Praca klasowa - debata oksfordzka: Powstanie Warszawski - Głupota, zbrodnia, czy obowiązek? ; debata będzie wyglądała analogicznie jak ta pod linkiem: https://koperlo.blogspot.com/2025/09/debata-oksfordzka.html
Każdy z 4 zawodników mówi przez 1-3 minuty, wypełniając swoje zadanie:
1. Mówca-wprowadzacz
2. M-Argumentaror
3. M-Kontratakujący
4. M-podsumowujący
⭐ WSKAZÓWKI I RADY DLA UCZESTNIKÓW
? Ogólne zasady dla wszystkich mówców
1. Czas przemówienia: 1–3 minuty — krótkie, konkretne, mocne.
2. Jeden główny przekaz: nie próbujcie powiedzieć 10 rzeczy naraz. Wybierzcie 1–2 najważniejsze punkty.
3. Historia + emocje + fakty:
fakty: daty, liczby, decyzje dowódców, źródła historyczne
emocje: relacje świadków, obraz życia ludności cywilnej
logika: wnioski, analiza skutków i alternatyw
4. Unikajcie oceniania ad personam: krytykujemy argument, nie osoby.
5. Język: prosty, klarowny, bez czytania z kartki.
6. Słuchanie przeciwnika: większość zwycięstwa zależy od tego, czy umiecie odpowiedzieć na to, co naprawdę powiedział.
7. Przygotowanie domowe:
Minimum 20 min – maksimum 50 min
Można pracować z dziadkiem/babcią, podręcznikiem, książką, Wiki, AI — wszystko OK.
Zasady ogólne:
- Każdy zespół ma 4 osoby
- Każda osoba ma od 1 do 3 minut na wypowiedź
- Wypowiadamy się na przemian: Propozycja, Opozycja i tak dalej (łacznie 8 osób= wypowiedzi)
- Podział ról:
- Osoba 1. "Wprowadzacz": Definiuje temat; jakie jest stanowisko zespołu; i przedstawia ok. 2-3 pierwsze argumenty
- Osoba 2. "Argumentator": Rozwija argumentacje, poprzednika, odwołuje się do konkretów (np. ze swojego doświadczenia, może powoływać się na autorytety, np. badaczy, przedstawia liczby etc.)
- Osoba 3. "Kontratakujący": Kontratakuje. Przedstawia kontrargumenty do tego co mówili przeciwnicy (czyli musi wcześniej przygotować sobie co mogą powiedzieć)
- Osoba 4. "Finalizator": Podsumowuje stanowisko drużyny; mówi co udało im sie wykazać, w którym miejscu przeciwnicy popełnili błędy. Apeluje o sprawiedliwy (kożystny dla swojej drużyny wyrok)
- Publiczność głosuje, wydaje werdykt; ocenia poszczególne występy pod względem merytoryznym (trafność argumentów historycznych) i "oratorskim" (styl wypowiedzi)
- Publiczność ocenia występujących, dając im od 0-3 punktów za:
- Merytoryczność (argumenty)
- Formę ich przedstawienia:
- powinni
- nawiązywać kontakt z publicznością i przeciwnikami
- gestykulować
- intonować
- unikać czytania z telefonu; a jeśli juz to dyskretnie, np. z kartki
- razem daje to od 0 do 6, co odpowiada przybliżonej ocenie za występ
od 2:15: Mówcy- Debata oksfordzka w formacie AMPDO — film instruktażowy YouTube
Debata oksfordzka — jak ją zorganizować? (instruktaż, przykładowe tezy i wskazówki). YouTubeDebata pokazowa (Muzeum Józefa Piłsudskiego) — realne wystąpienia do analizy.
SZCZEGÓŁOWE RADY DLA KAŻDEGO MÓWCY
- 1️⃣ Mówca wprowadzający (otwierający debatę)
- Twoje zadanie:
- Zdefiniować temat.
- Ustawić kontekst historyczny.
- Pokazać, o co naprawdę toczy się spór.
- Postawić tezę swojej strony.
- Co koniecznie musi się pojawić:
- Krótka definicja Powstania Warszawskiego (daty, cel, skala).
- Pytanie kluczowe: czy decyzja o powstaniu była obowiązkiem? zbrodnią? głupotą? czymś pośrodku?
- Jasne stanowisko: „Nasza strona uważa, że…”.
- Rady:
- Nie wchodź w detale militarne — to zadanie mówcy argumentatora.
- Mów spokojnie, logicznie, prostymi zdaniami.
- Uważaj, by nie oceniać emocjonalnie, za to formułować precyzyjne tezy.
- 2️⃣ Mówca argumentator (przedstawia główne argumenty)
- Twoje zadanie:
- Dać najtwardsze argumenty historyczne.
- Wzmocnić tezę faktami, danymi, przykładami.
- Zbudować logiczny szkielet całej debaty.
- Co działa najlepiej:
- 2–3 mocne argumenty, każdy zilustrowany konkretnym dowodem:
- rozkaz „Godzina W”, struktura AK
- liczby (straty cywilne, siły Niemców i powstańców)
- stanowisko Bora-Komorowskiego, Okulickiego, Andersa, Stalina
- alternatywy: czekać? wyjść z miasta? uderzyć na mniejszą skalę?
- Rady:
- Nie streszczaj podręcznika.
- Każdy argument formułuj w trzech krokach:
- TEZA → DOWÓD → WNIOSKOWANIE.
- Nie „skacz po tematach”.
- 3️⃣ Mówca kontratakujący (ripostujący, niszczy argumenty przeciwnika)
- Twoje zadanie:
- Obalić kluczowe twierdzenia strony przeciwnej.
- Wskazać błędy logiczne, nieścisłości, nadinterpretacje.
- Krótko wzmocnić własną linię argumentacji.
