i zewnętrzne upadku Rzeczypospolitej.
- 7. Epoka napoleońska:
- a) wojny napoleońskie;
- b) utworzenie Legionów Polskich we Włoszech;
- c) powstanie Księstwa Warszawskiego, jego ustrój i terytorium;
- d) przemiany polityczno-ustrojowe i społeczno-gospodarcze w Europie w okresie napoleońskim;
- e) postawy Polaków wobec Napoleona i stosunek Napoleona do sprawy polskiej.
- III. Proponowana literatura
- I stopień
- 1. Podręczniki do nauki historii dla szkół podstawowych.
- 2. Atlas historyczny. Od starożytności do współczesności. Nowa Era [lub inny].
Historia dla uczniów szkół podstawowych
Regulamin
Udział w konkursie jest dobrowolny.
Wszyscy uczniowie uczestniczą w konkursie na jednolitych zasadach.
Kryteria kwalifikacji uczestników do poszczególnych stopni konkursu dla uczniów szkół podstawowych:
1) do pierwszego stopnia przystępują uczniowie na zasadzie dobrowolności,
2) do drugiego stopnia kwalifikują się uczniowie, którzy na pierwszym stopniu uzyskali co najmniej 80% punktów możliwych do zdobycia,
3) do trzeciego stopnia kwalifikują się uczestnicy stopnia drugiego, którzy na tym stopniu uzyskali co najmniej 85% punktów możliwych do zdobycia.
4. Uczestnicy trzeciego stopnia mogą uzyskać tytuł laureata lub finalisty:
1) laureatami zostają uczestnicy, którzy uzyskali co najmniej 90% punktów możliwych do zdobycia,
2) finalistami zostają pozostali uczestnicy zakwalifikowani do trzeciego stopnia, którzy uzyskali co najmniej 50% punktów możliwych do zdobycia.
5. Uprawnienia laureatów oraz zasady wydawania zaświadczeń dla laureatów i finalistów konkursów.
1) Uprawnienia laureatów regulują przepisy następujących aktów prawnych: Ustawy o systemie oświaty oraz Ustawy Prawo oświatowe.
2) Laureat/finalista konkursu otrzymuje zaświadczenie potwierdzające nabycie określonych uprawnień, wydane przez Śląskiego Kuratora Oświaty zgodnie z 5 ust.1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji oraz sposobu przeprowadzania konkursów, turniejów i olimpiad.
6. Niestawienie się uczestnika konkursu w określonym terminie i miejscu jego przeprowadzania jest jednoznaczne z rezygnacją z udziału w konkursie. Dotyczy to również osób chorych.
Organizacja i przebieg konkursów
1. Za przeprowadzenie Wojewódzkich Konkursów Przedmiotowych dla uczniów szkół podstawowych woj. śląskiego w roku szkolnym 2025/2026 odpowiada Śląski Kurator Oświaty.
2. Ustala się trzy stopnie konkursu:
1) pierwszy stopień,
2) drugi stopień,
3) trzeci stopień.
Zgłoszenia szkoły do Wojewódzkich Konkursów Przedmiotowych dokonuje dyrektor szkoły przez wojewódzką platformę konkursową - Wojewódzkie Konkursy Przedmiotowe.
Wojewódzkie Konkursy Przedmiotowe zostaną przeprowadzone wyłącznie w formie pisemnej.
Uczestnicy konkursu zapisują rozwiązania zadań wyłącznie długopisem z niebieskim tuszem nieścieralnym. Zabrania się używania długopisu z czarnym tuszem, ołówków i korektorów.
Uczestnicy konkursu mogą wnieść do sali, w której odbywa się konkurs, małą butelkę wody. Butelkę należy postawić przy nodze stolika, zajmowanego przez uczestnika konkursu.
Uczestnik Wojewódzkiego Konkursu Przedmiotowego jest zobowiązany okazać przed wejściem do sali, w której odbywa się konkurs, ważną legitymację szkolną lub inny ważny dokument tożsamości ze zdjęciem.
W pracach komisji konkursowych na pierwszym i drugim stopniu mogą uczestniczyć w charakterze obserwatorów pracownicy Kuratorium Oświaty w Katowicach i pracownicy Regionalnych Ośrodków Doskonalenia Nauczycieli WOM w: Katowicach, Częstochowie, Rybniku i Bielsku-Białej.
W przypadku, gdy szkoła nie organizuje drugiego stopnia konkursu, uczeń bierze udział w konkursie organizowanym w innej szkole. Za zorganizowanie ww. możliwości odpowiada dyrektor szkoły macierzystej ucznia.
Za zapewnienie bezpieczeństwa uczestnikom konkursu, o których mowa w pkt. 9 i 10 oraz na trzecim stopniu konkursu, w czasie dojazdu do miejsca przeprowadzania konkursu, jego trwania, a także powrotu do szkoły odpowiada dyrektor szkoły, do której uczęszcza uczeń.
Przebieg drugiego stopnia.
1) Konkurs trwa 120 minut w przypadku języka polskiego i matematyki oraz 90 minut w przypadku pozostałych przedmiotów.
Informacja o miejscach organizacji trzeciego stopnia konkursu zostanie zamieszczona na stronach internetowych Regionalnych Ośrodków Doskonalenia Nauczycieli WOM oraz Kuratorium Oświaty w Katowicach do 7 stycznia 2026 r.
Przebieg konkursu na trzecim stopniu.
1) Konkurs trwa 120 minut w przypadku języka polskiego i matematyki oraz 90 minut w przypadku pozostałych przedmiotów.
Więcej informacji można znaleźć na stronie www Kuratorium w Katowicach https://liblink.pl/WqxQ7SQ3fD
Zakres wiedzy i umiejętności oraz proponowanej literatury na poszczególne stopnie konkursu
1. Wojewódzki Konkurs Przedmiotowy dla uczniów szkół podstawowych obejmuje i poszerza treści podstawy programowej kształcenia ogólnego z zajęć edukacyjnych, z których są organizowane konkursy przedmiotowe.
2. Szczegółowy zakres wiedzy i umiejętności wymagany na pierwszym stopniu konkursu ustala szkolna komisja konkursowa powołana przez dyrektora szkoły.
3. Zakres wiedzy i umiejętności na pierwszym stopniu konkursu obejmuje treści podstawy programowej kształcenia ogólnego dla klas IV-VIII z zajęć edukacyjnych, z których organizowany jest konkurs przedmiotowy.
4. Szczegółowy zakres wiedzy i umiejętności wymagany na drugim i trzecim stopniu konkursu oraz wykaz proponowanej literatury zawierają ZAŁĄCZNIKI OD NR 1A do 1L do Regulaminu WKP umieszczonego na stronie www Kuratorium Oświaty.