Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Kampanie społeczne i inne inspiracje


Na zajęciach m.in. analizujemy treść filmów i innych materiałów powstałych w ramach różnych kampanii społecznych, szukając inspiracji itp.

Za nami następujące obrazy:

Jakie wyciągnęliśmy z nich wnioski? Oba filmy są wykonane atrakcyjnie i mają duże szanse na trafienie do widzów w różnym wieku, a nawet z różnych środowisk (krajów itd.). Dlaczego? W swoich scenariuszach odwołują się do:

  • uniwersalnych wartości/pojęć, znanych chyba każdemu człowiekowi na świecie, (DOM)
  • emocji i dylematów wspólnych dla wszystkich ludzi niezależnie od czasów, w jakich żyli lub żyją (lęk, pragnienie przeżycia/obrony bliskich)
Więcej szczegółów znajdziecie poniżej (zob.: Analiza filmów - na końcu strony).

Propozycja: Może warto pokazać losy jednostki na szerszym tle? Zawsze bardziej bliżej nam do utożsamiania się z konkretną osobą, niźli z anonimowym tłumem. Jak wiemy, liczby (np. 600 śląskich legionistów) nie działają tak na wyobraźnie, jak losy pojedynczych osób. Można np. stworzyć dzieło odpowiadające takiej narracji:

W dwa miesiące po wyruszeniu na front I wojny światowej, wśród śnieżnych ostępów Karpat, śmiertelnie ranny został 19-letni Franciszek Machej, górnik z Kończyc Wielkich. Podobnie jak przeszło 600 innych cieszyńskich Ślązaków, wierzył że jego poświęcenie może przysłużyć się wskrzeszeniu Polski, a Śląsk Cieszyński musi udowodnić swe oddanie dla wspólnej polskiej sprawy. Gdzie znajduje się dziś jego mogiła? Czy ktoś o Franku Macheju i jego poświęceniu dziś pamięta?  - Tego nie wiemy...


Inspirujemy się też, np. 

a) filmami edukacyjnymi, prezentacjami takimi jak np.:


Prezentacja (ilustracje do wykłady), dot. Drogi Śląska Cieszyńskiego do Polski: 

http://prezi.com/tnnwfwgxz_js/?utm_campaign=share&utm_medium=copy&rc=ex0share


Film amatorski o tematyce regionalnej.

Film półprofesjonalny.

Film amatorski - praca ucznia gimnazjum.


b) memami



 

 




 


  

 


 


c) plakatami: "klasycznymi" komercyjnymi i politycznymi

https://www.xerox.com/pl-pl/druk-cyfrowy/insights/50-poruszajacych-plakatow-swiata

https://pamiecpolski.archiwa.gov.pl/plakaty-z-okresu-wojny-polsko-bolszewickiej/

https://pl.pinterest.com/dariakaczmarek1/kampanie-spo%C5%82eczne/

https://pl.pinterest.com/krzylatocha7/historyczne-plakaty/



d) filmami i spotami kampani społecznych:

Szukacie inspiracji? Polecamy:

  • filmy i... wyprodukowane w Cieszynie przez Dinksy: zobacz


Inne materiały:

Zbigniew Herbert - Przesłanie Pana Cogito // Koncert dla Niepodległej


Analiza filmów na zajęciach obejmowała:

  1. Pierwszy film, operuje pojęciem "Dom". 
    1. Każdy ma/chce mieć dom (swoje miejsce na ziemi), do którego mógłby wrócić. Jeśli nie może - jest to często bolesne doświadczenie. Jeśli wie, że wkrótce wróci - jest szczęśliwy. 
    2. Puentą filmu jest stwierdzenie, iż Polacy nie mieli takiego domu przez ponad 100 lat, by go wreszcie odzyskać, stąd świętują to wydarzenie (świętujmy z nimi). 
  2. Kolejny obraz odwołuje się do emocji i pojęć, znanych każdemu człowiekowi, np. lękowi, strachowi, trudnym wyzwaniom, dylematom. 
    1. Narrator przedstawia problemy i dylematy młodzieży polskiej w sierpniu 1920 roku, gdy wielu z nich decydowało się ruszyć na front wojny, by ratować ojczyznę (narażając przy tym wprost życie i zdrowie). 
    2. Widzimy natomiast sceny z życia współczesnej młodzieży, która żyje w innych czasach, ma inne wyzwania i problemy, ale towarzyszą jej podobne (choć inne) lęki i dylematy dnia codziennego. 
    3. Widz, poznając ludzkie oblicze postaci sprzed wieku, może w ten sposób "wczuć" się w ich losy, 
  3. Film animowany "Odrodzenie", przedstawia młodą bohaterkę przenoszącą na papier postać bohatera z roku 1914; tworzeniu tej postaci towarzyszą sceny będące reminiscencją dziejów Polski; przedstawiające walkę Polaków o wolność i państwo
    1. Film stworzony w konwencji animacji realistycznej
    2. Operuje "hasłami", datami i obrazami (zaczerpniętymi z kultury narodowej, obraz Gierymskiego "Kucie Kos"), które zna niemal każdy Polak; przedstawia "obrazy-klucze", tj. sceny kluczowe do zrozumienia Historii Polski XIX i XX wieku.
    3. stosuje hiperbole i metafory, odwołujące się np. do mitologii (Charon i Styks?) i źródeł historycznych (słynny plakat z 1920 roku, przedstawiający bolszewicką hydrę/smoka)

