Kl. 7- SPRAWDZIAN I.
Zagadnienia na kartkówkę/sprawdzian/pracę klasową, zob. : https://koperlo.blogspot.com/2023/10/klasa-7.html i "NIEBIESKIE" podsumowania tematów z podręczn.
R. I, tematy: 1 i 4, tj.: 1. Kongres... ; 4. Przeciw świętemu przymierzu ( bunty 1830 i 1848- Wiosna Ludów
R. II Tematy: 1-5;
Przykładowe zadania:
-Wybierz 1 z 2 zaproponowanych tematów=zagadnień (łącznie jest 5) i opisz w ok. 5 minipunktach (każdy punkt, to przynajmniej 3 fakty; ktoś, coś, gdzieś itp).
- Stwórz rysunek humorystyczno-edukacyjny
- mapa
Zagadnienia na kartkówkę/sprawdzian/pracę klasową.
- Praca będzie podobna do tych co zawsze
- Oto przykładowe zadania:
- Historia. R. I-II, link: https://koperlo.blogspot.com/2023/10/klasa-7.html
- Przykładowe zadania:
- -Kilka najważniejszych dat rocznych, po jednej z lekcji.
- Uporządkuj chronologię, spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.
- -Wybierz 1 z 2 zaproponowanych tematów=zagadnień (łącznie jest 5) i opisz w ok. 5 minipunktach (każdy punkt, to przynajmniej 3 fakty; ktoś, coś, gdzieś itp).
- Wypisz dowolne 2 inne ciekawostki dot. wydarzeń z lat 1815-1850
- - Stwórz rysunek humorystyczno-edukacyjny
- - mapa (wskaż miejsca ważnych wydarzeń)- s. 10, 41, 53
- Zasadniczo wystarczy opanować "NIEBIESKIE" podsumowania tematów na końcu każdego z nich.
- Ciekawostki, ilustracje, filmy itp. możemy znaleźć pod poniższym linkiem. Są to materiały rozszerzone, które polecam jako źródło ciekawostek i inspiracji. Zostały przygotowane z myślą o młodzieży, tym niemniej można zerknąć:
- uzupełnienia wiedzy dla osób bardzo ambitnych:
- https://koperlo.blogspot.com/2022/07/xix-w-system-wiedenski-w-europie.html
- https://koperlo.blogspot.com/2022/07/ziemie-polskie-w-xix-wieku.html
- Informacje na temat sprawdzianu i tego co należy opanować:
- 1) Postacie
- wypisz ok. 10 najważniejszych postaci pojawiających się w podręczniku, kim oni byli? (jaki kraj i stanowisko reprezentowali, co osiągnęli?)
- będziesz musiał uzupełnić luki (lub połączyć posatać i jej opis) pisząc np.
- Józef .....BEM....... ; Polska/Węgry; bohater powstania listopadowego i wiosny Ludów na Węgrzech; po jej upadku ucieka do Turcji, gdzie przyjmuje islam
- 2) Opis wydarzeń
- Opanuj ok. 5 rozbudowanych zdań nt. poniższych tematów,
- Będizesz mógł wybrać który temat z 2 zaproponowanych przez nauczyciela chcesz opisać.
- 4 rozbudowane zdania (po 3 fakty w każdym, ew. ciekawostki) z tematów:
- np. Przyczyna, przebieg, skutki i ciekawostka
- 1) Królestwo Polskie, czyli romans Polski z Rosją, Polaków z Rosjanami; co Car dał Polakom?
- 2) Powstanie Listopadowe, jego bohaterzy, szanse (w tym np. Noc listopadowa 1830: Różne światy, dylematy... - młodzi vs starzy ; Przyczyny i przebieg buntu podchorążych)
- 3) Represje po powstaniu listopadowym, Wielka Emigracja (i wielka depresja Polaków)
- 4) Rabacja Galicyjska
- Tematy opisz na podstawie:
- notatek w zeszycie lub pod wymienionymi wyżej linkami (i tutaj: ) ;
- lub "Podsumowań tematu", które jest obecne na końcu każdego podrozdziału naszego podręcznika, na stronach: ....
- 3) Mapa
- przygotuj się na bazie map ze stron: 10, 41, 53
- zaznacz na mapie: np. miejsca (ew. kraje):
- a) walk Powstańa Listopadowego
- b) Rabacji Galicyjskiej
- c) monarchii Cesarza Franciszka Józefa I (Austrii i Węgier)
- d) monarchii Aleksandra I (Rosji)
- e) zbuntowane Węgry
- f) kraj, w którym doszło do pierwszych w Euopie Buntów w roku 1830 i 1848 (Francja)
- 4) Rysunek:
- Idealnie gdyby był zabawny i mądry!
