Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Klasa 6

 

Przygotowując się do lekcji, sprawdzianu, itd. możemy wykorzystać m.in. treści przygotowane przez Wiesława Zdziabka (zob.: https://www.e-historia.com.pl/szkola-podstawowa-notatki-z-historii.html i pod poniższymi linkami)

KLASA 6
Ciekawostki, ilustracje, filmy itp. (materiał dla starszych uczniów, ale może się przydać):














    












Elementy, które już opanowaliśmy:




Sprawdzian. Co należy umieć?
Z każdego tematu opanuj minimum kilka najważniejszych informacji, tj. po
  • 2 ciekawostki
  • i 3 rozbudowane zdania po minimum 3 fakty w każdym, np. 
    • W XVI wieku (lub bardziej ściśle: w 1517 roku) niemiecki mnich Marcin Luter rozpoczął reformację. 
    • Luter opublikował 95 tez, krytykując m.in. sprzedaż odpustów, a proponując tłumaczenie i czytanie Pisma Świętego. 
    • Doprowadziło to do jego konfliktu z cesarzem i papieżem, serii krwawych wojen religijnych oraz powstania nowych wyznań np.: luterańskiego, kalwińskiego i anglikańskiego)



    • Ciekawostki, ilustracje, filmy itp. możemy znaleźć pod poniższym linkiem. Są to materiały rozszerzone, które polecam jako źródło ciekawostek i inspiracji. Zostały przygotowane z myślą o młodzieży, tym niemniej można zerknąć: I. Europa i świat - XVI w. https://koperlo.blogspot.com/2021/11/XVIE.html
  • Informacje na temat sprawdzianu i tego co należy opanować:
      • Na sprawdzianie będziesz musiał uzupełnić luki (tam gdzie podano tekst literami WIELKIMI), pisząc np. Krzysztof .....KOLUMB....... ; Hiszpania/ Włochy (bo był Włochem w służbie Hiszpanii) ; odkrył AMERYKĘ 
        • W zwiążdku z tym ucząc się wypisz ok. 10 najważniejszych postaci pojawiających się w podręczniku, kim oni byli? (jaki kraj i stanowisko reprezentowali, co osiągnęli?) 
      • Opanuj minimum: 3 rozbudowane zdania (po 3 fakty w każdym, np. w XVI wieku niemiecki mnich Marcin Luter rozpoczął reformację) i 2 ciekawostki z każdego tematu. Na podstawie notatek w zeszycie lub pod wymienionymi wyżej linkami (i tutaj: https://www.e-historia.com.pl/szkola-podstawowa-notatki-z-historii/klasa-6.html) ; być może najłatwiej będzie spróbować streścić "Podsumowanie tematu", które jest obecne na końcu każdego podrozdziału naszego podręcznika, na stronach: 13, 19, 25, 30, 35.
        • Sprawdzian będzie naszym pierwszym - węc będzie to bardziej praca klasowa, 
        • na sprawdzianie możemy wykorzystać zadania z Podsumowania rozdziału.
          • Do sprawdzianu wystarczy opanować pierwsze 5 tematów.






        punktacja: 6,6,4(+2),4(+2),6,4,8=38 (i 4 za humor), czyli nawet 42 punkty.

        36 6 35 5+ 32 5 30 4+ 27 4 23 3+ 18 3 15 2+ 11 2 9 1+'

        rekordzista miał 37,5 punktów; kilka osób miało ok. 30 punktów

        Sprawdzian/ praca klasowa III:



        Opanuj:
        • a) mapy: 172, 178, 201 b) Podsumowania (szczególnie postacie-wydarzenia): 182, 214
        • II. Narysuj 2 rysunki
        • a) własną interpretacje obrazu Matejki
          • Rejtan lub Konstytucja 3 maja
          • Zob. zeszyt i strony 171, 180
          • podpisz 4 postacie (funkcja i nazwisko, np. Król Poniatowski, Caryca Katarzyna II, poseł rejtan, zdrajca Potocki/Poniński/Branicki
        • b) dowolny rysunek, np.
          • Polscy legioniści-Pingwiny na Haiti lub we Włoszech
          • Napoleon
          • etc.


