Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Konkurs - Wojewódzki Konkurs Przedmiotowy z Historii


Po raz pierwszy mam zorganizować eliminacje szkolne do Wojewódzkiego Konkursu Przedmiotowego z Historii. Żałuję, że przepadły nam ostatnie zajęcia, żeby na spokojnie jego kwestie omówić i nie dałem Wam znać wcześniej, ale cóż - tak wyszło. Przepraszam. 

Jest to trudny konkurs, jego zakres obejmuje całość 5 lat materiału z klas 4-8. Treść testów jest dosyć szczegółowa (chyba nawet ja nie miałbym 90% punktów z etapu szkolnego :) Nie mniej nic nie szkodzi wziąć w nim udział i rozwiązać test, zawsze jest to ciekawe doświadczenie i może się  kiedyś przydać. 

By przystąpić do szkolnych eliminacji (27 X 2023 r.), nie trzeba się specjalnie przygotowywać i powtarzać (zdaje się robiła to jedynie Martynka od paru tygodni), bo trudno powtórzyć w 3 tygodnie, kilka dni czy parę godzin materiał, którego uczymy się przez 5 lat, czyli kilkaset godzin nauki szkolnej. Polecam Wam otworzyć sobie jeden z testów z poprzednich lat i przeczytać jak wyglądają polecenia, spróbować go rozwiązać i sprawdzić odpowiedzi (https://www.ko.rzeszow.pl/_wp/wp-content/uploads/2020/12/az_sz_20_21_historia.pdf ). Na rozwiązanie mamy 60 minut. 

Taki test spróbujemy rozwiązać na najbliższych piątkowych pierwszych zajęciach. Każda z osób, która do niego przystąpi, dostanie "5", a trzy najlepsze "6" (niezależnie od tego czy pójdzie im genialnie, czy przeciętnie).

Ważne by przynieść w piątek podpisaną zgodę rodziców, którą poniżej w formie zdjęcia załączam (https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiIvCHwECwPb5deUojyZYqIyBI5lmeWSwAxek7xVEV_Huh_5bouZvMMxBmZ6OiPxMeNJv28lWWs2LjiAxGYiuK6dhT9PJwrMYvhqQ9shfPAs9KG63ZiXaVD7x7YO7fuBhHO4Es0GI5_KgIlz-srvHDW3aKfVXkUH4voUdwpWIfeHVzhyd6xEBi_nNYiK6o/s3508/zalaczniki-historia9%20.jpg), a obok treść RODO.

Na moim blogu znajdziecie więcej informacji, przykładowe prace itp. (zob.: https://koperlo.blogspot.com/2023/10/konkurs-wojewodzki-konkurs-przedmiotowy.html)


Najważniejsze informacje:

  • Zgoda do podpisania przed przystąpieniem do konursu. 
    • Należy dnieść ją do 27.10.2023 r.- rano.
    • poniżej załączono zdjęcia


 




Zakres wiedzy i umiejętności oraz wykaz literatury Wojewódzkiego Konkursu Przedmiotowego z Historii dia uczniów szkół podstawowych województwa śląskiego w roku szkolnym 2023/2024

I stopień

Zakres wiedzy i umiejętności oraz proponowanej literatury opracowuje i przekazuje uczniom szkoły szkolna komisja konkursowa (§ 6.2. regulaminu konkursu).

I. Zakres umiejętności:

  • Sytuowanie zjawisk, wydarzeń i procesów historycznych w czasie i przestrzeni; 
  • porządkowanie chronologiczne; 
  • Charakteryzowanie zjawisk, wydarzeń i procesów historycznych; 
  • dostrzeganie i wyjaśnianie związków przyczynowo - skutkowych; 
  • Pozyskiwanie i porównywanie informacji pochodzących z różnych źródeł; 
  • Tworzenie narracji historycznej w oparciu o informacje pochodzące z różnych źródeł; 
  • formułowanie wniosków i ocen.

