Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Plan pracy na rok szkolny 2025/2026

Plan pracy na rok szkolny 2025/2026 (luźny zarys w kilku punktach)

Planuję realizować podstawę programową oraz rozwijać pasje historyczne uczniów i troskę o dziedzictwo Małej i Dużej Ojczyzny m.in. poprzez:

  • rozbudowę i wykorzystanie autorskiej bazy edukacyjnej, otwartej platformy on-line, 
  • metody aktywizujące, takie jak debata oksfordzka, drama, mapa myśli, komiks....
  • autorskie spacery edukacyjne, zajęcia terenowe łączące elementy historii, historii sztuki, kultury (literatury) i przyrody
  • warsztaty ze źródłami: dawną prasą, mapami, pieśniami...
  • zadania twórcze: prace genealogiczne, posty i artykuły popularyzatorskie, recenzje, projekty grupowe...
  • projekty specjalne podejmowane we współpracy z Biblioteką i Samorządem II LO, lokalnymi instytucjami (np. O. PTH, Muzeum Śląska Cieszyńskiego).
  • koordynacje i realizację zadań edukacyjnych w ramach "Nocy Muzeów" w II LO,
  • kółko historyczne, a w jego ramach m.in. projekt "Wikiteka", edycja IV (II LO w Cieszynie jako jeden z niespełna 20 uczestników, partnerów Stowarzyszenia Wikipedia Polska),
  • udział w życiu lokalnej społeczności (uczestnictwo w wydarzeniach i obchodach)
  • popularyzację historii i działań szkoły poprzez współpracę z mediami (audycje radiowe w radiu "Anioł Beskidów", materiały filmowe, np. na portalu Ox.pl, artykuły etc.).


Plan pracy nauczyciela historii na rok szkolny 2025/2026

  1. Innowacyjne lekcje historii i zajęcia terenowe

    • kontynuowanie autorskiego cyklu spacerów edukacyjnych po Cieszynie i regionie („Śladami średniowiecznego miasta”, „Cieszyn czasów Austrii i I wojny światowej”, „Rządy totalitarne i ich ofiary” itd.);

    • rozwijanie interdyscyplinarnych lekcji w ruchu (historia + przyroda, historia + literatura).

  2. Nowoczesne metody dydaktyczne na lekcjach

    • wykorzystanie dramy, map myśli, pracy projektowej (np. kapsuła czasu, genealogie rodzinne, zadania filmowe),

    • praca ze źródłami historycznymi (dawna prasa, mapy, pieśni, materiały ikonograficzne i filmowe),

    • angażowanie uczniów w tworzenie własnych treści (prace pisemne, nagrania, prezentacje).

  3. Rozwijanie projektów specjalnych i współpracy z instytucjami

    • kontynuacja współpracy z Muzeum Historii Polski i realizacja nowych odsłon filmowego projektu „Felix Austria”;

    • angażowanie uczniów w projekty popularyzujące historię regionu („WikiBohaterowie”, lokalne miejsca pamięci);

    • organizacja wydarzeń i lekcji otwartych we współpracy z muzeami, bibliotekami i lokalnymi stowarzyszeniami.

  4. Popularyzacja historii i działalność środowiskowa

    • wygłaszanie wykładów otwartych dla nauczycieli i społeczności lokalnej;

    • udział w wydarzeniach kulturalnych, rekonstrukcjach i rocznicach historycznych (Brenna, Cieszyn, Warszawa);

    • współpraca z mediami (audycje radiowe, materiały filmowe, artykuły).

  5. Integracja historii z kulturą i sztuką

    • rozwijanie działań teatralnych w ramach „Domu Niezwykłych Opowieści” – spektakle oparte na historiach regionu;

    • kreacje sceniczne uczniów (drama na lekcjach, rekonstrukcje, opowieści historyczne);

    • łączenie historii z literaturą, muzyką i sztuką wizualną (piosenki historyczne, projekty multimedialne).

  6. Wychowanie obywatelskie i regionalne

    • podkreślanie znaczenia dziedzictwa lokalnego (drzewa-pomniki przyrody jako świadkowie historii, historia rodzin uczniów, bohaterowie regionu);

    • promowanie postaw aktywnego obywatelstwa i uczestnictwa w życiu społeczności lokalnej;

    • zachęcanie uczniów do badań nad własną „Małą Ojczyzną” i prezentacji ich efektów.