Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

II.3 Sparta – Triumf dzikich ludzi

 

II.3 Sparta – Triumf dzikich ludzi


inspiracja:

źródło: https://www.youtube.com/watch?v=9qIrMuqy33U&t=276s&ab_channel=Zurik23M

Polecam także: https://www.slideshare.net/RafaWjcik16/sparta-78763426

Sparta (Lakedajmon/Lacedemon)* - niewielkie miasteczko w krainie Lakonia, położonej na południu półwyspu peloponeskiego (najdalej na południe wysunięta część Grecji "kontynentalnej"), które poprzez podboje zyskało status największej potęgi w GrecjiMiasto-państwo Spartę zamieszkiwali Lacedemończycy*. 

* Skąd taka "dziwne" nazwy? Sparta to imię nimfy wód lądowych (najady), która wg podań miała zostać królową Sparty, żoną legendarnego Lacedemona. Lacedemon (Lakedajmon) to mityczny król Sparty, syn boga Zeusa i Plejady (nimfy) Tajgete, od niego swą nazwę wzięli mieszkańcy Sparty.

Sparta obrała zupełnie inną drogę "ewolucji" niż inne greckie poleis; można ją określić jako gigantyczny obóz wojskowy; tudzież obóz koncentracyjny (dlaczego? o tym poniżej). W państwie tym całe życie podporządkowane było służbie wojskowej i terroryzowaniu większości miejscowego społeczeństwa (a z czasem również odległych krain). Jak do tego doszło? 
  • w I tysiącleciu p.n.e. Dorowie mieszkający w Lakonii założyli Spartę i rozpoczęli podbój półwyspu Peloponez,
  • zjednoczenie polis w Lakonii na Peloponezie pod wodzą Sparty (w drugiej połowie VI w. p.n.e.),
  • Sprata z czasem uzyskała hegemonię, czyli przewodnictwo wśród polis greckich, tworząc Związek Peloponeski (rozpadł się w 366 r. p.n.e. w wyniku klęsk poniesionych przez Spartę z Tebami).
  • Sparta triumfowała, dominując w Helladzie, w wyniku wygranej wojny peloponeskiej nad dominującymi dotąd Atenami, na przełomie V i IV wieku p.n.e.

Społeczeństwo Sparty 

♦ Spartanie - pełnoprawni obywatele, tylko oni mieli pełne prawa polityczne, sprawowali urzędy, zakaz pracy zarobkowej i posiadania na własność ziemi, stanowili zaledwie 2-3 % ludności, ale za to niezwykle odpowiedzialni za losy swojego państwa, 

♦ periojkowie - („mieszkający wokoło”)- zamieszkiwali tereny podbite, mało urodzajne, zajmowali się rzemiosłem, handlem, żeglugą; cieszyli się wolnością osobistą, mieli własny samorząd ściśle kontrolowany przez Spartę, służyli w wojsku spartańskim, 

♦ heloci - ludność podbita, traktowana jak niewolnicy, związani z ziemią, nie można ich było sprzedać, nie mieli żadnych praw. 

Ustrój Sparty 

- określony przez legendarnego prawodawcę i reformatora Likurga (XVIII/VII w. p.n.e.?) 

♦ dwóch królów - urząd dziedziczny sprawowany przez dwie rodziny (Agiadów i Eurypontydów), pełnili funkcje kapłańskie, dowodzili armią w czasie wypraw wojennych, 

♦ władza ustawodawcza 

• Zgromadzenie Ludowe (apella) wszystkich Spartan, którzy ukończyli 30 lat, przegłosowywało przedstawione przez geruzję ustawy, wybierało eforów i gerontów, 

• geruzja - 30 osobowa rada starszych (2 królów i 28 gerontów - Spartan powyżej 60 roku życia) wybierana dożywotnio przez Zgromadzenie, miała inicjatywę ustawodawczą, wydawała wyroki w ciężkich przestępstwach, 

♦ władza wykonawcza - 5 eforów wybieranych na 1 rok przez Zgromadzenie - administracja, kontrola nad urzędnikami i królami, nadzór nad wychowaniem młodzieży, zwoływanie geruzji i Zgromadzenia, kierownictwo finansami i polityką zagraniczną. 






* Wychowanie spartańskie 

"Wychowanie Spartan trwało aż po wiek dojrzały. Nikt nie mógł postępować jak mu się podobało. Żyli w polis jak w obozie wojskowym, oddając się sprawom publicznym i prowadząc taki rodzaj życia jaki prawo przepisywało.” (Plutarch)

♦ po urodzeniu rada starszych badała noworodka i decydowała o jego dalszym losie - zdrowi chłopcy otrzymywali przydział ziemi i prawo do życia, dzieci chore były porzucane w górach Tajgetu, 

♦ po ukończeniu 7 lat chłopcy przebywali w ciągu dnia razem w obozie, wspólnie bawiąc się i ucząc - każdy musiał nauczyć się słuchać, znosić zmęczenie, zwyciężać w walce, śpiewać, chodzić boso, znosić niewygody, głód i różnice temperatur (mieli tylko jeden płaszcz) oraz kary cielesne, kraść, kłamać, udzielać krótkich i zwięzłych odpowiedzi (lakonicznych) na pytania dotyczące bohaterów i życia publicznego, uczono się czytania i pisania dziejów Sparty i jej praw, 

♦ w wieku 20 - 30 lat wszyscy podlegali skoszarowaniu przez cały dzień, doskonaląc się w sztuce wojennej i ucząc się pod kierunkiem wychowawców państwowych* ^ 

♦ po ukończeniu 30 roku życia młody człowiek stawał się pełnoprawnym obywatelem Sparty - mógł się ożenić, dostawał w dożywotnie użytkowanie od państwa nadział ziemi wraz z przypisanymi doń helotami i do 60 roku życia miał obowiązek uczestniczenia w ćwiczeniach wojskowych, brał udział w Zgromadzeniu Ludowym, 

♦ zwracano także uwagę na wychowanie dziewcząt, które miały być wzorowymi matkami i żonami, gotowymi znosić cierpienia i dodawać ducha odwagi idącym na wojnę w myśl hasła „wróć z tarczą, lub na tarczy”. 






