Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Klasa 7

  

Piotrek -3

Chrapek:



Punktacja:

22 6 100 - 22    6

22 1+ 25 - 29 6    1+'



Notatki z lekcji:



Byl Sobie Czlowiek ... 24 Och, piękna epoka: 1:30 - samochody od 1770: SLAJDAMI; następnie OGLĄDAĆ: od 5-11 minuty ROPA i Ford, porównanie kontynentów; Pomysły- Freud; Stroje; Picasso; KOBIETY; metro; kino; Imigracja; Socjalizm;  OGLĄDAĆ: od 19 do 22; I wojna; PRZEWIJAĆ:  rewolucja 1917: 22-25: 

"Byl Sobie Czlowiek" 23: https://www.cda.pl/video/65213661e - Świat przyspiesza- Wynalazki, zmiany społeczno-gospodarcze i polityczne XIX wieku, m.in. Wiosna Ludów













  • punktacja
  • 1 8
  • 2 8
  • 3 6
  • 4 6
  • 5 5
  • 6 4,5

  • 37,5

  •  37    6
  •  36    5+
  •  33    5
  •  31    4+
  •  28    4
  •  24    3+
  •  19    3
  •  15    2+
  •  11    2
  •  9    1+'

 34    6
 33    5+
 31    5
 28    4+
 26    4
 22    3+
 17    3
 14    2+
 10    2
 9    1+'


Klasa 7

B: 


I(8 punktów)

  1. gen. SOWIŃSKI
  2. ADAM MICKIEWICZ
  3. ALEKSANDER I
  4. Józef BEM
  5. ADAM Jerzy CZARTORYSKI
II
  1. AB
  2. CA
  3. AB
  4. BC


    punkty

    1. 8
    2. 8
    3. 6
    4. 6
    5. 5
    6. 6
    razem: 39

    •  39     6
    •  37     5+
    •  35     5
    •  32     4+
    •  29     4
    •  25     3+
    •  20     3
    •  16     2+
    •  12     2
    •  10     1+'












    punktacja: 6,6,4(+2),4(+2),6,4,8=38 (i 4 za humor), czyli nawet 42 punkty.

    36 6 35 5+ 32 5 30 4+ 27 4 23 3+ 18 3 15 2+ 11 2 9 1+'

    rekordzista miał 37,5 punktów; kilka osób miało ok. 30 punktów



    Odpowiedzi poprawene 

    • I
    • 1. Emilia PLATER
    • 2. Juliusz Słowacki
    • 3. Karol MARKS
    • 4. Józef BEM
    • 5. CYPRIAN Kamil NORWID

    • II
    • BC
    • BA?
    • AC
    • AC

    mapa: 5) 1848

    Zagadnienia na kartkówkę/sprawdzian/pracę klasową. 

    • Będzie naszym pierwszym - więcnie trzeba się stresować; nauczyciel będzie wyrozumiały
    • Będzie można skorzystać przez ok. 5-7 minut z podręcznika, by sprawdzić mapki itp.
    • praca będzie podobna do tych co zawsze
    • Historia. R. I-II, link: https://koperlo.blogspot.com/2023/10/klasa-7.html
      • Przykładowe zadania:
      • -Kilka najważniejszych dat rocznych, po jednej z lekcji
      • -Uporządkuj chronologię, spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie. 
      • -Wybierz 1 z 2 zaproponowanych tematów=zagadnień (łącznie jest 5) i opisz w ok. 5 minipunktach (każdy punkt, to przynajmniej 3 fakty; ktoś, coś, gdzieś itp).
      • - Stwórz rysunek humorystyczno-edukacyjny
      • - mapa (wskaż miejsca ważnych wydarzeń)- s. 10, 41, 53

