Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Narodowość - idea przebrzmiała?

Ludzie jako istoty społeczne funkcjonują w grupach. Stąd wynika naturalna potrzeba bycia częścią wspólnoty, budowy tożsamości na bazie więzi społecznych. Od blisko dwóch stuleci, jednym z najważniejszych dla ludzi pytaniem jest kwestia przynależności narodowej. 

Warto zastanowić się: z jaką wspólnotą wiążą mnie i moich przodków więzi? Czym jest naród? Czy ja i moje pokolenie utożsamiam się z narodem polskim? Jak to było w przypadku poprzednich pokoleń; czy przynależność do narodu polskiego była ważna dla moich przodków? 


Wprowadzenie

Naród to wspólnota budowana na bazie wspólnych doświadczeń pokoleniowych ludzi, których łączy dziedzictwo przodków, zamieszkujących określony teren, posługujących się wspólnym językiem, itd. 

Definicji narodu może być wiele. Na tym tle toczy się polemika naukowców z różnych dziedzin. Do dziś kontrowersje budzą interpretacja i definiowanie zjawisk związanych z terminem naród. Idea, jaką jest naród można określać zarówno poprzez cechy/kryteria mające charakter obiektywny, jak i subiektywny. Przyjmuje się zazwyczaj, że naród jest wspólnotą: 

o charakterze dynamicznym, powstałą w wyniku długotrwałego procesu dziejowego; posiadającą zarówno cechy obiektywne (np. terytorium, język), jak i subiektywne (np. więź, świadomość narodowa); posiadającą nazwę własną, świadczącą o jego odrębności, także w kontekście autoidentyfikacji; posiadającą własny język, uważany za narodowy; posiadającą terytorium (ojczyznę), z którą łączy go szczególna więź; której członkowie wierzą w swoje wspólne pochodzenie; w której szczególną funkcję pełnią mitologemy; posiadającą wspólną kulturę; posiadającą własne państwo lub dążącą do jego posiadania; której członków łączy szczególna więź; posiadającą wspólną świadomość narodową. Jego członkowie mają świadomość odrębności etnicznej i jednocześnie fakt ten wartościują". Źródło: http://www.bibliotekacyfrowa.pl/Content/92973/PDF/Etniczno%C5%9B%C4%87%20ES%20(2015)%5B322%5D.pdf


Każdy naród wytwarza unikatową kulturę narodową, na którą składać się mogą takie czynniki, jak (na przykładzie polskim):

  • religia (w kształtowaniu się świadomości narodowej Polaków dużą rolę odegrała religia katolicka)
  • język, w tym tworzona w nim literatura, a także możliwość nauczanie w danym języku 
    • twórczość Henryka Sienkiewicza
  • kultura (np. twórczość Jana Matejki)
  • tradycje narodowe (święta, zwyczaje, stroje itd.)
  • kult bohaterów (i np. świętych narodowych)
  • charakterystyczne przejawy patriotyzmu
Europa (1815) na progu nowoczesności, kiedy to na całym kontynencie kiełkują idee narodotwórcze.
żródło: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/ac/Europe_1815_map_en.png




Każdy naród przeszedł też inną drogę rozwoju, oto niektóre ciekawe przykłady:
  • naród austriacki 
    • nie istniał jeszcze 100 lat temu! Powstał po 1945 roku, co wiązało się m.in. z chęcią odrzucenia odpowiedzialności za zbrondnie hitleerowskich Niemiec;
    • Przed wiekiem w Cieszynie żyli ludzie, którzy mówili po niemiecki i w przewadze sami również uznawali się za Niemców 
    • "O Austriakach mówi się, że są mistrzami public relations. Udało im się wmówić światu, że Hitler był Niemcem, a Mozart Austriakiem", C. Gmyz. 
      • zob.: również przypis na Wikipedii, tam m.in. "austriacki (często też spotyka się określenie niemiecki) kompozytor"  "Często spotyka się również określenie niemiecki, ale żadne z nich nie jest do końca precyzyjne. W czasach Mozarta Salzburg był stolicą kościelnego księstwa zarządzanego przez arcybiskupa, ojciec kompozytora wywodził się z niemieckiego Augsburga, a matka z podsalzburskiego St. Gilgen. Dodatkowo na jednoznaczną identyfikację wpływa krąg kultury i języka, gdzie nawet teatr dzielił się na niemiecki i włoski. Odrębna świadomość narodowa Austriaków kształtowała się znacznie później. Można przyjąć, że Mozart przez całe swoje życie był związany z terenami i kręgiem kulturowym Austrii, choć położenie Salzburga powodowało także naturalne wpływy bawarskie. Określenie niemiecki oddaje w dużym stopniu uwarunkowania historyczne, jednak musiałoby ono odnosić się w równym stopniu do wszystkich współczesnych Mozartowi germańskich mieszkańców terenów monarchii Habsburgów". https://pl.wikipedia.org/wiki/Wolfgang_Amadeus_Mozart
      • (...) w drugiej części anegdoty powinien występować Beethoven, (...) urodzony, wychowany i początkowo kształcony w Bonn, [dziś] silnie kojarzony jest z Wiedniem, do którego przyjechał jako niespełna 22-latek. Beethovena, obok Mozarta i Haydna, zalicza się do tzw. klasyków wiedeńskich. Stąd prosta droga do tego, by słuchacze niezbyt interesujący się biografią kompozytora, uznali go za Austriaka"., zob: https://www.tygodnikpowszechny.pl/klasyk-z-bonn-125152
    • poleceam świetny tekst: http://diplomacy.pl/pl/blog/europa-zachodnia/item/87-przepraszam-czy-jest-pan-austriakiem

