- Spis artykułów
- 3. 1. OD WOJNY KRYMSKIEJ DO ZJEDNOCZENIA WŁOCH
- 3. 2. ZJEDNOCZENIE NIEMIEC
- 3. 3. STANY ZJEDNOCZONE W XIX WIEKU
- 3. 4. KOLONIALIZM W XIX WIEKU
- 3. 5. POSTĘP NAUKOWY I TECHNICZNY
- 3. 6. NOWE IDEOLOGIE I RUCHY SPOŁECZNE
- 3. 7. EPOKA POZYTYWIZMU
Zob. Źródła: II poł. XIX wieku: Śląski feminizm itp. i Marks i Engels o Polsce
https://koperlo.blogspot.com/2023/04/slaski-feminizm-itp-kobiety-w-walce-o.html
'3. 1. Europo bez wojen jest nudno!
(Nieudany) gambit imperiów. Europa w czerwonych liniach i krzyżach.
Nowe wielkie wojny Europy - "Nowoczesność" połowy XIX w.
Od wojny krymskiej do zjednoczenia Włoch
a. polityka Rosji w basenie Morza Czarnego
– dążenie do likwidacji państwa tureckiego (Imperium Osmańskiego)
– wspieranie dążeń niepodległościowych państw bałkańskich
– wykorzystanie idei panslawizmu
b. bezpośrednią przyczyną wojny było żądanie Mikołaja I prawa do opieki nad chrześcijańskimi miejscami kultu w Palestynie
c. przebieg działań wojennych
– Turcja otrzymała pomoc ze strony Wielkiej Brytanii i Francji
– oblężenie i zdobycie przez wojska koalicji antyrosyjskiej leżącej na Krymie twierdzy Sewastopol – 1855 r.
c. po śmierci Mikołaja I na tronie carskim zasiadł Aleksander II
d. wojnę krymską zakończył pokój zawarty w Paryżu – 1856 r.
– Mrze Czarne zostało uznane zdemilitaryzowane
– Serbia, Mołdawia i Wołoszczyzna uzyskały szeroką autonomię
2. Sytuacja polityczna na Półwyspie Apenińskim
a. na Półwyspie Apenińskim istniało wiele drobnych państw
b. Wenecja i Lombardia były uzależnione od Cesarstwa Austrii
c. duże wpływy risorgimento – ruchu, który dążył do zjednoczenia Włoch
c. ośrodkiem zjednoczeniowym Włoch stało się Królestwo Sardynii (Piemont)
– w Piemoncie panował Wiktor Emanuel II
– premierem rządu był gorący zwolennik zjednoczenia Włoch hrabia Camillo Cavour
2. Wojna z Austrią
a. sojusz Francji z Piemontem – Napoleona III z Wiktorem Emanuelem II
b. wojna z Austrią – 1859 r.
– bitwy pod Magentą i Solferino – 1859 r.
– Królestwo Sardynii zostało powiększone o Lombardię
a. rewolucja w Królestwie Obojga Sycylii
b. lądowanie „tysiąca czerwonych koszul” Giuseppe Garibaldiego na Sycylii – 1860 r.
c. ogłoszenie przez ogólnowłoski parlament powstania Królestwa Włoch – marzec 1861 r.
– królem Włoch Wiktor Emanuel II królem Włoch – 17 III 1861 r.
– pierwszym premierem został Camillo Cavour
d. podczas wojny prusko-austriackiej do Włoch przyłączono Wenecję – 1866 r.
e. podczas wojny prusko-francuskiej do Włoch włączono Rzym – 1870 r.
– Rzym został stolicą Włoch
– papież Pius IX ogłosił się „więźniem Watykanu”
- była to dziewiąta wojna rosyjsko-turecka
- starcie Rosji i Trucji, przy udziale Wielkiej Brytanii i Francji,
- zakończyła się więc przegraną Rosji.
- Działania wojenne w rejonie Morza Czarnego w roku 1854 skończyły się ciężkimi stratami m.in. dla Brytyjczycy
- Żniwo zbierały epidemie i trudne warunki atmosferyczne
- Brytyjczycy nie byli przygotowani na zimię. Załamał się system zaopatrzenia. W skutek sztormów zatonęły okręty wiozące zimową odzież itp.
- Na linii frontu i w szpitalach polowych warunki były tragiczne, o czym informowali brytyjscy korespondenci prasowi. Zdecydowana reakcja opinii publicznej spowodowała reformy i początek modernizacji armii brytyjskiej.
- główny ciężar walki w 1855 spadł na Francuzów i Sardyńczyków
- Do historii przeszły, stając się symbolami wojny:
- szarża lekkiej brygady kawalerii brytyjskiej na stanowiska rosyjskiej artylerii podczas bitwy pod Bałakławą. Symbol odwagi i głupoty jednocześnie.
- Późniejsza legenda mówiła o niemal kompletnym zniszczeniu lekkiej brygady;
- wiersz Tennysona "Szarża lekkiej brygady", który rozsławił tę bitwę, mówił o stu ocalonych z ogółem 600 uczestników szarży. W rzeczywistości straty (zabitych, rannych i wziętych do niewoli) sięgały połowy żołnierzy lekkiej brygady.
- Francuski oficer: "To wspaniałe, ale to nie jest wojna. To szaleństwo".
- lord Cardigan, który prowadził szarżę powitał wracających swoich ludzi tak: "To był czysty idiotyzm, chłopcy, ale nie ja go wymyśliłem".
- podczas odwrotu został wzięty do niewoli przez Kozaków i przeżył tylko dzięki wstawiennictwu któregoś z Radziwiłłów w armii rosyjskiej, a potem uciekł w zamieszaniu)
- Innym stała się "cieńka czerwona linia":
- Cienka czerwona linia (ang. the thin red line) – dwuszereg utworzony podczas bitwy pod Bałakławą przez Pułk Górali Szkockich (93 Sutherland Highlanders Regiment), który odparł szarżę rosyjskiej kawalerii, ratując główny brytyjski obóz na Krymie. Wyrażenie to stało się później metaforycznym określeniem całej brytyjskiej armii.
- Relacja z bitwy autorstwa Williama Russella została opublikowana ponad 2 tygodnie później na łamach „The Times” z 14 listopada. Russell opisał w niej Szkotów jako „cienką czerwoną wstęgę” (ang. the thin red streak), co z czasem przekształcono w „cienką czerwona linię” (the thin red line)
- sformułowanie to z czasem stało się utożsamiane z całą brytyjską armią, jako metafora roli stosunkowo niewielkiej armii, która chroniła granice rozległego brytyjskiego imperium przed licznymi wrogami.
- W trakcie wojny krymskiej zmarł Mikołaj I, a tron po nim przejął jego syn Aleksander II (panujący w latach 1855–1881).
- głównym celem ataku był Sewastopol
- tam znajdowało się dowództwo rosyjskiej Floty Czarnomorskiej
- jego oblężenie, połączone z ciężkimi bombardowaniami, trwało przez 11 miesięcy, do września 1855.
- Rosjanie bezskutecznie próbowali przebijać się do oblężonego garnizonu.
- Upokarzający dla Rosji był zwłaszcza zakaz posiadania floty wojennej i budowy twierdz przybrzeżnych nad Morzem Czarnym.
- Wojna wykazała zacofanie techniczne i gospodarcze Rosji, głównie w rozwoju szlaków komunikacyjnych i budowie okrętów, korupcję i niedowład w zaopatrzeniu wojsk oraz nieudolność dowódców.
- Np. z braku połączenia kolejowego zaopatrzenie na front krymski dowożone było przez bezdroża Ukrainy wozami zaprzężonymi w woły.
- Innym przykładem dysproporcji możliwości technicznych był zasięg broni obu stron.
- Karabiny wojsk inwazyjnych miały zasięg do 1200 metrów,
- podczas gdy karabiny rosyjskie 300 metrów.
- Wojna krymska, mimo że toczona w połowie XIX wieku, posiadała szereg cech wojen dwudziestowiecznych, szczególnie I wojny światowej.
- Większa część działań wojennych miała charakter wojny pozycyjnej, toczonej w okopach wokół Sewastopola.
- Była ona też jednym z pierwszych konfliktów:
- relacjonowanych na bieżąco na łamach prasy
- uwiecznionych na fotografiach, wykorzystując niedawno wynalezioną fotografię.
- Wojna ta była katalizatorem, który przyspieszył wiele przemian dokonujących się w XIX wieku.
- Wielka Brytania zaczęła wprowadzać metody przemysłowe do produkcji broni osobistej. Wkrótce jej śladem podążyły inne kraje europejskie.
- Innym następstwem było nowoczesne pielęgniarstwo (Florence Nightingale)
- Wynik wojny skłonił również władze Rosji do pewnej refleksji,
- czego efektem było zniesienie poddaństwa na terenie Imperium Rosyjskiego w 1861.
- Wojna utwierdziła również światową supremację Wielkiej Brytanii – zdolnej do pokonania potężnego Imperium Rosyjskiego – w ramach Pax Britannica
- Wtedy po raz pierwszy wykorzystano:
- kolej
- telegraf
- "live" mediów / korespondentów wojnennych (William Howard Russell, The Times)
- media wywołały, naciski opini publicznej na rząd
- Polacy w wojnie krymskiej
- Polacy chcieli wykorzystać wojnę do odzyskania niepodległości.
- Za zgodą sułtana próbowali budować wojsko polskie na terenie Turcji (Adam Mickiewicz).
- powstały polskie oddziały w ramach armii tureckiej:
- Michał Czajkowski (Sadyk Pasza) utworzył oddziały kozaków osmańskich,
- Władysław Zamoyski polską Dywizję Kozaków Sułtańskich, gdzie zgłosiła się do służby jako podlekarz kobieta - Józefa Rostkowska.
