Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Klasa 8

Uzupełnienie:





 
Polskie Państwo Podziemne - LHpOK https://www.youtube.com/watch?v=I_k5ajIJSIs
Brudy polskiego podziemia - Muszkieterzy. Historia Bez Cenzury

 

 



XXXV. Świat po II wojnie światowej. Uczeń:
1) charakteryzuje bezpośrednie skutki II wojny światowej, wyróżniając następstwa polityczne, społeczne, gospodarcze i kulturowe, z uwzględnieniem powstania Organizacji Narodów Zjednoczonych;
2) wyjaśnia przyczyny rozpadu koalicji antyhitlerowskiej oraz opisuje początki zimnej wojny;
3) wskazuje na mapie państwa NATO i Układu Warszawskiego, charakteryzując oba bloki polityczno-wojskowe;
4) charakteryzuje politykę ZSRS wobec państw bloku wschodniego na przykładzie interwencji zbrojnych na Węgrzech i Czechosłowacji;
5) opisuje przyczyny i ocenia następstwa procesów dekolonizacyjnych;
6) charakteryzuje konflikty doby zimnej wojny, na dwóch wybranych przykładach;
7) opisuje przyczyny konfliktu na Bliskim Wschodzie;
8) omawia przemiany w Chinach po II wojnie światowej;
9) charakteryzuje przemiany społeczno-polityczne w Europie Środkowo-Wschodniej w latach 1989-1991, z uwzględnieniem rozpadu ZSRS;
10) przedstawia cele i główne etapy integracji europejskiej;
11) opisuje najważniejsze przemiany kulturowe i społeczne po II wojnie światowej.
XXXVI. Początki komunizmu w Polsce. Uczeń:
1) przedstawia okoliczności przejęcia władzy w Polsce przez komunistów;
2) charakteryzuje postawy Polaków wobec nowych władz, z uwzględnieniem różnych form oporu.
XXXVII. Stalinizm w Polsce i jego skutki. Uczeń:
1) przedstawia system terroru stalinowskiego i przemiany ustrojowe, gospodarczo-społeczne i kulturowe w okresie stalinizmu;
2) wyjaśnia przyczyny i skutki poznańskiego czerwca 1956 r. oraz znaczenie wydarzeń październikowych 1956 r.
XXXVIII. Polska w latach 1957-1981. Uczeń:
1) opisuje system władzy w latach 60. i 70. w PRL i formy uzależnienia od ZSRS;
2) charakteryzuje realia życia społecznego i kulturalnego, z uwzględnieniem specyfiki czasów gomułkowskich i gierkowskich;
3) przedstawia i umiejscawia w czasie różnorodność przyczyn kryzysów społecznych w latach 1968, 1970, 1976 i ich konsekwencje;
4) wyjaśnia znaczenie roli Kościoła katolickiego dla stosunków politycznych i społecznych;
5) opisuje narodziny i działania opozycji politycznej w latach 1976-1980;
6) przedstawia wpływ Jana Pawła II na przemiany społeczne i polityczne;
7) wyjaśnia przyczyny i następstwa strajków sierpniowych w 1980 r.;
8) charakteryzuje ruch społeczny „Solidarność”.





1 4
2 10
3 4
4 6
5 6
6 4
34



stwórz tabelkę, która przedstawi 4 szczeble administracji państwoej i samorządowej Polski (kraju/województwa/ powiatu, gminy) charakteryzując ich władzę , liczbę mieszkańców /wyborców- by wybrać 1 reprezentanta (np. posła lub radnego); co można załatwić w danym urzedzie np. dowód osobisty w gminie; prawo jazdy w starostwie pszaport itp. 





  • 1 8
  • 2 8
  • 3 8
  • 4 8
  • 5 6
  • 6 6
  • razem 44


 42     6
 40     5+
 38     5
 35     4+
 32     4
 27     3+
 21     3
 17     2+
 13     2
 11     1+'
II RP

 32     6
 31     5+
 29     5
 27     4+
 24     4
 21     3+
 16     3
 13     2+
 10     2
 8     1+'




Praca klasowa z tematów powtórkowych: 

materiały do powtórki i uzupełnień: 


Zadanie opisowe:

- by dobrze się do niego przygotować, opracuj w 4 rozbudowanych zdaniach (to jest ok. 4 minipunktach - każdy punkt, to przynajmniej 3 fakty; ktoś, coś, gdzieś itp.), opis poniższych zagadnień. Przedstaw najważniejsze wydarzenia i ciekawostki. Wystarczy opracować po 1 temacie z danego koszyka. Poniżej podano przykład

