Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

II.1. Atlantyda, minotaur, cyklopi i koń trojański, czyli pradzieje Hellady

Warunki naturalne Grecji. 

Kraina, którą dziś nazywamy Grecją jest położona na Płw. Bałkańskim i okolicznych wyspach; panuje tam klimat śródziemnomorski. Teren jest pokryty górami (Bałkany), występuje tam wiele zatok i wysp. W rezultacie jest tam niewiele ziemi uprawnej, natomiast linia brzegowa sprzyja rozwojowi żeglugi. 

1. Hellada składa się z trzech części:

  1. Wybrzeże Azji Mniejszej (tzw. Jonia)
  2. Wyspy Morza Jońskiego i Egejskiego oraz Kreta i Cypr,  
  3. Grecja "właściwa", tj. południowa część Półwyspu Bałkańskiego: wiele krain poprzecinanych łańcuchami górskimi, np.: Attyka i Tesalia (nad nią dominuje najwyższa góra – Olimp wysoka na blisko 2 tys. metrów n.p.m.),

Warunki naturalne (mało ziem uprawnych) powodują, że rolnictwo nie może być podstawą utrzymania Greków, którzy muszą polegać m.in na uprawie oliwek i winorośli oraz hodowli owiec, kóz i świń. Rozbudowana linia brzegowa (dużo zatok, półwyspów i wysp) sprawiła, iż mieszkańcy Grecji byli doskonałymi żeglarzami, a podstawą ich utrzymania stało się:

  • rybołówstwo
  • transport morski
  • handel

Warunki geograficzne (rozszerzenie)

    • silnie rozwinięta linia brzegowa - liczne zatoki, półwyspy i wyspy (np.: Kreta, Rodos, Lesbos), Morza: Jońskie, Śródziemne, Egejskie, Kreteńskie,
    • górzyste ukształtowanie terenu, brak żyznych gleb, klimat śródziemnomorski (ciepłe i suche lato, łagodna i deszczowa zima),
    • bogactwa naturalne - srebro w górach Laurion i marmury (Attyka), glinka ceramiczna,
    • zajęcia ludności - słabo rozwinięte rolnictwo z wyjątkiem upraw winorośli, oliwek, drzew figowych, jabłoni i grusz, handel, rzemiosło (ceramika), zajęcia związane z pracą na morzu.
    • Trzy części Hellady: 1) Wybrzeże Azji Mniejszej 2) Wyspy Morza Egejskiego 3) Grecja kontynentalna:
    • Grecja Północna - górzysty i nieurodzajny teren, za wyjątkiem wyjątkiem - równinnej, bogatej w zboże Tesalii, nad którą dominował Olimp (2817 m n.p.m.), 
    • Grecja Środkowa - krainy: Beocja z górami Parnasu, Attyka (a także m.in. Etolia, Eubea)
    • Grecja Południowa (górzysty półwysep Peloponez) - m.in. krainy: Achaja, Lokonia, Mesenia, (a także m.in. Arkadia, Argolida)


Najstarsze cywilizacje ludów przybyłych na tereny greckie

Polecam: Zobacz koniecznie pierwsze 5 minut filmu: Historia Grecji w 18 minut!


cywilizacja minojska lub egejska, funkcjonowała m.in. na Krecie (XVIII w.- II tysiąclecie p.n.e.) 

  • świetni żeglarze, 
  • znali pismo (Pismo Linearne A - niestety do dziś nieodczytane), 
  • wznosili wspaniałe pałace pozbawione elementów obronnych, stąd wniosek, iż byli potęgą morską 
  • (mit o królu Minosie, który rozkazał Dedalowi zbudować w Knossos labirynt dla swojego syna Minotaura), 
  • kres ich państwu położył kataklizm - wybuch wulkanu na wyspie Therra połączony z tsunami, którego fale wysokie na setki metrów spustoszyły śródziemnomorski świat. >>> W pamięci kolejnych pokoleń wydarzenia te zapisyały się prawdopodobnie jako mit o zatopieniu Atlantydy.
  • ok. 1450 r. – Kreta została podbita przez Mykeńczyków




