Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Klasa 8

 

KLASA 8

Ciekawostki, ilustracje, filmy itp. (materiał dla starszych uczniów, ale może się przydać):



1 8

2 8

3 8

4 8

5 6

6 6

razem 44


 42     6
 40     5+
 38     5
 35     4+
 32     4
 27     3+
 21     3
 17     2+
 13     2
 11     1+'


Praca klasowa z tematów powtórkowych: 

materiały do powtórki i uzupełnień: 


Zadanie opisowe:

- by dobrze się do niego przygotować, opracuj w 4 rozbudowanych zdaniach (to jest ok. 4 minipunktach - każdy punkt, to przynajmniej 3 fakty; ktoś, coś, gdzieś itp.), opis poniższych zagadnień. Przedstaw najważniejsze wydarzenia i ciekawostki. Wystarczy opracować po 1 temacie z danego koszyka. Poniżej podano przykład

  • Koszyk A
    • Wspaniałe stulecie? Austria u progu I wojny
    • Przyczyny konfliktu; bloki sojuszy; Pierwszy tydzień wojny: sekwencja wydarzeń 
    • Front zachodni (1914-1918). Plany i przebieg walk, wynalazki, etc; 
    • Skutki Wielkiej Wojny, los pokonanych, nowe państwa w Europie
  • Koszyk B
    • Front wschodni (1914-1918). Przebieg walk Rosji z państwami centralnymi
    • Rewolucje w Rosji i upadek caratu
    • My-Polacy a wojna i trzy czarne Orły (zaborcy). Na kogo postawić? Nadzieje i kryzysy orientacji.
    • Józef Piłsudski i Legiony w czasie I wojny światowej. 
  • Koszyk C (zadanie dodatkowe)
    • Rada Narodowa i spisek oficerów - skąd wzięłą się po kilkuset latach w Cieszynie Polska?
    • Konflikt polsko-czechosłowacki o Śląsk Cieszyński 
    • Śląsk Cieszyński a Legiony 
    • Śląsk Cieszyński przed 1914 rokiem. Sielanka? Konflikty narodowe?
  • przykłady 4 zdań (poniżej zamieszczono ich ciut więcej - do wybory):
    • Wspaniałe stulecie? U progu I wojny
      1. Europa, Austria i Cieszyn przeł. XIX i XX w.
      2. Panujący np. FJI - sielankowy portret
      3. rozwój przemysłu, szkolnictwa, przykłady
      4. Rywalizacja narodowa w różnych częściach Europy
      5. Austria 12 Narodów - jakich, kto prześladuje a kto prześladowany?
      6. Cieszyn sielankowy z piosenki Nohavicy Tesinska, tzn.?
      7. Jak Cieszyn wywołał I wojnę światową?
    • Przyczyny konfliktu / bloki sojuszy ; skutki wojny
      1. ...
    • Front zachodni
      1. ...
    • Front wschodni, m.in. 
      1. kto walczy?
      2. sukcesy rosyjskie - utknięcie pod Krakowem i w Prusach; 
      3. bitwa pod Gorlicami- ofensywa  państw centtralnych; 
        1. udział Cieszyniaków 
      4. bitwa pod Bolimowem (atak żywych trupów), zajęcie Warszawy; 
      5. dwie ofensywy rosyjskie (Brusiłowa i Kieryńskiego), 
      6. wybuch rewolucji i pokój z Bolszewikami w Brześciu; 
      7. zajęcie przez Niemcy i A-W ziem litwy, Białorusi i Ukrainy.
    • My a Wojna i trzy czarne Orły. Na kogo postawić? Nadzieje i kryzysy oreientacji
    • Józef Piłsudski i Legiony w czasie I wojny światowej. Udział Cieszyniaków
    • Rewolucja w Rosji
      1. wcześniejsze zmachy i rewolucja roku 1905
      2. przyczyny
      3. rodzina carska i Rasputin
      4. Lenin na emigracji i wraca
    • Śląsk Cieszyński przed 1914 rokiem. Sielanka? Konflikty narodowe?
      • W skrócie: 
        • Konflikt polsko-niemiecki na Śl. Ciesz. - 
        1. dyskryminacja Polaków
        2. Szkoły, polskie średnie - tak, ale tylko prywatne 
        3. Krwawa niedziela w Cieszynie itp.
        • Rota - geneza I hymnu Polski, kto napisał, komu dedykował, gdzie się ukazała
      • Region 
        • - jeden z najbogatszych pod względem gospodarczym w Austro-Węgrzech- zamieszkiwany był przez ludność różnych wyznań, religii i języków. 
      • Multi-culti - tj. wielokulturowa sielanka?
        • Większość mieszkańców mówiła po polsku (ok. 55% po polsku, ok. 18 % po niemiecku i 27% po czesku). 
        • życie mieszkańców (wbrew sielankowym obrazom kreowanym m.in. utworze Jaromira Nohavicy, pt. Cieszyńska), nie zawsze układało się zgodnie.
      • Niemcy
        • Mniejszość niemiecka na Śląsku Cieszyńskim (zamieszkująca największe miasta, takie jak Cieszyn, Bielsko, Bogumin, etc.), stanowiła elitę społeczeństwa (urzędnicy, fabrykanci, kupcy, etc.) posiadała monopol na władzę. Język niemiecki królował w urzędach, austryjackich szkołach średnich, etc. z czym nie zgadzała się ludność polska, walcząca o równouprawnienie. 
      • Rywalizacja
        • Raz po raz dochodziło do konfliktów, czego przykładem jest Krwawa Niedziela z 1908 roku - zamieszki antypolskie wywołane w Cieszynie przez nacjonalistów niemieckich. 
        • To po tych wydarzeniach "Gwiazdka Cieszyńska" opublikowała "Rotę" Marii Konopnicką (zawierającą znamienne słowa: "Nie rzucim ziemi skąd nasz ród...Nie będzie Niemiec pluł nam w twarz, ni dzieci nam germanił..."), wraz z dedykacją autorki dla cieszyńskich Polaków "przeżywających obecnie ciężkie chwile". Utwór ten wkrótce zyskał status pierwszego powszechnie uznawanego nieoficjalnego hymnu polskiego. Jego pierwsze pełne wydanie ukazało się w raz z dedykacją wówczas właśnie w Cieszynie. 
  1. Kilka (ok. 8) najważniejszych dat rocznych, np.:
    1. Wybuch wojny - 1914
    2. Rewolucje w Rosji - 1917
    3. Przystąpienie USA do wojny - 1917

