Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

II.4 Wojny perskie. Herosi vs barbarzyńcy?

 

II.4 Wojny perskie. Herosi vs barbarzyńcy? 

Najbardziej heroiczne starcie w dziejach?


I. 1: Informacje o Persji: 
Persja - kolebką Persji był Elam (dzisiejszy Iran; odszukaj stolice Peersji: Suzę i Persepolis na mapie), w połowie VI w. p.n.e.
Cyrus II Wielki rozszerzył granice państwa w dolinie Eufratu, Tygrysu i Indusu; zaś jego syn zajął Egipt. Państwo osiągnęło szczyt potęgo za panowania Dariusza (panowanie: 522-486 p.n.e.). Dariusz I dokonał ważnych reform administracyjnych:
  • kodyfikację prawa, uporządkowanie systemu danin, opłat i ceł, miar i wag,
  • podział na jednostki terytorialne na czele z urzędnikami zwanymi satrapami (nadzorują podatki, porządek publiczny, sądy); 
  • kontrolę nad satrapami sprawują urzędnicy królewscy podróżujący po kraju („oczy i uszy króla”),
ciekawostka: Persja była tolerancyjna dla podbitych ludów, które zachowały religię, obyczaje i rodzinny język (wyzwoliła m.in. Żydów z ich niewoli babilońskiej)

Mapa ukazująca prowincje, tj. satrapie imperium perskiego 
(porównaj ich rozmiar z wielkością setek państw-miast Grecji, zaznaczonych na brązowo).

Zobacz więcej:

Polecam zobaczyć prezentację historyka Rafała Wójcika: 

I. 2: Przyczyna wojny z Grekami: konsekwentna ekspansja Persji:
- zajęcie terenów greckich w Azji Mniejszej, w tym Jonii (w rezultacie mieszkańcy podbitych obszarów zostają obciążeni daninami (w tym obowiązek dostarczania oddziałów zbrojnych i okrętów wojennych, co z czasem prowadzi do buntów) 
- Persowie czują się tak potężni, że organizują potężną wyprawę wojenną do Europy, konkretnie zaś na stepy czarnomorskie przeciw Scytom (zakończona niepowodzeniem i koniecznością powrotu armii przez Dunaj i Dardanele - co możliwe było dzięki wierności Greków, broniących mostu na Dunaju, 512 r. p.n.e.)
- ok. roku 500 p.ne. wybuchło powstanie w Jonii - krwawo stłumione przez Persów, zburzono Milet,
- Persowie umacniają się w Europie: zajęcie Tracji, Macedonii (wyprawa Mardoniusza, wodza perskiego w 492 r. p.n.e.)
- Dariusz I pragnie podbić całą Helladę i ukarać Ateny za poparcie powstania w Milecie;

II. 0: Wojna miała kilka odsłon (trzy roczne kampanie oraz epilog w postaci długich zmagań poza Grecją kontynentalną)


II. 1: Kampania 490 r. p.n.e. zakończyła się bitwą pod Maratonem (42 km od Aten) 
  • zwycięstwo Aten (i Platejczyków), które daje Grekom nadzieje na sukces w starciu z niepononanym dotąd imperium. 
  • Ateńczycy dzięki dowództwu Miltiadesa pokonują Persów na otwartym polu dzięki hoplitom (ciężkozbrojnej piechocie ustawionej w szyk bojowy zwany falangą); 
  • rozbita armia perska uciekła na okręty, planując zdobyć Ateny z zaskoczenia. Jednak Grecy przez posłańca (biegnie 42 kilometry spod Maratonu) ostrzegają stolicę. Co więcej - ich armia w pełnym uzbrojeniu zdołała przybyć do miasta szybciej niż wrogowie - morzem.
  • narodziny tradycji biegu maratońskiego



Grecy spierali się jak zareagować na rosnące zagrożenie ze strony Persji, jeden z strategów Aten - Temistokles wskazywał na konieczność budowy floty - dochody z kopalni srebra ateńczycy przeznaczali więc na budowę 200 supernowoczesnych okrętów - Trier, które kilka lat później miały faktycznie uratować niezależność Grecji.
 