        Sprawdzian/praca klasowa z ostatnich lekcji. 5. 1. RP W CZASACH SASKICH 5. 2. PIERWSZY ROZBIÓR POLSKI 5. 4. SEJM WIELKI I KONSTYTUCJA 3 MAJA 5. 5. POWSTANIE KOŚCIUSZKOWSKIE I TRZECI ROZBIÓR POLSKI 6. 1-2. REWOLUCJA FRANCUSKA i republika 6. 3.POD RZĄDAMI NAPOLEONA 6. 4. UPADEK NAPOLEONA 6. 5. LEGIONY POLSKIE WE WŁOSZECH 6. 6. KSIĘSTWO WARSZAWSKIE instrukcje, wyjaśnienia, wymagania, wkrótce na: https://koperlo.blogspot.com/2023/10/klasa-6.html

        • Zadanie liczba punktów
        • 1 6
        • 2 6
        • 3 8
        • 4 8
        • 5 4 +2
        • razem 32 (+2 za humor rys.)
      •  
        •  32     6
        •  31     5+
        •  29     5
        •  27     4+
        •  24     4
        •  21     3+
        •  18     3
        •  15     2+
        •  13     2
        •  10     1+'





        Sprawdzian tudzież praca klasowa (bo pracujemy z użyciem podręcznika, z którego można korzystać przez ok. 3 minuty) - to nasza druga próba wspólnej pracy pisemnej. Jako, że pracujemy razem od niedawna, nie musi wszystko się jeszcze udać idealnie. Proszę o wyrozumiałość zarówno dla mnie, jak i dla dzieci.
        Uczniowie nie muszą być przygotowani perfekcyjnie; wystarczy że włożą pracę w opanowanie możliwie największej ilości kluczowych informacji i kilku ciekawostek. Będę starał się oceniać, biorąc to pod uwagę. W ostateczności nawet jeśli ktoś miałby nie dostać oceny bardzo dobrej, czy celującej, to biorąc pod uwagę, iż większość dzieci ma już po kilka 5 i 6 z aktywności, to nie powinno to być problemem, gdyż staram się na bieżąco budować poczucie sprawczości i własnej wartości uczniów :)
        Podczas rozwiązywania zadań mogą korzystać z podręcznika i szukać tam informacji. 

        Dla ułatwienia przygotowałem tabelaryczny skrót informacji, choć nie należy go traktować jak coś do "wykucia". Na przykład nie należy "wkuwać" konkretnych dat rocznych, za wyjątkiem czterech:





        Sprawdzian. Ogólnie - Co należy umieć?
        Z każdego tematu postaraj się opanować te kilka najważniejszych informacji, które mamy zanotowane w zeszycie
        • Czyli najczęściej: Najważniejszą/e:
          • postać (najczęściej władca, bohater lub naukowiec)
          • wydarzenie, tj. co dana osoba/grupa osiągnęła 
          • ciekawostkę
        • Z całości opanuj minimum 4 ciekawostki (nieco bardziej rozbudowanych zdań, w których będą jakieś fakty):
          • ...
        • Ciut bardziej przyłóż się do opisu monarchii oświeconych: Austrii, Prus i Rosji. 
          • w 4 rozbudowanych zdaniach opisz co wiesz o panowaniu (podbojach, reformach...)
            • a) w Rosji za rządów Piotra I Wielkiego i Katarzyny Wielkiej
            • b) w Austrii za Marii Teresy i Józefa II 
            • c) w Prusach za Fryderyka Wilhelma ; oraz w Księstwie Cieszyńskim za Marii Krystyny i Alberta Sasko-Cieszyńskiego
            • d) Jana III Sobieskiego
            • zawdzięczamy im: 1.... 2.... 3....
        • Kolorem zielonym oznaczono elementy, które uczeń powinien opanować na ocenę Celującą
        • czerwonym na bardzo dobry
        • czarnym - wiedzę elementarną

        Sprawdzian: 

