Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Ślązacy w wirze pracy narodowej

 Zaprawieni w pracy organicznej

  • Śląsko-cieszyńscy Polacy, pomimo wszelkich przeciwności (m.in. chłopskiego pochodzenia i różnic wyznaniowych), zdołali stworzyć siatkę organizacji oraz instytucji obsługujących wszystkie sfery życia publicznego. Mowa tu o: 
    • sieci szkół
    • organizacjach gospodarczych zapewniających środki na działalność narodową, 
    • stowarzyszeniach społecznych i związkach zawodowych (dbających o zapewnienie ludności polskiej należytych warunków rozwoju) 
    • oraz o stronnictwach politycznych reprezentujących wszystkie nurty obecne w polskim życiu narodowym.
  • Największym osiągnięciem cieszyńskich "budzicieli narodowych" był fakt, iż wychowali w XIX wieku kolejne dwa pokolenia w duchu polskim. Dzięki temu Śląsk zyskał własną elitę przywódczą plebejskiego pochodzenia (zob. drugie pokolenie działaczy narodowych), która poprowadziła społeczeństwo śląskie w XX wieku ku Polsce


 

2. poseł Jerzy Cienciała "Król Polski" z Mistrzowic, źródło: wikicomons.
3. Franciszek Górniak - wielki działacz narodowy pokolenia "organiczników", cieszyński "Self-made man", właściciel cegielni w Sibicy. Jako syn chłopski awansował "od pucybuta do milionera", tworząc od podstaw wielką fortunę, z której ogromne sumy przeznaczył na cele społeczności polskiej na Śląsku Cieszyńskim. Pomnikiem jego dzieła jest m.in. "Dom Narodowy w Cieszynie". Górniak był jednym z dwóch cieszyniaków, którzy przynależeli do tajnej Ligii Polskiej, skupiającej kilkuset najwybitniejszych polskich działaczy narodowych w całej Europie. Prywatnie przyjaźnił się z Jerzym Cienciałą "Królem Polskim" (z którym na łożu śmierci kazał się ożenić swej żonie). Fot. ze zbiorów MŚC, http://muzeumcieszyn.pl/images/baza/gorniak_franciszek.jpg.
3. Seria rozmów, poświęcona "Cieszyńskim drogom do Niepodległej" https://youtube.com/playlist?list=PLFdt6xlJ-XFq8bHhdB5j_kAxRU9HJ3Ihi

  • W ciągu niespełna 25 lat "wolności politycznych" (1869-1891), powstaje w Cieszynie, 
    • dzięki współpracy miejscowych katolików i ewangelików, 
    • 10. kluczowych polskich organizacji, które wymieniamy poniżej
    • do nich dołączają wkrótce następne organizacje: turystyczne (PTTS Beskid), sportowe (Siła, Sokół), paramilitarne (skauting, drużyny polowe Sokół), etc.
    • dołączają też instytucje: prywatne Gimnazjum Polskie (1895), czy Seminarium Nauczycielskie (1911)
  • Złota "10" Polskich organizacji:
    • Trzeba by wymyślić jakiś akronim :) R S B Kk Ke S K D N S
    • Oto dziedziny wokół, których organizowali się cieszyńscy Polacy: 
    • R- jak rolnictwo
      • Towarzystwo Rolnicze (1869), 
      • idea: rozwój wsi, unowocześnienie rolnictwa, wsparcie edukacji agronomicznej
    • S- jak stypendia
      • Towarzystwo Naukowej Pomocy (1872), 
      • idea: fundowanie stypendiów dla młodzieży polskiej ze Śląska
    • B- jak Bank
      • Towarzystwo Oszczędności i Zaliczek (1873), 
      • idea: bank spółdzielczy
      • udziałowcami oraz klientami głównie śląscy chłopi
      • nadwyżki finansowe przekazywane na cele społeczne i narodowe
    • Kk- jak książki katolickie
      • Dziedzictwo bł. Jana Sarkandra dla ludu polskiego na Śląsku (1873)
      • idea: wydawanie i dystrybucja katolickiej literatury religijnej i politycznej (w duchu narodowym)
      • propaguje myśl katolicką poprzez wydawnictwa religijne, 
      • z czasem propaguje również idee polskie na Ślasku, wydając np.: "Pana Tadeusza"
    • Ke- Książki ewangelickie
      • Towarzystwo Ewangelickiej Oświaty Ludowej (1881). 
      • idea: wydawanie i dystrybucja ewangelickiej literatury religijnej i politycznej (w duchu narodowym)
    • S, jak Szkoły
      • Macierz Szkolna dla Księstwa Cieszyńskiego (1885) 
      • celem było założenie prywatnych szkół polskich, w tym gimnazjum polskiego, 
      • a następnie prowadzenie prywatnych szkół polskich. 
      • spektakularne efekty pracy przyszły na przełomie XIX i XX wieku, kiedy Macierz stworzyła gęstą siatkę prywatnego szkolnictwa, na czele z dwoma gimnazjami:
        • Gimnazjum Macierzy Szkolnej Księstwa Cieszyńskiego w Cieszynie (1895); 
        • Gimnazjum Realnym im. Juliusza Słowackiego w Orłowej (1908) 
        • oraz męskim seminarium nauczycielskim (1910) 
    • K, jak konspiracyjne kółka młodzieży szkolnej
      • „Jedność (1886) 
      • zjednoczenie młodzieży polskiej w środowiskach niemieckich
      • tajna organizacja polskich uczniów w gimnazjach niemieckich Cieszyna 
    • D, jak dom dla organizacji polskich
      • Towarzystwo Domu Narodowego (1887) 
      • idea: praca na rzecz wybudowania budynku, polskiego domu kultury w Cieszynie
      • budynek powstał w 1901 roku 
      • skupiał kilkadziesiąt polskich organizacji
    • N, jak Nauczyciele
      • Polskie Kółko Pedagogiczne i Kółko Nadwiślańskie (1888) 
      • idea: współdziałąnie i samorozwój środowiska nauczycielskie
      • powstają Ustroniu, z inicjatywy nauczyciel Jerzy Kubisz założył 
      • w 1896 r. przekształciło się w Polskie Towarzystwo Pedagogiczne
      • Od 1892 roku organem polskich pedagogów był „Miesięcznik Pedagogiczny”.
    • S, jak Sport
      • Gniazdo Towarzystwa Gimnastycznego „Sokół” (1891)
      • organizacja przypominająca klub sportowy, o profilu narodowym
      • był to oddział istniejącego w GalicjiW roku z inicjatywy narodowców obu wyznań powstało pierwsze