Ciekawe rozszerzenie wiadomości:






Popular posts from this blog

Pierwsza wojna światowa

    1915 , Kartka wydana w roku 1915 z jakiejś okazji Cesarza Franciszka Józefa. "Majątek i krew dla Cesarza Majątek i krew dla Ojczyzny" - tak brzmi napis na kartce. To tak jakby ludność wszystko co miała najcenniejszego zawierzyła swemu cesarzowi. Mała pomoc by się przydała. cesarz Franciszek Józef I wizytował Cieszyn (1851, 1880, 1890, 1906), w czasie trzech ostatnich wizyt sieddział na specjalnym tronie, który do dziś przechowywany jest w Kościele Jezusowym. zobaz więcej : broszura Cieszyn Mały Wiedeń https://www.archiwum.cieszyn.pl/?p=categoriesShow&iCategory=12 historia polskiego szkolnictwa w Cieszynie: http://sp1cieszyn.edu.pl/strona/historia-polskiego-szkolnictwa-powszechnego-w-cieszynie Matka ośmiorga dzieci opuszcza męża i przenosi się do Warszawy, by pisać poezję. Autorka bajki "O krasnoludkach i o sierotce Marysi" chorą córkę zamyka w szpitalu psychiatrycznym. Pochylająca się nad losem dzieci społeczniczka oddaje obcym ludziom własnego wnuka......

Klasa 5

Punktacja: 36 6 35 5+ 32 5 30 4+ 27 4 23 3+ 18 3 15 2+ 11 2 9 1+' klasa 5 punktacja Zadanie / max. liczba punktów do zdobycia 1 / 6 2 / 4 3 / 9 (w tym 2 pkt. na 6, niewliczane do punktacji) 4 / 4 (i ew. 2 pkt. ekstra ZA humor - niewliczane do punktacji na 5,6 etc. - w końcu humoru nie można wymagać od nikogo :) 5 14 (w tym 3 pkt. na 6, niewliczane do punktacji) razem 37 ale (jeśli dobrze pamiętam) przyjąłem, że 6 jest możliwa od 36 pkt zadanie I: BC ca AC Sprawdzian I: 490 p.n.e.- bitwa pod Maratonem, I wojna Greków z Persami 753 p.n.e. - legendarne założenie Rzymu 44 p.n.e. - śmierć Juliusza Cezara 1 rok n.e. - narodziny Jezusa Tabela: A (wersja podstawowa, na Bdb);  B (wersja rozszerzona o wyjaśnienia) Powyżej dwie tabele. Wykazy zawierają skrót wymaganych informacji.  Zastrzeżenie:  Kolorem czerwonym  oznaczono elementy, których znajomość może pomóc w uzyskaniu oceny  bardzo dob...

Klasa 6

Przygotowując się do lekcji, sprawdzianu, itd. możemy wykorzystać m.in. treści przygotowane przez Wiesława Zdziabka (zob.:  https://www.e-historia.com.pl/szkola-podstawowa-notatki-z-historii.html  i pod poniższymi linkami ) .  KLASA 6 R. I: Europa i świat - XVI w. 1. 1. PRZYCZYNY I PRZEBIEG WIELKICH ODKRYĆ GEOGRAFICZNYCH 1. 2. SKUTKI ODKRYĆ GEOGRAFICZNYCH 1. 3. ODRODZENIE 1. 4. SZTUKA RENESANSU 1. 5. REFORMACJA 1. 6. KONTRREFORMACJA I REFORMA WEWNĘTRZNA KOŚCIOŁA R. II 2. 1. DEMOKRACJA SZLACHECKA W POLSCE 2. 2. FOLWARK PAŃSZCZYŹNIANY 2. 3. POLSKA ZA PANOWANIA OSTATNICH JAGIELLONÓW 2. 4. RENESANS W POLSCE 2. 5. UNIA LUBELSKA I POCZĄTKI RZECZYPOSPOLITEJ OBOJGA NARODÓW 2. 6. REFORMACJA W POLSCE 2. 7. POLSKA MONARCHIĄ ELEKCYJNĄ R. III 3. 1. WOJNY Z ROSJĄ 3. 2. WOJNY POLSKO-SZWEDZKIE W PIERWSZEJ POŁOWIE XVII W. 3. 3. POWSTANIA KOZACKIE NA UKRAINIE 3. 4. POTOP SZWEDZKI 3. 5. WOJNY POLSKO-TURECKIE 3. 6. KRYZYS WEWNĘTRZNY RZECZYPOSPOLITEJ 3. 7. BAROK W EUROPIE I W POLSCE R. IV 4. ...