        • Zadanie I: Tabelka, luki
          • Na podstawie załączonych tabel (poniższych wykazów) uzupełnij luki - tj. ok. 10 najważniejszych postaci/ dat/ wydarzeń (z ostanich działów), wg powyższego schematu (daty podano orientacyjnie, jedynie osoby najbardziej zainteresowane mogą spróbować je opanować).


        a) uzupełnij luki w tabeli
        b) uszereguj postacie
        c) przyporządkuj postać do zapisanego w tabeli wydarzenia


        • Zadanie II: Uszereguj na osi czasu postacie lub wydarzenia, jak na przykład: 
          • Panowanie królów Polski
            • Zygmunt I Stary
            • Zygmunt II August
            • Henryk Walezy
            • Anna Jagiellonka
            • Stefan Batory
            • Zygmunt III 
            • Władysław IV 
            • Jan II Kazimierz
          • historia Polski (dat nie trzeba znać a jedynie kolejność wydarzeń)
            • hołd pruski, koniec Państwa Krzyżackiego  - 1525
            • włączenie do Polski: Mazowsza (m.in. Warszawa), Pomorza Gdańskiego (m.in. Gdańsk) - po 1525
            • włączenie do Rzeczypospolitej: Inflant (dzisiejsza Łotwa, m.in. Ryga) czy księstwa Oświęcimsko-Zatorskiego (m.in. Żywca, Białej, Szczyrku) - ok. 1560
            • Unia Lubelska=Powstanie Rzeczypospolitej Obojga Narodów - ok. 1569
            • konfederacja warszawska=wolność wyznaniowa w Rzeczypospolitej - 1572
            • wygnanie króla Polski ze Szwecji (detronizacja) -  1599
            • wojny o Inflanty ze Szwecją (np. Kircholm) - 1605
            • dymitriady (cieszyniaczka Maryna Mniszech Carycą Rosji) - 1607
            • bitwa pod Kłuszynem (hetman Żółkiewski pokonuje 5-krotnie większe siły rosyjskie i szwedzkie)
            • Polacy władają Moskwą i Kremlem  - 1610-1612
            • ...
            • Powstanie Chmielnickiego 
            • Wojna rosyjsko-polska 
            • Potop 
            • Jan Kazmierz ucieka na Śląsk (Wigilia w Cieszynie)
            • Jan Kazmierz abdykuje
            • utrata Kamieńca Podolskiego (i części Ukrainy) na rzecz Turcji
            • zwycięstwo hetmana Jana Sobieskiego pod Chocimiem nad Turkami 
          • historia powszechna
            • wojna domowa króla z parlamentem w Anglii, początek rewolucji angielskiej (ok. 1640)
            • Francja monarchią absolutną (ok. 1650-1700)
            • rwolucja amerykańska (wojna o niepodległość USA (1776-1783)
            • wynalezienie maszyny parowej przez Jamesa Watta (1763)
            • pierwszy samochód osobowy na kontynencie europejskim zbudowany przez Jóżefa Bożka (1815)
            •   
          • Połącz postacie z wydarzeniami
            • Jakub Stuart - król Anglii... - założenie Jamestown i nieudana próba wysadzenia parlamentu przez katolickich spiskowców
            • Karol Stuart - król Anglii... - wojna domowa w Anglii, ścięcie króla
            • Ludwik XIV - król Francji - 
            • kardynał Richelieu - premier Francji - pokonanie protestantów (hugenotów w wojnie domowej)
            • George Waschington - dowódca armii USA (zbuntowanych 13-kolonii brytyjskich w Ameryce)
            • Bohdan Chmielnicki - hetman kozacki, przywódca buntu
            • Stefan Czarnecki - hetman, sukces w wojnie podjzdowej ze Szwedami
            • Stanisław Żółkiewski - hetman, bitwa pod Kłuszynem
            • Maryna Mniszech - Polka, Caryca Rosji


        • Zadanie III: 
          • Mapa: 5 luk
          • dysponując podobną grafiką jak niżej zaznacz na mapie (po jednym ze wskazanych przez nauczyciela niżej elementów): 