- Koniec mitu Cesarstwa i wielkiej Austrii. czy. 1: Solferino 1859
- W połowie 1859 roku ok. 100 tys. Francuzów i 50 tys. Piemontczyków wspartych 400 działami powstrzymało pochód 120 tys. Austriaków z 480 działami.
- Po porażce pod Magentą armia austriacka wycofała się do swoich twierdz, gdzie osobiste dowództwo objął cesarz Franciszek Józef.
- His experience led to the formation of the International Red Cross and Red Crescent movements, for which he would later receive the first Nobel Peace Prize.
- Bitwa
- największa bitwa od czassu Waterloo
- Po obu stronach walczyło około 150 tys. żołnierzy.
- ostatnie starcie w Wuropie, w którym dowodzili osobiście władcy poszczególnych państw
- 24 czerwca 1859 roku
- obie armie nieświadomo swojego położenia wdały się w chaotyczne ataki
- W decydującym momencie bitwy Napoleon postanowił uderzyć na linie nieprzyjaciela pod Solferino.
- Wioska została zasypana ogniem artylerii francuskiej, a w chwilę później do ataku ruszyła piechota.
- Po zaciętych bojach Solferino zdobyte zostało o godzinie 14.00
- Francuzi rozpoczęli wbijanie klina pomiędzy linie austriackie.
- Późnym popołudniem na prawym skrzydle bronił się jeszcze Benedek, jednak na pozostałych odcinkach trwała już tylko masakra spychanych Austriaków.
- Bitwa była wygrana przez Francuzów, jednak gwałtowna burza uniemożliwiła wykorzystanie zwycięstwa.
- Skutki bitwy
- 12 godzin zaciętych walk kończy wielka burza
- Austria przegrała, ostatecznie tracąc wpływ na rozwój wypadków w Italii.
- wedle pokoju (Villafranca) traciła Lombardię
- w posiadaniu Habsburgów pozostała Wenecja.
- bitwa pociągnęła za sobą blisko 30 tysięcy ofiar,
- ponad 20 tysięcy było rannych
- byli pozbawieni opieki.
- Rannymi nikt się nie zajmował, dogorywali w strasznych warunkach.
- Świadkiem tego był Henry Dunant, który znalazł się przypadkiem w tej okolicy.
- szwajcarskiego przedsiębiorcę i filantropa,
- zaczął spontanicznie pomagać rannym.
- Obok ciał zabitych, których nikt nie zbierał z pola walki, umierało w męczarniach tysiące rannych żołnierzy. Niewielkie i źle zorganizowane wojskowe służby medyczne były bezradne wobec ogromu nieszczęścia.
- Dunant, mimo braku przygotowania medycznego, starał się pomóc rannym i umierającym.
- W pobliskim kościele w Castiglione zorganizował prymitywny szpital, opatrywał rannych, dostarczał im wodę do picia, zapisywał ostatnie życzenia umierających.
- Namówił do pomocy kilka miejscowych kobiet, które – choć z oporami – dały się przekonać, że ranni żołnierze cierpią tak samo, niezależnie od narodowości.
- Tu powstało hasło Tutti fratelli – wszyscy jesteśmy braćmi.
- przy udzielaniu pomocy nie brano pod uwagę narodowość ofiar.
- Swoje doświadczenie Dunant opisał w książce „Wspomnienie Solferino”, która wstrząsnęła ówczesnymi elitami –
- ale zaczął także myśleć o instytucjonalnych rozwiązaniach na przyszłość i przekonywać osoby wpływowe o konieczności pomocy humanitarnej dla ofiar wojny, niezależnie od narodowości, rasy, religii.
- Jego zabiegi sprawiły, że powołano w Genewie najpierw Międzynarodowy Komitet Pomocy Rannym, a potem Międzynarodowy Komitet Czerwonego Krzyża.
- Ukoronowaniem był rok 1864, kiedy 16 państw podpisało tzw. konwencję genewską.
- Do chwili obecnej konwencja miała wiele odsłon: dziś mówi się nie o jednej, ale kilku konwencjach,
- były „uzupełniane” i w roku 1906, i w 1929 i już po drugiej wojnie – w roku 1949.
- Naruszenie konwencji zaliczane jest do zbrodni wojennych.
- W 2019 roku W 160. rocznicę bitwy, 10 tysięcy wolontariuszy Czerwonego Krzyża z całego świata spotkało się znów w Solferino, aby przypomnieć o narodzinach idei Czerwonego Krzyża i jej Założycielu.
- na podstawie: http://pck.malopolska.pl/solferino-tam-gdzie-zrodla-czerwonego-krzyza/
Zadanie
- Ćwiczenie: Nasi dziadkowie pod Radeckim i Solferino
- wiedząc, że
- mieszkańcy Śląska Austriackiego stanowili ok. 1,5 % (dokładnie: 1,484%) populacji Austrii;
- mieszkańcy Śląska Cieszyńskiego stanowili ok. 1% ludności Austrii;,
- a cieszyńscy Polacy niespełna 0,5 % (dokładnie 0,456 %); tj. połowę z pierwszej liczby lub 1/3 z drugiej populacji Austrii; ;
- a Bryniocy stanowili 10% polskiej populacji Śląska Cieszyńskiego
- Rozwiąż zadanie: Zakładając, że podobnie było pół wieku wcześniej (ok. 1859 roku) oblicz:
- A: ilu austryjackich a ile cieszyńskich Ślązaków wzięło udział w bitwie pod Solferino (na ogólną liczbę 150 tys. uczestników),
- B: ile cieszyńskich Polaków zginęło, zaginęło lub zostało rannych (zakładając, że całość strat to ponad 22 tys. osób)
- C: ilu z nich było Brenniakami?
- Jaki jest wynik*?
- A1) A2)
- B)
- C)
- źródła danych:
- Według spisu ludności z 1910 r. Cieszyński Śląsk liczył niespełna 434 tys. mieszkańców, Austriacki Śląsk ok. 750 tys., z czego co trzeci po polsku (niespełna 250 tys.); Podczas gdy Państwo Austryjackie liczyło ok. 51 mln. obywateli.
- Austria posiadała ok. 1851 roku - ok. 36 milionów mieszkańców (ok. 700 tys. kilometrów powierzchni),
- a nasz region Śląsk Cieszyński (obszar ok. 2 280 km²) posiadał ludności polskojęzycznej (obok podano liczbę ludności Śląska Cieszyńskiego -B; Śląska Austriackiego - C (i Śląska Opawskiego: D):
- 1851: A: 139 tys. (31,52% SA); C: 438 tys.;
- 1910: 234 tys. (55% ŚlC); B: 434 tys. C: 757 tys na SA (D - SO: 323 tys. czyli 43% całości SA)
- podpowiedz:
- niemal co 100 obywatel Austrii mieszkał na Śląsku Austryjackim,
- a co 200 mieszkaniec Austrii był cieszyńskim Polakiem
- a co 10 polskojęzyczny Ślązak mieszkał w Brennej (2,5 tys. na 259 tys. osób :)
- * realnie było to mniej (dlaczego?), o ok. 30 % (?):
- o ok. 10 % mniej, bo statystyki zabużyło oderwanie się ok. 3 miliony Włochów)
- o ok. 25 % część wojsk z dalekiej północy nie wzięła udziału w walkach
- zakłądając, że łącznie armia austriacka liczyła wówczas ok. 200 tys. żołnierzy (?), wynika że 1/4, tj. 25 % zzabespieczała granice na wschodzie i północy
- Od 1 minuty: https://youtu.be/RmtHN8KUblQ?t=59 ;
- od 0-3 min https://youtu.be/xMr2uFe6Lto?t=168
- Dobra animacja 3 minuty o Dunant po angielsku: https://youtu.be/oIwB-Y6FUjY?t=105
3. 2. '[6]66: Narodziny pierońskiego podciepka, bestii która przyniesie zagłądę Europie... (*3?)
- Zjednoczenie Niemiec
- Dominacja zdobyta przez "pruskiego nauczyciela", „żelazo i krew” (cudzą).
- Zwycięstwo pod Sadową odniósł pruski nauczyciel - nauczyciel Oskar Pesche
- Złotousty, żelazny Kanclerz:
- "Nawet król nie ma prawa podporządkowywać interesów stanu swoim osobistym sympatiom i antypatiom".
- "Na Boga, żadnych sentymentalnych przymierzy, w których jedyną nagrodą za nasze poświęcenie jest świadomość spełnienia dobrego uczynku".
- "Nie pójdziemy do Canossy".
- "Nigdy nie uległem złudzeniu, że katolicyzm jest reformowalny"
- "Krwią i żelazem". [Durch] Blut und Eisen. (niem.) / Źródło: przemówienie na posiedzeniu Komisji Budżetowej Izby Deputowanych IX 1862,
- "Bijcie Polaków, ażeby aż o życiu zwątpili. Mam wielką litość dla ich położenia, ale jeżeli chcemy istnieć, to nie pozostaje nam nic innego, jak ich wytępić". / Źródło: z listu do siostry, III 1861;
- https://pl.wikiquote.org/wiki/Otto_von_Bismarck
- W pamięci naszych dziadków
- "Ataka pod Królewskim Grodem. Königgrätz" [Sadową]
- "Opowiadał stryj mój Jerzy [Pszczółka, z Iskrzyczyna?], który służył u kirasejerów i sam brał udział w walace [...] co następuje:
- Ledwośmy parę skoków zrobili, tu już ich połowę leżało na ziemi, a drudzy sami od siebie zrobili: „Kehrt Euch,“ [Zawracać] a uciekali ku rzece Łabie, tj. Elbe, bo Prusi bili jakgdyby grad padał nic inaczej.
