Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

II.3 Sparta – Triumf dzikich ludzi

 

II.3 Sparta – Triumf dzikich ludzi


inspiracja:

źródło: https://www.youtube.com/watch?v=9qIrMuqy33U&t=276s&ab_channel=Zurik23M

Polecam także: https://www.slideshare.net/RafaWjcik16/sparta-78763426

Sparta (Lakedajmon/Lacedemon)* - niewielkie miasteczko w krainie Lakonia, położonej na południu półwyspu peloponeskiego (najdalej na południe wysunięta część Grecji "kontynentalnej"), które poprzez podboje zyskało status największej potęgi w GrecjiMiasto-państwo Spartę zamieszkiwali Lacedemończycy*. 

* Skąd taka "dziwne" nazwy? Sparta to imię nimfy wód lądowych (najady), która wg podań miała zostać królową Sparty, żoną legendarnego Lacedemona. Lacedemon (Lakedajmon) to mityczny król Sparty, syn boga Zeusa i Plejady (nimfy) Tajgete, od niego swą nazwę wzięli mieszkańcy Sparty.

Sparta obrała zupełnie inną drogę "ewolucji" niż inne greckie poleis; można ją określić jako gigantyczny obóz wojskowy; tudzież obóz koncentracyjny (dlaczego? o tym poniżej). W państwie tym całe życie podporządkowane było służbie wojskowej i terroryzowaniu większości miejscowego społeczeństwa (a z czasem również odległych krain). Jak do tego doszło? 
  • w I tysiącleciu p.n.e. Dorowie mieszkający w Lakonii założyli Spartę i rozpoczęli podbój półwyspu Peloponez,
  • zjednoczenie polis w Lakonii na Peloponezie pod wodzą Sparty (w drugiej połowie VI w. p.n.e.),
  • Sprata z czasem uzyskała hegemonię, czyli przewodnictwo wśród polis greckich, tworząc Związek Peloponeski (rozpadł się w 366 r. p.n.e. w wyniku klęsk poniesionych przez Spartę z Tebami).
  • Sparta triumfowała, dominując w Helladzie, w wyniku wygranej wojny peloponeskiej nad dominującymi dotąd Atenami, na przełomie V i IV wieku p.n.e.

Społeczeństwo Sparty 

♦ Spartanie - pełnoprawni obywatele, tylko oni mieli pełne prawa polityczne, sprawowali urzędy, zakaz pracy zarobkowej i posiadania na własność ziemi, stanowili zaledwie 2-3 % ludności, ale za to niezwykle odpowiedzialni za losy swojego państwa, 

♦ periojkowie - („mieszkający wokoło”)- zamieszkiwali tereny podbite, mało urodzajne, zajmowali się rzemiosłem, handlem, żeglugą; cieszyli się wolnością osobistą, mieli własny samorząd ściśle kontrolowany przez Spartę, służyli w wojsku spartańskim, 

♦ heloci - ludność podbita, traktowana jak niewolnicy, związani z ziemią, nie można ich było sprzedać, nie mieli żadnych praw. 

Ustrój Sparty 

- określony przez legendarnego prawodawcę i reformatora Likurga (XVIII/VII w. p.n.e.?) 

♦ dwóch królów - urząd dziedziczny sprawowany przez dwie rodziny (Agiadów i Eurypontydów), pełnili funkcje kapłańskie, dowodzili armią w czasie wypraw wojennych, 

♦ władza ustawodawcza 

• Zgromadzenie Ludowe (apella) wszystkich Spartan, którzy ukończyli 30 lat, przegłosowywało przedstawione przez geruzję ustawy, wybierało eforów i gerontów, 

• geruzja - 30 osobowa rada starszych (2 królów i 28 gerontów - Spartan powyżej 60 roku życia) wybierana dożywotnio przez Zgromadzenie, miała inicjatywę ustawodawczą, wydawała wyroki w ciężkich przestępstwach, 

♦ władza wykonawcza - 5 eforów wybieranych na 1 rok przez Zgromadzenie - administracja, kontrola nad urzędnikami i królami, nadzór nad wychowaniem młodzieży, zwoływanie geruzji i Zgromadzenia, kierownictwo finansami i polityką zagraniczną. 






* Wychowanie spartańskie 

"Wychowanie Spartan trwało aż po wiek dojrzały. Nikt nie mógł postępować jak mu się podobało. Żyli w polis jak w obozie wojskowym, oddając się sprawom publicznym i prowadząc taki rodzaj życia jaki prawo przepisywało.” (Plutarch)

♦ po urodzeniu rada starszych badała noworodka i decydowała o jego dalszym losie - zdrowi chłopcy otrzymywali przydział ziemi i prawo do życia, dzieci chore były porzucane w górach Tajgetu, 

