KLASA 8
- R. I
- 1. 1. WRZESIEŃ 1939 R. - KAMPANIA POLSKA
- 1. 2. EKSPANSJA ZSRR I III RZESZY
- 1. 3. ATAK NIEMIEC NA ZSRR
- 1. 4. POLITYKA OKUPACYJNA III RZESZY
- 1. 5. WOJNA POZA EUROPĄ
- 1. 6. DROGA DO ZWYCIĘSTWA
- 1. 7. ZAKOŃCZENIE II WOJNY ŚWIATOWEJ
- R. II
- 2. 1. ZIEMIE POLSKIE POD OKUPACJĄ
- 2. 2. POWSTANIE I DZIAŁALNOŚĆ RZĄDU POLSKIEGO NA EMIGRACJI
- 2. 3. ORGANIZACJA I DZIAŁALNOŚĆ POLSKIEGO PAŃSTWA PODZIEMNEGO
- 2. 4. SPOŁECZEŃSTWO POLSKIE WOBEC OKUPACJI
- 2. 5. DZIAŁANIA ZBROJNE ARMII KRAJOWEJ
- 2. 6. POLACY NA FRONTACH II WOJNY ŚWIATOWEJ
- 2. 7. WALKA O USTRÓJ I GRANICE POLSKI W OSTATNIM ETAPIE WOJNY
- R. III
- 3. 1. ŚWIAT PO II WOJNIE ŚWIATOWEJ
- 3. 2. ŚWIAT DWUBIEGUNOWY I POCZĄTEK ZIMNEJ WOJNY
- 3. 3. PAŃSTWA BLOKU WSCHODNIEGO
- 3. 4. DALEKI WSCHÓD PO II WOJNIE ŚWIATOWEJ
- 3. 5. DEKOLONIZACJA
- 3. 6. SYTUACJA NA BLISKIM WSCHODZIE PO II WOJNIE ŚWIATOWEJ
- 3. 7. ZIMNA WOJNA
- 3. 8. POCZĄTKI INTEGRACJI EUROPEJSKIEJ
- 3. 9. NOWE ZJAWISKA SPOŁECZNE I KULTUROWE W DRUGIEJ POŁOWIE XX WIEKU
- R. IV
- 4. 1. POLSKA W NOWYCH GRANICACH
- 4. 1B. WALKA O WŁADZĘ W POWOJENNEJ POLSCE
- 4. 2. WALKA Z ANTYKOMUNISTYCZNĄ OPOZYCJĄ
- 4. 3. ODBUDOWA KRAJU ZE ZNISZCZEŃ WOJENNYCH
- 4. 4. POLSKA W CZASACH STALINIZMU
- 4. 5. POZNAŃSKI CZERWIEC I POLSKI PAŹDZIERNIK
- 4. 6. POLSKA POD RZĄDAMI WŁADYSŁAWA GOMUŁKI – LATA 1956-1970
- 4. 7. DEKADA EDWARDA GIERKA – POLSKA LAT 70-YCH XX WIEKU
- R. V
- 5. 1. NARODZINY OPOZYCJI DEMOKRATYCZNEJ W POLSCE
- 5. 2. NARODZINY „SOLIDARNOŚCI”
- 5. 3. STAN WOJENNY W POLSCE
- 5. 4. UPADEK KOMUNIZMU W EUROPIE
- 5. 5. UPADEK KOMUNIZMU W POLSCE I POWSTANIE III RZECZYPOSPOLITEJ
- R. VI
- I. II wojna światowa
- II. Okupowana Polska
- III. Świat i Polska po II wojnie światowej
- IV. Świat i Polska w drugiej połowie XX wieku
- V. Współczesność - Polska i świat na przełomie XX i XXI
stwórz tabelkę, która przedstawi 4 szczeble administracji państwoej i samorządowej Polski (kraju/województwa/ powiatu, gminy) charakteryzując ich władzę , liczbę mieszkańców /wyborców- by wybrać 1 reprezentanta (np. posła lub radnego); co można załatwić w danym urzedzie np. dowód osobisty w gminie; prawo jazdy w starostwie pszaport itp.
