Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

II.2. Ateńczycy: twórcy i obrońcy demokracji?

 

II.2. Ateńczycy: twórcy i obrońcy demokracji?

Polecam m.in.:

Motto: „Nasz ustrój polityczny nie jest naśladownictwem obcych praw, a my sami jesteśmy raczej wzorem dla innych, niż inni dla nas. Nazywa się ten ustrój demokracją, ponieważ opiera się na większości obywateli, a nie na mniejszości. Każdy obywatel jest równy w obliczu prawa” Tukidydes z Aten

Kluczowe pojęcia/kamienie milowe:
  • Droga Aten: 
    • od oligarchii do demokracji;
    • od obrońców Grecji (przeciw imperiazlizmowi perskiemu) po rolę brutalnego strażnika własnych interesów (więcej o tym w kolejnym rozdziale)
  • Państwo na straży dobra arystokratów czy pospólstwa? Problem niewoli za długi
  • reformy Drakona – (spisanie prawa zwyczajowego ) i Solona (umorzenie długów, zakaz "niewolenia" za długi; podział obywateli na 4 klasy majątkowe
  • "Niezła" Tyrania – Rządy tyrana Pizystrata i jego synów 
  • reformy Klejstenesa umacniają demokrację
  • cechy charakterystyczne demokracji ateńskiej: Rada Pięciuset, strategowie, ostracyzmem, diety za udział w zgromadzeniu itp.
  • budowniczy tzw. Związki Morskiego, zrzeszającego kilkaset państw-miast, którym twardą ręką narzucana jest wola Aten


Starożytne Ateny

a) Ateny - są położone w Attyce, na północ od przesmyku korynckiego. portem ateńskim jest Pireus; w Attyce znajdują się złoża białego marmuru oraz srebra w Górach Laurion. Ludność zajmowała się głównie uprawą roli. Rzemiosło ateńskie (np. ceramika czarna i czerwono figurowa) było wysoko rozwinięte.  

b) ewolucja systemu politycznego od VIII do VI .p.n.e.

I. Pradzieje: W Atenach wykształcił się więc ustrój oligarchiczny. U schyłku VIII w.p.n.e. władzę przejęła arystokracja (przedstawiciele najstarszych i najbogatszych rodów). Tylko jej przedstawiciele mogli pełnić najważniejszy urząd w państwie - urząd archonta. Arystokracja również zdominowała radę starszych czyli Areopag (tworzony przez byłych archontów). Te dwie instytucje miały faktyczną władzę. 

  • dochodzi polaryzacji i zróżnicowania społeczeństwa ateńskiego pod względem majątkowym. 
  • Wielu chłopów ubożało i zaciągało pożyczki pod zastaw swojej osoby lub członków rodziny. Jeżeli bankrutowali, zgodnie z prawem, można ich było wraz z rodzinami sprzedać w niewolę za długi poza granice Aten. 
  • Władza arystokracji była coraz większa. 
  • Rosły napięcia społeczne, gdyż pozostałe grupy społeczne czuły się poszkodowane. 

Reformy Drakona, który w 621 r. p.n.e. 

  • spisano prawa zwyczajowe, m.in. aby uchronić ludność Aten od samowoli arystokracji (która dotąd dowolnie - dla siebie korzystnie - interpretowała prawa wzmacniając swoją pozycję ekonomiczną). 
  • późniejszym pokoleniom prawa te wydawały się bardzo surowe, stąd powiedzenie „drakońskie prawo”
  • Nie rozwiązało to jednak wszystkich problemów.

Reformy Solona (594 r. p.n.e.) 