♦ po ukończeniu 7 lat chłopcy przebywali w ciągu dnia razem w obozie, wspólnie bawiąc się i ucząc - każdy musiał nauczyć się słuchać, znosić zmęczenie, zwyciężać w walce, śpiewać, chodzić boso, znosić niewygody, głód i różnice temperatur (mieli tylko jeden płaszcz) oraz kary cielesne, kraść, kłamać, udzielać krótkich i zwięzłych odpowiedzi (lakonicznych) na pytania dotyczące bohaterów i życia publicznego, uczono się czytania i pisania dziejów Sparty i jej praw, 

♦ w wieku 20 - 30 lat wszyscy podlegali skoszarowaniu przez cały dzień, doskonaląc się w sztuce wojennej i ucząc się pod kierunkiem wychowawców państwowych* ^ 

♦ po ukończeniu 30 roku życia młody człowiek stawał się pełnoprawnym obywatelem Sparty - mógł się ożenić, dostawał w dożywotnie użytkowanie od państwa nadział ziemi wraz z przypisanymi doń helotami i do 60 roku życia miał obowiązek uczestniczenia w ćwiczeniach wojskowych, brał udział w Zgromadzeniu Ludowym, 

♦ zwracano także uwagę na wychowanie dziewcząt, które miały być wzorowymi matkami i żonami, gotowymi znosić cierpienia i dodawać ducha odwagi idącym na wojnę w myśl hasła „wróć z tarczą, lub na tarczy”. 






Ciekawe rozszerzenie wiadomości:






Popular posts from this blog

Klasa 5

Sprawdzian I: 490 p.n.e.- bitwa pod Maratonem, I wojna Greków z Persami 753 p.n.e. - legendarne założenie Rzymu 44 p.n.e. - śmierć Juliusza Cezara 1 rok n.e. - narodziny Jezusa Tabela: A (wersja podstawowa, na Bdb);  B (wersja rozszerzona o wyjaśnienia) Powyżej dwie tabele. Wykazy zawierają skrót wymaganych informacji.  Zastrzeżenie:  Kolorem czerwonym  oznaczono elementy, których znajomość może pomóc w uzyskaniu oceny  bardzo dobrej Kolorem zielonym  oznaczono elementy, których opanowanie zaleca się na ocenę c elującą Elementy fioletowe i żółte  - wiedza prawie zupełnie zbędna i elementy dyskusyjne :) Sprawdzian nr I:  Zadanie I: Tabelka, luki Na podstawie powyższych tabel uzupełnij luki - tj.  ok. 10 najważniejszych postaci/ dat/ wydarzeń z historii (tematy 1.1-1.4; 2.1-2.2; 2.5; 3.2), wg powyższego schematu. Zadanie II: Uszereguj wydarzenia:  uluż w odpowiedniej kolejności wydarzenia (np. na osi czasu) od najstarszego do tego, które będzie najpóźniej Pierwszy człowiek w Europi

Pierwsza wojna światowa

Co będzie na sprawdzianie, etc.? Kilka (7) najważniejszych dat rocznych, np: Wybuch wojny Rewolucje w Rosji Przystąpienie USA do wojny Uporządkuj chronologię wydarzeń , spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.  Uporządkuj państwa ; po której stronie konfliktu walczyły? Wybierz 1 z 2 zaproponowanych zagadnień (łącznie jest 7 zagadnień- zob. podwykaz) i opisz w ok. 8 minipunktach (każdy punkt, to przynajmniej 3 fakty; ktoś, coś, gdzieś itp) Wspaniałe stulecie? U progu I wojny, miniwątki które można poruszyć: Europa, Austria i Cieszyn przeł. XIX i XX w. sytuacja gospodarcza, społelczna i geopolityczna Bałkany Panujący np. FJI - sielankowy portret rozwój przemysłu, szkolnictwa, przykłady Rywalizacja narodowa w różnych częściach Europy Austria 12 Narodów - jakich, kto prześladuje a kto prześladowany? Cieszyn sielankowy z piosenki Nohavicy Tesinska, tzn.? Konflikt polsko-niemiecki na Śl. Ciesz. -  Krwawa niedziela w Cieszynie itp. dyskryminacja Polaków Szkoły  Rota - genez

Klasa 4

Podstawa programowa (2024), cz. I: "KLASA IV I. Elementy historii rodzinnej i regionalnej.  Uczeń: 1) zbiera informacje na temat historii swojej rodziny, gromadzi pamiątki rodzinne i opowiada o nich; 2) poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje. II. Najważniejsze elementy polskiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń: 1) zna symbole narodowe (barwy, godło, hymn państwowy), najważniejsze święta narodowe i państwowe, potrafi wytłumaczyć ich znaczenie; 2) wiąże najważniejsze zabytki i symbole kultury polskiej z właściwymi regionami. III. Refleksja nad historią jako nauką. Uczeń: 1) wyjaśnia, na czym polega praca historyka; 2) wskazuje sposoby mierzenia czasu w historii i posługuje się pojęciami chronologicznymi; 3) rozpoznaje rodzaje źródeł historycznych; 4) odróżnia historię od dziejów legendarnych (....)". Punkt III. Rozwinięcie - Refleksja nad historią jako nauką: 1) Na czym p