Przygotowując się do lekcji, sprawdzianu, itd. możemy wykorzystać m.in. treści przygotowane przez Wiesława Zdziabka (zob.: https://www.e-historia.com.pl/szkola-podstawowa-notatki-z-historii.html i pod poniższymi linkami).
KLASA 6- R. I: Europa i świat - XVI w.
- 1. 1. PRZYCZYNY I PRZEBIEG WIELKICH ODKRYĆ GEOGRAFICZNYCH
- 1. 2. SKUTKI ODKRYĆ GEOGRAFICZNYCH
- 1. 3. ODRODZENIE
- 1. 4. SZTUKA RENESANSU
- 1. 5. REFORMACJA
- 1. 6. KONTRREFORMACJA I REFORMA WEWNĘTRZNA KOŚCIOŁA
- R. II
- 2. 1. DEMOKRACJA SZLACHECKA W POLSCE
- 2. 2. FOLWARK PAŃSZCZYŹNIANY
- 2. 3. POLSKA ZA PANOWANIA OSTATNICH JAGIELLONÓW
- 2. 4. RENESANS W POLSCE
- 2. 5. UNIA LUBELSKA I POCZĄTKI RZECZYPOSPOLITEJ OBOJGA NARODÓW
- 2. 6. REFORMACJA W POLSCE
- 2. 7. POLSKA MONARCHIĄ ELEKCYJNĄ
- R. III
- 3. 1. WOJNY Z ROSJĄ
- 3. 2. WOJNY POLSKO-SZWEDZKIE W PIERWSZEJ POŁOWIE XVII W.
- 3. 3. POWSTANIA KOZACKIE NA UKRAINIE
- 3. 4. POTOP SZWEDZKI
- 3. 5. WOJNY POLSKO-TURECKIE
- 3. 6. KRYZYS WEWNĘTRZNY RZECZYPOSPOLITEJ
- 3. 7. BAROK W EUROPIE I W POLSCE
- R. IV
- 4. 1. MONARCHIA ABSOLUTNA WE FRANCJI
- 4. 2. WOJNA DOMOWA I MONARCHIA PARLAMENTARNA W AGNLII
- 4. 3. OŚWIECENIE
- 4. 4. WZROST ZNACZENIA PRUS, AUSTRII I ROSJI
- 4. 5. POWSTANIE STANÓW ZJEDNOCZONYCH AMERYKI
- R. V
- 5. 1. RZECZPOSPOLITA W CZASACH SASKICH
- 5. 2. PIERWSZY ROZBIÓR POLSKI
- 5. 3. OŚWIECENIE W POLSCE
- 5. 4. SEJM WIELKI I KONSTYTUCJA 3 MAJA
- 5. 5. POWSTANIE KOŚCIUSZKOWSKIE I TRZECI ROZBIÓR POLSKI
- R. VI
Ciekawostki, ilustracje, filmy itp. (materiał dla starszych uczniów, ale może się przydać):
Sprawdzian tudzież praca klasowa (bo pracujemy z użyciem podręcznika, z którego można korzystać przez ok. 5-10 minut) - to nasza kolejna próba wspólnej pracy pisemnej. Jako, że pracujemy razem od niedawna, nie musi wszystko się jeszcze udać idealnie. Proszę o wyrozumiałość zarówno dla mnie, jak i dla dzieci.
Uczniowie nie muszą być przygotowani perfekcyjnie; wystarczy że włożą pracę w opanowanie możliwie największej ilości kluczowych informacji i kilku ciekawostek. Będę starał się oceniać, biorąc to pod uwagę. W ostateczności nawet jeśli ktoś miałby nie dostać oceny bardzo dobrej, czy celującej, to biorąc pod uwagę, iż większość dzieci ma już po kilka 5 i 6 z aktywności, to nie powinno to być problemem, gdyż staram się na bieżąco budować poczucie sprawczości i własnej wartości uczniów :)
Podczas rozwiązywania zadań mogą korzystać z podręcznika i szukać tam informacji (np. na mapach, etc.).
Podczas rozwiązywania zadań mogą korzystać z podręcznika i szukać tam informacji (np. na mapach, etc.).
