Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Zadanie - 1918 - Ślazaczki-siłaczki na Insta

 






















Karta Zadania

1. Dane autorów: klasa 3F, G. Śliwka (archiwista, twórca, dokumentalista), K. Górny (edukator, twórca,), M. Hankus (kapitan, twórca, dokumentalista)


2. Opisy wykonywanych działań

koncepcja- 1,5 h (GŚ, KG, MH)

poszukiwanie źródeł- 3h (GŚ, KG, MH)

poszukiwanie inspiracji- 1h (GŚ, KG, MH)

wykonanie postów i opisów- 5h (GŚ, KG, MH) 

3. Uzasadnienie


Wybrałyśmy temat „ślązaczek siłaczek”, aby zwrócić uwagę na to, że kobiety również zasłużyły się w walce o niepodległość oraz chciałyśmy przybliżyć sylwetki wybitnych kobiet na śląsku cieszyńskim. Pokusiłyśmy się o wybranie instagrama, gdzyż czujemy, że jest to platforma, na której łatwo się pracuje a informacje mogą docierać do sporej rzeszy odbiorców.  Utrzymywałyśmy jeden wzór postów do konkretnej kategorii aby posty kojarzyły się z profilem. 


4. Bibliografia

https://twitter.com/ruchnarodowy/status/1007606088362061824

https://pl.wikipedia.org/wiki/Dorota_K%C5%82uszy%C5%84ska#/media/Plik:Dorota_Kluszynska.jpg

https://katalog-slownik.kc-cieszyn.pl/document/79309

https://pl.wikipedia.org/wiki/Zofia_Kirkor-Kiedroniowa

http://www.cieszyn.pl/?p=categoriesShow&iCategory=3011

http://bazhum.muzhp.pl/media/files/Studia_Etnologiczne_i_Antropologiczne/Studia_Etnologiczne_i_Antropologiczne-r2016-t16/Studia_Etnologiczne_i_Antropologiczne-r2016-t16-s55-69/Studia_Etnologiczne_i_Antropologiczne-r2016-t16-s55-69.pdf

https://pl.wikipedia.org/wiki/Dorota_K%C5%82uszy%C5%84ska

http://www.cieszyn.pl/?p=categoriesShow&iCategory=3013

http://www.zamekcieszyn.pl/pl/artykul/uliczka-cieszynskich-kobiet-221

http://cieszyn1918.pl/wystawa/page/7/

http://onepoznan.pl/cytat-na-dobry-tydzien-dorota-kluszynska/


Przesyłamy również link do instagrama: https://www.instagram.com/slazaczkisilaczki/?hl=pl, instagram jest prywatny ale umożliwiamy każdemu chętnemu dostęp :)

Wysłane zdjęcia obejmują:

wygląd instagrama 

wygląd każdego postu pojedynczo 

każdy post osobno dla lepszego wglądu 

wykorzystane zdjęcia 

logo projektu 

















Popular posts from this blog

Klasa 5

Sprawdzian I: 490 p.n.e.- bitwa pod Maratonem, I wojna Greków z Persami 753 p.n.e. - legendarne założenie Rzymu 44 p.n.e. - śmierć Juliusza Cezara 1 rok n.e. - narodziny Jezusa Tabela: A (wersja podstawowa, na Bdb);  B (wersja rozszerzona o wyjaśnienia) Powyżej dwie tabele. Wykazy zawierają skrót wymaganych informacji.  Zastrzeżenie:  Kolorem czerwonym  oznaczono elementy, których znajomość może pomóc w uzyskaniu oceny  bardzo dobrej Kolorem zielonym  oznaczono elementy, których opanowanie zaleca się na ocenę c elującą Elementy fioletowe i żółte  - wiedza prawie zupełnie zbędna i elementy dyskusyjne :) Sprawdzian nr I:  Zadanie I: Tabelka, luki Na podstawie powyższych tabel uzupełnij luki - tj.  ok. 10 najważniejszych postaci/ dat/ wydarzeń z historii (tematy 1.1-1.4; 2.1-2.2; 2.5; 3.2), wg powyższego schematu. Zadanie II: Uszereguj wydarzenia:  uluż w odpowiedniej kolejności wydarzenia (np. na osi czasu) od najstarszego do tego, które będzie najpóźniej Pierwszy człowiek w Europi

Pierwsza wojna światowa

Co będzie na sprawdzianie, etc.? Kilka (7) najważniejszych dat rocznych, np: Wybuch wojny Rewolucje w Rosji Przystąpienie USA do wojny Uporządkuj chronologię wydarzeń , spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.  Uporządkuj państwa ; po której stronie konfliktu walczyły? Wybierz 1 z 2 zaproponowanych zagadnień (łącznie jest 7 zagadnień- zob. podwykaz) i opisz w ok. 8 minipunktach (każdy punkt, to przynajmniej 3 fakty; ktoś, coś, gdzieś itp) Wspaniałe stulecie? U progu I wojny, miniwątki które można poruszyć: Europa, Austria i Cieszyn przeł. XIX i XX w. sytuacja gospodarcza, społelczna i geopolityczna Bałkany Panujący np. FJI - sielankowy portret rozwój przemysłu, szkolnictwa, przykłady Rywalizacja narodowa w różnych częściach Europy Austria 12 Narodów - jakich, kto prześladuje a kto prześladowany? Cieszyn sielankowy z piosenki Nohavicy Tesinska, tzn.? Konflikt polsko-niemiecki na Śl. Ciesz. -  Krwawa niedziela w Cieszynie itp. dyskryminacja Polaków Szkoły  Rota - genez

Klasa 4

Podstawa programowa (2024), cz. I: "KLASA IV I. Elementy historii rodzinnej i regionalnej.  Uczeń: 1) zbiera informacje na temat historii swojej rodziny, gromadzi pamiątki rodzinne i opowiada o nich; 2) poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje. II. Najważniejsze elementy polskiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń: 1) zna symbole narodowe (barwy, godło, hymn państwowy), najważniejsze święta narodowe i państwowe, potrafi wytłumaczyć ich znaczenie; 2) wiąże najważniejsze zabytki i symbole kultury polskiej z właściwymi regionami. III. Refleksja nad historią jako nauką. Uczeń: 1) wyjaśnia, na czym polega praca historyka; 2) wskazuje sposoby mierzenia czasu w historii i posługuje się pojęciami chronologicznymi; 3) rozpoznaje rodzaje źródeł historycznych; 4) odróżnia historię od dziejów legendarnych (....)". Punkt III. Rozwinięcie - Refleksja nad historią jako nauką: 1) Na czym p