Zakres wiedzy:

Jak niżej (w II stopniu): punkty od 1 do 9, czyli od cywilizacji starożytnych po I wojnę światową

Literatura: 

podręczniki wydawnictwa Nowa Era: klasy IV-VII

I. Zakres umiejętności (taki sam na II i III stopniu konkursu)

Sytuowanie zjawisk, wydarzeń i procesów historycznych w czasie i przestrzeni; porządkowanie chronologiczne; dostrzeganie zmian w funkcjonowaniu społeczeństw i związków pomiędzy różnymi dziedzinami życia; dostrzeganie ciągłości rozwoju cywilizacyjnego i kulturowego. Charakteryzowanie zjawisk, wydarzeń i procesów historycznych; dostrzeganie i wyjaśnianie związków przyczynowo - skutkowych; wyjaśnianie znaczenia wydarzeń dla rozumienia współczesnego świata. Pozyskiwanie i porównywanie informacji pochodzących z różnych źródeł; Tworzenie narracji historycznej w oparciu o informacje pochodzące z różnych źródeł; formułowanie wniosków i ocen.

II. Zakres treści.


II stopień

  • 1. Cywilizacje starożytne:
  • a) koczowniczy a osiadły tryb życia - skutki rewolucji neolitycznej;
  • b) cywilizacje Starożytnego Wschodu (Mezopotamii, Egiptu i Izraela) oraz cywilizacje starożytnej Grecji i Rzymu - lokalizacja w czasie i przestrzeni oraz charakterystyka struktur społecznych i systemu wierzeń;
  • c) porównanie systemu sprawowania władzy oraz organizacja społeczeństwa w Egipcie, Atenach peryklejskich i Rzymie;
  • d) najważniejsze osiągnięcia kultury materialnej i duchowej świata starożytnego w różnych dziedzinach: filozofii, nauce, architekturze, sztuce, literaturze;
  • e) narodziny oraz rozprzestrzenianie się chrześcijaństwa.
  • 2. Świat islamski i Bizancjum.
  • a) zasięg podbojów arabskich i ich wpływ na Europę;
  • b) zasięg i osiągnięcia cesarstwa bizantyjskiego.
  • 3. Władza, społeczeństwo i kultura średniowiecznej Europy.
  • a) państwo Franków;
  • b) rozłam w Kościele w XI wieku oraz relacje pomiędzy władzą cesarską a papieską;
  • c) system lenny i podziały społeczne w średniowieczu;
  • d) życie średniowiecznego miasta i wsi;
  • e) kultura rycerska;
  • f) styl romański i styl gotycki;
  • g) rola Kościoła w dziedzinie nauki, architektury, sztuki i życia codziennego.
  • 4. Polska w okresie wczesnopiastowskim.
  • a) państwo pierwszych Piastów;
  • b) odbudowa i rozwój państwa Piastów za rządów Kazimierza Odnowiciela i Bolesława Śmiałego;
  • c) dokonania Bolesława Krzywoustego;
  • 5. Polska w okresie rozbicia dzielnicowego.
  • a) przyczyny oraz skutki rozbicia dzielnicowego;
  • b) sytuacja międzynarodowa ziem polskich w okresie rozbicia dzielnicowego;
  • c) proces zjednoczenia państwa polskiego na przełomie XIII i XIV wieku.
  • 6. Polska w XIV - XV wieku.
  • a) rozwój terytorialny państwa polskiego w XIV i XV wieku;
  • b) dokonania Kazimierza Wielkiego w dziedzinie polityki wewnętrznej oraz w polityce zagranicznej;
  • c) unia Polski z Litwą;
  • d) związki Polski z Węgrami w XIV i XV wieku;
  • e) relacje polsko-krzyżackie w XIII-XV wieku;
  • f) rozwój monarchii stanowej i uprawnień stanu szlacheckiego.
  • 7. Wielkie odkrycia geograficzne.
  • a) przyczyny i skutki odkryć geograficznych
  • b) najważniejsze dokonania odkrywców na przełomie XV i XVI w.
  • 8. Europa w XV i XVI wieku.
  • a) cechy renesansu europejskiego i najważniejsze osiągnięcia przedstawicieli tej epoki;
  • b) przyczyny i następstwa reformacji;
  • c) kontrreformacja w Kościele katolickim.
  • 9. Polska i Litwa w czasach ostatnich Jagiellonów.
  • a) najważniejsze wydarzenia w dziedzinie polityki wewnętrznej ostatnich Jagiellonów;
  • b) polityka zagraniczna ostatnich Jagiellonów;
  • c) unia realna pomiędzy Polską a Litwą;
