Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Narodowe przebudzenie Cieszyńskich Ślązaków (PL na SCI, ok. 1848-1870)



Narodowe przebudzenie Cieszyńskich Ślązaków... Od czego się zaczęło?
  • Jakie czynniki leżały u podstaw nowych prądów myślowych oraz politycznych, które dały o sobie znać w okresie Wiosny Ludów?
  • dlaczego powszechne staje się pytanie o tożsamość, poglądy polityczne i społeczne?
  • na postawy mieszkańców poszczególnych krajów Europy (w tym monarchii Hansburskiej, ściśle zaś Ślaska Cieszyńskiego) wpływ mogły mieć takie elementy, jak: 
    • prądy romantyzmu, 
      • m.in. młodzież, zapatrzona w ideały romantyczne, poszukuje "swojego miejsca na ziemi"
      • szacunek dla tradycji ludowych, wiejskiego życia i krajobrazu 
        • elementy składowe tradycji "Małej Ojczyzny"
      • zafascynowanie folklorem, chęć jego poznania i zachowania
        • postacie takie jak Bracia Grim, czy na Śląsku - Andrzej Cinciała, zbierają okruchy folkloru
    • prądy wolnościowe (kontrastujące z bierzącą sytuacja polityczna)
      • są echami rewolucji francuskiej,
      • żywe są idee: "wolność, róność, braterstwo!"
      • ludzie duszą się w ramach starego, skostniałego systemu feudalnego
    • zmiany społeczne wynikłe z rewolucji przemysłowej i urbanizacji
      • tradycyjne więzy społeczne zerwane; 
      • w nowopowstałych społeczeństwach miejskich jest potrzeba budowy nowych więzi
    • rozbudzenie intelektualne szerokich mas, wynikłe z postępującej edukacji 
      • rośnie liczba umiejących czytać i pisać 
      • porzrza się grono inteligencji
    • elity, za pośrednictwem literatury i prasy kształtują opinie publiczną
      • wpływ wybitnych jednostek
        • pisarzy (np. Mickiewicz)
        • działaczy politycznych
  • potrzeby lokalnych wspólnot są niezaspokojone, na Śląsku, np. :
    • występuje kompleks ludności chłopskiej wobec Niemców (panującym politycznie i kulturalnie na wielu płaszczyznach)
    • występują bariery uniemożliwiających awans społeczny, bez konieczności przejścia do niemieckiego kręgu kulturowego.
    • potrzeba równouprawnienia językowego ludności polskojęzycznej 

  • Ważnym elementem zmian są działania wybitnych jednostek, jak np. Pawła Stalmacha podejmują śmiałe działania
    • mają misję rozbudzania wśród Ślązaków polskiej świadomości narodowej. 
  • w poł. XIX wieku Ślązacy otrzymują:
    • inspirację ze strony ruchu słowiańskiego w Preszburgu (Bratysławie) - Stuhr
    • wsparcie zamieszkałych na Śląsku Cieszyńskim "słowianowfilów", w tym morawian: Ludwika Kluckiego, Arnošta Plucara, pastora Jana Winklera. 
    • wsparcie z Galicji (zaboru austriackiego), w postaci książek, a także finansów (hrabia Lubomirski dotuje Tygodnik Cieszyński
  • z czasem to Ślązacy Cieszyńscy stają się inspiracją dla innych 
    • to ze Śląska Cieszyńskiego wychodzi wsparcie dla działaczy polskich w sąsiednich krainach
    • np. Karol Miarka praktykuje u Pawła Stalmacha

Fragment wystawy: Cieszyn 1918, zob.: http://cieszyn1918.pl/wystawa/polski-zywiol/






Tło polityczne: 
  • Większość Śląska Austria straciła w wyniku przegranych wojen prusko-austriackich (wojen śląskich) z lat 1740-1745. 
  • Sto lat wcześniej (1653) zmarła ostatnia piastowska władczyni księstwa cieszyńskiego - księżna Elżbieta Lukrecja, w rezultacie zostało ono włączenie do dziedzicznych dóbr Habsburgów. 
  • Księstwo stało się jedną z odległych prowincji monarchii habsburskiej. 
  • Stojący na jego czele habsburscy książęta, oprócz wydawania dekretów kontrreformacyjnych oraz czerpania zysków z działalności Komory Cieszyńskiej, nie interesowali się losami regionu.
  • Po wojnach śląskich Ślask Cieszyński zostało w roku 1782 połączony z Morawami, tworząc gubernię morawsko-śląską, w rezultacie np. miejscowe dzieci uczyły się w szkole z morawskich podręczników. 


