Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Konkurs - Wojewódzki Konkurs Przedmiotowy z Historii


Po raz pierwszy mam zorganizować eliminacje szkolne do Wojewódzkiego Konkursu Przedmiotowego z Historii. Żałuję, że przepadły nam ostatnie zajęcia, żeby na spokojnie jego kwestie omówić i nie dałem Wam znać wcześniej, ale cóż - tak wyszło. Przepraszam. 

Jest to trudny konkurs, jego zakres obejmuje całość 5 lat materiału z klas 4-8. Treść testów jest dosyć szczegółowa (chyba nawet ja nie miałbym 90% punktów z etapu szkolnego :) Nie mniej nic nie szkodzi wziąć w nim udział i rozwiązać test, zawsze jest to ciekawe doświadczenie i może się  kiedyś przydać. 

By przystąpić do szkolnych eliminacji (27 X 2023 r.), nie trzeba się specjalnie przygotowywać i powtarzać (zdaje się robiła to jedynie Martynka od paru tygodni), bo trudno powtórzyć w 3 tygodnie, kilka dni czy parę godzin materiał, którego uczymy się przez 5 lat, czyli kilkaset godzin nauki szkolnej. Polecam Wam otworzyć sobie jeden z testów z poprzednich lat i przeczytać jak wyglądają polecenia, spróbować go rozwiązać i sprawdzić odpowiedzi (https://www.ko.rzeszow.pl/_wp/wp-content/uploads/2020/12/az_sz_20_21_historia.pdf ). Na rozwiązanie mamy 60 minut. 

Taki test spróbujemy rozwiązać na najbliższych piątkowych pierwszych zajęciach. Każda z osób, która do niego przystąpi, dostanie "5", a trzy najlepsze "6" (niezależnie od tego czy pójdzie im genialnie, czy przeciętnie).

Ważne by przynieść w piątek podpisaną zgodę rodziców, którą poniżej w formie zdjęcia załączam (https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiIvCHwECwPb5deUojyZYqIyBI5lmeWSwAxek7xVEV_Huh_5bouZvMMxBmZ6OiPxMeNJv28lWWs2LjiAxGYiuK6dhT9PJwrMYvhqQ9shfPAs9KG63ZiXaVD7x7YO7fuBhHO4Es0GI5_KgIlz-srvHDW3aKfVXkUH4voUdwpWIfeHVzhyd6xEBi_nNYiK6o/s3508/zalaczniki-historia9%20.jpg), a obok treść RODO.

Na moim blogu znajdziecie więcej informacji, przykładowe prace itp. (zob.: https://koperlo.blogspot.com/2023/10/konkurs-wojewodzki-konkurs-przedmiotowy.html)


Najważniejsze informacje:

  • Zgoda do podpisania przed przystąpieniem do konursu. 
    • Należy dnieść ją do 27.10.2023 r.- rano.
    • poniżej załączono zdjęcia


 




Zakres wiedzy i umiejętności oraz wykaz literatury Wojewódzkiego Konkursu Przedmiotowego z Historii dia uczniów szkół podstawowych województwa śląskiego w roku szkolnym 2023/2024

I stopień

Zakres wiedzy i umiejętności oraz proponowanej literatury opracowuje i przekazuje uczniom szkoły szkolna komisja konkursowa (§ 6.2. regulaminu konkursu).

I. Zakres umiejętności:

  • Sytuowanie zjawisk, wydarzeń i procesów historycznych w czasie i przestrzeni; 
  • porządkowanie chronologiczne; 
  • Charakteryzowanie zjawisk, wydarzeń i procesów historycznych; 
  • dostrzeganie i wyjaśnianie związków przyczynowo - skutkowych; 
  • Pozyskiwanie i porównywanie informacji pochodzących z różnych źródeł; 
  • Tworzenie narracji historycznej w oparciu o informacje pochodzące z różnych źródeł; 
  • formułowanie wniosków i ocen.

