Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Klasa 5


Sprawdzian I:


490 p.n.e.- bitwa pod Maratonem, I wojna Greków z Persami 753 p.n.e.- legendarne założenie Rzymu
44 p.n.e. - śmierć Juliusza Cezara
1 rok n.e. - narodziny Jezusa


Tabela: A (wersja podstawowa, na Bdb); B (wersja rozszerzona o wyjaśnienia)
Powyżej dwie tabele. Wykazy zawierają skrót wymaganych informacji. 
Zastrzeżenie: 
Kolorem czerwonym oznaczono elementy, których znajomość może pomóc w uzyskaniu oceny bardzo dobrej
Kolorem zielonym oznaczono elementy, których opanowanie zaleca się na ocenę celującą
Elementy fioletowe i żółte - wiedza prawie zupełnie zbędna i elementy dyskusyjne :)


Sprawdzian nr I: 

  • Zadanie I: Tabelka, luki
    • Na podstawie powyższych tabel uzupełnij luki - tj. ok. 10 najważniejszych postaci/ dat/ wydarzeń z historii (tematy 1.1-1.4; 2.1-2.2; 2.5; 3.2), wg powyższego schematu.
  • Zadanie II: Uszereguj wydarzenia: 
    • uluż w odpowiedniej kolejności wydarzenia (np. na osi czasu) od najstarszego do tego, które będzie najpóźniej
  1. Pierwszy człowiek w Europie 
  2. człowiek udomawia zwierzęta 
  3. powstanie pisma (w Mezopotamii)
  4. budowa wielkich piramid w Egipcie
  5. Wyjście Żydów z Egiptu, ich osiedlenie w Ziemi Obiecanej i założenie tam państw
  6. Grecy mykkeńscy zdobywają i niszczą Troję
  7. bitwa pod Maratonem, sukces Aten / bitwa pod Termopilami, śmierć Leonidasa
  8. podbój Grecji, Persji i części Indii przez Aleksandra Wielkiego
                      • lub inne: 
                        • założenie Rzymu
                        • Zniszczenie Rzymu przez Brennę (Brennosa)
                        • podbój Galii (Francji), Palestyny etc. przez Rzym
                        • zamordowanie Cezara; 
                        • powstanie Cesarstwa Rzymskiego
                        • początek panowania Oktawiana Augusta
                        • narodziny Jezusa
                    • Zadanie III: 
                      • Mapa: 5 luk
                      • dysponując podobną grafiką jak niżej zaznacz na mapie (po jednym ze wskazanych przez nauczyciela niżej elementów): 

                      • a) historyczne krainy
                        • Mezopotamia, Egipt, Palestyna, Grecja, 
                        • Macedonia, Persja (nad zatoką Perską), Italia
                      • b) miasta (mniej więcej z dokładnością do 100-200 km/ tj. jaki region): 
                        • Ateny, Sparta, Jerozolima, Rzym, Babilon 
                      • c) Morza itp.: 
                        • Śródziemne, Czerwone
                        • Czarne, Zatoka Perska
                      • d) rzeki: 
                        • Nil, Tygrys
                        • Eufrat, Tybr
                      • Kolorem zielonym oznaczono elementy, które uczeń powinien opanować na ocenę Celującą
                    • Zadanie IV: 4 zdania od Ciebie
                      • Zapisz 2 wybrane przez siebie ciekawostki z zajęć (Każda minimum 2 krótkie pełne zdania wyjaśnienia lub jedno zdanie rozbudowane ze znaczną ilością treści).
                      • np. nauczycielem Aleksandra Wielkiego był ceniony filozof Arystotelesuczeń Platona, który z kolei był uczniem słynnego Sokratesa.