Chronologia wydarzeń:

Przed przebudzeniem
  • 1842-  powstaje "Złączenie Polskie" kółko samokształceniowe uczniów gimnazjum ewangelickiego w Cieszynie (propaguje literaturę polską) 
    • skupia grupę "kamizelkorzy" (uczniów gimnazjum ewangelickiego w Cieszynie), m.in.: Paweł Stalmach i Andrzej Cinciała
    • wielu 
  • 1847- Stalmach z Cinciałą odbywają pieszą wyprawę do Krakowa po polskie książki. 
  • 1847- Cinciała zakłada w gimnazjum ewangelickim „Towarzystwo uczących się języka polskiego”.
Światowa rewolucja Wiosny Ludów
  • 1848- w Europie wybucha Wiosna Ludów, m.in. rewolucja wiedeńskia 
    • marzec na Śląsku Austriackim wystąpienia na rzecz równouprawnienia autochtonicznych mieszkańców Śląska Cieszyńskiego 
    • występuje głównie najsilnijsza liczbenie polskojęzyczna ludność (katolicka i ewangelicka), dominującej we wschodniej części regionu
    • Podczas Wiosny Ludów na terenie Austrii rywalizują 2 stronnictwa: 
      • "słowianofilskie", tj. prosłowiańskie
      • "frankfurckie, tj. proniemieckie
    • słowianofile organizują Zjazd Słowiański w Pradze / 1848 (czerwiec) 
      • z całej monarchii zjeżdzają sie przedstawiciele blisko 10 narodów, by dyskutować i decydować o przeobrażeniach państwa Habsburgów
      • narody obradują w kilku sekcjach
      • delegatami cieszyńskimi są: Stalmach i Andrzej Kotula 
        • nie zgodzili się na członkostwo w zjazdowej sekcji czesko-słowiańskiej 
        • zostali włączeni do sekcji polsko-rusińskiej. 
        • Podczas obrad domagali się przyłączenia Śląska Cieszyńskiego do Galicji. 
  • W Cieszynie rozwijają się i rywalizują o wpływy środowiska reprezentujący różne nurty polityczne:
    • obóz polskich narodowców, 
      • wywodzi się (o dziwo!) ze środowiska ewangelickiego, 
        • środowisko luterańskie przez ok. 20 lat wykazuje się większą (od katolików) aktywnością w polskim ruchu narodowym wykazywali się wówczas
        • dlaczego odrodzenie zaczęło się od luteran?
          • posiadają starsze (od katolików) tradycje samorządowości i walki o równouprawnienie wyznaniowe.
          • przywiązanie do pisanego słowa polskiego
      • jest wspierany przez cieszyńskich słowianofilów, np. Morawian
      • przeciwstawiali się tzw. nurtowi frankfurckiemu, 
      • jego celem jest przede wszystkim równouprawnienie językowe ludności polskojęzycznej z panującymi politycznie i kulturalnie Niemcami.
      • wydaje „Tygodnik Cieszyński” / 1848 roku (6 maja) 
        • pierwsze na Śląsku Cieszyńskim pismo w języku polskim 
        • ukazało się z incjatywy: Stalmacha, Cinciały i Kluckiego — polskich „budzicieli” narodowych, 
        • pierwotnie propaguje koncepcje austroslawizmu (wbrew „frankfurtczykom”) 
        • z czasem pismo przyjęło opcję narodowo-polską. 
    • nurt "proniemicki" (obóz frankfurcki), 
      • twierdzi, że o przynależności narodowo-państwowej nie decyduje język, lecz kwestie cywilizacyjne. 
      • głosi konieczność zjednoczenia wszystkich ziem niemieckich (obszaru Prus, Austrii i wielu innych państw niemieckich), 
      • w tej wizji z ziemiami niemieckimi ma być złączony m.in. austriacki Śląsk, 
        • jego mieszkańcy, posługujący się innymi językami (ludność polsko- i czeskojęzyzna) mają mieć zagwarantowane tylko (i aż) uprawnienia językowe w życiu publicznym. 
      • reprezentuje go czasopismo „Nowin dla ludu wiejskiego” (od lipca 1848)
        • wydawane jest w języku polskim 
        • zwalcza rodzący się polski ruch narodowy (i jego działaczy, np. Stalmacha)
Skutki rewolucji 1848 roku (Wiosny Ludów)
  • Po Wiośnie Ludów wzrosła chłopska świadomość na rzecz likwidacji barier uniemożliwiających awans społeczny, bez konieczności przejścia do niemieckiego kręgu kulturowego.
  • zmiany polityczne:
    • w całym państwie austriackim następuje zniesienie pańszczyzny (wrzesień 1848)
    • w Cieszyńskim:
      • władze wprowadziły język polski do szkół ludowych uczęszczanych przez dzieci polskojęzyczne, usuwając podręczniki czeskie. 
      • rządania idą dalej: cieszyńska delegacja chłopska domaga się od władz wprowadzenia języka polskiego do urzędów i sądownictwa (inicjatywa „Tygodnika Cieszyńskiego”) / 1848 (listopad):
      • w Cieszynie powstają nowe organizacje (ogniska życia narodowego):
        • Czytelnia Polska, prowadzona przez „Towarzystwo Cieszyńskie dla Wydoskonalenia się w Języku Polskim”. 
        • Biblioteka Polska dla Ludu Kraju Cieszyńskiego /1849 (marzec)