- Nasze wojsko, jakiego gatunku tam było uciekało ku rzece, rzucało karabiny i tanistry ze siebie, a rzucało się w wodę, który umiał trochę pływać to był dobry, a tych co nie umieli, woda niosła dalej, najwięcej ich się potopiło. Był tam most, na który się tam wozów i wojska uciekającego nagarnęło, iż poręcze zostały połamane i spadły do wody, wozy spadały do wody, tak, że rzeka Łaba płynęła czerwona, jak krew.
- Kiedy stryj (który miał wielkiego czarnego konia) się wydostał z wody na brzeg, obejrzał się za siebie, a tu Jäger jeden się trzymie ogona jego konia i poznaje stryja i woła na niego:
- Ratuj braciszku, bo gdyby nie ty tobym tu był został!
- Ten Jäger to był Smelik niejaki z okolicy Skoczowa, on świniami handlował. Kiedy się razu jednego po wojnie zeszli w gospodzie, to tę historyę opowiadali, com jako szkolnik bardzo rad posłuchał.
- Kiedyśmy we szkole [...] mieli geografię, mapa była wyciągnięta na tablicy, to nam nauczyciel ukazował tę twierdzę, Festung Königgrätz, i to same opowiadał co ci żołnierze co brali udział w tej walce opowiadali".
a. wielkoniemiecka – pod przewodnictwem Austrii w oparciu o Związek Niemiecki
b. małoniemiecka – pod przewodnictwem Prus w oparciu o Niemiecki Związek Celny
co daje przewagę Prusom: genialna trójca?: silny przywódca - Wilhelm I, przebiegły polityk - Bismarck, wytrawny strateg - von Moltke
– premierem rządu pruskiego i głównym inicjatorem akcji zjednoczeniowej był Otto von Bismarck
– podstawy potęgi militarnej Prus zbudował Helmuth von Moltke
2. Wojna Prus i Austrii z Danią o Szlezwik i Holsztyn – 1864 r.
3. Wojna prusko-austriacka –1866 r.
a. celem wojny z Austrią było wykluczenie jej jako konkurencyjnego ośrodka zjednoczeniowego Niemiec
b. zwycięstwo wojsk pruskich w bitwie pod Sadową – 1866 r.
c. skutki wojny
– rezygnacja Austrii z przywództwa – rozwiązanie Związku Niemieckiego
– Austria oddała Włochom Wenecję
d. utworzenie przez Prusy Związku Północnoniemieckiego – 1866 r.'
- Bitwę rozpoczęło natarcie z zachodu, przez nurt Bystrzycy (dopływ Łaby), dwóch z trzech armii pruskich z 1 Armii i Armii Łaby - około 140 tys. żołnierzy
- pruska 2 Armia (ok. 115 tys. żołnierzy), maszerująca z północy, miała znaczne opóźnienie
- przez większość czasu austriacka Armia Północna (ok. 260 tys. żołnierzy) posiadała znaczną przewagę liczebną nad pruską 1 Armią i Armią Łaby.
- Dodatkowym atutem Austriaków było wsparcie artyleryjskie, które zadawało Prusakom ciężkie straty.
- austryjacy nie wykorzystali swej przewagi liczebnej. Większość armii stała bezczynnie, tymczasem z północy nadciągnęła pruska 2 Armia i uderzyła w odsłoniętą flankę. Na południu dokonało się także obejście lewej flanki Austriaków. aa
- Bitwa - podsumowanie
- Austriacy ponieśli dotkliwą klęskę i znaczne straty
- wyczerpani po bitwie Prusacy nie byli w stanie ścigać przeciwnika.
- jedną z przyczyn sukcesu Prus były: nowoczesne karabiny odtylcowe Dreyse M1849.
- Dzięki tej broni żołnierz pruski strzelał cztery razy szybciej niż przeciwnik
- Prusak mógł załadować swój karabin leżąc, podczas gdy Austriak mający broń ładowaną od przodu przez lufę musiał wstać lub uklęknąć, stając się sam łatwym celem.
- Bitwa miała wielkie znaczenie. Dzięki niej Bismarck nie miał problemu z objęciem urzędu kanclerza w zjednoczonych przez siebie Niemczech.
- Duża część żołnierzy poległych w bitwie po obu stronach była narodowości polskiej.
- Fakt ten zauważył Alois Jirásek w opowiadaniu „Poranek po bitwie”.
- Cyprian Kamil Norwid w liście do Józefa Bogdana Zaleskiego napisał:
- Pod Sadową głównie wygrali Polacy (hułany poznańskie), bijąc się i mordując z Polakami (hułany galicyjskie)[2].
- w bitwie (i całej kampanii uczestniczyły m.in. Galicyjskie pułki piechoty i jazdy (walczyły w ramach Armii Północnej jako Korpusy I, II, VI, VIII, i X).
- Bezpośrednim skutkiem bitwy był podpisany pokój w Pradze zawarty w tym samym roku.
- elity Pruskie chciał upokorzyć wrogów, zabierając Habsburgom Austrię i Czechy,
- Bismarck nie chciał jednak osłabiać Habsburgów,
- wolał uczynić z ich osłabionego państwa wygodnego sojusznika Prus.
- Zdanie kanclerza podzielał następca tronu kronprinz Fryderyk I Wilhelm dał się w końcu przekonać.
a. cesarz francuski Napoleon III był przeciwnikiem zjednoczenia Niemiec
b. prowokacja francuska – tzw. depesza emska
c. przebieg wojny prusko-francuskiej – 1870 r.
– oblężenie przez wojska pruskie twierdzy Metz
– klęska wojsk francuskich w bitwie pod Sedanem (Napoleon III dostał się do niewoli) – 1870 r.
d. po detronizacji Napoleona III władzę we Francji objął rząd Louisa Thiersa
e. kapitulacja Francji – pokój we Frankfurcie nad Menem – 10 V 1871 r.
– przyłączenie do Prus Alzację i Lotaryngię
– narzucenie Francji wysokiej kontrybucji
– uznanie przez Francję zjednoczenia Niemiec
4. Klęska Francji spowodowała wybuch rewolucji w Paryżu 17/18 III 1871 r.
a. powstanie Komuny Paryskiej
b. rewolucja została krwawo stłumiona przez wojska rządowe
c. udział Polaków – np. Jarosław Dąbrowski
a. ogłoszenie powstania Cesarstwa Niemieckiego w Sali Lustrzanej w Wersalu – 18 I 1871 r.
b. ustrój polityczny Drugiej Rzeszy
– ustrój konstytucyjny – konstytucja z 16 IV 1871 r.
– Cesarstwo Niemieckie było federacją 22 monarchii i 3 wolnych miast posiadających autonomię
– władzą ustawodawczą był Reichstag – Sejm Rzeszy wybierany w wyborach powszechnych, równych, tajnych i bezpośrednich
– na czele państwa stał cesarz – cesarzem był król pruski – pierwszym został Wilhelm I
– na czele rządu stał kanclerz – pierwszym kanclerzem został Otto von Bismarck"
"Oto na Węgrach we Fünfkirchen mieszkał jeden ślosarz, nazywał się Wenzel (Wencel),
- '„Macie rodaka, którego zdolności przynoszą zaszczyt waszemu narodowi. To Dąbrowski. Przeczytałem jego pracę o ostatniej wojnie i doprawdy to najlepsza, nie ma wątpliwości, praca o tej kampanii" – mówił polskim posłom do pruskiego parlamentu wyraźnie podekscytowany generał Helmuth von Moltke, szef sztabu armii Prus.
- „Najlepsza praca", o której wspominał, to „Rys krytyczny wojny we Włoszech i Niemczech" napisany przez Jarosława Dąbrowskiego, polskiego konspiratora niepodległościowego, byłego carskiego oficera i zarazem byłego więźnia caratu.
- Moltke nie zdawał sobie sprawy, że nieco ponad rok później Dąbrowski będzie walczył przeciwko niemu pod Paryżem.
- Gdy 18 stycznia 1871 r. w Sali Zwierciadlanej pałacu w Wersalu zgromadziło się kilkudziesięciu niemieckich monarchów, pruski premier Bismarck i kwiat generalicji, by proklamować II Rzeszę, to po drugiej stronie frontu Dąbrowski zbierał oddziały Gwardii Narodowej, by wykonać uderzenie mające na celu błyskawiczne zakończenie wojny.
- Wszystko było dogadane z polskimi konspiratorami służącymi w pułkach z Wielkopolski, które stały na drodze do Wersalu.
- Uderzenie ruszyło, ale następnego dnia zostało nagle wstrzymane 4 km od pałacu wersalskiego.
- Szansę na wzięcie do niewoli niemieckiego dowództwa pogrzebał gen. Louis-Jules Trochu, przywódca francuskiego Rządu Obrony Narodowej.
- 10 dni później Paryż kapitulował przed Niemcami, a w marcu pogrążył się w rewolucji. Lud zbuntował się przeciwko kapitulanckiej postawie władz Francji. Na ratuszu wywieszono czerwony sztandar – od czasów średniowiecza będący symbolem miasta pogrążonego w zamieszkach.
- Władzę w mieście objęła „komuna" (francuskie słowo „commune" znaczy „gmina", można więc napisać, że zbuntowała się wówczas „gmina paryska").
- Panami stolicy stały się de facto grupki skłóconych ze sobą rewolucjonistów: różnej maści socjalistów, anarchistów i marksistów.
