Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Ślązacy w wirze pracy narodowej

 Zaprawieni w pracy organicznej

  • Śląsko-cieszyńscy Polacy, pomimo wszelkich przeciwności (m.in. chłopskiego pochodzenia i różnic wyznaniowych), zdołali stworzyć siatkę organizacji oraz instytucji obsługujących wszystkie sfery życia publicznego. Mowa tu o: 
    • sieci szkół
    • organizacjach gospodarczych zapewniających środki na działalność narodową, 
    • stowarzyszeniach społecznych i związkach zawodowych (dbających o zapewnienie ludności polskiej należytych warunków rozwoju) 
    • oraz o stronnictwach politycznych reprezentujących wszystkie nurty obecne w polskim życiu narodowym.
  • Największym osiągnięciem cieszyńskich "budzicieli narodowych" był fakt, iż wychowali w XIX wieku kolejne dwa pokolenia w duchu polskim. Dzięki temu Śląsk zyskał własną elitę przywódczą plebejskiego pochodzenia (zob. drugie pokolenie działaczy narodowych), która poprowadziła społeczeństwo śląskie w XX wieku ku Polsce


 

2. poseł Jerzy Cienciała "Król Polski" z Mistrzowic, źródło: wikicomons.
3. Franciszek Górniak - wielki działacz narodowy pokolenia "organiczników", cieszyński "Self-made man", właściciel cegielni w Sibicy. Jako syn chłopski awansował "od pucybuta do milionera", tworząc od podstaw wielką fortunę, z której ogromne sumy przeznaczył na cele społeczności polskiej na Śląsku Cieszyńskim. Pomnikiem jego dzieła jest m.in. "Dom Narodowy w Cieszynie". Górniak był jednym z dwóch cieszyniaków, którzy przynależeli do tajnej Ligii Polskiej, skupiającej kilkuset najwybitniejszych polskich działaczy narodowych w całej Europie. Prywatnie przyjaźnił się z Jerzym Cienciałą "Królem Polskim" (z którym na łożu śmierci kazał się ożenić swej żonie). Fot. ze zbiorów MŚC, http://muzeumcieszyn.pl/images/baza/gorniak_franciszek.jpg.
3. Seria rozmów, poświęcona "Cieszyńskim drogom do Niepodległej" https://youtube.com/playlist?list=PLFdt6xlJ-XFq8bHhdB5j_kAxRU9HJ3Ihi

  • W ciągu niespełna 25 lat "wolności politycznych" (1869-1891), powstaje w Cieszynie, 
    • dzięki współpracy miejscowych katolików i ewangelików, 
    • 10. kluczowych polskich organizacji, które wymieniamy poniżej
    • do nich dołączają wkrótce następne organizacje: turystyczne (PTTS Beskid), sportowe (Siła, Sokół), paramilitarne (skauting, drużyny polowe Sokół), etc.
    • dołączają też instytucje: prywatne Gimnazjum Polskie (1895), czy Seminarium Nauczycielskie (1911)
  • Złota "10" Polskich organizacji:
    • Trzeba by wymyślić jakiś akronim :) R S B Kk Ke S K D N S
    • Oto dziedziny wokół, których organizowali się cieszyńscy Polacy: 
    • R- jak rolnictwo
      • Towarzystwo Rolnicze (1869), 
      • idea: rozwój wsi, unowocześnienie rolnictwa, wsparcie edukacji agronomicznej
    • S- jak stypendia
      • Towarzystwo Naukowej Pomocy (1872), 
      • idea: fundowanie stypendiów dla młodzieży polskiej ze Śląska
    • B- jak Bank
      • Towarzystwo Oszczędności i Zaliczek (1873), 
      • idea: bank spółdzielczy
      • udziałowcami oraz klientami głównie śląscy chłopi
      • nadwyżki finansowe przekazywane na cele społeczne i narodowe
    • Kk- jak książki katolickie
      • Dziedzictwo bł. Jana Sarkandra dla ludu polskiego na Śląsku (1873)
      • idea: wydawanie i dystrybucja katolickiej literatury religijnej i politycznej (w duchu narodowym)
      • propaguje myśl katolicką poprzez wydawnictwa religijne, 
      • z czasem propaguje również idee polskie na Ślasku, wydając np.: "Pana Tadeusza"
    • Ke- Książki ewangelickie
      • Towarzystwo Ewangelickiej Oświaty Ludowej (1881). 
      • idea: wydawanie i dystrybucja ewangelickiej literatury religijnej i politycznej (w duchu narodowym)
    • S, jak Szkoły
      • Macierz Szkolna dla Księstwa Cieszyńskiego (1885) 
      • celem było założenie prywatnych szkół polskich, w tym gimnazjum polskiego, 
      • a następnie prowadzenie prywatnych szkół polskich. 
      • spektakularne efekty pracy przyszły na przełomie XIX i XX wieku, kiedy Macierz stworzyła gęstą siatkę prywatnego szkolnictwa, na czele z dwoma gimnazjami:
        • Gimnazjum Macierzy Szkolnej Księstwa Cieszyńskiego w Cieszynie (1895); 
        • Gimnazjum Realnym im. Juliusza Słowackiego w Orłowej (1908) 
        • oraz męskim seminarium nauczycielskim (1910) 
    • K, jak konspiracyjne kółka młodzieży szkolnej
      • „Jedność (1886) 
      • zjednoczenie młodzieży polskiej w środowiskach niemieckich
      • tajna organizacja polskich uczniów w gimnazjach niemieckich Cieszyna 
    • D, jak dom dla organizacji polskich
      • Towarzystwo Domu Narodowego (1887) 
      • idea: praca na rzecz wybudowania budynku, polskiego domu kultury w Cieszynie
      • budynek powstał w 1901 roku 
      • skupiał kilkadziesiąt polskich organizacji
    • N, jak Nauczyciele
      • Polskie Kółko Pedagogiczne i Kółko Nadwiślańskie (1888) 
      • idea: współdziałąnie i samorozwój środowiska nauczycielskie
      • powstają Ustroniu, z inicjatywy nauczyciel Jerzy Kubisz założył 
      • w 1896 r. przekształciło się w Polskie Towarzystwo Pedagogiczne
      • Od 1892 roku organem polskich pedagogów był „Miesięcznik Pedagogiczny”.
    • S, jak Sport
      • Gniazdo Towarzystwa Gimnastycznego „Sokół” (1891)
      • organizacja przypominająca klub sportowy, o profilu narodowym
      • był to oddział istniejącego w GalicjiW roku z inicjatywy narodowców obu wyznań powstało pierwsze