                    • Zadanie V:  RYSUNEK
                      • na bazie jednej z zapisanych wyżej ciekawostek, tworzymy coś na kształt komiksu; a dokładnie - satyryczny rysunek edukacyjny. Tworzymy wartościowy pod względem edukacyjnym obrazek, który przekazuje nam jakąś wiedzę historyczną (lub mobilizuje do poszerzenia wiedzy). Nasz rysunek ma potencjalnie przekazać np. naszemu rówieśnikowi, który nie chodzi z nami na lekcje historii jakąś interesującą wiedzę historyczną.
                      • a) narysuj szkic, np. 
                        • 2 ludzików, najlepiej, żeby trzymali / nosili na głowie jakieś elementy charakterystyczne dla danej postaci, np. koronę, hełm itd.
                        • wystarczy 3 elementy: 
                          • ludziki - tj. postacie historyczne (ewentualnie tłum, zwierzęta, budynki itd.)
                          • dymki - co mówią lub myślą dane osoby
                          • można elementy dodatkowe - jakąś scenografię w tle, np. piramidy, statki lub inny charakterystyczny element
                        • postacie mogą, a nawet powinny ze sobą np. rozmawiać
                        • ewentualnie mogą robić coś śmiesznego i to komentować, np. 
                          • budować piramidę i mówić, że w tym tempie, bez pomocy kosmitów, to nie zdarzą jej dokończyć, przed wynalezieniem elektrycznych samochodów
                      • b) podpisz, kogo przedstawia obraz (np. władcę/ kapłana/ wojownika/ naukowca?)
                      • c) podpisz kiedy i gdzie "dzieje się" ta scena, np. Egipt ok. 3 tys. p.n.e. zdjęcie koloryzowane
                        • poniżej kilka przykładów:
                        • 1) Aleksander Macedoński może mówić coś o: 
                          • podbojach 
                            • np. Wybacz mamo, ale skoro w 10 lat podbiłem cały cywilizowany świat aż po Egipt i Indie; a na ziemiach barbarzyńskich, np. Polsce nie ma nic ciekawego, idę oglądać seriale na Netflixie i Disney (podobno wyszła nowa część Króla Lwa!), lekcje do szkoły już zrobiłem!
                          • greckich/macedońskich wojownikach (hoplitach) i ich broni, np.: 
                            • Aleksander mówi do Arystotelesa: Wiem, że to zabrzmi głupio, ale Arystotelesie - skoro jesteś takim mądrym filozofem, powiedz mi: skoro moi Macedońscy żołnierze wyposażeni w 5-metrowe włócznie (sarissy) byli w stanie podbić niemal cały świat (Grecję, Persję, Egipt i Indie), to czy  z 10-metrowymi podbijemy księżyc?
                          • przyjacielu - koniu Bucefale
                          • nauczycielu- Arystotelesie
                          • tacie - Zeusie
                          • tacie -  jednookim Filipie II macedońskim



                    Podstawa programowa (2024), cz. I:
                    "I. Cywilizacje starożytne. Uczeń:
                    1) porównuje koczowniczy tryb życia z osiadłym;
                    2) umiejscawia w czasie i przestrzeni cywilizacje Starożytnego Wschodu oraz cywilizacje starożytnej Grecji i starożytnego Rzymu;
                    3) charakteryzuje system wierzeń w Egipcie, Grecji i Rzymie, religię starożytnego Izraela; wyjaśnia różnicę między politeizmem a monoteizmem;
                    4) umiejscawia w czasie i zna różne systemy sprawowania władzy oraz organizację społeczeństwa w Egipcie, Atenach peryklejskich i Rzymie;
                    5) charakteryzuje najważniejsze osiągnięcia kultury materialnej i duchowej świata starożytnego w różnych dziedzinach: filozofii, nauce, prawie, architekturze, sztuce, literaturze;
                    6) umiejscawia w czasie i przestrzeni narodziny oraz rozprzestrzenianie się chrześcijaństwa".