Tło polityczne: 
  • Spuścizną Wiosny Ludów była wyraźna intensyfikacja ruchów narodowych. 
  • Na Śląsku Cieszyńskim jej rezultatem było powstanie poierwszego pisma w języku polskim „Tygodnik Cieszyński” (od 1851 roku ukazywało się pod tytułem „Gwiazdka Cieszyńska”), które propagowało pełne równouprawnienie języka polskiego w szkołach i urzędach. 
  • Postulaty te częściowo spełniono, gdyż wkrótce wycofano język czeski ze szkół zastępując go polskim.
  • Pomimo początkowego entuzjazmu wolnościowe hasła okresu Wiosny Ludów nie doczekały się realizacji. Po opadnięciu fali rewolucyjnej powrócił w Austrii system rządów absolutnych, 
  • symbolem "reakcji" są rządy premiera Aleksandra von Bacha. 
    • Ograniczył on możliwości prowadzenia agitacji narodowej i działań zmierzających do wprowadzenia języków narodowych do urzędów. 
    • Wycofano ze szkół całego Śląska Austriackiego języki: polski i czeski. 
    • W „Gwiazdce Cieszyńskiej”  na skutek cenzury przestały ukazywać się artykuły polityczne. 
    • Zamknięto Czytelnię Polską i Bibliotekę Ludu Kraju Cieszyńskiego.



Klęska rewolucji - nawrót absolutyzmu w Austrii:
  • 1848 zmiany polityczne - zaostrzenie kursu władz austyjackich
    • zaostrzenie sytuacji politycznej końcem roku 
    • represje władz w Cieszyńskim:
      • zakaz wydawania „Tygodnika Cieszyńskiego”. 
      • sprzeciw wobec uznia języka polskiego i czeskiego za języki urzędowe, 
  • 1852–1859: okres bachowskiego absolutyzmu 
    • jeszcze większe zaostrzenie kursu władz austyjackich
    • w Cieszyńskim:
      • zlikwidowano polskie organizacje i instytucje, np. czytelnie / 1854
      • by "oszukać" władze wydawana jest „Gwiazdka Cieszyńska” 1851 (luty)
        • nowe polskie pismo 
        • nie może mieć artykułów o treści politycznej.  
        • kształtuje i "wychowuje" lokalne społecześńtwo
        • po dekadzie ponownie może wrócić do tematów politycznych