Rozwój polskiej elity na Śląsku
  • W sprawy polityczne i narodowe na Śląsku Cieszyńskim angażowało się intensywnie w XIX wieku kilkadziesiąt zamożnych rodzin chłopskich, z których narodziła się z czasem pokolenie polskiej inteligencji, dla uproszczenia można podzielić działaczy polskich ze względów wyznaniowych lub urodzenia...
  • Etapy rozwoju polskiego ruchu narodowego:
    • trudne początki (1842-1861): 
      • absolutyzm itd. krępują i uniemożliwiają działalność - w sprawy polskie zaangażowanych jest intensywnie kilkanaście-kilkadziesiąt jednostek
    • zręby polskości (1861-1895): 
      • powstają wszystkie najważniejsze instytucje polskie; do grupki działaczy dołączają rzesze wychowanków szkół niemieckich, którzy nie chcą wyrzec się polskości
    • masowe poparcie dla polskości (1895-1914/18): 
      • ok. 20 lat, w których następuje umasowienie ruchów politycznych; 
      • ok. 1900 roku w sprawy polskie angażowało się już setki nauczycieli, księży, działaczy robotniczych itd., którzy swój entuzjazm przekazują tysiącom osób ze swojego kręgu wpływu. 
      • Umasowieniu ruchów politycznych sprzyjają m.in. demokratyzacja życia publicznego (I wybory powszechne: 1898 rok; w 1907 roku pierwsze powszechne i równe wybory do Rady Państwa)
  • Trzy pokolenia działaczy polskich na Śląsku Cieszyńskim (autorska koncepcja)
    • Pokolenie budzicieli (A) i twórców zrębów polskości na Śląsku, w tym pierwszych instytucji polskich (B): 
      • A: Paweł Salmach, Andrzej Cinciała, Jan Śliwka, 
      • B: Jerzy Cienciała ("Król Polski" , R. 1834), ks. Ignacy Świeży (1839), rolnik Jan Glajcar,
      • Polacy z zaborów: Ks. Leopold Otto
    • Pokolenie wielkich "organiczników", 
      • uczniowie/kontynuatorzy "budzicieli"
      • genialni organizatorzy
      • ludzie, którzy kształcili się w szkołach niemieckich, ale dołączyli do działalności środowiska polskiego w latach 80. i 90., m.in.
      • ludzie, którzy byli prawdziwymi "orkiestrami", współtworząc na raz kilkanaście organizacji społecznych
      • Cieszyniacy: bracia Jan i Franciszek Michejdowie, ks. Józef Londzin, nauczyciel i poeta Jan Kubisz, Hilary Filasiewiczbiznesmen Franciszek Górniak (R. 1854)
      • byli wśród nich też ludzie "z Polski": przybyły z Galicji Antoni Dyboski,
    • Pokolenie twórców Wolności
    • , twórców zrywu niepodległościowego, 
      • można je podzielić na dwa: 
      • A) Ojców-przywódców
        • pokolenie 30-40 latków, którzy w latach 1914-1920 - jako liderzy społeczni - ofiarnie przyczynili się do wskrzeszenia Polski
        • pokolenie pierwszych absolwentów "gimnazjum polskiego" i innych szkół Macierzy Szkolnej, którzy począwszy od ok. 1900 roku opuszczała polskie szkoły średnie zasilając grono inteligencji polskiej na Śląsku
        • np.: Jan Łysek (R. 1887), Fr. Barteczek i Ludwik Skrzypek (R. 1891)
      • B) Synów, nastolatków, którzy przelewali krew na polach bitew.
        • Pokolenie milenialsów, tj. złotej młodzieży, która w latach 1914-1920 własną krwią torowała drogę Śląska do Polski
        • pokolenie ludzi urodzonych ok. 1900 roku, którzy w wydarzeniach z lat 1914-1920 weszli jako ludzie nastoletni. 
        • większość z ok. 600 legionistów, należała do tej grupy