- przyznajemy po 2 pkt. za:
- Staranność wykonania, w skrócie Wyk
- "Pomysłowość, w skrócie Pom
- "Historyczność"=merytoryczność, w skrócie Hi
- "Humor", w skrócie Hu
- merytoryczność (kto, co, kiedy, dlaczego?)
- Rysunek powinien mieć krótki opis/komentarz autora, w którym wyjaśniono widzowi/laikowi, o co chodzi, jakich wydarzeń historycznych dotyczy
- jeżeli ktoś narysował wartościowy rysunek z opisem, który przekazuje nam jakąś wiedzę historyczną (kto, co, kiedy, dlaczego?), przyznajemy max. liczbę punktów
- jeśli rysunek nie przedstawia wartości edukacyjnej, nie można się z niego nic nauczyć, wówczas otrzymuje 0 pkt. za niemerytoryczność
- poczucie humoru
- (postać może mówić coś śmiesznego, np. nawiązującego do wydarzeń historycznych, ze swojego życia);
- jeżeli żart jest zbyt "rubaszny", to jest nie na miejscu, wówczas nie przyznajemy maksymalnej liczby punktów
- staranność wykonania, kunszt, estetykę
- odbiór jest elementem subiektywnym, ale staramy się ocenić:
- czy ktoś się do rysunku "przyłożył", czy go "odwalił"
- łącznie za 3 elementy do zdobycia jest 6 punktów (3*2)
- jeśli uznajemy rysunek za "Genialny", możemy przyznać 1 punkt więcej z uzasadnieniem - dlaczego.
- Przykład:
- osoba bez ręki i oka w czapce z epoki (np. jak piracka) ; w tle statki; śpiew z tonącego statku lub tych ocalałych: "We all live in a yellow submarine!"
- Postać w czapce mówi "Ja nie chcę do rumu!"
- podpis: "Admirał Nelson tuż przed śmiercią w zwycięskiej bitwie pod Trafalgar, tuż przed włożeniem do beczki";
- Wyjaśnienie od osoby oceniającej: Rysunek Genialny! Ładny, zabawny i pouczający. Ukazuje ciało admirała zakonserwowano w beczce z rumem, by sie nie zepsuło przed przybyciem do Anglii! Okręty francuskie idą na dno, Anglicy na złość śpiewają im piosenkę Beatelsów o łodzi podwodnej: (PS: marynarze podobno go podpijali, stąd nazwa "krwawy Nelson" na jeden z napojów alkoholowych)
- do tego kolejność chronologiczna,
- kolejność ok. 10 wydarzeń z historii ziem Polski i Europy z lat 1815-1848
- Czas pisania: 20 minut
https://www.youtube.com/watch?v=uQJr19JJllg https://www.youtube.com/watch?v=8GJj6s7BQts&list=RD8GJj6s7BQts&start_radio=1
Zadania:
- PRawda/Fałsz
- chronologia
- 1 z opisowych tematów
- 1 z opisowych tematów
- + Rysunek.
Uczymy się z zeszytu i podręcznika
Notatki z lekcji:
- R. III
- 3. 1. STANY ZJEDNOCZONE W XIX WIEKU I WOJNA SECESYJNA
- 3. 2. ZJEDNOCZENIE WŁOCH i 3. 3. ZJEDNOCZENIE NIEMIEC
- 3. 4. KOLONIALIZM W XIX WIEKU
- 3. 5. PRZEMIANY W ŻYCIU POLITYCZNYM - NOWE RUCHY POLITYCZNE (3)
- 3. 6. WYNALAZKI PRZEŁOMU XIX I XX WIEKU
- 3. 7. KULTURA PRZEŁOMU WIEKÓW
- R. IV
- 4. 1. KRÓLESTWO POLSKIE PRZED WYBUCHEM POWSTANIA STYCZNIOWEGO
- 4. 2. WYBUCH I PRZEBIEG POWSTANIA STYCZNIOWEGO
- 4. 3. SYTUACJA POLAKÓW W ZABORZE ROSYJSKIM PO UPADKU POWSTANIA STYCZNIOWEGO
- 4. 4. SYTUACJA POLAKÓW W ZABORZE PRUSKIM W DRUGIEJ POŁOWIE XIX W.