Zakres wiedzy:

Jak niżej (w II stopniu): punkty od 1 do 9, czyli od cywilizacji starożytnych po I wojnę światową

Literatura: 

podręczniki wydawnictwa Nowa Era: klasy IV-VII

I. Zakres umiejętności (taki sam na II i III stopniu konkursu)

Sytuowanie zjawisk, wydarzeń i procesów historycznych w czasie i przestrzeni; porządkowanie chronologiczne; dostrzeganie zmian w funkcjonowaniu społeczeństw i związków pomiędzy różnymi dziedzinami życia; dostrzeganie ciągłości rozwoju cywilizacyjnego i kulturowego. Charakteryzowanie zjawisk, wydarzeń i procesów historycznych; dostrzeganie i wyjaśnianie związków przyczynowo - skutkowych; wyjaśnianie znaczenia wydarzeń dla rozumienia współczesnego świata. Pozyskiwanie i porównywanie informacji pochodzących z różnych źródeł; Tworzenie narracji historycznej w oparciu o informacje pochodzące z różnych źródeł; formułowanie wniosków i ocen.

II. Zakres treści.


II stopień

  • 1. Cywilizacje starożytne:
  • a) koczowniczy a osiadły tryb życia - skutki rewolucji neolitycznej;
  • b) cywilizacje Starożytnego Wschodu (Mezopotamii, Egiptu i Izraela) oraz cywilizacje starożytnej Grecji i Rzymu - lokalizacja w czasie i przestrzeni oraz charakterystyka struktur społecznych i systemu wierzeń;
  • c) porównanie systemu sprawowania władzy oraz organizacja społeczeństwa w Egipcie, Atenach peryklejskich i Rzymie;
  • d) najważniejsze osiągnięcia kultury materialnej i duchowej świata starożytnego w różnych dziedzinach: filozofii, nauce, architekturze, sztuce, literaturze;
  • e) narodziny oraz rozprzestrzenianie się chrześcijaństwa.
  • 2. Świat islamski i Bizancjum.
  • a) zasięg podbojów arabskich i ich wpływ na Europę;
  • b) zasięg i osiągnięcia cesarstwa bizantyjskiego.
  • 3. Władza, społeczeństwo i kultura średniowiecznej Europy.
  • a) państwo Franków;
  • b) rozłam w Kościele w XI wieku oraz relacje pomiędzy władzą cesarską a papieską;
  • c) system lenny i podziały społeczne w średniowieczu;
  • d) życie średniowiecznego miasta i wsi;
  • e) kultura rycerska;
  • f) styl romański i styl gotycki;
  • g) rola Kościoła w dziedzinie nauki, architektury, sztuki i życia codziennego.
  • 4. Polska w okresie wczesnopiastowskim.
  • a) państwo pierwszych Piastów;
  • b) odbudowa i rozwój państwa Piastów za rządów Kazimierza Odnowiciela i Bolesława Śmiałego;
  • c) dokonania Bolesława Krzywoustego;
  • 5. Polska w okresie rozbicia dzielnicowego.
  • a) przyczyny oraz skutki rozbicia dzielnicowego;
  • b) sytuacja międzynarodowa ziem polskich w okresie rozbicia dzielnicowego;
  • c) proces zjednoczenia państwa polskiego na przełomie XIII i XIV wieku.
  • 6. Polska w XIV - XV wieku.
  • a) rozwój terytorialny państwa polskiego w XIV i XV wieku;
  • b) dokonania Kazimierza Wielkiego w dziedzinie polityki wewnętrznej oraz w polityce zagranicznej;
  • c) unia Polski z Litwą;
  • d) związki Polski z Węgrami w XIV i XV wieku;
  • e) relacje polsko-krzyżackie w XIII-XV wieku;
  • f) rozwój monarchii stanowej i uprawnień stanu szlacheckiego.
  • 7. Wielkie odkrycia geograficzne.
  • a) przyczyny i skutki odkryć geograficznych
  • b) najważniejsze dokonania odkrywców na przełomie XV i XVI w.
  • 8. Europa w XV i XVI wieku.
  • a) cechy renesansu europejskiego i najważniejsze osiągnięcia przedstawicieli tej epoki;
  • b) przyczyny i następstwa reformacji;
  • c) kontrreformacja w Kościele katolickim.
  • 9. Polska i Litwa w czasach ostatnich Jagiellonów.
  • a) najważniejsze wydarzenia w dziedzinie polityki wewnętrznej ostatnich Jagiellonów;
  • b) polityka zagraniczna ostatnich Jagiellonów;
  • c) unia realna pomiędzy Polską a Litwą;
