Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Klasa 8

 

KLASA 8

Ciekawostki, ilustracje, filmy itp. (materiał dla starszych uczniów, ale może się przydać):

II RP

 32    6
 31    5+
 29    5
 27    4+
 24    4
 21    3+
 16    3
 13    2+
 10    2
 8    1+'




Polskie Państwo Podziemne - LHpOK https://www.youtube.com/watch?v=I_k5ajIJSIs

 

Brudy polskiego podziemia - Muszkieterzy. Historia Bez Cenzury






1 4
2 10
3 4
4 6
5 6
6 4
34



stwórz tabelkę, która przedstawi 4 szczeble administracji państwoej i samorządowej Polski (kraju/województwa/ powiatu, gminy) charakteryzując ich władzę , liczbę mieszkańców /wyborców- by wybrać 1 reprezentanta (np. posła lub radnego); co można załatwić w danym urzedzie np. dowód osobisty w gminie; prawo jazdy w starostwie pszaport itp. 





  • 1 8
  • 2 8
  • 3 8
  • 4 8
  • 5 6
  • 6 6
  • razem 44


 42     6
 40     5+
 38     5
 35     4+
 32     4
 27     3+
 21     3
 17     2+
 13     2
 11     1+'


2 grudnia 1938 roku Eugeniusz Kwiatkowski zaprezentował 15-letni Plan Rozbudowy Polski. Jego realizację miano rozpocząć w 1939 roku

W kolejnych fazach planowano modernizację armii, następnie rozwój infrastruktury, przebudowę wsi, uprzemysłowienie oraz urbanizację kraju i wreszcie około 1954 roku całkowite zatarcie różnic pomiędzy tak zwaną Polską A i Polską B.

II RP - Wielki kryzys  (1929-1935). 
  • zdewastował polską gospodarkę. 
  • Zbankrutowało niemal 25% firm, 
  • produkt krajowy spadł o ponad połowę
  • Dopiero w 1935 roku zaczęto obserwować niewielką poprawę, jednak aż do wybuchu II wojny światowej sytuacja nie wróciła do stanu z 1928 roku.

  • na polskiej wsi: Niewyobrażalna nędza, głód i spadek zarobków o 96%
  • załamały się ceny płodów rolnych. 
    • w 1928 roku za kwintal (100 kilogramów) pszenicy chłop inkasował w skupie średnio prawei 50 złotych; cztery lata później były to dwa razy mniej, a w 1935 roku zaledwie 16 zł; 
    • podobnie w przypadku ziemniaków i trzody chlewnej, mleka spadły o ok. 65%. 
  • Tymczasem nakładane na chłopów podatki nie uległy zmianie. 
  • W efekcie obciążenia te de facto  podwoiły się (z 13%, do 26%! - udział w ogólnych wydatkach rolników). 

https://www.youtube.com/watch?v=4Y3Oqzz8sx8&ab_channel=LekcjaHistorii





 

więcej zdjęć wraz z kontekstem historycznym na stronie: https://www.spgorki.net/ocalic-od-zapomnienia-dzieje-szkoly-w-gorkach-wielkich.html

Slajd za: Profil FB Muzeum Z. Kossak
 
Fot.: 

"747. Obywatele Brennej na Śląsku Cieszyńskim"

Mieszkańcy Brennej w okresie międzywojennym przodowali pod wieloma względami, biorąc pod uwagę samoorganizację i ofiarność spośród obywateli Śląska Cieszyńskiego i Polski, czego świadectwem jest, 

W pierwszym roku ufundowano przeszło półtora tysiąca cegiełek. Jednymi z pierwszych, którzy przesłali dary byli mieszkańcy Skoczowa i Brennej! Dzięki temu miejscowości te, jako jedne z nielicznych zostały upamiętnione specjalną cegiełką wmurowaną w mury obronne Wawelu.