- 4. 5. AUTONOMIA GALICJI
- 4. 6. ROZWÓJ GOSPODARCZY ZIEM POLSKICH W DRUGIEJ POŁOWIE XIX W.
- 4. 7. PARTIE POLITYCZNE NA ZIEMIACH POLSKICH
- 4. 8. POLSKIE ORGANIZACJE NIEPODLEGŁOŚCIOWE NA POCZĄTKU XX WIEKU
- 4. 9. KULTURA POLSKA PRZEŁOMU WIEKÓW
- R. V
- 5. 1. GENEZA I WOJNY ŚWIATOWEJ
- 5. 2. NA FRONTACH I WOJNY ŚWIATOWEJ
- 5. 3. REWOLUCJE W ROSJI
- 5. 4. POLACY W I WOJNIE ŚWIATOWEJ
- 5. 5. ZAKOŃCZENIE I WOJNY ŚWIATOWEJ
- 5. 6. SPRAWA POLSKA U SCHYŁKU I WOJNY ŚWIATOWEJ
- R. VI
- 6. 1. ŚWIAT PO I WOJNIE ŚWIATOWEJ
- 6. 2A. NARODZINY FASZYZMU WE WŁOSZECH
- 6. 2B. NARODZINY NAZIZMU W NIEMCZECH
- 6. 3. ZSRS W OKRESIE MIĘDZYWOJENNYM
- 6. 4. KULTURA I SPOŁECZEŃSTWO W DWUDZIESTOLECIU MIĘDZYWOJENNYM
- 6. 5. ŚWIAT NA DRODZE KU WOJNIE
- R. VII
- 7. 01. ODZYSKANIE PRZEZ POLSKĘ NIEPODLEGŁOŚCI
- 7. 02. KSZTAŁTOWANIE SIĘ GRANICY WSCHODNIEJ POLSKI
- 7. 03. KSZTAŁTOWANIE SIĘ GRANICY ZACHODNIEJ I POŁUDNIOWEJ
- 7. 04. RZĄDY PARLAMENTARNE W POLSCE
- 7. 05. ZAMACH JÓZEFA PIŁSUDSKIEGO I RZĄDY SANACJI
- 7. 06. GOSPODARKA II RZECZYPOSPOLITEJ
- 7. 07. SPOŁECZEŃSTWO II RZECZYPOSPOLITEJ
- 7. 08. OSIĄGNIĘCIA II RZECZYPOSPOLITEJ
- 7. 09. POLITYKA ZAGRANICZNA II RZECZYPOSPOLITEJ
- 7. 10 POLSKA W PRZEDEDNIU II WOJNY ŚWIATOWEJ
43 6
41 5+
39 5
36 4+
32 4
28 3+
22 3
18 2+
13 2
11 1+'
klasa 7 B
46 6
44 5+
41 5
38 4+
35 4
30 3+
23 3
19 2+
14 2
12 1+'
Kl. 7- SPRAWDZIAN IV / Praca klasowa z tematów powtórkowych:
materiały do powtórki i uzupełnień: https://koperlo.blogspot.com/2022/07/pierwsza-wojna-swiatowa.html
Zadanie opisowe:
- by dobrze się do niego przygotować, opracuj w 4 rozbudowanych zdaniach (to jest ok. 4 minipunktach - każdy punkt, to przynajmniej 3 fakty; ktoś, coś, gdzieś, kiedyś lub dlaczegoś itp. :), opis poniższych zagadnień. Przedstaw najważniejsze wydarzenia i ciekawostki. Wystarczy opracować po 1 temacie z danego koszyka. Poniżej podano przykład
- Koszyk A
- Przyczyny konfliktu; bloki sojuszy (3-P.. i 3-P...); interesy mocarstw i małych narodów, np. Bałkany; Pierwszy tydzień wojny:
- Front zachodni (1914-1918). Plany i przebieg walk, wynalazki, etc;
- Koszyk B
- Front wschodni (1914-1918). Przebieg walk Rosji z państwami centralnymi
- Rewolucje w Rosji i upadek caratu.
