Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

II.4 Wojny perskie. Herosi vs barbarzyńcy?

 

II.4 Wojny perskie. Herosi vs barbarzyńcy? 

Najbardziej heroiczne starcie w dziejach?


I. 1: Informacje o Persji: 
Persja - kolebką Persji był Elam (dzisiejszy Iran; odszukaj stolice Peersji: Suzę i Persepolis na mapie), w połowie VI w. p.n.e.
Cyrus II Wielki rozszerzył granice państwa w dolinie Eufratu, Tygrysu i Indusu; zaś jego syn zajął Egipt. Państwo osiągnęło szczyt potęgo za panowania Dariusza (panowanie: 522-486 p.n.e.). Dariusz I dokonał ważnych reform administracyjnych:
  • kodyfikację prawa, uporządkowanie systemu danin, opłat i ceł, miar i wag,
  • podział na jednostki terytorialne na czele z urzędnikami zwanymi satrapami (nadzorują podatki, porządek publiczny, sądy); 
  • kontrolę nad satrapami sprawują urzędnicy królewscy podróżujący po kraju („oczy i uszy króla”),
ciekawostka: Persja była tolerancyjna dla podbitych ludów, które zachowały religię, obyczaje i rodzinny język (wyzwoliła m.in. Żydów z ich niewoli babilońskiej)

Mapa ukazująca prowincje, tj. satrapie imperium perskiego 
(porównaj ich rozmiar z wielkością setek państw-miast Grecji, zaznaczonych na brązowo).

Zobacz więcej:

Polecam zobaczyć prezentację historyka Rafała Wójcika: 

I. 2: Przyczyna wojny z Grekami: konsekwentna ekspansja Persji:
- zajęcie terenów greckich w Azji Mniejszej, w tym Jonii (w rezultacie mieszkańcy podbitych obszarów zostają obciążeni daninami (w tym obowiązek dostarczania oddziałów zbrojnych i okrętów wojennych, co z czasem prowadzi do buntów) 
- Persowie czują się tak potężni, że organizują potężną wyprawę wojenną do Europy, konkretnie zaś na stepy czarnomorskie przeciw Scytom (zakończona niepowodzeniem i koniecznością powrotu armii przez Dunaj i Dardanele - co możliwe było dzięki wierności Greków, broniących mostu na Dunaju, 512 r. p.n.e.)
- ok. roku 500 p.ne. wybuchło powstanie w Jonii - krwawo stłumione przez Persów, zburzono Milet,
- Persowie umacniają się w Europie: zajęcie Tracji, Macedonii (wyprawa Mardoniusza, wodza perskiego w 492 r. p.n.e.)
- Dariusz I pragnie podbić całą Helladę i ukarać Ateny za poparcie powstania w Milecie;

II. 0: Wojna miała kilka odsłon (trzy roczne kampanie oraz epilog w postaci długich zmagań poza Grecją kontynentalną)


II. 1: Kampania 490 r. p.n.e. zakończyła się bitwą pod Maratonem (42 km od Aten) 
  • zwycięstwo Aten (i Platejczyków), które daje Grekom nadzieje na sukces w starciu z niepononanym dotąd imperium. 
  • Ateńczycy dzięki dowództwu Miltiadesa pokonują Persów na otwartym polu dzięki hoplitom (ciężkozbrojnej piechocie ustawionej w szyk bojowy zwany falangą); 
  • rozbita armia perska uciekła na okręty, planując zdobyć Ateny z zaskoczenia. Jednak Grecy przez posłańca (biegnie 42 kilometry spod Maratonu) ostrzegają stolicę. Co więcej - ich armia w pełnym uzbrojeniu zdołała przybyć do miasta szybciej niż wrogowie - morzem.
  • narodziny tradycji biegu maratońskiego



Grecy spierali się jak zareagować na rosnące zagrożenie ze strony Persji, jeden z strategów Aten - Temistokles wskazywał na konieczność budowy floty - dochody z kopalni srebra ateńczycy przeznaczali więc na budowę 200 supernowoczesnych okrętów - Trier, które kilka lat później miały faktycznie uratować niezależność Grecji.
 
