Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

II.3 Sparta – Triumf dzikich ludzi

 

II.3 Sparta – Triumf dzikich ludzi


inspiracja:

źródło: https://www.youtube.com/watch?v=9qIrMuqy33U&t=276s&ab_channel=Zurik23M

Polecam także: https://www.slideshare.net/RafaWjcik16/sparta-78763426

Sparta (Lakedajmon/Lacedemon)* - niewielkie miasteczko w krainie Lakonia, położonej na południu półwyspu peloponeskiego (najdalej na południe wysunięta część Grecji "kontynentalnej"), które poprzez podboje zyskało status największej potęgi w GrecjiMiasto-państwo Spartę zamieszkiwali Lacedemończycy*. 

* Skąd taka "dziwne" nazwy? Sparta to imię nimfy wód lądowych (najady), która wg podań miała zostać królową Sparty, żoną legendarnego Lacedemona. Lacedemon (Lakedajmon) to mityczny król Sparty, syn boga Zeusa i Plejady (nimfy) Tajgete, od niego swą nazwę wzięli mieszkańcy Sparty.

Sparta obrała zupełnie inną drogę "ewolucji" niż inne greckie poleis; można ją określić jako gigantyczny obóz wojskowy; tudzież obóz koncentracyjny (dlaczego? o tym poniżej). W państwie tym całe życie podporządkowane było służbie wojskowej i terroryzowaniu większości miejscowego społeczeństwa (a z czasem również odległych krain). Jak do tego doszło? 
  • w I tysiącleciu p.n.e. Dorowie mieszkający w Lakonii założyli Spartę i rozpoczęli podbój półwyspu Peloponez,
  • zjednoczenie polis w Lakonii na Peloponezie pod wodzą Sparty (w drugiej połowie VI w. p.n.e.),
  • Sprata z czasem uzyskała hegemonię, czyli przewodnictwo wśród polis greckich, tworząc Związek Peloponeski (rozpadł się w 366 r. p.n.e. w wyniku klęsk poniesionych przez Spartę z Tebami).
  • Sparta triumfowała, dominując w Helladzie, w wyniku wygranej wojny peloponeskiej nad dominującymi dotąd Atenami, na przełomie V i IV wieku p.n.e.

Społeczeństwo Sparty 

♦ Spartanie - pełnoprawni obywatele, tylko oni mieli pełne prawa polityczne, sprawowali urzędy, zakaz pracy zarobkowej i posiadania na własność ziemi, stanowili zaledwie 2-3 % ludności, ale za to niezwykle odpowiedzialni za losy swojego państwa, 

♦ periojkowie - („mieszkający wokoło”)- zamieszkiwali tereny podbite, mało urodzajne, zajmowali się rzemiosłem, handlem, żeglugą; cieszyli się wolnością osobistą, mieli własny samorząd ściśle kontrolowany przez Spartę, służyli w wojsku spartańskim, 

♦ heloci - ludność podbita, traktowana jak niewolnicy, związani z ziemią, nie można ich było sprzedać, nie mieli żadnych praw. 

Ustrój Sparty 

- określony przez legendarnego prawodawcę i reformatora Likurga (XVIII/VII w. p.n.e.?) 

♦ dwóch królów - urząd dziedziczny sprawowany przez dwie rodziny (Agiadów i Eurypontydów), pełnili funkcje kapłańskie, dowodzili armią w czasie wypraw wojennych, 

♦ władza ustawodawcza 

• Zgromadzenie Ludowe (apella) wszystkich Spartan, którzy ukończyli 30 lat, przegłosowywało przedstawione przez geruzję ustawy, wybierało eforów i gerontów, 

• geruzja - 30 osobowa rada starszych (2 królów i 28 gerontów - Spartan powyżej 60 roku życia) wybierana dożywotnio przez Zgromadzenie, miała inicjatywę ustawodawczą, wydawała wyroki w ciężkich przestępstwach, 

♦ władza wykonawcza - 5 eforów wybieranych na 1 rok przez Zgromadzenie - administracja, kontrola nad urzędnikami i królami, nadzór nad wychowaniem młodzieży, zwoływanie geruzji i Zgromadzenia, kierownictwo finansami i polityką zagraniczną. 






* Wychowanie spartańskie 

"Wychowanie Spartan trwało aż po wiek dojrzały. Nikt nie mógł postępować jak mu się podobało. Żyli w polis jak w obozie wojskowym, oddając się sprawom publicznym i prowadząc taki rodzaj życia jaki prawo przepisywało.” (Plutarch)

♦ po urodzeniu rada starszych badała noworodka i decydowała o jego dalszym losie - zdrowi chłopcy otrzymywali przydział ziemi i prawo do życia, dzieci chore były porzucane w górach Tajgetu, 

♦ po ukończeniu 7 lat chłopcy przebywali w ciągu dnia razem w obozie, wspólnie bawiąc się i ucząc - każdy musiał nauczyć się słuchać, znosić zmęczenie, zwyciężać w walce, śpiewać, chodzić boso, znosić niewygody, głód i różnice temperatur (mieli tylko jeden płaszcz) oraz kary cielesne, kraść, kłamać, udzielać krótkich i zwięzłych odpowiedzi (lakonicznych) na pytania dotyczące bohaterów i życia publicznego, uczono się czytania i pisania dziejów Sparty i jej praw, 

♦ w wieku 20 - 30 lat wszyscy podlegali skoszarowaniu przez cały dzień, doskonaląc się w sztuce wojennej i ucząc się pod kierunkiem wychowawców państwowych* ^ 

♦ po ukończeniu 30 roku życia młody człowiek stawał się pełnoprawnym obywatelem Sparty - mógł się ożenić, dostawał w dożywotnie użytkowanie od państwa nadział ziemi wraz z przypisanymi doń helotami i do 60 roku życia miał obowiązek uczestniczenia w ćwiczeniach wojskowych, brał udział w Zgromadzeniu Ludowym, 

♦ zwracano także uwagę na wychowanie dziewcząt, które miały być wzorowymi matkami i żonami, gotowymi znosić cierpienia i dodawać ducha odwagi idącym na wojnę w myśl hasła „wróć z tarczą, lub na tarczy”. 