- Jarosław Dąbrowski został naczelnym dowódcą wojsk Komuny Paryskiej i stale musiał walczyć z politycznym kierownictwem rewolucji, który nieustannie sabotował mu obronę miasta.
- Gdy chciał w oddziałach rewolucyjnych zaprowadzić odrobinę dyscypliny, ciągano go na wielogodzinne przesłuchania, podczas których musiał się tłumaczyć, że nie jest reakcjonistą ani pruskim agentem.
- W tym czasie pierwotnie antyniemiecki zryw ludu paryskiego zaczął spalać swoją energię w sianiu terroru przeciwko „burżujom" i niszczeniu zabytkowych gmachów oraz pomników.
- Zbiory Luwru uratował przed spaleniem Polak – Florian Trawiński, minister we władzach Komuny, który musiał uciekać przed wyrokiem śmierci wydanym przez tę samą Komunę.
- Wysadzenie w powietrze katedry Notre Dame powstrzymał zaś generał Walery Wróblewski.
- Widok łuny nad Paryżem niezwykle cieszył niemieckich oficerów. Wielką radość wywołała u nich wiadomość o obaleniu przez komunardów kolumny upamiętniającej znienawidzonego przez Prusaków Napoleona Bonaparte. Pruskie gazety już kilka miesięcy wcześniej wieszczyły, że Paryż spłonie i porównywały miasto do biblijnego Babilonu.
- 50 lat później Nesta Webster, brytyjska badaczka dziejów tajnych stowarzyszeń i ruchów wywrotowych, postawiła tezę, że władze Komuny Paryskiej działały na rzecz Prus, a wywołany przez nie chaos był celowy. Rewolucja miała być sterowana z Berlina, podobnie jak w 1917 r. bolszewicki przewrót w Rosji.'
- Źródło: Maciej Kietliński, Karol Marks – pruski agent
- "W 1866 roku wojska pruskie faktycznie zajęły Skoczów, który w tamtym czasie znajdował się na terenie austriackiej prowincji Śląsk. Było to w trakcie wojny prusko-austriackiej, a zajęcie Skoczowa było jednym z elementów działań wojskowych mających na celu zdobycie kontroli nad terenami należącymi do Austrii. Wojska pruskie zajęły miasto 4 lipca 1866 roku (na pewno?), a następnie dokonały dewastacji i grabieży (serio?). Po zakończeniu wojny Skoczów stał się częścią Królestwa Prus (Co???)."
- (...)
- "7. Dzień wybuchu ucieczki.
- Ponieważ jeszcze nie miałem całych pięć lat, tak nie mogę dnia tego oznaczyć, w którym się to stało, ale pamiętam dobrze tę chwilę i czas jaki był. Teraz będę po naszemu pisać.
- Kole dziesiątej godziny dopołednia chodzę se po naszej zogrodzie, słoneczko świeciło pieknie, a nasze małe kohótki śpiewały (...) Kole połednia już było na Dziesiątku w kończynie pańskiej co prawie była zakwitniono pełno krów, cieląt i jałówek, bo już od granice uciekali, jak sie tej kończyny najadły to polegały sobie w ni. Nie zapomnię tego nigdy i stawia sie mi to na oczy jeszcze dzi sio.
- Dziesiątek, to się nazywała parcela nad naszą chałupą, należała do dworu Dębowskigo, w tych czasach do Iskrzyczyna była przydzielona gwoli przyjazdu, ta parcela miała 32 jochów, była na kopcu, tak, że tam stela widzieli na [stronę] Pruską, czy już maszerują za nimi wojocy pruscy czy ni. Kiedy z tem dobytkem tem ztela poszli nie wiem, ale tela wiem powiedzieć, że wszendzi kole chałup stoło mleko, w garcach, w szaflikach, na nieckach, jaki gdo mioł naczyni to mioł mleko na nich, co ty krowy doili, tak byłichmy i somsiedzi na pore dni mlekem zaołopatrzeni.
- 8. Zgiełk i krzyk w naszej dziedzinie.
- Ten grzmot co się łokna zatrząsły od niego, to był ze Żebrzydowic, tam Prusacy podłożyli miny pod most a zapolili a w Zawadzie to samo, mosty sie popukały. Bednorka ze wsi, nosiła 300 reńskich ściśnione w gorści, a krzyczała: Każ jich też mom schować?! a matka jego ji powiedziała: Wroś se jich — bo jom znała jako sknere wielką.
- Najwięcej strachu dodoł niejaki Powada, co też z moim łojcem służył na wojnie, znołech go dobrze;,ten powiedzioł jak ten huk było usłyszeć: „Panowie to kanon Schuss!“ staremu wojokowi wszyscy wierzyli. To dziepro każdy nabył chęci do ucieczki, kan co gdo robił, to tem niechoł zbroje leżeć nie broł ji do chałupy. Ćwięczkula na podlesiu warzyła flaki, jak Prus wystrzelił, baba drabs garniec za łuszy z blachy, gich do fartucha i ł oparzył a sie cało aż na dół, była potem kiela tydni ni mocno, znołech ją dobrze i jeją cere, co służyła potem u Heissika w Dębowcu za sztumedle.
- 9. Wszyscy głowy potracili.
- Żodenby nie uwierzył jak strach ludziom rozum łodbiere. Łuciekali czemu? Bo widzieli drugich łuciekać, ale ci łuciekają, a nie wiedzą kan, bo Prusa jeszcze nie było w kraju, tak łuciekali przed niczem. (...) Nie wszycy uciekali, a ci co do gór pouciekali, to się potem jakosi gańbili jak szli nazpadek, przed tymi, co nigdzi nie łuciekali, to tak łomijali chałupy i ludzi, żeby sie ze żodnem nie spotkać. Jak już potem było po heropie, to sie aż nikiedy powadzili jedni z drugimi i powiadali: Dyby nie wy, tobychmy nigdzi nie łuciekali, nacoście łuciekali?! wyście temu winni, my widzieli, jak po ceście galop z krowami uciekają, co my mieli czekać ? Takowe zwady wiele razych słyszoł, to było już wszycko darmo.
- 10. Rożne zmyślone nieprawdziwe pogłoski.
- Rozeszły się też różne takie nazmyślane pogłoski, które panikę jeszcze powiększały, naprzykład mówiono, że Prusacy żarna zbierają i to dało powód, że jeden porwoł kamień wierzchni ze żarn do dzichty i uciekał z nim. Jak przyszedł do siostry swojej cały mokry, ta się go pyta: Na ty, kan łuciekosz z tem kamieniem? On powiado, aby mi go Prusacy nie zebrali! Siostra powiado: Szkoda żes jest chłop, a żeś taki głupi! Toci Prusak bydzie kamienie smykoł? toby już nimioł co inego brać. Brat porzucił kamień za zagrodzie i długo tam jeszcze po wojnie leżoł.
- Mówiono też, że kobiety jak przyjdą do Skoczowa, że ich stamtąd nie puszczą. Orły na gmachach urzędowych były wszędzie pozbierane.
- 11. Hultaje szpiegoni.
- Niektóre gminy wyprawiły takich szpiegonów ku pruskiej granicy, jako naprzykład Iskrzyczyn, żeby się wywiedzieli co tam ten Prus robi. Taki szpiegon z Iskrzyczyn a był wyprawiony od siedlaka górnigo Malika. Maliczka mu dała kęs chleba ze serem i z miodem do małego koszyczka, aby szedł na szpiegi. Ale ten hultaj nie szedł ku pruskiej granicy, on zaszedł do młodego lesika (co nazywano zwykle Molikowe goje), tam leżał aż do wieczora, bo miał co jeść a poćmi przyszedł do Malika nazad. Malik górni się pyto szpiegona: Na cóż tam Jurku ten Prusok robi? nato szpiegon, co cały dzień w goice siedział a nigdzi nie był odpowiada: „Stare chłopy zabijają a młode bierą ze sobą!“ Nato Malik co już też mioł przez pięćdziesiąt, dał się do płaczu i płakał jak małe dziécko a hultaj się w duchu śmiał, taki to był szpiegön.
- 12. Prusak wciągnie do kraju.
- Teraz nareszcie pruski garnizyon wciągnął do naszego Ślązka. Dziesiątki lat nie mogłem się dowiedzieć nawet od starszych ludzi, niż ja, jak silny też był ten oddział pruski, aż po dziesiątkach lat, kiedym się zeznajomił z panem kierownikiem Boszczykiem z Gumien, który jest starszy lat kilka niż ja, a jest w Cieszynie na emeryturze, dowiedziałem się od niego, że ten garnizyon pruski miał 6000 ludzi, i wierzę temu, że się to z prawdą zgadza. Od wielu się, w tej sprawie dopytywałem, ale nikt nie wiedział mi dać sprawy z tego, a wreszcie ten pan.
- 13. Komandant pruskiej załogi.
- (...) pruski komandant kwarterem, a był nim to Major Schmidt, człowiek sumienny i charakter posiadający jaki powinien zdobić każdego wodza, krótko mówiąc, był to człowiek sprawiedliwy i nie dozwolił żeby wojsko jego w naszym kraju jakie bezprawia lub gwałty czyniło. (...) opowiadał różne rzeczy o tej ucieczce i o pruskich wojskach u nas w Księstwie Cieszyńskiem. To też jak ci co byli w górach pouciekani usłyszeli, że Prusacy tu nic złego, żadnych gwałtów nie czynią, to zaczęli pomału, jakoś ze wstydem się do domu wracać. Niektórzy też nawet nadużywali tego wtargnięcia Prusaków do Ślązka naszego. Chcę tu jeden szczególniejszy wypadek obszerniej opisać.