                    AD 1:
                    Koczownicy:                                                         Osiadli:
                    - Wędrują z miejsca na miejsce                         - Mieszkają w jednym miejscu
                    - Żywią się tym, co znajdą lub upolują                 - Uprawiają ziemię
                    - Nie budują trwałych domów                         - Budują domy
                    - żyją w małych grupach, bo trudno o pożywienie -tworzą większe wspópnoty, państwa... 
                    Ulubione zwierze: pies (pomaga w polowaniach) - kot (bo zjada myszy, które zjadają ziarna), krowa                                                                                 i wół (pomagają w transporcie i orce)

                    Ciekawostka dla wyjątkowo zainteresowanych: Kim byli nasi przodkowie? Pracowitymi mróweczkami (ciemnoskórymi rolnikami), czy wojowniczymi pasikonikami (wysokimi blondynami na rydwanach, kochającymi mleko i podboje)? Materiał autorski W. Grajewskiego

                     










                    Podstawa programowa (2024), cz. II:
                    II. Bizancjum i świat islamu. Uczeń:
                    1) umiejscawia w czasie i przestrzeni narodziny islamu i wyjaśnia wpływ cywilizacji muzułmańskiej na Europę;
                    2) umiejscawia w czasie i przestrzeni cesarstwo bizantyjskie i rozpoznaje osiągnięcia kultury bizantyjskiej (prawo, architektura, sztuka); dostrzega różnice między chrześcijaństwem wschodnim i zachodnim.

                    III. Średniowieczna Europa. Uczeń charakteryzuje władzę królewską, cesarską i papieską oraz relacje między nimi.
                    IV. Społeczeństwo i kultura średniowiecznej Europy. Uczeń:
                    1) przedstawia instytucje systemu lennego, wyjaśnia pojęcie stanu i charakteryzuje podziały społeczne w średniowieczu;
                    2) opisuje warunki życia w średniowiecznym mieście i wsi;
                    3) porównuje kulturę rycerską i kulturę miejską, opisuje charakterystyczne cechy wzoru rycerza średniowiecznego, rozpoznaje zabytki kultury średniowiecza we własnym regionie, wskazuje różnice między stylem romańskim a stylem gotyckim;
                    4) wyjaśnia rolę Kościoła (w tym zakonów) w dziedzinie kultury i życia codziennego.
                    V. Polska w okresie wczesnopiastowskim. Uczeń:
                    1) przedstawia genezę państwa pierwszych Piastów oraz umiejscawia je w czasie i przestrzeni;
                    2) wyjaśnia okoliczności przyjęcia chrztu przez Piastów oraz następstwa chrystianizacji Polski;
                    3) charakteryzuje rozwój monarchii Bolesława Chrobrego;
                    4) charakteryzuje kryzys i odbudowę monarchii piastowskiej w XI w.;
                    5) opisuje społeczeństwo Polski pierwszych Piastów.


                    Podstawa programowa (2024), cz. III:
                    VI. Polska w okresie rozbicia dzielnicowego. Uczeń:
                    1) umiejscawia w czasie i przestrzeni Polskę okresu rozbicia dzielnicowego;
                    2) opisuje przyczyny oraz wskazuje skutki rozbicia dzielnicowego;
                    3) opisuje przemiany społeczne i gospodarcze, z uwzględnieniem ruchu osadniczego;
                    4) charakteryzuje proces zjednoczenia państwa polskiego na przełomie XIII i XIV w.

                    VII. Polska w XIV i XV w. Uczeń:
                    1) opisuje zmiany granic państwa polskiego w XIV i XV w.;
                    2) analizuje dokonania Kazimierza Wielkiego w dziedzinie polityki wewnętrznej oraz w polityce zagranicznej;
                    3) wyjaśnia przyczyny i ocenia następstwa unii Polski z Wielkim Księstwem Litewskim;
                    4) porządkuje i umieszcza w czasie najważniejsze wydarzenia związane z relacjami polsko- -krzyżackimi w XIV-XV w.;
                    5) charakteryzuje rozwój monarchii stanowej i uprawnień stanu szlacheckiego (do konstytucji nihil novi).