Ciekawe rozszerzenie wiadomości:






Popular posts from this blog

Pierwsza wojna światowa

Tutaj moje info o osobach, które walczyły 20 lat wcześniej na I wojnie: https://ojcowskidom.blogspot.com/2021/11/na-frontach-i-wojny-swiatowej.html Możemy szacować, iż żałobę z powodu śmierci domownika przeżywano wówczas, w co czwartym domu w Brennej i Górkach. Rodzin w Brennej i Górkach, które straciły bliskich na I wojnie było przeszło sto. Na I wojnie zginął przynajmniej co 20 mężczyzna z naszych wiosek, podczas gdy ranny mógł zostać nawet co czwarty lub piąty. Jeśli odejmiemy osoby niepełnoletnie i seniorów oraz inwalidów etc. i policzymy jedynie mężczyzn objętych poborem, wówczas liczby te wzrosną ok. dwukrotnie (!). Z rachunku tego wynika, iż tylko co drugi mężczyzna powołany na front I wojny światowej wrócił z niej cały i względnie zdrowy. Co będzie na sprawdzianie? Kilka (7) najważniejszych dat rocznych Wybuch wojny Rewolucje w Rosji Przystąpienie USA do wojny Uporządkuj chronologię wydarzeń , spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.  Uporządkuj państwa ; po k

Klasa 5

Klasa 5 R. I 1. 1. POCZĄTKI LUDZKOŚCI 1. 2. CYWILIZACJE MEZOPOTAMII 1. 3. STAROŻYTNY EGIPT 1. 4. STAROŻYTNY IZRAEL 1. 5. CYWILIZACJE INDII I CHIN 1. 6. NARODZINY I ROZWÓJ PISMA R. II 2. 1. ATENY I SPARTA 2. 2. WOJNY PERSKIE 2. 3. WIERZENIA RELIGIJNE STAROŻYTNYCH GREKÓW 2. 4. KULTURA STAROŻYTNYCH GREKÓW 2. 5. PODBOJE ALEKSANDRA WIELKIEGO R. III 3. 1. USTRÓJ POLITYCZNY STAROŻYTNEGO RZYMU 3. 2. POWSTANIE I UPADEK IMPERIUM RZYMSKIEGO 3. 3. KULTURA UMYSŁOWA I RELIGIA STAROŻYTNEGO RZYMU 3. 4. SZTUKA STAROŻYTNEGO RZYMU 3. 5. NARODZINY CHRZEŚCIJAŃSTWA R. IV 4. 1. BIZANCJUM 4. 2. NARODZINY ISLAMU 4. 3. NA GRUZACH CESARSTWA ZACHODNIEGO 4. 4. WALKA O WŁADZĘ NA ŚWIATEM CHRZEŚCIJAŃSKIM 4. 5. DZIEJE WYPRAW KRZYŻOWYCH R. V 5. 1. SPOŁECZEŃSTWO FEUDALNE 5. 2. STAN RYCERSKI 5. 3. MIESZCZANIE I CHŁOPI 5. 4. KOŚCIÓŁ W ŚREDNIOWIECZU 5. 5. SZTUKA ŚREDNIOWIECZNA R. VI 6. 1. PRADZIEJE ZIEM POLSKICH 6. 2. POCZĄTKI PAŃSTWA POLSKIEGO 6. 3. POLSKA POD PANOWANIEM BOLESŁAWA CHROBREGO 6. 4. KRYZYS PAŃSTWA PIERWSZYCH

Europa i świat doby Oświecenia

Na naszych zajęciach (wspólnie i/lub samodzielnie): 5. 1. Przemiany gospodarcze i społeczne w XVIII wieku 5. 2. Oświecenie 5. 3. Absolutyzm oświecony 5. 4. Wojna o niepodległość Stanów Zjednoczonych 5. 5. Wybuch Wielkiej Rewolucji Francuskiej 5. 6. Francja republiką - przemiany polityczne we Francji w latach 1973-1799     https://www.youtube.com/watch?v=zxYrqV1rFIA&ab_channel=By%C5%82osobie...%28HelloMaestro%29 7:27 Ziemniak i rozbiór Polski, Katarzyna Wielka, Maria Teresa "Byl Sobie Czlowiek" - Świat przyspiesza- Wynalazki, zmiany społeczno-gospodarcze i polityczne XIX wieku, m.in. Wiosna Ludów https://www.youtube.com/watch?v=vLqbldp2OPc&list=PLyJ5tp6WmjKj-lHgWpsK4-xqnpEDoezbi&index=23&ab_channel=FranciszekF1 5. 1. Jesteśmy drugą Anglią. Czego Goethe szuka na Śląsku? a) Muzy b) elfów c) zachodnich technologii Świat idzie naprzód, czyli Geothe na Śląsku, a my stajemy się drugą Anglią.   Porównaj wiersz Goethego w tłumaczeniu Szymborskiej:  https://wiersze.an