Praca - wideorozmowa - narodziny narodu i praca organiczna na ziemiach polskich (studium przypadku, a jakże... cieszyńskiego :)
Zadanie: wysłuchaj wideorozmów:
- 1. „Naród na kresach... przypadek cieszyński” | prof. Radosław Zenderowski (tylko od 2 do 6 minuty)
- 2. „Narodziny polskich elit na Śląsku Cieszyńskim” | dr Michael Morys-Twarowski (ok. 25 minut)
- 3. „Cieszyńska specjalność – Praca organiczna” | dr Michael Morys-Twarowski (wystarczy pierwsze 20 min)
Na wykonanie zadania mamy 2 lekcje; ale można sobie przesłuchać też fragment w domu, gdyby ktoś chciał się bardziej przyłożyć :)
Informacja dla osób, które nie oddały pracy wykonywanej na zajęciach, pt. narodziny narodu i praca organiczna na ziemiach polskich, informacja tym ważniejsza, jeśli zależy im na ocenie końcowej z historii lub mają mniej niż 3 oceny lub inne zaległości (nie pisały sprawdzianów, nie oddały poprzednich prac)
Najpóźniej do środy/czwartku (zależnie od tego, kiedy mamy zajęcia, czy to: 7 czy 8.06.2023) trzeba nadrobić zaległości:
1. w domu wysłuchać audycji
2. rozpisać pracę na kartce a4 (Łącznie powinieneś mieć więc między 20 a 50 uwag, haseł, zdań)
i przynieść pracę na zajęciach
w przypadku nieoddania jej w powyższym terminie osoby te czeka kartkówka (a na niej, już zapowiadam: wypisz najważniejsze fakty i ciekawostki (10 szt) dotyczące zagadnień: a) powstanie styczniowe, b) Ziemie polskie po powstaniu styczniowym.
Linki i instrukcje pod adresem: https://koperlo.blogspot.com/2023/02/praca-klasowa-podcast.html
Instrukcje:
- Przed Tobą intensywne 60 minut audycji.
- Interesuje nas 5 głównych zagadnień, które wytłuszczono poniżej.
- 1. Akcja, bohaterowie
- 2. Śląsk Cieszyński
- 3. Polska
- 4. Uwagi ogólne lub informacje o wydarzeniach w Austrii
- 5. Praca organiczna (np. druga strona kartki)
- Słuchaj uważnie,
- Postaraj się wynotować jak najwięcej ciekawych lub ważnych informacji
- możesz stosować formę np.
- tabeli: strony w formie krzyża (my tak robimy na zajęciach)
- mapy myśli lub tabeli
- rozgałęziających się haseł wywoławczych
- równoważników zdań
- Postaraj się wynotować w każdej kategorii między 4 a 12 uwag.
- uwagi mogą się "rozgałęziać": od ogółu do szczegółu
- układ gałązek odchodzących od pnia
- Na końcu: ponumeruj uwagi w numeracji ciągłej (całościowo - tak żeby)
- Łącznie powinieneś mieć więc około 20 lub nawet 50 uwag/haseł
- Ocena
- jest zależna od ilości i "jakości" pracy
- Orientacyjne kryteria*:
- dop: 15-20 merytorycznych (ale mogą być też zabawne, jeśli nawiązują do realnych wydarzeń) uwag/haseł
- dst - 25-30 uwag
- dobry - 35-40 uwag
- b. dobry - 45-50 uwagi
- celujący ok. 60 uwag
- * powyższy schemat jest podany jako wartość orientacyjna (ostateczna ocena należy do nauczyciela, który rozpatruje i ocenia każdą prace indywidualnie)
- + 1 stopień dla kilku najlepszych prac, tj.
- prac najbardziej wartościowych pod względem edukacyjnym (postaraj się by odbiorca miał jak najlepszy obraz wydarzeń) - 2-5 sztuk wyróżnień.
- prac najlepiej "zaplanowanych", rozrysowanych (to jest o najlepszym układzie graficznym) - 2-5 sztuk wyróżnień.
- prac, które uzupełniono o wartościowy, humorystyczny rysunek edukacyjny - 2-5 sztuk wyróżnień.
- niższa praca (minimalnie: - 0,5 stopnia) dla prac niesamodzielnych, polegających na "przepisaniu" treści sugerowanych przez nauczyciela na zajęciach, treści podanych na stronie internetowej lub pracy przygotowanej przez innego ucznia
PS
Na marginesie pracy:
OTO INFORMACJE DODATKOWE - JAKO ROZSZERZENIE kontekstu
- Cztery etapy walki o polskość Śląska Cieszyńskiego:
- kształtowanie się polskiej społeczności na Śląsku Cieszyńskim w latach 1848-1920 .
- Początki polskiego ruchu narodowego na Śląsku Cieszyńskim
- Kim jesteśmy? Tożsamościowe dylematy mieszkańców Księstwa Cieszyńskiego...
- „Polski my naród, polski my lud…”. Kontakty środowisk polskich ponad granicami...
- Trzeci sektor zamiast powstań. Polskie stowarzyszenia w Księstwie Cieszyńskim w latach 1842–1918
- (zob. więcej projekt: https://generacjapamieci.blogspot.com/p/jaka-droga-wioda-cieszyniakow-do.html
Przykłady prac
1....
- 1. .
- ...
- 4. ...
- ..
- 6. .
- 7.....
2. S.
- 1. .
- ...
3. E.
- 1. tłuste koty?
- 2..
4. R.
- 1. K.
5. Przebieg
- 1. P