Dla ułatwienia przygotowałem tabelaryczny skrót informacji, choć nie należy go traktować jak coś do "wykucia". Na przykład nie należy "wkuwać" konkretnych dat rocznych, za wyjątkiem dosłownie kilku:
- 1492 r. – odkrycie Ameryki przez Kolumba
- 1498 – dotarcie Vasco da Gamy do Indii
- 1517 r. – wystąpienie Lutra ogłoszenie – 95 tez
- 1525 r. – hołd pruski
- 1569 r. – unia lubelska
- 1572 r. – śmierć Zygmunta II Augusta
- 1573 r. – konfederacja warszawska
- 1573 r. – pierwsza wolna elekcja – elekcja Henryka Walezego
- Kolorem zielonym oznaczono elementy, które uczeń powinien opanować na ocenę Celującą
- czerwonym na bardzo dobry
- czarnym - wiedzę elementarną
- Informacje na temat sprawdzianu i tego co należy opanować:
Sprawdzian/Praca klasowa, nr I. Co należy umieć?
Z każdego tematu opanuj przynajmniej kilka najważniejszych informacji. Co? Jedną (najważniejszą) datę, 1-2 postacie; o każdej dacie i postaci postaraj się zapamiętać przynajmniej 1-2. zdania, np. Krzysztof Kolumb był włoskim żeglarzem, który zmienił losy świata (i ew. dalej: W 1492 roku poporwadził hiszpańską wyprawę do Indii, przez co "niechcący" dopłynął do Nowego Świata - Ameryki, rozpoczynając nową epokę - Renesans).
Zadania na sprawdzianie:
- Zadanie I: Tabelka, luki
- Uzupełnij luki - tj. ok. 6 najważniejszych postaci/ dat/ wydarzeń (z ostanich działów), połącz wg powyższego schematu (daty w załączonej tabeli podano orientacyjnie, jedynie osoby najbardziej zainteresowane mogą spróbować je opanować).
- Na sprawdzianie będziesz musiał uzupełnić luki (tam gdzie podano tekst literami WIELKIMI), pisząc np. Krzysztof .....KOLUMB....... ; Hiszpania/ Włochy (bo był Włochem w służbie Hiszpanii) ; odkrył AMERYKĘ
- W związku z tym ucząc się wypisz ok. 10 najważniejszych postaci pojawiających się w podręczniku, kim oni byli? (jaki kraj i stanowisko reprezentowali, co osiągnęli?)
- Vasco da Gama
- Amerigo Vespucci
- Krzysztof Kolumb
- Marcin Luter
- Henryk VIII
- Hernán Cortés
- Leonardo da Vinci
- Michał Anioł
- Mikołaj Kopernik
- Zadanie II: Uszereguj na osi czasu postacie lub wydarzenia, jak na przykład:
- Panowanie królów Polski
- Zygmunt I Stary
- Zygmunt II August
- Henryk Walezy
- Anna Jagiellonka
- Stefan Batory
- Zygmunt III
- historia Polski (dat nie trzeba znać a jedynie kolejność wydarzeń)
- hołd pruski, koniec Państwa Krzyżackiego - 1525
- włączenie do Polski: Mazowsza (m.in. Warszawa), Pomorza Gdańskiego (m.in. Gdańsk) - po 1525
- włączenie do Rzeczypospolitej: Inflant (dzisiejsza Łotwa, m.in. Ryga) czy księstwa Oświęcimsko-Zatorskiego (m.in. Żywca, Białej, Szczyrku) - ok. 1560
- Unia Lubelska=Powstanie Rzeczypospolitej Obojga Narodów - ok. 1569
- konfederacja warszawska=wolność wyznaniowa w Rzeczypospolitej - 1572
- pierwsza wolna elekcja – elekcja Henryka Walezego - 1573 r.
- wygnanie króla Polski ze Szwecji (detronizacja) - 1599
- Zad. III.: Podaj 2 informacje-ciekawostki o jednym z 2 wymienionych niżej władców Polski
- Przykłady, zob. wykaz:
- Zygmunt I Stary, Bona
- Zygmunt II August
- Henryk Walezy
- Anna Jagiellonka
- Stefan Batory
- Zygmunt III
- Ciekawostki, ilustracje, filmy itp. możemy znaleźć pod poniższym linkiem. Są to materiały rozszerzone, które polecam jako źródło ciekawostek i inspiracji. Zostały przygotowane z myślą o młodzieży, tym niemniej można zerknąć: I. Europa i świat - XVI w. https://koperlo.blogspot.com/2021/11/XVIE.html
- Zad. IV.: 3 rozbudowane zdania (po minimum 3-4 fakty w każdym),
- Na pracy klasowej dostaniesz 2 tematy, z których musisz wybrać 1., który opiszesz w trzech zdaniach.
- Jakie tematy wchodzą w grę? Są zbierzne z tematami lekcji (pogrubiono elementy z tematów)
- WIELKIE ODKRYCIA GEOGRAFICZNE
- RENESANS - do czego się odwoływał? W jakim kraju się narodził? Jakie dzieła powstawały? (obrazy, rzeźby, malowidła ścienne); Czy znasz artystów tworzących dzieła?
