Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Kampanie społeczne i inne inspiracje


Na zajęciach m.in. analizujemy treść filmów i innych materiałów powstałych w ramach różnych kampanii społecznych, szukając inspiracji itp.

Za nami następujące obrazy:

Jakie wyciągnęliśmy z nich wnioski? Oba filmy są wykonane atrakcyjnie i mają duże szanse na trafienie do widzów w różnym wieku, a nawet z różnych środowisk (krajów itd.). Dlaczego? W swoich scenariuszach odwołują się do:

  • uniwersalnych wartości/pojęć, znanych chyba każdemu człowiekowi na świecie, (DOM)
  • emocji i dylematów wspólnych dla wszystkich ludzi niezależnie od czasów, w jakich żyli lub żyją (lęk, pragnienie przeżycia/obrony bliskich)
Więcej szczegółów znajdziecie poniżej (zob.: Analiza filmów - na końcu strony).

Propozycja: Może warto pokazać losy jednostki na szerszym tle? Zawsze bardziej bliżej nam do utożsamiania się z konkretną osobą, niźli z anonimowym tłumem. Jak wiemy, liczby (np. 600 śląskich legionistów) nie działają tak na wyobraźnie, jak losy pojedynczych osób. Można np. stworzyć dzieło odpowiadające takiej narracji:

W dwa miesiące po wyruszeniu na front I wojny światowej, wśród śnieżnych ostępów Karpat, śmiertelnie ranny został 19-letni Franciszek Machej, górnik z Kończyc Wielkich. Podobnie jak przeszło 600 innych cieszyńskich Ślązaków, wierzył że jego poświęcenie może przysłużyć się wskrzeszeniu Polski, a Śląsk Cieszyński musi udowodnić swe oddanie dla wspólnej polskiej sprawy. Gdzie znajduje się dziś jego mogiła? Czy ktoś o Franku Macheju i jego poświęceniu dziś pamięta?  - Tego nie wiemy...


Inspirujemy się też, np. 

a) filmami edukacyjnymi, prezentacjami takimi jak np.:


Prezentacja (ilustracje do wykłady), dot. Drogi Śląska Cieszyńskiego do Polski: 

http://prezi.com/tnnwfwgxz_js/?utm_campaign=share&utm_medium=copy&rc=ex0share


Film amatorski o tematyce regionalnej.

Film półprofesjonalny.

Film amatorski - praca ucznia gimnazjum.


b) memami



 

 




 


  

 


 


c) plakatami: "klasycznymi" komercyjnymi i politycznymi

https://www.xerox.com/pl-pl/druk-cyfrowy/insights/50-poruszajacych-plakatow-swiata

https://pamiecpolski.archiwa.gov.pl/plakaty-z-okresu-wojny-polsko-bolszewickiej/

https://pl.pinterest.com/dariakaczmarek1/kampanie-spo%C5%82eczne/

https://pl.pinterest.com/krzylatocha7/historyczne-plakaty/



d) filmami i spotami kampani społecznych:

Szukacie inspiracji? Polecamy:

  • filmy i... wyprodukowane w Cieszynie przez Dinksy: zobacz


Inne materiały:

Zbigniew Herbert - Przesłanie Pana Cogito // Koncert dla Niepodległej


Analiza filmów na zajęciach obejmowała:

  1. Pierwszy film, operuje pojęciem "Dom". 
    1. Każdy ma/chce mieć dom (swoje miejsce na ziemi), do którego mógłby wrócić. Jeśli nie może - jest to często bolesne doświadczenie. Jeśli wie, że wkrótce wróci - jest szczęśliwy. 
    2. Puentą filmu jest stwierdzenie, iż Polacy nie mieli takiego domu przez ponad 100 lat, by go wreszcie odzyskać, stąd świętują to wydarzenie (świętujmy z nimi). 
  2. Kolejny obraz odwołuje się do emocji i pojęć, znanych każdemu człowiekowi, np. lękowi, strachowi, trudnym wyzwaniom, dylematom. 
    1. Narrator przedstawia problemy i dylematy młodzieży polskiej w sierpniu 1920 roku, gdy wielu z nich decydowało się ruszyć na front wojny, by ratować ojczyznę (narażając przy tym wprost życie i zdrowie). 
    2. Widzimy natomiast sceny z życia współczesnej młodzieży, która żyje w innych czasach, ma inne wyzwania i problemy, ale towarzyszą jej podobne (choć inne) lęki i dylematy dnia codziennego. 
    3. Widz, poznając ludzkie oblicze postaci sprzed wieku, może w ten sposób "wczuć" się w ich losy, 
  3. Film animowany "Odrodzenie", przedstawia młodą bohaterkę przenoszącą na papier postać bohatera z roku 1914; tworzeniu tej postaci towarzyszą sceny będące reminiscencją dziejów Polski; przedstawiające walkę Polaków o wolność i państwo
    1. Film stworzony w konwencji animacji realistycznej
    2. Operuje "hasłami", datami i obrazami (zaczerpniętymi z kultury narodowej, obraz Gierymskiego "Kucie Kos"), które zna niemal każdy Polak; przedstawia "obrazy-klucze", tj. sceny kluczowe do zrozumienia Historii Polski XIX i XX wieku.
    3. stosuje hiperbole i metafory, odwołujące się np. do mitologii (Charon i Styks?) i źródeł historycznych (słynny plakat z 1920 roku, przedstawiający bolszewicką hydrę/smoka)