                    Punktacja:



                    36 6 35 5+ 32 5 30 4+ 27 4 23 3+ 18 3 15 2+ 11 2 9 1+'

                    klasa 5 punktacja Zadanie / max. liczba punktów do zdobycia 1 / 6 2 / 4 3 / 9 (w tym 2 pkt. na 6, niewliczane do punktacji) 4 / 4 5 / 4 (i ew. 2 pkt. ekstra ZA humor - niewliczane do punktacji na 5,6 etc. - w końcu humoru nie można wymagać od nikogo :) 6 14 (w tym 3 pkt. na 6, niewliczane do punktacji) razem 41 ale (jeśli dobrze pamiętam) przyjąłem, że 6 jest możliwa od 36 pkt







                     42     6
                     40     5+
                     38     5
                     35     4+
                     32     4
                     27     3+
                     21     3
                     17     2+
                     13     2
                     11     1+'


                     46     6
                     44     5+
                     41     5
                     38     4+
                     35     4
                     30     3+
                     23     3
                     19     2+
                     14     2
                     12     1+'



                    50 6
                    48 5+
                    45 5
                    42 4+
                    38 4
                    33 3+
                    25 3
                    21 2+
                    15 2
                    13 1+'









                    Sprawdzian II:


                    klasa 5 punktacja Zadanie / max. liczba punktów do zdobycia 1 / 6 2 / 4 3 / 4 +2 (i ew. 2 pkt. ekstra ZA humor - niewliczane do punktacji na 5,6 etc. - w końcu humoru nie można wymagać od nikogo :) 4 / 16 5 / 10 razem 40 ale (jeśli dobrze pamiętam) przyjąłem, że 6 jest możliwa od 36 pkt

                    36 6 35 5+ 32 5 30 4+ 27 4 23 3+ 18 3 15 2+ 11 2 9 1+'

                    Sprawdzian tudzież praca klasowa (bo pracujemy z użyciem podręcznika, z którego można korzystać przez ok. 3 minuty) - to nasza druga próba wspólnej pracy pisemnej. Jako, że pracujemy razem od niedawna, nie musi wszystko się jeszcze udać idealnie. Proszę o wyrozumiałość zarówno dla mnie, jak i dla dzieci.
                    Uczniowie nie muszą być przygotowani perfekcyjnie; wystarczy że włożą pracę w opanowanie możliwie największej ilości kluczowych informacji i kilku ciekawostek. Będę starał się oceniać, biorąc to pod uwagę. W ostateczności nawet jeśli ktoś miałby nie dostać oceny bardzo dobrej, czy celującej, to biorąc pod uwagę, iż większość dzieci ma już po kilka 5 i 6 z aktywności, to nie powinno to być problemem, gdyż staram się na bieżąco budować poczucie sprawczości i własnej wartości uczniów :)
                    Podczas rozwiązywania zadań mogą korzystać z podręcznika i szukać tam informacji. 

                    Dla ułatwienia przygotowałem tabelaryczny skrót informacji, choć nie należy go traktować jak coś do "wykucia". Na przykład nie należy "wkuwać" konkretnych dat rocznych, za wyjątkiem czterech:

                    Sprawdzian: 

                    • Zadanie I: Tabelka, luki
                      • Na podstawie powyższych tabel uzupełnij luki - tj. ok. 10 najważniejszych postaci/ dat/ wydarzeń (z ostanich działów), wg powyższego schematu (daty podano orientacyjnie, jedynie osoby najbardziej zainteresowane mogą spróbować je opanować).

                    a) uzupełnij luki w tabeli
                    b) uszereguj postacie
                    c) przyporządkuj postać do zapisanego w tabeli wydarzenia


                    • Zadanie II: Uszereguj na osi czasu wydarzenia, jak na przykład: 
                      • (Spośród 8 wydarzeń, przyporządkuj 4 brakujące na osi czasu (w miejscach kropek wpisz np. A lub B).
                        • upadek Cesarstwa Zachodniorzymskiego
                        • podbój Afryki i Hiszpanii przez Arabów (Muzułman)


                        • podbój (zjednoczenie) Europy przez Karola Wielkiego
                        • najazdy wikingów na Europę
                        • wyprawy krzyżowe

                    • Zadanie III: 
                      • Mapa: 5 luk
                      • dysponując podobną grafiką jak niżej zaznacz na mapie (po jednym ze wskazanych przez nauczyciela niżej elementów): 