- 1 8
- 2 8
- 3 8
- 4 8
- 5 6
- 6 6
- razem 44
- zdewastował polską gospodarkę.
- Zbankrutowało niemal 25% firm,
- produkt krajowy spadł o ponad połowę
- Dopiero w 1935 roku zaczęto obserwować niewielką poprawę, jednak aż do wybuchu II wojny światowej sytuacja nie wróciła do stanu z 1928 roku.
- na polskiej wsi: Niewyobrażalna nędza, głód i spadek zarobków o 96%
- załamały się ceny płodów rolnych.
- w 1928 roku za kwintal (100 kilogramów) pszenicy chłop inkasował w skupie średnio prawei 50 złotych; cztery lata później były to dwa razy mniej, a w 1935 roku zaledwie 16 zł;
- podobnie w przypadku ziemniaków i trzody chlewnej, mleka spadły o ok. 65%.
- Tymczasem nakładane na chłopów podatki nie uległy zmianie.
- W efekcie obciążenia te de facto podwoiły się (z 13%, do 26%! - udział w ogólnych wydatkach rolników).
W pierwszym roku ufundowano przeszło półtora tysiąca cegiełek. Jednymi z pierwszych, którzy przesłali dary byli mieszkańcy Skoczowa i Brennej! Dzięki temu miejscowości te, jako jedne z nielicznych zostały upamiętnione specjalną cegiełką wmurowaną w mury obronne Wawelu.
Największa w ciągu pierwszych czterech lat, ogólnie na przestrzeni piętnastolecia złożono ponad sześć tysięcy ofiar (1921-1936, 6329 cegiełek). Wojna oraz inne komplikacje spowodowały, iż obecnie wyeksponowanych jest jedynie niewiele ponad 10 % (12,7 %, w 1998 roku było to 809 cegiełek; dziś jest nieco mniej, dokładnie 788, gdyż usunięto cegiełki powtarzające się; kolejne 362 złożone są w zbiorach lapidarium.")
Zachowało się niemal w 100% pierwszych Warszawie 709 cegiełek, pozostałe sto umieszczono wg nieznanego klucza (na chybił-trafił?), łącznie do końca XX wieku zachowało się ich dokładnie 809.
- "– w 1921 roku kierownik odnowy Wawelu, prof. Adolf Szyszko-Bohusz, ze współpracownikami wpadają na pomysł, aby ogłosić akcję zbierania środków na odbudowę. Jednorazowa wpłata – symboliczna cegiełka – ma wynosić 30 tys. marek, czyli koszt jednego dnia pracy przy restauracji zamku. Składki przekazują osoby prywatne oraz instytucje, a ich wkład zostaje upamiętniony wmurowaniem tabliczki z imieniem ofiarodawcy na murze przy bramie Herbowej."
- Odzew wśród Polaków był bardzo szeroki. Zbierają wszyscy: dzieci w szkołach, górnicy, wojskowi, bankierzy, arystokraci... Polacy z kraju, zagranicy i obcokrajowcy. Łącznie wykupiono 6329 cegiełek.
"Postanowiono, że ofiarodawca ofiarodoawcy opłacający sumę odpowiadającą kosztowi odnowienia zamku przez jeden, będą mieli prawo umieścić krótki napis, czy nazwisko na kamiennym bloczku wmurowanym w „mur obronny”. Z powodu inflacji z czasem przyjęto, iż suma ta wynosić powinna około 10 USD.
Literatura:
https://wawel.krakow.pl/spis-cegielek
https://wawel.krakow.pl/images/upload/cegielki/spis_cegieAek_wawelskich.pdf
Udało mi się odszukać nieco ponad 30 ofiar złożonych przez cieszyniaków z obu stron Olzy.