♦ cywilizacja mykeńska 

  • powstała ok. 1600 r. p.n.e., jednym z największych ośrodków stały się Mykeny na Peloponezie (na północ od późniejszej Sparty)
  • ludy znad Dunaju (Achajowie) mówiące po grecku zajęły Mykeny na Peloponezie (Argolida) i Kretę 
  • przejęli sztukę i cywilizację minojską w II tysiącleciu p.n.e., zaadoptowali jej pismo do własnego języka (pismo linearne B, to pismo protogreckie, umiemy je odczytać!)
  • tworzyli wojownicze państwa-miasta, na których czele stali królowie (np. legendarny Agamennon)
  • Ich wojowniczość przeszła do legend, m.in. dzięki opowieściom Homera o wojnie trojańskiej (Iliada, Odyseja) 
  • wznosili obronne, monumentalne miasta i pałace
  • W Mykenach odnaleziono przypuszczany grób Agamemnona (tudzież skarbiec legendarnego króla Atreusza),
  • ich wojowniczość mogła doprowadzić do upadku, poprzedzonego licznymi wojnami domowymi, w rezultacie których siano zniszczenie.



Inspiracja:
źródło: https://www.youtube.com/watch?v=jhQsJ5DnEnw&ab_channel=Zurik23M



cywilizacja dorycka 

  • inwazje Dorów (Herakliów itd.), niszczą osłabione wojnami miasta Achajów
    • jest to część wędrówek Ludów Morza, które unicestwiły wszystkie państwa we wschodniej części Morza Śródziemnego (pustosząc również Anatolię, Bliski Wschód i Egipt)
    • Dorowie przybyli do Grecji znad Dunaju w kilku falach na przełomie XII i XI w. p.n.e. 

  • byli ludem bardzo prymitywnym, 
  • zapoczątkowali oni tzw. Wieki Ciemne, okres w którym nie powstawały żadne cenne poznawczo dzieła literackie itp, 
  • okres niemal 500-letniego milczenia źródeł historycznych (i - częściowo - archeologicznych).
  • Homer, opisując wojnę trojańską i zachowanie Achajów w istocie portretował Dorów (królowie śpiący z kozami i niewolnikami!)


Okres klasyczny w historii Grecji

Plemiona greckie zasiedliły obszar Hellady w trzech falach osadniczych: najpierw przybyli Dorowie, później Eolowie i Jonowie. Plemiona te nie założyły jednego państwa. 

Grecy mieszkali w polis - było to miasto-państwo oraz ziemie uprawne je otaczające. Największe polis stworzyły z czasem Sparta oraz Ateny. Miasta były otoczone murami. 


Narodziny polis: państwa-miasta, 

  • rządy w polis opierają się na wspólnocie obywatelskiej mieszczan i rolników z okolicznych wiosek/krainy.  
  • regulatorem życia publicznego jest prawo
  • Wyróżniano trzy grupy ludności: 1. obywatele; 2. cudzoziemcy, tzw. metojkowie i 3. niewolnicy
  • miasto-państwo rządzone jest przez wszystkich obywateli, 
    • Obywatele: 
      • mają prawo uczestnictwa w zgromadzeniach ludowych – zebraniach, na których podejmowano ważne decyzje, np. decydowano o wojnie i pokoju, obsadzie stanowisk urzędniczych
      • ALE: tylko oni mają udział w życiu politycznym 
      • byli nimi de facto tylko niektórzy miejscowi mężczyźni, 
      • nie byli obywatelami: niewolnicy, cudzoziemcy, kobiety i dzieci
      • m.in. wybierają urzędników (zazwyczaj na roczną kadencję), poprzez wybór lub losowanie
      • mają obowiązek walki i obrony państwa, 
      • łączyły ich wspólne wierzenia, prawa, obyczaje,
  • agora - rynek miasta/polis, centrum życia politycznego i religijnego,

Co łączyło wszystkich Greków? Oto elementy wspólne:

  • język oraz kultura
  • religia (panteon- "zbiór" Bogów), w tym mity i przywiązanie do korzystania z wyroczni (w tym słynnej Wyroczni Apollina w Delfach, gdzie wyroki oznajmiała wieszczka Pytia)
  • przekonanie o pochodzeniu od wspólnego przodka: Hellena
  • rozwiązania ustrojowe
  • umiejętności w zakresie żeglarstwa i handlu, udział w kolonizacji

Ustrój państw greckich

różne formy ustroju polis:

  • monarchia - „jedynowładztwo”, rządy jednego władcy (najczęściej dziedziczne)
  • oligarchia - rządy grupki (np. arystokracji),
  • demokracja - rządy wszystkich obywateli
    • w demokracji ważną rolę odgrywają demagodzy (demagog - „ten, który prowadzi lud”) - mówcy, którzy jako politycy próbują przekonać obywateli do swoich poglądów,
  • tyrania - rządy w polis zagarnięte przez jednostkę. Tyranami byli arystokraci, dążący do nieograniczonej władzy, pod jego kontrolą były wszystkie urzędy,


Kolonizacja grecka VIII-VI w. p.n.e.