Rozwój polskiej elity na Śląsku
  • W sprawy polityczne i narodowe na Śląsku Cieszyńskim angażowało się intensywnie w XIX wieku kilkadziesiąt zamożnych rodzin chłopskich, z których narodziła się z czasem pokolenie polskiej inteligencji, dla uproszczenia można podzielić działaczy polskich ze względów wyznaniowych lub urodzenia...
  • Etapy rozwoju polskiego ruchu narodowego:
    • trudne początki (1842-1861): 
      • absolutyzm itd. krępują i uniemożliwiają działalność - w sprawy polskie zaangażowanych jest intensywnie kilkanaście-kilkadziesiąt jednostek
    • zręby polskości (1861-1895): 
      • powstają wszystkie najważniejsze instytucje polskie; do grupki działaczy dołączają rzesze wychowanków szkół niemieckich, którzy nie chcą wyrzec się polskości
    • masowe poparcie dla polskości (1895-1914/18): 
      • ok. 20 lat, w których następuje umasowienie ruchów politycznych; 
      • ok. 1900 roku w sprawy polskie angażowało się już setki nauczycieli, księży, działaczy robotniczych itd., którzy swój entuzjazm przekazują tysiącom osób ze swojego kręgu wpływu. 
      • Umasowieniu ruchów politycznych sprzyjają m.in. demokratyzacja życia publicznego (I wybory powszechne: 1898 rok; w 1907 roku pierwsze powszechne i równe wybory do Rady Państwa)
  • Trzy pokolenia działaczy polskich na Śląsku Cieszyńskim (autorska koncepcja)
    • Pokolenie budzicieli (A) i twórców zrębów polskości na Śląsku, w tym pierwszych instytucji polskich (B): 
      • A: Paweł Salmach, Andrzej Cinciała, Jan Śliwka, 
      • B: Jerzy Cienciała ("Król Polski" , R. 1834), ks. Ignacy Świeży (1839), rolnik Jan Glajcar,
      • Polacy z zaborów: Ks. Leopold Otto
    • Pokolenie wielkich "organiczników", 
      • uczniowie/kontynuatorzy "budzicieli"
      • genialni organizatorzy
      • ludzie, którzy kształcili się w szkołach niemieckich, ale dołączyli do działalności środowiska polskiego w latach 80. i 90., m.in.
      • ludzie, którzy byli prawdziwymi "orkiestrami", współtworząc na raz kilkanaście organizacji społecznych
      • Cieszyniacy: bracia Jan i Franciszek Michejdowie, ks. Józef Londzin, nauczyciel i poeta Jan Kubisz, Hilary Filasiewiczbiznesmen Franciszek Górniak (R. 1854)
      • byli wśród nich też ludzie "z Polski": przybyły z Galicji Antoni Dyboski,
    • Pokolenie twórców Wolności
    • , twórców zrywu niepodległościowego, 
      • można je podzielić na dwa: 
      • A) Ojców-przywódców
        • pokolenie 30-40 latków, którzy w latach 1914-1920 - jako liderzy społeczni - ofiarnie przyczynili się do wskrzeszenia Polski
        • pokolenie pierwszych absolwentów "gimnazjum polskiego" i innych szkół Macierzy Szkolnej, którzy począwszy od ok. 1900 roku opuszczała polskie szkoły średnie zasilając grono inteligencji polskiej na Śląsku
        • np.: Jan Łysek (R. 1887), Fr. Barteczek i Ludwik Skrzypek (R. 1891)
      • B) Synów, nastolatków, którzy przelewali krew na polach bitew.
        • Pokolenie milenialsów, tj. złotej młodzieży, która w latach 1914-1920 własną krwią torowała drogę Śląska do Polski
        • pokolenie ludzi urodzonych ok. 1900 roku, którzy w wydarzeniach z lat 1914-1920 weszli jako ludzie nastoletni. 
        • większość z ok. 600 legionistów, należała do tej grupy