Popular posts from this blog

Pierwsza wojna światowa

Tutaj moje info o osobach, które walczyły 20 lat wcześniej na I wojnie: https://ojcowskidom.blogspot.com/2021/11/na-frontach-i-wojny-swiatowej.html Możemy szacować, iż żałobę z powodu śmierci domownika przeżywano wówczas, w co czwartym domu w Brennej i Górkach. Rodzin w Brennej i Górkach, które straciły bliskich na I wojnie było przeszło sto. Na I wojnie zginął przynajmniej co 20 mężczyzna z naszych wiosek, podczas gdy ranny mógł zostać nawet co czwarty lub piąty. Jeśli odejmiemy osoby niepełnoletnie i seniorów oraz inwalidów etc. i policzymy jedynie mężczyzn objętych poborem, wówczas liczby te wzrosną ok. dwukrotnie (!). Z rachunku tego wynika, iż tylko co drugi mężczyzna powołany na front I wojny światowej wrócił z niej cały i względnie zdrowy. Co będzie na sprawdzianie? Kilka (7) najważniejszych dat rocznych Wybuch wojny Rewolucje w Rosji Przystąpienie USA do wojny Uporządkuj chronologię wydarzeń , spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.  Uporządkuj państwa ; po k

Klasa 5

Klasa 5 R. I 1. 1. POCZĄTKI LUDZKOŚCI 1. 2. CYWILIZACJE MEZOPOTAMII 1. 3. STAROŻYTNY EGIPT 1. 4. STAROŻYTNY IZRAEL 1. 5. CYWILIZACJE INDII I CHIN 1. 6. NARODZINY I ROZWÓJ PISMA R. II 2. 1. ATENY I SPARTA 2. 2. WOJNY PERSKIE 2. 3. WIERZENIA RELIGIJNE STAROŻYTNYCH GREKÓW 2. 4. KULTURA STAROŻYTNYCH GREKÓW 2. 5. PODBOJE ALEKSANDRA WIELKIEGO R. III 3. 1. USTRÓJ POLITYCZNY STAROŻYTNEGO RZYMU 3. 2. POWSTANIE I UPADEK IMPERIUM RZYMSKIEGO 3. 3. KULTURA UMYSŁOWA I RELIGIA STAROŻYTNEGO RZYMU 3. 4. SZTUKA STAROŻYTNEGO RZYMU 3. 5. NARODZINY CHRZEŚCIJAŃSTWA R. IV 4. 1. BIZANCJUM 4. 2. NARODZINY ISLAMU 4. 3. NA GRUZACH CESARSTWA ZACHODNIEGO 4. 4. WALKA O WŁADZĘ NA ŚWIATEM CHRZEŚCIJAŃSKIM 4. 5. DZIEJE WYPRAW KRZYŻOWYCH R. V 5. 1. SPOŁECZEŃSTWO FEUDALNE 5. 2. STAN RYCERSKI 5. 3. MIESZCZANIE I CHŁOPI 5. 4. KOŚCIÓŁ W ŚREDNIOWIECZU 5. 5. SZTUKA ŚREDNIOWIECZNA R. VI 6. 1. PRADZIEJE ZIEM POLSKICH 6. 2. POCZĄTKI PAŃSTWA POLSKIEGO 6. 3. POLSKA POD PANOWANIEM BOLESŁAWA CHROBREGO 6. 4. KRYZYS PAŃSTWA PIERWSZYCH

Europa i świat doby Oświecenia

Na naszych zajęciach (wspólnie i/lub samodzielnie): 5. 1. Przemiany gospodarcze i społeczne w XVIII wieku 5. 2. Oświecenie 5. 3. Absolutyzm oświecony 5. 4. Wojna o niepodległość Stanów Zjednoczonych 5. 5. Wybuch Wielkiej Rewolucji Francuskiej 5. 6. Francja republiką - przemiany polityczne we Francji w latach 1973-1799     https://www.youtube.com/watch?v=zxYrqV1rFIA&ab_channel=By%C5%82osobie...%28HelloMaestro%29 7:27 Ziemniak i rozbiór Polski, Katarzyna Wielka, Maria Teresa "Byl Sobie Czlowiek" - Świat przyspiesza- Wynalazki, zmiany społeczno-gospodarcze i polityczne XIX wieku, m.in. Wiosna Ludów https://www.youtube.com/watch?v=vLqbldp2OPc&list=PLyJ5tp6WmjKj-lHgWpsK4-xqnpEDoezbi&index=23&ab_channel=FranciszekF1 5. 1. Jesteśmy drugą Anglią. Czego Goethe szuka na Śląsku? a) Muzy b) elfów c) zachodnich technologii Świat idzie naprzód, czyli Geothe na Śląsku, a my stajemy się drugą Anglią.   Porównaj wiersz Goethego w tłumaczeniu Szymborskiej:  https://wiersze.an