Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

II.4 Wojny perskie. Herosi vs barbarzyńcy?

 

II.4 Wojny perskie. Herosi vs barbarzyńcy? 

Najbardziej heroiczne starcie w dziejach?


I. 1: Informacje o Persji: 
Persja - kolebką Persji był Elam (dzisiejszy Iran; odszukaj stolice Peersji: Suzę i Persepolis na mapie), w połowie VI w. p.n.e.
Cyrus II Wielki rozszerzył granice państwa w dolinie Eufratu, Tygrysu i Indusu; zaś jego syn zajął Egipt. Państwo osiągnęło szczyt potęgo za panowania Dariusza (panowanie: 522-486 p.n.e.). Dariusz I dokonał ważnych reform administracyjnych:
  • kodyfikację prawa, uporządkowanie systemu danin, opłat i ceł, miar i wag,
  • podział na jednostki terytorialne na czele z urzędnikami zwanymi satrapami (nadzorują podatki, porządek publiczny, sądy); 
  • kontrolę nad satrapami sprawują urzędnicy królewscy podróżujący po kraju („oczy i uszy króla”),
ciekawostka: Persja była tolerancyjna dla podbitych ludów, które zachowały religię, obyczaje i rodzinny język (wyzwoliła m.in. Żydów z ich niewoli babilońskiej)

Mapa ukazująca prowincje, tj. satrapie imperium perskiego 
(porównaj ich rozmiar z wielkością setek państw-miast Grecji, zaznaczonych na brązowo).

Zobacz więcej:

Polecam zobaczyć prezentację historyka Rafała Wójcika: 

I. 2: Przyczyna wojny z Grekami: konsekwentna ekspansja Persji:
- zajęcie terenów greckich w Azji Mniejszej, w tym Jonii (w rezultacie mieszkańcy podbitych obszarów zostają obciążeni daninami (w tym obowiązek dostarczania oddziałów zbrojnych i okrętów wojennych, co z czasem prowadzi do buntów) 
- Persowie czują się tak potężni, że organizują potężną wyprawę wojenną do Europy, konkretnie zaś na stepy czarnomorskie przeciw Scytom (zakończona niepowodzeniem i koniecznością powrotu armii przez Dunaj i Dardanele - co możliwe było dzięki wierności Greków, broniących mostu na Dunaju, 512 r. p.n.e.)
- ok. roku 500 p.ne. wybuchło powstanie w Jonii - krwawo stłumione przez Persów, zburzono Milet,
- Persowie umacniają się w Europie: zajęcie Tracji, Macedonii (wyprawa Mardoniusza, wodza perskiego w 492 r. p.n.e.)
- Dariusz I pragnie podbić całą Helladę i ukarać Ateny za poparcie powstania w Milecie;

II. 0: Wojna miała kilka odsłon (trzy roczne kampanie oraz epilog w postaci długich zmagań poza Grecją kontynentalną)


II. 1: Kampania 490 r. p.n.e. zakończyła się bitwą pod Maratonem (42 km od Aten) 
  • zwycięstwo Aten (i Platejczyków), które daje Grekom nadzieje na sukces w starciu z niepononanym dotąd imperium. 
  • Ateńczycy dzięki dowództwu Miltiadesa pokonują Persów na otwartym polu dzięki hoplitom (ciężkozbrojnej piechocie ustawionej w szyk bojowy zwany falangą); 
  • rozbita armia perska uciekła na okręty, planując zdobyć Ateny z zaskoczenia. Jednak Grecy przez posłańca (biegnie 42 kilometry spod Maratonu) ostrzegają stolicę. Co więcej - ich armia w pełnym uzbrojeniu zdołała przybyć do miasta szybciej niż wrogowie - morzem.
  • narodziny tradycji biegu maratońskiego



Grecy spierali się jak zareagować na rosnące zagrożenie ze strony Persji, jeden z strategów Aten - Temistokles wskazywał na konieczność budowy floty - dochody z kopalni srebra ateńczycy przeznaczali więc na budowę 200 supernowoczesnych okrętów - Trier, które kilka lat później miały faktycznie uratować niezależność Grecji.
 