  • Wielka Kolonizacja – proces planowego tworzenia przez Greków osad o charakterze rolniczo-handlowym poza Grecją
  • Czym była spowodowana? 
  • warunki geograficzne Grecji sprzyjały żeglarstwu, 
  • brak wystarczającej ilości żywności; pragnienie zdobycia ziemi pod uprawę zbóż, surowców mineralnych (miedź, cyna), drewna; 
  • ludność wypychały z kraju: przyrost naturalny oraz walka o władzę w poszczególnych poleis (przegrani musieli uchodzić z kraju)
  • miała duże znaczenie poprzez wpływ kultury i gospodarki greckiej na podbite ziemie, 
  • umożliwiła: udoskonalenie budowy okrętów, rozwój handlu, upowszechnienie pieniądza, sprowadzenie taniego zboża z kolonii do Grecji.
  • Kolonie greckie powstały m.in.
    • na wyspach Morza Śródziemnego, 
    • nad Morzem Czarnym, 
    • na południu Italii, w tym na Sycylii - tzw. Wielka Grecja
    • na południu dzisiejszej Francji 
    • w Afryce Północnej (Libia- Cyrenejka). 
  • Miasto zakładające kolonię nazywano metropolią. 
  • Utrzymywało ono ścisłe kontakty handlowe ze swoją kolonią. Z kolonii sprowadzano żywność i surowce naturalne, w zamian za wyroby rzemiosła itp.

Religia Greków


cechy charakterystyczne: 

    • politeizm - wielobóstwo
    • antropomorfizm – Grecy wyobrażali sobie bogów w postaci ludzkiej
    • podstawą wiedzy o bogach były mity  (opowieści, w których w sposób symboliczny przedstawiano początki świata oraz powiązania bogów i ludzi
    • w religii greckiej dużą rolę odgrywały wyrocznie – np. wyrocznia w Deflach
  • Najważniejsi bogowie olimpijscy:
    • Zeus – najważniejszy wśród bogów greckich
    • Hera  – opiekunka ogniska domowego
    • Hades – bóg świata zmarłych
    • Apollo – bóg muzyki i poezji
    • Posejdon – bóg wody, morza
    • Afrodyta  – bogini miłości
    • Dionizos – bóg wina i płodnych sił natury
    • Atena  – bogini mądrości i opiekunka Aten
    • Hermes  – opiekun handlu oraz patron kuców i złodziei
    • Hefajstos – złota, kowali i złotników



Ciekawe rozszerzenie wiadomości:

https://www.edukator.pl/resources/page/grecja-starozytna/1011


(oprac. na podstawie podręcznika: "Poznać Przeszłość, kl. I", źródło: https://www.e-historia.com.pl/)