  • łagodzenie napięć społeczne spowodowane niewolą chłopów za długi i utratą przez nich ziemi
    • kasata długów; 
    • zakazał udzielania pożyczek pod zastaw osoby
    • wykupił Ateńczyków sprzedanych za długi poza granice Attyki z niewoli za pieniądze państwa
  • podzielił społeczeństwo ateńskie na cztery warstwy, biorąc za kryterium dochody. 
    • Uzależnił prawa i obowiązki obywatelskie (w tym dostęp do urzędów), od przynależności do danej warstwy. Reforma ta umożliwiła awans społeczny jednostką zdolnym, które dzięki zaradności zdobyły znaczny majątek

[Najbogatsi mieli największe prawa i obowiązki - ponosili największe koszty płacąc wysokie podatki, a oprócz tego musieli kupić na własny koszt uzbrojenie gdyż służyli w formacji hoplitów - ciężkozbrojnych piechurów. W zamian za to tylko oni mogli pełnić najważniejszy urząd archonta. Najbiedniejsi (warstwa tetów), nie płaciła podatków i nie musiała płacić podatków, podczas wojny byli wioślarzami na okrętach, nie potrzebowali więc kosztownej broni ani zbroi]. Ponadto Solon ograniczył rolę Areopagu tworząc Radę Czterystu (przekształconą następnie w Radę Pięciuset.

Rządy tyrana Pizystrata i jego synów (do 510 r. p.n.e.) 

  • część społeczeństwa niezadowolona z reform Solona poparła zamach stanu i rządy tyrana. 
  • Przez pół wieku (w latach 561-510 p.n.e.) w Atenach rządzili tyrani: Pizystrat, a po nim jego synowie (zostali następnie obaleni; jeden z nich zginął, drugi musiał ratować się ucieczką). 
  • Te czasy Ateńczycy zapamiętali jako "złoty okres", jako że miasto świetnie się wówczas rozwijało.

[Tyran m.in. rozdał ziemię ubogiej ludności, popierał rozwój osadnictwa, rzemiosła i handlu, rozpoczął bicie monety, wprowadził podatek dochodowy, był mecenasem kultury - ustanowił święta ku czci Ateny i Dionizosa. W czasach Pizystrata powstawały wspaniałe budowle (drogi i świątynie, np. Świątynia Zeusa Olimpijskiego). Pizystrat był arystokratą, który samowolnie przejął władzę, obsadzając swoimi zwolennikami poszczególne stanowiska. Za jego panowania przeprowadzono w Atenach wiele reform, w tym reformę rolną. Ponadto dbał o rozwój dróg i instytucji kulturalnych. Tyrania została obalona na skutek interwencji Sparty.]

bezpośrednio po obaleniu tyranii archont Klejstenes przeprowadził reformy, które legły u podstaw demokracji ateńskiejCelem było odebranie arystokracji wpływu na politykę i obalenie tyranii oraz rozciągnięcie obywatelstwa na wszystkich wolnych mieszkańców Attyki. 

Reformy Klejstenesa (Rozpoczęto w roku: 508 p.n.e.):

  1. przeprowadzono nowy podział administracyjny Aten i Attyki, dzieląc je na 10 okręgów zwanych fylami. W skład każdej fyli wchodziły obszary rozrzucone po całym państwie (na wybrzeżu, w centrum i w górach). W ten sposób rozerwano starą strukturę rodowa i wymieszano społeczeństwo wewnątrz każdej fyli
  2. utworzył Radę Pięciuset, do której wybierano po 50 obywateli z każdej fyli. Przejęła ona znaczną część uprawnień Areopagu (ograniczyła rolę arystokracji)
  3. powołano urząd stratega (10 dowódców wojskowych)
  4. wprowadził ostracyzm czyli sąd skorupkowy by uniknąć tyranii. Każdy obywatel mógł raz w roku wypisywać imię Ateńczyka, który jego zdaniem zagraża Państwu (np. zamierzając zagarnąć władzę). Osoba, którą wymieniło najwięcej Ateńczyków, musiała opuścić Ateny na 10 lat



Demokracja ateńska

Reformy Klejstenesa (508/507 p.n.e.), zasadniczo zmieniły oblicze ateńskiej demokracji. 


Instytucje demokratyczne w Atenach

Od tego momentu jej filarami były takie instytucje jak: 

1) Zgromadzenie Ludowe (eklezja) - władza ustawodawcza. Od czasu reform wzrosło znaczenie zgromadzenia wszystkich obywateli, których liczba wynosiła w Atenach ok. 30 tysięcy.