I. Kształtowanie się narodów, na przykładzie narodu polskiego


1.  Pojęcie narodu w ujęciu historycznym

  1. pojęcie narodu nie funkcjonowało "od zawsze"; o narodzie polskim nie możemy mówić np. we wczesnym średniowieczu, ówcześni ludzie konstruowali swoją tożsamość wokół innych pojęć, ważniejsze dla nich były więzie w obrębie np. rodu, plemienia itd. 
    • W średniowieczu mieszkańców danego państwa łączy przede wszystkim osoba monarchy - króla, któremu wierność i posłuszeństwo winni wszyscy poddani, niezależnie od stanu społecznego, używanego języka itd. 
    • Na tej zasadzie, za "Polaka", a ściśle lojalnego poddanego króla Polski uznać można np. Mikołaja Kopernika, pochodzącego z rodziny mieszczańskiej (o śląskich i toruńskich korzeniach), która najpewniej posługiwała się na co dzień językiem niemieckim.
  2. W czasach I Rzeczypospolitej naród utożsamiano ze szlachtą, stąd pojęcie: naród szlachecki
  3. Pod koniec XVIII w. – pojęcie narodu poszerzono o przedstawicieli mieszczaństwa
  4. Dopiero w XIX w. powoli kształtują się na świecie i w Europie nowoczesny narody; powstają na bazie więzi, takich jak: 

  • języka, kultury i historii
  • przekonanie o wspólnym pochodzeniu
  • przypadek Polski jest szczególny, gdyż Polacy w tym okresie nie posiadają własnego państwa
  • dla Polaków ważnym czynnikiem narodowotwórczym była konieczność walki z rusyfikacją i germanizacją

5. W 1918 roku pomimo lat zaborów znaczna część Polaków (w tym tych z niższych warstw: mieszczan, robotników i chłopów) tworzyła już wspólnotę narodową, gdyż posiadała takie elementy wspólne, jak:

  • kod kulturowy, 
  • zestaw podzielanych wartości, 
  • obyczaje, symbole i skojarzenia, 
  • wizje przeszłości (i przyszłości) 
  • tzw. narodowe mitologemy – węzłowe wydarzenia historyczne, które strukturalizują dzieje i wokół których kształtuje się świadomość narodowa (np. Bitwa pod Grunwaldem, Wiedniem, Racławicami; później np.: wojna polsko-bolszewicka; Armia Krajowa i Polskie Państwo Podziemne; Powstanie Warszawskie, Żołnierze Wyklęci, itd.). 
  • panteon bohaterów (Tadeusz Kościuszko, Romuald Traugutt, Józef Bem, później do grona tego dołączyli m.in. Maksymilian Kolbe, Witold Pilecki)
  • autoidentyfikacja, czyli świadomość kim jestem
6. Ostatecznie dopiero czas II wojny światowej to okres, kiedy następuje w Europie (w tym w Polsce) niemal całkowite wykształcenie się świadomości narodowej i tożsamości narodowej we wszystkich klasach społecznych. Dlaczego? W czasie wojny trudno być obojętnym, czy też neutralnym wobec krwawych porachunków narodowych itd. Często to decyzje rządów totalitarnych, klasyfikujące dane osoby do danej grupy narodowej i kierowane wobec ludności represje przyspieszają ów proces.



Zadanie 1.: Oto kilka ciekawych przykładów ludzi, których dokonania i życiorysy inspirowały pokolenia Europejczyków. Znamy ich osiągnięcia, zastanówmy się jednak czy bohaterowie Ci byli przywiązania do kultury lub narodu polskiego (ew. innych narodów)? Za kogo się uważali? 

Zastanówmy się, jaki był stosunek wybitnych postaci z przeszłości do kwestii narodowych? Czy konstruowali swoją tożsamość wokół np. narodu polskiego, czy bycie Polakami (lub Francuzami/Niemcami/Czechami itd.) było ważną częścią ich osobowości?