- 334. Oficerowie i Podoficerowie Żandarmerii Krajowej na Śląsku Cieszyńskim
- 461. Spółka Rolniczo Handlowa „Ziemia”, Cieszyn
- 462. Spółka Rolniczo Handlowa „Ziemia”, Cieszyn
- 463. Miasto Skoczów, Śląsk Cieszyński
- 702. Towarzystwo Oszczędności i Zaliczek w Cieszynie ku czci śp. prezesa ks. Franciszka Michejdy
- 703. Towarzystwo Oszczędności i Zaliczek w Cieszynie na cześć swego dyr. Hilarego Filasiewicza
- 747. Obywatele Brennej na Śląsku Cieszyńskim
- 824. I Szkoła Żandarmerii dla Górnoślązaków w Cieszynie
- 825. I Szkoła Żandarmerii dla Górnoślązaków w Cieszynie
- 1161. Zebrane przez Krzysztofa Lukasa oficera ewidencji od zgłaszających się do rejestracji Ślązaków w Cieszynie
- 1162. Zebrane przez Krzysztofa Lukasa oficera ewidencji od zgłaszających się do rejestracji Ślązaków w Cieszynie
- 1163. Zebrane przez Krzysztofa Lukasa oficera ewidencji od zgłaszających się do rejestracji Ślązaków w Cieszynie
- 1778. Klasa VI Gimnazjum Polskiego w Cieszynie 1921/1922
- 2547. Uczniowie II b Klasy Gimnazjum Polskiego w Cieszynie w roku 1921/1922
- 2885. Towarzystwo Oświatowe „Ojczyzna”, Małe Kończyce na Śląsku Cieszyńskim
- 2911. Komisja Administracyjna miasta Cieszyna
- 2912. Komisja Administracyjna miasta Cieszyna
- 3134. Związek Stowarzyszeń Młodzieży Katolickiej, Śląsk Cieszyński
- 3139. Koło Polskie w Cieszynie
- 3367. Związek Spółdzielczy „Gospoda” w Cieszynie
- 3502. Szkoła Gospodyń Wiejskaich Końska, Śląsk Cieszyński
- 3506. Szkoła Wydziałowa Czechowice, Śląsk Cieszyński
- 3740. Bracia Jan, Antoni i Stefania Węglarz, Pogwizdów, Śląsk Cieszyński
- 4179. Spółka Przemysłowo Handlowa „Kresy”, Spółdzielnia z ograniczoną odpowiedzialnością w Cieszynie
- 4447. Halka i Zocha Feliksówny z Cieszyna
- 4448. Janusz Michalski, sędzia okręgowy w Cieszynie
- 4449. Prof. Józef Król, Cieszyn
- 4485. Karol Buzek inspektor szkolny w Cieszynie
- 4605. Zofia Feliksowa, Cieszyn
- 4736. Isia i Lala z Cieszyna ku czci ojca Kazimierza Kantego
- 4810. Towarzystwo Teatru Polskiego w Cieszynie
- 4811. Pamięci Matki - Maria Batorówna w Dąbrowej, Śląsk Cieszyński
- 4967. Ku czci rodziców Wardasów - Synowie z Roztropic, Śląsk Cieszyński
- 5340. Bracia Karol, Paweł i Jerzy Michejdowie w dniu 70 letnich urodzin dr Jana Michejdy burmistrza w Cieszynie
3059. Pamięci Cezara Hallera majora Wojsk Polskich poległ: pod Skoczowem 919 August Haller
Dyptyk - czyli historia II. poł. XX wieku w kilka minut:
https://trojmiasto.wyborcza.pl/trojmiasto/10,88290,22693627,oryginalny-film-dyptyk-konczacy-wystawe-muzeum-ii-wojny-swiatowej.html
Praca klasowa z tematów powtórkowych:
- Koszyk A
- Wspaniałe stulecie? Austria u progu I wojny
- Przyczyny konfliktu; bloki sojuszy; Pierwszy tydzień wojny: sekwencja wydarzeń
- Front zachodni (1914-1918). Plany i przebieg walk, wynalazki, etc;
- Skutki Wielkiej Wojny, los pokonanych, nowe państwa w Europie
- Koszyk B
- Front wschodni (1914-1918). Przebieg walk Rosji z państwami centralnymi
- Rewolucje w Rosji i upadek caratu
- My-Polacy a wojna i trzy czarne Orły (zaborcy). Na kogo postawić? Nadzieje i kryzysy orientacji.
