Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Narodowe przebudzenie Cieszyńskich Ślązaków (PL na SCI, ok. 1848-1870)



Narodowe przebudzenie Cieszyńskich Ślązaków... Od czego się zaczęło?
  • Jakie czynniki leżały u podstaw nowych prądów myślowych oraz politycznych, które dały o sobie znać w okresie Wiosny Ludów?
  • dlaczego powszechne staje się pytanie o tożsamość, poglądy polityczne i społeczne?
  • na postawy mieszkańców poszczególnych krajów Europy (w tym monarchii Hansburskiej, ściśle zaś Ślaska Cieszyńskiego) wpływ mogły mieć takie elementy, jak: 
    • prądy romantyzmu, 
      • m.in. młodzież, zapatrzona w ideały romantyczne, poszukuje "swojego miejsca na ziemi"
      • szacunek dla tradycji ludowych, wiejskiego życia i krajobrazu 
        • elementy składowe tradycji "Małej Ojczyzny"
      • zafascynowanie folklorem, chęć jego poznania i zachowania
        • postacie takie jak Bracia Grim, czy na Śląsku - Andrzej Cinciała, zbierają okruchy folkloru
    • prądy wolnościowe (kontrastujące z bierzącą sytuacja polityczna)
      • są echami rewolucji francuskiej,
      • żywe są idee: "wolność, róność, braterstwo!"
      • ludzie duszą się w ramach starego, skostniałego systemu feudalnego
    • zmiany społeczne wynikłe z rewolucji przemysłowej i urbanizacji
      • tradycyjne więzy społeczne zerwane; 
      • w nowopowstałych społeczeństwach miejskich jest potrzeba budowy nowych więzi
    • rozbudzenie intelektualne szerokich mas, wynikłe z postępującej edukacji 
      • rośnie liczba umiejących czytać i pisać 
      • porzrza się grono inteligencji
    • elity, za pośrednictwem literatury i prasy kształtują opinie publiczną
      • wpływ wybitnych jednostek
        • pisarzy (np. Mickiewicz)
        • działaczy politycznych
  • potrzeby lokalnych wspólnot są niezaspokojone, na Śląsku, np. :
    • występuje kompleks ludności chłopskiej wobec Niemców (panującym politycznie i kulturalnie na wielu płaszczyznach)
    • występują bariery uniemożliwiających awans społeczny, bez konieczności przejścia do niemieckiego kręgu kulturowego.
    • potrzeba równouprawnienia językowego ludności polskojęzycznej 

  • Ważnym elementem zmian są działania wybitnych jednostek, jak np. Pawła Stalmacha podejmują śmiałe działania
    • mają misję rozbudzania wśród Ślązaków polskiej świadomości narodowej. 
  • w poł. XIX wieku Ślązacy otrzymują:
    • inspirację ze strony ruchu słowiańskiego w Preszburgu (Bratysławie) - Stuhr
    • wsparcie zamieszkałych na Śląsku Cieszyńskim "słowianowfilów", w tym morawian: Ludwika Kluckiego, Arnošta Plucara, pastora Jana Winklera. 
    • wsparcie z Galicji (zaboru austriackiego), w postaci książek, a także finansów (hrabia Lubomirski dotuje Tygodnik Cieszyński
  • z czasem to Ślązacy Cieszyńscy stają się inspiracją dla innych 
    • to ze Śląska Cieszyńskiego wychodzi wsparcie dla działaczy polskich w sąsiednich krainach
    • np. Karol Miarka praktykuje u Pawła Stalmacha

Fragment wystawy: Cieszyn 1918, zob.: http://cieszyn1918.pl/wystawa/polski-zywiol/






Tło polityczne: 
  • Większość Śląska Austria straciła w wyniku przegranych wojen prusko-austriackich (wojen śląskich) z lat 1740-1745. 
  • Sto lat wcześniej (1653) zmarła ostatnia piastowska władczyni księstwa cieszyńskiego - księżna Elżbieta Lukrecja, w rezultacie zostało ono włączenie do dziedzicznych dóbr Habsburgów. 
  • Księstwo stało się jedną z odległych prowincji monarchii habsburskiej. 
  • Stojący na jego czele habsburscy książęta, oprócz wydawania dekretów kontrreformacyjnych oraz czerpania zysków z działalności Komory Cieszyńskiej, nie interesowali się losami regionu.
  • Po wojnach śląskich Ślask Cieszyński zostało w roku 1782 połączony z Morawami, tworząc gubernię morawsko-śląską, w rezultacie np. miejscowe dzieci uczyły się w szkole z morawskich podręczników. 