Największa w ciągu pierwszych czterech lat, ogólnie na przestrzeni piętnastolecia złożono ponad sześć tysięcy ofiar (1921-1936, 6329 cegiełek). Wojna oraz inne komplikacje spowodowały, iż obecnie wyeksponowanych jest jedynie niewiele ponad 10 % (12,7 %, w 1998 roku było to 809 cegiełek; dziś jest nieco mniej, dokładnie 788, gdyż usunięto cegiełki powtarzające się; kolejne 362 złożone są w zbiorach lapidarium.")

Zachowało się niemal w 100% pierwszych Warszawie 709 cegiełek, pozostałe sto umieszczono wg nieznanego klucza (na chybił-trafił?), łącznie do końca XX wieku zachowało się ich dokładnie 809. 


  • "– w 1921 roku kierownik odnowy Wawelu, prof. Adolf Szyszko-Bohusz, ze współpracownikami wpadają na pomysł, aby ogłosić akcję zbierania środków na odbudowę. Jednorazowa wpłata – symboliczna cegiełka – ma wynosić 30 tys. marek, czyli koszt jednego dnia pracy przy restauracji zamku. Składki przekazują osoby prywatne oraz instytucje, a ich wkład zostaje upamiętniony wmurowaniem tabliczki z imieniem ofiarodawcy na murze przy bramie Herbowej."
  • Odzew wśród Polaków był bardzo szeroki. Zbierają wszyscy: dzieci w szkołach, górnicy, wojskowi, bankierzy, arystokraci... Polacy z kraju, zagranicy i obcokrajowcy. Łącznie wykupiono 6329 cegiełek. 




"Postanowiono, że ofiarodawca ofiarodoawcy opłacający sumę odpowiadającą kosztowi odnowienia zamku przez jeden, będą mieli prawo umieścić krótki napis, czy nazwisko na kamiennym bloczku wmurowanym w „mur obronny”. Z powodu inflacji z czasem przyjęto, iż suma ta wynosić powinna około 10 USD.


Literatura:

https://wawel.krakow.pl/spis-cegielek

https://wawel.krakow.pl/images/upload/cegielki/spis_cegieAek_wawelskich.pdf



Udało mi się odszukać nieco ponad 30 ofiar złożonych przez cieszyniaków z obu stron Olzy.


  1. 334. Oficerowie i Podoficerowie Żandarmerii Krajowej na Śląsku Cieszyńskim
  2. 461. Spółka Rolniczo Handlowa „Ziemia”, Cieszyn
  3. 462. Spółka Rolniczo Handlowa „Ziemia”, Cieszyn
  4. 463. Miasto Skoczów, Śląsk Cieszyński
  5. 702. Towarzystwo Oszczędności i Zaliczek w Cieszynie ku czci śp. prezesa ks. Franciszka Michejdy
  6. 703. Towarzystwo Oszczędności i Zaliczek w Cieszynie na cześć swego dyr. Hilarego Filasiewicza
  7. 747. Obywatele Brennej na Śląsku Cieszyńskim
  8. 824. I Szkoła Żandarmerii dla Górnoślązaków w Cieszynie
  9. 825. I Szkoła Żandarmerii dla Górnoślązaków w Cieszynie
  10. 1161. Zebrane przez Krzysztofa Lukasa oficera ewidencji od zgłaszających się do rejestracji Ślązaków w Cieszynie
  11. 1162. Zebrane przez Krzysztofa Lukasa oficera ewidencji od zgłaszających się do rejestracji Ślązaków w Cieszynie
  12. 1163. Zebrane przez Krzysztofa Lukasa oficera ewidencji od zgłaszających się do rejestracji Ślązaków w Cieszynie
  13. 1778. Klasa VI Gimnazjum Polskiego w Cieszynie 1921/1922
  14. 2547. Uczniowie II b Klasy Gimnazjum Polskiego w Cieszynie w roku 1921/1922
  15. 2885. Towarzystwo Oświatowe „Ojczyzna”, Małe Kończyce na Śląsku Cieszyńskim
  16. 2911. Komisja Administracyjna miasta Cieszyna
  17. 2912. Komisja Administracyjna miasta Cieszyna
  18. 3134. Związek Stowarzyszeń Młodzieży Katolickiej, Śląsk Cieszyński
  19. 3139. Koło Polskie w Cieszynie
  20. 3367. Związek Spółdzielczy „Gospoda” w Cieszynie
  21. 3502. Szkoła Gospodyń Wiejskaich Końska, Śląsk Cieszyński
  22. 3506. Szkoła Wydziałowa Czechowice, Śląsk Cieszyński
  23. 3740. Bracia Jan, Antoni i Stefania Węglarz, Pogwizdów, Śląsk Cieszyński
  24. 4179. Spółka Przemysłowo Handlowa „Kresy”, Spółdzielnia z ograniczoną odpowiedzialnością w Cieszynie
  25. 4447. Halka i Zocha Feliksówny z Cieszyna
  26. 4448. Janusz Michalski, sędzia okręgowy w Cieszynie
  27. 4449. Prof. Józef Król, Cieszyn
  28. 4485. Karol Buzek inspektor szkolny w Cieszynie
  29. 4605. Zofia Feliksowa, Cieszyn
  30. 4736. Isia i Lala z Cieszyna ku czci ojca Kazimierza Kantego
  31. 4810. Towarzystwo Teatru Polskiego w Cieszynie
  32. 4811. Pamięci Matki - Maria Batorówna w Dąbrowej, Śląsk Cieszyński
  33. 4967. Ku czci rodziców Wardasów - Synowie z Roztropic, Śląsk Cieszyński
  34. 5340. Bracia Karol, Paweł i Jerzy Michejdowie w dniu 70 letnich urodzin dr Jana Michejdy burmistrza w Cieszynie

