Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Wymagania i regulamin

Najważniejsze informacje:

Wyciąg ze Statutu szkoły

według § 25. Statutu szkoły uczniowie zobowiązani są m.in. by: 

"1) uczyć się systematycznie i rozwijać swoje umiejętności, 
2) regularnie uczęszczać na zajęcia lekcyjne i nie spóźniać się, 
3) aktywnie uczestniczyć w zajęciach lekcyjnych i życiu Szkoły oraz nie zakłócać przebiegu 
zajęć, (....) 
5) godnie reprezentować Szkołę, (...) 
7) odnosić się z szacunkiem do nauczycieli i innych pracowników Szkoły, innych uczniów 
oraz ich rodziców (opiekunów prawnych), 
8) dbać o kulturę słowa w Szkole i poza nią, (...)

§ 34.
2. Podczas zajęć lekcyjnych (...) obowiązuje zakaz używania telefonów komórkowych oraz innych urządzeń elektronicznych. Urządzenia te muszą być wyłączone i schowane.
3. Korzystanie z telefonów komórkowych (...) podczas zajęć
edukacyjnych jest możliwe jedynie za zgodą prowadzącego zajęcia lub Dyrektora Szkoły.

Podstawowe wymagania w ramach zajęć z Historii / Historii i teraźniejszości, prowadzonych przez W. Grajewskiego

Uczestników zajęć obowiązuje w szczególności:
1. Przestrzeganie zasad wyszczególnionych w Statucie szkoły (zob.: link) i PSO (zob.: poniżej)
2. Posiadanie podręcznika, gdyż jego treść jest podstawą sprawdzenia wiedzy ucznia.
3. Posiadanie dedykowanego przedmiotowi, podpisanego zeszytu.
4. Prowadzenie notatek w czasie trwania zajęć (w formie tradycyjnej lub np. map mentalnych)
5. Kulturalne i aktywne uczestnictwo w zajęciach.
6. Sumienne wywiązywanie się z zadań i obowiązków (oddawanie prac domowych, pisanie zaległych sprawdzianów i prac klasowych, poprawianie ocen niedostatecznych z prac pisemnych)

Rozwinięcie:
  • Ad. 2: ze względów praktycznych możliwe jest użytkowanie na lekcji jednego podręcznika przez dwójkę uczniów.
  • Ad. 3: Treści poruszane na zajęciach mogą być podstawą do sprawdzenia wiedzy ucznia
  • zaleca się zanotowanie min. 5 wniosków/ciekawostek z każdych zajęć. 
  • Ad. 4.: Zgodnie z podpunktem 5 (a także m.in. 12 i 13) punktu 7,  § 34 nauczyciel może oceniać "pracę na lekcji", w tym m.in. robienie notatek (w formie tradycyjnej lub np. map mentalnych), a także inne formy aktywności. Powyższe stwierdzenia dają podstawę do oceniania m.in. zaangażowania w zajęcia, a konkretnie robienia własnych notatek (co może być poddane weryfikacji, zważywszy na ważną rolę tego elementu w systemie kształcenia).
  • Ad. 5.: W czasie zdalnego nauczania osoby uczestniczące w lekcji muszą zgłosić każdą awarię (sprzętu, np. mikrofonu/łącza internetowego) przed zajęciami lub w pierwszych 5-minutach zajęć nauczycielowi za pośrednictwem czatu. Jeżeli nauczyciel wywoła ucznia do odpowiedzi i dopiero wówczas zgłoszone zostaną mu problemy techniczne, to może skutkować to niższą oceną z aktywności lub pracy na lekcji.  
  • Ad. 6.: Do ucznia należy terminowe wywiązywanie się z obowiązków. Sam powinien uzupełniać braki spowodowane np. dłuższą nieobecnością. Jakikolwiek brak, np. nienapisany sprawdzian, nieoddanie pracy klasowej, czy zadania powoduje, iż przy wystawianiu oceny końcowej/semestralnej nie można liczyć na szczególne względy i życzliwość. 