Popular posts from this blog

Klasa 5

Punktacja: 36 6 35 5+ 32 5 30 4+ 27 4 23 3+ 18 3 15 2+ 11 2 9 1+' klasa 5 punktacja Zadanie / max. liczba punktów do zdobycia 1 / 6 2 / 4 3 / 9 (w tym 2 pkt. na 6, niewliczane do punktacji) 4 / 4 (i ew. 2 pkt. ekstra ZA humor - niewliczane do punktacji na 5,6 etc. - w końcu humoru nie można wymagać od nikogo :) 5 14 (w tym 3 pkt. na 6, niewliczane do punktacji) razem 37 ale (jeśli dobrze pamiętam) przyjąłem, że 6 jest możliwa od 36 pkt zadanie I: BC ca AC Sprawdzian I: 490 p.n.e.- bitwa pod Maratonem, I wojna Greków z Persami 753 p.n.e. - legendarne założenie Rzymu 44 p.n.e. - śmierć Juliusza Cezara 1 rok n.e. - narodziny Jezusa Tabela: A (wersja podstawowa, na Bdb);  B (wersja rozszerzona o wyjaśnienia) Powyżej dwie tabele. Wykazy zawierają skrót wymaganych informacji.  Zastrzeżenie:  Kolorem czerwonym  oznaczono elementy, których znajomość może pomóc w uzyskaniu oceny  bardzo dobrej Kolorem zielonym

Pierwsza wojna światowa

Co będzie na sprawdzianie, etc.? Kilka (7) najważniejszych dat rocznych, np: Wybuch wojny Rewolucje w Rosji Przystąpienie USA do wojny Uporządkuj chronologię wydarzeń , spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.  Uporządkuj państwa ; po której stronie konfliktu walczyły? Wybierz 1 z 2 zaproponowanych zagadnień (łącznie jest 7 zagadnień- zob. podwykaz) i opisz w ok. 8 minipunktach (każdy punkt, to przynajmniej 3 fakty; ktoś, coś, gdzieś itp) Wspaniałe stulecie? U progu I wojny, miniwątki które można poruszyć: Europa, Austria i Cieszyn przeł. XIX i XX w. sytuacja gospodarcza, społelczna i geopolityczna Bałkany Panujący np. FJI - sielankowy portret rozwój przemysłu, szkolnictwa, przykłady Rywalizacja narodowa w różnych częściach Europy Austria 12 Narodów - jakich, kto prześladuje a kto prześladowany? Cieszyn sielankowy z piosenki Nohavicy Tesinska, tzn.? Konflikt polsko-niemiecki na Śl. Ciesz. -  Krwawa niedziela w Cieszynie itp. dyskryminacja Polaków Szkoły  Rota - genez

Klasa 4

Podstawa programowa (2024), cz. I: "KLASA IV I. Elementy historii rodzinnej i regionalnej.  Uczeń: 1) zbiera informacje na temat historii swojej rodziny, gromadzi pamiątki rodzinne i opowiada o nich; 2) poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje. II. Najważniejsze elementy polskiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń: 1) zna symbole narodowe (barwy, godło, hymn państwowy), najważniejsze święta narodowe i państwowe, potrafi wytłumaczyć ich znaczenie; 2) wiąże najważniejsze zabytki i symbole kultury polskiej z właściwymi regionami. III. Refleksja nad historią jako nauką. Uczeń: 1) wyjaśnia, na czym polega praca historyka; 2) wskazuje sposoby mierzenia czasu w historii i posługuje się pojęciami chronologicznymi; 3) rozpoznaje rodzaje źródeł historycznych; 4) odróżnia historię od dziejów legendarnych (....)". Punkt III. Rozwinięcie - Refleksja nad historią jako nauką: 1) Na czym p