  • Koszyk A
    • Wspaniałe stulecie? Austria u progu I wojny
    • Przyczyny konfliktu; bloki sojuszy; Pierwszy tydzień wojny: sekwencja wydarzeń 
    • Front zachodni (1914-1918). Plany i przebieg walk, wynalazki, etc; 
    • Skutki Wielkiej Wojny, los pokonanych, nowe państwa w Europie
  • Koszyk B
    • Front wschodni (1914-1918). Przebieg walk Rosji z państwami centralnymi
    • Rewolucje w Rosji i upadek caratu
    • My-Polacy a wojna i trzy czarne Orły (zaborcy). Na kogo postawić? Nadzieje i kryzysy orientacji.
    • Józef Piłsudski i Legiony w czasie I wojny światowej. 
  • Koszyk C (zadanie dodatkowe)
    • Rada Narodowa i spisek oficerów - skąd wzięłą się po kilkuset latach w Cieszynie Polska?
    • Konflikt polsko-czechosłowacki o Śląsk Cieszyński 
    • Śląsk Cieszyński a Legiony 
    • Śląsk Cieszyński przed 1914 rokiem. Sielanka? Konflikty narodowe?
  • przykłady 4 zdań (poniżej zamieszczono ich ciut więcej - do wybory):
    • Wspaniałe stulecie? U progu I wojny
      1. Europa, Austria i Cieszyn przeł. XIX i XX w.
      2. Panujący np. FJI - sielankowy portret
      3. rozwój przemysłu, szkolnictwa, przykłady
      4. Rywalizacja narodowa w różnych częściach Europy
      5. Austria 12 Narodów - jakich, kto prześladuje a kto prześladowany?
      6. Cieszyn sielankowy z piosenki Nohavicy Tesinska, tzn.?
      7. Jak Cieszyn wywołał I wojnę światową?
    • Przyczyny konfliktu / bloki sojuszy ; skutki wojny
      1. ...
    • Front zachodni
      1. ...
    • Front wschodni, m.in. 
      1. kto walczy?
      2. sukcesy rosyjskie - utknięcie pod Krakowem i w Prusach; 
      3. bitwa pod Gorlicami- ofensywa  państw centtralnych; 
        1. udział Cieszyniaków 
      4. bitwa pod Bolimowem (atak żywych trupów), zajęcie Warszawy; 
      5. dwie ofensywy rosyjskie (Brusiłowa i Kieryńskiego), 
      6. wybuch rewolucji i pokój z Bolszewikami w Brześciu; 
      7. zajęcie przez Niemcy i A-W ziem litwy, Białorusi i Ukrainy.
    • My a Wojna i trzy czarne Orły. Na kogo postawić? Nadzieje i kryzysy oreientacji
    • Józef Piłsudski i Legiony w czasie I wojny światowej. Udział Cieszyniaków
    • Rewolucja w Rosji
      1. wcześniejsze zmachy i rewolucja roku 1905
      2. przyczyny
      3. rodzina carska i Rasputin
      4. Lenin na emigracji i wraca
    • Śląsk Cieszyński przed 1914 rokiem. Sielanka? Konflikty narodowe?
      • W skrócie: 
        • Konflikt polsko-niemiecki na Śl. Ciesz. - 
        1. dyskryminacja Polaków
        2. Szkoły, polskie średnie - tak, ale tylko prywatne 
        3. Krwawa niedziela w Cieszynie itp.
        • Rota - geneza I hymnu Polski, kto napisał, komu dedykował, gdzie się ukazała
      • Region 
        • - jeden z najbogatszych pod względem gospodarczym w Austro-Węgrzech- zamieszkiwany był przez ludność różnych wyznań, religii i języków. 
      • Multi-culti - tj. wielokulturowa sielanka?
        • Większość mieszkańców mówiła po polsku (ok. 55% po polsku, ok. 18 % po niemiecku i 27% po czesku). 
        • życie mieszkańców (wbrew sielankowym obrazom kreowanym m.in. utworze Jaromira Nohavicy, pt. Cieszyńska), nie zawsze układało się zgodnie.
      • Niemcy
        • Mniejszość niemiecka na Śląsku Cieszyńskim (zamieszkująca największe miasta, takie jak Cieszyn, Bielsko, Bogumin, etc.), stanowiła elitę społeczeństwa (urzędnicy, fabrykanci, kupcy, etc.) posiadała monopol na władzę. Język niemiecki królował w urzędach, austryjackich szkołach średnich, etc. z czym nie zgadzała się ludność polska, walcząca o równouprawnienie. 
      • Rywalizacja
        • Raz po raz dochodziło do konfliktów, czego przykładem jest Krwawa Niedziela z 1908 roku - zamieszki antypolskie wywołane w Cieszynie przez nacjonalistów niemieckich. 
        • To po tych wydarzeniach "Gwiazdka Cieszyńska" opublikowała "Rotę" Marii Konopnicką (zawierającą znamienne słowa: "Nie rzucim ziemi skąd nasz ród...Nie będzie Niemiec pluł nam w twarz, ni dzieci nam germanił..."), wraz z dedykacją autorki dla cieszyńskich Polaków "przeżywających obecnie ciężkie chwile". Utwór ten wkrótce zyskał status pierwszego powszechnie uznawanego nieoficjalnego hymnu polskiego. Jego pierwsze pełne wydanie ukazało się w raz z dedykacją wówczas właśnie w Cieszynie. 
  1. Kilka (ok. 8) najważniejszych dat rocznych, np.:
    1. Wybuch wojny - 1914
    2. Rewolucje w Rosji - 1917
    3. Przystąpienie USA do wojny - 1917