  • d) demokracja szlachecka;
  • e) życie gospodarcze w XVI wieku;
  • f) największe osiągnięcia polskiego renesansu;
  • g) reformacja na ziemiach polskich.
  • 10. Rzeczpospolita Obojga Narodów i jej sąsiedzi w XVII wieku.
  • a) Przyczyny i skutki wojen Rzeczypospolitej z Rosją, Szwecją i Turcją;
  • b) przyczyny i następstwa powstania Bohdana Chmielnickiego na Ukrainie;
  • c) zakres chronologiczny i zasięg terytorialny potopu szwedzkiego;
  • d) najważniejsze bitwy w XVII wieku: pod Kircholmem, Kłuszynem, Chocimiem, Zbarażem, Beresteczkiem, Wiedniem;
  • e) kultura baroku - przykłady architektury i sztuki.
  • 11. Europa w XVII i XVIII wieku.
  • a) monarchia absolutna na przykładzie Francji Ludwika XIV;
  • b) idee oświecenia w nauce, literaturze, architekturze i sztuce;
  • c) reformy oświeceniowe w Prusach, Rosji i Austrii.
  • 12. Rzeczpospolita Obojga Narodów w I połowie XVIII wieku.
  • a) przejawy kryzysu państwa w epoce saskiej;
  • b) pozycja międzynarodowa Rzeczypospolitej w czasach saskich.
  • 13. Powstanie Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej.
  • a) przyczyny i następstwa amerykańskiej wojny o niepodległość;
  • b) wkład Polaków w walkę o niepodległość Stanów Zjednoczonych.
  • 14. Wielka rewolucja we Francji.
  • a) główne przyczyny rewolucji i jej rezultaty;
  • b) Deklaracja praw człowieka i obywatela.
  • 15. Rzeczpospolita w dobie stanisławowskiej
  • a) przykłady naprawy państwa za panowania Stanisława Augusta Poniatowskiego;
  • b) obrady Sejmu Wielkiego oraz najważniejsze postanowienia Konstytucji 3 maja;
  • c) konfederacja targowicka i jej następstwa;
  • d) polskie oświecenie i przykłady sztuki okresu klasycyzmu
  • 16. Walka o utrzymanie niepodległości w ostatnich latach XVIII wieku.
  • a) zmiany terytorialne w Rzeczpospolitej w czasie rozbiorów;
  • b) przyczyny i skutki powstania kościuszkowskiego;
  • 17. Epoka napoleońska
  • a) wojny napoleońskie
  • b) utworzenie Legionów Polskich we Włoszech;
  • c) powstanie Księstwa Warszawskiego, jego ustrój i terytorium;
  • III stopień
  • 1. Europa po kongresie wiedeńskim.
  • a) przebieg i decyzje kongresu wiedeńskiego, w odniesieniu do Europy, w tym do ziem polskich
  • b) przebieg Wiosny Ludów w Europie;
  • c) najważniejsze przejawy rewolucji przemysłowej - wynalazki i ich zastosowania, obszary uprzemysłowienia, zmiany struktur społecznych i warunków życia.
  • 2. Ziemie polskie w latach 1815-1848.
  • a) okres konstytucyjny Królestwa Polskiego - ustrój, osiągnięcia w gospodarce, kulturze
  • i edukacji;
  • b) przyczyny wybuchu powstania listopadowego, charakter zmagań i następstwa powstania;
  • c) położenie Polaków w zaborach pruskim i austriackim, na obszarze ziem zabranych oraz w Rzeczypospolitej Krakowskiej;
  • d) główne nurty oraz postacie Wielkiej Emigracji i ruch spiskowy w kraju;
  • e) przyczyny i skutki powstania krakowskiego
  • 3. Europa i świat w II połowie XIX i na początku XX wieku.
  • a) procesy zjednoczeniowe Włoch i Niemiec;
  • b) przyczyny i skutki wojny secesyjnej w Stanach Zjednoczonych;
  • c) przyczyny, zasięg i następstwa ekspansji kolonialnej państw europejskich w XIX wieku;
  • d) nowe idee polityczne i zjawiska kulturowe.
  • 4. Powstanie styczniowe.
  • a) pośrednie i bezpośrednie przyczyny powstania;
  • b) charakterystyka działań powstańczych;
  • c) formy represji popowstaniowych;
  • 5. Ziemie polskie pod zaborami w II połowie XIX i na początku XX wieku.
  • a) cele i metody działań zaborców wobec mieszkańców ziem dawnej Rzeczypospolitej - rusyfikacja, germanizacja (kulturkampf), autonomia galicyjska;