Popular posts from this blog

Pierwsza wojna światowa

Tutaj moje info o osobach, które walczyły 20 lat wcześniej na I wojnie: https://ojcowskidom.blogspot.com/2021/11/na-frontach-i-wojny-swiatowej.html Możemy szacować, iż żałobę z powodu śmierci domownika przeżywano wówczas, w co czwartym domu w Brennej i Górkach. Rodzin w Brennej i Górkach, które straciły bliskich na I wojnie było przeszło sto. Na I wojnie zginął przynajmniej co 20 mężczyzna z naszych wiosek, podczas gdy ranny mógł zostać nawet co czwarty lub piąty. Jeśli odejmiemy osoby niepełnoletnie i seniorów oraz inwalidów etc. i policzymy jedynie mężczyzn objętych poborem, wówczas liczby te wzrosną ok. dwukrotnie (!). Z rachunku tego wynika, iż tylko co drugi mężczyzna powołany na front I wojny światowej wrócił z niej cały i względnie zdrowy. Co będzie na sprawdzianie? Kilka (7) najważniejszych dat rocznych Wybuch wojny Rewolucje w Rosji Przystąpienie USA do wojny Uporządkuj chronologię wydarzeń , spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.  Uporządkuj państwa ; po k

Klasa 5

Klasa 5 R. I 1. 1. POCZĄTKI LUDZKOŚCI 1. 2. CYWILIZACJE MEZOPOTAMII 1. 3. STAROŻYTNY EGIPT 1. 4. STAROŻYTNY IZRAEL 1. 5. CYWILIZACJE INDII I CHIN 1. 6. NARODZINY I ROZWÓJ PISMA R. II 2. 1. ATENY I SPARTA 2. 2. WOJNY PERSKIE 2. 3. WIERZENIA RELIGIJNE STAROŻYTNYCH GREKÓW 2. 4. KULTURA STAROŻYTNYCH GREKÓW 2. 5. PODBOJE ALEKSANDRA WIELKIEGO R. III 3. 1. USTRÓJ POLITYCZNY STAROŻYTNEGO RZYMU 3. 2. POWSTANIE I UPADEK IMPERIUM RZYMSKIEGO 3. 3. KULTURA UMYSŁOWA I RELIGIA STAROŻYTNEGO RZYMU 3. 4. SZTUKA STAROŻYTNEGO RZYMU 3. 5. NARODZINY CHRZEŚCIJAŃSTWA R. IV 4. 1. BIZANCJUM 4. 2. NARODZINY ISLAMU 4. 3. NA GRUZACH CESARSTWA ZACHODNIEGO 4. 4. WALKA O WŁADZĘ NA ŚWIATEM CHRZEŚCIJAŃSKIM 4. 5. DZIEJE WYPRAW KRZYŻOWYCH R. V 5. 1. SPOŁECZEŃSTWO FEUDALNE 5. 2. STAN RYCERSKI 5. 3. MIESZCZANIE I CHŁOPI 5. 4. KOŚCIÓŁ W ŚREDNIOWIECZU 5. 5. SZTUKA ŚREDNIOWIECZNA R. VI 6. 1. PRADZIEJE ZIEM POLSKICH 6. 2. POCZĄTKI PAŃSTWA POLSKIEGO 6. 3. POLSKA POD PANOWANIEM BOLESŁAWA CHROBREGO 6. 4. KRYZYS PAŃSTWA PIERWSZYCH

Europa i świat doby Oświecenia

Na naszych zajęciach (wspólnie i/lub samodzielnie): 5. 1. Przemiany gospodarcze i społeczne w XVIII wieku 5. 2. Oświecenie 5. 3. Absolutyzm oświecony 5. 4. Wojna o niepodległość Stanów Zjednoczonych 5. 5. Wybuch Wielkiej Rewolucji Francuskiej 5. 6. Francja republiką - przemiany polityczne we Francji w latach 1973-1799     https://www.youtube.com/watch?v=zxYrqV1rFIA&ab_channel=By%C5%82osobie...%28HelloMaestro%29 7:27 Ziemniak i rozbiór Polski, Katarzyna Wielka, Maria Teresa "Byl Sobie Czlowiek" - Świat przyspiesza- Wynalazki, zmiany społeczno-gospodarcze i polityczne XIX wieku, m.in. Wiosna Ludów https://www.youtube.com/watch?v=vLqbldp2OPc&list=PLyJ5tp6WmjKj-lHgWpsK4-xqnpEDoezbi&index=23&ab_channel=FranciszekF1 5. 1. Jesteśmy drugą Anglią. Czego Goethe szuka na Śląsku? a) Muzy b) elfów c) zachodnich technologii Świat idzie naprzód, czyli Geothe na Śląsku, a my stajemy się drugą Anglią.   Porównaj wiersz Goethego w tłumaczeniu Szymborskiej:  https://wiersze.an