"Około 1200 roku p.n.e państwo Hetytów upadło pod uderzeniem tzw. ludów morskich. W ramach przemieszczania się licznych zespołów plemiennych, których historycy nie wahają się określać mianem-drugiej wielkiej wędrówki ludów na lądzie euroazjatyckim.
Ta druga wędrówka z XIII wieku p.n.e. zaczęła się gdzieś w Azji Środkowej, na jej niezmierzonych stepach. Pchnięci siłą o nieznanych wektorach, przyspieszyli Ariowie inwazję na subkontynent indyjski, a Medowie i Persowie runęli na Iran . Dalej ku zachodowi pojawiły się ludy iliryjskie. Pod ich naciskiem drgneli zamieszkujący północne części Półwyspu Bałkańskiego Frygowie i Trakowie.
Gdzieś przed 1230 rokiem p.n.e. stawili im czoło Achajowie (były to czasy Achillesa, Nestora, Odysa, Agamemnona... ). Mętne dane mówią o bitwie w dolinie Wardaru, którą Achajowie przegrali. Wyglądało na to,że nad tymi wszystkimi dzielnymi Achillesami zawisnął topór... Ale nie.. Celem zasadniczym ludów morskich nie była Grecja, lecz azjatyckie państwa Bliskiego Wschodu, a w
najdalszym punkcie: Egipt. Z tego patrząc punktu-bitwa nad Aksiosem(Wardarem) miała zadanie raczej zabezpieczające drogę do Azji Mniejszej. Krótko mówiąc niedawni wrogowie dogadali się: Wyruszą wspólnie. Achajom do grabienia przypadnie Wilusa/Troja, wraz z przyległościami, a Trakom i Frygom reszta... Priam -król Troi zaapelował o Hetycką pomoc. Hetyci próbowali jej udzielić za pośrednictwem Luków, Pizydów, Myzów
... Sami nie mogli udzielić interweniować gdyż w ich granice już wtargnęły ludy morza. Osamotniona Wilusa-Troja, po heroicznym oporze padła. Achajowie, palą, jak zwyczaj karze miasto, a ludzi uprowadzają w niewolę...
Tymczasem ludy morskie posuwają się powoli, ale systematycznie... Na tronie hetyckim zasiadał wtedy Suppiluliumas II. Zaapelował on do sąsiadów o pomoc. Asyria nie widziała interesu w obronie Hetytów. Babilonia była bezsilna, a na pomoc Egiptu też trudno było liczyć, po śmierci faraona Menemptaha I państwo popadło w kolejny okres niemocy i walk wewnętrznych faraonów uzurpatorów.
Plemiona najeźdźców wyprawiły się już na wyspę Alasiję (Cypr), zajęły ją , tym samym odcinając Hatti od Egiptu. Król hetycki wezwał flotę Ugarit -za cenę przyznania miastu niepodległości. Doszło do bitwy, którą strona hetycka wygrała: spora część okrętów: Achajsko-Frygijsko-Trackich spłonęła. Jednakże próba odbicia Alasiji skończyła się niepowodzeniem. Co więcej-z zemsty za pomoc udzieloną Hetytom ludy morskie zaatakowały samo Ugarit, którego król Ammurabi na próżno wzywał pomocy. Ugarit padło. Hetyci zostali zdani na własne siły.
A siły te znalazły się w rozsypce. Przed napływającymi masami wrogów część żołnierzy i ludności wycofała się za barierę Taurusu. Inni dali się zaskoczyć i zaryglować w stolicy kraju-Hattusas. Trakowie i Frygowie przystąpili do oblężenia. Plemiona Kaska przyłączyły się masowo do oblegających. Inwazja w sojuszu z buntem, bo i ludy uciskane przez warstwę panującej podniosły głowę.
Oblężenie trwało zapewne długo. Ale jego wynik był przesądzony. Słońce Hetytów zaszło....
Epilog: W historii jakoś tak się ułożyło, że wszyscy, którzy przyłożyli rękę do zagłady Hetytów marnie skończyli:
Achajowie-ich triumfy nad Skamandrem nie na wiele się przydały.
chociaż ludy tracko-frygijskie nie zagroziły już Grecji, to ruszyła z głębi kontynentu europejskiego, trzecia już fala wędrówki ludów. Fala dorycka . Dorowie nie dali się skusić Bliskim Wschodem, lecz pomaszerowali prosto na Grecję i zdruzgotali państwa achajskie wraz z całą ich kulturą. Wtenczas pałace Myken, Tirynsu, Pylos uległy takiej samej zagładzie jak pałace i świątynie Hattusas.
Jednym z ludów aktywniejszych w zniszczeniu Hetytów byli Myzowie. Założyli oni coś w rodzaju państwa w sąsiedztwie Frygów i przesunęli się aż po Tygrys, skąd ich przepędził asyryjski król Tiglat Pilesar I w 1113 r p.n.e. Myzowie-lud pasterski ulegli całkowicie państwu lidyjskiemu.
Nie wyszło na zdrowie ludowi Kaska rozwalenie państwa Hatti.
Nie dostali żadnych hetyckich ziem, a za to mocnych sąsiadów, którym daleko było do "wyrozumiałości" Hetytów. Pierwsi zabrali się za nich Asyryjczycy. Tiglat Pilesar I poskromił ich i część ziem plemiennych przyłączył do swego imperium. Było to ok 1100 r p.n.e. Niebawem zastąpiło w tych stronach Asyrię silne wówczas państwo Urartu . W X wieku p.n.e. Uraryjczycy zagarnęli wszystkich Kaska i wymietli ich z historii.
Ludy morskie (Trakowie, Frygowie, plemiona Pulasti i Zakara po pokonaniu Hetytów szły na południe niszcząc królestwo Amurru, Fenicję-60 miast fenickich i kananejskich spłonęło, wśród nich Byblos, Jerycho, Megiddo-nie miały już nigdy odzyskać dawnej świetności. W tym czasie w Egipcie rządził Ramzes III-ostatni wielki faraon- stawił czoło najeźdźcom u wschodniego ramienia delty Nilu. Doszło tam do wielkiej podwójnej lądowo-morskiej bitwy -niektórzy są zdania,że była to największa bitwa w świecie starożytnym. Zakończyła się ona pełnym na obu frontach zwycięstwem Egipcjan . Flota ludów morskich została spalona, ich wojownicy ,w większej części, wybici, ich kobiety i dzieci pozabijane bez litości. Ramzes specjalnie pochwalił się swoją "energią" w zabijaniu jeńców... Jedynie plemiona Pulasti i Zakara oszczędzono-może wcześniej przeszły na stronę Ramzesa? W każdym razie ocaliły one życie i osiedliły się między Gazą a Karmelem. Natychmiast zaczęły napastować Hebrajczyków. Pulasti to nikt inny jeno biblijni Filistyni, zaciekły wróg Izraelitów. Rodziła się Palestyna, ale to już inna historia...
(fragment książeczki Jana Alfreda Szczepanskiego
"Imperium Tysiąca Bogów")