  • b) postawy społeczeństwa polskiego w stosunku do zaborców - trójlojalizm, praca organiczna, ruch spółdzielczy;
  • c) narodziny i pierwsze lata istnienia nowoczesnych ruchów politycznych (socjalizm, ruch ludowy, ruch narodowy);
  • 6. I wojna światowa.
  • a) główne przyczyny wybuchu wojny;
  • b) specyfika działań wojennych (wojna pozycyjna, działania powietrzne i morskie);
  • c) rewolucje i wojna domowa w Rosji.
  • 7. Sprawa polska w czasie I wojny światowej.
  • a) stosunek państw zaborczych do sprawy polskiej w przededniu i po wybuchu wojny;
  • b) umiędzynarodowienie sprawy polskiej (akt 5 listopada 1916 roku, rola USA
  • i rewolucji rosyjskich).
  • 8. Europa i świat po I wojnie światowej.
  • a) kulturowe i cywilizacyjne następstwa wojny;
  • b) postanowienia konferencji paryskiej oraz traktatu w Locarno;
  • c) totalitaryzmy (włoski faszyzm, niemiecki nazizm, system sowiecki).
  • 9. Odrodzenie państwa polskiego po I wojnie światowej.
  • a) formowanie się centralnego ośrodka władzy państwowej
  • b) proces tworzenia granic II RP;
  • c) wojna polsko-bolszewicka i jej skutki.
  • 10. II Rzeczypospolita.
  • a) ustrój polityczny Polski na podstawie konstytucji marcowej z 1921 roku;
  • b) przyczyny, przebieg i skutki przewrotu majowego;
  • c) rządy sanacji, zmiany ustrojowe (konstytucja kwietniowa z 1935 roku);
  • d) główne kierunki polityki zagranicznej II Rzeczypospolitej (system sojuszy i polityka równowagi);
  • e) reformy i odrodzenie gospodarcze II RP;
  • f) narodowościowa i wyznaniowa struktura państwa polskiego.
  • 11. Droga do wojny.
  • a) polityka hitlerowskich Niemiec;
  • b) polityka ustępstw Zachodu wobec Niemiec Hitlera;
  • c) pakt Ribbentrop-Mołotow.
  • 12. Wrzesień 1939 roku. Agresja Niemiec (1 września) i Związku Sowieckiego (17 września).
  • a) etapy wojny obronnej;
  • b) przykłady szczególnego bohaterstwa Polaków.
  • 13. II wojna światowa i jej etapy.
  • a) przełomowe wydarzenia II wojny światowej (polityczne i militarne);
  • b) polityka Niemiec na terenach okupowanej Europy;
  • c) główne decyzje konferencji wielkiej trójki (Teheran, Jałta, Poczdam).
  • 14. Polska pod okupacją niemiecką i sowiecką.
  • a) polityczna i militarna działalność polskiego państwa podziemnego;
  • b) powstanie warszawskie.
  • 15. Sprawa polska w czasie II wojny światowej.
  • a) działalność rządu RP na wychodźstwie;
  • b) działania polskich formacji na różnych frontach i obszarach toczącej się wojny.
  • 16. Świat po II wojnie światowej.
  • a) przyczyny i skutki rozpadu koalicji antyhitlerowskiej oraz początki zimnej wojny;
  • b) okoliczności powstania NRD i RFN;
  • c) państwa NATO i Układu Warszawskiego;
  • d) konflikty doby zimnej wojny (wojny w Korei, Wietnamie i Afganistanie; blokada Berlina i kryzys kubański;
  • e) proces rozpadu ZSRR na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych;
  • f) przemiany społeczno-polityczne w Europie Środkowo-Wschodniej w latach 1989-1991;
  • g) główne etapy rozwoju Unii Europejskiej.
  • 17. Początki komunizmu w Polsce.
  • a) okoliczności przejęcia władzy w Polsce przez komunistów;
  • b) postawy Polaków wobec nowych władz.
  • 18. Polska w latach 1956-1981.
  • a) realia życia społecznego i kulturalnego z uwzględnieniem specyfiki czasów gomułkowskich i gierkowskich;
  • b) różnorodność przyczyn kryzysów społecznych 1968, 1970, 1976, 1980 i ich konsekwencje;
  • c) ruch społeczny „Solidarność".
  • 19. Dekada 1981-1989.
  • a) przyczyny wprowadzenia stanu wojennego, jego przebieg i konsekwencje;
  • b) porozumienia „okrągłego stołu", jego uczestnicy i postanowienia.