- REFORMACJA - przyczyny/przebieg/skutki
- RENESANS W POLSCE (Panowanie Zygmunta I Starego i Bony)
- Panowanie Zygmunta II Ausgusta, UNIA LUBELSKA (Powstanie RZECZYPOSPOLITej OBOJGA NARODÓW - dlaczego, kiedy, skutki)
- POLSKA MONARCHIĄ ELEKCYJNĄ, jak (i gdzie?) wybierano królów i jak skończyły się 2 pierwsze elekcje
- Henryk Walezy
- Anna Jagielonka i Stefan Batory
- sprawdź w domu, czy umiesz opisać jakiś temat w 3 rozbudowanych zdaniach
- co to znaczy - rozbudowanych? Każde zdanie powinno zawierać po 3 lub 4 fakty, tj. np.:
- podajmy na przykładzie: "REFORMACJA - przyczyny/przebieg/skutki"
- w XVI wieku (FAKT) niemiecki mnich (FAKT) Marcin Luter (FAKT) rozpoczął reformację (FAKT). Razem 4 fakty, za każde po 0,5 punktu, czyli razem 2 punkty!
- np.
- W XVI wieku (lub bardziej ściśle: w 1517 roku) niemiecki mnich Marcin Luter rozpoczął reformację.
- Luter opublikował 95 tez, krytykując m.in. sprzedaż odpustów, a proponując tłumaczenie i czytanie Pisma Świętego.
- Doprowadziło to do jego konfliktu z cesarzem i papieżem, serii krwawych wojen religijnych oraz powstania nowych wyznań np.: luterańskiego, kalwińskiego i anglikańskiego
- Za wzór możesz wybrać:
- notatki w zeszycie
- notatki on-line (dostępne pod linkami: https://www.e-historia.com.pl/szkola-podstawowa-notatki-z-historii/klasa-6.html) ;
- "Podsumowanie tematu", które jest obecne na końcu każdego podrozdziału naszego podręcznika, na stronach: 13, 19, 25, 30, 35, itd.
- Zadanie mapa
- mapa (wskaż miejsca... wydarzeń) - zob. podręcznik s. 34, 69
- etc..
Sprawdzian/ praca klasowa III:
Opanuj:
- a) mapy: 172, 178, 201 b) Podsumowania (szczególnie postacie-wydarzenia): 182, 214
- II. Narysuj 2 rysunki
- a) własną interpretacje obrazu Matejki
- Rejtan lub Konstytucja 3 maja
- Zob. zeszyt i strony 171, 180
- podpisz 4 postacie (funkcja i nazwisko, np. Król Poniatowski, Caryca Katarzyna II, poseł rejtan, zdrajca Potocki/Poniński/Branicki
- b) dowolny rysunek, np.
- Polscy legioniści-Pingwiny na Haiti lub we Włoszech
- Napoleon
- etc.
Sprawdzian. Ogólnie - Co należy umieć?
Z każdego tematu postaraj się opanować te kilka najważniejszych informacji, które mamy zanotowane w zeszycie
- Czyli najczęściej: Najważniejszą/e:
- postać (najczęściej władca, bohater lub naukowiec)
- wydarzenie, tj. co dana osoba/grupa osiągnęła
- ciekawostkę
- Z całości opanuj minimum 4 ciekawostki (nieco bardziej rozbudowanych zdań, w których będą jakieś fakty):
- ...
- Ciut bardziej przyłóż się do opisu monarchii oświeconych: Austrii, Prus i Rosji.
- w 4 rozbudowanych zdaniach opisz co wiesz o panowaniu (podbojach, reformach...)
- a) w Rosji za rządów Piotra I Wielkiego i Katarzyny Wielkiej
- b) w Austrii za Marii Teresy i Józefa II
- c) w Prusach za Fryderyka Wilhelma ; oraz w Księstwie Cieszyńskim za Marii Krystyny i Alberta Sasko-Cieszyńskiego
- d) Jana III Sobieskiego
- zawdzięczamy im: 1.... 2.... 3....