  • Pierwsze polityczne sukcesy
  • 1861- w skutek zmian politycznych w Austrii „Gwiazdka Cieszyńska” może ponownie prowadzić agitację polityczną. W jakim duchu?
    •  w polskim duchu narodowym, a jednocześnie braterstwa z Czechami. Jej artykuły:
      • podkreślały konieczność równouprawnienia ludności polskojęzycznej na Ślasku
      • popierały postulaty czeskie, zmierzjące do przebudowy państwa w duchu przyjaznym dla Słowian
        • uznawano wówczas przynależność Śląska Cieszyńskiego do Korony Czeskiej
        • popierano utworzenie państwa czeskiego w ramach monarchii licząc, że pomoże to w realizacji postulatu równouprawnienia. 
  • 1861 (26 lutego) Cesarza wydaje patent lutowy; który gwarantuje w Austrii podstawowe swobody obywatelskie. 
    • powstają lokalne sejmy, które przejmują część władzy politycznej od rządu centralnego
      • dla cieszyńskiego jest to Sejm Krajowy w Opawie
      • obowiązują wybory kurialne; 
        • glos ma większość mężczyzn-obywateli państwa, 
        • jednak waga głosu obywtela zależy od jego zamożności
      • cieszyńscy ślązacy mają odtąd reprezentanta w Sejmie Krajowym,
        • absolutna dominacja liczebna Niemców w lokalnym sejmie (wyraża się w stosunku ok. 1:10) sprawia, iż głosy posłów czeskich i polskich są jedynie "głosami wołającymi na pustyni"
        • lokalny parlament jest jednak miejscem, gdzie poruszyć można kwestie najbardziej palacych problemów, najbadziej rażących nadużyć itd.
  • 1861- reaktywacja Czytelni Polskiej. 
  • 1861- w Cieszynie, w gimnazjum katolickim,  powstało wśród polskich uczniów tajne Towarzystwo Narodowe, analogiczne stowarzyszenie powstało trzy lata póxniej w gimnazjum ewangelickim „Wzajemność” (1864)
      • 10 lat później obie organizacje połączyły się. 
  • 1866- pastorem w Cieszynie zostaje ks. Leopold Otto z Warszawy,
    • jest bardzo zaangażowany się w działalność narodową, 
    • skupia wokół siebie grupkę wywodzących się najczęściej z chłopstwa młodych działaczy
      • do grupki tej należą przyszły pastor Franciszek Michejda oraz nauczyciel Jan Śliwka (autor pierwszych polskich podręczników dla szkół ludowych).
Tło polityczne: Pozytywne zmiany państwie austryjackim (w tym dla polskiego ruchu narodowego) nastąpiły dopiero w momencie osłabienia Austrii po klęskach poniesionych w wojnach z Francją i Prusami. W 1860 roku, na rok po utracie północnych Włoch (klęska 1859 roku), zapowiadziano utworzenie: parlamentu (Rady Państwa), chociaż wówczas jeszcze złożonego z reprezentacji poszczególnych sejmów krajowych, a także autonomię krajów wchodzących w skład Cesarstwa Austriackiego. W ten sposób powstał Kraj koronny: Śląsk Austriacki (w skład którego wchodziło Księstwo cieszyńskie).

W 1867 roku, rok po kolejnej klęsce militarnej (poniesionej w 1866 roku, tym razem w wojnie z Prusami i Włochami), cesarz Franciszek Józefie I zgodził się na przekształcenie państwa w konstytucyjno-parlamentarną, dualistyczną monarchię austro-węgierską. 

Księstwo cieszyńskie, jako część kraju koronnego Śląsk Austriacki, weszło w skład tzw. Przedlitawii, składającej się z m.in. takich krajów koronnych jak: Austria właściwa, Czechy, Morawy, Galicja i Lodomeria (Do Zalitawii należały ziemie Korony Węgierskiej). Od 1867 roku Austro-Węgry nazywano cesarsko-królewską monarchią, używając po prostu skrótu  „c.k. monarchia”.

Na Śląsku Austryjackim, jak i w innych krajach, powołano wówczas lokalny parlament, jako organem ustawodawczy. Był nim Sejm Krajowy (Landtag), który składał się z 30 członków, z mianowanym przez cesarza marszałkiem krajowym (Landeshauptmann). Wybory do sejmu nie były demokratyczne. Wyborcy byli podzieleni na grupy (tzw. kurie; od tego pochodzi nazwa wybory kurialne), a głosowanie było pośrednie (o wyniku wyborów decydowali w głównej mierze przedstawiciele miast, gmin, przemysłowców oraz właścicieli - zależnie od urodzenia i stanu majątku; a także biskup wrocławski). Organem wykonawczym Sejmu Śląskiego był autonomiczny Wydział Krajowy (Landesausschuss). 
Organy władzy krajowej zarządzały całością polityki wewnętrznej państwa (poza sprawami wojskowymi, polityką zagraniczną i kwestiami ustrojoweymi). Od 1862 roku w monarchii funkcnonowały też samorządy gminne, tj. rady gminne (Wydziały Gminne - Gemeindeausschuss) wraz z organem wykonawczym – Zarządem Gminy (Gemeindevorstand), na czele którego stał przełożony gminy (burmistrz).