- Polacy a zaborcy (trzy czarne Orły). Na kogo postawić? 2 główne oritntacje; Obietnice, Minipaństwo; nadzieje i kryzysy
- Koszyk C
- Józef Piłsudski i Legiony w czasie I wojny światowej (w tym np. Śląsk Cieszyński a Legiony)
- Rok 1918 - Wydarzenia; Rola USA (czemu w wojnie); Polacy u boku Francji i Ameryki i obietnice
- Skutki Wielkiej Wojny, los pokonanych, nowe państwa w Europie
- przykłady 4 zdań (poniżej zamieszczono ich ciut więcej - do wybory):
- Front wschodni, m.in.
- kto walczy?
- sukcesy rosyjskie - utknięcie pod Krakowem i w Prusach;
- bitwa pod Gorlicami- ofensywa państw centtralnych;
- udział Cieszyniaków
- Gazy bojowe - bitwa pod Ossowem (atak żywych trupów), zajęcie Warszawy;
- wybuch rewolucji i pokój z Bolszewikami w Brześciu;
- zajęcie przez Niemcy i A-W ziem litwy, Białorusi i Ukrainy.
- Rewolucja w Rosji
- wcześniejsze zmachy i rewolucja roku 1905
- przyczyny
- rodzina carska i Rasputin
- Lenin na emigracji i wraca
- inne tematy do ew. rozpisania:
- Józef Piłsudski i Legiony w czasie I wojny światowej. Udział Cieszyniaków
- Przyczyny konfliktu / bloki sojuszy ; skutki wojny
- ...
- Front zachodni
- ...
- Kilka (ok. 8) najważniejszych dat rocznych, np.:
- Wybuch wojny - 1914
- Rewolucje w Rosji - 1917
- Przystąpienie USA do wojny - 1917
- bitwy legionów: Rokitna 1915; Kostiuchnówka — pierwsza: 1915; druga - 1916
- Zawieszenie broni w Campiegne. 11.11.1918
- Traktat wersalski – główny układ pokojowy kończący I wojnę światową, podpisany przez państwa Ententy i pokonane Niemcy - połowa 1919 roku (pół roku po zawieszeniu broni).
- Uporządkuj chronologię wydarzeń, spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.
- Uporządkuj państwa; po której stronie konfliktu walczyły?
- poniżej podano przykłady w pracy musimy podać własne, inne niż wymienione jako przykłady :)
- 1 / Wymień 2 postacie, które przyczyniły się do odzyskania niepodległości Polski, kim były? w jaki sposób,
- np. a) J..... b) socjalista-działacz niepodległościowy c) twórca ......, marszałek .... - człowiek-symbol / 6
- 5 / Satyryczny rysunek edukacyjny. Polecenie: Narysuj satyryczny rysunek o wartości edukacyjnej, dot. Historii Polski (Historia Polski i walka o granice 1918-1922), bazując na wizerunku banknotu o nominale 10/20 zł i postaciach władców: Mieszka I i Bolesława Chrobrego. Rysunek powinien mieć krótki opis/komentarz autora, w którym wyjaśniono widzowi/laikowi o co chodzi, jakich wydarzeń historycznych dotyczy.
- Klucz: przyznajemy po 2 pkt. za: 1)Pomysłowość, staranność wykonania, czy autor się do rysunku "przyłożył" 2)merytoryczność (kto, co, kiedy, dlaczego?) max. liczba punktów, gdy rysunek (z opisem) jest wartościowy pod względem edukacyjnym, przekazuje nam jakąś wiedzę historyczną. 3)poczucie humoru (punkty dodatkowe niewlicznae do punktacji) 4 (i ew. 2 pkt. ekstra ZA humor - niewliczane do punktacji na 5,6 etc. - w końcu humoru nie można wymagać od nikogo :)
- razem ?
- ale przyjąłem, że 6 jest możliwa od ? pkt
klasa I i elektr II; klasa II:
Punktacja:
22 6 100 - 22 6
22 1+ 25 - 29 6 1+'
Byl Sobie Czlowiek ... 24 Och, piękna epoka: 1:30 - samochody od 1770: SLAJDAMI; następnie OGLĄDAĆ: od 5-11 minuty ROPA i Ford, porównanie kontynentów; Pomysły- Freud; Stroje; Picasso; KOBIETY; metro; kino; Imigracja; Socjalizm; OGLĄDAĆ: od 19 do 22; I wojna; PRZEWIJAĆ: rewolucja 1917: 22-25:
"Byl Sobie Czlowiek" 23: https://www.cda.pl/video/65213661e - Świat przyspiesza- Wynalazki, zmiany społeczno-gospodarcze i polityczne XIX wieku, m.in. Wiosna Ludów
2.