          • a) historyczne krainy/państwa
            • Krym (Chanat krymski), Inflanty; Szwecję i Finlandię 
            • Dzikie Pola, Zaporoże (nad Dnieprem); 
            • ziemie podbite przez:
              • Piotra I;
              • Katarzynę Wielką; 
              • Fryderyka Wielkiego

          • b) miasta/wsie, zaznacz region świata, którym rozegrały się bitwy epoki (mniej więcej z dokładnością do 100-200 km/ tj. jaki region): 
            • Wiedeń, Kłuszyn, Kamieniec Podolski/
          • Kolorem zielonym oznaczono elementy, które uczeń powinien opanować na ocenę Celującą

         
        źródło: https://www.worldhistory.biz/modern-history/80756-maps-of-europe-1453-to-1795.html



        • Zadanie IV: 4 zdania od Ciebie
          • Zapisz 4 wybrane przez siebie ciekawostki z zajęć (Każda minimum 2 krótkie pełne zdania wyjaśnienia lub jedno zdanie rozbudowane ze znaczną ilością treści).
          • np. nauczycielem Aleksandra Wielkiego był ceniony filozof Arystotelesuczeń Platona, który z kolei był uczniem słynnego Sokratesa.

        • Zadanie V:  RYSUNEK
          • na bazie jednej z zapisanych wyżej ciekawostek, tworzymy coś na kształt uproszczonego komiksu; a dokładnie - satyryczny rysunek edukacyjny. Tworzymy wartościowy pod względem edukacyjnym obrazek, który przekazuje nam jakąś wiedzę historyczną (lub mobilizuje do poszerzenia wiedzy). Nasz rysunek ma potencjalnie przekazać np. naszemu rówieśnikowi, który nie chodzi z nami na lekcje historii jakąś interesującą wiedzę historyczną.
          • a) narysuj szkic, np. 
            • 2 ludzików, najlepiej, żeby trzymali / nosili na głowie jakieś elementy charakterystyczne dla danej postaci, np. koronę, hełm itd.
            • wystarczy 3 elementy: 
              • ludziki - tj. postacie historyczne (ewentualnie tłum, zwierzęta, budynki itd.)
              • dymki - co mówią lub myślą dane osoby
              • można elementy dodatkowe - jakąś scenografię w tle, np. piramidy, statki lub inny charakterystyczny element
            • postacie mogą, a nawet powinny ze sobą np. rozmawiać
            • ewentualnie mogą robić coś śmiesznego i to komentować, np. 
              • budować piramidę i mówić, że w tym tempie, bez pomocy kosmitów, to nie zdarzą jej dokończyć, przed wynalezieniem elektrycznych samochodów
          • b) podpisz, kogo przedstawia obraz (np. władcę/ kapłana/ wojownika/ naukowca?)
          • c) podpisz kiedy i gdzie "dzieje się" ta scena, np. Egipt ok. 3 tys. p.n.e. zdjęcie koloryzowane
            • poniżej kilka przykładów:
            • 1) Aleksander Macedoński może mówić coś o: 
              • podbojach 
                • np. Wybacz mamo, ale skoro w 10 lat podbiłem cały cywilizowany świat aż po Egipt i Indie; a na ziemiach barbarzyńskich, np. Polsce nie ma nic ciekawego, idę oglądać seriale na Netflixie i Disney (podobno wyszła nowa część Króla Lwa!), lekcje do szkoły już zrobiłem!
              • greckich/macedońskich wojownikach (hoplitach) i ich broni, np.: 
                • Aleksander mówi do Arystotelesa: Wiem, że to zabrzmi głupio, ale Arystotelesie - skoro jesteś takim mądrym filozofem, powiedz mi: skoro moi Macedońscy żołnierze wyposażeni w 5-metrowe włócznie (sarissy) byli w stanie podbić niemal cały świat (Grecję, Persję, Egipt i Indie), to czy  z 10-metrowymi podbijemy księżyc?
              • przyjacielu - koniu Bucefale
              • nauczycielu- Arystotelesie
              • tacie - Zeusie
              • tacie -  jednookim Filipie II macedońskim