  • 1867- dalsze reformy "demokratyzujace" Austrię, 
    • powstaje państwo dualistyczne: Austro-Węgry, 
    • prawa polityczne obywateli gwarantuje ustawa zasadnicza (coś ala konstytucja)
      • walka Polaków o równouprawnienie narodowe nabrała tempa 
      • pomimo gwarantowanego  formalnie obywatelom równouprawnienia, należne prawa obywatelskie, poszczególne grupy ludności (grpy narodowe) muszą jeszcze faktycznie wywalczyć
    • realizacja tych postanowień zależała jednak od zmian ustrojowych także w poszczególnych krajach koronnych, 
    • w przypadku Śląska Cieszyńskiego decyzje zależały od dominowanujących politycznie  Niemców. 
      • Niemcy śląscy byli przeciwniec równouprawnieniu słowian, w tym cieszyńskich Polaków
      • władze  lokalne w Opawie blokowały wszelkie reformy Sejmu Krajowego w Opawie
        • lokalny sejm do końca monarchii wybierany jest kurialnie, podczas gdy prawo do głosowania w wyborach powszechnych mają od 1907 roku wszyscy mężczyźni
  • 1868-1869 - rok po roku w Ropicy, a później w Sibicy pod Cieszynem odbywają się tzw. zabawy ludowe
    • są to pierwsze polskie zgromadzenia, łączące elementy polityczne, społeczne i rozrywkowe
    • wyrażano na nich poparcie dla
      • czeskich planów przebudowy monarchii, 
      • odbudowy państwa polskiego, 
      • postulatu przyłączenia regionu do Galicji. 
  • 1870 (maj) działacze polscy wysłali pismo do prezydenta krajowego z postulatami dotyczącymi szkolnictwa średniego i demokratyzacji wyborów do lokalnego sejmu, domagano się m.in.: 
    • założenia polskiego seminarium nauczycielskiego w Cieszynie, 
    • wprowadzenia obowiązkowej nauki języka polskiego we wszystkich szkołach średnich 
    • zmiany ordynacji wyborczej do Sejmu opawskiego.
  • 1871 (sieprień): kolejne wybory do Sejmu Krajowego przynoszą wielki sukces środowisk propolskich
    • obóz polski uzyskał trzy mandaty, tj. dla: 
      • rolników Jerzego Cienciały i Józefa Dostala 
      • adwokata Alojzego Eisenberga. 
    • sukces stronnictwa polskiego wynika z zjednoczenia środowiska katolickiego i ewangelickiego, złączonych wspólnym wrogiegm, którym byli liberałowie niemieccy
      • śląscy księża katoliccy byli niezadowoloni z antywatykańskiej polityki niemieckich liberałów 
      • część pastorów ewangelickich (i wiernych) była przeciwna nurtowi liberalnemu w doktrynach protestanckich, propagowanych m.in. przez pastora Theodora Haase
    • Konserwatyzm cieszyńskiego chłopstwa sprzyjał rozwojowi polskiej tożsamości (co wyraża się w żartobliwym sformułowaniu: nie pochodzę od małpy więc jestem Polakiem - liberałowie niemieccy sprzyjali np. tezom teorii ewolucji darwina; z którymi polemizowali np. katoliccy księża). 
  • 1873- Jerzy Cienciała z Mistrzowic, k. Cieszyna ("Król Polski") został wybrany pierwszym polskim posłem w Wiedniu w Radzie Państwa (parlamencie)
    • wybór ewangelika J. Cienciały jest możliwy jedynie dzięki współpracy przedstawicieli obu wyznań podczas kampanii wyborczej . 
    • działacze obu wyznańustalili, iż podczas kolejnych wyborów będzie wystawiany na przemian kandydat jednego i drugiego wyznania. 
    • Cienciała w Wiedniu podnosił kwestie takie jak:
      • sprzeciwu wobec utrakwizacji (tj. germanizacji wyższych klas) polskich i czeskich szkół ludowych, 
      • wprowadzenia języka polskiego jako wykładowego do seminarium nauczycielskiego w Cieszynie, a czeskiego w Opawie, 
      • przyjmowania przez sądy dokumentów w języku macierzystym petentów.
poseł Jerzy Cienciała "Król Polski" z Mistrzowic, źródło: wikicomons.