      • zasadniczo wystarczy opanować podsumowania rozdziałów
      • Ciekawostki, ilustracje, filmy itp. możemy znaleźć pod poniższym linkiem. Są to materiały rozszerzone, które polecam jako źródło ciekawostek i inspiracji. Zostały przygotowane z myślą o młodzieży, tym niemniej można zerknąć:  
        • uzupełnienia wiedzy dla osób bardzo ambitnych:
        • https://koperlo.blogspot.com/2022/07/xix-w-system-wiedenski-w-europie.html
        • https://koperlo.blogspot.com/2022/07/ziemie-polskie-w-xix-wieku.html
      • Informacje na temat sprawdzianu i tego co należy opanować:
      • 1) Postacie
        • wypisz ok. 10 najważniejszych postaci pojawiających się w podręczniku, kim oni byli? (jaki kraj i stanowisko reprezentowali, co osiągnęli?) 
        • będziesz musiał uzupełnić luki (lub połączyć posatać i jej opis) pisząc np. 
          • Józef .....BEM....... ; Polska/Węgry; bohater powstania listopadowego i wiosny Ludów na Węgrzech; po jej upadku ucieka do Turcji, gdzie przyjmuje islam
      • 2) Opis wydarzeń
        • Opanuj ok. 5-6 rozbudowanych zdań nt. poniższych tematów,
        • Będizesz mógł wybrać który temat z 2 zaproponowanych chcesz opisać.
        • 3 rozbudowane zdania (po 3 fakty w każdym) i 2 ciekawostki z tematów: 
              • 1) Królestwo Polskie, czyli romans Polski z Rosją, Polaków z Rosjanami; co Car dał Polakom?
              • 2) Noc listopadowa 1830: Różne światy, dylematy... - młodzi vs starzy ; Przyczyny i przebieg buntu podchorążych
              • 3) Powstanie Listopadowe, jego bohaterzy, szanse
              • 4) Represje po powstaniu listopadowym, Wielka Emigracja i wielka depresja Polaków
              • 5) Rabacja Galicyjska 
        • Tematy opisz na podstawie:
          •  notatek w zeszycie lub pod wymienionymi wyżej linkami (i tutaj: ) ; 
          • lub "Podsumowań tematu", które jest obecne na końcu każdego podrozdziału naszego podręcznika, na stronach: ....
      • 3) Mapa
        • przygotuj się na bazie map ze stron: 10, 41, 53
        • zaznacz na mapie:

      • 4)  Rysunek: 
        • Idealnie gdyby był zabawny i mądry!
        • przyznajemy po 2 pkt. za:
          • Staranność wykonania, w skrócie Wyk
          • "Pomysłowość, w skrócie Pom
          • "Historyczność"=merytoryczność, w skrócie Hi
          • "Humor", w skrócie Hu

          • merytoryczność (kto, co, kiedy, dlaczego?)
            • Rysunek powinien mieć krótki opis/komentarz autora, w którym wyjaśniono widzowi/laikowi, o co chodzi, jakich wydarzeń historycznych dotyczy
            • jeżeli ktoś narysował wartościowy rysunek z opisem, który przekazuje nam jakąś wiedzę historyczną (kto, co, kiedy, dlaczego?), przyznajemy max. liczbę punktów
            • jeśli rysunek nie przedstawia wartości edukacyjnej, nie można się z niego nic nauczyć, wówczas otrzymuje 0 pkt. za niemerytoryczność
          • poczucie humoru 
            • (postać może mówić coś śmiesznego, np. nawiązującego do wydarzeń historycznych, ze swojego życia); 
            • jeżeli żart jest zbyt "rubaszny", to jest nie na miejscu, wówczas nie przyznajemy maksymalnej liczby punktów
          • staranność wykonania, kunszt, estetykę 
            • odbiór jest elementem subiektywnym, ale staramy się ocenić: 
            • czy ktoś się do rysunku "przyłożył", czy go "odwalił"
        • łącznie za 3 elementy do zdobycia jest 6 punktów (3*2) 
          • jeśli uznajemy rysunek za "Genialny", możemy przyznać 1 punkt więcej z uzasadnieniem - dlaczego. 
        • Przykład: 
          • osoba bez ręki i oka w czapce z epoki (np. jak piracka) ; w tle statki; śpiew z tonącego statku lub tych ocalałych: "We all live in a yellow submarine!"
          • Postać w czapce mówi "Ja nie chcę do rumu!" 
          • podpis: "Admirał Nelson tuż przed śmiercią w zwycięskiej bitwie pod Trafalgar, tuż przed włożeniem do beczki"; 
          • Wyjaśnienie od osoby oceniającej: Rysunek Genialny! Ładny, zabawny i pouczający. Ukazuje ciało admirała zakonserwowano w beczce z rumem, by sie nie zepsuło przed przybyciem do Anglii! Okręty francuskie idą na dno, Anglicy na złość śpiewają im piosenkę Beatelsów o łodzi podwodnej: (PS: marynarze podobno go podpijali, stąd nazwa "krwawy Nelson" na jeden z napojów alkoholowych)