III. Proponowana literatura

II stopień

1. Podręczniki do nauki historii dla szkół podstawowych.

2. Atlas historyczny Od starożytności do współczesności. Nowa Era [lub inny]

3. Maresz T., Juszczyk K., Nżstor/a w źró^/acA n/e (y/Ao pżsanycA, 1.1. ^(aroży(no^ć /' ^re^^'ow'ecze, Toruń 2004 ; t.2. Cza^y nowożytne, Toruń 2004

4. Stefan Batory

 https://dzieie.Dl/Dostacie/stefan-batory

5. „Mikołaj Kopernik: człowiek renesansu i jego wkład w rozwój nowożytnej nauki", Piotr Bejrowski

 https://muzhD.pl/wiedza-on-line/mikolai-koDernik-czlowiek-renesansu-i-ieao-wklad-w- 

rozwoi -nowozytnei -nauki

III stopień

1. Podręczniki z historii dla szkół podstawowych.

2. Atlas historyczny Od starożytności do współczesności. Nowa Era [lub inny]

3. Maresz T., Juszczyk K., Nżs^or/a w źró^/acA n/e (y/Ao pżsanycA, t.2. Czayy nowożytne, Toruń 2004

i t.3, ZZ w/eA ' Czayy w^pó/cze^ne, Toruń 2005.

4. „Biżuteria patriotyczna", Jerzy Zdrada

 https://muzhD.Dl/wiedza-on-line/bizuteria-patriotyczna

5. „Złączyła nas przelana wspólnie krew" 80. rocznica powstania 2 Korpusu Polskiego"

Tomasz Leszkowicz

 https://muzhD.Dl/wiedza-on-line/zlaczyla-nas-Drzelana-wsDolnie-krew-1


Inne ważne ifnormacje:
  • Ważne Inf. dla Dyrekcji:
  • W celu wprowadzenia danych, o których mowa w ust. 2, Dyrektor wykonuje następujące 
  • czynności: 
  • 1)  wejść na stronę internetową, o której mowa w ust. 1; 
  • 2)  zalogować  się  do  serwisu  przy  użyciu  loginów  i  haseł  przekazanych  przez 
  • Kuratorium Oświaty w Katowicach we wrześniu 2022 r.; 
  • (...) 7)  przy  wybranym  konkursie  należy  podać  liczbę  uczniów  biorących  udział  
  • w pierwszym stopniu oraz zakwalifikowanych do drugiego stopnia konkursu. 
  • Wprowadzenie  ww.  danych  umożliwi  późniejszy  pobór  zestawów 
  • konkursowych do stopnia drugiego. 
  • 4.  Wprowadzenia  danych (laureatów?),  o  których  mowa  w  ust.  2  należy  dokonać  
  • w nieprzekraczalnym terminie do 3 listopada 2023 r.
  • Dyrektor szkoły w terminie do 10 listopada 2023 r. jest zobowiązany do ponownego zalogowania  się  na  platformie  Wojewódzkie  konkursy  przedmiotowe  pod  adresem: 
  • https://konkursyprzedmiotowe.kuratorium.katowice.pl ...