Popular posts from this blog

Klasa 5

Sprawdzian I: 490 p.n.e.- bitwa pod Maratonem, I wojna Greków z Persami 753 p.n.e. - legendarne założenie Rzymu 44 p.n.e. - śmierć Juliusza Cezara 1 rok n.e. - narodziny Jezusa Tabela: A (wersja podstawowa, na Bdb);  B (wersja rozszerzona o wyjaśnienia) Powyżej dwie tabele. Wykazy zawierają skrót wymaganych informacji.  Zastrzeżenie:  Kolorem czerwonym  oznaczono elementy, których znajomość może pomóc w uzyskaniu oceny  bardzo dobrej Kolorem zielonym  oznaczono elementy, których opanowanie zaleca się na ocenę c elującą Elementy fioletowe i żółte  - wiedza prawie zupełnie zbędna i elementy dyskusyjne :) Sprawdzian nr I:  Zadanie I: Tabelka, luki Na podstawie powyższych tabel uzupełnij luki - tj.  ok. 10 najważniejszych postaci/ dat/ wydarzeń z historii (tematy 1.1-1.4; 2.1-2.2; 2.5; 3.2), wg powyższego schematu. Zadanie II: Uszereguj wydarzenia:  uluż w odpowiedniej kolejności wydarzenia (np. na osi czasu) od najstarszego do tego, które będzie najpóźniej Pierwszy człowiek w Europi

Pierwsza wojna światowa

Co będzie na sprawdzianie, etc.? Kilka (7) najważniejszych dat rocznych, np: Wybuch wojny Rewolucje w Rosji Przystąpienie USA do wojny Uporządkuj chronologię wydarzeń , spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.  Uporządkuj państwa ; po której stronie konfliktu walczyły? Wybierz 1 z 2 zaproponowanych zagadnień (łącznie jest 7 zagadnień- zob. podwykaz) i opisz w ok. 8 minipunktach (każdy punkt, to przynajmniej 3 fakty; ktoś, coś, gdzieś itp) Wspaniałe stulecie? U progu I wojny, miniwątki które można poruszyć: Europa, Austria i Cieszyn przeł. XIX i XX w. sytuacja gospodarcza, społelczna i geopolityczna Bałkany Panujący np. FJI - sielankowy portret rozwój przemysłu, szkolnictwa, przykłady Rywalizacja narodowa w różnych częściach Europy Austria 12 Narodów - jakich, kto prześladuje a kto prześladowany? Cieszyn sielankowy z piosenki Nohavicy Tesinska, tzn.? Konflikt polsko-niemiecki na Śl. Ciesz. -  Krwawa niedziela w Cieszynie itp. dyskryminacja Polaków Szkoły  Rota - genez

Klasa 4

Podstawa programowa (2024), cz. I: "KLASA IV I. Elementy historii rodzinnej i regionalnej.  Uczeń: 1) zbiera informacje na temat historii swojej rodziny, gromadzi pamiątki rodzinne i opowiada o nich; 2) poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje. II. Najważniejsze elementy polskiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń: 1) zna symbole narodowe (barwy, godło, hymn państwowy), najważniejsze święta narodowe i państwowe, potrafi wytłumaczyć ich znaczenie; 2) wiąże najważniejsze zabytki i symbole kultury polskiej z właściwymi regionami. III. Refleksja nad historią jako nauką. Uczeń: 1) wyjaśnia, na czym polega praca historyka; 2) wskazuje sposoby mierzenia czasu w historii i posługuje się pojęciami chronologicznymi; 3) rozpoznaje rodzaje źródeł historycznych; 4) odróżnia historię od dziejów legendarnych (....)". Punkt III. Rozwinięcie - Refleksja nad historią jako nauką: 1) Na czym p