  • d) demokracja szlachecka;
  • e) życie gospodarcze w XVI wieku;
  • f) największe osiągnięcia polskiego renesansu;
  • g) reformacja na ziemiach polskich.
  • 10. Rzeczpospolita Obojga Narodów i jej sąsiedzi w XVII wieku.
  • a) Przyczyny i skutki wojen Rzeczypospolitej z Rosją, Szwecją i Turcją;
  • b) przyczyny i następstwa powstania Bohdana Chmielnickiego na Ukrainie;
  • c) zakres chronologiczny i zasięg terytorialny potopu szwedzkiego;
  • d) najważniejsze bitwy w XVII wieku: pod Kircholmem, Kłuszynem, Chocimiem, Zbarażem, Beresteczkiem, Wiedniem;
  • e) kultura baroku - przykłady architektury i sztuki.
  • 11. Europa w XVII i XVIII wieku.
  • a) monarchia absolutna na przykładzie Francji Ludwika XIV;
  • b) idee oświecenia w nauce, literaturze, architekturze i sztuce;
  • c) reformy oświeceniowe w Prusach, Rosji i Austrii.
  • 12. Rzeczpospolita Obojga Narodów w I połowie XVIII wieku.
  • a) przejawy kryzysu państwa w epoce saskiej;
  • b) pozycja międzynarodowa Rzeczypospolitej w czasach saskich.
  • 13. Powstanie Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej.
  • a) przyczyny i następstwa amerykańskiej wojny o niepodległość;
  • b) wkład Polaków w walkę o niepodległość Stanów Zjednoczonych.
  • 14. Wielka rewolucja we Francji.
  • a) główne przyczyny rewolucji i jej rezultaty;
  • b) Deklaracja praw człowieka i obywatela.
  • 15. Rzeczpospolita w dobie stanisławowskiej
  • a) przykłady naprawy państwa za panowania Stanisława Augusta Poniatowskiego;
  • b) obrady Sejmu Wielkiego oraz najważniejsze postanowienia Konstytucji 3 maja;
  • c) konfederacja targowicka i jej następstwa;
  • d) polskie oświecenie i przykłady sztuki okresu klasycyzmu
  • 16. Walka o utrzymanie niepodległości w ostatnich latach XVIII wieku.
  • a) zmiany terytorialne w Rzeczpospolitej w czasie rozbiorów;
  • b) przyczyny i skutki powstania kościuszkowskiego;
  • 17. Epoka napoleońska
  • a) wojny napoleońskie
  • b) utworzenie Legionów Polskich we Włoszech;
  • c) powstanie Księstwa Warszawskiego, jego ustrój i terytorium;
  • III stopień
  • 1. Europa po kongresie wiedeńskim.
  • a) przebieg i decyzje kongresu wiedeńskiego, w odniesieniu do Europy, w tym do ziem polskich
  • b) przebieg Wiosny Ludów w Europie;
  • c) najważniejsze przejawy rewolucji przemysłowej - wynalazki i ich zastosowania, obszary uprzemysłowienia, zmiany struktur społecznych i warunków życia.
  • 2. Ziemie polskie w latach 1815-1848.
  • a) okres konstytucyjny Królestwa Polskiego - ustrój, osiągnięcia w gospodarce, kulturze
  • i edukacji;
  • b) przyczyny wybuchu powstania listopadowego, charakter zmagań i następstwa powstania;
  • c) położenie Polaków w zaborach pruskim i austriackim, na obszarze ziem zabranych oraz w Rzeczypospolitej Krakowskiej;
  • d) główne nurty oraz postacie Wielkiej Emigracji i ruch spiskowy w kraju;
  • e) przyczyny i skutki powstania krakowskiego
  • 3. Europa i świat w II połowie XIX i na początku XX wieku.
  • a) procesy zjednoczeniowe Włoch i Niemiec;
  • b) przyczyny i skutki wojny secesyjnej w Stanach Zjednoczonych;
  • c) przyczyny, zasięg i następstwa ekspansji kolonialnej państw europejskich w XIX wieku;
  • d) nowe idee polityczne i zjawiska kulturowe.
  • 4. Powstanie styczniowe.
  • a) pośrednie i bezpośrednie przyczyny powstania;
  • b) charakterystyka działań powstańczych;
  • c) formy represji popowstaniowych;
  • 5. Ziemie polskie pod zaborami w II połowie XIX i na początku XX wieku.
  • a) cele i metody działań zaborców wobec mieszkańców ziem dawnej Rzeczypospolitej - rusyfikacja, germanizacja (kulturkampf), autonomia galicyjska;