Chronologia wydarzeń:

Przed przebudzeniem
  • 1842-  powstaje "Złączenie Polskie" kółko samokształceniowe uczniów gimnazjum ewangelickiego w Cieszynie (propaguje literaturę polską) 
    • skupia grupę "kamizelkorzy" (uczniów gimnazjum ewangelickiego w Cieszynie), m.in.: Paweł Stalmach i Andrzej Cinciała
    • wielu 
  • 1847- Stalmach z Cinciałą odbywają pieszą wyprawę do Krakowa po polskie książki. 
  • 1847- Cinciała zakłada w gimnazjum ewangelickim „Towarzystwo uczących się języka polskiego”.
Światowa rewolucja Wiosny Ludów
  • 1848- w Europie wybucha Wiosna Ludów, m.in. rewolucja wiedeńskia 
    • marzec na Śląsku Austriackim wystąpienia na rzecz równouprawnienia autochtonicznych mieszkańców Śląska Cieszyńskiego 
    • występuje głównie najsilnijsza liczbenie polskojęzyczna ludność (katolicka i ewangelicka), dominującej we wschodniej części regionu
    • Podczas Wiosny Ludów na terenie Austrii rywalizują 2 stronnictwa: 
      • "słowianofilskie", tj. prosłowiańskie
      • "frankfurckie, tj. proniemieckie
    • słowianofile organizują Zjazd Słowiański w Pradze / 1848 (czerwiec) 
      • z całej monarchii zjeżdzają sie przedstawiciele blisko 10 narodów, by dyskutować i decydować o przeobrażeniach państwa Habsburgów
      • narody obradują w kilku sekcjach
      • delegatami cieszyńskimi są: Stalmach i Andrzej Kotula 
        • nie zgodzili się na członkostwo w zjazdowej sekcji czesko-słowiańskiej 
        • zostali włączeni do sekcji polsko-rusińskiej. 
        • Podczas obrad domagali się przyłączenia Śląska Cieszyńskiego do Galicji. 
  • W Cieszynie rozwijają się i rywalizują o wpływy środowiska reprezentujący różne nurty polityczne:
    • obóz polskich narodowców, 
      • wywodzi się (o dziwo!) ze środowiska ewangelickiego, 
        • środowisko luterańskie przez ok. 20 lat wykazuje się większą (od katolików) aktywnością w polskim ruchu narodowym wykazywali się wówczas
        • dlaczego odrodzenie zaczęło się od luteran?
          • posiadają starsze (od katolików) tradycje samorządowości i walki o równouprawnienie wyznaniowe.
          • przywiązanie do pisanego słowa polskiego
      • jest wspierany przez cieszyńskich słowianofilów, np. Morawian
      • przeciwstawiali się tzw. nurtowi frankfurckiemu, 
      • jego celem jest przede wszystkim równouprawnienie językowe ludności polskojęzycznej z panującymi politycznie i kulturalnie Niemcami.
      • wydaje „Tygodnik Cieszyński” / 1848 roku (6 maja) 
        • pierwsze na Śląsku Cieszyńskim pismo w języku polskim 
        • ukazało się z incjatywy: Stalmacha, Cinciały i Kluckiego — polskich „budzicieli” narodowych, 
        • pierwotnie propaguje koncepcje austroslawizmu (wbrew „frankfurtczykom”) 
        • z czasem pismo przyjęło opcję narodowo-polską. 
    • nurt "proniemicki" (obóz frankfurcki), 
      • twierdzi, że o przynależności narodowo-państwowej nie decyduje język, lecz kwestie cywilizacyjne. 
      • głosi konieczność zjednoczenia wszystkich ziem niemieckich (obszaru Prus, Austrii i wielu innych państw niemieckich), 
      • w tej wizji z ziemiami niemieckimi ma być złączony m.in. austriacki Śląsk, 
        • jego mieszkańcy, posługujący się innymi językami (ludność polsko- i czeskojęzyzna) mają mieć zagwarantowane tylko (i aż) uprawnienia językowe w życiu publicznym. 
      • reprezentuje go czasopismo „Nowin dla ludu wiejskiego” (od lipca 1848)
        • wydawane jest w języku polskim 
        • zwalcza rodzący się polski ruch narodowy (i jego działaczy, np. Stalmacha)
Skutki rewolucji 1848 roku (Wiosny Ludów)
  • Po Wiośnie Ludów wzrosła chłopska świadomość na rzecz likwidacji barier uniemożliwiających awans społeczny, bez konieczności przejścia do niemieckiego kręgu kulturowego.
  • zmiany polityczne:
    • w całym państwie austriackim następuje zniesienie pańszczyzny (wrzesień 1848)
    • w Cieszyńskim:
      • władze wprowadziły język polski do szkół ludowych uczęszczanych przez dzieci polskojęzyczne, usuwając podręczniki czeskie. 
      • rządania idą dalej: cieszyńska delegacja chłopska domaga się od władz wprowadzenia języka polskiego do urzędów i sądownictwa (inicjatywa „Tygodnika Cieszyńskiego”) / 1848 (listopad):
      • w Cieszynie powstają nowe organizacje (ogniska życia narodowego):
        • Czytelnia Polska, prowadzona przez „Towarzystwo Cieszyńskie dla Wydoskonalenia się w Języku Polskim”. 
        • Biblioteka Polska dla Ludu Kraju Cieszyńskiego /1849 (marzec)

