Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Praca - wideorozmowa - narodziny narodu i praca organiczna na ziemiach polskich - studium przypadku

Praca - wideorozmowa - narodziny narodu i praca organiczna na ziemiach polskich (studium przypadku, a jakże... cieszyńskiego :)


Zadanie: wysłuchaj wideorozmów:


 


Na wykonanie zadania mamy 2 lekcje; ale można sobie przesłuchać też fragment w domu, gdyby ktoś chciał się bardziej przyłożyć :) 

Informacja dla osób, które nie oddały pracy wykonywanej na zajęciach, pt. narodziny narodu i praca organiczna na ziemiach polskich, informacja tym ważniejsza, jeśli zależy im na ocenie końcowej z historii lub mają mniej niż 3 oceny lub inne zaległości (nie pisały sprawdzianów, nie oddały poprzednich prac)

Najpóźniej do środy/czwartku (zależnie od tego, kiedy mamy zajęcia, czy to: 7 czy 8.06.2023) trzeba nadrobić zaległości: 
1. w domu wysłuchać audycji 
2. rozpisać pracę na kartce a4 (Łącznie powinieneś mieć więc między 20 a 50 uwag, haseł, zdań)
i przynieść pracę na zajęciach

w przypadku nieoddania jej w powyższym terminie osoby te czeka kartkówka (a na niej, już zapowiadam: wypisz najważniejsze fakty i ciekawostki (10 szt) dotyczące zagadnień: a) powstanie styczniowe, b) Ziemie polskie po powstaniu styczniowym.

Linki i instrukcje pod adresem: https://koperlo.blogspot.com/2023/02/praca-klasowa-podcast.html

Instrukcje:
  • Przed Tobą intensywne 60 minut audycji. 
  • Interesuje nas 5 głównych zagadnień, które wytłuszczono poniżej. 
    • 1. Akcja, bohaterowie
    • 2. Śląsk Cieszyński 
    • 3. Polska 
    • 4. Uwagi ogólne lub informacje o wydarzeniach w Austrii
    • 5. Praca organiczna (np. druga strona kartki)
  • Słuchaj uważnie, 
  • Postaraj się wynotować jak najwięcej ciekawych lub ważnych informacji 
    • możesz stosować formę np. 
      • tabeli: strony w formie krzyża (my tak robimy na zajęciach)
      • mapy myśli lub tabeli
      • rozgałęziających się haseł wywoławczych
      • równoważników zdań 
  • Postaraj się wynotować w każdej kategorii między 4 a 12 uwag. 
    • uwagi mogą się "rozgałęziać": od ogółu do szczegółu
      • układ gałązek odchodzących od pnia
    • Na końcu: ponumeruj uwagi w numeracji ciągłej (całościowo - tak żeby)
  • Łącznie powinieneś mieć więc około 20 lub nawet 50 uwag/haseł
  • Ocena 
    • jest zależna od ilości i "jakości" pracy
  • Orientacyjne kryteria*:
    • dop: 15-20 merytorycznych (ale mogą być też zabawne, jeśli nawiązują do realnych wydarzeń) uwag/haseł
    • dst - 25-30 uwag
    • dobry - 35-40 uwag
    • b. dobry - 45-50 uwagi
    • celujący ok. 60 uwag
    • powyższy schemat jest podany jako wartość orientacyjna (ostateczna ocena należy do nauczyciela, który rozpatruje i ocenia każdą prace indywidualnie)
    • + 1 stopień dla kilku najlepszych prac, tj. 
      • prac najbardziej wartościowych pod względem edukacyjnym (postaraj się by odbiorca miał jak najlepszy obraz wydarzeń) - 2-5 sztuk wyróżnień.
      • prac najlepiej "zaplanowanych", rozrysowanych (to jest o najlepszym układzie graficznym) - 2-5 sztuk wyróżnień.
      • prac, które uzupełniono o wartościowy, humorystyczny rysunek edukacyjny - 2-5 sztuk wyróżnień.
    • niższa praca (minimalnie: - 0,5 stopnia) dla prac niesamodzielnych, polegających na "przepisaniu" treści sugerowanych przez nauczyciela na zajęciach, treści  podanych na stronie internetowej lub pracy przygotowanej przez innego ucznia
PS
Na marginesie pracy:






OTO INFORMACJE DODATKOWE - JAKO ROZSZERZENIE kontekstu

Przykłady prac

1....
  • 1. .
    • ...
  • 4. ...
    • ..
  • 6. .
    • 7.....
2. S.
  • 1. .
  • ...
3. E.
  • 1. tłuste koty?
  • 2..
4. R.
  • 1. K.
5. Przebieg 
  • 1. P


Popular posts from this blog

Klasa 5

Sprawdzian I: 490 p.n.e.- bitwa pod Maratonem, I wojna Greków z Persami 753 p.n.e. - legendarne założenie Rzymu 44 p.n.e. - śmierć Juliusza Cezara 1 rok n.e. - narodziny Jezusa Tabela: A (wersja podstawowa, na Bdb);  B (wersja rozszerzona o wyjaśnienia) Powyżej dwie tabele. Wykazy zawierają skrót wymaganych informacji.  Zastrzeżenie:  Kolorem czerwonym  oznaczono elementy, których znajomość może pomóc w uzyskaniu oceny  bardzo dobrej Kolorem zielonym  oznaczono elementy, których opanowanie zaleca się na ocenę c elującą Elementy fioletowe i żółte  - wiedza prawie zupełnie zbędna i elementy dyskusyjne :) Sprawdzian nr I:  Zadanie I: Tabelka, luki Na podstawie powyższych tabel uzupełnij luki - tj.  ok. 10 najważniejszych postaci/ dat/ wydarzeń z historii (tematy 1.1-1.4; 2.1-2.2; 2.5; 3.2), wg powyższego schematu. Zadanie II: Uszereguj wydarzenia:  uluż w odpowiedniej kolejności wydarzenia (np. na osi czasu) od najstarszego do tego, które będzie najpóźniej Pierwszy człowiek w Europi

Pierwsza wojna światowa

Co będzie na sprawdzianie, etc.? Kilka (7) najważniejszych dat rocznych, np: Wybuch wojny Rewolucje w Rosji Przystąpienie USA do wojny Uporządkuj chronologię wydarzeń , spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.  Uporządkuj państwa ; po której stronie konfliktu walczyły? Wybierz 1 z 2 zaproponowanych zagadnień (łącznie jest 7 zagadnień- zob. podwykaz) i opisz w ok. 8 minipunktach (każdy punkt, to przynajmniej 3 fakty; ktoś, coś, gdzieś itp) Wspaniałe stulecie? U progu I wojny, miniwątki które można poruszyć: Europa, Austria i Cieszyn przeł. XIX i XX w. sytuacja gospodarcza, społelczna i geopolityczna Bałkany Panujący np. FJI - sielankowy portret rozwój przemysłu, szkolnictwa, przykłady Rywalizacja narodowa w różnych częściach Europy Austria 12 Narodów - jakich, kto prześladuje a kto prześladowany? Cieszyn sielankowy z piosenki Nohavicy Tesinska, tzn.? Konflikt polsko-niemiecki na Śl. Ciesz. -  Krwawa niedziela w Cieszynie itp. dyskryminacja Polaków Szkoły  Rota - genez

Klasa 4

Podstawa programowa (2024), cz. I: "KLASA IV I. Elementy historii rodzinnej i regionalnej.  Uczeń: 1) zbiera informacje na temat historii swojej rodziny, gromadzi pamiątki rodzinne i opowiada o nich; 2) poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje. II. Najważniejsze elementy polskiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń: 1) zna symbole narodowe (barwy, godło, hymn państwowy), najważniejsze święta narodowe i państwowe, potrafi wytłumaczyć ich znaczenie; 2) wiąże najważniejsze zabytki i symbole kultury polskiej z właściwymi regionami. III. Refleksja nad historią jako nauką. Uczeń: 1) wyjaśnia, na czym polega praca historyka; 2) wskazuje sposoby mierzenia czasu w historii i posługuje się pojęciami chronologicznymi; 3) rozpoznaje rodzaje źródeł historycznych; 4) odróżnia historię od dziejów legendarnych (....)". Punkt III. Rozwinięcie - Refleksja nad historią jako nauką: 1) Na czym p