  • każdy obywatel mógł zabrać głos i brać udział w tajnym lub jawnym głósowaniu, stąd w Atenach zyskała znaczenie sztuka retoryki (wymowy, tudzież manipulacji), której celem było przekonanie słuchaczy do swoich racji
  • tworzyli pełnoletni obywatele Aten (wolni mężczyźni, zapisani na listy obywateli Aten, którzy ukończyli 20 lat) 
  • rozstrzygało: sprawy wojny i pokoju, wybór urzędników,
  • [Jak funkcnonowały zgromadzenia? 3-4 razy w miesiącu od świtu do południa zbierali się wszyscy obywatele by debatować i podejmować decyzje dotyczące państwa; decyzje były ważne jeśli każdorazowo zebrało się minium 6000 obywateli (tzw. kworum wynosiło zatem ok. 1/5 obywateli)]. 

2) Rada Pięciuset 

  • wybrana z dziesięciu okręgów (fyli) Attyki po 50 osób, którzy ukończyli 30 lat; [Jednocześnie urząd pełniło 50 osób (ich urzędowanie trwało 1/10 część roku)]
  • wcześniej: Rada Czterystu (wybierana z trzech najwyższych klas) 
  • opracowywała projekty ustaw; jak procedowano? Radzie Pięciuset zgłaszano projekty ustaw, ta przedstawiała je Zgromadzeniu ze swoją opinią i Zgromadzenie podejmowało decyzję,

    • [pozostałe zadania: przygotowywanie obrady Zgromadzenia, nadzór nad urzędnikami poprzez powołane, specjalne komisje, sprawy finansów państwa, nadzór nad stanem obronnością i działania dyplomatyczne; wylosowany na jeden dzień przewodniczący miał klucze do świątyń, w których przechowywano skarb i dokumenty oraz pieczęć państwa; członkiem Rady można było być dwukrotnie],

3) sąd przysięgłych (heliaja), zajmował się sprawami zbliżonymi do współczesnych sądów  (rozstrzygał spory majątkowe, dot. umów handlowych oraz oskarżenia wnoszone przeciw urzędnikom)

sędziom mógł być każdy obywatel (warunkiem ukończenie 30 lat i zgłoszenie kandydatury na dany rok; złożenie przysięgi i wylosowanie dni urzędowania)

sąd przysięgłych Ateńczyków, którzy ukończyli 30 rok życia - apelacje od orzeczeń urzędników; 

4) Strategowie

  • 10 strategów 
  • wybierani przez zgromadzenie
  • kierowali wojskiem 
  • urząd stratega można było powtarzać (Perykles sprawował urząd przez kilkanaście lat; ostatecznie i jego dotknął ostracyzm)

5) Archonci:

  • 10 urzędników
  • funkcje religijne i administracyjne,
  • 10 archontów wybieranych z najwyższej klasy, odpowiadali za sprawy wojska, religii,
  • archontowie - funkcje religijne,

6) areopag - rada starców obradujących na wzgórzu Aresa

  • tworzyli archontowie po odejściu z urzędu
  • początkowo instytucja ta pełniła najważniejszą rolę w Atenach; od czasu reform, kiedy to ograniczono jej kompetencje,  jej znaczenie spada; 
  • zajmuje się strzeżeniem praw, obyczajów i moralności, 
  • sprawuje sądy w sprawach o zabójstwo,




sądownictwo - sąd przysięgłych - co roku losowano 6000 osób spośród 1 zgłaszających się obywateli i z nich tworzono mniejsze składy sędziowskiej w zależności od danej sprawy - sądzono w sprawach prywatnych, publicznych, | skargi na urzędników; areopag (sprawy o zabójstwo); sąd skorupkowy (ostracyzm), j




Charakterystyczne cechy ustroju Aten:

  • urzędnicy (według Arystotelesa było ich 700) byli w większości losowani na roczną kadencję (z wyjątkiem strategów),
  • od czasów Peryklesa wypłacano diety losowane


Ciekawe rozszerzenie wiadomości:




Zadanie: Jak rozwijały się Ateny ich konkurencja (Sparta) i cała cywilizacja grecka?


Polecam: Zobacz kolejne 10 minut filmu (od 5 do 14,5 min): Historia Grecji w 18 minut!


