Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Praca - wideorozmowa - narodziny narodu i praca organiczna na ziemiach polskich - studium przypadku

Praca - wideorozmowa - narodziny narodu i praca organiczna na ziemiach polskich (studium przypadku, a jakże... cieszyńskiego :)


Zadanie: wysłuchaj wideorozmów:


 


Na wykonanie zadania mamy 2 lekcje; ale można sobie przesłuchać też fragment w domu, gdyby ktoś chciał się bardziej przyłożyć :) 

Informacja dla osób, które nie oddały pracy wykonywanej na zajęciach, pt. narodziny narodu i praca organiczna na ziemiach polskich, informacja tym ważniejsza, jeśli zależy im na ocenie końcowej z historii lub mają mniej niż 3 oceny lub inne zaległości (nie pisały sprawdzianów, nie oddały poprzednich prac)

Najpóźniej do środy/czwartku (zależnie od tego, kiedy mamy zajęcia, czy to: 7 czy 8.06.2023) trzeba nadrobić zaległości: 
1. w domu wysłuchać audycji 
2. rozpisać pracę na kartce a4 (Łącznie powinieneś mieć więc między 20 a 50 uwag, haseł, zdań)
i przynieść pracę na zajęciach

w przypadku nieoddania jej w powyższym terminie osoby te czeka kartkówka (a na niej, już zapowiadam: wypisz najważniejsze fakty i ciekawostki (10 szt) dotyczące zagadnień: a) powstanie styczniowe, b) Ziemie polskie po powstaniu styczniowym.

Linki i instrukcje pod adresem: https://koperlo.blogspot.com/2023/02/praca-klasowa-podcast.html

Instrukcje:
  • Przed Tobą intensywne 60 minut audycji. 
  • Interesuje nas 5 głównych zagadnień, które wytłuszczono poniżej. 
    • 1. Akcja, bohaterowie
    • 2. Śląsk Cieszyński 
    • 3. Polska 
    • 4. Uwagi ogólne lub informacje o wydarzeniach w Austrii
    • 5. Praca organiczna (np. druga strona kartki)
  • Słuchaj uważnie, 
  • Postaraj się wynotować jak najwięcej ciekawych lub ważnych informacji 
    • możesz stosować formę np. 
      • tabeli: strony w formie krzyża (my tak robimy na zajęciach)
      • mapy myśli lub tabeli
      • rozgałęziających się haseł wywoławczych
      • równoważników zdań 
  • Postaraj się wynotować w każdej kategorii między 4 a 12 uwag. 
    • uwagi mogą się "rozgałęziać": od ogółu do szczegółu
      • układ gałązek odchodzących od pnia
    • Na końcu: ponumeruj uwagi w numeracji ciągłej (całościowo - tak żeby)
  • Łącznie powinieneś mieć więc około 20 lub nawet 50 uwag/haseł
  • Ocena 
    • jest zależna od ilości i "jakości" pracy
  • Orientacyjne kryteria*:
    • dop: 15-20 merytorycznych (ale mogą być też zabawne, jeśli nawiązują do realnych wydarzeń) uwag/haseł
    • dst - 25-30 uwag
    • dobry - 35-40 uwag
    • b. dobry - 45-50 uwagi
    • celujący ok. 60 uwag
    • powyższy schemat jest podany jako wartość orientacyjna (ostateczna ocena należy do nauczyciela, który rozpatruje i ocenia każdą prace indywidualnie)
    • + 1 stopień dla kilku najlepszych prac, tj. 
      • prac najbardziej wartościowych pod względem edukacyjnym (postaraj się by odbiorca miał jak najlepszy obraz wydarzeń) - 2-5 sztuk wyróżnień.
      • prac najlepiej "zaplanowanych", rozrysowanych (to jest o najlepszym układzie graficznym) - 2-5 sztuk wyróżnień.
      • prac, które uzupełniono o wartościowy, humorystyczny rysunek edukacyjny - 2-5 sztuk wyróżnień.
    • niższa praca (minimalnie: - 0,5 stopnia) dla prac niesamodzielnych, polegających na "przepisaniu" treści sugerowanych przez nauczyciela na zajęciach, treści  podanych na stronie internetowej lub pracy przygotowanej przez innego ucznia
PS
Na marginesie pracy:






OTO INFORMACJE DODATKOWE - JAKO ROZSZERZENIE kontekstu

Przykłady prac

1....
  • 1. .
    • ...
  • 4. ...
    • ..
  • 6. .
    • 7.....
2. S.
  • 1. .
  • ...
3. E.
  • 1. tłuste koty?
  • 2..
4. R.
  • 1. K.
5. Przebieg 
  • 1. P