3059. Pamięci Cezara Hallera majora Wojsk Polskich poległ: pod Skoczowem 919 August Haller







Dyptyk - czyli historia II. poł. XX wieku w kilka minut:

https://trojmiasto.wyborcza.pl/trojmiasto/10,88290,22693627,oryginalny-film-dyptyk-konczacy-wystawe-muzeum-ii-wojny-swiatowej.html



Praca klasowa z tematów powtórkowych: 

materiały do powtórki i uzupełnień: 


Zadanie opisowe:

- by dobrze się do niego przygotować, opracuj w 4 rozbudowanych zdaniach (to jest ok. 4 minipunktach - każdy punkt, to przynajmniej 3 fakty; ktoś, coś, gdzieś itp.), opis poniższych zagadnień. Przedstaw najważniejsze wydarzenia i ciekawostki. Wystarczy opracować po 1 temacie z danego koszyka. Poniżej podano przykład

  • Koszyk A
    • Wspaniałe stulecie? Austria u progu I wojny
    • Przyczyny konfliktu; bloki sojuszy; Pierwszy tydzień wojny: sekwencja wydarzeń 
    • Front zachodni (1914-1918). Plany i przebieg walk, wynalazki, etc; 
    • Skutki Wielkiej Wojny, los pokonanych, nowe państwa w Europie
  • Koszyk B
    • Front wschodni (1914-1918). Przebieg walk Rosji z państwami centralnymi
    • Rewolucje w Rosji i upadek caratu
    • My-Polacy a wojna i trzy czarne Orły (zaborcy). Na kogo postawić? Nadzieje i kryzysy orientacji.
    • Józef Piłsudski i Legiony w czasie I wojny światowej. 
  • Koszyk C (zadanie dodatkowe)
    • Rada Narodowa i spisek oficerów - skąd wzięłą się po kilkuset latach w Cieszynie Polska?
    • Konflikt polsko-czechosłowacki o Śląsk Cieszyński 
    • Śląsk Cieszyński a Legiony 
    • Śląsk Cieszyński przed 1914 rokiem. Sielanka? Konflikty narodowe?
  • przykłady 4 zdań (poniżej zamieszczono ich ciut więcej - do wybory):
    • Wspaniałe stulecie? U progu I wojny
      1. Europa, Austria i Cieszyn przeł. XIX i XX w.
      2. Panujący np. FJI - sielankowy portret
      3. rozwój przemysłu, szkolnictwa, przykłady
      4. Rywalizacja narodowa w różnych częściach Europy
      5. Austria 12 Narodów - jakich, kto prześladuje a kto prześladowany?
      6. Cieszyn sielankowy z piosenki Nohavicy Tesinska, tzn.?
      7. Jak Cieszyn wywołał I wojnę światową?
    • Przyczyny konfliktu / bloki sojuszy ; skutki wojny
      1. ...
    • Front zachodni
      1. ...
    • Front wschodni, m.in. 
      1. kto walczy?
      2. sukcesy rosyjskie - utknięcie pod Krakowem i w Prusach; 
      3. bitwa pod Gorlicami- ofensywa  państw centtralnych; 
        1. udział Cieszyniaków 
      4. bitwa pod Bolimowem (atak żywych trupów), zajęcie Warszawy; 
      5. dwie ofensywy rosyjskie (Brusiłowa i Kieryńskiego), 
      6. wybuch rewolucji i pokój z Bolszewikami w Brześciu; 
      7. zajęcie przez Niemcy i A-W ziem litwy, Białorusi i Ukrainy.
