Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Klasa 7

  

"Byl Sobie Czlowiek" - Świat przyspiesza- Wynalazki, zmiany społeczno-gospodarcze i polityczne XIX wieku, m.in. Wiosna Ludów
https://www.youtube.com/watch?v=vLqbldp2OPc&list=PLyJ5tp6WmjKj-lHgWpsK4-xqnpEDoezbi&index=23&ab_channel=FranciszekF1

 

  • punktacja
  • 1 8
  • 2 8
  • 3 6
  • 4 6
  • 5 5
  • 6 4,5

  • 37,5

  •  37    6
  •  36    5+
  •  33    5
  •  31    4+
  •  28    4
  •  24    3+
  •  19    3
  •  15    2+
  •  11    2
  •  9    1+'

 34    6
 33    5+
 31    5
 28    4+
 26    4
 22    3+
 17    3
 14    2+
 10    2
 9    1+'


Notatki z lekcji:


Zagadnienia na kartkówkę/sprawdzian/pracę klasową. 

  • Będzie naszym pierwszym - więcnie trzeba się stresować; nauczyciel będzie wyrozumiały
  • Będzie można skorzystać przez ok. 5-7 minut z podręcznika, by sprawdzić mapki itp.
  • praca będzie podobna do tych co zawsze
  • Historia. R. I-II, link: https://koperlo.blogspot.com/2023/10/klasa-7.html
    • Przykładowe zadania:
    • -Kilka najważniejszych dat rocznych, po jednej z lekcji
    • -Uporządkuj chronologię, spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie. 
    • -Wybierz 1 z 2 zaproponowanych tematów=zagadnień (łącznie jest 5) i opisz w ok. 5 minipunktach (każdy punkt, to przynajmniej 3 fakty; ktoś, coś, gdzieś itp).
    • - Stwórz rysunek humorystyczno-edukacyjny
    • - mapa (wskaż miejsca ważnych wydarzeń)- s. 10, 41, 53

    • zasadniczo wystarczy opanować podsumowania rozdziałów
    • Ciekawostki, ilustracje, filmy itp. możemy znaleźć pod poniższym linkiem. Są to materiały rozszerzone, które polecam jako źródło ciekawostek i inspiracji. Zostały przygotowane z myślą o młodzieży, tym niemniej można zerknąć:  
      • uzupełnienia wiedzy dla osób bardzo ambitnych:
      • https://koperlo.blogspot.com/2022/07/xix-w-system-wiedenski-w-europie.html
      • https://koperlo.blogspot.com/2022/07/ziemie-polskie-w-xix-wieku.html
    • Informacje na temat sprawdzianu i tego co należy opanować:
    • 1) Postacie
      • wypisz ok. 10 najważniejszych postaci pojawiających się w podręczniku, kim oni byli? (jaki kraj i stanowisko reprezentowali, co osiągnęli?) 
      • będziesz musiał uzupełnić luki (lub połączyć posatać i jej opis) pisząc np. 
        • Józef .....BEM....... ; Polska/Węgry; bohater powstania listopadowego i wiosny Ludów na Węgrzech; po jej upadku ucieka do Turcji, gdzie przyjmuje islam
    • 2) Opis wydarzeń
      • Opanuj ok. 5-6 rozbudowanych zdań nt. poniższych tematów,
      • Będizesz mógł wybrać który temat z 2 zaproponowanych chcesz opisać.
      • 3 rozbudowane zdania (po 3 fakty w każdym) i 2 ciekawostki z tematów: 
            • 1) Królestwo Polskie, czyli romans Polski z Rosją, Polaków z Rosjanami; co Car dał Polakom?
            • 2) Noc listopadowa 1830: Różne światy, dylematy... - młodzi vs starzy ; Przyczyny i przebieg buntu podchorążych
            • 3) Powstanie Listopadowe, jego bohaterzy, szanse
            • 4) Represje po powstaniu listopadowym, Wielka Emigracja i wielka depresja Polaków
            • 5) Rabacja Galicyjska 
      • Tematy opisz na podstawie:
        •  notatek w zeszycie lub pod wymienionymi wyżej linkami (i tutaj: ) ; 
        • lub "Podsumowań tematu", które jest obecne na końcu każdego podrozdziału naszego podręcznika, na stronach: ....
    • 3) Mapa
      • przygotuj się na bazie map ze stron: 10, 41, 53
      • zaznacz na mapie:

    • 4)  Rysunek: 
      • Idealnie gdyby był zabawny i mądry!
      • przyznajemy po 2 pkt. za:
        • Staranność wykonania, w skrócie Wyk
        • "Pomysłowość, w skrócie Pom
        • "Historyczność"=merytoryczność, w skrócie Hi
        • "Humor", w skrócie Hu

        • merytoryczność (kto, co, kiedy, dlaczego?)
          • Rysunek powinien mieć krótki opis/komentarz autora, w którym wyjaśniono widzowi/laikowi, o co chodzi, jakich wydarzeń historycznych dotyczy
          • jeżeli ktoś narysował wartościowy rysunek z opisem, który przekazuje nam jakąś wiedzę historyczną (kto, co, kiedy, dlaczego?), przyznajemy max. liczbę punktów
          • jeśli rysunek nie przedstawia wartości edukacyjnej, nie można się z niego nic nauczyć, wówczas otrzymuje 0 pkt. za niemerytoryczność
        • poczucie humoru 
          • (postać może mówić coś śmiesznego, np. nawiązującego do wydarzeń historycznych, ze swojego życia); 
          • jeżeli żart jest zbyt "rubaszny", to jest nie na miejscu, wówczas nie przyznajemy maksymalnej liczby punktów
        • staranność wykonania, kunszt, estetykę 
          • odbiór jest elementem subiektywnym, ale staramy się ocenić: 
          • czy ktoś się do rysunku "przyłożył", czy go "odwalił"
      • łącznie za 3 elementy do zdobycia jest 6 punktów (3*2) 
        • jeśli uznajemy rysunek za "Genialny", możemy przyznać 1 punkt więcej z uzasadnieniem - dlaczego. 
      • Przykład: 
        • osoba bez ręki i oka w czapce z epoki (np. jak piracka) ; w tle statki; śpiew z tonącego statku lub tych ocalałych: "We all live in a yellow submarine!"
        • Postać w czapce mówi "Ja nie chcę do rumu!" 
        • podpis: "Admirał Nelson tuż przed śmiercią w zwycięskiej bitwie pod Trafalgar, tuż przed włożeniem do beczki"; 
        • Wyjaśnienie od osoby oceniającej: Rysunek Genialny! Ładny, zabawny i pouczający. Ukazuje ciało admirała zakonserwowano w beczce z rumem, by sie nie zepsuło przed przybyciem do Anglii! Okręty francuskie idą na dno, Anglicy na złość śpiewają im piosenkę Beatelsów o łodzi podwodnej: (PS: marynarze podobno go podpijali, stąd nazwa "krwawy Nelson" na jeden z napojów alkoholowych)



  • do tego kolejność chronologiczna, 
    • kolejność ok. 10 wydarzeń z historii ziem Polski i Europy z lat 1815-1848
  • Czas pisania: 20 minut (i ew. 2-4 min z wykorzystaniem notatek, tj. przygotowanej osobiście kartki lub zeszytu): 




Zadania:

  1. PRawda/Fałsz
  2. chronologia
  3. 1 z opisowych tematów 
  4. 1 z opisowych tematów 
  5. + Rysunek. 

Punktacja (za 1 element/ zagadnienie/ zdanie/równoważnik zdania):