    • do tego kolejność chronologiczna, 
      • kolejność ok. 10 wydarzeń z historii ziem Polski i Europy z lat 1815-1848
    • Czas pisania: 20 minut (i ew. 2-4 min z wykorzystaniem notatek, tj. przygotowanej osobiście kartki lub zeszytu): 




    Zadania:

    1. PRawda/Fałsz
    2. chronologia
    3. 1 z opisowych tematów 
    4. 1 z opisowych tematów 
    5. + Rysunek. 

    Punktacja (za 1 element/ zagadnienie/ zdanie/równoważnik zdania):

    • punkty przydzielamy wg wzoru: liczba minifaktów dzielona przez 4 = liczba punktów
    • minifakty, nie powinny się powtarzać, najlepiej gdyby nie zostały przepisane z innej części sprawdzianu (wówczas mogą być "niepunktowane" podwójnie)
    • 2 pkt: 
      • odpowiedź składająca się z minimum 8 elementów "faktograficznych"
      • czyli
        • Jura Gajdzica (1-2) był chłopem Cisownicy (3-4), trudniącym się furmaństwem (dzisiej powiedzielibyśmy, iż był spedytorem-tirowcem) (5-6), którego pasją było kolekcjonowanie książek (7-8), 
        • Gajdzica zbierane książki zdobił ekslibrisem (1-2)pierwszą chłopską pieczęcią własnościową na ziemiach polskich (3-4); pisał także kronikę, którą nazwał "Dlo Pamięci narodu Ludzkiego" (5-6), w niej opisywał wydarzenia epoki napoleońskiej, z perspektywy cieszyniaków (8)
      • odpowiedź pełna; powinna zawierać zazwyczaj odpowiedzi na pytania: kto, co, kiedy? lub być bardziej rozwinięta - np.: 
        • Jura Gajdzica, chłop z Cisownicy opisywał m.in. przemarsze wojsk ery napoleońskiej przez Śląsk Cieszyński i pobór do wojska (8)
        • bitwę pod Trafalgar zwyciężyła flota brytyjska pod dowództwem Horatio Nelsona (1-4), który jednak zginął w walce (5); admirał do Anglii dotarł w beczce rumu (6-7)
        • Inwazja na Anglię nie mogła dojść do skutku (1-3), wskutek (4) klęski (5) francuskiej (6) poniesionej w 1805 roku u wybrzeży Hiszpanii pod Trafalgar (7-9)
    • 1,5 pkt: 
      • odpowiedź składająca się z 6 elementów "faktograficznych", przyczynowo-skutkowych
        • w 1805 roku floty Francji i Hiszpanii (1-4) została pokonana w bitwie morskiej pod Trafalgar przez Brytyjczyków (4-6)
        • Jura Gajdzica był chłopem (1-3), który kolekcjonował książki, pochodził z Cisownicy (5-6)
      • odpowiedź niepełna; brak istotnego elementu: 
        • flota Francji została pokonana bitwie morskiej pod Trafalgar przez flotę brytyjską (5 szt)
        • Anglicy powstrzymali inwazję Francuzów zwyciężając w bitwie morskiej (Nelson) (6)
    • 1 pkt.: 
      • odpowiedź składająca się z minimum 3 elementów "faktograficznych"
        • Jura Gajdzica pochodził z Cisownicy 
      • odpowiedź niepełna (zawierająca śladowe ilości wiedzy)/ odpowiedź zawierająca  mniej rażące błędy (coś uproszczono/delikatnie przekręcono) gdy chcemy nagrodzić samą próbę odpowiedzi); 
        • Francuzi zostali pokonani w bitwie morskiej 
        • Anglicy powstrzymali inwazję Francuzów
    • 0,5p: odpowiedź nie na temat (piszemy NNT: ), ale dotyczące tematy wojen napoleońskich (czasami chcemy kogoś nagrodzić za to że mu się cokolwiek chciało napisać):
      • Nie na temat: ......
    • pkt. w rzadkich i uzasadnionych przypadkach, gdy odpowiedź znacznie wykracza poza standardową, poprzez ilość poruszonych wątków, szczegółów możemy przyznać 3 punkty, np.: 12-15 mini-faktów
      • w 1805 roku floty Francji i Hiszpanii zostały pokonane w bitwie morskiej pod Trafalgar u wybrzeży Hiszpanii (nieopodal Gibraltaru) przez flotę brytyjską dowodzoną przez Horatio Nelsona, który pomimo, iż był inwalidą (bez ręki, oka) zwyciężył przypłacając to swym życiem.
    2.