    • My a Wojna i trzy czarne Orły. Na kogo postawić? Nadzieje i kryzysy oreientacji
    • Józef Piłsudski i Legiony w czasie I wojny światowej. Udział Cieszyniaków
    • Rewolucja w Rosji
      1. wcześniejsze zmachy i rewolucja roku 1905
      2. przyczyny
      3. rodzina carska i Rasputin
      4. Lenin na emigracji i wraca
    • Śląsk Cieszyński przed 1914 rokiem. Sielanka? Konflikty narodowe?
      • W skrócie: 
        • Konflikt polsko-niemiecki na Śl. Ciesz. - 
        1. dyskryminacja Polaków
        2. Szkoły, polskie średnie - tak, ale tylko prywatne 
        3. Krwawa niedziela w Cieszynie itp.
        • Rota - geneza I hymnu Polski, kto napisał, komu dedykował, gdzie się ukazała
      • Region 
        • - jeden z najbogatszych pod względem gospodarczym w Austro-Węgrzech- zamieszkiwany był przez ludność różnych wyznań, religii i języków. 
      • Multi-culti - tj. wielokulturowa sielanka?
        • Większość mieszkańców mówiła po polsku (ok. 55% po polsku, ok. 18 % po niemiecku i 27% po czesku). 
        • życie mieszkańców (wbrew sielankowym obrazom kreowanym m.in. utworze Jaromira Nohavicy, pt. Cieszyńska), nie zawsze układało się zgodnie.
      • Niemcy
        • Mniejszość niemiecka na Śląsku Cieszyńskim (zamieszkująca największe miasta, takie jak Cieszyn, Bielsko, Bogumin, etc.), stanowiła elitę społeczeństwa (urzędnicy, fabrykanci, kupcy, etc.) posiadała monopol na władzę. Język niemiecki królował w urzędach, austryjackich szkołach średnich, etc. z czym nie zgadzała się ludność polska, walcząca o równouprawnienie. 
      • Rywalizacja
        • Raz po raz dochodziło do konfliktów, czego przykładem jest Krwawa Niedziela z 1908 roku - zamieszki antypolskie wywołane w Cieszynie przez nacjonalistów niemieckich. 
        • To po tych wydarzeniach "Gwiazdka Cieszyńska" opublikowała "Rotę" Marii Konopnicką (zawierającą znamienne słowa: "Nie rzucim ziemi skąd nasz ród...Nie będzie Niemiec pluł nam w twarz, ni dzieci nam germanił..."), wraz z dedykacją autorki dla cieszyńskich Polaków "przeżywających obecnie ciężkie chwile". Utwór ten wkrótce zyskał status pierwszego powszechnie uznawanego nieoficjalnego hymnu polskiego. Jego pierwsze pełne wydanie ukazało się w raz z dedykacją wówczas właśnie w Cieszynie. 
  1. Kilka (ok. 8) najważniejszych dat rocznych, np.:
    1. Wybuch wojny - 1914
    2. Rewolucje w Rosji - 1917
    3. Przystąpienie USA do wojny - 1917

    4. Wojna Polski z bolszewikami
    5. bitwy legionów: Kostiuchnówka — pierwsza: 1916; druga - 1917
  2. Uporządkuj chronologię wydarzeń, spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie. 
  3. Uporządkuj państwa; po której stronie konfliktu walczyły?