Znaczenie demokracji dla Greków (i europejskiej cywilizacji)

    • wzór demokracji bezpośredniej i jej gwarancji: wolność wypowiedzi, zasada | równości w sprawowaniu urzędów, zasada równości wobec prawa,
    • identyfikownie się ze swoim państwem (polis),
    • rozszerzenie horyzontów myślowych, pobudzanie ciekawości, rola demagogów wpływ na kulturę (filozofię),
    • wzór do naśladownictwa dla przyszłych pokoleń.

Popular posts from this blog

Klasa 5

Sprawdzian I: 490 p.n.e.- bitwa pod Maratonem, I wojna Greków z Persami 753 p.n.e. - legendarne założenie Rzymu 44 p.n.e. - śmierć Juliusza Cezara 1 rok n.e. - narodziny Jezusa Tabela: A (wersja podstawowa, na Bdb);  B (wersja rozszerzona o wyjaśnienia) Powyżej dwie tabele. Wykazy zawierają skrót wymaganych informacji.  Zastrzeżenie:  Kolorem czerwonym  oznaczono elementy, których znajomość może pomóc w uzyskaniu oceny  bardzo dobrej Kolorem zielonym  oznaczono elementy, których opanowanie zaleca się na ocenę c elującą Elementy fioletowe i żółte  - wiedza prawie zupełnie zbędna i elementy dyskusyjne :) Sprawdzian nr I:  Zadanie I: Tabelka, luki Na podstawie powyższych tabel uzupełnij luki - tj.  ok. 10 najważniejszych postaci/ dat/ wydarzeń z historii (tematy 1.1-1.4; 2.1-2.2; 2.5; 3.2), wg powyższego schematu. Zadanie II: Uszereguj wydarzenia:  uluż w odpowiedniej kolejności wydarzenia (np. na osi czasu) od najstarszego do tego, które będzie najpóźniej Pierwszy człowiek w Europi

Pierwsza wojna światowa

Co będzie na sprawdzianie, etc.? Kilka (7) najważniejszych dat rocznych, np: Wybuch wojny Rewolucje w Rosji Przystąpienie USA do wojny Uporządkuj chronologię wydarzeń , spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.  Uporządkuj państwa ; po której stronie konfliktu walczyły? Wybierz 1 z 2 zaproponowanych zagadnień (łącznie jest 7 zagadnień- zob. podwykaz) i opisz w ok. 8 minipunktach (każdy punkt, to przynajmniej 3 fakty; ktoś, coś, gdzieś itp) Wspaniałe stulecie? U progu I wojny, miniwątki które można poruszyć: Europa, Austria i Cieszyn przeł. XIX i XX w. sytuacja gospodarcza, społelczna i geopolityczna Bałkany Panujący np. FJI - sielankowy portret rozwój przemysłu, szkolnictwa, przykłady Rywalizacja narodowa w różnych częściach Europy Austria 12 Narodów - jakich, kto prześladuje a kto prześladowany? Cieszyn sielankowy z piosenki Nohavicy Tesinska, tzn.? Konflikt polsko-niemiecki na Śl. Ciesz. -  Krwawa niedziela w Cieszynie itp. dyskryminacja Polaków Szkoły  Rota - genez

Klasa 4

Podstawa programowa (2024), cz. I: "KLASA IV I. Elementy historii rodzinnej i regionalnej.  Uczeń: 1) zbiera informacje na temat historii swojej rodziny, gromadzi pamiątki rodzinne i opowiada o nich; 2) poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje. II. Najważniejsze elementy polskiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń: 1) zna symbole narodowe (barwy, godło, hymn państwowy), najważniejsze święta narodowe i państwowe, potrafi wytłumaczyć ich znaczenie; 2) wiąże najważniejsze zabytki i symbole kultury polskiej z właściwymi regionami. III. Refleksja nad historią jako nauką. Uczeń: 1) wyjaśnia, na czym polega praca historyka; 2) wskazuje sposoby mierzenia czasu w historii i posługuje się pojęciami chronologicznymi; 3) rozpoznaje rodzaje źródeł historycznych; 4) odróżnia historię od dziejów legendarnych (....)". Punkt III. Rozwinięcie - Refleksja nad historią jako nauką: 1) Na czym p