Tło polityczne: 
  • Spuścizną Wiosny Ludów była wyraźna intensyfikacja ruchów narodowych. 
  • Na Śląsku Cieszyńskim jej rezultatem było powstanie poierwszego pisma w języku polskim „Tygodnik Cieszyński” (od 1851 roku ukazywało się pod tytułem „Gwiazdka Cieszyńska”), które propagowało pełne równouprawnienie języka polskiego w szkołach i urzędach. 
  • Postulaty te częściowo spełniono, gdyż wkrótce wycofano język czeski ze szkół zastępując go polskim.
  • Pomimo początkowego entuzjazmu wolnościowe hasła okresu Wiosny Ludów nie doczekały się realizacji. Po opadnięciu fali rewolucyjnej powrócił w Austrii system rządów absolutnych, 
  • symbolem "reakcji" są rządy premiera Aleksandra von Bacha. 
    • Ograniczył on możliwości prowadzenia agitacji narodowej i działań zmierzających do wprowadzenia języków narodowych do urzędów. 
    • Wycofano ze szkół całego Śląska Austriackiego języki: polski i czeski. 
    • W „Gwiazdce Cieszyńskiej”  na skutek cenzury przestały ukazywać się artykuły polityczne. 
    • Zamknięto Czytelnię Polską i Bibliotekę Ludu Kraju Cieszyńskiego.



Klęska rewolucji - nawrót absolutyzmu w Austrii:
  • 1848 zmiany polityczne - zaostrzenie kursu władz austyjackich
    • zaostrzenie sytuacji politycznej końcem roku 
    • represje władz w Cieszyńskim:
      • zakaz wydawania „Tygodnika Cieszyńskiego”. 
      • sprzeciw wobec uznia języka polskiego i czeskiego za języki urzędowe, 
  • 1852–1859: okres bachowskiego absolutyzmu 
    • jeszcze większe zaostrzenie kursu władz austyjackich
    • w Cieszyńskim:
      • zlikwidowano polskie organizacje i instytucje, np. czytelnie / 1854
      • by "oszukać" władze wydawana jest „Gwiazdka Cieszyńska” 1851 (luty)
        • nowe polskie pismo 
        • nie może mieć artykułów o treści politycznej.  
        • kształtuje i "wychowuje" lokalne społecześńtwo
        • po dekadzie ponownie może wrócić do tematów politycznych