II. 2: Kampania 480 r. p.n.e., 
- wojska Perskie, liczące być może nawet 200 tys. żołnierzy prowadzi osobiście król Persji Kserkses; Persowie maszerują z północy na południe, zajmując kolejne krainy Grecji

- bitwa pod Termopilami: Grecy w liczbie kilku tysięcy, pod przywództwem króla Sparty Leonidasa, postanawiają bronić wąskiego przesmyku, przez który wiedzie droga do serca Grecji.
  • po trzech dniach walki; w wyniku zdrady i otoczenia wąwozu przez Persów, Leonidas i jego przyboczni zginęli (dając czas na odwrót ok. 4-tysięcy greckich towarzyszy)
  • do historii i popkultury przeszło bohaterstwo 300 Spartan, jako obrońców Grecji: “Przechodniu, powiedz Sparcie, że tu spoczywamy wierni jej prawom” (historia zapomniała o blisko 4 tysiącach ich poległych towarzyszy, w tym o sługach Spartiatów - Hellotach, pomimo, iż w bitwie zginęło ich blisko 10-krotnie tyle co ich panów)
  • Persowie zajmują Attykę i palą Ateny; flota grecka (uratowana przez sztormy, które zatopiły znaczną część perskich okrętów) musi wycofać się na południe
bitwa morska pod Salaminą (nieopodal Aten), to ona decyduje o zwycięstwo Greków w kampanii wojnnej
  • wielki sukces Greków, pomimo przewagi liczebnej i jakościowej Persów (w imieniu któych walczyli: Fenicjanie, Egipcjanie i Grecy azjatyccy) 
  • sukces zasługą wodza Aten Temistoklesa, który przygotował pułapkę rozpuszczając plotki, że wśród Greków panuje niezgoda i wciągnął ciężkie okręty perskie do małej zatoki; 
  • wola walki Greków, lepsze przygotowanie bojowe i zwrotnięjsze okręty zdecydowały o zwycięstwie
  • Kserkses musiał wycofać się z Attyki, pospieszył do Babilonii gdzie wybuchło powstanie antyperskie.

zobacz więcej:


II. 3: Kampania 479 r. p.n.e.
479 r. p.n.e. - bitwa pod Platejami - decydujące zwycięstwo zjednoczonych Greków (pod spartańskim przywództwem), w rezultacie wyparto Persów z Europy

II. 4: Ciąg dalszy wojen:
  • kolejne 20 lat walczono o supremację na morzach i w Azji Mniejszej; do lat sześćdziesiątych V w. p.n.e. trwało usuwanie wojsk perskich z wysp i polis greckich [ok. 467 r. p.n.e. Ateńczyk Kimon rozbił flotę perską u ujścia rzeki Euiymedon w Azji Mniejszej, a w 449 r. p.n.e. odniósł zwycięstwo na Cyprze]; 
  • w 448 r. p.n.e. wojnę zakończył, tzw. pokój Kalliasa, podpisany w stolicy Persji Suzie, na jego mocy: Persja zrzekła się dążeń do panowania na Morzu Egejskim i uznała niezależność polis greckich w Azji Mniejszej.

III. 1: Znaczenie wojen perskich, podsumowanie:
  • wzrost znaczenia politycznego Aten i moralnego Sparty, skuteczność wychowania spartańskiego,
  • Ateny i Sparta objęły przewodnictwo (hegemonię) na północy i południu Grecji,
  • 479 r. p.n.e. - powstanie Związku Morskiego (delijskiego) polis wyspiarskich, Azji Mniejszej i Aten w celu wspólnej budowy floty i walki aż do całkowitego i zwycięstwa nad Persami (wspólne władze, skarb na wyspie Delos), 
  • wpływ na rozwój demokracji ateńskiej i kultury helleńskiej.





Film (przeznaczony dla młodszych odbiorców) 
sprawnie ukazujacy podstawowe zagadnienia dotyczące wojny grecko-perskiej


Skrótowe przedstawienie kampanii roku 480 r. p.n.e. (film w języku angielskim)



Bitwa pod Termopilami

Bitwa pod Salaminą


Dlaczego Persowie nie podbili Grecji? Najciekawiej spędzone 30 minut!