- Józef Piłsudski i Legiony w czasie I wojny światowej.
- Koszyk C (zadanie dodatkowe)
- Rada Narodowa i spisek oficerów - skąd wzięłą się po kilkuset latach w Cieszynie Polska?
- Konflikt polsko-czechosłowacki o Śląsk Cieszyński
- Śląsk Cieszyński a Legiony
- Śląsk Cieszyński przed 1914 rokiem. Sielanka? Konflikty narodowe?
- przykłady 4 zdań (poniżej zamieszczono ich ciut więcej - do wybory):
- Wspaniałe stulecie? U progu I wojny
- Europa, Austria i Cieszyn przeł. XIX i XX w.
- Panujący np. FJI - sielankowy portret
- rozwój przemysłu, szkolnictwa, przykłady
- Rywalizacja narodowa w różnych częściach Europy
- Austria 12 Narodów - jakich, kto prześladuje a kto prześladowany?
- Cieszyn sielankowy z piosenki Nohavicy Tesinska, tzn.?
- Jak Cieszyn wywołał I wojnę światową?
- Przyczyny konfliktu / bloki sojuszy ; skutki wojny
- ...
- Front zachodni
- ...
- Front wschodni, m.in.
- kto walczy?
- sukcesy rosyjskie - utknięcie pod Krakowem i w Prusach;
- bitwa pod Gorlicami- ofensywa państw centtralnych;
- udział Cieszyniaków
- bitwa pod Bolimowem (atak żywych trupów), zajęcie Warszawy;
- dwie ofensywy rosyjskie (Brusiłowa i Kieryńskiego),
- wybuch rewolucji i pokój z Bolszewikami w Brześciu;
- zajęcie przez Niemcy i A-W ziem litwy, Białorusi i Ukrainy.
- My a Wojna i trzy czarne Orły. Na kogo postawić? Nadzieje i kryzysy oreientacji
- Józef Piłsudski i Legiony w czasie I wojny światowej. Udział Cieszyniaków
- Rewolucja w Rosji
- wcześniejsze zmachy i rewolucja roku 1905
- przyczyny
- rodzina carska i Rasputin
- Lenin na emigracji i wraca
- Śląsk Cieszyński przed 1914 rokiem. Sielanka? Konflikty narodowe?
- W skrócie:
- Konflikt polsko-niemiecki na Śl. Ciesz. -
- dyskryminacja Polaków
- Szkoły, polskie średnie - tak, ale tylko prywatne
- Krwawa niedziela w Cieszynie itp.
- Rota - geneza I hymnu Polski, kto napisał, komu dedykował, gdzie się ukazała
- Region
- - jeden z najbogatszych pod względem gospodarczym w Austro-Węgrzech- zamieszkiwany był przez ludność różnych wyznań, religii i języków.
- Multi-culti - tj. wielokulturowa sielanka?
- Większość mieszkańców mówiła po polsku (ok. 55% po polsku, ok. 18 % po niemiecku i 27% po czesku).
- życie mieszkańców (wbrew sielankowym obrazom kreowanym m.in. utworze Jaromira Nohavicy, pt. Cieszyńska), nie zawsze układało się zgodnie.
- Niemcy
- Mniejszość niemiecka na Śląsku Cieszyńskim (zamieszkująca największe miasta, takie jak Cieszyn, Bielsko, Bogumin, etc.), stanowiła elitę społeczeństwa (urzędnicy, fabrykanci, kupcy, etc.) posiadała monopol na władzę. Język niemiecki królował w urzędach, austryjackich szkołach średnich, etc. z czym nie zgadzała się ludność polska, walcząca o równouprawnienie.