- Kolorem zielonym oznaczono elementy, które uczeń powinien opanować na ocenę Celującą
- czerwonym na bardzo dobry
- czarnym - wiedzę elementarną
Sprawdzian:
a) uzupełnij luki w tabeli
b) uszereguj postacie
c) przyporządkuj postać do zapisanego w tabeli wydarzenia
- Zadanie II: Uszereguj na osi czasu postacie lub wydarzenia, jak na przykład:
- Panowanie królów Polski
- Zygmunt I Stary
- Zygmunt II August
- Henryk Walezy
- Anna Jagiellonka
- Stefan Batory
- Zygmunt III
- Władysław IV
- Jan II Kazimierz
- historia Polski (dat nie trzeba znać a jedynie kolejność wydarzeń)
- hołd pruski, koniec Państwa Krzyżackiego - 1525
- włączenie do Polski: Mazowsza (m.in. Warszawa), Pomorza Gdańskiego (m.in. Gdańsk) - po 1525
- włączenie do Rzeczypospolitej: Inflant (dzisiejsza Łotwa, m.in. Ryga) czy księstwa Oświęcimsko-Zatorskiego (m.in. Żywca, Białej, Szczyrku) - ok. 1560
- Unia Lubelska=Powstanie Rzeczypospolitej Obojga Narodów - ok. 1569
- konfederacja warszawska=wolność wyznaniowa w Rzeczypospolitej - 1572
- wygnanie króla Polski ze Szwecji (detronizacja) - 1599
- wojny o Inflanty ze Szwecją (np. Kircholm) - 1605
- dymitriady (cieszyniaczka Maryna Mniszech Carycą Rosji) - 1607
- bitwa pod Kłuszynem (hetman Żółkiewski pokonuje 5-krotnie większe siły rosyjskie i szwedzkie)
- Polacy władają Moskwą i Kremlem - 1610-1612
- ...
- Powstanie Chmielnickiego
- Wojna rosyjsko-polska
- Potop
- Jan Kazmierz ucieka na Śląsk (Wigilia w Cieszynie)
- Jan Kazmierz abdykuje
- utrata Kamieńca Podolskiego (i części Ukrainy) na rzecz Turcji
- zwycięstwo hetmana Jana Sobieskiego pod Chocimiem nad Turkami
- historia powszechna
- wojna domowa króla z parlamentem w Anglii, początek rewolucji angielskiej (ok. 1640)
- Francja monarchią absolutną (ok. 1650-1700)
- rwolucja amerykańska (wojna o niepodległość USA (1776-1783)
- wynalezienie maszyny parowej przez Jamesa Watta (1763)
- pierwszy samochód osobowy na kontynencie europejskim zbudowany przez Jóżefa Bożka (1815)
- Połącz postacie z wydarzeniami
- Jakub Stuart - król Anglii... - założenie Jamestown i nieudana próba wysadzenia parlamentu przez katolickich spiskowców
- Karol Stuart - król Anglii... - wojna domowa w Anglii, ścięcie króla
- Ludwik XIV - król Francji -
- kardynał Richelieu - premier Francji - pokonanie protestantów (hugenotów w wojnie domowej)
- George Waschington - dowódca armii USA (zbuntowanych 13-kolonii brytyjskich w Ameryce)
- Bohdan Chmielnicki - hetman kozacki, przywódca buntu
- Stefan Czarnecki - hetman, sukces w wojnie podjzdowej ze Szwedami
- Stanisław Żółkiewski - hetman, bitwa pod Kłuszynem
- Maryna Mniszech - Polka, Caryca Rosji
- Zadanie III:
- Mapa: 5 luk
- dysponując podobną grafiką jak niżej zaznacz na mapie (po jednym ze wskazanych przez nauczyciela niżej elementów):
- a) historyczne krainy/państwa
- Krym (Chanat krymski), Inflanty; Szwecję i Finlandię
- Dzikie Pola, Zaporoże (nad Dnieprem);
- ziemie podbite przez:
- Piotra I;
- Katarzynę Wielką;
- Fryderyka Wielkiego
- b) miasta/wsie, zaznacz region świata, którym rozegrały się bitwy epoki (mniej więcej z dokładnością do 100-200 km/ tj. jaki region):
- Wiedeń, Kłuszyn, Kamieniec Podolski/
- Kolorem zielonym oznaczono elementy, które uczeń powinien opanować na ocenę Celującą
- Zadanie IV: 4 zdania od Ciebie
- Zapisz 4 wybrane przez siebie ciekawostki z zajęć (Każda minimum 2 krótkie pełne zdania wyjaśnienia lub jedno zdanie rozbudowane ze znaczną ilością treści).
- np. nauczycielem Aleksandra Wielkiego był ceniony filozof Arystoteles, uczeń Platona, który z kolei był uczniem słynnego Sokratesa.