Opracowano na podstawie artykułu:

Krzysztof Nowak, Polski ruch narodowy na Śląsku Austriackim, ENCYKLOPEDIA WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO, TOM: 1 (2014), dostępne on-line:

Popular posts from this blog

Klasa 5

Sprawdzian I: 490 p.n.e.- bitwa pod Maratonem, I wojna Greków z Persami 753 p.n.e. - legendarne założenie Rzymu 44 p.n.e. - śmierć Juliusza Cezara 1 rok n.e. - narodziny Jezusa Tabela: A (wersja podstawowa, na Bdb);  B (wersja rozszerzona o wyjaśnienia) Powyżej dwie tabele. Wykazy zawierają skrót wymaganych informacji.  Zastrzeżenie:  Kolorem czerwonym  oznaczono elementy, których znajomość może pomóc w uzyskaniu oceny  bardzo dobrej Kolorem zielonym  oznaczono elementy, których opanowanie zaleca się na ocenę c elującą Elementy fioletowe i żółte  - wiedza prawie zupełnie zbędna i elementy dyskusyjne :) Sprawdzian nr I:  Zadanie I: Tabelka, luki Na podstawie powyższych tabel uzupełnij luki - tj.  ok. 10 najważniejszych postaci/ dat/ wydarzeń z historii (tematy 1.1-1.4; 2.1-2.2; 2.5; 3.2), wg powyższego schematu. Zadanie II: Uszereguj wydarzenia:  uluż w odpowiedniej kolejności wydarzenia (np. na osi czasu) od najstarszego do tego, które będzie najpóźniej Pierwszy człowiek w Europi

Pierwsza wojna światowa

Co będzie na sprawdzianie, etc.? Kilka (7) najważniejszych dat rocznych, np: Wybuch wojny Rewolucje w Rosji Przystąpienie USA do wojny Uporządkuj chronologię wydarzeń , spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.  Uporządkuj państwa ; po której stronie konfliktu walczyły? Wybierz 1 z 2 zaproponowanych zagadnień (łącznie jest 7 zagadnień- zob. podwykaz) i opisz w ok. 8 minipunktach (każdy punkt, to przynajmniej 3 fakty; ktoś, coś, gdzieś itp) Wspaniałe stulecie? U progu I wojny, miniwątki które można poruszyć: Europa, Austria i Cieszyn przeł. XIX i XX w. sytuacja gospodarcza, społelczna i geopolityczna Bałkany Panujący np. FJI - sielankowy portret rozwój przemysłu, szkolnictwa, przykłady Rywalizacja narodowa w różnych częściach Europy Austria 12 Narodów - jakich, kto prześladuje a kto prześladowany? Cieszyn sielankowy z piosenki Nohavicy Tesinska, tzn.? Konflikt polsko-niemiecki na Śl. Ciesz. -  Krwawa niedziela w Cieszynie itp. dyskryminacja Polaków Szkoły  Rota - genez

Klasa 4

Podstawa programowa (2024), cz. I: "KLASA IV I. Elementy historii rodzinnej i regionalnej.  Uczeń: 1) zbiera informacje na temat historii swojej rodziny, gromadzi pamiątki rodzinne i opowiada o nich; 2) poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje. II. Najważniejsze elementy polskiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń: 1) zna symbole narodowe (barwy, godło, hymn państwowy), najważniejsze święta narodowe i państwowe, potrafi wytłumaczyć ich znaczenie; 2) wiąże najważniejsze zabytki i symbole kultury polskiej z właściwymi regionami. III. Refleksja nad historią jako nauką. Uczeń: 1) wyjaśnia, na czym polega praca historyka; 2) wskazuje sposoby mierzenia czasu w historii i posługuje się pojęciami chronologicznymi; 3) rozpoznaje rodzaje źródeł historycznych; 4) odróżnia historię od dziejów legendarnych (....)". Punkt III. Rozwinięcie - Refleksja nad historią jako nauką: 1) Na czym p