- Rywalizacja
- Raz po raz dochodziło do konfliktów, czego przykładem jest Krwawa Niedziela z 1908 roku - zamieszki antypolskie wywołane w Cieszynie przez nacjonalistów niemieckich.
- To po tych wydarzeniach "Gwiazdka Cieszyńska" opublikowała "Rotę" Marii Konopnicką (zawierającą znamienne słowa: "Nie rzucim ziemi skąd nasz ród...Nie będzie Niemiec pluł nam w twarz, ni dzieci nam germanił..."), wraz z dedykacją autorki dla cieszyńskich Polaków "przeżywających obecnie ciężkie chwile". Utwór ten wkrótce zyskał status pierwszego powszechnie uznawanego nieoficjalnego hymnu polskiego. Jego pierwsze pełne wydanie ukazało się w raz z dedykacją wówczas właśnie w Cieszynie.
- Kilka (ok. 8) najważniejszych dat rocznych, np.:
- Wybuch wojny - 1914
- Rewolucje w Rosji - 1917
- Przystąpienie USA do wojny - 1917
- Wojna Polski z bolszewikami
- bitwy legionów: Kostiuchnówka — pierwsza: 1916; druga - 1917
- Uporządkuj chronologię wydarzeń, spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.
- Uporządkuj państwa; po której stronie konfliktu walczyły?
- poniżej podano przykłady w pracy musimy podać własne, inne niż wymienione jako przykłady :)
- 1 / Wymień 2 postacie, które przyczyniły się do odzyskania niepodległości Polski, kim były? w jaki sposób,
- np. a) J..... b) socjalista-działacz niepodległościowy c) twórca ......, marszałek .... - człowiek-symbol / 6
- 2 / Historia Polski i walka o granice 1918-1922 - Zapisz 2 daty roczne (i np. I połowa roku, lub miesiąc) - wydarzenia
- np a) 1918 X.... ) b) J.... P.... przejmuje władzę nad w...
- 3 / Historia Polski i walka o granice 1918-1922 - napisz 3 rozbudowane zdania (lub 4 krótkie) - 2 zdania faktów; 1 zdanie ciekawostka
- np. pierwsze ośrodki władzy (Cieszyn, Zakopane, Kraków, Warszawa)
- walki o Wielkopolskę, Lwów, Górny Śląsk
- 4 / Śląsk Cieszyński 1918-1920: rywalizacja i wojna polsko-czechosłowacka - 2 zdania faktów; 1 zdanie ciekawostka
- 5 / Satyryczny rysunek edukacyjny. Polecenie: Narysuj satyryczny rysunek o wartości edukacyjnej, dot. Historii Polski (Historia Polski i walka o granice 1918-1922), bazując na wizerunku banknotu o nominale 10/20 zł i postaciach władców: Mieszka I i Bolesława Chrobrego. Rysunek powinien mieć krótki opis/komentarz autora, w którym wyjaśniono widzowi/laikowi o co chodzi, jakich wydarzeń historycznych dotyczy.
- Klucz: przyznajemy po 2 pkt. za: 1)Pomysłowość, staranność wykonania, czy autor się do rysunku "przyłożył" 2)merytoryczność (kto, co, kiedy, dlaczego?) max. liczba punktów, gdy rysunek (z opisem) jest wartościowy pod względem edukacyjnym, przekazuje nam jakąś wiedzę historyczną. 3)poczucie humoru (punkty dodatkowe niewlicznae do punktacji) 4 (i ew. 2 pkt. ekstra ZA humor - niewliczane do punktacji na 5,6 etc. - w końcu humoru nie można wymagać od nikogo :)
- razem ?
- ale przyjąłem, że 6 jest możliwa od ? pkt