Popular posts from this blog

Pierwsza wojna światowa

Tutaj moje info o osobach, które walczyły 20 lat wcześniej na I wojnie: https://ojcowskidom.blogspot.com/2021/11/na-frontach-i-wojny-swiatowej.html Możemy szacować, iż żałobę z powodu śmierci domownika przeżywano wówczas, w co czwartym domu w Brennej i Górkach. Rodzin w Brennej i Górkach, które straciły bliskich na I wojnie było przeszło sto. Na I wojnie zginął przynajmniej co 20 mężczyzna z naszych wiosek, podczas gdy ranny mógł zostać nawet co czwarty lub piąty. Jeśli odejmiemy osoby niepełnoletnie i seniorów oraz inwalidów etc. i policzymy jedynie mężczyzn objętych poborem, wówczas liczby te wzrosną ok. dwukrotnie (!). Z rachunku tego wynika, iż tylko co drugi mężczyzna powołany na front I wojny światowej wrócił z niej cały i względnie zdrowy. Co będzie na sprawdzianie? Kilka (7) najważniejszych dat rocznych Wybuch wojny Rewolucje w Rosji Przystąpienie USA do wojny Uporządkuj chronologię wydarzeń , spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.  Uporządkuj państwa ; po k

Klasa 5

Klasa 5 R. I 1. 1. POCZĄTKI LUDZKOŚCI 1. 2. CYWILIZACJE MEZOPOTAMII 1. 3. STAROŻYTNY EGIPT 1. 4. STAROŻYTNY IZRAEL 1. 5. CYWILIZACJE INDII I CHIN 1. 6. NARODZINY I ROZWÓJ PISMA R. II 2. 1. ATENY I SPARTA 2. 2. WOJNY PERSKIE 2. 3. WIERZENIA RELIGIJNE STAROŻYTNYCH GREKÓW 2. 4. KULTURA STAROŻYTNYCH GREKÓW 2. 5. PODBOJE ALEKSANDRA WIELKIEGO R. III 3. 1. USTRÓJ POLITYCZNY STAROŻYTNEGO RZYMU 3. 2. POWSTANIE I UPADEK IMPERIUM RZYMSKIEGO 3. 3. KULTURA UMYSŁOWA I RELIGIA STAROŻYTNEGO RZYMU 3. 4. SZTUKA STAROŻYTNEGO RZYMU 3. 5. NARODZINY CHRZEŚCIJAŃSTWA R. IV 4. 1. BIZANCJUM 4. 2. NARODZINY ISLAMU 4. 3. NA GRUZACH CESARSTWA ZACHODNIEGO 4. 4. WALKA O WŁADZĘ NA ŚWIATEM CHRZEŚCIJAŃSKIM 4. 5. DZIEJE WYPRAW KRZYŻOWYCH R. V 5. 1. SPOŁECZEŃSTWO FEUDALNE 5. 2. STAN RYCERSKI 5. 3. MIESZCZANIE I CHŁOPI 5. 4. KOŚCIÓŁ W ŚREDNIOWIECZU 5. 5. SZTUKA ŚREDNIOWIECZNA R. VI 6. 1. PRADZIEJE ZIEM POLSKICH 6. 2. POCZĄTKI PAŃSTWA POLSKIEGO 6. 3. POLSKA POD PANOWANIEM BOLESŁAWA CHROBREGO 6. 4. KRYZYS PAŃSTWA PIERWSZYCH

Europa i świat doby Oświecenia

Na naszych zajęciach (wspólnie i/lub samodzielnie): 5. 1. Przemiany gospodarcze i społeczne w XVIII wieku 5. 2. Oświecenie 5. 3. Absolutyzm oświecony 5. 4. Wojna o niepodległość Stanów Zjednoczonych 5. 5. Wybuch Wielkiej Rewolucji Francuskiej 5. 6. Francja republiką - przemiany polityczne we Francji w latach 1973-1799     https://www.youtube.com/watch?v=zxYrqV1rFIA&ab_channel=By%C5%82osobie...%28HelloMaestro%29 7:27 Ziemniak i rozbiór Polski, Katarzyna Wielka, Maria Teresa "Byl Sobie Czlowiek" - Świat przyspiesza- Wynalazki, zmiany społeczno-gospodarcze i polityczne XIX wieku, m.in. Wiosna Ludów https://www.youtube.com/watch?v=vLqbldp2OPc&list=PLyJ5tp6WmjKj-lHgWpsK4-xqnpEDoezbi&index=23&ab_channel=FranciszekF1 5. 1. Jesteśmy drugą Anglią. Czego Goethe szuka na Śląsku? a) Muzy b) elfów c) zachodnich technologii Świat idzie naprzód, czyli Geothe na Śląsku, a my stajemy się drugą Anglią.   Porównaj wiersz Goethego w tłumaczeniu Szymborskiej:  https://wiersze.an