    Ciekawostki, ilustracje, filmy itp. (materiał dla starszych uczniów, ale może się przydać):


      




    Przełom wieków: "Och Piekna Epoka"
    https://www.youtube.com/watch?v=l2lwb8_l-qc&list=PLyJ5tp6WmjKj-lHgWpsK4-xqnpEDoezbi&index=24&ab_channel=FranciszekF1

    XX wiek: Lata Szalenstwa https://www.youtube.com/watch?v=eHal2Mm98pA&list=PLyJ5tp6WmjKj-lHgWpsK4-xqnpEDoezbi&index=25&ab_channel=FranciszekF1
     


      




     

        
    Prykłady prac autorstwa: AnKa (Stalamach Inf.); SzSi(Górny Bór I); NaHe (Górny Bór II); MaZe (Legenda o Girowej), JaSo (MB Gołyska), AlGo (Pocisk w Wierzy)


    V.2 "Mieszkam w "dziurze", ale dzięki K. mogę sięgnąć nieba!" (tytuł zaproponowany przez N) czyli Kaplicówka, tj. Górka Wilamowicka w Skoczowie / AC


     

    V.3 "Początek i koniec szlaku" (tytuł zaproponowany przez Nauczyciela), czyli tablica/pomnik w Istebnej pamięci Jerzego Kukuczki / EM

     


    V.4 "Historia najlepszym scenarzystą, czyli o historii Teatru w Cieszynie", czyli o historii Teatru w Cieszynie / PG

     

    • Ja bym zaczął np. tak: "Teatr im. Mickiewicza - zna chyba każdy. A czy ktoś słyszał o tym, że twórcy cieszyńskiego teatru przewracali się w grobach, kiedy ktoś z żywych komentował, iż nazwano go imieniem polskiego wieszcza? Chyba nikt! A tak było (przynajmniej zdaniem naszego historyka :)) Dlaczego? Dlatego, iż ślubowali, że ze sceny "dumy Cieszyna" nigdy nie padnie żadne polskie słowo! W końcu po to "szporali" grosz do grosza przez dobre kilka lat. I stanął dumnie przed 122 laty: "Deutsche Theater in Teschen!" a nie tam żaden Teatr Mickiewicza! Przyjrzyjmy się bliżej, jak to było..."
    • Wątek naszej szkoły w historii Teatru!). 