                      • a) historyczne krainy/państwa
                        • Bizancjum, Królestwo Jerozolimskie, 
                        • Italia=Włochy, Hiszpania, Francja, Arabia
                      • b) miasta (mniej więcej z dokładnością do 100-200 km/ tj. jaki region): 
                        • Rzym, Konstantynopol, Paryż, Mekka
                      • Kolorem zielonym oznaczono elementy, które uczeń powinien opanować na ocenę Celującą

                    1.Skandynawia=ojczyzna wikingów,
                    2. Arabia-ojczyzna Arabów/Muzułman, 3.Cesarstwo Bizantyjskie (Konstantynopol), 4.Państwo Franków (w przybliżeniu Francja; ziemie za. Karola Młota itd.) 5. Jerozolima;
                    6. Niemcy (Cesarstwo Ottona I) Dłuższą strzałką zaznacz najazdy:
                    (A) Arabów;
                    (B) Wikingów; C) Germanów (na Rzym)
                    D) Krzyżowców do Ziemi Świętej





                    • Zadanie IV: 4 zdania od Ciebie
                      • Zapisz 3 wybrane przez siebie ciekawostki z zajęć (Każda minimum 2 krótkie pełne zdania wyjaśnienia lub jedno zdanie rozbudowane ze znaczną ilością treści).
                      • np. nauczycielem Aleksandra Wielkiego był ceniony filozof Arystotelesuczeń Platona, który z kolei był uczniem słynnego Sokratesa.

                    • Zadanie V:  RYSUNEK
                      • na bazie jednej z zapisanych wyżej ciekawostek, tworzymy coś na kształt uproszczonego komiksu; a dokładnie - satyryczny rysunek edukacyjny. Tworzymy wartościowy pod względem edukacyjnym obrazek, który przekazuje nam jakąś wiedzę historyczną (lub mobilizuje do poszerzenia wiedzy). Nasz rysunek ma potencjalnie przekazać np. naszemu rówieśnikowi, który nie chodzi z nami na lekcje historii jakąś interesującą wiedzę historyczną.
                      • a) narysuj szkic, np. 
                        • 2 ludzików, najlepiej, żeby trzymali / nosili na głowie jakieś elementy charakterystyczne dla danej postaci, np. koronę, hełm itd.
                        • wystarczy 3 elementy: 
                          • ludziki - tj. postacie historyczne (ewentualnie tłum, zwierzęta, budynki itd.)
                          • dymki - co mówią lub myślą dane osoby
                          • można elementy dodatkowe - jakąś scenografię w tle, np. piramidy, statki lub inny charakterystyczny element
                        • postacie mogą, a nawet powinny ze sobą np. rozmawiać
                        • ewentualnie mogą robić coś śmiesznego i to komentować, np. 
                          • budować piramidę i mówić, że w tym tempie, bez pomocy kosmitów, to nie zdarzą jej dokończyć, przed wynalezieniem elektrycznych samochodów
                      • b) podpisz, kogo przedstawia obraz (np. władcę/ kapłana/ wojownika/ naukowca?)
                      • c) podpisz kiedy i gdzie "dzieje się" ta scena, np. Egipt ok. 3 tys. p.n.e. zdjęcie koloryzowane
                        • poniżej kilka przykładów:
                        • 1) Aleksander Macedoński może mówić coś o: 
                          • podbojach 
                            • np. Wybacz mamo, ale skoro w 10 lat podbiłem cały cywilizowany świat aż po Egipt i Indie; a na ziemiach barbarzyńskich, np. Polsce nie ma nic ciekawego, idę oglądać seriale na Netflixie i Disney (podobno wyszła nowa część Króla Lwa!), lekcje do szkoły już zrobiłem!
                          • greckich/macedońskich wojownikach (hoplitach) i ich broni, np.: 
                            • Aleksander mówi do Arystotelesa: Wiem, że to zabrzmi głupio, ale Arystotelesie - skoro jesteś takim mądrym filozofem, powiedz mi: skoro moi Macedońscy żołnierze wyposażeni w 5-metrowe włócznie (sarissy) byli w stanie podbić niemal cały świat (Grecję, Persję, Egipt i Indie), to czy  z 10-metrowymi podbijemy księżyc?
                          • przyjacielu - koniu Bucefale
                          • nauczycielu- Arystotelesie
                          • tacie - Zeusie
                          • tacie -  jednookim Filipie II macedońskim