  • b) postawy społeczeństwa polskiego w stosunku do zaborców - trójlojalizm, praca organiczna, ruch spółdzielczy;
  • c) narodziny i pierwsze lata istnienia nowoczesnych ruchów politycznych (socjalizm, ruch ludowy, ruch narodowy);
  • 6. I wojna światowa.
  • a) główne przyczyny wybuchu wojny;
  • b) specyfika działań wojennych (wojna pozycyjna, działania powietrzne i morskie);
  • c) rewolucje i wojna domowa w Rosji.
  • 7. Sprawa polska w czasie I wojny światowej.
  • a) stosunek państw zaborczych do sprawy polskiej w przededniu i po wybuchu wojny;
  • b) umiędzynarodowienie sprawy polskiej (akt 5 listopada 1916 roku, rola USA
  • i rewolucji rosyjskich).
  • 8. Europa i świat po I wojnie światowej.
  • a) kulturowe i cywilizacyjne następstwa wojny;
  • b) postanowienia konferencji paryskiej oraz traktatu w Locarno;
  • c) totalitaryzmy (włoski faszyzm, niemiecki nazizm, system sowiecki).
  • 9. Odrodzenie państwa polskiego po I wojnie światowej.
  • a) formowanie się centralnego ośrodka władzy państwowej
  • b) proces tworzenia granic II RP;
  • c) wojna polsko-bolszewicka i jej skutki.
  • 10. II Rzeczypospolita.
  • a) ustrój polityczny Polski na podstawie konstytucji marcowej z 1921 roku;
  • b) przyczyny, przebieg i skutki przewrotu majowego;
  • c) rządy sanacji, zmiany ustrojowe (konstytucja kwietniowa z 1935 roku);
  • d) główne kierunki polityki zagranicznej II Rzeczypospolitej (system sojuszy i polityka równowagi);
  • e) reformy i odrodzenie gospodarcze II RP;
  • f) narodowościowa i wyznaniowa struktura państwa polskiego.
  • 11. Droga do wojny.
  • a) polityka hitlerowskich Niemiec;
  • b) polityka ustępstw Zachodu wobec Niemiec Hitlera;
  • c) pakt Ribbentrop-Mołotow.
  • 12. Wrzesień 1939 roku. Agresja Niemiec (1 września) i Związku Sowieckiego (17 września).
  • a) etapy wojny obronnej;
  • b) przykłady szczególnego bohaterstwa Polaków.
  • 13. II wojna światowa i jej etapy.
  • a) przełomowe wydarzenia II wojny światowej (polityczne i militarne);
  • b) polityka Niemiec na terenach okupowanej Europy;
  • c) główne decyzje konferencji wielkiej trójki (Teheran, Jałta, Poczdam).
  • 14. Polska pod okupacją niemiecką i sowiecką.
  • a) polityczna i militarna działalność polskiego państwa podziemnego;
  • b) powstanie warszawskie.
  • 15. Sprawa polska w czasie II wojny światowej.
  • a) działalność rządu RP na wychodźstwie;
  • b) działania polskich formacji na różnych frontach i obszarach toczącej się wojny.
  • 16. Świat po II wojnie światowej.
  • a) przyczyny i skutki rozpadu koalicji antyhitlerowskiej oraz początki zimnej wojny;
  • b) okoliczności powstania NRD i RFN;
  • c) państwa NATO i Układu Warszawskiego;
  • d) konflikty doby zimnej wojny (wojny w Korei, Wietnamie i Afganistanie; blokada Berlina i kryzys kubański;
  • e) proces rozpadu ZSRR na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych;
  • f) przemiany społeczno-polityczne w Europie Środkowo-Wschodniej w latach 1989-1991;
  • g) główne etapy rozwoju Unii Europejskiej.
  • 17. Początki komunizmu w Polsce.
  • a) okoliczności przejęcia władzy w Polsce przez komunistów;
  • b) postawy Polaków wobec nowych władz.
  • 18. Polska w latach 1956-1981.
  • a) realia życia społecznego i kulturalnego z uwzględnieniem specyfiki czasów gomułkowskich i gierkowskich;
  • b) różnorodność przyczyn kryzysów społecznych 1968, 1970, 1976, 1980 i ich konsekwencje;
  • c) ruch społeczny „Solidarność".
  • 19. Dekada 1981-1989.
  • a) przyczyny wprowadzenia stanu wojennego, jego przebieg i konsekwencje;
  • b) porozumienia „okrągłego stołu", jego uczestnicy i postanowienia.