Podsumowanie: Ocena śródroczna, końcoworoczna
Jakikolwiek brak (np. nienapisany lub niepoprawiony z oceny niedostatecznej sprawdzian; brak pracy klasowej; czy właśnie zadania np. genealogicznego) powoduje, iż przy wystawianiu oceny końcowej/semestralnej nie można liczyć na szczególne względy i życzliwość. 
Nic wówczas nie zmieni apelowanie o wyższą ocenę, bo ona "wychodzi ze średniej", "bo kolega ma podobne oceny, a Pan mu dał lepszą na koniec". Średnia arytmetyczna ani wg statutu szkoły, ani wg PSO nie są podstawą oceny śródrocznej czy końcoworocznej. Przy ich wystawianiu branych jest pod uwagę szereg czynników, a jednym z podstawowych jest sumienność i szacunek okazywany przedmiotowi i nauczycielowi, przy czym ignorowanie wyznaczonych zadań i apeli nauczyciela klasyfikowane jest jako brak szacunku.


 

Przedmiotowy System Oceniania z przedmiotów: Historia, HiT, WO
w II LO im. Mikołaja Kopernika w Cieszynie


1. Podstawa prawna opracowania PSO
Przedmiotowy system oceniania z historii został opracowany w oparciu o: rozporządzenie MEN z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzenia sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. z 2007 r. nr 83, poz. 562 z późniejszymi zmianami) Wewnątrzszkolny System Oceniania.

2. Przedmiotem oceny z Historii (oraz Historii i Społeczeństwa) jest:
1. Wiedza merytoryczna.
2. Praca ze źródłami, umiejętność pracy z materiałem kartograficznym i ikonograficznym.
3. Rozumienie i interpretacja faktów.
4. Formułowanie wypowiedzi ustnej/pisemnej.
5. Przygotowanie pracy pisemnej lub prezentacji.
6. Aktywność ucznia na lekcji i w pracy pozalekcyjnej (np. udział w konkursach przedmiotowych, projektach).

3. Na śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną mogą składać się następujące elementy:
1) oceny z testów,
2) oceny z prac klasowych i sprawdzianów,
3) oceny z kartkówek,
4) oceny z odpowiedzi ustnych,
5) oceny za pracę na lekcji,
6) oceny z prac domowych,
7) oceny za udział w projektach oraz za opracowanie referatów,
8) oceny za udział w konkursach, olimpiadach przedmiotowych i zawodach…,
9) oceny z innych form aktywności ucznia.

4. Tryb oceniania osiągnięć edukacyjnych ucznia:
a) Sprawdziany oraz praca klasowa obejmujące dużą partię materiału
muszą być zapowiedziane przez nauczyciela na co najmniej tydzień przed terminem i odnotowane w dzienniku lekcyjnym
Uczeń nieobecny na sprawdzianie z powodu nieobecności dłuższej niż jeden dzień ma obowiązek niezwłocznego ustalenia z nauczycielem terminu przystąpienia do sprawdzianu. W przypadku niedopełnienia powyższego obowiązku, termin ustala nauczyciel (bez konsultacji z uczniem).
Uczeń nieobecny na sprawdzianie z powodu jednodniowej nieobecności ma obowiązek napisać sprawdzian w terminie wyznaczonym przez nauczyciela (termin nie musi być konsultowany z uczniem).
b) Kartkówki i odpowiedzi ustne obejmujące materiał do 3 ostatnich zagadnień tematycznych nie musi być zapowiedziana przez nauczyciela.
c) Zadania domowe oddane po terminie i niespełniające wymogów formalnych mogą nie podlegać ocenie.
Uczeń, który podczas pracy pisemnej w szkole lub w domu korzysta z niedozwolonych form pomocy, otrzymuje ocenę niedostateczną.
Uczeń ma prawo do poprawienia każdej oceny niedostatecznej. O możliwości poprawy oceny pozytywnej decyduje nauczyciel.
Ocenę niedostateczną można poprawić tylko raz, w terminie do dwóch tygodni od poinformowania ucznia o uzyskanej ocenie. Formę i termin poprawy ustalają wspólnie nauczyciel i uczeń, odpowiednio do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia.
Uzyskana w wyniku poprawy taka sama ocena lub niższa nie może zostać wpisana do dziennika.

Ustala się następującą skalę stopniową przy wystawianiu ocen z prac pisemnych:
1) celujący - 100 %, 
2) bardzo dobry - 90 %-99 %, 
3) dobry - 75 %-89 %, 
4) dostateczny - 55 %-74 %,
5) dopuszczający - 40 %-54 %,
6) niedostateczny - 0 %-39 %.