  • poniżej podano przykłady w pracy musimy podać własne, inne niż wymienione jako przykłady :)
  • 1 / Wymień 2 postacie, które przyczyniły się do odzyskania niepodległości Polski, kim były? w jaki sposób,
    • np. a) J..... b) socjalista-działacz niepodległościowy c) twórca ......, marszałek .... - człowiek-symbol / 6
  • 2 / Historia Polski i walka o granice 1918-1922 - Zapisz 2 daty roczne (i np. I połowa roku, lub miesiąc) - wydarzenia
    • np a) 1918 X.... ) b) J.... P.... przejmuje władzę nad w...
  • 3 / Historia Polski i walka o granice 1918-1922 - napisz 3 rozbudowane zdania (lub 4 krótkie) - 2 zdania faktów; 1 zdanie ciekawostka
    • np. pierwsze ośrodki władzy (Cieszyn, Zakopane, Kraków, Warszawa)
    • walki o Wielkopolskę, Lwów, Górny Śląsk
  • 4 / Śląsk Cieszyński 1918-1920: rywalizacja i wojna polsko-czechosłowacka - 2 zdania faktów; 1 zdanie ciekawostka
  • 5 / Satyryczny rysunek edukacyjny. Polecenie: Narysuj satyryczny rysunek o wartości edukacyjnej, dot. Historii Polski (Historia Polski i walka o granice 1918-1922), bazując na wizerunku banknotu o nominale 10/20 zł i postaciach władców: Mieszka I i Bolesława Chrobrego. Rysunek powinien mieć krótki opis/komentarz autora, w którym wyjaśniono widzowi/laikowi o co chodzi, jakich wydarzeń historycznych dotyczy.
    • Klucz: przyznajemy po 2 pkt. za: 1)Pomysłowość, staranność wykonania, czy autor się do rysunku "przyłożył" 2)merytoryczność (kto, co, kiedy, dlaczego?) max. liczba punktów, gdy rysunek (z opisem) jest wartościowy pod względem edukacyjnym, przekazuje nam jakąś wiedzę historyczną. 3)poczucie humoru (punkty dodatkowe niewlicznae do punktacji) 4 (i ew. 2 pkt. ekstra ZA humor - niewliczane do punktacji na 5,6 etc. - w końcu humoru nie można wymagać od nikogo :)
  • razem ?
  • ale przyjąłem, że 6 jest możliwa od ? pkt










Przygotowując się do lekcji, sprawdzianu, itd. korzystamy m.in. z treści przygotowanych Wiesława Zdziabka, który opracował skrót najważniejszych informacji, które powinien opanować uczeń w ramach zajęć z historii (zob.: https://www.e-historia.com.pl/szkola-podstawowa-notatki-z-historii.html). Materiały te wykorzystano, w celach edukacyjnych, przygotowując niniejszą stronę. Część skryptów i treści zamieszczono powyżej w formie adaptacji, część na prawach cytatu (wówczas oznaczone cudzysłowem lub apostrofem wg schematu: 'treść'), ich autorem jest pan Wiesław Zdziabek, któremu serdecznie dziękujemy za udostępnienie ich on-line. Na stronie zamieszczono także fragmenty podręcznika Wydawnictwa Nowa Era oraz inne treści znalezione w zasobach Internetu. W przypadku gdyby powyższe publikacje naruszały prawa autorskie i własnościowe osób oraz instytucji prosimy o kontakt z autorem bloga w celu usunięcia treści.

