Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Debata oksfordzka: Powstanie Warszawski - Głupota, zbrodnia, czy obowiązek?



Praca klasowa - debata oksfordzka: Powstanie Warszawski - Głupota, zbrodnia, czy obowiązek? ; debata będzie wyglądała analogicznie jak ta pod linkiem: https://koperlo.blogspot.com/2025/09/debata-oksfordzka.html

Każdy z 4 zawodników mówi przez 1-3 minuty, wypełniając swoje zadanie:

1. Mówca-wprowadzacz
2. M-Argumentaror
3. M-Kontratakujący
4. M-podsumowujący

Uczestnicy debaty muszą poświęcić w domu ok. 20-50 minut na przygotowanie (z dziadkiem albo Wiki lub AI) i 10 minut na naradę na lekcji.



⭐ WSKAZÓWKI I RADY DLA UCZESTNIKÓW
? Ogólne zasady dla wszystkich mówców
1. Czas przemówienia: 1–3 minuty — krótkie, konkretne, mocne.
2. Jeden główny przekaz: nie próbujcie powiedzieć 10 rzeczy naraz. Wybierzcie 1–2 najważniejsze punkty.
3. Historia + emocje + fakty:
fakty: daty, liczby, decyzje dowódców, źródła historyczne
emocje: relacje świadków, obraz życia ludności cywilnej
logika: wnioski, analiza skutków i alternatyw
4. Unikajcie oceniania ad personam: krytykujemy argument, nie osoby.
5. Język: prosty, klarowny, bez czytania z kartki.
6. Słuchanie przeciwnika: większość zwycięstwa zależy od tego, czy umiecie odpowiedzieć na to, co naprawdę powiedział.
7. Przygotowanie domowe:
Minimum 20 min – maksimum 50 min
Można pracować z dziadkiem/babcią, podręcznikiem, książką, Wiki, AI — wszystko OK.

Zasady ogólne:
  • Każdy zespół ma 4 osoby
  • Każda osoba ma od 1 do 3 minut na wypowiedź
  • Wypowiadamy się na przemian: Propozycja, Opozycja i tak dalej (łacznie 8 osób= wypowiedzi)
  • Podział ról:
    • Osoba 1. "Wprowadzacz": Definiuje temat; jakie jest stanowisko zespołu; i przedstawia ok. 2-3 pierwsze argumenty
    • Osoba 2. "Argumentator": Rozwija argumentacje, poprzednika, odwołuje się do konkretów (np. ze swojego doświadczenia, może powoływać się na autorytety, np. badaczy, przedstawia liczby etc.)
    • Osoba 3. "Kontratakujący": Kontratakuje. Przedstawia kontrargumenty do tego co mówili przeciwnicy (czyli musi wcześniej przygotować sobie co mogą powiedzieć)
    • Osoba 4. "Finalizator": Podsumowuje stanowisko drużyny; mówi co udało im sie wykazać, w którym miejscu przeciwnicy popełnili błędy. Apeluje o sprawiedliwy (kożystny dla swojej drużyny wyrok)
  • Publiczność głosuje, wydaje werdykt; ocenia poszczególne występy pod względem merytoryznym (trafność argumentów historycznych) i "oratorskim" (styl wypowiedzi)
  • Publiczność ocenia występujących, dając im od 0-3 punktów za:
    • Merytoryczność (argumenty)
    • Formę ich przedstawienia:
      • powinni 
        • nawiązywać kontakt z publicznością i przeciwnikami
        • gestykulować
        • intonować
        • unikać czytania z telefonu; a jeśli juz to dyskretnie, np. z kartki
    • razem daje to od 0 do 6, co odpowiada przybliżonej ocenie za występ



  
od 2:15: Mówcy- Debata oksfordzka w formacie AMPDO — film instruktażowy YouTube
Debata oksfordzka — jak ją zorganizować? (instruktaż, przykładowe tezy i wskazówki). YouTube
Debata pokazowa (Muzeum Józefa Piłsudskiego) — realne wystąpienia do analizy.