  • Pierwsze polityczne sukcesy
  • 1861- w skutek zmian politycznych w Austrii „Gwiazdka Cieszyńska” może ponownie prowadzić agitację polityczną. W jakim duchu?
    •  w polskim duchu narodowym, a jednocześnie braterstwa z Czechami. Jej artykuły:
      • podkreślały konieczność równouprawnienia ludności polskojęzycznej na Ślasku
      • popierały postulaty czeskie, zmierzjące do przebudowy państwa w duchu przyjaznym dla Słowian
        • uznawano wówczas przynależność Śląska Cieszyńskiego do Korony Czeskiej
        • popierano utworzenie państwa czeskiego w ramach monarchii licząc, że pomoże to w realizacji postulatu równouprawnienia. 
  • 1861 (26 lutego) Cesarza wydaje patent lutowy; który gwarantuje w Austrii podstawowe swobody obywatelskie. 
    • powstają lokalne sejmy, które przejmują część władzy politycznej od rządu centralnego
      • dla cieszyńskiego jest to Sejm Krajowy w Opawie
      • obowiązują wybory kurialne; 
        • glos ma większość mężczyzn-obywateli państwa, 
        • jednak waga głosu obywtela zależy od jego zamożności
      • cieszyńscy ślązacy mają odtąd reprezentanta w Sejmie Krajowym,
        • absolutna dominacja liczebna Niemców w lokalnym sejmie (wyraża się w stosunku ok. 1:10) sprawia, iż głosy posłów czeskich i polskich są jedynie "głosami wołającymi na pustyni"
        • lokalny parlament jest jednak miejscem, gdzie poruszyć można kwestie najbardziej palacych problemów, najbadziej rażących nadużyć itd.
  • 1861- reaktywacja Czytelni Polskiej. 
  • 1861- w Cieszynie, w gimnazjum katolickim,  powstało wśród polskich uczniów tajne Towarzystwo Narodowe, analogiczne stowarzyszenie powstało trzy lata póxniej w gimnazjum ewangelickim „Wzajemność” (1864)
      • 10 lat później obie organizacje połączyły się. 
  • 1866- pastorem w Cieszynie zostaje ks. Leopold Otto z Warszawy,
    • jest bardzo zaangażowany się w działalność narodową, 
    • skupia wokół siebie grupkę wywodzących się najczęściej z chłopstwa młodych działaczy
      • do grupki tej należą przyszły pastor Franciszek Michejda oraz nauczyciel Jan Śliwka (autor pierwszych polskich podręczników dla szkół ludowych).
Tło polityczne: Pozytywne zmiany państwie austryjackim (w tym dla polskiego ruchu narodowego) nastąpiły dopiero w momencie osłabienia Austrii po klęskach poniesionych w wojnach z Francją i Prusami. W 1860 roku, na rok po utracie północnych Włoch (klęska 1859 roku), zapowiadziano utworzenie: parlamentu (Rady Państwa), chociaż wówczas jeszcze złożonego z reprezentacji poszczególnych sejmów krajowych, a także autonomię krajów wchodzących w skład Cesarstwa Austriackiego. W ten sposób powstał Kraj koronny: Śląsk Austriacki (w skład którego wchodziło Księstwo cieszyńskie).

W 1867 roku, rok po kolejnej klęsce militarnej (poniesionej w 1866 roku, tym razem w wojnie z Prusami i Włochami), cesarz Franciszek Józefie I zgodził się na przekształcenie państwa w konstytucyjno-parlamentarną, dualistyczną monarchię austro-węgierską. 

Księstwo cieszyńskie, jako część kraju koronnego Śląsk Austriacki, weszło w skład tzw. Przedlitawii, składającej się z m.in. takich krajów koronnych jak: Austria właściwa, Czechy, Morawy, Galicja i Lodomeria (Do Zalitawii należały ziemie Korony Węgierskiej). Od 1867 roku Austro-Węgry nazywano cesarsko-królewską monarchią, używając po prostu skrótu  „c.k. monarchia”.

Na Śląsku Austryjackim, jak i w innych krajach, powołano wówczas lokalny parlament, jako organem ustawodawczy. Był nim Sejm Krajowy (Landtag), który składał się z 30 członków, z mianowanym przez cesarza marszałkiem krajowym (Landeshauptmann). Wybory do sejmu nie były demokratyczne. Wyborcy byli podzieleni na grupy (tzw. kurie; od tego pochodzi nazwa wybory kurialne), a głosowanie było pośrednie (o wyniku wyborów decydowali w głównej mierze przedstawiciele miast, gmin, przemysłowców oraz właścicieli - zależnie od urodzenia i stanu majątku; a także biskup wrocławski). Organem wykonawczym Sejmu Śląskiego był autonomiczny Wydział Krajowy (Landesausschuss). 
Organy władzy krajowej zarządzały całością polityki wewnętrznej państwa (poza sprawami wojskowymi, polityką zagraniczną i kwestiami ustrojoweymi). Od 1862 roku w monarchii funkcnonowały też samorządy gminne, tj. rady gminne (Wydziały Gminne - Gemeindeausschuss) wraz z organem wykonawczym – Zarządem Gminy (Gemeindevorstand), na czele którego stał przełożony gminy (burmistrz).