III. Proponowana literatura

II stopień

1. Podręczniki do nauki historii dla szkół podstawowych.

2. Atlas historyczny Od starożytności do współczesności. Nowa Era [lub inny]

3. Maresz T., Juszczyk K., Nżstor/a w źró^/acA n/e (y/Ao pżsanycA, 1.1. ^(aroży(no^ć /' ^re^^'ow'ecze, Toruń 2004 ; t.2. Cza^y nowożytne, Toruń 2004

4. Stefan Batory

 https://dzieie.Dl/Dostacie/stefan-batory

5. „Mikołaj Kopernik: człowiek renesansu i jego wkład w rozwój nowożytnej nauki", Piotr Bejrowski

 https://muzhD.pl/wiedza-on-line/mikolai-koDernik-czlowiek-renesansu-i-ieao-wklad-w- 

rozwoi -nowozytnei -nauki

III stopień

1. Podręczniki z historii dla szkół podstawowych.

2. Atlas historyczny Od starożytności do współczesności. Nowa Era [lub inny]

3. Maresz T., Juszczyk K., Nżs^or/a w źró^/acA n/e (y/Ao pżsanycA, t.2. Czayy nowożytne, Toruń 2004

i t.3, ZZ w/eA ' Czayy w^pó/cze^ne, Toruń 2005.

4. „Biżuteria patriotyczna", Jerzy Zdrada

 https://muzhD.Dl/wiedza-on-line/bizuteria-patriotyczna

5. „Złączyła nas przelana wspólnie krew" 80. rocznica powstania 2 Korpusu Polskiego"

Tomasz Leszkowicz

 https://muzhD.Dl/wiedza-on-line/zlaczyla-nas-Drzelana-wsDolnie-krew-1


Inne ważne ifnormacje:
  • Ważne Inf. dla Dyrekcji:
  • W celu wprowadzenia danych, o których mowa w ust. 2, Dyrektor wykonuje następujące 
  • czynności: 
  • 1)  wejść na stronę internetową, o której mowa w ust. 1; 
  • 2)  zalogować  się  do  serwisu  przy  użyciu  loginów  i  haseł  przekazanych  przez 
  • Kuratorium Oświaty w Katowicach we wrześniu 2022 r.; 
  • (...) 7)  przy  wybranym  konkursie  należy  podać  liczbę  uczniów  biorących  udział  
  • w pierwszym stopniu oraz zakwalifikowanych do drugiego stopnia konkursu. 
  • Wprowadzenie  ww.  danych  umożliwi  późniejszy  pobór  zestawów 
  • konkursowych do stopnia drugiego. 
  • 4.  Wprowadzenia  danych (laureatów?),  o  których  mowa  w  ust.  2  należy  dokonać  
  • w nieprzekraczalnym terminie do 3 listopada 2023 r.
  • Dyrektor szkoły w terminie do 10 listopada 2023 r. jest zobowiązany do ponownego zalogowania  się  na  platformie  Wojewódzkie  konkursy  przedmiotowe  pod  adresem: 
  • https://konkursyprzedmiotowe.kuratorium.katowice.pl ...