Popular posts from this blog

Pierwsza wojna światowa

    1915 , Kartka wydana w roku 1915 z jakiejś okazji Cesarza Franciszka Józefa. "Majątek i krew dla Cesarza Majątek i krew dla Ojczyzny" - tak brzmi napis na kartce. To tak jakby ludność wszystko co miała najcenniejszego zawierzyła swemu cesarzowi. Mała pomoc by się przydała. cesarz Franciszek Józef I wizytował Cieszyn (1851, 1880, 1890, 1906), w czasie trzech ostatnich wizyt sieddział na specjalnym tronie, który do dziś przechowywany jest w Kościele Jezusowym. zobaz więcej : broszura Cieszyn Mały Wiedeń https://www.archiwum.cieszyn.pl/?p=categoriesShow&iCategory=12 historia polskiego szkolnictwa w Cieszynie: http://sp1cieszyn.edu.pl/strona/historia-polskiego-szkolnictwa-powszechnego-w-cieszynie Matka ośmiorga dzieci opuszcza męża i przenosi się do Warszawy, by pisać poezję. Autorka bajki "O krasnoludkach i o sierotce Marysi" chorą córkę zamyka w szpitalu psychiatrycznym. Pochylająca się nad losem dzieci społeczniczka oddaje obcym ludziom własnego wnuka......

Klasa 5

Punktacja: 36 6 35 5+ 32 5 30 4+ 27 4 23 3+ 18 3 15 2+ 11 2 9 1+' klasa 5 punktacja Zadanie / max. liczba punktów do zdobycia 1 / 6 2 / 4 3 / 9 (w tym 2 pkt. na 6, niewliczane do punktacji) 4 / 4 (i ew. 2 pkt. ekstra ZA humor - niewliczane do punktacji na 5,6 etc. - w końcu humoru nie można wymagać od nikogo :) 5 14 (w tym 3 pkt. na 6, niewliczane do punktacji) razem 37 ale (jeśli dobrze pamiętam) przyjąłem, że 6 jest możliwa od 36 pkt zadanie I: BC ca AC Sprawdzian I: 490 p.n.e.- bitwa pod Maratonem, I wojna Greków z Persami 753 p.n.e. - legendarne założenie Rzymu 44 p.n.e. - śmierć Juliusza Cezara 1 rok n.e. - narodziny Jezusa Tabela: A (wersja podstawowa, na Bdb);  B (wersja rozszerzona o wyjaśnienia) Powyżej dwie tabele. Wykazy zawierają skrót wymaganych informacji.  Zastrzeżenie:  Kolorem czerwonym  oznaczono elementy, których znajomość może pomóc w uzyskaniu oceny  bardzo dob...

Klasa 6

Przygotowując się do lekcji, sprawdzianu, itd. możemy wykorzystać m.in. treści przygotowane przez Wiesława Zdziabka (zob.:  https://www.e-historia.com.pl/szkola-podstawowa-notatki-z-historii.html  i pod poniższymi linkami ) .  KLASA 6 R. I: Europa i świat - XVI w. 1. 1. PRZYCZYNY I PRZEBIEG WIELKICH ODKRYĆ GEOGRAFICZNYCH 1. 2. SKUTKI ODKRYĆ GEOGRAFICZNYCH 1. 3. ODRODZENIE 1. 4. SZTUKA RENESANSU 1. 5. REFORMACJA 1. 6. KONTRREFORMACJA I REFORMA WEWNĘTRZNA KOŚCIOŁA R. II 2. 1. DEMOKRACJA SZLACHECKA W POLSCE 2. 2. FOLWARK PAŃSZCZYŹNIANY 2. 3. POLSKA ZA PANOWANIA OSTATNICH JAGIELLONÓW 2. 4. RENESANS W POLSCE 2. 5. UNIA LUBELSKA I POCZĄTKI RZECZYPOSPOLITEJ OBOJGA NARODÓW 2. 6. REFORMACJA W POLSCE 2. 7. POLSKA MONARCHIĄ ELEKCYJNĄ R. III 3. 1. WOJNY Z ROSJĄ 3. 2. WOJNY POLSKO-SZWEDZKIE W PIERWSZEJ POŁOWIE XVII W. 3. 3. POWSTANIA KOZACKIE NA UKRAINIE 3. 4. POTOP SZWEDZKI 3. 5. WOJNY POLSKO-TURECKIE 3. 6. KRYZYS WEWNĘTRZNY RZECZYPOSPOLITEJ 3. 7. BAROK W EUROPIE I W POLSCE R. IV 4. ...