  • 1867- dalsze reformy "demokratyzujace" Austrię, 
    • powstaje państwo dualistyczne: Austro-Węgry, 
    • prawa polityczne obywateli gwarantuje ustawa zasadnicza (coś ala konstytucja)
      • walka Polaków o równouprawnienie narodowe nabrała tempa 
      • pomimo gwarantowanego  formalnie obywatelom równouprawnienia, należne prawa obywatelskie, poszczególne grupy ludności (grpy narodowe) muszą jeszcze faktycznie wywalczyć
    • realizacja tych postanowień zależała jednak od zmian ustrojowych także w poszczególnych krajach koronnych, 
    • w przypadku Śląska Cieszyńskiego decyzje zależały od dominowanujących politycznie  Niemców. 
      • Niemcy śląscy byli przeciwniec równouprawnieniu słowian, w tym cieszyńskich Polaków
      • władze  lokalne w Opawie blokowały wszelkie reformy Sejmu Krajowego w Opawie
        • lokalny sejm do końca monarchii wybierany jest kurialnie, podczas gdy prawo do głosowania w wyborach powszechnych mają od 1907 roku wszyscy mężczyźni
  • 1868-1869 - rok po roku w Ropicy, a później w Sibicy pod Cieszynem odbywają się tzw. zabawy ludowe
    • są to pierwsze polskie zgromadzenia, łączące elementy polityczne, społeczne i rozrywkowe
    • wyrażano na nich poparcie dla
      • czeskich planów przebudowy monarchii, 
      • odbudowy państwa polskiego, 
      • postulatu przyłączenia regionu do Galicji. 
  • 1870 (maj) działacze polscy wysłali pismo do prezydenta krajowego z postulatami dotyczącymi szkolnictwa średniego i demokratyzacji wyborów do lokalnego sejmu, domagano się m.in.: 
    • założenia polskiego seminarium nauczycielskiego w Cieszynie, 
    • wprowadzenia obowiązkowej nauki języka polskiego we wszystkich szkołach średnich 
    • zmiany ordynacji wyborczej do Sejmu opawskiego.
  • 1871 (sieprień): kolejne wybory do Sejmu Krajowego przynoszą wielki sukces środowisk propolskich
    • obóz polski uzyskał trzy mandaty, tj. dla: 
      • rolników Jerzego Cienciały i Józefa Dostala 
      • adwokata Alojzego Eisenberga. 
    • sukces stronnictwa polskiego wynika z zjednoczenia środowiska katolickiego i ewangelickiego, złączonych wspólnym wrogiegm, którym byli liberałowie niemieccy
      • śląscy księża katoliccy byli niezadowoloni z antywatykańskiej polityki niemieckich liberałów 
      • część pastorów ewangelickich (i wiernych) była przeciwna nurtowi liberalnemu w doktrynach protestanckich, propagowanych m.in. przez pastora Theodora Haase
    • Konserwatyzm cieszyńskiego chłopstwa sprzyjał rozwojowi polskiej tożsamości (co wyraża się w żartobliwym sformułowaniu: nie pochodzę od małpy więc jestem Polakiem - liberałowie niemieccy sprzyjali np. tezom teorii ewolucji darwina; z którymi polemizowali np. katoliccy księża). 
  • 1873- Jerzy Cienciała z Mistrzowic, k. Cieszyna ("Król Polski") został wybrany pierwszym polskim posłem w Wiedniu w Radzie Państwa (parlamencie)
    • wybór ewangelika J. Cienciały jest możliwy jedynie dzięki współpracy przedstawicieli obu wyznań podczas kampanii wyborczej . 
    • działacze obu wyznańustalili, iż podczas kolejnych wyborów będzie wystawiany na przemian kandydat jednego i drugiego wyznania. 
    • Cienciała w Wiedniu podnosił kwestie takie jak:
      • sprzeciwu wobec utrakwizacji (tj. germanizacji wyższych klas) polskich i czeskich szkół ludowych, 
      • wprowadzenia języka polskiego jako wykładowego do seminarium nauczycielskiego w Cieszynie, a czeskiego w Opawie, 
      • przyjmowania przez sądy dokumentów w języku macierzystym petentów.
poseł Jerzy Cienciała "Król Polski" z Mistrzowic, źródło: wikicomons.