                    I





                    Sprawdzian III:

                    Musimy opanować głównie tematy: 4-5 z R. V i 1-5 z R. VI,, m.in:

                    Zadanie 0.: Narysuj i opisz krótko (2 zdania - 2 cechy charakterystyczne, 1 przykład) jeden z 4 tematów:
                    • kościół romański
                    • kościół gotycki
                    • mnich
                    • rycerz
                    • sztukę średniowiecza - architekturę romańską i gotycką, wymieńi jeden przykład
                      • romańska:
                        • cechy obronne: grube mury (trudno zburzyć), małe okna (trudno trafić obrońcę)
                        • np. Rotunda św. Mikołaja w Cieszynie (widnieje na banknocie 20 zł i w podręczniku do klasy 4 i 5 Nowe Ery (s. 159)
                      • gotycka:
                        • strzeliste (wysokie i "chude") wieże i okna (w nich kolorowe witraże), łuki i przypory,
                        • np. kościół Wszystkich Świętych w Górkach Wielkich, katedra Notre Dam w Paryżu; dawniej również Zamek w Cieszynie (została dziś z niego tylko Wieża Piastowska)


                    • średniowieczne społeczeństwo i drabina społeczna ("Trójkąt" który rysowaliśmy w zesycie, widać go też na s. 133)
                      • stany i grupy społeczne:
                        • mnisi (np. benedyktyni i cystersi):
                          • prepisują księgi,
                          • odmawiają modlitwy
                          • piszą kroniki (pierwsi "historycy"!)
                          • uprawiają zboża (tw. Tójpolówka)
                          • hodują zwierzęta (np. bydło, kury, karpie w tworonych "rybnikach")
                        • Rycerze
                          • są wojownikami, ich zadaniem jest obrona kraju i chreścijaństwa
                            • używają znaków rodowych zwanych herbami (najczęściej widzimy je na tarczach)
                          • podległymi, tj. "wasalami", czyli służą swoim panom, np. władcy (np. księciu cieszyńskiemu)
                          • od "serniora", czyli pana otrzymują ziemię, np. kilka wiosek (np. Brenną lub Górki)
                          • panami, czyli są "właścicielami" chłopów, którzy uprawiają ziemię w wioskach należących do rycerzy
                          • w przyszłości przekształcą się w szlachtę

                    Jeśli chcesz się przygotować, możesz m.in. rozwiązać zadania z podsumowań (s. 158 i 190).

                     Sprawdzian: 

                    • Zadanie I: Tabelka, luki
                      • Na podstawie tabeli=tablicy genealogicznej w zeszycie uzupełnij luki - tj. ok. 10 najważniejszych postaci/ dat/ wydarzeń (z ostanich działów), wg powyższego schematu (daty podano orientacyjnie, jedynie osoby najbardziej zainteresowane mogą spróbować je opanować).


                    a) uzupełnij luki w tabeli
                    b) uszereguj postacie
                    c) przyporządkuj postać do zapisanego w tabeli wydarzenia


                    • Zadanie II: Uszereguj na osi czasu wydarzenia, jak na przykład: 
                      • (Spośród 8 wydarzeń, przyporządkuj 4 brakujące na osi czasu (w miejscach kropek wpisz np. A lub B).
                        • Przybycie Słowian na ziemie polskie (ok. VI-VII wieku?)
                        • Ziemie Polskie zamieszkuje kilka plemion, np. plemię Polan, Gołęszyców, Ślężan, Wiślan etc. (ok. IX-X w.)
                        • Piastowie (Mieszko i jego przodkowie) podbijają Wielkopolskę, Mazowsze i kolejne regiony (ok. 950?)
                        • Mieszko I przyjmuje żeni się i przyjmuje chrzest (ok. 966)
                        • Św. Wojciech przybywa na misję chrystianizacyjną do Prus, gdzie ginie
                        • Bolesław Chrobry przyłacza do Polski Kraków i Cieszyn (ok. 999)
                        • zjazd gnieźnieński (1000)
                          • powstanie arcybiskupstwa w Gnieźnie i biskupst w Krakowie, Wrocławiu...
                          • wraz z przybyciem większej ilości księży szybko postępująca (często przymusowa) chrystianizacja mieszkańców ziem polskich


