Plan pracy na rok szkolny 2025/2026 (luźny zarys w kilku punktach)
Planuję realizować podstawę programową oraz rozwijać pasje historyczne uczniów i troskę o dziedzictwo Małej i Dużej Ojczyzny m.in. poprzez:
- rozbudowę i wykorzystanie autorskiej bazy edukacyjnej, otwartej platformy on-line,
- metody aktywizujące, takie jak debata oksfordzka, drama, mapa myśli, komiks....
- autorskie spacery edukacyjne, zajęcia terenowe łączące elementy historii, historii sztuki, kultury (literatury) i przyrody
- warsztaty ze źródłami: dawną prasą, mapami, pieśniami...
- zadania twórcze: prace genealogiczne, posty i artykuły popularyzatorskie, recenzje, projekty grupowe...
- projekty specjalne podejmowane we współpracy z Biblioteką i Samorządem II LO, lokalnymi instytucjami (np. O. PTH, Muzeum Śląska Cieszyńskiego).
- koordynacje i realizację zadań edukacyjnych w ramach "Nocy Muzeów" w II LO,
- kółko historyczne, a w jego ramach m.in. projekt "Wikiteka", edycja IV (II LO w Cieszynie jako jeden z niespełna 20 uczestników, partnerów Stowarzyszenia Wikipedia Polska),
- udział w życiu lokalnej społeczności (uczestnictwo w wydarzeniach i obchodach)
- popularyzację historii i działań szkoły poprzez współpracę z mediami (audycje radiowe w radiu "Anioł Beskidów", materiały filmowe, np. na portalu Ox.pl, artykuły etc.).
Plan pracy nauczyciela historii na rok szkolny 2025/2026
- 
Innowacyjne lekcje historii i zajęcia terenowe - 
kontynuowanie autorskiego cyklu spacerów edukacyjnych po Cieszynie i regionie („Śladami średniowiecznego miasta”, „Cieszyn czasów Austrii i I wojny światowej”, „Rządy totalitarne i ich ofiary” itd.); 
- 
rozwijanie interdyscyplinarnych lekcji w ruchu (historia + przyroda, historia + literatura). 
 
- 
- 
Nowoczesne metody dydaktyczne na lekcjach - 
wykorzystanie dramy, map myśli, pracy projektowej (np. kapsuła czasu, genealogie rodzinne, zadania filmowe), 
- 
praca ze źródłami historycznymi (dawna prasa, mapy, pieśni, materiały ikonograficzne i filmowe), 
- 
angażowanie uczniów w tworzenie własnych treści (prace pisemne, nagrania, prezentacje). 
 
- 
- 
Rozwijanie projektów specjalnych i współpracy z instytucjami - 
kontynuacja współpracy z Muzeum Historii Polski i realizacja nowych odsłon filmowego projektu „Felix Austria”; 
- 
angażowanie uczniów w projekty popularyzujące historię regionu („WikiBohaterowie”, lokalne miejsca pamięci); 
- 
organizacja wydarzeń i lekcji otwartych we współpracy z muzeami, bibliotekami i lokalnymi stowarzyszeniami. 
 
- 
- 
Popularyzacja historii i działalność środowiskowa - 
wygłaszanie wykładów otwartych dla nauczycieli i społeczności lokalnej; 
- 
udział w wydarzeniach kulturalnych, rekonstrukcjach i rocznicach historycznych (Brenna, Cieszyn, Warszawa); 
- 
współpraca z mediami (audycje radiowe, materiały filmowe, artykuły). 
 
- 
- 
Integracja historii z kulturą i sztuką - 
rozwijanie działań teatralnych w ramach „Domu Niezwykłych Opowieści” – spektakle oparte na historiach regionu; 
- 
kreacje sceniczne uczniów (drama na lekcjach, rekonstrukcje, opowieści historyczne); 
- 
łączenie historii z literaturą, muzyką i sztuką wizualną (piosenki historyczne, projekty multimedialne). 
 
- 
- 
Wychowanie obywatelskie i regionalne 
- 
podkreślanie znaczenia dziedzictwa lokalnego (drzewa-pomniki przyrody jako świadkowie historii, historia rodzin uczniów, bohaterowie regionu); 
- 
promowanie postaw aktywnego obywatelstwa i uczestnictwa w życiu społeczności lokalnej; 
- 
zachęcanie uczniów do badań nad własną „Małą Ojczyzną” i prezentacji ich efektów. 
