Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Źródła (Zadanie)

Najważniejsze źródła (m.in. ilustracyjne) przydatne podczas tworzenia pracy wymieniono poniżej. 

Zapoznaj się także z linkami:


Musimy być świadomi kilku faktów (ograniczeń) dotyczących materiałów źródłowych dot. wydarzeń i postaci żyjących w XIX i na pocz. XX wieku:

  • istnieje tylko jedna polska kornika filmowa z obrazami Cieszyna z 1920 roku 
  • ogólnie istnieje mało zdjęć dot. życia politycznego; za wyjątkiem tych, które ilustrują, najważniejsze wydarzenia z lat 1914-1920, np.:
    • wydarzenia I wojny światowej (Legiony Polskie na froncie i w Cieszynie, itd.)
    • czasy przewrotu i powstania Polski w Cieszynie, najważniejsze znajdziesz na podstronach wystawy: http://cieszyn1918.pl/wystawa/
    • wojnę polsko-czechosłowacką
  • najważniejsze zdjęcia "z epoki" można znaleźć m.in. na wystawach on-line:
  • zachowane są zazwyczaj 4 grupy fotografii:
    • fot. portretowe (bohaterowie posiadają jedynie najczęściej klasyczne portrety w atelier w ubraniu wyjściowym lub mundurze)
    • fot. grupowe (zazwyczaj kilka rzędów upozowanych postaci)
      • członków różnych organizacji
      • żołnierzy
      • uczniów, itp.
    • pocztówki 
    • dokumentacja "reporterska", okazjonalna, itp. - zachowana sporadycznie, tylko w przypadku najważniejszych wydarzeń
Zachowało się dużo źródeł drukowanych, oto niektóre:

Polecamy wykorzystywać:

- atrakcyjne wizualnie okładki wydawnictw z epoki (dostępnych pod adresem: , np:

Osoby bardziej zorientowane rozpoznają bez trudu zarys Wieży Piastowskiej, po "wykasowaniu" sylwetki ptaka i napisów obrazek ten może posłużyć jako dowolna ilustracja do krótkiego tekstu dotyczącego "świtu polskości" w Cieszynie.

inne:



- mapy: (źródło: internet)







- zdjęcia:

*starego Cieszyna, pochodzących ze strony: https://www.facebook.com/groups/2405398616364539/

Zdjęcie Szkoły Ludowej Macierzy Szkolnej mieszczącej się w pobliżu Kościoła Jezusowego


http://cieszyn1918.pl/najlepsi-1848-1918-polska-elita-slaska-cieszynskiego-wystawa/





*z 1914 r., pochodzących ze strony: http://cieszyn1918.pl/teksty/legion-slaski/; tam więcej ilustracji wraz z podpisami.

*z I wojny (lat: 1914-1918), w tym legionów, ze strony: https://kc-cieszyn.pl/i-wojna-swiatowa-z-bliska-i-z-oddali/; tam więcej ilustracji wraz z podpisami.




























*z lat 1900-1920, pochodzących z wystawy Cieszyn 1918, źródło: http://cieszyn1918.pl/wystawa; tam więcej ilustracji wraz z podpisami.









* z 1919, dokumentujące m.in. wojnę czechosłowacko-polską roku 1919, ze zbiorów on-line, np.: NAC:

"Klemens Matusiak, pierwszy dowódca wojsk polskich na Śląsku Cieszyńskim"
https://audiovis.nac.gov.pl/obraz/56342/7c0f2eb47629a9825268f1393841652a/



"Walki polsko-czeskie o Ślask Cieszyński: bitwa pod Skoczowem. Sztab polskiej artylerii"
https://audiovis.nac.gov.pl/obraz/68455/;


"Wkroczenie wojsk polskich do Cieszyna po rozejmie z Czechami, 1919-02-26";https://audiovis.nac.gov.pl/obraz/68471/








* ze zbiorów PTH Cieszyn





































zdjęcia w wysokiej rozdzielczości: https://katowice.ipn.gov.pl/download/81/212926/IPN201912mb.pdf




Manifestacja pierwszomajowa w Cieszynie w 1920 r. Fotografia ze zbiorów Książnicy Cieszyńskiej




- rękopisy

Rękopis wiersza Marii Konopnickiej, nadesłany do "Gwiazdki Cieszyńskiej" w 1896 roku, zaczynający się słowami: „Hej ty Śląsko, stare Śląsko, odrąbana ty gałązko, odrąbana od macierzy, porzucona na rubieży”. Utwór ten był wielokrotnie drukowany (m.in. w GC ok. nr 40 z 1896?) zob. więcej