                    • Zadanie III: Mapa (np. w oparciu o mapy ze stron: 163, 168, 173).  
                      • Uzupełnij luki na mapie.
                      • dysponując podobną grafiką jak niżej zaznacz na mapie (po jednym ze wskazanych przez nauczyciela niżej elementów): 


                      • a) historyczne krainy/państwa
                        • Wielkopolska, Małopolska, Pomorze, Mazowsze, Śląsk
                        • Ruś (dziś Ukraina i Białoruś), Prusy (miejsce śmierci Św. Wojciecha)
                      • b) miasta (mniej więcej z dokładnością do ok. 100 km/ tj. jaki region): 
                        • Gniezno, Kraków, Cieszyn
                      • Kolorem zielonym oznaczono elementy, które uczeń powinien opanować na ocenę Celującą

                     




                    • Zadanie IV: 4 zdania od Ciebie
                      • Zapisz 2 wybrane przez siebie ciekawostki z zajęć (Każda minimum 2 krótkie pełne zdania wyjaśnienia lub jedno zdanie rozbudowane ze znaczną ilością treści).
                      • np. nauczycielem Aleksandra Wielkiego był ceniony filozof Arystotelesuczeń Platona, który z kolei był uczniem słynnego Sokratesa.

                    • Zadanie V:  RYSUNEK






                    Popular posts from this blog

                    Pierwsza wojna światowa

                    Co będzie na sprawdzianie, etc.? Kilka (7) najważniejszych dat rocznych, np: Wybuch wojny Rewolucje w Rosji Przystąpienie USA do wojny Uporządkuj chronologię wydarzeń , spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.  Uporządkuj państwa ; po której stronie konfliktu walczyły? Wybierz 1 z 2 zaproponowanych zagadnień (łącznie jest 7 zagadnień- zob. podwykaz) i opisz w ok. 8 minipunktach (każdy punkt, to przynajmniej 3 fakty; ktoś, coś, gdzieś itp) Wspaniałe stulecie? U progu I wojny, miniwątki które można poruszyć: Europa, Austria i Cieszyn przeł. XIX i XX w. sytuacja gospodarcza, społelczna i geopolityczna Bałkany Panujący np. FJI - sielankowy portret rozwój przemysłu, szkolnictwa, przykłady Rywalizacja narodowa w różnych częściach Europy Austria 12 Narodów - jakich, kto prześladuje a kto prześladowany? Cieszyn sielankowy z piosenki Nohavicy Tesinska, tzn.? Konflikt polsko-niemiecki na Śl. Ciesz. -  Krwawa niedziela w Cieszynie itp. dyskryminacja Polaków Szkoły  Rota - genez

                    Klasa 4

                    Podstawa programowa (2024), cz. I: "KLASA IV I. Elementy historii rodzinnej i regionalnej.  Uczeń: 1) zbiera informacje na temat historii swojej rodziny, gromadzi pamiątki rodzinne i opowiada o nich; 2) poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje. II. Najważniejsze elementy polskiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń: 1) zna symbole narodowe (barwy, godło, hymn państwowy), najważniejsze święta narodowe i państwowe, potrafi wytłumaczyć ich znaczenie; 2) wiąże najważniejsze zabytki i symbole kultury polskiej z właściwymi regionami. III. Refleksja nad historią jako nauką. Uczeń: 1) wyjaśnia, na czym polega praca historyka; 2) wskazuje sposoby mierzenia czasu w historii i posługuje się pojęciami chronologicznymi; 3) rozpoznaje rodzaje źródeł historycznych; 4) odróżnia historię od dziejów legendarnych (....)". Punkt III. Rozwinięcie - Refleksja nad historią jako nauką: 1) Na czym p