IPN, Nawrocki na SCI: https://www.youtube.com/watch?v=QD5Rk11C2XA
- I. II wojna światowa
- 6. 1. Wrzesień 1939 - kampania polska
- 6. 2. Ekspansja III Rzeszy i ZSRR
- 6. 3. Wojna Niemiec z ZSRS
- 6. 4. Polityka okupacyjna Niemiec
- 6. 5. Pozaeuropejskie teatry działań wojennych
- 6. 6. Droga do zwycięstwa
- 7. 1. Ziemie polskie pod okupacją
- 7. 2. Polskie władze na uchodźstwie
- 7. 3. Polskie Państwo Podziemne
- 7. 4. Powstanie Warszawskie
W parach można stworzyć Mini-prezentację w 7-10 slajdach dotyczącą dotyczący historii Polski lub świata
Prezentację będziemy musieli wygłosić (kiedyś) we dwójkę, tak że jedna osoba przedstawi minimum 3 slajdy; druga - pozostałe. Będziemy mieli ok. 12-15 minut na prezentację i 5 minut na test i podsumowanie. Łącznie niespełna 20 minut.
Prezentację tworzymy w parach; dzielimy się pracą jako:
- RESERCHER
- szuka i tworzy ok. 20 zdań, w których trzeba pokazać dany temat; rozkłada sobie to na ok. 5 kartek A4 w wordzie (które będą odpowiadały poszczególnym stronom prezentacji)
- układa to tworząc: 1 stronę wstępu (skąd i dlaczego?); ok. 3-5 rozwinięcia i 1 podsumowania (jakie skutki przyniosło)
- szuka ok. 5 kluczowych zdjęć/map na wolnej licencji, tak by na każdej stronie prezentacji było 1 lub maksymalnie 2 zdjęcia
- Układa notatkę w wordzie, która w 10-15 podpunktach ujmie kluczowe daty (ok. 1-4 szt.); postacie, itp
- GRAFIK / ŻARTOWNIŚ
- Montuje to w Canvie
- wyszukuje memy / tworzy własny; który służy za "okładkę prezentacji"
- poprawia treść prezentacji (zdania są zbyt długie, niepoprawne itp)
- Tworzy test w Kahoot lub podobnym programie, który zawiera 5-8 pytań. Odpowiedź, powinna być krótka: data, nazwisko, państwo, itp.
Idea:
Tworzę mini-prezentację składającą się z kilku slajdów.
- ok. 5 slajdów faktograficznych:
- na każdym mam 1 zdjęcie
- i ok. 4-6 punktów tekstu (8-10 wersów to absolutne maksimum)
- w każdym temacie musi być jak najmniej faktów, ale jak najwięcej faktów kluczowych, tj. ok. 1-3 daty; 1-3 postacie; 1-3 wydarzenia (nazwy własne)
- 2 slajdy z ciekawostkami na temat konkretnych postaci, czy epizodów
- może w obrębie danego tematu jest coś, co cię zainteresowało, albo coś, co budzi kontrowersje? Pokaż to!
- wyszukuję on-line 2-3 memy dotyczące tematu
- jeden musi być łatwy w odbiorze (tak by zrozumiał go niemal każdy), drugi może być trudniejszy;
- wyszukuję on-line ok. 3 interesujące filmy trwające ok. 5-15 minut, związane z zagadnieniem; dobrze gdyby były wśród nich:
- teledysk
- film z animacjami
- film załącz w postaci print screena i linka do YT, z napisem Obejrzyj koniecznie
- napisz z boku ze 3 komentarze/polecajki do każdego filmu
- "0:30 - upadek muru berlińskiego w 2 minuty"
- "1:50 - Gorbaczow to niezły żartowniś"
- "5:10 - Czarnobyl, a czy Wasi rodzice pili płyn Lugola?"
- całość wysyłam w postaci plików .jpg via Teams / Dziennik
| |||||||||||||||
10. | Początki władzy komunistów w Polsce | ||||||||||||||
11. | Powojenna odbudowa | ||||||||||||||
12. | Polska w czasach stalinizmu | ||||||||||||||
13. | Odwilż polityczna 1956 roku | ||||||||||||||
14. | Mała stabilizacja za Gomułki | ||||||||||||||
15. | Polska czasów Gierka | ||||||||||||||
16. | Narodziny „Solidarności” | ||||||||||||||
17. | Stan wojenny w Polsce | ||||||||||||||
| Ewentualnie:
| ||||||||||||||
- Pracujemy w pojedynkę lub w grupach (zależnie od ustaleń z nauczycielem)
- grupy max: 3 osobowe
- Wybieramy temat (chyba że nauczyciel już go nam wskazał)
- Poniżej lista tematów, klikając na dany link, dany temat się rozwinie, dzięki będziemy mogli wiedzieć, mniej więcej, co można omówić, jakie zagadnienia wchodzą w grę.
- Treści prezentacji:
- Nie trzeba danego tematu omówić "od deski do deski" - by starać się omówić jak najwięcej; można skupić się na jakimś wąskim zagadnieniu.
- Staramy się też by prezentacje nie były "szkolne" - sztampowe i nudne :).
- Z obszernej tematyki danej lekcji wybieramy zagadnienia, które są:
- najbardziej nas interesujące
- lub zagadnienie potencjalnie najciekawsze dla odbiorców.
- Na końcu jedynie wspomnieć, że oprócz tego działo się jeszcze parę innych rzeczy ważnych, o których nie mamy czasu się rozgadywać.
- Inspiracji szukamy np. na YT
- Forma (najważniejsze wskazówki techniczne)
- Prezentacja powinna trwać ok. 15 minut (nie mniej niż 12 nie więcej niż 17), w tym przerywnik filmowy
- dużo zdjęć/slajdów (optymalnie 7; min. 5, max 15)
- Prezentujemy głównie zdjęcia, mapy, etc.; które omawiamy w sposób interesujący
- mało tekstu
- Czy odbiorca jest w stanie przyswoić sobie z zainteresowaniem ścianę tekstu? Nie!
- max. 50- 100 słów (chyba że jest to rzadki przypadek, kiedy tekst/wyjaśnienie jest absolutnie niezbędny)
- nie wrzucamy rozbudowanych definicji (np. 2-3 akapity, skopiowane z Wikipedii)
- Wideo
- wskazane jest użycie krótkiego filmiku
- czas trwania: max 2-4 min.
- wideo może być, np. wstępem lub elementem rozładowującym napięcie
- wskazane jest by było zabawne i mądre jednocześnie
https://www.youtube.com/watch?v=l1BCbmSCcYM&list=PL3mposj9_bGtP4SiQwQMd2VX4dHIWxpnw&ab_channel=EuropeanNetworkRemembranceandSolidarity