Opracowano na podstawie artykułu:

Krzysztof Nowak, Polski ruch narodowy na Śląsku Austriackim, ENCYKLOPEDIA WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO, TOM: 1 (2014), dostępne on-line:

Popular posts from this blog

Pierwsza wojna światowa

Tutaj moje info o osobach, które walczyły 20 lat wcześniej na I wojnie: https://ojcowskidom.blogspot.com/2021/11/na-frontach-i-wojny-swiatowej.html Możemy szacować, iż żałobę z powodu śmierci domownika przeżywano wówczas, w co czwartym domu w Brennej i Górkach. Rodzin w Brennej i Górkach, które straciły bliskich na I wojnie było przeszło sto. Na I wojnie zginął przynajmniej co 20 mężczyzna z naszych wiosek, podczas gdy ranny mógł zostać nawet co czwarty lub piąty. Jeśli odejmiemy osoby niepełnoletnie i seniorów oraz inwalidów etc. i policzymy jedynie mężczyzn objętych poborem, wówczas liczby te wzrosną ok. dwukrotnie (!). Z rachunku tego wynika, iż tylko co drugi mężczyzna powołany na front I wojny światowej wrócił z niej cały i względnie zdrowy. Co będzie na sprawdzianie? Kilka (7) najważniejszych dat rocznych Wybuch wojny Rewolucje w Rosji Przystąpienie USA do wojny Uporządkuj chronologię wydarzeń , spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.  Uporządkuj państwa ; po k

Klasa 5

Klasa 5 R. I 1. 1. POCZĄTKI LUDZKOŚCI 1. 2. CYWILIZACJE MEZOPOTAMII 1. 3. STAROŻYTNY EGIPT 1. 4. STAROŻYTNY IZRAEL 1. 5. CYWILIZACJE INDII I CHIN 1. 6. NARODZINY I ROZWÓJ PISMA R. II 2. 1. ATENY I SPARTA 2. 2. WOJNY PERSKIE 2. 3. WIERZENIA RELIGIJNE STAROŻYTNYCH GREKÓW 2. 4. KULTURA STAROŻYTNYCH GREKÓW 2. 5. PODBOJE ALEKSANDRA WIELKIEGO R. III 3. 1. USTRÓJ POLITYCZNY STAROŻYTNEGO RZYMU 3. 2. POWSTANIE I UPADEK IMPERIUM RZYMSKIEGO 3. 3. KULTURA UMYSŁOWA I RELIGIA STAROŻYTNEGO RZYMU 3. 4. SZTUKA STAROŻYTNEGO RZYMU 3. 5. NARODZINY CHRZEŚCIJAŃSTWA R. IV 4. 1. BIZANCJUM 4. 2. NARODZINY ISLAMU 4. 3. NA GRUZACH CESARSTWA ZACHODNIEGO 4. 4. WALKA O WŁADZĘ NA ŚWIATEM CHRZEŚCIJAŃSKIM 4. 5. DZIEJE WYPRAW KRZYŻOWYCH R. V 5. 1. SPOŁECZEŃSTWO FEUDALNE 5. 2. STAN RYCERSKI 5. 3. MIESZCZANIE I CHŁOPI 5. 4. KOŚCIÓŁ W ŚREDNIOWIECZU 5. 5. SZTUKA ŚREDNIOWIECZNA R. VI 6. 1. PRADZIEJE ZIEM POLSKICH 6. 2. POCZĄTKI PAŃSTWA POLSKIEGO 6. 3. POLSKA POD PANOWANIEM BOLESŁAWA CHROBREGO 6. 4. KRYZYS PAŃSTWA PIERWSZYCH

Europa i świat doby Oświecenia

Na naszych zajęciach (wspólnie i/lub samodzielnie): 5. 1. Przemiany gospodarcze i społeczne w XVIII wieku 5. 2. Oświecenie 5. 3. Absolutyzm oświecony 5. 4. Wojna o niepodległość Stanów Zjednoczonych 5. 5. Wybuch Wielkiej Rewolucji Francuskiej 5. 6. Francja republiką - przemiany polityczne we Francji w latach 1973-1799     https://www.youtube.com/watch?v=zxYrqV1rFIA&ab_channel=By%C5%82osobie...%28HelloMaestro%29 7:27 Ziemniak i rozbiór Polski, Katarzyna Wielka, Maria Teresa "Byl Sobie Czlowiek" - Świat przyspiesza- Wynalazki, zmiany społeczno-gospodarcze i polityczne XIX wieku, m.in. Wiosna Ludów https://www.youtube.com/watch?v=vLqbldp2OPc&list=PLyJ5tp6WmjKj-lHgWpsK4-xqnpEDoezbi&index=23&ab_channel=FranciszekF1 5. 1. Jesteśmy drugą Anglią. Czego Goethe szuka na Śląsku? a) Muzy b) elfów c) zachodnich technologii Świat idzie naprzód, czyli Geothe na Śląsku, a my stajemy się drugą Anglią.   Porównaj wiersz Goethego w tłumaczeniu Szymborskiej:  https://wiersze.an