    V.6 "Usiąść obok 'dobrej Pani' " (tytuł zaproponowany przez N), czyli pomnik Hrabiny Gabrieli Thun Hohenstein/ MT




    V.4 " 'Ojczenasz' za duszę żołnierza Maryji Terezyji. Czyli Kapliczka w Cieszynie-Błogocicach" (tytuł zaproponowany przez N) / DB


     
    • Recenzja:
    • Praca na Bdb, a mało jej brakuje do Cel.
    • "270 lat temu gdzieś w Błogocicach pod Cieszynem swe ostatnie tchnienie wydał młody (?) żołnierz. Umarł w obronie Księstwa Cieszyńskiego, najechanego - jak zresztą cały Górny Śląsk przez wojska pruskie. Żołnierz musiał być z wielkiego rodu, skoro po jego śmierci przysłano do Cieszyna znaczą sumę na budowę kapliczki w miejscu gdzie poległ".  i dalej tak jak pisałaś. Nieźle zaczęłaś, ale mogłaś jeszcze lepiej :) 
    • Brakuje też wątku osobistego, że często tam przechodziśz itp. Nie napisałaś że to Cieszyn-Błogocice? Mieszkasz nie daleko? Szkoda, żę nie napisałaś. 
    • Super ciekawy temat. 
    • Świetnie że z kimś rozmawiałaś. 
    • Dużo danych, w tym takich trudniej dostępnych w internecie. 



    Beersheba 1917 -  od 6:50: szarża strzelców - australijczyków https://youtu.be/EsWQRI6VuzQ?si=TMzlP-FchW1nRtyT&t=411






                 











    Ta szara piechota - WP wkracza na Zaolzie: Piechota, ta szara piechota / Maszerują Strzelcy/ / LekcjaHistorii https://www.youtube.com/watch?v=4Y3Oqzz8sx8&ab_channel=LekcjaHistorii


    •  32     6
    •  31     5+
    •  29     5
    •  27     4+
    •  24     4
    •  21     3+
    •  16     3
    •  13     2+
    •  29     2
    •  8     1+'

    • punktacja "życzliwa"  
    • 29     6
    •  28     5+
    •  26     5
    •  24     4+
    •  22     4
    •  19     3+
    •  15     3
    •  12     2+
    •  9     2
    •  7     1+'

    Punktacja: 5+8+6+4+5+4 (i 2 ekstra za rysunek)=32


    Dane nieaktualne:
  1. Np. z pomocą podręcznika spróbujemy znaleźć odpowiedź, czym różni się liberalizm od konserwatyzmu i socjalizmu (zob. s. 29).
  2. wykorzystamy pewnie  m.in. niektóre zadania z Podsumowania rozdziału (zad. 5,9) ze stron 31-32




  3. Przygotowując się do lekcji, sprawdzianu, itd. korzystamy m.in. z treści przygotowanych Wiesława Zdziabka, który opracował skrót najważniejszych informacji, które powinien opanować uczeń w ramach zajęć z historii (zob.: https://www.e-historia.com.pl/szkola-podstawowa-notatki-z-historii.html). Materiały te wykorzystano, w celach edukacyjnych, przygotowując niniejszą stronę. Część skryptów i treści zamieszczono powyżej w formie adaptacji, część na prawach cytatu (wówczas oznaczone cudzysłowem lub apostrofem wg schematu: 'treść'), ich autorem jest pan Wiesław Zdziabek, któremu serdecznie dziękujemy za udostępnienie ich on-line. Na stronie zamieszczono także fragmenty podręcznika Wydawnictwa Nowa Era oraz inne treści znalezione w zasobach Internetu. W przypadku gdyby powyższe publikacje naruszały prawa autorskie i własnościowe osób oraz instytucji prosimy o kontakt z autorem bloga w celu usunięcia treści.