        Sprawdzian. Co należy umieć?
        Z każdego tematu opanuj minimum kilka najważniejszych informacji, tj. po
        • 2 ciekawostki
        • i 3 rozbudowane zdania po minimum 3 fakty w każdym, np. 
          • W XVI wieku (lub bardziej ściśle: w 1517 roku) niemiecki mnich Marcin Luter rozpoczął reformację. 
          • Luter opublikował 95 tez, krytykując m.in. sprzedaż odpustów, a proponując tłumaczenie i czytanie Pisma Świętego. 
          • Doprowadziło to do jego konfliktu z cesarzem i papieżem, serii krwawych wojen religijnych oraz powstania nowych wyznań np.: luterańskiego, kalwińskiego i anglikańskiego)



          • Ciekawostki, ilustracje, filmy itp. możemy znaleźć pod poniższym linkiem. Są to materiały rozszerzone, które polecam jako źródło ciekawostek i inspiracji. Zostały przygotowane z myślą o młodzieży, tym niemniej można zerknąć: I. Europa i świat - XVI w. https://koperlo.blogspot.com/2021/11/XVIE.html
        • Informacje na temat sprawdzianu i tego co należy opanować:
            • Na sprawdzianie będziesz musiał uzupełnić luki (tam gdzie podano tekst literami WIELKIMI), pisząc np. Krzysztof .....KOLUMB....... ; Hiszpania/ Włochy (bo był Włochem w służbie Hiszpanii) ; odkrył AMERYKĘ 
              • W zwiążdku z tym ucząc się wypisz ok. 10 najważniejszych postaci pojawiających się w podręczniku, kim oni byli? (jaki kraj i stanowisko reprezentowali, co osiągnęli?) 
            • Opanuj minimum: 3 rozbudowane zdania (po 3 fakty w każdym, np. w XVI wieku niemiecki mnich Marcin Luter rozpoczął reformację) i 2 ciekawostki z każdego tematu. Na podstawie notatek w zeszycie lub pod wymienionymi wyżej linkami (i tutaj: https://www.e-historia.com.pl/szkola-podstawowa-notatki-z-historii/klasa-6.html) ; być może najłatwiej będzie spróbować streścić "Podsumowanie tematu", które jest obecne na końcu każdego podrozdziału naszego podręcznika, na stronach: 13, 19, 25, 30, 35.
              • Sprawdzian będzie naszym pierwszym - węc będzie to bardziej praca klasowa, 
              • na sprawdzianie możemy wykorzystać zadania z Podsumowania rozdziału.
                • Do sprawdzianu wystarczy opanować pierwsze 5 tematów.

              Odpowiedzi:

              A

              II

              AB

              AC



              B

              I

              1. Jerzy Waszyngon
              2. Jan III Sobieski
              3. Zygmunt August
              4. Jan Kazimierz
              5.  Zygmunt August
              II
              1. AB
              2. AC
              V Mapa
              1. Austria za Panowania Marii Teresy
              2. Prusy (ok 1700 roku)
              3. Prusy po podbojach Fryderyka Wielkiego (zajęcie Śląska i Polski w III rozbiorach)
              4. Petersburg
              5. Państwo Stuartów

              •  32     6
              •  31     5+
              •  29     5
              •  27     4+
              •  24     4
              •  21     3+
              •  16     3
              •  13     2+
              •  10     2
              •  8     1+'


              5+4+8+6+5+4 (i 2 ekstra)=32+2



              Popular posts from this blog

              Pierwsza wojna światowa

              Tutaj moje info o osobach, które walczyły 20 lat wcześniej na I wojnie: https://ojcowskidom.blogspot.com/2021/11/na-frontach-i-wojny-swiatowej.html Możemy szacować, iż żałobę z powodu śmierci domownika przeżywano wówczas, w co czwartym domu w Brennej i Górkach. Rodzin w Brennej i Górkach, które straciły bliskich na I wojnie było przeszło sto. Na I wojnie zginął przynajmniej co 20 mężczyzna z naszych wiosek, podczas gdy ranny mógł zostać nawet co czwarty lub piąty. Jeśli odejmiemy osoby niepełnoletnie i seniorów oraz inwalidów etc. i policzymy jedynie mężczyzn objętych poborem, wówczas liczby te wzrosną ok. dwukrotnie (!). Z rachunku tego wynika, iż tylko co drugi mężczyzna powołany na front I wojny światowej wrócił z niej cały i względnie zdrowy. Co będzie na sprawdzianie? Kilka (7) najważniejszych dat rocznych Wybuch wojny Rewolucje w Rosji Przystąpienie USA do wojny Uporządkuj chronologię wydarzeń , spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.  Uporządkuj państwa ; po k