 



SZCZEGÓŁOWE RADY DLA KAŻDEGO MÓWCY

    • 1️⃣ Mówca wprowadzający (otwierający debatę)
    • Twoje zadanie:
  • Zdefiniować temat.
  • Ustawić kontekst historyczny.
  • Pokazać, o co naprawdę toczy się spór.
  • Postawić tezę swojej strony.
  • Co koniecznie musi się pojawić:
  • Krótka definicja Powstania Warszawskiego (daty, cel, skala).
  • Pytanie kluczowe: czy decyzja o powstaniu była obowiązkiem? zbrodnią? głupotą? czymś pośrodku?
  • Jasne stanowisko: „Nasza strona uważa, że…”.
    • Rady:
  • Nie wchodź w detale militarne — to zadanie mówcy argumentatora.
  • Mów spokojnie, logicznie, prostymi zdaniami.
  • Uważaj, by nie oceniać emocjonalnie, za to formułować precyzyjne tezy.

    • 2️⃣ Mówca argumentator (przedstawia główne argumenty)
    • Twoje zadanie:
  • Dać najtwardsze argumenty historyczne.
  • Wzmocnić tezę faktami, danymi, przykładami.
  • Zbudować logiczny szkielet całej debaty.
  • Co działa najlepiej:
  • 2–3 mocne argumenty, każdy zilustrowany konkretnym dowodem:
  • rozkaz „Godzina W”, struktura AK
  • liczby (straty cywilne, siły Niemców i powstańców)
  • stanowisko Bora-Komorowskiego, Okulickiego, Andersa, Stalina
  • alternatywy: czekać? wyjść z miasta? uderzyć na mniejszą skalę?
    • Rady:
  • Nie streszczaj podręcznika.
  • Każdy argument formułuj w trzech krokach:
  • TEZA → DOWÓD → WNIOSKOWANIE.
  • Nie „skacz po tematach”.

    • 3️⃣ Mówca kontratakujący (ripostujący, niszczy argumenty przeciwnika)
    • Twoje zadanie:
  • Obalić kluczowe twierdzenia strony przeciwnej.
  • Wskazać błędy logiczne, nieścisłości, nadinterpretacje.
  • Krótko wzmocnić własną linię argumentacji.
  • Najważniejsze umiejętności:
  • Słuchanie!
  • Wybór 2–3 argumentów przeciwnika, które naprawdę da się podważyć.
  • Elegancka riposta, bez ataków osobistych.
    • Rady:
  • Szybko streszczasz argument przeciwnika (1 zdanie), potem pokazujesz, dlaczego jest błędny.
  • Unikaj słów: „bzdura”, „nieprawda”, „to głupie”.
  • Zamiast tego: „Ten argument pomija fakt, że…”,
  • „To założenie jest niepełne, ponieważ…”.

    • 4️⃣ Mówca podsumowujący (zamyka debatę)
    • Twoje zadanie:
  • Pokazać, która strona mówiła sensowniej.
  • Wskazać najważniejszy konflikt argumentów.
  • Zostawić publiczność z jednym, mocnym zdaniem.
  • Technika:
  • Nie dodawaj nowych argumentów!
  • Podsumowujesz tylko to, co padło.
  • Wybierasz 2–3 najmocniejsze punkty swojej strony i mówisz, dlaczego wygrały.
    • Rady:
  • Mów jakbyś robił „uczciwy raport”, ale taki, który pokazuje przewagę twojego zespołu.
  • Zakończenie: retoryczne i krótkie, np.
  • „Dlatego decyzja o Powstaniu była przede wszystkim…”
KRYTERIA OCENY (jasne, punktowe)

  • 🟦 Podsumowanie – łączne kryteria oceniania
  • Dla każdego mówcy:
  •     + Ogólne kryteria wystąpienia (0–20 pkt) / 4
  •     Kryteria specyficzne dla jego roli (10–15 pkt, zależnie od roli)