Popular posts from this blog

Pierwsza wojna światowa

    1915 , Kartka wydana w roku 1915 z jakiejś okazji Cesarza Franciszka Józefa. "Majątek i krew dla Cesarza Majątek i krew dla Ojczyzny" - tak brzmi napis na kartce. To tak jakby ludność wszystko co miała najcenniejszego zawierzyła swemu cesarzowi. Mała pomoc by się przydała. cesarz Franciszek Józef I wizytował Cieszyn (1851, 1880, 1890, 1906), w czasie trzech ostatnich wizyt sieddział na specjalnym tronie, który do dziś przechowywany jest w Kościele Jezusowym. zobaz więcej : broszura Cieszyn Mały Wiedeń https://www.archiwum.cieszyn.pl/?p=categoriesShow&iCategory=12 historia polskiego szkolnictwa w Cieszynie: http://sp1cieszyn.edu.pl/strona/historia-polskiego-szkolnictwa-powszechnego-w-cieszynie Matka ośmiorga dzieci opuszcza męża i przenosi się do Warszawy, by pisać poezję. Autorka bajki "O krasnoludkach i o sierotce Marysi" chorą córkę zamyka w szpitalu psychiatrycznym. Pochylająca się nad losem dzieci społeczniczka oddaje obcym ludziom własnego wnuka......

Klasa 5

Punktacja: 36 6 35 5+ 32 5 30 4+ 27 4 23 3+ 18 3 15 2+ 11 2 9 1+' klasa 5 punktacja Zadanie / max. liczba punktów do zdobycia 1 / 6 2 / 4 3 / 9 (w tym 2 pkt. na 6, niewliczane do punktacji) 4 / 4 (i ew. 2 pkt. ekstra ZA humor - niewliczane do punktacji na 5,6 etc. - w końcu humoru nie można wymagać od nikogo :) 5 14 (w tym 3 pkt. na 6, niewliczane do punktacji) razem 37 ale (jeśli dobrze pamiętam) przyjąłem, że 6 jest możliwa od 36 pkt zadanie I: BC ca AC Sprawdzian I: 490 p.n.e.- bitwa pod Maratonem, I wojna Greków z Persami 753 p.n.e. - legendarne założenie Rzymu 44 p.n.e. - śmierć Juliusza Cezara 1 rok n.e. - narodziny Jezusa Tabela: A (wersja podstawowa, na Bdb);  B (wersja rozszerzona o wyjaśnienia) Powyżej dwie tabele. Wykazy zawierają skrót wymaganych informacji.  Zastrzeżenie:  Kolorem czerwonym  oznaczono elementy, których znajomość może pomóc w uzyskaniu oceny  bardzo dob...

Klasa 6

Przygotowując się do lekcji, sprawdzianu, itd. możemy wykorzystać m.in. treści przygotowane przez Wiesława Zdziabka (zob.:  https://www.e-historia.com.pl/szkola-podstawowa-notatki-z-historii.html  i pod poniższymi linkami ) .  KLASA 6 R. I: Europa i świat - XVI w. 1. 1. PRZYCZYNY I PRZEBIEG WIELKICH ODKRYĆ GEOGRAFICZNYCH 1. 2. SKUTKI ODKRYĆ GEOGRAFICZNYCH 1. 3. ODRODZENIE 1. 4. SZTUKA RENESANSU 1. 5. REFORMACJA 1. 6. KONTRREFORMACJA I REFORMA WEWNĘTRZNA KOŚCIOŁA R. II 2. 1. DEMOKRACJA SZLACHECKA W POLSCE 2. 2. FOLWARK PAŃSZCZYŹNIANY 2. 3. POLSKA ZA PANOWANIA OSTATNICH JAGIELLONÓW 2. 4. RENESANS W POLSCE 2. 5. UNIA LUBELSKA I POCZĄTKI RZECZYPOSPOLITEJ OBOJGA NARODÓW 2. 6. REFORMACJA W POLSCE 2. 7. POLSKA MONARCHIĄ ELEKCYJNĄ R. III 3. 1. WOJNY Z ROSJĄ 3. 2. WOJNY POLSKO-SZWEDZKIE W PIERWSZEJ POŁOWIE XVII W. 3. 3. POWSTANIA KOZACKIE NA UKRAINIE 3. 4. POTOP SZWEDZKI 3. 5. WOJNY POLSKO-TURECKIE 3. 6. KRYZYS WEWNĘTRZNY RZECZYPOSPOLITEJ 3. 7. BAROK W EUROPIE I W POLSCE R. IV 4. ...