- 14. Kiermasz podczas ucieczki.
- Wielem razy słyszał to opowiadanie co się stało w Kostkowic u Orszulika, znałem dobrze tę rodzinę, bo jego dzieci też chodziły do Dębowca do szkoły, jak Orszulik z żoną do gór odjechał, to się służebnicy zmówili, że trzeba pobić kury i gęsi i co jest żywe a piec a jeść, a jakby gospodarz przyjechał, powiedzieć, że to Prusacy zebrali a zjedli. I jak się zmówili tak zrobili, pobili gęsi, kury, zarobili mąkę co były jeszcze zasoby, ogień zrobiono w piecu piekarskim i pieczono i warzono jak na jaki kiermasz.
- Posłali sobie nawet po gorzałkę aby się to po suchu nie odprawiało. Wszystko by było się dobrze udało, gdyby to byli nie zapóźno zrobili. Bo teraz ci, co byli w górach usłyszeli, że Prusak nic złego nie robi i jeden za drugim spuszczali się z gór do domu. Tak też i nasz Orszulik, któremu kilka noclegów w górach już nie smakowało, wybrał się w podróż do domu. Gdy się ku domostwu przybliżali, to widzą, jak się z ich chaty bardzo kurzy, ć^żona powiada do męża: „Podziwej sie jak sie z naszej chałupy bardzo kurzy!“ i z ciekawością spieszą do domu, .ni echa ją wózek za stodołą stać i ukradkiem idą do izby; o zgrozo! na stolę stoją szkalnki z gorzałką, w piecu piekarskim się pall, pieką się kury, gęsi, buchty i kołacze, to zdziwieni uwidzieli naco nie byli przygotowani. Teraz gospodarz Orszulik z rozrzewnieniem i płaczem powiada do swojej służby tak: Ja się trapię po górach, nie śpię po nocach, a wy sobie tu taki kiermasz robicie?!“ Służebnicy, to jest parobcy i dziewki, dla takiego przekwapienia, nie mogli ani słów znaleźć, się wymawiać, gdyby był gospodarz później przyszedł toby to wszystko byli na Prusaka złożyli, a teraz kłamstwo to się nie udało na jakie sobie plany byli zrobili Gospodarzowi udało się jeszcze ze swoich kur a gęsi nieco skosztować, a cze-ladź powiadała po stronie: Toć was djabli tu tak w czas przy-nieśli ! ni mogliście tam jeszcze kandy siedzieć a byłoby wszycko dobre.
- 15. Prusacy w Skoczowie.
- Prusacy przyszli także do Skoczowa i zajęli z armatami stanowisko nad miastem ná wysokim pagórku, na którym stoi do dziś dnia jeszcze już kilka razy przerobiona kapliczka. Tam jest tak wysoko, że gdyby strzelano za most nad Wisłą (to jest na zabawę), toby kula z armaty ani krzyża na wieży katolickiego kościoła nie poruszyła. Tam był niegdyś kamieniołom i były tam bardzo odpowiecüie miejsca do postawienia armat. Prusacy tam swoje armaty ustawili aby, jak wojsko austryackie pomaszeruje cesarską cestą z Galicye, mogli z tych dobrych kryjówek bić na niego. Warta pruska stała przy kościele ewangelickim, który był prawie przed siedmiu miesiącami, to jest na Wszystkich świętych w roku 1865 poświęcony. Katolicy powiadali: „Dziś nowy kościół luterski stał się wartą pruską.“ Byli tam kilka dni, a wojsko cesarskie żadne od Krakowa nie przyszło, to potem odmaszerowali do Cieszyna, jeszcze z Ogrodzonej wrócili się po wóz z prochem, który tu zapomnieli. Miasto Cieszyn też miało jakiś Bürgerwehr, który pozrozstawiało na pewne oddalenie od miasta, ale potem uznali, żeby to mogło nie dobry skutek wywołać gdyby się z pruskiemi wojskami starli i zaciągnęli Bürgerwehr do miasta. Jak długo byli w Cieszynie nie mogę powiedzieć (...). Potem z Cieszyna poszli do Ostrawy, potem nie wiadomo co się z tym oddziałem stało. Tak przeszedł strach, co sobie go nasi ludzie sami niepotrzebnie narobili; a później mawiano: Prus wystrzelił z miecha, a ludzie uciekali"
- Spisał 70-letni Pszczółka Paweł, urzędnik kolejowy w 1930 r.
- Wojna nie ominęła również ziem leżących wówczas na granicy z zaborem austriackim – Galicją.
- "OBRONA GÓRNEGO ŚLĄSKA
- miała znaczenie drugorzędne, a nawet liczono się z możliwością jego chwilowej utraty. Do obrony tej prowincji wyznaczono liczący przeszło 6500 żołnierzy korpus landwehry (obrony terytorialnej) dowodzony przez generała Wilhelma zu Stolberg-Wernigerode. Składał się on z trzech pułków piechoty i trzech pułków kawalerii. Siły te były okresowo wspierane przez grupę gen. Otto von Knobelsdorffa składającą się z żołnierzy 62. Górnośląskiego Pułku Piechoty, 2. Pułku Ułanów im. von Katzlera oraz baterię artylerii z 6. Pułku Artylerii Polowej. Jeden ze szwadronów ułanów von Katzlera miał swoje koszary w Pszczynie.
- Naprzeciw tym siłom dowództwo austriackie wyznaczyło liczącą najprawdopodobniej około 2500 żołnierzy brygadę generała Trentinagliego. Ponadto silne wsparcie wojskom nadgranicznym zapewniała załoga twierdzy Kraków. Generał, aby skuteczniej prowadzić działania obronne, podzielił swoje siły na dwie półbrygady, z których jedną, dowodzoną przez pułkownika Fryderyka Zieglera, zakwaterowano w Oświęcimiu.
- 18 czerwca 1866 r. rozpoczęto wzdłuż całej granicy działania zaczepne. Żołnierze jednej i drugiej armii przechodzili przez Wisłę, niszczyli mosty, infrastrukturę kolejową oraz linie telegraficzne. Lokalnie dochodziło do niewielkich strzelanin, jednakże walki te nie były intensywne. Do poważniejszej akcji doszło
- 25 CZERWCA W NOWYM BIERUNIU.
- W godzinach wieczornych, liczący kilkuset żołnierzy oddział austriacki, wsparty artylerią, przekroczył Wisłę w Zabrzegu (dziś część Bierunia Nowego). Przed samą miejscowością ostrzelali oni z armat niewielki oddział pruski, który wycofał się w popłochu. Po wtargnięciu do Bierunia Austriacy zniszczyli aparat telegraficzny wraz z całym oporządzeniem. Konne patrole nie niepokojone dotarły aż w okolice Ścierni, rozganiając po drodze nieliczne patrole kawalerii przeciwnika. Po rozpoznaniu okolicy, już w ciemnościach, cesarscy opuścili Nowy Bieruń, wysadzając na odchodne uszkodzony wcześniej kolejowy most żelazny na Wiśle.
- Dzień później wojsko austriackie dokonało kolejnego wypadu do wsi Zabrzeg, którą po obrabowaniu podpalono. W rabunku mieli brać również udział mieszkańcy Oświęcimia, którzy bali się później srogiego odwetu za ten czyn ze strony pruskiej (...)
- W tym samym czasie do sztabu pruskiego generała Stolberga doszedł rozkaz niezwłocznego przygotowania ataku na terytorium przeciwnika. Jeszcze tego samego dnia ściągnął z Mikołowa większość swoich sił, które następnie rozlokowały się w lesie w Jedlinie i okolicy. Łącznie ze wsparciem udzielonym przez von Knobelsdorffa wojska pruskie zgromadzone nad granicą liczyły przeszło 4500 żołnierzy, wspartych dwiema sześciofuntowymi armatami. Noc minęła spokojnie.
- Wczesnym rankiem 27 czerwca w okolicy Mysłowic i Bierunia Nowego liczące kilkuset strzelców oddziały pruskie przeprowadziły
- DEMONSTRACJĘ SIŁY,
- mającą na celu zmylić Austriaków co do kierunku natarcia. Około godz. 5.00 forpoczty ułanów wykryły ruchy nieprzyjaciela nad Wisłą. Liczący 3500 żołnierzy trzon sił generała Stolberga rozpoczął natarcie przekraczając Wisłę na wysokości Jedliny i Pław (dziś sołectwo Oświęcimia).
- Niedługo później doszło do pierwszego starcia kawaleryjskiego. (...) Po obu stronach zginęło wielu kawalerzystów, w tym rotmistrz Lehmann. Ciężko ranny został dowódca pruskiej jazdy – major von Busse.
- ODWAGĘ [dowódcy szarżująych ułanów] LEHMANNA DOCENILI PRUSACY, PRZESYŁAJĄC AUSTRIAKOM GRATULACJE I ZNALEZIONE PRZY ZWŁOKACH ROTMISTRZA ODZNACZENIE I MEDALION ZAWIERAJĄCY PORTRET JEGO ŻONY, Z KTÓRĄ WZIĄŁ ŚLUB KILKA MIESIĘCY WCZEŚNIEJ.
- W tym samym czasie bataliony landwehry rozpoczęły natarcie na Brzezinkę, powoli spychając wojska cesarskie w stronę miasta. W końcu Austriacy nie wytrzymali naporu i wycofali się obsadzając dworzec kolejowy siłami kilku kompanii i czterech czterofuntowych armat. Pruskie działa rozpoczęły ostrzał dworcowych budynków, jednakże po chwili jedna z ich armat umilkła trafiona pociskiem czterofuntówki (działo wyrzucające kule czterofuntowe).