Ciekawostki, ilustracje, filmy itp. (materiał dla starszych uczniów, ale może się przydać):
Przełom wieków: "Och Piekna Epoka"
https://www.youtube.com/watch?v=l2lwb8_l-qc&list=PLyJ5tp6WmjKj-lHgWpsK4-xqnpEDoezbi&index=24&ab_channel=FranciszekF1
XX wiek: Lata Szalenstwa https://www.youtube.com/watch?v=eHal2Mm98pA&list=PLyJ5tp6WmjKj-lHgWpsK4-xqnpEDoezbi&index=25&ab_channel=FranciszekF1

.jpg)
.png)


(1)1%20.jpg)
Prykłady prac autorstwa: AnKa (Stalamach Inf.); SzSi(Górny Bór I); NaHe (Górny Bór II); MaZe (Legenda o Girowej), JaSo (MB Gołyska), AlGo (Pocisk w Wierzy)
V.6 "Usiąść obok 'dobrej Pani' " (tytuł zaproponowany przez N), czyli pomnik Hrabiny Gabrieli Thun Hohenstein/ MT
V.4 " 'Ojczenasz' za duszę żołnierza Maryji Terezyji. Czyli Kapliczka w Cieszynie-Błogocicach" (tytuł zaproponowany przez N) / DB
- Recenzja:
- Praca na Bdb, a mało jej brakuje do Cel.
- "270 lat temu gdzieś w Błogocicach pod Cieszynem swe ostatnie tchnienie wydał młody (?) żołnierz. Umarł w obronie Księstwa Cieszyńskiego, najechanego - jak zresztą cały Górny Śląsk przez wojska pruskie. Żołnierz musiał być z wielkiego rodu, skoro po jego śmierci przysłano do Cieszyna znaczą sumę na budowę kapliczki w miejscu gdzie poległ". i dalej tak jak pisałaś. Nieźle zaczęłaś, ale mogłaś jeszcze lepiej :)
- Brakuje też wątku osobistego, że często tam przechodziśz itp. Nie napisałaś że to Cieszyn-Błogocice? Mieszkasz nie daleko? Szkoda, żę nie napisałaś.
- Super ciekawy temat.
- Świetnie że z kimś rozmawiałaś.
- Dużo danych, w tym takich trudniej dostępnych w internecie.
Beersheba 1917 - od 6:50: szarża strzelców - australijczyków https://youtu.be/EsWQRI6VuzQ?si=TMzlP-FchW1nRtyT&t=411
Ta szara piechota - WP wkracza na Zaolzie: Piechota, ta szara piechota / Maszerują Strzelcy/ / LekcjaHistorii https://www.youtube.com/watch?v=4Y3Oqzz8sx8&ab_channel=LekcjaHistorii
- 32 6
- 31 5+
- 29 5
- 27 4+
- 24 4
- 21 3+
- 16 3
- 13 2+
- 29 2
- 8 1+'
- punktacja "życzliwa"
- 29 6
- 28 5+
- 26 5
- 24 4+
- 22 4
- 19 3+
- 15 3
- 12 2+
- 9 2
- 7 1+'
Punktacja: 5+8+6+4+5+4 (i 2 ekstra za rysunek)=32
Dane nieaktualne:
Przygotowując się do lekcji, sprawdzianu, itd. korzystamy m.in. z treści przygotowanych Wiesława Zdziabka, który opracował skrót najważniejszych informacji, które powinien opanować uczeń w ramach zajęć z historii (zob.: https://www.e-historia.com.pl/szkola-podstawowa-notatki-z-historii.html). Materiały te wykorzystano, w celach edukacyjnych, przygotowując niniejszą stronę. Część skryptów i treści zamieszczono powyżej w formie adaptacji, część na prawach cytatu (wówczas oznaczone cudzysłowem lub apostrofem wg schematu: 'treść'), ich autorem jest pan Wiesław Zdziabek, któremu serdecznie dziękujemy za udostępnienie ich on-line. Na stronie zamieszczono także fragmenty podręcznika Wydawnictwa Nowa Era oraz inne treści znalezione w zasobach Internetu. W przypadku gdyby powyższe publikacje naruszały prawa autorskie i własnościowe osób oraz instytucji prosimy o kontakt z autorem bloga w celu usunięcia treści.
dd.svg.png)
.svg.png)











.png)



