  • punkty przydzielamy wg wzoru: liczba minifaktów dzielona przez 4 = liczba punktów
  • minifakty, nie powinny się powtarzać, najlepiej gdyby nie zostały przepisane z innej części sprawdzianu (wówczas mogą być "niepunktowane" podwójnie)
  • 2 pkt: 
    • odpowiedź składająca się z minimum 8 elementów "faktograficznych"
    • czyli
      • Jura Gajdzica (1-2) był chłopem Cisownicy (3-4), trudniącym się furmaństwem (dzisiej powiedzielibyśmy, iż był spedytorem-tirowcem) (5-6), którego pasją było kolekcjonowanie książek (7-8), 
      • Gajdzica zbierane książki zdobił ekslibrisem (1-2)pierwszą chłopską pieczęcią własnościową na ziemiach polskich (3-4); pisał także kronikę, którą nazwał "Dlo Pamięci narodu Ludzkiego" (5-6), w niej opisywał wydarzenia epoki napoleońskiej, z perspektywy cieszyniaków (8)
    • odpowiedź pełna; powinna zawierać zazwyczaj odpowiedzi na pytania: kto, co, kiedy? lub być bardziej rozwinięta - np.: 
      • Jura Gajdzica, chłop z Cisownicy opisywał m.in. przemarsze wojsk ery napoleońskiej przez Śląsk Cieszyński i pobór do wojska (8)
      • bitwę pod Trafalgar zwyciężyła flota brytyjska pod dowództwem Horatio Nelsona (1-4), który jednak zginął w walce (5); admirał do Anglii dotarł w beczce rumu (6-7)
      • Inwazja na Anglię nie mogła dojść do skutku (1-3), wskutek (4) klęski (5) francuskiej (6) poniesionej w 1805 roku u wybrzeży Hiszpanii pod Trafalgar (7-9)
  • 1,5 pkt: 
    • odpowiedź składająca się z 6 elementów "faktograficznych", przyczynowo-skutkowych
      • w 1805 roku floty Francji i Hiszpanii (1-4) została pokonana w bitwie morskiej pod Trafalgar przez Brytyjczyków (4-6)
      • Jura Gajdzica był chłopem (1-3), który kolekcjonował książki, pochodził z Cisownicy (5-6)
    • odpowiedź niepełna; brak istotnego elementu: 
      • flota Francji została pokonana bitwie morskiej pod Trafalgar przez flotę brytyjską (5 szt)
      • Anglicy powstrzymali inwazję Francuzów zwyciężając w bitwie morskiej (Nelson) (6)
  • 1 pkt.: 
    • odpowiedź składająca się z minimum 3 elementów "faktograficznych"
      • Jura Gajdzica pochodził z Cisownicy 
    • odpowiedź niepełna (zawierająca śladowe ilości wiedzy)/ odpowiedź zawierająca  mniej rażące błędy (coś uproszczono/delikatnie przekręcono) gdy chcemy nagrodzić samą próbę odpowiedzi); 
      • Francuzi zostali pokonani w bitwie morskiej 
      • Anglicy powstrzymali inwazję Francuzów
  • 0,5p: odpowiedź nie na temat (piszemy NNT: ), ale dotyczące tematy wojen napoleońskich (czasami chcemy kogoś nagrodzić za to że mu się cokolwiek chciało napisać):
    • Nie na temat: ......
  • pkt. w rzadkich i uzasadnionych przypadkach, gdy odpowiedź znacznie wykracza poza standardową, poprzez ilość poruszonych wątków, szczegółów możemy przyznać 3 punkty, np.: 12-15 mini-faktów
    • w 1805 roku floty Francji i Hiszpanii zostały pokonane w bitwie morskiej pod Trafalgar u wybrzeży Hiszpanii (nieopodal Gibraltaru) przez flotę brytyjską dowodzoną przez Horatio Nelsona, który pomimo, iż był inwalidą (bez ręki, oka) zwyciężył przypłacając to swym życiem.
2.



Ciekawostki, ilustracje, filmy itp. (materiał dla starszych uczniów, ale może się przydać):


 
Przełom wieków: "Och Piekna Epoka"
https://www.youtube.com/watch?v=l2lwb8_l-qc&list=PLyJ5tp6WmjKj-lHgWpsK4-xqnpEDoezbi&index=24&ab_channel=FranciszekF1

XX wiek: Lata Szalenstwa https://www.youtube.com/watch?v=eHal2Mm98pA&list=PLyJ5tp6WmjKj-lHgWpsK4-xqnpEDoezbi&index=25&ab_channel=FranciszekF1




  •  32     6
  •  31     5+
  •  29     5
  •  27     4+
  •  24     4
  •  21     3+
  •  16     3
  •  13     2+
  •  29     2
  •  8     1+'

  • punktacja "życzliwa"  
  • 29     6
  •  28     5+
  •  26     5
  •  24     4+
  •  22     4
  •  19     3+
  •  15     3
  •  12     2+
  •  9     2
  •  7     1+'

Punktacja: 5+8+6+4+5+4 (i 2 ekstra za rysunek)=32


Dane nieaktualne:
  • Np. z pomocą podręcznika spróbujemy znaleźć odpowiedź, czym różni się liberalizm od konserwatyzmu i socjalizmu (zob. s. 29).
  • wykorzystamy pewnie  m.in. niektóre zadania z Podsumowania rozdziału (zad. 5,9) ze stron 31-32