- TWARDA OBRONA DWORCA
- spowodowała, że do boju zostały rzucone kolejne szwadrony pruskiej jazdy. Aby je powstrzymać, dwa z czterech dział wciągnięto na oświęcimskie wzgórze zamkowe, co okazało się znakomitym pomysłem. Rażeni pociskami kartaczowymi ułani wycofali się, a pozbawiona ich wsparcia piechota powoli rozpoczęła odwrót w stronę Jedliny. Walki ustały około godz. 8.30, a większość wykrwawionych i zmęczonych wojsk Stolberga odeszła w stronę Urbanowic. W godzinach popołudniowych na pobojowisko dotarły wezwane przez pułkownika Zieglera posiłki z twierdzy Kraków, jednakże oddziały te nie były już potrzebne.
- Porażka pod Oświęcimiem spowodowała wyraźny spadek morale wśród wojsk pruskich stacjonujących na Śląsku. Pomimo całej intensywności walk i zwycięstwa strony austriackiej, bitwa ta nie miała żadnego wpływu na przebieg całej kampanii, której losy rozstrzygnęły się pod Sadową. Jeśli chodzi o straty obu stron w bitwie, według austriackiego sztabu generalnego wyniosły one 86 zabitych i rannych żołnierzy po stronie cesarskiej oraz 173 zabitych i rannych po stronie pruskiej. W boju padło również około 60 koni.
- W bitwie pod Oświęcimiem uczestniczyło wielu Górnoślązaków, którzy jako obywatele państwa pruskiego mieli obowiązek służyć w armii królewskiej. Z mieszkańców dawnego powiatu pszczyńskiego w walkach na pograniczu Śląska i Małopolski: Johann Jonkisch z Łąki – żołnierz 62. pułku piechoty, Michael Hammerlik z Urbanowic – żołnierz landwehry, Jacob Schittko z Wesołej – żołnierz landwehry; Johann Dolina, mieszkaniec powiatu pszczyńskiego – żołnierz landwehry.
- Do tych nazwisk należy także dołączyć innych Ślązaków z ziemi pszczyńskiej, którym nie dane było wrócić z innych walk tej wojny: Andreas Fortuna z Tychów, fizylier 1. Gwardyjskiego Pułku Piechoty, zginął w bitwie pod Sadową; Laurentius Fox z Warszowic, żołnierz Gwardyjskiego Regimentu Fizylierów, zmarł wskutek postrzału w klatkę piersiową podczas walk o miejscowość Chlum nieopodal Sadowej; Joneck Kaczmarzek z Bierunia, również żołnierz Gwardyjskiego Regimentu Fizylierów, zginął podczas szturmu na Chlum k. Sadowej; Lukassek z Bijasowic, żołnierz Śląskiego Pułku Fizylierów nr 38, zginął od wybuchu granatu w bitwie pod Skalicą 28 czerwca 1866 r.; Paul Jarosch ze Studzionki, huzar 1. Śląskiego Regimentu Huzarów „von Schill”, zginął 10 lipca 1866 r. podczas walk nieopodal Twierdzy Josefov; Heinrich Sand z Borowej Wsi, grenadier 1. Gwardyjskiego Regimentu Piechoty, zginął 3 lipca 1866 r. nieopodal miejscowości Rosbieritz. (....)
- Ze sporą dozą prawdopodobieństwa można przypuszczać, że wykazy zabitych i rannych z ziemi pszczyńskiej nie są kompletne. (...)
- Wykaz poległych i rannych: www.denkmalprojekt.org" https://noweinfo.pl/zapomniana-wojna-1866-roku/
3. 3. USA?
a. w USA wykształcił się system dwupartyjny
– Demokraci – reprezentowali bogatych plantatorów z Południa
– Republikanie – reprezentowali głównie środowiska przemysłowe Północy
b. w 1823 r. USA przyjęły tzw. doktrynę Jamesa Monroego – polityka izolacjonizmu
c. rozwój terytorialny Stanów Zjednoczonych
– wykupienie od Francji Luizjany
– wykupienie od Hiszpanii Florydy
– przyłączenie Teksasu, Kalifornii i Nowego Meksyku po zwycięskiej wojnie z Meksykiem
– odkupienie od Rosji Alaski
– eksterminacja (wyniszczenie) ludności indiańskiej – pozostałości osadzono w rezerwatach
2. Zróżnicowanie stanów
a. stany północne
– gospodarka kapitalistyczna, opierająca się na pracy najemnej
– rozwinięty przemysł, transport i bankowość
– dominującą formą gospodarki rolnej - farmy
b. stany południowe
– wielkie plantacje opierające się na niewolniczej pracy Murzynów
– uprawa bawełny oraz tytoniu i trzciny cukrowej
c. problem niewolnictwa
– abolicjonizm – ruch społeczny dążący do zniesienie niewolnictwa
– dążenie do zachowania niewolnictwa w stanach południowych
3. Geneza wojny domowej w Stanach Zjednoczonych
a. sprzeczne koncepcje ustroju państwa
– dążenie do wzmocnienia unii w stanach północnych
– dążenie do zachowania konfederacji w stanach południowych
b. podziały polityczne
– Partia Demokratyczna – dominowała w stanach południowych
– Partia Republikańska – dominowała w stanach północnych
c. zwycięstwo w wyborach prezydenckich w 1860 r. republikanina Abrahama Lincolna – zwolennika zacieśnienia unii
d ogłoszenie secesji (oddzielenie się) przez 11 stanów południowych
e. utworzenie przez nie nowego państwa – Skonfederowane Stany Ameryki – prezydentem Jefferson Davis
4. Działania wojenne
a. początek wojny secesyjnej – atak wojsk Konfederacji na wierny Unii Fort Sumter – 12 IV 1861 r.
b. wydanie przez prezydenta Lincolna dekretu o zniesieniu niewolnictwa – 1863 r.
c. bitwa pod Gettysburgiem – 1-3 VII 1863 r. – porażka wojsk Konfederacji gen. Roberta E. Lee
e. opanowanie Georgii i zdobycie Atlanty przez wojska gen. Williama Shermana
f. opanowanie przez wojska Unii dowodzone przez gen. Ulyssesa S. Granta doliny rzeki Missisipi
g. kapitulacja wojsk Konfederacji – 9 IV 1865 r.
5. Skutki wojny secesyjnej
a. w wojnie poległo około 700 tys. żołnierzy
b. na skutek wojny totalnej znaczne straty poniosła ludność cywilna
c. ważnym skutkiem było zniesienie niewolnictwa
d. po zakończeniu wojny w wyniku zamachu śmierć poniósł prezydent Abraham Lincoln
- Kto miał rację debata:
- https://mises.pl/blog/2011/08/19/higgs-10-argumentow-przeciwko-zniesieniu-niewolnictwa/
3. 4. "W pustyni i puszczy" - wszędzie imperialiści, aż się boję otworzyć lodówkę!
Kolonializm w XIX wieku
dddd
a. formy kolonizacji obszarów zamorskich
– protektoraty – posiadały własne władze lokalne, ale były podporządkowane metropolii
– półkolonie – państwa formalnie suwerenne, ale uzależnione gospodarczo
– dominia – kolonie angielskie, posiadające pełną autonomię w sprawach wewnętrznych
b. znaczenie kolonii
– źródło surowców
– źródło taniej siły roboczej
– rynek zbytu dla własnej produkcji
– w koloniach powstawały bazy wojskowe
c. polityka imperializmu
2. Kolonizacja Afryki
a. rywalizacja Francji, Wielkiej Brytanii oraz Belgii, Włoch, Niemiec, Portugalii i Hiszpanii
b. jednym z najsłynniejszych kolonizatorów angielskich był Cecil John Rhodes
c. konferencja berlińska (1884-1885) – sztuczny podział kontynentu między państwa kolonialne – bez uwzględniania granic plemiennych
3. Polityka państw europejskich w Azji
a. Indie – perła w koronie brytyjskiej
– działalność angielskiej Kompanii Wschodnioindyjskiej
– w 1877 r. królowa Wiktoria przyjęła tytuł cesarzowej Indii
– w imieniu Indiami administrował gubernator, który nosił tytuł wicekróla
– rozwój uprawy herbaty
b. polityka „otwartych drzwi” w Chinach – polegała na równym dostępie państw rozwiniętych do korzyści ekonomicznych bez aneksji terytorialnych kosztem Chin
c. Wielka Brytania podporządkowała sobie Malaje
d. Holandia podporządkowała sobie Holenderskie Indie Wschodnie
e. Francja dokonała podboju Indochin
f. kolonizacji nie uległa Japonia
4. Wojny kolonialne
a. w 1857 r. w Indiach wybuchło tzw. powstanie sipajów, które zostało szybko stłumione przez wojska brytyjskie
b. w 1881 r. w Sudanie przeciwko dominacji angielskiej wybuchło powstanie Mahdiego
c. zbrojne powstania wybuchały w Chinach
– wojny opiumowe – pierwsza połowa XIX w.