 




Popular posts from this blog

Pierwsza wojna światowa

Tutaj moje info o osobach, które walczyły 20 lat wcześniej na I wojnie: https://ojcowskidom.blogspot.com/2021/11/na-frontach-i-wojny-swiatowej.html Możemy szacować, iż żałobę z powodu śmierci domownika przeżywano wówczas, w co czwartym domu w Brennej i Górkach. Rodzin w Brennej i Górkach, które straciły bliskich na I wojnie było przeszło sto. Na I wojnie zginął przynajmniej co 20 mężczyzna z naszych wiosek, podczas gdy ranny mógł zostać nawet co czwarty lub piąty. Jeśli odejmiemy osoby niepełnoletnie i seniorów oraz inwalidów etc. i policzymy jedynie mężczyzn objętych poborem, wówczas liczby te wzrosną ok. dwukrotnie (!). Z rachunku tego wynika, iż tylko co drugi mężczyzna powołany na front I wojny światowej wrócił z niej cały i względnie zdrowy. Co będzie na sprawdzianie? Kilka (7) najważniejszych dat rocznych Wybuch wojny Rewolucje w Rosji Przystąpienie USA do wojny Uporządkuj chronologię wydarzeń , spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.  Uporządkuj państwa ; po k

Klasa 5

Klasa 5 R. I 1. 1. POCZĄTKI LUDZKOŚCI 1. 2. CYWILIZACJE MEZOPOTAMII 1. 3. STAROŻYTNY EGIPT 1. 4. STAROŻYTNY IZRAEL 1. 5. CYWILIZACJE INDII I CHIN 1. 6. NARODZINY I ROZWÓJ PISMA R. II 2. 1. ATENY I SPARTA 2. 2. WOJNY PERSKIE 2. 3. WIERZENIA RELIGIJNE STAROŻYTNYCH GREKÓW 2. 4. KULTURA STAROŻYTNYCH GREKÓW 2. 5. PODBOJE ALEKSANDRA WIELKIEGO R. III 3. 1. USTRÓJ POLITYCZNY STAROŻYTNEGO RZYMU 3. 2. POWSTANIE I UPADEK IMPERIUM RZYMSKIEGO 3. 3. KULTURA UMYSŁOWA I RELIGIA STAROŻYTNEGO RZYMU 3. 4. SZTUKA STAROŻYTNEGO RZYMU 3. 5. NARODZINY CHRZEŚCIJAŃSTWA R. IV 4. 1. BIZANCJUM 4. 2. NARODZINY ISLAMU 4. 3. NA GRUZACH CESARSTWA ZACHODNIEGO 4. 4. WALKA O WŁADZĘ NA ŚWIATEM CHRZEŚCIJAŃSKIM 4. 5. DZIEJE WYPRAW KRZYŻOWYCH R. V 5. 1. SPOŁECZEŃSTWO FEUDALNE 5. 2. STAN RYCERSKI 5. 3. MIESZCZANIE I CHŁOPI 5. 4. KOŚCIÓŁ W ŚREDNIOWIECZU 5. 5. SZTUKA ŚREDNIOWIECZNA R. VI 6. 1. PRADZIEJE ZIEM POLSKICH 6. 2. POCZĄTKI PAŃSTWA POLSKIEGO 6. 3. POLSKA POD PANOWANIEM BOLESŁAWA CHROBREGO 6. 4. KRYZYS PAŃSTWA PIERWSZYCH

Europa i świat doby Oświecenia

Na naszych zajęciach (wspólnie i/lub samodzielnie): 5. 1. Przemiany gospodarcze i społeczne w XVIII wieku 5. 2. Oświecenie 5. 3. Absolutyzm oświecony 5. 4. Wojna o niepodległość Stanów Zjednoczonych 5. 5. Wybuch Wielkiej Rewolucji Francuskiej 5. 6. Francja republiką - przemiany polityczne we Francji w latach 1973-1799     https://www.youtube.com/watch?v=zxYrqV1rFIA&ab_channel=By%C5%82osobie...%28HelloMaestro%29 7:27 Ziemniak i rozbiór Polski, Katarzyna Wielka, Maria Teresa "Byl Sobie Czlowiek" - Świat przyspiesza- Wynalazki, zmiany społeczno-gospodarcze i polityczne XIX wieku, m.in. Wiosna Ludów https://www.youtube.com/watch?v=vLqbldp2OPc&list=PLyJ5tp6WmjKj-lHgWpsK4-xqnpEDoezbi&index=23&ab_channel=FranciszekF1 5. 1. Jesteśmy drugą Anglią. Czego Goethe szuka na Śląsku? a) Muzy b) elfów c) zachodnich technologii Świat idzie naprzód, czyli Geothe na Śląsku, a my stajemy się drugą Anglią.   Porównaj wiersz Goethego w tłumaczeniu Szymborskiej:  https://wiersze.an