  • Józef Bożek: 
Polak, Czech, czy może jednak... Niemiec lub po prostu Ślązak?

"[nagłówek] Józef Bożek był Polakiem! Historia genialnego polskiego konstruktora. [wstęp:] Dlaczego jako symbol odbudowującej się ojczyzny Czesi przywłaszczyli sobie postać Józefa Bożka? Fenomenalny polski konstruktor spod Cieszyna wsławił się m.in. budową pierwszego osobowego samochodu z silnikiem parowym. (...)" strefahistorii.pl 

"[nagłówek] Nowoczesny samochód, łódź parowa, automatyczny warsztat tkacki, protezy rąk i nóg, do tego liczne zegary – wszystkie te innowacje zrodziły się w umyśle i dłoniach jednego człowieka. Sławiony przez Czechów, którzy uznali go za swojego krajana, przy tym niemal zupełnie zapomniany nad Wisłą – w swojej ojczyźnie. Kto? Józef Bożek: wynalazca, konstruktor, Polak. (...) [podsumowanie:] Często podkreśla się, że Józef Bożek nie mógł wiedzieć o pracach nad maszynami parowymi, które prowadził Georg Stephenson, bo Polak zaczął konstruować je wcześniej niż Brytyjczyk. Co by było, gdyby znalazł się sponsor chętny wesprzeć wynalazki Bożka? Czy głośno mówiłoby się o tym, że Polak zbudował pierwszy nowoczesny samochód? Pozostaje nam tylko gdybanie. I pamięć, którą winni jesteśmy Józefowi Bożkowi." Onet.pl

 

Tak pisał portal strefahistorii.pl w 2018 roku i Onet.pl trzy lata wcześniej, ile prawdy jest w twierdzeniach że Józef Bożek był Polakiem? Zbierzmy na jego temat garść informacji i skonfrontujmy kilka źródeł...





  • Fryderyk Szopen
  • Maria Skłodowska-Curie 






Zadanie 2: 

Dlaczego jednak powstał? Co integrowało/dezintegrowało kształtowanie narodu polskeiego? Dlaczego ktoś chciał być Polakiem przeszło 100 lat temu? Dlaczego młodzież pod Krakowem, czy Cieszynem chciała uważać się za Polaków?

Dlaczego, pomimo braku państwa polskiego naród polski jednak powstał, przetrwał czasy zaborów i był w 1918 roku w stanie założyć własne państwo? Zastanówmy się, jakie były czynniki integrujące, a jakie dezintegrujące naród polski w XIX i XX wieku. Prześlij zdjęcie/a swoich notatek.

Wypisz kilka czynników, które przemawiały "za" oraz "przeciw" powstaniu narodu polskiego (ew. co potencjalnie mogło zdecydować, że Twój pradziadek mógł chcieć uważać się za Polaka?)

a) na ziemiach polskich (pod zaborami, gdzie od ok. 100 lat ludzie żyli w imperiach: rosyjskim, austryjackim i pruskim/niemieckim)

ok 3-4 plusików i 3-4 minusików (czynników ułatwiających/utrudniających proces tworzenia się narodu polskiego pod zaborami) 

b) na Śląsku Cieszyńskim 

ok. 2-3 plusików i minusików (czynników sprzyjających/utrudniających powstaniu polskiej świadomości narodowej na Ślasku Cieszyńskim, gdzie polski nie było ok. 600 lat)


Pomocne mogą być np. załączone artykuły.

Literatura i polecane strony: :

Wątek cieszyński - zob.: https://generacjapamieci.blogspot.com/p/jaka-droga-wioda-cieszyniakow-do.html

a także:

https://www.polskieradio24.pl/130/5563/Artykul/2213586,Narodziny-narodu-polskiego-w-XIX-i-XX-wieku

https://www.e-historia.com.pl/23-notatki-z-historii/historia-i-spoleczenstwo/ojczysty-panteon-ojczyste-spory

https://nowahistoria.interia.pl/drogi-do-wolnosci/news-w-ten-sposob-uksztaltowal-sie-nowoczesny-narod-polski,nId,2647381

Esej: https://pl.wikipedia.org/wiki/Polska_to%C5%BCsamo%C5%9B%C4%87_narodowa


Inne:

Kazimierz Łastawski, Polskość i europejskość w procesie integracji kontynentu




Narodowość w polityce polskiej:

  • Niemal wszystkie polskie obozy polityczne i partie uznawały za jeden z głónych postulatów konieczność zachowania kultury i języka polskiego, 
  • brak było jednak konsensusu na temat odbudowy państwa polskiego; w teorii popierali ją niemal wszyscy politycy; w praktyce większośc z nich przez długi czas nie widziało żadnych widoków na realizację tego postulatu; był on więc częściowo martwy
  • brak było konsensusu, jakimi metodami należy odbudować Polskę; w oparciu o pracę organiczną czy powstanie? Przy poparciu jakiego zaborcy: Rosji czy Austrii?
  • polską scenę polityczną w trzech państwach zaborczych zunifikowała dopiero tzw. Endecja
    • Narodziny polskiego ruchu narodowego, tzw. Narodowej Demokracji (endecji) miało miejsce na przełomie XIX i XX wieku
    • ruch obejmuje ziemie trzech zaborów, a także np.: Śląsk, w tym Śląsk Cieszyński
    • głównym ideologiem był Roman Dmowski – autor Myśli nowoczesnego Polaka
    • kluczowe cechy ruchu narodowego
      • propagowanie idei solidaryzmu narodowego (ponad podziałami klasowymi)
      • działalność na rzecz wzmocnienia polskiej tożsamości narodowej
      • przeciwdziałanie wynaradawianiu przez Niemców i Rosjan
      • niechętny stosunek do mniejszości narodowych – m.in. do Żydów (antysemityzm)

Popular posts from this blog

Klasa 5

Sprawdzian I: 490 p.n.e.- bitwa pod Maratonem, I wojna Greków z Persami 753 p.n.e. - legendarne założenie Rzymu 44 p.n.e. - śmierć Juliusza Cezara 1 rok n.e. - narodziny Jezusa Tabela: A (wersja podstawowa, na Bdb);  B (wersja rozszerzona o wyjaśnienia) Powyżej dwie tabele. Wykazy zawierają skrót wymaganych informacji.  Zastrzeżenie:  Kolorem czerwonym  oznaczono elementy, których znajomość może pomóc w uzyskaniu oceny  bardzo dobrej Kolorem zielonym  oznaczono elementy, których opanowanie zaleca się na ocenę c elującą Elementy fioletowe i żółte  - wiedza prawie zupełnie zbędna i elementy dyskusyjne :) Sprawdzian nr I:  Zadanie I: Tabelka, luki Na podstawie powyższych tabel uzupełnij luki - tj.  ok. 10 najważniejszych postaci/ dat/ wydarzeń z historii (tematy 1.1-1.4; 2.1-2.2; 2.5; 3.2), wg powyższego schematu. Zadanie II: Uszereguj wydarzenia:  uluż w odpowiedniej kolejności wydarzenia (np. na osi czasu) od najstarszego do tego, które będzie najpóźniej Pierwszy człowiek w Europi

Pierwsza wojna światowa

Co będzie na sprawdzianie, etc.? Kilka (7) najważniejszych dat rocznych, np: Wybuch wojny Rewolucje w Rosji Przystąpienie USA do wojny Uporządkuj chronologię wydarzeń , spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.  Uporządkuj państwa ; po której stronie konfliktu walczyły? Wybierz 1 z 2 zaproponowanych zagadnień (łącznie jest 7 zagadnień- zob. podwykaz) i opisz w ok. 8 minipunktach (każdy punkt, to przynajmniej 3 fakty; ktoś, coś, gdzieś itp) Wspaniałe stulecie? U progu I wojny, miniwątki które można poruszyć: Europa, Austria i Cieszyn przeł. XIX i XX w. sytuacja gospodarcza, społelczna i geopolityczna Bałkany Panujący np. FJI - sielankowy portret rozwój przemysłu, szkolnictwa, przykłady Rywalizacja narodowa w różnych częściach Europy Austria 12 Narodów - jakich, kto prześladuje a kto prześladowany? Cieszyn sielankowy z piosenki Nohavicy Tesinska, tzn.? Konflikt polsko-niemiecki na Śl. Ciesz. -  Krwawa niedziela w Cieszynie itp. dyskryminacja Polaków Szkoły  Rota - genez

Klasa 4

Podstawa programowa (2024), cz. I: "KLASA IV I. Elementy historii rodzinnej i regionalnej.  Uczeń: 1) zbiera informacje na temat historii swojej rodziny, gromadzi pamiątki rodzinne i opowiada o nich; 2) poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje. II. Najważniejsze elementy polskiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń: 1) zna symbole narodowe (barwy, godło, hymn państwowy), najważniejsze święta narodowe i państwowe, potrafi wytłumaczyć ich znaczenie; 2) wiąże najważniejsze zabytki i symbole kultury polskiej z właściwymi regionami. III. Refleksja nad historią jako nauką. Uczeń: 1) wyjaśnia, na czym polega praca historyka; 2) wskazuje sposoby mierzenia czasu w historii i posługuje się pojęciami chronologicznymi; 3) rozpoznaje rodzaje źródeł historycznych; 4) odróżnia historię od dziejów legendarnych (....)". Punkt III. Rozwinięcie - Refleksja nad historią jako nauką: 1) Na czym p