  • Przygotowując się do lekcji, sprawdzianu, itd. korzystamy m.in. z treści przygotowanych Wiesława Zdziabka, który opracował skrót najważniejszych informacji, które powinien opanować uczeń w ramach zajęć z historii (zob.: https://www.e-historia.com.pl/szkola-podstawowa-notatki-z-historii.html). Materiały te wykorzystano, w celach edukacyjnych, przygotowując niniejszą stronę. Część skryptów i treści zamieszczono powyżej w formie adaptacji, część na prawach cytatu (wówczas oznaczone cudzysłowem lub apostrofem wg schematu: 'treść'), ich autorem jest pan Wiesław Zdziabek, któremu serdecznie dziękujemy za udostępnienie ich on-line. Na stronie zamieszczono także fragmenty podręcznika Wydawnictwa Nowa Era oraz inne treści znalezione w zasobach Internetu. W przypadku gdyby powyższe publikacje naruszały prawa autorskie i własnościowe osób oraz instytucji prosimy o kontakt z autorem bloga w celu usunięcia treści.

    Popular posts from this blog

    Klasa 5

    Sprawdzian I: 490 p.n.e.- bitwa pod Maratonem, I wojna Greków z Persami 753 p.n.e. - legendarne założenie Rzymu 44 p.n.e. - śmierć Juliusza Cezara 1 rok n.e. - narodziny Jezusa Tabela: A (wersja podstawowa, na Bdb);  B (wersja rozszerzona o wyjaśnienia) Powyżej dwie tabele. Wykazy zawierają skrót wymaganych informacji.  Zastrzeżenie:  Kolorem czerwonym  oznaczono elementy, których znajomość może pomóc w uzyskaniu oceny  bardzo dobrej Kolorem zielonym  oznaczono elementy, których opanowanie zaleca się na ocenę c elującą Elementy fioletowe i żółte  - wiedza prawie zupełnie zbędna i elementy dyskusyjne :) Sprawdzian nr I:  Zadanie I: Tabelka, luki Na podstawie powyższych tabel uzupełnij luki - tj.  ok. 10 najważniejszych postaci/ dat/ wydarzeń z historii (tematy 1.1-1.4; 2.1-2.2; 2.5; 3.2), wg powyższego schematu. Zadanie II: Uszereguj wydarzenia:  uluż w odpowiedniej kolejności wydarzenia (np. na osi czasu) od najstarszego do tego, które będzie najpóźniej Pierwszy człowiek w Europi

    Pierwsza wojna światowa

    Co będzie na sprawdzianie, etc.? Kilka (7) najważniejszych dat rocznych, np: Wybuch wojny Rewolucje w Rosji Przystąpienie USA do wojny Uporządkuj chronologię wydarzeń , spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.  Uporządkuj państwa ; po której stronie konfliktu walczyły? Wybierz 1 z 2 zaproponowanych zagadnień (łącznie jest 7 zagadnień- zob. podwykaz) i opisz w ok. 8 minipunktach (każdy punkt, to przynajmniej 3 fakty; ktoś, coś, gdzieś itp) Wspaniałe stulecie? U progu I wojny, miniwątki które można poruszyć: Europa, Austria i Cieszyn przeł. XIX i XX w. sytuacja gospodarcza, społelczna i geopolityczna Bałkany Panujący np. FJI - sielankowy portret rozwój przemysłu, szkolnictwa, przykłady Rywalizacja narodowa w różnych częściach Europy Austria 12 Narodów - jakich, kto prześladuje a kto prześladowany? Cieszyn sielankowy z piosenki Nohavicy Tesinska, tzn.? Konflikt polsko-niemiecki na Śl. Ciesz. -  Krwawa niedziela w Cieszynie itp. dyskryminacja Polaków Szkoły  Rota - genez

    Klasa 4

    Podstawa programowa (2024), cz. I: "KLASA IV I. Elementy historii rodzinnej i regionalnej.  Uczeń: 1) zbiera informacje na temat historii swojej rodziny, gromadzi pamiątki rodzinne i opowiada o nich; 2) poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje. II. Najważniejsze elementy polskiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń: 1) zna symbole narodowe (barwy, godło, hymn państwowy), najważniejsze święta narodowe i państwowe, potrafi wytłumaczyć ich znaczenie; 2) wiąże najważniejsze zabytki i symbole kultury polskiej z właściwymi regionami. III. Refleksja nad historią jako nauką. Uczeń: 1) wyjaśnia, na czym polega praca historyka; 2) wskazuje sposoby mierzenia czasu w historii i posługuje się pojęciami chronologicznymi; 3) rozpoznaje rodzaje źródeł historycznych; 4) odróżnia historię od dziejów legendarnych (....)". Punkt III. Rozwinięcie - Refleksja nad historią jako nauką: 1) Na czym p