Praca - wideorozmowa - narodziny narodu i praca organiczna na ziemiach polskich (studium przypadku, a jakże... cieszyńskiego :)
Zadanie: wysłuchaj wideorozmów:
- 1. „Naród na kresach... przypadek cieszyński” | prof. Radosław Zenderowski (tylko od 2 do 6 minuty)
 - 2. „Narodziny polskich elit na Śląsku Cieszyńskim” | dr Michael Morys-Twarowski (ok. 25 minut)
 - 3. „Cieszyńska specjalność – Praca organiczna” | dr Michael Morys-Twarowski (wystarczy pierwsze 20 min)
 
Na wykonanie zadania mamy 2 lekcje; ale można sobie przesłuchać też fragment w domu, gdyby ktoś chciał się bardziej przyłożyć :) 
Informacja dla osób, które nie oddały pracy wykonywanej na zajęciach, pt. narodziny narodu i praca organiczna na ziemiach polskich, informacja tym ważniejsza, jeśli zależy im na ocenie końcowej z historii lub mają mniej niż 3 oceny lub inne zaległości (nie pisały sprawdzianów, nie oddały poprzednich prac)
Najpóźniej do środy/czwartku (zależnie od tego, kiedy mamy zajęcia, czy to: 7 czy 8.06.2023) trzeba nadrobić zaległości: 
1. w domu wysłuchać audycji 
2. rozpisać pracę na kartce a4 (Łącznie powinieneś mieć więc między 20 a 50 uwag, haseł, zdań)
i przynieść pracę na zajęciach
w przypadku nieoddania jej w powyższym terminie osoby te czeka kartkówka (a na niej, już zapowiadam: wypisz najważniejsze fakty i ciekawostki (10 szt) dotyczące zagadnień: a) powstanie styczniowe, b) Ziemie polskie po powstaniu styczniowym.
Linki i instrukcje pod adresem: https://koperlo.blogspot.com/2023/02/praca-klasowa-podcast.html
Instrukcje:
- Przed Tobą intensywne 60 minut audycji.
 - Interesuje nas 5 głównych zagadnień, które wytłuszczono poniżej.
 - 1. Akcja, bohaterowie
 - 2. Śląsk Cieszyński
 - 3. Polska
 - 4. Uwagi ogólne lub informacje o wydarzeniach w Austrii
 - 5. Praca organiczna (np. druga strona kartki)
 - Słuchaj uważnie,
 - Postaraj się wynotować jak najwięcej ciekawych lub ważnych informacji
 - możesz stosować formę np.
 - tabeli: strony w formie krzyża (my tak robimy na zajęciach)
 - mapy myśli lub tabeli
 - rozgałęziających się haseł wywoławczych
 - równoważników zdań
 - Postaraj się wynotować w każdej kategorii między 4 a 12 uwag.
 - uwagi mogą się "rozgałęziać": od ogółu do szczegółu
 - układ gałązek odchodzących od pnia
 - Na końcu: ponumeruj uwagi w numeracji ciągłej (całościowo - tak żeby)
 - Łącznie powinieneś mieć więc około 20 lub nawet 50 uwag/haseł
 - Ocena
 - jest zależna od ilości i "jakości" pracy
 - Orientacyjne kryteria*:
 - dop: 15-20 merytorycznych (ale mogą być też zabawne, jeśli nawiązują do realnych wydarzeń) uwag/haseł
 - dst - 25-30 uwag
 - dobry - 35-40 uwag
 - b. dobry - 45-50 uwagi
 - celujący ok. 60 uwag
 - * powyższy schemat jest podany jako wartość orientacyjna (ostateczna ocena należy do nauczyciela, który rozpatruje i ocenia każdą prace indywidualnie)
 - + 1 stopień dla kilku najlepszych prac, tj.
 - prac najbardziej wartościowych pod względem edukacyjnym (postaraj się by odbiorca miał jak najlepszy obraz wydarzeń) - 2-5 sztuk wyróżnień.
 - prac najlepiej "zaplanowanych", rozrysowanych (to jest o najlepszym układzie graficznym) - 2-5 sztuk wyróżnień.
 - prac, które uzupełniono o wartościowy, humorystyczny rysunek edukacyjny - 2-5 sztuk wyróżnień.
 - niższa praca (minimalnie: - 0,5 stopnia) dla prac niesamodzielnych, polegających na "przepisaniu" treści sugerowanych przez nauczyciela na zajęciach, treści podanych na stronie internetowej lub pracy przygotowanej przez innego ucznia
 
PS
Na marginesie pracy:
OTO INFORMACJE DODATKOWE - JAKO ROZSZERZENIE kontekstu
- Cztery etapy walki o polskość Śląska Cieszyńskiego:
 - kształtowanie się polskiej społeczności na Śląsku Cieszyńskim w latach 1848-1920 .
- Początki polskiego ruchu narodowego na Śląsku Cieszyńskim
 - Kim jesteśmy? Tożsamościowe dylematy mieszkańców Księstwa Cieszyńskiego...
 - „Polski my naród, polski my lud…”. Kontakty środowisk polskich ponad granicami...
 - Trzeci sektor zamiast powstań. Polskie stowarzyszenia w Księstwie Cieszyńskim w latach 1842–1918
 - (zob. więcej projekt: https://generacjapamieci.blogspot.com/p/jaka-droga-wioda-cieszyniakow-do.html
 
 
Przykłady prac
1....
- 1. .
 - ...
 - 4. ...
 - ..
 - 6. .
 - 7.....
 
2. S.
- 1. .
 - ...
 
3. E.
- 1. tłuste koty?
 - 2..
 
4. R.
- 1. K.
 
5. Przebieg 
- 1. P