II. 2: Kampania 480 r. p.n.e., 
- wojska Perskie, liczące być może nawet 200 tys. żołnierzy prowadzi osobiście król Persji Kserkses; Persowie maszerują z północy na południe, zajmując kolejne krainy Grecji

- bitwa pod Termopilami: Grecy w liczbie kilku tysięcy, pod przywództwem króla Sparty Leonidasa, postanawiają bronić wąskiego przesmyku, przez który wiedzie droga do serca Grecji.
  • po trzech dniach walki; w wyniku zdrady i otoczenia wąwozu przez Persów, Leonidas i jego przyboczni zginęli (dając czas na odwrót ok. 4-tysięcy greckich towarzyszy)
  • do historii i popkultury przeszło bohaterstwo 300 Spartan, jako obrońców Grecji: “Przechodniu, powiedz Sparcie, że tu spoczywamy wierni jej prawom” (historia zapomniała o blisko 4 tysiącach ich poległych towarzyszy, w tym o sługach Spartiatów - Hellotach, pomimo, iż w bitwie zginęło ich blisko 10-krotnie tyle co ich panów)
  • Persowie zajmują Attykę i palą Ateny; flota grecka (uratowana przez sztormy, które zatopiły znaczną część perskich okrętów) musi wycofać się na południe
bitwa morska pod Salaminą (nieopodal Aten), to ona decyduje o zwycięstwo Greków w kampanii wojnnej
  • wielki sukces Greków, pomimo przewagi liczebnej i jakościowej Persów (w imieniu któych walczyli: Fenicjanie, Egipcjanie i Grecy azjatyccy) 
  • sukces zasługą wodza Aten Temistoklesa, który przygotował pułapkę rozpuszczając plotki, że wśród Greków panuje niezgoda i wciągnął ciężkie okręty perskie do małej zatoki; 
  • wola walki Greków, lepsze przygotowanie bojowe i zwrotnięjsze okręty zdecydowały o zwycięstwie
  • Kserkses musiał wycofać się z Attyki, pospieszył do Babilonii gdzie wybuchło powstanie antyperskie.

zobacz więcej:


II. 3: Kampania 479 r. p.n.e.
479 r. p.n.e. - bitwa pod Platejami - decydujące zwycięstwo zjednoczonych Greków (pod spartańskim przywództwem), w rezultacie wyparto Persów z Europy

II. 4: Ciąg dalszy wojen:
  • kolejne 20 lat walczono o supremację na morzach i w Azji Mniejszej; do lat sześćdziesiątych V w. p.n.e. trwało usuwanie wojsk perskich z wysp i polis greckich [ok. 467 r. p.n.e. Ateńczyk Kimon rozbił flotę perską u ujścia rzeki Euiymedon w Azji Mniejszej, a w 449 r. p.n.e. odniósł zwycięstwo na Cyprze]; 
  • w 448 r. p.n.e. wojnę zakończył, tzw. pokój Kalliasa, podpisany w stolicy Persji Suzie, na jego mocy: Persja zrzekła się dążeń do panowania na Morzu Egejskim i uznała niezależność polis greckich w Azji Mniejszej.

III. 1: Znaczenie wojen perskich, podsumowanie:
  • wzrost znaczenia politycznego Aten i moralnego Sparty, skuteczność wychowania spartańskiego,
  • Ateny i Sparta objęły przewodnictwo (hegemonię) na północy i południu Grecji,
  • 479 r. p.n.e. - powstanie Związku Morskiego (delijskiego) polis wyspiarskich, Azji Mniejszej i Aten w celu wspólnej budowy floty i walki aż do całkowitego i zwycięstwa nad Persami (wspólne władze, skarb na wyspie Delos), 
  • wpływ na rozwój demokracji ateńskiej i kultury helleńskiej.





Film (przeznaczony dla młodszych odbiorców) 
sprawnie ukazujacy podstawowe zagadnienia dotyczące wojny grecko-perskiej


Skrótowe przedstawienie kampanii roku 480 r. p.n.e. (film w języku angielskim)



Bitwa pod Termopilami

Bitwa pod Salaminą


Dlaczego Persowie nie podbili Grecji? Najciekawiej spędzone 30 minut!