II. 2: Kampania 480 r. p.n.e., 
- wojska Perskie, liczące być może nawet 200 tys. żołnierzy prowadzi osobiście król Persji Kserkses; Persowie maszerują z północy na południe, zajmując kolejne krainy Grecji

- bitwa pod Termopilami: Grecy w liczbie kilku tysięcy, pod przywództwem króla Sparty Leonidasa, postanawiają bronić wąskiego przesmyku, przez który wiedzie droga do serca Grecji.
  • po trzech dniach walki; w wyniku zdrady i otoczenia wąwozu przez Persów, Leonidas i jego przyboczni zginęli (dając czas na odwrót ok. 4-tysięcy greckich towarzyszy)
  • do historii i popkultury przeszło bohaterstwo 300 Spartan, jako obrońców Grecji: “Przechodniu, powiedz Sparcie, że tu spoczywamy wierni jej prawom” (historia zapomniała o blisko 4 tysiącach ich poległych towarzyszy, w tym o sługach Spartiatów - Hellotach, pomimo, iż w bitwie zginęło ich blisko 10-krotnie tyle co ich panów)
  • Persowie zajmują Attykę i palą Ateny; flota grecka (uratowana przez sztormy, które zatopiły znaczną część perskich okrętów) musi wycofać się na południe
bitwa morska pod Salaminą (nieopodal Aten), to ona decyduje o zwycięstwo Greków w kampanii wojnnej
  • wielki sukces Greków, pomimo przewagi liczebnej i jakościowej Persów (w imieniu któych walczyli: Fenicjanie, Egipcjanie i Grecy azjatyccy) 
  • sukces zasługą wodza Aten Temistoklesa, który przygotował pułapkę rozpuszczając plotki, że wśród Greków panuje niezgoda i wciągnął ciężkie okręty perskie do małej zatoki; 
  • wola walki Greków, lepsze przygotowanie bojowe i zwrotnięjsze okręty zdecydowały o zwycięstwie
  • Kserkses musiał wycofać się z Attyki, pospieszył do Babilonii gdzie wybuchło powstanie antyperskie.

zobacz więcej:


II. 3: Kampania 479 r. p.n.e.
479 r. p.n.e. - bitwa pod Platejami - decydujące zwycięstwo zjednoczonych Greków (pod spartańskim przywództwem), w rezultacie wyparto Persów z Europy

II. 4: Ciąg dalszy wojen:
  • kolejne 20 lat walczono o supremację na morzach i w Azji Mniejszej; do lat sześćdziesiątych V w. p.n.e. trwało usuwanie wojsk perskich z wysp i polis greckich [ok. 467 r. p.n.e. Ateńczyk Kimon rozbił flotę perską u ujścia rzeki Euiymedon w Azji Mniejszej, a w 449 r. p.n.e. odniósł zwycięstwo na Cyprze]; 
  • w 448 r. p.n.e. wojnę zakończył, tzw. pokój Kalliasa, podpisany w stolicy Persji Suzie, na jego mocy: Persja zrzekła się dążeń do panowania na Morzu Egejskim i uznała niezależność polis greckich w Azji Mniejszej.

III. 1: Znaczenie wojen perskich, podsumowanie:
  • wzrost znaczenia politycznego Aten i moralnego Sparty, skuteczność wychowania spartańskiego,
  • Ateny i Sparta objęły przewodnictwo (hegemonię) na północy i południu Grecji,
  • 479 r. p.n.e. - powstanie Związku Morskiego (delijskiego) polis wyspiarskich, Azji Mniejszej i Aten w celu wspólnej budowy floty i walki aż do całkowitego i zwycięstwa nad Persami (wspólne władze, skarb na wyspie Delos), 
  • wpływ na rozwój demokracji ateńskiej i kultury helleńskiej.





