Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Wymagania i regulamin

Najważniejsze informacje:

Wyciąg ze Statutu szkoły

według § 25. Statutu szkoły uczniowie zobowiązani są m.in. by: 

"1) uczyć się systematycznie i rozwijać swoje umiejętności, 
2) regularnie uczęszczać na zajęcia lekcyjne i nie spóźniać się, 
3) aktywnie uczestniczyć w zajęciach lekcyjnych i życiu Szkoły oraz nie zakłócać przebiegu 
zajęć, (....) 
5) godnie reprezentować Szkołę, (...) 
7) odnosić się z szacunkiem do nauczycieli i innych pracowników Szkoły, innych uczniów 
oraz ich rodziców (opiekunów prawnych), 
8) dbać o kulturę słowa w Szkole i poza nią, (...)

§ 34.
2. Podczas zajęć lekcyjnych (...) obowiązuje zakaz używania telefonów komórkowych oraz innych urządzeń elektronicznych. Urządzenia te muszą być wyłączone i schowane.
3. Korzystanie z telefonów komórkowych (...) podczas zajęć
edukacyjnych jest możliwe jedynie za zgodą prowadzącego zajęcia lub Dyrektora Szkoły.

Podstawowe wymagania w ramach zajęć z Historii / Historii i teraźniejszości, prowadzonych przez W. Grajewskiego

Uczestników zajęć obowiązuje w szczególności:
1. Przestrzeganie zasad wyszczególnionych w Statucie szkoły (zob.: link) i PSO (zob.: poniżej)
2. Posiadanie podręcznika, gdyż jego treść jest podstawą sprawdzenia wiedzy ucznia.
3. Posiadanie dedykowanego przedmiotowi, podpisanego zeszytu.
4. Prowadzenie notatek w czasie trwania zajęć (w formie tradycyjnej lub np. map mentalnych)
5. Kulturalne i aktywne uczestnictwo w zajęciach.
6. Sumienne wywiązywanie się z zadań i obowiązków (oddawanie prac domowych, pisanie zaległych sprawdzianów i prac klasowych, poprawianie ocen niedostatecznych z prac pisemnych)

Rozwinięcie:
  • Ad. 2: ze względów praktycznych możliwe jest użytkowanie na lekcji jednego podręcznika przez dwójkę uczniów.
  • Ad. 3: Treści poruszane na zajęciach mogą być podstawą do sprawdzenia wiedzy ucznia
  • zaleca się zanotowanie min. 5 wniosków/ciekawostek z każdych zajęć. 
  • Ad. 4.: Zgodnie z podpunktem 5 (a także m.in. 12 i 13) punktu 7,  § 34 nauczyciel może oceniać "pracę na lekcji", w tym m.in. robienie notatek (w formie tradycyjnej lub np. map mentalnych), a także inne formy aktywności. Powyższe stwierdzenia dają podstawę do oceniania m.in. zaangażowania w zajęcia, a konkretnie robienia własnych notatek (co może być poddane weryfikacji, zważywszy na ważną rolę tego elementu w systemie kształcenia).
  • Ad. 5.: W czasie zdalnego nauczania osoby uczestniczące w lekcji muszą zgłosić każdą awarię (sprzętu, np. mikrofonu/łącza internetowego) przed zajęciami lub w pierwszych 5-minutach zajęć nauczycielowi za pośrednictwem czatu. Jeżeli nauczyciel wywoła ucznia do odpowiedzi i dopiero wówczas zgłoszone zostaną mu problemy techniczne, to może skutkować to niższą oceną z aktywności lub pracy na lekcji.  
  • Ad. 6.: Do ucznia należy terminowe wywiązywanie się z obowiązków. Sam powinien uzupełniać braki spowodowane np. dłuższą nieobecnością. Jakikolwiek brak, np. nienapisany sprawdzian, nieoddanie pracy klasowej, czy zadania powoduje, iż przy wystawianiu oceny końcowej/semestralnej nie można liczyć na szczególne względy i życzliwość. 

Podsumowanie: Ocena śródroczna, końcoworoczna
Jakikolwiek brak (np. nienapisany lub niepoprawiony z oceny niedostatecznej sprawdzian; brak pracy klasowej; czy właśnie zadania np. genealogicznego) powoduje, iż przy wystawianiu oceny końcowej/semestralnej nie można liczyć na szczególne względy i życzliwość. 
Nic wówczas nie zmieni apelowanie o wyższą ocenę, bo ona "wychodzi ze średniej", "bo kolega ma podobne oceny, a Pan mu dał lepszą na koniec". Średnia arytmetyczna ani wg statutu szkoły, ani wg PSO nie są podstawą oceny śródrocznej czy końcoworocznej. Przy ich wystawianiu branych jest pod uwagę szereg czynników, a jednym z podstawowych jest sumienność i szacunek okazywany przedmiotowi i nauczycielowi, przy czym ignorowanie wyznaczonych zadań i apeli nauczyciela klasyfikowane jest jako brak szacunku.