 




Popular posts from this blog

Klasa 5

Sprawdzian I: 490 p.n.e.- bitwa pod Maratonem, I wojna Greków z Persami 753 p.n.e. - legendarne założenie Rzymu 44 p.n.e. - śmierć Juliusza Cezara 1 rok n.e. - narodziny Jezusa Tabela: A (wersja podstawowa, na Bdb);  B (wersja rozszerzona o wyjaśnienia) Powyżej dwie tabele. Wykazy zawierają skrót wymaganych informacji.  Zastrzeżenie:  Kolorem czerwonym  oznaczono elementy, których znajomość może pomóc w uzyskaniu oceny  bardzo dobrej Kolorem zielonym  oznaczono elementy, których opanowanie zaleca się na ocenę c elującą Elementy fioletowe i żółte  - wiedza prawie zupełnie zbędna i elementy dyskusyjne :) Sprawdzian nr I:  Zadanie I: Tabelka, luki Na podstawie powyższych tabel uzupełnij luki - tj.  ok. 10 najważniejszych postaci/ dat/ wydarzeń z historii (tematy 1.1-1.4; 2.1-2.2; 2.5; 3.2), wg powyższego schematu. Zadanie II: Uszereguj wydarzenia:  uluż w odpowiedniej kolejności wydarzenia (np. na osi czasu) od najstarszego do tego, które będzie najpóźniej Pierwszy człowiek w Europi

Pierwsza wojna światowa

Co będzie na sprawdzianie, etc.? Kilka (7) najważniejszych dat rocznych, np: Wybuch wojny Rewolucje w Rosji Przystąpienie USA do wojny Uporządkuj chronologię wydarzeń , spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.  Uporządkuj państwa ; po której stronie konfliktu walczyły? Wybierz 1 z 2 zaproponowanych zagadnień (łącznie jest 7 zagadnień- zob. podwykaz) i opisz w ok. 8 minipunktach (każdy punkt, to przynajmniej 3 fakty; ktoś, coś, gdzieś itp) Wspaniałe stulecie? U progu I wojny, miniwątki które można poruszyć: Europa, Austria i Cieszyn przeł. XIX i XX w. sytuacja gospodarcza, społelczna i geopolityczna Bałkany Panujący np. FJI - sielankowy portret rozwój przemysłu, szkolnictwa, przykłady Rywalizacja narodowa w różnych częściach Europy Austria 12 Narodów - jakich, kto prześladuje a kto prześladowany? Cieszyn sielankowy z piosenki Nohavicy Tesinska, tzn.? Konflikt polsko-niemiecki na Śl. Ciesz. -  Krwawa niedziela w Cieszynie itp. dyskryminacja Polaków Szkoły  Rota - genez

Klasa 4

Podstawa programowa (2024), cz. I: "KLASA IV I. Elementy historii rodzinnej i regionalnej.  Uczeń: 1) zbiera informacje na temat historii swojej rodziny, gromadzi pamiątki rodzinne i opowiada o nich; 2) poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje. II. Najważniejsze elementy polskiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń: 1) zna symbole narodowe (barwy, godło, hymn państwowy), najważniejsze święta narodowe i państwowe, potrafi wytłumaczyć ich znaczenie; 2) wiąże najważniejsze zabytki i symbole kultury polskiej z właściwymi regionami. III. Refleksja nad historią jako nauką. Uczeń: 1) wyjaśnia, na czym polega praca historyka; 2) wskazuje sposoby mierzenia czasu w historii i posługuje się pojęciami chronologicznymi; 3) rozpoznaje rodzaje źródeł historycznych; 4) odróżnia historię od dziejów legendarnych (....)". Punkt III. Rozwinięcie - Refleksja nad historią jako nauką: 1) Na czym p