    4. Wojna Polski z bolszewikami
    5. bitwy legionów: Kostiuchnówka — pierwsza: 1916; druga - 1917
  2. Uporządkuj chronologię wydarzeń, spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie. 
  3. Uporządkuj państwa; po której stronie konfliktu walczyły?



  • poniżej podano przykłady w pracy musimy podać własne, inne niż wymienione jako przykłady :)
  • 1 / Wymień 2 postacie, które przyczyniły się do odzyskania niepodległości Polski, kim były? w jaki sposób,
    • np. a) J..... b) socjalista-działacz niepodległościowy c) twórca ......, marszałek .... - człowiek-symbol / 6
  • 2 / Historia Polski i walka o granice 1918-1922 - Zapisz 2 daty roczne (i np. I połowa roku, lub miesiąc) - wydarzenia
    • np a) 1918 X.... ) b) J.... P.... przejmuje władzę nad w...
  • 3 / Historia Polski i walka o granice 1918-1922 - napisz 3 rozbudowane zdania (lub 4 krótkie) - 2 zdania faktów; 1 zdanie ciekawostka
    • np. pierwsze ośrodki władzy (Cieszyn, Zakopane, Kraków, Warszawa)
    • walki o Wielkopolskę, Lwów, Górny Śląsk
  • 4 / Śląsk Cieszyński 1918-1920: rywalizacja i wojna polsko-czechosłowacka - 2 zdania faktów; 1 zdanie ciekawostka
  • 5 / Satyryczny rysunek edukacyjny. Polecenie: Narysuj satyryczny rysunek o wartości edukacyjnej, dot. Historii Polski (Historia Polski i walka o granice 1918-1922), bazując na wizerunku banknotu o nominale 10/20 zł i postaciach władców: Mieszka I i Bolesława Chrobrego. Rysunek powinien mieć krótki opis/komentarz autora, w którym wyjaśniono widzowi/laikowi o co chodzi, jakich wydarzeń historycznych dotyczy.
    • Klucz: przyznajemy po 2 pkt. za: 1)Pomysłowość, staranność wykonania, czy autor się do rysunku "przyłożył" 2)merytoryczność (kto, co, kiedy, dlaczego?) max. liczba punktów, gdy rysunek (z opisem) jest wartościowy pod względem edukacyjnym, przekazuje nam jakąś wiedzę historyczną. 3)poczucie humoru (punkty dodatkowe niewlicznae do punktacji) 4 (i ew. 2 pkt. ekstra ZA humor - niewliczane do punktacji na 5,6 etc. - w końcu humoru nie można wymagać od nikogo :)
  • razem ?
  • ale przyjąłem, że 6 jest możliwa od ? pkt