5. Ocena śródroczna, końcoworoczna
Ocena śródroczna i końcoworoczna nie są średnią arytmetyczną.
Ustalając ocenę śródroczną i końcoworoczną nauczyciel za podstawę bierze oceny ze sprawdzianów, testów, prac klasowych, kartkówek, odpowiedzi ustnych. Te formy pozwalają w sposób bezsprzeczny określić rzeczywistą wiedzę i umiejętności ucznia. Dodatkowo brane są także pod uwagę oceny z innych form oceniania wymienionych w punkcie 3 PSO. Ocena końcoworoczna obejmuje oceny z całego roku (I i II semestr).
Pozostałe zasady oceniania stosowane będą zgodnie z zapisami Statutu Szkoły.
Przykładowe punktacje sprawdzianów:








Popular posts from this blog

Klasa 5

Sprawdzian I: 490 p.n.e.- bitwa pod Maratonem, I wojna Greków z Persami 753 p.n.e. - legendarne założenie Rzymu 44 p.n.e. - śmierć Juliusza Cezara 1 rok n.e. - narodziny Jezusa Tabela: A (wersja podstawowa, na Bdb);  B (wersja rozszerzona o wyjaśnienia) Powyżej dwie tabele. Wykazy zawierają skrót wymaganych informacji.  Zastrzeżenie:  Kolorem czerwonym  oznaczono elementy, których znajomość może pomóc w uzyskaniu oceny  bardzo dobrej Kolorem zielonym  oznaczono elementy, których opanowanie zaleca się na ocenę c elującą Elementy fioletowe i żółte  - wiedza prawie zupełnie zbędna i elementy dyskusyjne :) Sprawdzian nr I:  Zadanie I: Tabelka, luki Na podstawie powyższych tabel uzupełnij luki - tj.  ok. 10 najważniejszych postaci/ dat/ wydarzeń z historii (tematy 1.1-1.4; 2.1-2.2; 2.5; 3.2), wg powyższego schematu. Zadanie II: Uszereguj wydarzenia:  uluż w odpowiedniej kolejności wydarzenia (np. na osi czasu) od najstarszego do tego, które będzie najpóźniej Pierwszy człowiek w Europi

Pierwsza wojna światowa

Co będzie na sprawdzianie, etc.? Kilka (7) najważniejszych dat rocznych, np: Wybuch wojny Rewolucje w Rosji Przystąpienie USA do wojny Uporządkuj chronologię wydarzeń , spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.  Uporządkuj państwa ; po której stronie konfliktu walczyły? Wybierz 1 z 2 zaproponowanych zagadnień (łącznie jest 7 zagadnień- zob. podwykaz) i opisz w ok. 8 minipunktach (każdy punkt, to przynajmniej 3 fakty; ktoś, coś, gdzieś itp) Wspaniałe stulecie? U progu I wojny, miniwątki które można poruszyć: Europa, Austria i Cieszyn przeł. XIX i XX w. sytuacja gospodarcza, społelczna i geopolityczna Bałkany Panujący np. FJI - sielankowy portret rozwój przemysłu, szkolnictwa, przykłady Rywalizacja narodowa w różnych częściach Europy Austria 12 Narodów - jakich, kto prześladuje a kto prześladowany? Cieszyn sielankowy z piosenki Nohavicy Tesinska, tzn.? Konflikt polsko-niemiecki na Śl. Ciesz. -  Krwawa niedziela w Cieszynie itp. dyskryminacja Polaków Szkoły  Rota - genez

Klasa 4

Podstawa programowa (2024), cz. I: "KLASA IV I. Elementy historii rodzinnej i regionalnej.  Uczeń: 1) zbiera informacje na temat historii swojej rodziny, gromadzi pamiątki rodzinne i opowiada o nich; 2) poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje. II. Najważniejsze elementy polskiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń: 1) zna symbole narodowe (barwy, godło, hymn państwowy), najważniejsze święta narodowe i państwowe, potrafi wytłumaczyć ich znaczenie; 2) wiąże najważniejsze zabytki i symbole kultury polskiej z właściwymi regionami. III. Refleksja nad historią jako nauką. Uczeń: 1) wyjaśnia, na czym polega praca historyka; 2) wskazuje sposoby mierzenia czasu w historii i posługuje się pojęciami chronologicznymi; 3) rozpoznaje rodzaje źródeł historycznych; 4) odróżnia historię od dziejów legendarnych (....)". Punkt III. Rozwinięcie - Refleksja nad historią jako nauką: 1) Na czym p