    4. Wojna Polski z bolszewikami
    5. bitwy legionów: Kostiuchnówka — pierwsza: 1916; druga - 1917
  2. Uporządkuj chronologię wydarzeń, spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie. 
  3. Uporządkuj państwa; po której stronie konfliktu walczyły?



  • poniżej podano przykłady w pracy musimy podać własne, inne niż wymienione jako przykłady :)
  • 1 / Wymień 2 postacie, które przyczyniły się do odzyskania niepodległości Polski, kim były? w jaki sposób,
    • np. a) J..... b) socjalista-działacz niepodległościowy c) twórca ......, marszałek .... - człowiek-symbol / 6
  • 2 / Historia Polski i walka o granice 1918-1922 - Zapisz 2 daty roczne (i np. I połowa roku, lub miesiąc) - wydarzenia
    • np a) 1918 X.... ) b) J.... P.... przejmuje władzę nad w...
  • 3 / Historia Polski i walka o granice 1918-1922 - napisz 3 rozbudowane zdania (lub 4 krótkie) - 2 zdania faktów; 1 zdanie ciekawostka
    • np. pierwsze ośrodki władzy (Cieszyn, Zakopane, Kraków, Warszawa)
    • walki o Wielkopolskę, Lwów, Górny Śląsk
  • 4 / Śląsk Cieszyński 1918-1920: rywalizacja i wojna polsko-czechosłowacka - 2 zdania faktów; 1 zdanie ciekawostka
  • 5 / Satyryczny rysunek edukacyjny. Polecenie: Narysuj satyryczny rysunek o wartości edukacyjnej, dot. Historii Polski (Historia Polski i walka o granice 1918-1922), bazując na wizerunku banknotu o nominale 10/20 zł i postaciach władców: Mieszka I i Bolesława Chrobrego. Rysunek powinien mieć krótki opis/komentarz autora, w którym wyjaśniono widzowi/laikowi o co chodzi, jakich wydarzeń historycznych dotyczy.
    • Klucz: przyznajemy po 2 pkt. za: 1)Pomysłowość, staranność wykonania, czy autor się do rysunku "przyłożył" 2)merytoryczność (kto, co, kiedy, dlaczego?) max. liczba punktów, gdy rysunek (z opisem) jest wartościowy pod względem edukacyjnym, przekazuje nam jakąś wiedzę historyczną. 3)poczucie humoru (punkty dodatkowe niewlicznae do punktacji) 4 (i ew. 2 pkt. ekstra ZA humor - niewliczane do punktacji na 5,6 etc. - w końcu humoru nie można wymagać od nikogo :)
  • razem ?
  • ale przyjąłem, że 6 jest możliwa od ? pkt








KLASA 8

Ciekawostki, ilustracje, filmy itp. (materiał dla starszych uczniów, ale może się przydać):



Przygotowując się do lekcji, sprawdzianu, itd. korzystamy m.in. z treści przygotowanych Wiesława Zdziabka, który opracował skrót najważniejszych informacji, które powinien opanować uczeń w ramach zajęć z historii (zob.: https://www.e-historia.com.pl/szkola-podstawowa-notatki-z-historii.html). Materiały te wykorzystano, w celach edukacyjnych, przygotowując niniejszą stronę. Część skryptów i treści zamieszczono powyżej w formie adaptacji, część na prawach cytatu (wówczas oznaczone cudzysłowem lub apostrofem wg schematu: 'treść'), ich autorem jest pan Wiesław Zdziabek, któremu serdecznie dziękujemy za udostępnienie ich on-line. Na stronie zamieszczono także fragmenty podręcznika Wydawnictwa Nowa Era oraz inne treści znalezione w zasobach Internetu. W przypadku gdyby powyższe publikacje naruszały prawa autorskie i własnościowe osób oraz instytucji prosimy o kontakt z autorem bloga w celu usunięcia treści.