– powstanie bokserów – 1899 r.
d. wojny burskie w Afryce Południowej
– Burowie to potomkowie osadników holenderskich – utworzyli Transwal i Oranię
– do rywalizacji o Afrykę Południową przystąpiła Wielka Brytania
– I wojna burska – 1880-1881 – zwycięstwo Burów
– II wojna burska –1899-1902 – zwycięstwo Wielkiej Brytanii
3. 5. Och! Geniusze! Och-orowicz; Maryśka i cała reszta
Postęp naukowy i techniczny
Maria.fr: https://www.youtube.com/watch?v=vg-LY4J7AJk&ab_channel=MonolithFilms ; https://www.youtube.com/watch?v=mU0oOUTo5zo&ab_channel=PrimeVideo
- Julian Ochorowcz był człowiekiem wszechstronnie uzdolnionym
- wynalazcą 💥 naukowcem 👨🔬 literatem ✍️ psychologiem, piewcą pozytywizmu 👨🏫
- Wśród wielu jego osiągnięć trzeba wymienić choćby stworzenie teoretycznych podstaw działania telewizji 🎬 czy pierwszej transmisji dźwięków 🎧
- Postać tego „człowieka renesansu” jest na pewno zbyt mało obecna w naszej świadomości, nie na tyle na ile zasługuje.
- „Ochorowiczówka”, w którym się ono mieści, jest jedyną zachowaną willą spośród szeregu innych wybudowanych początkiem XX wieku przez Ochorowicza w Wiśle.
- Po wyprowadzce poety budynek przejęło miasto z zagospodarowaniem na mieszkania komunalne, jednak z biegiem lat popadł w ruinę.
- W 2015 r. zrodził się pomysł stworzenia w tym miejscu największego w Europie Muzeum Magicznego Realizmu, które otwarto po dwóch latach (w setną rocznicę śmierci Juliana Ochorowicza, zmarłego w 1917 roku).
- Muzeum mieści ok. 300 prac wykonanych prez Dalego, Beksińskiego i wielu innych mistrzów gatunku. Po pięciu latach otwarto "filię" muzeum w Cieszynie na ulicy Przykopa.
a. Zygmunt Freud – twórca psychoanalizy
b. Auguste Comte – twórca nowoczesnej socjologii
c. Charles Darwin – twórca teorii ewolucji
d. Georg Mendel – zapoczątkował badania nad genetyką
e. Iwan Pawłow – zapoczątkował badania nad odruchami warunkowymi i fizjologią
f. początki mikrobiologii:
– Louis Pasteur – wynalazł szczepionkę przeciw wściekliźnie
– Robert Koch – wynalazł szczepionkę przeciw gruźlicy
g. teoria elektromagnetyzmu – James Maxwell i Heinrich Hertz
h. Wilhelm Roentgen – odkrył promienie X
i. Ernest Rutheford – odkrył promienie alfa i promienie beta
j. Albert Einstein – odkrył teorię względności
k. Dmitrij Mendelejew – opracował układ okresowy pierwiastków
l. badania nad promieniotwórczością
– Antoine Henri Becquerel
– Pierre Curie
– Maria Skłodowska Curie
ł odkrycie tlenu i azotu jako składników powietrza
– Karol Olszewski
– Zygmunt Wróblewski
2. Wynalazki z zakresu techniki
a. Alexander Graham Bell – telefon
b. Thomas Edison
– fonograf
– żarówka
– zbudował pierwszą elektrownię (w Nowym Jorku)
c. wynalezienie radia – Guglielmo Marconi i Aleksander Popow
e. początki fotografii
f. Ernst von Siemens – prądnica elektryczna
g. silnik spalinowy i pierwsze samochody:
– Carl Benz
– Gottlieb Daimler
– Rudolf Diesel
h. Orville i Wilbur Wright – pierwszy samolot
3. Rozwój transportu
a. budowa kanałów
– Kanału Sueskiego
– Kanału Panamskiego
b. początki tramwajów i metra
4. Zmiany ludnościowe
a. dzięki poprawie warunków życia nastąpił szybki wzrost liczby ludności na świecie
b. postęp w zakresie transportu przyśpieszył ruchy migracyjne
c. w drugiej połowie XIX wieku nasiliły się procesy urbanizacyjne
sss
- EPOKA POZYTYWIZMU- sztuka, literatura etc.
- https://quizlet.com/live/M4PL39?source=copy
- NOWE IDEOLOGIE I RUCHY SPOŁECZNE
foto: ochorowiczowka.pl
3. 6. Zmienić świat; kobiety do urn; kapitaliści do
Nowe ideologie i ruchy społeczne
- Czy to prawda?
- 'Odraza do „burżuazyjnego społeczeństwa” nie przeszkadzały obu emigrantom [Karolowi Marksowi i Fryderykowi Engelsowi] korzystać z pożytków kapitalistycznego przemysłu i burżuazyjnego społeczeństwa. Ojciec Engelsa nabył fabrykę wyrobów tekstylnych w Manchesterze; Fryderyk pracował w niej do 1870 roku, co dawało mu przychód i okazję do uczenia się o kapitalizmie jednocześnie.
- Marks nie miał osobistych dochodów, ale był ekspertem, jeśli chodzi o unikanie płacenia rachunków dostawcom. Był też ochoczym pasożytem. Engels wielokrotnie ratował przyjaciela oraz jego powiększającą się rodzinę przed nędzą.
- Żaden z nich nie odmawiał sobie przyjemności codziennego życia, a niewielu współczesnych im filozofów upijało się tak jak oni i biegało po Tottenham Court Road, uciekając przed policją usiłującą zgarnąć obu dżentelmenów za tłuczenie ulicznych latarni.'
- Robert Service, cytat za książką „Towarzysze”
a. dzięki rozwojowi przemysłu bardzo szybko rosło znaczenie burżuazji
b. rozwój fabryk przyczynił się do liczebnego wzrostu klasy robotniczej
– robotnicy byli źle wynagradzani i pracowali w bardzo uciążliwych warunkach
– warunki pracy powodowały, że robotnicy organizowali strajki
c. stopniowo rozwijała się również tzw. klasa średnia
2. Zmiany w organizacji państw – demokratyzacja życia politycznego
a. formy rządów
– monarchia konstytucyjna
– monarchia parlamentarna
– republika
b. wzrost znaczenia partii politycznych
3. Przemiany w ruchu robotniczym
a. wyodrębnienie się socjaldemokracji – dążenie do reform w drodze walki parlamentarnej
– powstanie Socjaldemokratycznej Partii Niemiec (SPD) – 1869 r.
– powstanie Socjaldemokratycznej Partii Robotniczej Rosji – 1898 r.
– powstanie Partii Pracy w Wielkiej Brytanii – 1900 r.
b. w 1864 r. z inicjatywy Karola Marksa utworzono I Międzynarodówkę – międzynarodową organizację komunistyczną
d. w 1889 r. powstała II Międzynarodówka
e. rozłam w ruchu robotniczym
– partie marksistowskie dążyły do obalenia kapitalizmu w drodze rewolucji
– partie socjaldemokratyczne (nazywano je też reformistycznymi lub rewizjonistycznymi) dążyły do poprawy warunków życia robotników w drodze reform
f. anarchizm
– Michaił Bakunin
– Pierre Proudhon
4. Nowe ideologie przełomu XIX i XX wieku
a. powstanie chrześcijańskiej demokracji – chadecji
– partie chadeckie działały w oparciu o społeczną naukę Kościoła
– w 1891 r. papież Leon XIII wydał encyklikę Rerum novarum
– Leon XIII propagował solidaryzm społeczny, który polegał na współdziałaniu różnych grup społecznych
b. w XIX wieku wykształcił się nacjonalizm – ideologia uznająca naród za najwyższe dobro
c. syjonizm – nacjonalistyczny ruch żydowski, głoszący potrzebę budowy państwa żydowskiego w Palestynie
5. Ruch na rzecz kobiet
a. emancypacja kobiet – ruch społeczny zmierzający wyzwolenia kobiet
b. sufrażystki – ruch społeczny kobiet walczących o uzyskanie praw wyborczych
c. feminizm – ruch dążący do równouprawnienia kobiet w życiu politycznym i społecznym
Socjaliści i komuniści Polscy bohaterowie i sojusznicy?
Zob. Źródła: II poł. XIX wieku: Śląski feminizm itp. i Marks i Engels o Polsce
https://koperlo.blogspot.com/2023/04/slaski-feminizm-itp-kobiety-w-walce-o.html
Kobiety
- Źródło I.A: DOROTA KŁUSZYŃSKA - biogram
- Źródło II.A: „Głos Kobiet” 1908, o czym czytały Cieszynianki-rewolucjonistki?, cz. 1, s. 1-2
- Źródło II.B: „Głos Kobiet” 1908, o czym czytały Cieszynianki-rewolucjonistki?, cz. 2, s. 3-4
- Źródło III.A: Rewolucjonistki na SCI, cz. 1,
- Źródło IV.A: I. Celebrytka popkultury - Sisi, cz. 1
- Źródło IV.B: I. Celebrytka popkultury - Sisi, cz. 2
- Źródło IV.C: I. Celebrytka popkultury - Sisi, cz. 3
- Źródło V: Cieszyn świętuje ślub Sisi i Cesarza
Faceci- Źródło II.A.1: O Manifeście Komunistycznym z 1848 r., cz. 1
- Źródło II.A.2: O Manifeście Komunistycznym z 1848 r., cz. 2
- Źródło II. B-1: Marks agent pruskiego wywiadu?
- Źródło II. B-2: Marks agent Rothschildów?
- Źródło II.C.1: Marks i Engels o Polakach - sprzecznie?
- Źródło II.C.1: Rola powstania styczniowego w powstaniu I. Międzynarodówki i ruchu komunistycznego
- Źródło II. D-2: Karol Marks, Fryderyk Engels - W obronie Polski, cz. 1
- Źródło II. D-3: Karol Marks, W obronie Polski, cz. 2
- Źródło II. D-3: Karol Marks, W obronie Polski, cz. 3
- Źródło II.A.1: O Manifeście Komunistycznym z 1848 r., cz. 1
- Źródło II.A.2: O Manifeście Komunistycznym z 1848 r., cz. 2
- Źródło II. B-1: Marks agent pruskiego wywiadu?