🟩 OGÓLNE KRYTERIA OCENY WYSTĄPIENIA (dla każdego mówcy)
  • 1️⃣ Czas wypowiedzi (0–5 pkt)
    •     5 pkt – 2:00–3:00 min, płynnie wykorzystany czas, bez przerywania i rozwlekania
    •     4 pkt – 1:30-2 min,(0:45–1:00 min albo 3:00–3:20) lub zbyt długo (>3:00)
    •     3 pkt – 1-1:30 (np. 20–40 sekund) lub zbyt długo (>3:30)
    •     2 pkt – zbyt krótko (<1) lub zbyt długo (>4)
  • Wskazówka dla uczniów: Ćwiczcie w domu z budzikiem. Lepiej powiedzieć mniej, a spokojnie.
  • 2️⃣ Artykulacja i płynność mowy (0–5 pkt)
    •     5 pkt: Mowa wyraźna, tempo naturalne, brak „yyyy”, „nooo”, brak zacinania
    •     4 pkt: Drobne potknięcia, ale ogólnie zrozumiale
    •     3 pkt: Wyraźne trudności w mówieniu, nerwowe przerwy
    •     2 pkt: Tak niewyraźnie, że nie da się ocenić argumentów
  • 3️⃣ Mowa ciała i gestykulacja (0–5 pkt)
    •     5 pkt: kontakt wzrokowy; stabilna postawa
    •     4 pkt: Gesty naturalne, podkreślają argumenty; 
    •     3 pkt: ogólnie ok; Sporadyczne rozproszenia (przestępowanie, bawienie się długopisem), 
    •     0 pkt: Nadmiar nerwowych gestów lub całkowita „statua” ; Zachowania zakłócające (odwracanie się, wpatrywanie w podłogę cały czas)

  • 4️⃣ Korzystanie z notatek (0–5 pkt)
    •     5 pkt: Notatki minimalne, używane jako wsparcie; większość z pamięci
    •     4 pkt: Częste zerkanie, ale nadal kontrola nad wypowiedzią
    •     2 pkt: Czytanie z kartki przez większą część czasu
    •     1 pkt: Czytanie w całości (brak kontaktu z publicznością)
  • 1️⃣ Mówca wprowadzający (0–10 pkt)
    • Jasna definicja tematu – 0–3
    • Ustawienie kontekstu historycznego – 0–3
    • Precyzyjna teza strony – 0–2
    • Jasność, logika i ton – 0–2
  • 2️⃣ Mówca argumentator (0–15 pkt)
    • Liczba i jakość argumentów – 0–6
    • Adekwatne przykłady i fakty historyczne – 0–4
    • Logiczna struktura wypowiedzi – 0–3
    • Spójność z tezą drużyny – 0–2
  • 3️⃣ Mówca kontratakujący (0–15 pkt)
    • Adekwatny wybór argumentów przeciwnika – 0–4
    • Skuteczność riposty – 0–5
    • Kultura i elegancja językowa – 0–3
    • Wzmocnienie własnej tezy – 0–3
  • 4️⃣ Mówca podsumowujący (0–10 pkt)
    • Obiektywne streszczenie przebiegu debaty – 0–3
    • Celne wskazanie kluczowego sporu – 0–3
    • Przekonująca puenta – 0–2
    • Spójność z argumentacją drużyny – 0–2
  • Dodatkowe punkty (opcjonalnie +5)
    • Mówienie z pamięci, bez kartki
    • Płynność, dobre tempo
    • Odwaga i kultura dyskusji 

 
https://www.youtube.com/watch?v=_IzY4Rpll18&list=PLcF-jaSiTvnmcYBfO20KuOdfCbeUjziYG&index=11
od 9 minuty: https://www.youtube.com/watch?v=8JXr14M_Vzo

  

  
https://www.youtube.com/watch?v=lEIH5PAKJMg
Obłęd ’44. Szokujące kulisy wywołania Powstania Warszawskiego — Piotr Zychowicz https://www.youtube.com/watch?v=YIh5K7V4IxQ
Powstanie Warszawskie: bohaterstwo czy szaleństwo? | Debata AI / Projekt: Dialog https://www.youtube.com/watch?v=vXIUJmt7wVw
Powstanie warszawskie - błąd czy konieczność? / Uniwersytet Łódzki https://www.youtube.com/watch?v=fRCl_mT5V_E
















 s