Przygotowując się do lekcji, sprawdzianu, itd. korzystamy m.in. z treści przygotowanych Wiesława Zdziabka, który opracował skrót najważniejszych informacji, które powinien opanować uczeń w ramach zajęć z historii (zob.: https://www.e-historia.com.pl/szkola-podstawowa-notatki-z-historii.html). Materiały te wykorzystano, w celach edukacyjnych, przygotowując niniejszą stronę. Część skryptów i treści zamieszczono powyżej w formie adaptacji, część na prawach cytatu (wówczas oznaczone cudzysłowem lub apostrofem wg schematu: 'treść'), ich autorem jest pan Wiesław Zdziabek, któremu serdecznie dziękujemy za udostępnienie ich on-line. Na stronie zamieszczono także fragmenty podręcznika Wydawnictwa Nowa Era oraz inne treści znalezione w zasobach Internetu. W przypadku gdyby powyższe publikacje naruszały prawa autorskie i własnościowe osób oraz instytucji prosimy o kontakt z autorem bloga w celu usunięcia treści.

Popular posts from this blog

Klasa 5

Punktacja: 36 6 35 5+ 32 5 30 4+ 27 4 23 3+ 18 3 15 2+ 11 2 9 1+' klasa 5 punktacja Zadanie / max. liczba punktów do zdobycia 1 / 6 2 / 4 3 / 9 (w tym 2 pkt. na 6, niewliczane do punktacji) 4 / 4 (i ew. 2 pkt. ekstra ZA humor - niewliczane do punktacji na 5,6 etc. - w końcu humoru nie można wymagać od nikogo :) 5 14 (w tym 3 pkt. na 6, niewliczane do punktacji) razem 37 ale (jeśli dobrze pamiętam) przyjąłem, że 6 jest możliwa od 36 pkt zadanie I: BC ca AC Sprawdzian I: 490 p.n.e.- bitwa pod Maratonem, I wojna Greków z Persami 753 p.n.e. - legendarne założenie Rzymu 44 p.n.e. - śmierć Juliusza Cezara 1 rok n.e. - narodziny Jezusa Tabela: A (wersja podstawowa, na Bdb);  B (wersja rozszerzona o wyjaśnienia) Powyżej dwie tabele. Wykazy zawierają skrót wymaganych informacji.  Zastrzeżenie:  Kolorem czerwonym  oznaczono elementy, których znajomość może pomóc w uzyskaniu oceny  bardzo dobrej Kolorem zielonym

Pierwsza wojna światowa

Co będzie na sprawdzianie, etc.? Kilka (7) najważniejszych dat rocznych, np: Wybuch wojny Rewolucje w Rosji Przystąpienie USA do wojny Uporządkuj chronologię wydarzeń , spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.  Uporządkuj państwa ; po której stronie konfliktu walczyły? Wybierz 1 z 2 zaproponowanych zagadnień (łącznie jest 7 zagadnień- zob. podwykaz) i opisz w ok. 8 minipunktach (każdy punkt, to przynajmniej 3 fakty; ktoś, coś, gdzieś itp) Wspaniałe stulecie? U progu I wojny, miniwątki które można poruszyć: Europa, Austria i Cieszyn przeł. XIX i XX w. sytuacja gospodarcza, społelczna i geopolityczna Bałkany Panujący np. FJI - sielankowy portret rozwój przemysłu, szkolnictwa, przykłady Rywalizacja narodowa w różnych częściach Europy Austria 12 Narodów - jakich, kto prześladuje a kto prześladowany? Cieszyn sielankowy z piosenki Nohavicy Tesinska, tzn.? Konflikt polsko-niemiecki na Śl. Ciesz. -  Krwawa niedziela w Cieszynie itp. dyskryminacja Polaków Szkoły  Rota - genez

Klasa 4

Podstawa programowa (2024), cz. I: "KLASA IV I. Elementy historii rodzinnej i regionalnej.  Uczeń: 1) zbiera informacje na temat historii swojej rodziny, gromadzi pamiątki rodzinne i opowiada o nich; 2) poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje. II. Najważniejsze elementy polskiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń: 1) zna symbole narodowe (barwy, godło, hymn państwowy), najważniejsze święta narodowe i państwowe, potrafi wytłumaczyć ich znaczenie; 2) wiąże najważniejsze zabytki i symbole kultury polskiej z właściwymi regionami. III. Refleksja nad historią jako nauką. Uczeń: 1) wyjaśnia, na czym polega praca historyka; 2) wskazuje sposoby mierzenia czasu w historii i posługuje się pojęciami chronologicznymi; 3) rozpoznaje rodzaje źródeł historycznych; 4) odróżnia historię od dziejów legendarnych (....)". Punkt III. Rozwinięcie - Refleksja nad historią jako nauką: 1) Na czym p