Film (przeznaczony dla młodszych odbiorców) 
sprawnie ukazujacy podstawowe zagadnienia dotyczące wojny grecko-perskiej


Skrótowe przedstawienie kampanii roku 480 r. p.n.e. (film w języku angielskim)



Bitwa pod Termopilami

Bitwa pod Salaminą


Dlaczego Persowie nie podbili Grecji? Najciekawiej spędzone 30 minut!

Popular posts from this blog

Klasa 5

Sprawdzian I: 490 p.n.e.- bitwa pod Maratonem, I wojna Greków z Persami 753 p.n.e. - legendarne założenie Rzymu 44 p.n.e. - śmierć Juliusza Cezara 1 rok n.e. - narodziny Jezusa Tabela: A (wersja podstawowa, na Bdb);  B (wersja rozszerzona o wyjaśnienia) Powyżej dwie tabele. Wykazy zawierają skrót wymaganych informacji.  Zastrzeżenie:  Kolorem czerwonym  oznaczono elementy, których znajomość może pomóc w uzyskaniu oceny  bardzo dobrej Kolorem zielonym  oznaczono elementy, których opanowanie zaleca się na ocenę c elującą Elementy fioletowe i żółte  - wiedza prawie zupełnie zbędna i elementy dyskusyjne :) Sprawdzian nr I:  Zadanie I: Tabelka, luki Na podstawie powyższych tabel uzupełnij luki - tj.  ok. 10 najważniejszych postaci/ dat/ wydarzeń z historii (tematy 1.1-1.4; 2.1-2.2; 2.5; 3.2), wg powyższego schematu. Zadanie II: Uszereguj wydarzenia:  uluż w odpowiedniej kolejności wydarzenia (np. na osi czasu) od najstarszego do tego, które będzie najpóźniej Pierwszy człowiek w Europi

Pierwsza wojna światowa

Co będzie na sprawdzianie, etc.? Kilka (7) najważniejszych dat rocznych, np: Wybuch wojny Rewolucje w Rosji Przystąpienie USA do wojny Uporządkuj chronologię wydarzeń , spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.  Uporządkuj państwa ; po której stronie konfliktu walczyły? Wybierz 1 z 2 zaproponowanych zagadnień (łącznie jest 7 zagadnień- zob. podwykaz) i opisz w ok. 8 minipunktach (każdy punkt, to przynajmniej 3 fakty; ktoś, coś, gdzieś itp) Wspaniałe stulecie? U progu I wojny, miniwątki które można poruszyć: Europa, Austria i Cieszyn przeł. XIX i XX w. sytuacja gospodarcza, społelczna i geopolityczna Bałkany Panujący np. FJI - sielankowy portret rozwój przemysłu, szkolnictwa, przykłady Rywalizacja narodowa w różnych częściach Europy Austria 12 Narodów - jakich, kto prześladuje a kto prześladowany? Cieszyn sielankowy z piosenki Nohavicy Tesinska, tzn.? Konflikt polsko-niemiecki na Śl. Ciesz. -  Krwawa niedziela w Cieszynie itp. dyskryminacja Polaków Szkoły  Rota - genez

Klasa 4

Podstawa programowa (2024), cz. I: "KLASA IV I. Elementy historii rodzinnej i regionalnej.  Uczeń: 1) zbiera informacje na temat historii swojej rodziny, gromadzi pamiątki rodzinne i opowiada o nich; 2) poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje. II. Najważniejsze elementy polskiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń: 1) zna symbole narodowe (barwy, godło, hymn państwowy), najważniejsze święta narodowe i państwowe, potrafi wytłumaczyć ich znaczenie; 2) wiąże najważniejsze zabytki i symbole kultury polskiej z właściwymi regionami. III. Refleksja nad historią jako nauką. Uczeń: 1) wyjaśnia, na czym polega praca historyka; 2) wskazuje sposoby mierzenia czasu w historii i posługuje się pojęciami chronologicznymi; 3) rozpoznaje rodzaje źródeł historycznych; 4) odróżnia historię od dziejów legendarnych (....)". Punkt III. Rozwinięcie - Refleksja nad historią jako nauką: 1) Na czym p