Popular posts from this blog

Pierwsza wojna światowa

Tutaj moje info o osobach, które walczyły 20 lat wcześniej na I wojnie: https://ojcowskidom.blogspot.com/2021/11/na-frontach-i-wojny-swiatowej.html Możemy szacować, iż żałobę z powodu śmierci domownika przeżywano wówczas, w co czwartym domu w Brennej i Górkach. Rodzin w Brennej i Górkach, które straciły bliskich na I wojnie było przeszło sto. Na I wojnie zginął przynajmniej co 20 mężczyzna z naszych wiosek, podczas gdy ranny mógł zostać nawet co czwarty lub piąty. Jeśli odejmiemy osoby niepełnoletnie i seniorów oraz inwalidów etc. i policzymy jedynie mężczyzn objętych poborem, wówczas liczby te wzrosną ok. dwukrotnie (!). Z rachunku tego wynika, iż tylko co drugi mężczyzna powołany na front I wojny światowej wrócił z niej cały i względnie zdrowy. Co będzie na sprawdzianie? Kilka (7) najważniejszych dat rocznych Wybuch wojny Rewolucje w Rosji Przystąpienie USA do wojny Uporządkuj chronologię wydarzeń , spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.  Uporządkuj państwa ; po k

Klasa 5

Klasa 5 R. I 1. 1. POCZĄTKI LUDZKOŚCI 1. 2. CYWILIZACJE MEZOPOTAMII 1. 3. STAROŻYTNY EGIPT 1. 4. STAROŻYTNY IZRAEL 1. 5. CYWILIZACJE INDII I CHIN 1. 6. NARODZINY I ROZWÓJ PISMA R. II 2. 1. ATENY I SPARTA 2. 2. WOJNY PERSKIE 2. 3. WIERZENIA RELIGIJNE STAROŻYTNYCH GREKÓW 2. 4. KULTURA STAROŻYTNYCH GREKÓW 2. 5. PODBOJE ALEKSANDRA WIELKIEGO R. III 3. 1. USTRÓJ POLITYCZNY STAROŻYTNEGO RZYMU 3. 2. POWSTANIE I UPADEK IMPERIUM RZYMSKIEGO 3. 3. KULTURA UMYSŁOWA I RELIGIA STAROŻYTNEGO RZYMU 3. 4. SZTUKA STAROŻYTNEGO RZYMU 3. 5. NARODZINY CHRZEŚCIJAŃSTWA R. IV 4. 1. BIZANCJUM 4. 2. NARODZINY ISLAMU 4. 3. NA GRUZACH CESARSTWA ZACHODNIEGO 4. 4. WALKA O WŁADZĘ NA ŚWIATEM CHRZEŚCIJAŃSKIM 4. 5. DZIEJE WYPRAW KRZYŻOWYCH R. V 5. 1. SPOŁECZEŃSTWO FEUDALNE 5. 2. STAN RYCERSKI 5. 3. MIESZCZANIE I CHŁOPI 5. 4. KOŚCIÓŁ W ŚREDNIOWIECZU 5. 5. SZTUKA ŚREDNIOWIECZNA R. VI 6. 1. PRADZIEJE ZIEM POLSKICH 6. 2. POCZĄTKI PAŃSTWA POLSKIEGO 6. 3. POLSKA POD PANOWANIEM BOLESŁAWA CHROBREGO 6. 4. KRYZYS PAŃSTWA PIERWSZYCH

Europa i świat doby Oświecenia

Na naszych zajęciach (wspólnie i/lub samodzielnie): 5. 1. Przemiany gospodarcze i społeczne w XVIII wieku 5. 2. Oświecenie 5. 3. Absolutyzm oświecony 5. 4. Wojna o niepodległość Stanów Zjednoczonych 5. 5. Wybuch Wielkiej Rewolucji Francuskiej 5. 6. Francja republiką - przemiany polityczne we Francji w latach 1973-1799     https://www.youtube.com/watch?v=zxYrqV1rFIA&ab_channel=By%C5%82osobie...%28HelloMaestro%29 7:27 Ziemniak i rozbiór Polski, Katarzyna Wielka, Maria Teresa "Byl Sobie Czlowiek" - Świat przyspiesza- Wynalazki, zmiany społeczno-gospodarcze i polityczne XIX wieku, m.in. Wiosna Ludów https://www.youtube.com/watch?v=vLqbldp2OPc&list=PLyJ5tp6WmjKj-lHgWpsK4-xqnpEDoezbi&index=23&ab_channel=FranciszekF1 5. 1. Jesteśmy drugą Anglią. Czego Goethe szuka na Śląsku? a) Muzy b) elfów c) zachodnich technologii Świat idzie naprzód, czyli Geothe na Śląsku, a my stajemy się drugą Anglią.   Porównaj wiersz Goethego w tłumaczeniu Szymborskiej:  https://wiersze.an