 

Przedmiotowy System Oceniania z przedmiotów: Historia, HiT, WO
w II LO im. Mikołaja Kopernika w Cieszynie


1. Podstawa prawna opracowania PSO
Przedmiotowy system oceniania z historii został opracowany w oparciu o: rozporządzenie MEN z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzenia sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. z 2007 r. nr 83, poz. 562 z późniejszymi zmianami) Wewnątrzszkolny System Oceniania.

2. Przedmiotem oceny z Historii (oraz Historii i Społeczeństwa) jest:
1. Wiedza merytoryczna.
2. Praca ze źródłami, umiejętność pracy z materiałem kartograficznym i ikonograficznym.
3. Rozumienie i interpretacja faktów.
4. Formułowanie wypowiedzi ustnej/pisemnej.
5. Przygotowanie pracy pisemnej lub prezentacji.
6. Aktywność ucznia na lekcji i w pracy pozalekcyjnej (np. udział w konkursach przedmiotowych, projektach).

3. Na śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną mogą składać się następujące elementy:
1) oceny z testów,
2) oceny z prac klasowych i sprawdzianów,
3) oceny z kartkówek,
4) oceny z odpowiedzi ustnych,
5) oceny za pracę na lekcji,
6) oceny z prac domowych,
7) oceny za udział w projektach oraz za opracowanie referatów,
8) oceny za udział w konkursach, olimpiadach przedmiotowych i zawodach…,
9) oceny z innych form aktywności ucznia.

4. Tryb oceniania osiągnięć edukacyjnych ucznia:
a) Sprawdziany oraz praca klasowa obejmujące dużą partię materiału
muszą być zapowiedziane przez nauczyciela na co najmniej tydzień przed terminem i odnotowane w dzienniku lekcyjnym
Uczeń nieobecny na sprawdzianie z powodu nieobecności dłuższej niż jeden dzień ma obowiązek niezwłocznego ustalenia z nauczycielem terminu przystąpienia do sprawdzianu. W przypadku niedopełnienia powyższego obowiązku, termin ustala nauczyciel (bez konsultacji z uczniem).
Uczeń nieobecny na sprawdzianie z powodu jednodniowej nieobecności ma obowiązek napisać sprawdzian w terminie wyznaczonym przez nauczyciela (termin nie musi być konsultowany z uczniem).
b) Kartkówki i odpowiedzi ustne obejmujące materiał do 3 ostatnich zagadnień tematycznych nie musi być zapowiedziana przez nauczyciela.
c) Zadania domowe oddane po terminie i niespełniające wymogów formalnych mogą nie podlegać ocenie.
Uczeń, który podczas pracy pisemnej w szkole lub w domu korzysta z niedozwolonych form pomocy, otrzymuje ocenę niedostateczną.
Uczeń ma prawo do poprawienia każdej oceny niedostatecznej. O możliwości poprawy oceny pozytywnej decyduje nauczyciel.
Ocenę niedostateczną można poprawić tylko raz, w terminie do dwóch tygodni od poinformowania ucznia o uzyskanej ocenie. Formę i termin poprawy ustalają wspólnie nauczyciel i uczeń, odpowiednio do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia.
Uzyskana w wyniku poprawy taka sama ocena lub niższa nie może zostać wpisana do dziennika.

Ustala się następującą skalę stopniową przy wystawianiu ocen z prac pisemnych:
1) celujący - 100 %, 
2) bardzo dobry - 90 %-99 %, 
3) dobry - 75 %-89 %, 
4) dostateczny - 55 %-74 %,
5) dopuszczający - 40 %-54 %,
6) niedostateczny - 0 %-39 %.

5. Ocena śródroczna, końcoworoczna
Ocena śródroczna i końcoworoczna nie są średnią arytmetyczną.
Ustalając ocenę śródroczną i końcoworoczną nauczyciel za podstawę bierze oceny ze sprawdzianów, testów, prac klasowych, kartkówek, odpowiedzi ustnych. Te formy pozwalają w sposób bezsprzeczny określić rzeczywistą wiedzę i umiejętności ucznia. Dodatkowo brane są także pod uwagę oceny z innych form oceniania wymienionych w punkcie 3 PSO. Ocena końcoworoczna obejmuje oceny z całego roku (I i II semestr).
Pozostałe zasady oceniania stosowane będą zgodnie z zapisami Statutu Szkoły.
Przykładowe punktacje sprawdzianów:








Popular posts from this blog

Pierwsza wojna światowa

Tutaj moje info o osobach, które walczyły 20 lat wcześniej na I wojnie: https://ojcowskidom.blogspot.com/2021/11/na-frontach-i-wojny-swiatowej.html Możemy szacować, iż żałobę z powodu śmierci domownika przeżywano wówczas, w co czwartym domu w Brennej i Górkach. Rodzin w Brennej i Górkach, które straciły bliskich na I wojnie było przeszło sto. Na I wojnie zginął przynajmniej co 20 mężczyzna z naszych wiosek, podczas gdy ranny mógł zostać nawet co czwarty lub piąty. Jeśli odejmiemy osoby niepełnoletnie i seniorów oraz inwalidów etc. i policzymy jedynie mężczyzn objętych poborem, wówczas liczby te wzrosną ok. dwukrotnie (!). Z rachunku tego wynika, iż tylko co drugi mężczyzna powołany na front I wojny światowej wrócił z niej cały i względnie zdrowy. Co będzie na sprawdzianie? Kilka (7) najważniejszych dat rocznych Wybuch wojny Rewolucje w Rosji Przystąpienie USA do wojny Uporządkuj chronologię wydarzeń , spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.  Uporządkuj państwa ; po k

Klasa 5

Klasa 5 R. I 1. 1. POCZĄTKI LUDZKOŚCI 1. 2. CYWILIZACJE MEZOPOTAMII 1. 3. STAROŻYTNY EGIPT 1. 4. STAROŻYTNY IZRAEL 1. 5. CYWILIZACJE INDII I CHIN 1. 6. NARODZINY I ROZWÓJ PISMA R. II 2. 1. ATENY I SPARTA 2. 2. WOJNY PERSKIE 2. 3. WIERZENIA RELIGIJNE STAROŻYTNYCH GREKÓW 2. 4. KULTURA STAROŻYTNYCH GREKÓW 2. 5. PODBOJE ALEKSANDRA WIELKIEGO R. III 3. 1. USTRÓJ POLITYCZNY STAROŻYTNEGO RZYMU 3. 2. POWSTANIE I UPADEK IMPERIUM RZYMSKIEGO 3. 3. KULTURA UMYSŁOWA I RELIGIA STAROŻYTNEGO RZYMU 3. 4. SZTUKA STAROŻYTNEGO RZYMU 3. 5. NARODZINY CHRZEŚCIJAŃSTWA R. IV 4. 1. BIZANCJUM 4. 2. NARODZINY ISLAMU 4. 3. NA GRUZACH CESARSTWA ZACHODNIEGO 4. 4. WALKA O WŁADZĘ NA ŚWIATEM CHRZEŚCIJAŃSKIM 4. 5. DZIEJE WYPRAW KRZYŻOWYCH R. V 5. 1. SPOŁECZEŃSTWO FEUDALNE 5. 2. STAN RYCERSKI 5. 3. MIESZCZANIE I CHŁOPI 5. 4. KOŚCIÓŁ W ŚREDNIOWIECZU 5. 5. SZTUKA ŚREDNIOWIECZNA R. VI 6. 1. PRADZIEJE ZIEM POLSKICH 6. 2. POCZĄTKI PAŃSTWA POLSKIEGO 6. 3. POLSKA POD PANOWANIEM BOLESŁAWA CHROBREGO 6. 4. KRYZYS PAŃSTWA PIERWSZYCH

Europa i świat doby Oświecenia

Na naszych zajęciach (wspólnie i/lub samodzielnie): 5. 1. Przemiany gospodarcze i społeczne w XVIII wieku 5. 2. Oświecenie 5. 3. Absolutyzm oświecony 5. 4. Wojna o niepodległość Stanów Zjednoczonych 5. 5. Wybuch Wielkiej Rewolucji Francuskiej 5. 6. Francja republiką - przemiany polityczne we Francji w latach 1973-1799     https://www.youtube.com/watch?v=zxYrqV1rFIA&ab_channel=By%C5%82osobie...%28HelloMaestro%29 7:27 Ziemniak i rozbiór Polski, Katarzyna Wielka, Maria Teresa "Byl Sobie Czlowiek" - Świat przyspiesza- Wynalazki, zmiany społeczno-gospodarcze i polityczne XIX wieku, m.in. Wiosna Ludów https://www.youtube.com/watch?v=vLqbldp2OPc&list=PLyJ5tp6WmjKj-lHgWpsK4-xqnpEDoezbi&index=23&ab_channel=FranciszekF1 5. 1. Jesteśmy drugą Anglią. Czego Goethe szuka na Śląsku? a) Muzy b) elfów c) zachodnich technologii Świat idzie naprzód, czyli Geothe na Śląsku, a my stajemy się drugą Anglią.   Porównaj wiersz Goethego w tłumaczeniu Szymborskiej:  https://wiersze.an