Popular posts from this blog

Pierwsza wojna światowa

Matka ośmiorga dzieci opuszcza męża i przenosi się do Warszawy, by pisać poezję. Autorka bajki "O krasnoludkach i o sierotce Marysi" chorą córkę zamyka w szpitalu psychiatrycznym. Pochylająca się nad losem dzieci społeczniczka oddaje obcym ludziom własnego wnuka...  𝐊𝐨𝐧𝐨𝐩𝐧𝐢𝐜𝐤𝐚 – postać migotliwa, niejednoznaczna, nieuchwytna. W biografii "Dezorientacje", Materiały dodatkowe: Belle epoque / ostatnie dni wspaniałego stulecia CIESZY (?)-nie! Jak (do licha) rozpętałeś I wojnę światową!? Cieszyn i Austria u progu wojny W drodze do Polski Odrodzonej: Przypadek Śląska Cieszyńskiego https://prezi.com/tnnwfwgxz_js/untitled-prezi/?utm_campaign=share&utm_medium=copy https://prezi.com/view/d1Dnn3CKtCqpAo6Ptn1m/ sprawa cieszyńska SCI a Wielka Wojna - Heroiczna dekada (1908-1918)  https://koperlo.blogspot.com/2023/09/sci-wielka-wojna-heroiczna-dekada-1908.html GENEZA PIERWSZEJ WOJNY ŚWIATOWEJ – POWSTANIE TRÓJPRZYMIERZA I TRÓJPOROZUMIENIA I WOJNA ŚWIATOWA - DZIAŁANIA...

Klasa 5

https://koperlo.blogspot.com/2023/10/klasa-5.html Sprawdzian II: Sprawdzian tudzież praca klasowa (bo pracujemy z użyciem podręcznika, z którego można korzystać przez ok. 3 minuty, by np. sprawdzić mapy) - to nasza drugi rok wspólnej pracy więc nie musi wszystko się jeszcze udać idealnie.  Proszę o wyrozumiałość zarówno dla mnie, jak i dla dzieci. Uczniowie nie muszą być przygotowani perfekcyjnie; wystarczy że włożą pracę w opanowanie możliwie największej ilości kluczowych informacji i kilku ciekawostek. Będę starał się oceniać, biorąc to pod uwagę. W ostateczności nawet jeśli ktoś miałby nie dostać oceny bardzo dobrej, czy celującej, to biorąc pod uwagę, iż większość dzieci ma już po kilka 5 i 6 z aktywności, to nie powinno to być problemem, gdyż staram się na bieżąco budować poczucie sprawczości i własnej wartości uczniów :) Podczas rozwiązywania zadań mogą korzystać z podręcznika i szukać tam informacji.  Dla ułatwienia przygotowałem tabelaryczny skrót informacji, cho...

Klasa 6

Przygotowując się do lekcji, sprawdzianu, itd. możemy wykorzystać m.in. treści przygotowane przez Wiesława Zdziabka (zob.:  https://www.e-historia.com.pl/szkola-podstawowa-notatki-z-historii.html  i pod poniższymi linkami ) .  KLASA 6   Gdyby ktoś chciał mieć celujący do kwadratu to może opanowąć te 2. tabelki; ale wystarczy 1/4 z tego na ocenę dobrą. Sprawdzian/ praca klasowa III: Opanuj: a) mapy: 172, 178, 201 b) Podsumowania (szczególnie postacie-wydarzenia): 182, 214 II. Narysuj 2 rysunki a) własną interpretacje obrazu Matejki Rejtan lub Konstytucja 3 maja Zob. zeszyt i strony 171, 180 podpisz 4 postacie (funkcja i nazwisko, np. Król Poniatowski, Caryca Katarzyna II, poseł rejtan, zdrajca Potocki/Poniński/Branicki b) dowolny rysunek, np. Polscy legioniści-Pingwiny na Haiti lub we Włoszech Napoleon etc. Sprawdzian. Ogólnie - Co należy umieć? Z każdego tematu postaraj się opanować te kilka najważniejszych informacji,  które mamy zanotowane w zeszycie Czyli na...