- plakaty




- inspiracją może być również niemal pusta karta tytułowa:















*fot. z innych publikacji (np. pamiętników)











zdjęć i materiałów dostępnych na wolnej licencji w serwisie Wikipedia, np. pod aderesami:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Milicja_Polska_%C5%9Al%C4%85ska_Cie%C2%ADszy%C5%84skiego


- fragmenty książek itd. zob. osobne sekcje:

  • Przedmowę do „Pana Tadeusza” z 1906 roku

Popular posts from this blog

Klasa 5

Sprawdzian I: 490 p.n.e.- bitwa pod Maratonem, I wojna Greków z Persami 753 p.n.e. - legendarne założenie Rzymu 44 p.n.e. - śmierć Juliusza Cezara 1 rok n.e. - narodziny Jezusa Tabela: A (wersja podstawowa, na Bdb);  B (wersja rozszerzona o wyjaśnienia) Powyżej dwie tabele. Wykazy zawierają skrót wymaganych informacji.  Zastrzeżenie:  Kolorem czerwonym  oznaczono elementy, których znajomość może pomóc w uzyskaniu oceny  bardzo dobrej Kolorem zielonym  oznaczono elementy, których opanowanie zaleca się na ocenę c elującą Elementy fioletowe i żółte  - wiedza prawie zupełnie zbędna i elementy dyskusyjne :) Sprawdzian nr I:  Zadanie I: Tabelka, luki Na podstawie powyższych tabel uzupełnij luki - tj.  ok. 10 najważniejszych postaci/ dat/ wydarzeń z historii (tematy 1.1-1.4; 2.1-2.2; 2.5; 3.2), wg powyższego schematu. Zadanie II: Uszereguj wydarzenia:  uluż w odpowiedniej kolejności wydarzenia (np. na osi czasu) od najstarszego do tego, które będzie najpóźniej Pierwszy człowiek w Europi

Pierwsza wojna światowa

Co będzie na sprawdzianie, etc.? Kilka (7) najważniejszych dat rocznych, np: Wybuch wojny Rewolucje w Rosji Przystąpienie USA do wojny Uporządkuj chronologię wydarzeń , spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.  Uporządkuj państwa ; po której stronie konfliktu walczyły? Wybierz 1 z 2 zaproponowanych zagadnień (łącznie jest 7 zagadnień- zob. podwykaz) i opisz w ok. 8 minipunktach (każdy punkt, to przynajmniej 3 fakty; ktoś, coś, gdzieś itp) Wspaniałe stulecie? U progu I wojny, miniwątki które można poruszyć: Europa, Austria i Cieszyn przeł. XIX i XX w. sytuacja gospodarcza, społelczna i geopolityczna Bałkany Panujący np. FJI - sielankowy portret rozwój przemysłu, szkolnictwa, przykłady Rywalizacja narodowa w różnych częściach Europy Austria 12 Narodów - jakich, kto prześladuje a kto prześladowany? Cieszyn sielankowy z piosenki Nohavicy Tesinska, tzn.? Konflikt polsko-niemiecki na Śl. Ciesz. -  Krwawa niedziela w Cieszynie itp. dyskryminacja Polaków Szkoły  Rota - genez

Klasa 4

Podstawa programowa (2024), cz. I: "KLASA IV I. Elementy historii rodzinnej i regionalnej.  Uczeń: 1) zbiera informacje na temat historii swojej rodziny, gromadzi pamiątki rodzinne i opowiada o nich; 2) poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje. II. Najważniejsze elementy polskiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń: 1) zna symbole narodowe (barwy, godło, hymn państwowy), najważniejsze święta narodowe i państwowe, potrafi wytłumaczyć ich znaczenie; 2) wiąże najważniejsze zabytki i symbole kultury polskiej z właściwymi regionami. III. Refleksja nad historią jako nauką. Uczeń: 1) wyjaśnia, na czym polega praca historyka; 2) wskazuje sposoby mierzenia czasu w historii i posługuje się pojęciami chronologicznymi; 3) rozpoznaje rodzaje źródeł historycznych; 4) odróżnia historię od dziejów legendarnych (....)". Punkt III. Rozwinięcie - Refleksja nad historią jako nauką: 1) Na czym p