- Najważniejsze umiejętności:
- Słuchanie!
- Wybór 2–3 argumentów przeciwnika, które naprawdę da się podważyć.
- Elegancka riposta, bez ataków osobistych.
- Rady:
- Szybko streszczasz argument przeciwnika (1 zdanie), potem pokazujesz, dlaczego jest błędny.
- Unikaj słów: „bzdura”, „nieprawda”, „to głupie”.
- Zamiast tego: „Ten argument pomija fakt, że…”,
- „To założenie jest niepełne, ponieważ…”.
- 4️⃣ Mówca podsumowujący (zamyka debatę)
- Twoje zadanie:
- Pokazać, która strona mówiła sensowniej.
- Wskazać najważniejszy konflikt argumentów.
- Zostawić publiczność z jednym, mocnym zdaniem.
- Technika:
- Nie dodawaj nowych argumentów!
- Podsumowujesz tylko to, co padło.
- Wybierasz 2–3 najmocniejsze punkty swojej strony i mówisz, dlaczego wygrały.
- Rady:
- Mów jakbyś robił „uczciwy raport”, ale taki, który pokazuje przewagę twojego zespołu.
- Zakończenie: retoryczne i krótkie, np.
- „Dlatego decyzja o Powstaniu była przede wszystkim…”
- 🟦 Podsumowanie – łączne kryteria oceniania
- Dla każdego mówcy:
- + Ogólne kryteria wystąpienia (0–20 pkt) / 4
- Kryteria specyficzne dla jego roli (10–15 pkt, zależnie od roli)
🟩 OGÓLNE KRYTERIA OCENY WYSTĄPIENIA (dla każdego mówcy)
- 1️⃣ Czas wypowiedzi (0–5 pkt)
- 5 pkt – 2:00–3:00 min, płynnie wykorzystany czas, bez przerywania i rozwlekania
- 4 pkt – 1:30-2 min,(0:45–1:00 min albo 3:00–3:20) lub zbyt długo (>3:00)
- 3 pkt – 1-1:30 (np. 20–40 sekund) lub zbyt długo (>3:30)
- 2 pkt – zbyt krótko (<1) lub zbyt długo (>4)
- Wskazówka dla uczniów: Ćwiczcie w domu z budzikiem. Lepiej powiedzieć mniej, a spokojnie.
- 2️⃣ Artykulacja i płynność mowy (0–5 pkt)
- 5 pkt: Mowa wyraźna, tempo naturalne, brak „yyyy”, „nooo”, brak zacinania
- 4 pkt: Drobne potknięcia, ale ogólnie zrozumiale
- 3 pkt: Wyraźne trudności w mówieniu, nerwowe przerwy
- 2 pkt: Tak niewyraźnie, że nie da się ocenić argumentów
- 3️⃣ Mowa ciała i gestykulacja (0–5 pkt)
- 5 pkt: kontakt wzrokowy; stabilna postawa
- 4 pkt: Gesty naturalne, podkreślają argumenty;
- 3 pkt: ogólnie ok; Sporadyczne rozproszenia (przestępowanie, bawienie się długopisem),
- 0 pkt: Nadmiar nerwowych gestów lub całkowita „statua” ; Zachowania zakłócające (odwracanie się, wpatrywanie w podłogę cały czas)
- 4️⃣ Korzystanie z notatek (0–5 pkt)
- 5 pkt: Notatki minimalne, używane jako wsparcie; większość z pamięci
- 4 pkt: Częste zerkanie, ale nadal kontrola nad wypowiedzią
- 2 pkt: Czytanie z kartki przez większą część czasu
- 1 pkt: Czytanie w całości (brak kontaktu z publicznością)
- 1️⃣ Mówca wprowadzający (0–10 pkt)
- Jasna definicja tematu – 0–3
- Ustawienie kontekstu historycznego – 0–3
- Precyzyjna teza strony – 0–2
- Jasność, logika i ton – 0–2
- 2️⃣ Mówca argumentator (0–15 pkt)
- Liczba i jakość argumentów – 0–6
- Adekwatne przykłady i fakty historyczne – 0–4
- Logiczna struktura wypowiedzi – 0–3
- Spójność z tezą drużyny – 0–2
- 3️⃣ Mówca kontratakujący (0–15 pkt)
- Adekwatny wybór argumentów przeciwnika – 0–4
- Skuteczność riposty – 0–5
- Kultura i elegancja językowa – 0–3
- Wzmocnienie własnej tezy – 0–3
- 4️⃣ Mówca podsumowujący (0–10 pkt)
- Obiektywne streszczenie przebiegu debaty – 0–3
- Celne wskazanie kluczowego sporu – 0–3
- Przekonująca puenta – 0–2
- Spójność z argumentacją drużyny – 0–2
- Dodatkowe punkty (opcjonalnie +5)
- Mówienie z pamięci, bez kartki
- Płynność, dobre tempo
- Odwaga i kultura dyskusji
https://www.youtube.com/watch?v=_IzY4Rpll18&list=PLcF-jaSiTvnmcYBfO20KuOdfCbeUjziYG&index=11
od 9 minuty: https://www.youtube.com/watch?v=8JXr14M_Vzo
https://www.youtube.com/watch?v=lEIH5PAKJMg
Obłęd ’44. Szokujące kulisy wywołania Powstania Warszawskiego — Piotr Zychowicz https://www.youtube.com/watch?v=YIh5K7V4IxQ
Powstanie Warszawskie: bohaterstwo czy szaleństwo? | Debata AI / Projekt: Dialog https://www.youtube.com/watch?v=vXIUJmt7wVw
Powstanie warszawskie - błąd czy konieczność? / Uniwersytet Łódzki https://www.youtube.com/watch?v=fRCl_mT5V_E
s