- Zadanie V: RYSUNEK
- na bazie jednej z zapisanych wyżej ciekawostek, tworzymy coś na kształt uproszczonego komiksu; a dokładnie - satyryczny rysunek edukacyjny. Tworzymy wartościowy pod względem edukacyjnym obrazek, który przekazuje nam jakąś wiedzę historyczną (lub mobilizuje do poszerzenia wiedzy). Nasz rysunek ma potencjalnie przekazać np. naszemu rówieśnikowi, który nie chodzi z nami na lekcje historii jakąś interesującą wiedzę historyczną.
- a) narysuj szkic, np.
- 2 ludzików, najlepiej, żeby trzymali / nosili na głowie jakieś elementy charakterystyczne dla danej postaci, np. koronę, hełm itd.
- wystarczy 3 elementy:
- ludziki - tj. postacie historyczne (ewentualnie tłum, zwierzęta, budynki itd.)
- dymki - co mówią lub myślą dane osoby
- można elementy dodatkowe - jakąś scenografię w tle, np. piramidy, statki lub inny charakterystyczny element
- postacie mogą, a nawet powinny ze sobą np. rozmawiać;
- ewentualnie mogą robić coś śmiesznego i to komentować, np.
- budować piramidę i mówić, że w tym tempie, bez pomocy kosmitów, to nie zdarzą jej dokończyć, przed wynalezieniem elektrycznych samochodów
- b) podpisz, kogo przedstawia obraz (np. władcę/ kapłana/ wojownika/ naukowca?)
- c) podpisz kiedy i gdzie "dzieje się" ta scena, np. Egipt ok. 3 tys. p.n.e. zdjęcie koloryzowane
- poniżej kilka przykładów:
- 1) Aleksander Macedoński może mówić coś o:
- podbojach
- np. Wybacz mamo, ale skoro w 10 lat podbiłem cały cywilizowany świat aż po Egipt i Indie; a na ziemiach barbarzyńskich, np. Polsce nie ma nic ciekawego, idę oglądać seriale na Netflixie i Disney (podobno wyszła nowa część Króla Lwa!), lekcje do szkoły już zrobiłem!
- greckich/macedońskich wojownikach (hoplitach) i ich broni, np.:
- Aleksander mówi do Arystotelesa: Wiem, że to zabrzmi głupio, ale Arystotelesie - skoro jesteś takim mądrym filozofem, powiedz mi: skoro moi Macedońscy żołnierze wyposażeni w 5-metrowe włócznie (sarissy) byli w stanie podbić niemal cały świat (Grecję, Persję, Egipt i Indie), to czy z 10-metrowymi podbijemy księżyc?
- przyjacielu - koniu Bucefale
- nauczycielu- Arystotelesie
- tacie - Zeusie
- tacie - jednookim Filipie II macedońskim
Sprawdzian/praca klasowa z ostatnich lekcji.
5. 1. RP W CZASACH SASKICH
5. 2. PIERWSZY ROZBIÓR POLSKI
5. 4. SEJM WIELKI I KONSTYTUCJA 3 MAJA
5. 5. POWSTANIE KOŚCIUSZKOWSKIE I TRZECI ROZBIÓR POLSKI
6. 1-2. REWOLUCJA FRANCUSKA i republika
6. 3.POD RZĄDAMI NAPOLEONA
6. 4. UPADEK NAPOLEONA
6. 5. LEGIONY POLSKIE WE WŁOSZECH
6. 6. KSIĘSTWO WARSZAWSKIE
instrukcje, wyjaśnienia, wymagania, wkrótce na:
https://koperlo.blogspot.com/2023/10/klasa-6.html
- Zadanie liczba punktów
- 1 6
- 2 6
- 3 8
- 4 8
- 5 4 +2
- razem 32 (+2 za humor rys.)
- 32 6
- 31 5+
- 29 5
- 27 4+
- 24 4
- 21 3+
- 18 3
- 15 2+
- 13 2
- 10 1+'
Odpowiedzi:
A
II
AB
AC
B
I
- Jerzy Waszyngon
- Jan III Sobieski
- Zygmunt August
- Jan Kazimierz
- Zygmunt August
II
- AB
- AC
V Mapa
- Austria za Panowania Marii Teresy
- Prusy (ok 1700 roku)
- Prusy po podbojach Fryderyka Wielkiego (zajęcie Śląska i Polski w III rozbiorach)
- Petersburg
- Państwo Stuartów
- 32 6
- 31 5+
- 29 5
- 27 4+
- 24 4
- 21 3+
- 16 3
- 13 2+
- 10 2
- 8 1+'
5+4+8+6+5+4 (i 2 ekstra)=32+2