Popular posts from this blog

Klasa 5

Sprawdzian I: 490 p.n.e.- bitwa pod Maratonem, I wojna Greków z Persami 753 p.n.e. - legendarne założenie Rzymu 44 p.n.e. - śmierć Juliusza Cezara 1 rok n.e. - narodziny Jezusa Tabela: A (wersja podstawowa, na Bdb);  B (wersja rozszerzona o wyjaśnienia) Powyżej dwie tabele. Wykazy zawierają skrót wymaganych informacji.  Zastrzeżenie:  Kolorem czerwonym  oznaczono elementy, których znajomość może pomóc w uzyskaniu oceny  bardzo dobrej Kolorem zielonym  oznaczono elementy, których opanowanie zaleca się na ocenę c elującą Elementy fioletowe i żółte  - wiedza prawie zupełnie zbędna i elementy dyskusyjne :) Sprawdzian nr I:  Zadanie I: Tabelka, luki Na podstawie powyższych tabel uzupełnij luki - tj.  ok. 10 najważniejszych postaci/ dat/ wydarzeń z historii (tematy 1.1-1.4; 2.1-2.2; 2.5; 3.2), wg powyższego schematu. Zadanie II: Uszereguj wydarzenia:  uluż w odpowiedniej kolejności wydarzenia (np. na osi czasu) od najstarszego do tego, które będzie najpóźniej Pierwszy człowiek w Europi

Pierwsza wojna światowa

Co będzie na sprawdzianie, etc.? Kilka (7) najważniejszych dat rocznych, np: Wybuch wojny Rewolucje w Rosji Przystąpienie USA do wojny Uporządkuj chronologię wydarzeń , spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.  Uporządkuj państwa ; po której stronie konfliktu walczyły? Wybierz 1 z 2 zaproponowanych zagadnień (łącznie jest 7 zagadnień- zob. podwykaz) i opisz w ok. 8 minipunktach (każdy punkt, to przynajmniej 3 fakty; ktoś, coś, gdzieś itp) Wspaniałe stulecie? U progu I wojny, miniwątki które można poruszyć: Europa, Austria i Cieszyn przeł. XIX i XX w. sytuacja gospodarcza, społelczna i geopolityczna Bałkany Panujący np. FJI - sielankowy portret rozwój przemysłu, szkolnictwa, przykłady Rywalizacja narodowa w różnych częściach Europy Austria 12 Narodów - jakich, kto prześladuje a kto prześladowany? Cieszyn sielankowy z piosenki Nohavicy Tesinska, tzn.? Konflikt polsko-niemiecki na Śl. Ciesz. -  Krwawa niedziela w Cieszynie itp. dyskryminacja Polaków Szkoły  Rota - genez

Klasa 4

Podstawa programowa (2024), cz. I: "KLASA IV I. Elementy historii rodzinnej i regionalnej.  Uczeń: 1) zbiera informacje na temat historii swojej rodziny, gromadzi pamiątki rodzinne i opowiada o nich; 2) poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje. II. Najważniejsze elementy polskiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń: 1) zna symbole narodowe (barwy, godło, hymn państwowy), najważniejsze święta narodowe i państwowe, potrafi wytłumaczyć ich znaczenie; 2) wiąże najważniejsze zabytki i symbole kultury polskiej z właściwymi regionami. III. Refleksja nad historią jako nauką. Uczeń: 1) wyjaśnia, na czym polega praca historyka; 2) wskazuje sposoby mierzenia czasu w historii i posługuje się pojęciami chronologicznymi; 3) rozpoznaje rodzaje źródeł historycznych; 4) odróżnia historię od dziejów legendarnych (....)". Punkt III. Rozwinięcie - Refleksja nad historią jako nauką: 1) Na czym p