Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Wielka wojna - zadanie 2025

Wielka wojna - zadanie
 
Zadanie składa się z 3 części (zob. numeracja rzymska poniżej. zadanie III: na celujący):
  • I. uzupełnij mapę o najważniejsze elementy historyczno-geograficzne związane z I wojną światową (ok. 30 sztuk), tj.: 
    • a) państwa biorące udział w wojnie (po której ze stron?), np. E, PC - ok. 12 sztuk
    • b) przebieg frontów - linie i daty: 1914, 1915, 1918
      • linie frontu z przełomu 1914/1915 i 1918 po dwie sztuki - front zachodni i wschodni (tutaj jeszcze rok 1915/1916); łącznie 5 sztuk
    • c) nazwy topograficzne związane z bitwami I wojny, 
    • Nanieś na mapę 12 najważniejszych punktów/ miejsc (miejsca bitew itd.):
  1. Sarajewo (Bośnia)
  2. Tannenberg/Grunwald
  3. Gorlice (Beskid Niski, w Połowie między Krakowem a Bieszczadami)
  4. Roktina (na Bukowinie)
  5. Kostiuchnówka (na Wołyniu)
  6. Gallipoli
  7. Marna
  8. Verdun
  9. Somma
  10. Ypres
  11. Brześć Litewski (n. Bugiem), miejsce rokowań
  12. Petersburg, miejsce przeprowadzenia rewolucji październikowej
d) Elementy dodatkowe: nanieś 3-5 elementów dodatkowych (jeśli chodziłeś na zajęcia to masz również naniesione elementy dekoracyjne i dodatkowe: Beczkę prochu na Bałkanach- jaka ich specyfika religijna i językowa, przebieg linii kolejowych przez teren Śląska Cieszyńskiego i Europy Środkowej to super!), etc. 

+ 5-15 punktów za estetykę
+ 5-10 za elementy dodatkowe

razem: 30 + 10=40 pkt

Pomocne mapy:
    
  

II. Znajdź rodaka! Bądź jak Sherlock Holmes! Odszukać swojego rodaka, który np. 111 lat temu, w czasie I wojny światowej, wyszedł z domu i nigdy do niego nie wrócił!
Może Twój pradziadek lub sąsiad (rodak z wioski/miasteczka...) walczył, bądź zginął na wojnie? Sprawdź i zapisz dane wybranych 3-5 osób, które: 
a) Osoba A pochodzi z Twojej miejscowości ; 
b) Osoba B pochodzi z Twojej miejscowości i nosi nazwisko na taką samą literę jak Twoje ; 
C) Osoba C- nosi nazwisko Twoje lub Twoich dziadków ; 
możesz dopisać jeszcze 2 inne osoby
- o każdej z osób napisz 2-3 informacje które znalazłeś (jakieś daty, np. zaginięcia, oddział, w którym służy itp.); Twoje przypuszczenie - gdzie mógł być ranny (np. front wschodni?)

Przeszukaj 2-3 z kilku baz danych pod kątem swojej miejscowości lub nazwiska krewnych i wykonaj polecenia. Odeślij kilka znalezionych przykładów i napisz coś więcej o jednej z postaci.





">Ciekawostka na marginesie: 
  • ok. pół miliona Polaków straciło życie w czasie I w. Światowej, walcząc w armiach zaborczych. Biorąc pod uwagę, iż łącznie powołano pod broń nawet 4-4,5 mln, można przyjąć, iż co dziesiąty powołany do wojska spoczął w mogile z dala od domu...
  • W armii austriackiej w I wojnie światowej wg. szacunków miało służyć ok. 40 tys. cieszyniaków, w tym kilkuset walczących, jako ochotnicy, u boku Austriaków, w Legionach Polskich.
  • Nasi przodkowie z zaboru austriackiego, którzy służyli w wojsku, mogą być wymienieni m.in. na tzw. Listach strat.
    • Pod pojęciem List strat funkcjonują dwa informatory: właściwe „Listy strat” (niem. Verlustlisten Österreich-Ungarn) i „Wiadomości o rannych i chorych” (niem. Nachrichten über Verwundete und Kranke).
    • W sumie publikacje te, ukazujące się w latach 1914-1919, zajmują ponad 78 000 stron, dlatego dziś korzystamy z wyszukiwarek
    Razem: 5*3 szt=15 +max. 10 punktów za większą ilość ludzi lub treści

    + 20 pkt

    IV. To koniec!: Zadanie przynieś w formie karty pracy (ew. dołącz kartę więcej) lub odeślij mi via Teams (w ostateczności na E-dziennik, jeśli nie ma innej możliwości) 
    wraz z kilkoma zdaniami komentarza. Co udało ci się odnaleźć? Z czego jesteś dumny/a? Jakie są Twoje refleksje na ten temat? 




    Punktacja główna:

     75    6
     65    5+
     60    5
     55    4+
     50    4
     45    3+
     40     3
     35    2+
     25    2
     20    1+'

    wstępna: (Dla I. terminu):
     55    6
     53    5+
     50    5
     45    4+
     40    4
     35    3+
     30    3
     25    2+
     20    2
     15    1+'


    Przykład pracy nr. 2:








      

    0:30-4:30:wybuch wojny  do 14:00: koniec I wojny
    (21:30-24: Śląsk Cieszyński): https://youtu.be/ezaRpM8aneI?si=2MVRNwof5yRImhcJ&t=30