- Źródło II. B-2: Marks agent Rothschildów?
- Źródło II.C.1: Marks i Engels o Polakach - sprzecznie?
- Źródło II.C.1: Rola powstania styczniowego w powstaniu I. Międzynarodówki i ruchu komunistycznego
- Źródło II. D-2: Karol Marks, Fryderyk Engels - W obronie Polski, cz. 1
- Źródło II. D-3: Karol Marks, W obronie Polski, cz. 2
- Źródło II. D-3: Karol Marks, W obronie Polski, cz. 3
źródła: https://lewackaszmata.pl/produkt/koszulka-100x100-dora-kluszynska/; https://lewackaszmata.pl/wp-content/uploads/2018/10/Dora-K%C5%82uszy%C5%84ska.png
- O czym mogły ok. 1900 roku przeczytać w swojej gazecie Cieszynianki-robotnice, kobiety zbuntowane itp.?
- Jezus buntownikiem i socjalistą? Równości i wolności pragnął; głodnego narkarmić, spragnionego napoić; nędzę z ziemi wypędzić
- chciał wszystkiego co dobr i piękne... - jak my :)
- dlatego zginął, lecz Możni tego świata zawładnęli Chrystustem. Jezus nie jest ich bogiem, o był tam gdzie nędzia i bieda. Gdyby przyszedł dziś na ziemię, wypędziłby z świątyń swoich tych wszystkich przekupniów, którzy kupczą jego imieniem a zawołałby maluczkich i wydziedziczonych, bo dla nich krew swoją oddał..
- Rok wydawania czasopisma
- Matki 2-4-tygodnie po urodzeniu muszą iść do pracy; śmiertelność wśród noworodków w Austrii najwyższa w Europie
- Zakaz zasiadania kobiet w stowarzyzeniach (aktualna Ustawa z 1867)
- Zakaz pracy kobiet
- Karwina: zabiło górnika bez spowiedzi, czy pójdzie do nieba? Co robić? Sprzedać krowę i przyjść do księdza, dać mu 200 K (ok. 10 tys. współczesnych złotych?)
- na 60-lat panowania FJ I, 60 piw dla dzieci w Piotrowicah
- źródła:
- http://ibrbs.pl/mediawiki/index.php/G%C5%82os_Kobiet
- Grafiki i zdjęcia: Sisi (1837-1898)
- 16-letnia Elżebieta już jako Cesarzowa Austrii, 1855 / A. Bergstedt, 1855
- Elżbieta z mężem i dwojgiem dzieci - Gizelą i Rudolfem / litografia E. Kaiser, 1856
- Elżbieta z włosami sięgającymi kostek, jeden z dwóch "prywatnych portretów cesarzowej, ulubiny FJI; czesanie zajmowało codziennie 2 godziny / F. X. Winterhalter, 1864
- Portret koronacyjny (koronacja na króal i królową Węgier w 1867 r.
- Jedno z ostatnich fot.: Elżbieta ok. 1890
- chcesz ubierac się jak Sisi? https://delia.hu/sisi-dress-replicas/
3. 7. Monety, Manety
Epoka pozytywizmu
a. scjentyzm – pogląd filozoficzny głoszący, że jedynie nauki przyrodnicze dostarczają prawdziwej i w pełni uzasadnionej wiedzy o rzeczywistości
b. pozytywizm – Auguste Comte
– jedyną pewną wiedzą jest wiedza naukowa
– wiedza może być kształtowana poprzez pozytywną weryfikację teorii za pomocą empirycznej metody naukowej
2.Literatura pozytywistyczna
a. realizm
– Honoré de Balzac: cykl powieści Komedia ludzka
– Wiktor Hugo
– Charles Dickens
– Fiodor Dostojewski
– Lew Tołstoj
– Anton Czechow
– Joseph Conrad (Józef Konrad Korzeniowski)
b. naturalizm
– Émile Zola
c. literatura dla młodzieży
– Mark Twain (Przygody Tomka Sawyera)
– Jack London (Zew krwi, Biały kieł)
3. Malarstwo
a. realizm
– Gustave Courbet
– Jean-François Millet
b. impresjonizm
– Claude Monet
– Pierre-Auguste Renoir
– Edouar Manet
c. postimpresjonizm
– Paul Cézanne
– Paul Gauguin
– Vincent van Gogh
4. Rzeźba
– Auguste Rodin
– Camille Claudel
5. Główne nurty w architekturze:
a. historyzm
b. eklektyzm
c. secesja
6. Kultura masowa
a. rozwój prasy codziennej
b. film
– twórczość braci Auguste i Louisa Lumière
– twórczość Georges’a Méliès’a
c. sport
– odrodzenie igrzysk olimpijskich – Pierre de Coubertin
– rozwój sportu masowego
d. skauting'
- Kąpiące się
- Kobiety zbierające kłosy, 1857
- Olympia - Google Art Project
- The Venus of Urbino (also known as Reclining Venus) Titian, 1532
- Le Moulin de la Galette
- Claude Monet, Impression, soleil levant
- Woman with a Parasol - Madame Monet and Her Son, 1875,
XIX wiek - nudne lektury?
Allegro Lektury 2.0 | Mery Spolsky - Kamizelka (autorstwa Bolesława Prusa)
https://youtu.be/wlG7Oqg1C0s?t=286
- Ćwiczenie: Nasi dziadkowie pod Radeckim i Solferino
- zakładając, że Austria posiadała
- w 1804 roku - 21 milionów mieszkańców i armię 400 000 żołnierzy (przy powierchni 700 tys. kilometrów, dokładnie 698 700 km²)
- ok. 1851 roku - ok. 36 milionów mieszkańców (ok. 700 tys. kilometrów powierzchni),
- ok. 1910 roku - ok. 51 mln obywateli, z tym że wcześniej utraciła dwie prowincje włoskie (z ok. 4 milionami mieszkańców), a zyskała Bośnię (z ok. 2 milionami mieszkańców)
- a nasz region Śląsk Cieszyński (obszar ok. 2 280 km²) posiadał ludności polskojęzycznej (obok podano liczbę ludności Śląska Cieszyńskiego -B; Śląska Austriackiego - C (i Śląska Opawskiego: D):
- 1851: A: 139 tys. (31,52% SA); C: 438 tys.;
- 1880: A: 155 tys (27,39% SA); C: 565 tys.
- 1900: C: 680 tys
- 1910: 234 tys. (55% ŚlC); B: 434 tys. C: 757 tys na SA (D - SO: 323 tys. czyli 43% całości SA)
- czyli, np.: Według spisu ludności z 1910 r. Cieszyński Śląsk liczył niespełna 434 tys. mieszkańców, Austriacki Śląsk ok. 750 tys., z czego co trzeci po polsku (niespełna 250 tys.); Podczas gdy Państwo Austryjackie liczyło ok. 51 mln. obywateli.
- uogulniając, możemy stwierdzić, że na pocz. XX wieku
- mieszkańcy Śląska Cieszyńskiego stanowili 1% ludności państwa,
- Śląska Austriackiego 1,5 % (dokładnie: 1,484%) populacji;
- a cieszyńscy Polacy niespełna 0,5 % (dokładnie 0,456 %); tj. połowę z pierwszej liczby lub 1/3 z drugiej;
- Puenta w 1910 roku:
- niemal co 10 obywatel Austrii mieszkał na Śląsku Austryjackim,
- a co 20 mieszkaniec Austrii był cieszyńskim Polakiem
- co 10 polskojęzyczny Ślązak mieszkał w Brennej (2,5 tys. na 259 tys. osób :)
- Zadanie: Zakładając, że podobnie było pół wieku wcześniej (ok. 1859 roku) oblicz:
- ilu austryjackich Ślązaków wzięło udział w bitwie pod Solferino (na ogólną liczbę 150 tys. uczestników),
- ile cieszyńskich Polaków zginęło, zaginęło lub zostało rannych (zakładając, że całość strat to ponad 22 tys. osób)
- ilu z nich było Brenniakami?
- Jaki jest wynik?
- A)
- B)
- C)
- * realnie było to mniej (dlaczego?), o ok. 30 % (?):
- o ok. 10 % mniej, bo statystyki zabużyło oderwanie się ok. 3 miliony Włochów)
- o ok. 25 % część wojsk z dalekiej północy nie wzięła udziału w walkach
- zakłądając, że łącznie armia austriacka liczyła wówczas ok. 200 tys. żołnierzy (?), wynika że 1/4, tj. 25 % zzabespieczała granice na wschodzie i północy
Przygotowując się do lekcji, sprawdzianu, itd. korzystamy m.in. z treści przygotowanych Wiesława Zdziabka, który opracował skrót najważniejszych informacji, które powinien opanować uczeń w ramach zajęć z historii (zob.: https://www.e-historia.com.pl/35-liceum-i-technikum-po-gimnazjum/notatki-z-historii-zakres-podstawowy/). Materiały te wykorzystano, w celach edukacyjnych, przygotowując niniejszą stronę. Część skryptów i treści zamieszczono powyżej w formie adaptacji, część na prawach cytatu (wówczas oznaczone cudzysłowem lub apostrofem wg schematu: 'treść'), ich autorem jest pan Wiesław Zdziabek, któremu serdecznie dziękujemy za udostępnienie ich on-line. Na stronie zamieszczono także fragmenty podręcznika Wydawnictwa Nowa Era oraz inne treści znalezione w zasobach Internetu. W przypadku gdyby powyższe publikacje naruszały prawa autorskie i własnościowe osób i instytucji prosimy o kontakt z autorem bloga.