    Popular posts from this blog

    Pierwsza wojna światowa

        1915 , Kartka wydana w roku 1915 z jakiejś okazji Cesarza Franciszka Józefa. "Majątek i krew dla Cesarza Majątek i krew dla Ojczyzny" - tak brzmi napis na kartce. To tak jakby ludność wszystko co miała najcenniejszego zawierzyła swemu cesarzowi. Mała pomoc by się przydała. cesarz Franciszek Józef I wizytował Cieszyn (1851, 1880, 1890, 1906), w czasie trzech ostatnich wizyt sieddział na specjalnym tronie, który do dziś przechowywany jest w Kościele Jezusowym. zobaz więcej : broszura Cieszyn Mały Wiedeń https://www.archiwum.cieszyn.pl/?p=categoriesShow&iCategory=12 historia polskiego szkolnictwa w Cieszynie: http://sp1cieszyn.edu.pl/strona/historia-polskiego-szkolnictwa-powszechnego-w-cieszynie Matka ośmiorga dzieci opuszcza męża i przenosi się do Warszawy, by pisać poezję. Autorka bajki "O krasnoludkach i o sierotce Marysi" chorą córkę zamyka w szpitalu psychiatrycznym. Pochylająca się nad losem dzieci społeczniczka oddaje obcym ludziom własnego wnuka......

    Klasa 5

    Mieszko I - family tree - EntiTree https://www.entitree.com/en/family_tree/Q53435?0d1=d&0d1d0=d&0d1d0d1=d&0d1d0d3=d Elekcja Anny Jagiellonki i Stefana Batorego na królów Polski !!! https://www.youtube.com/watch?v=qe5Xa7iu41M&ab_channel=kazimieszkowalski   Podstawa programowa (2024), cz. II: II. Bizancjum i świat islamu. Uczeń: 1) umiejscawia w czasie i przestrzeni narodziny islamu i wyjaśnia wpływ cywilizacji muzułmańskiej na Europę; 2) umiejscawia w czasie i przestrzeni cesarstwo bizantyjskie i rozpoznaje osiągnięcia kultury bizantyjskiej (prawo, architektura, sztuka); dostrzega różnice między chrześcijaństwem wschodnim i zachodnim.       Punktacja: 36 6 35 5+ 32 5 30 4+ 27 4 23 3+ 18 3 15 2+ 11 2 9 1+' klasa 5 punktacja Zadanie / max. liczba punktów do zdobycia 1 / 6 2 / 4 3 / 9 (w tym 2 pkt. na 6, niewliczane do punktacji) 4 / 4 (i ew. 2 pkt. ekstra ZA humor - niewliczane do punktacji na ...

    Klasa 6

    Przygotowując się do lekcji, sprawdzianu, itd. możemy wykorzystać m.in. treści przygotowane przez Wiesława Zdziabka (zob.:  https://www.e-historia.com.pl/szkola-podstawowa-notatki-z-historii.html  i pod poniższymi linkami ) .  KLASA 6 R. I: Europa i świat - XVI w. 1. 1. PRZYCZYNY I PRZEBIEG WIELKICH ODKRYĆ GEOGRAFICZNYCH 1. 2. SKUTKI ODKRYĆ GEOGRAFICZNYCH 1. 3. ODRODZENIE 1. 4. SZTUKA RENESANSU 1. 5. REFORMACJA 1. 6. KONTRREFORMACJA I REFORMA WEWNĘTRZNA KOŚCIOŁA R. II 2. 1. DEMOKRACJA SZLACHECKA W POLSCE 2. 2. FOLWARK PAŃSZCZYŹNIANY 2. 3. POLSKA ZA PANOWANIA OSTATNICH JAGIELLONÓW 2. 4. RENESANS W POLSCE 2. 5. UNIA LUBELSKA I POCZĄTKI RZECZYPOSPOLITEJ OBOJGA NARODÓW 2. 6. REFORMACJA W POLSCE 2. 7. POLSKA MONARCHIĄ ELEKCYJNĄ R. III 3. 1. WOJNY Z ROSJĄ 3. 2. WOJNY POLSKO-SZWEDZKIE W PIERWSZEJ POŁOWIE XVII W. 3. 3. POWSTANIA KOZACKIE NA UKRAINIE 3. 4. POTOP SZWEDZKI 3. 5. WOJNY POLSKO-TURECKIE 3. 6. KRYZYS WEWNĘTRZNY RZECZYPOSPOLITEJ 3. 7. BAROK W EUROPIE I W POLSCE R. IV 4. ...