              Klasa 5

              Klasa 5 R. I 1. 1. POCZĄTKI LUDZKOŚCI 1. 2. CYWILIZACJE MEZOPOTAMII 1. 3. STAROŻYTNY EGIPT 1. 4. STAROŻYTNY IZRAEL 1. 5. CYWILIZACJE INDII I CHIN 1. 6. NARODZINY I ROZWÓJ PISMA R. II 2. 1. ATENY I SPARTA 2. 2. WOJNY PERSKIE 2. 3. WIERZENIA RELIGIJNE STAROŻYTNYCH GREKÓW 2. 4. KULTURA STAROŻYTNYCH GREKÓW 2. 5. PODBOJE ALEKSANDRA WIELKIEGO R. III 3. 1. USTRÓJ POLITYCZNY STAROŻYTNEGO RZYMU 3. 2. POWSTANIE I UPADEK IMPERIUM RZYMSKIEGO 3. 3. KULTURA UMYSŁOWA I RELIGIA STAROŻYTNEGO RZYMU 3. 4. SZTUKA STAROŻYTNEGO RZYMU 3. 5. NARODZINY CHRZEŚCIJAŃSTWA R. IV 4. 1. BIZANCJUM 4. 2. NARODZINY ISLAMU 4. 3. NA GRUZACH CESARSTWA ZACHODNIEGO 4. 4. WALKA O WŁADZĘ NA ŚWIATEM CHRZEŚCIJAŃSKIM 4. 5. DZIEJE WYPRAW KRZYŻOWYCH R. V 5. 1. SPOŁECZEŃSTWO FEUDALNE 5. 2. STAN RYCERSKI 5. 3. MIESZCZANIE I CHŁOPI 5. 4. KOŚCIÓŁ W ŚREDNIOWIECZU 5. 5. SZTUKA ŚREDNIOWIECZNA R. VI 6. 1. PRADZIEJE ZIEM POLSKICH 6. 2. POCZĄTKI PAŃSTWA POLSKIEGO 6. 3. POLSKA POD PANOWANIEM BOLESŁAWA CHROBREGO 6. 4. KRYZYS PAŃSTWA PIERWSZYCH

              Europa i świat doby Oświecenia

              Na naszych zajęciach (wspólnie i/lub samodzielnie): 5. 1. Przemiany gospodarcze i społeczne w XVIII wieku 5. 2. Oświecenie 5. 3. Absolutyzm oświecony 5. 4. Wojna o niepodległość Stanów Zjednoczonych 5. 5. Wybuch Wielkiej Rewolucji Francuskiej 5. 6. Francja republiką - przemiany polityczne we Francji w latach 1973-1799     https://www.youtube.com/watch?v=zxYrqV1rFIA&ab_channel=By%C5%82osobie...%28HelloMaestro%29 7:27 Ziemniak i rozbiór Polski, Katarzyna Wielka, Maria Teresa "Byl Sobie Czlowiek" - Świat przyspiesza- Wynalazki, zmiany społeczno-gospodarcze i polityczne XIX wieku, m.in. Wiosna Ludów https://www.youtube.com/watch?v=vLqbldp2OPc&list=PLyJ5tp6WmjKj-lHgWpsK4-xqnpEDoezbi&index=23&ab_channel=FranciszekF1 5. 1. Jesteśmy drugą Anglią. Czego Goethe szuka na Śląsku? a) Muzy b) elfów c) zachodnich technologii Świat idzie naprzód, czyli Geothe na Śląsku, a my stajemy się drugą Anglią.   Porównaj wiersz Goethego w tłumaczeniu Szymborskiej:  https://wiersze.an