

Scenariusz lekcji
Temat lekcji:
Uwarunkowania wypraw krzyżowych do Ziemi Świętej oraz ich skutki
Poziom:
Liceum Ogólnokształcące, klasa I
Czas trwania:
45 +20 minut
- Cele lekcji (w języku ucznia):
- Uczeń:
- wie, czym były wyprawy krzyżowe i kiedy się odbywały,
- potrafi wskazać przyczyny (religijne, polityczne, społeczne i ekonomiczne) krucjat,
- potrafi wskazać ich skutki dla Europy i Bliskiego Wschodu,
- umie pracować z tekstem źródłowym i mapą historyczną.
- Metody i formy pracy:
- rozmowa kierowana
- analiza mapy
- praca w grupach (burza mózgów, karta pracy)
- mini-podsumowanie ustne (techniką „jedno zdanie na koniec”)
- Środki dydaktyczne:
- podręcznik, mapa średniowiecznego świata (Europa i Bliski Wschód)
- karta pracy z tabelą: „Przyczyny i skutki wypraw krzyżowych”
- tekst źródłowy (fragment kazania papieża Urbana II z 1095 r. i opisu zdobycia Jerozolimy)
- prezentacja multimedialna (opcjonalnie)
- Przebieg lekcji:
- 1. Czynności organizacyjne (2 min):
- Powitanie uczniów, sprawdzenie obecności.
- Zapisanie tematu na tablicy.
- 2. Wprowadzenie do tematu (5 min):
- Krótkie przypomnienie pojęcia „Ziemia Święta” i sytuacji religijnej w średniowieczu.
- Pokazanie mapy i lokalizacja Jerozolimy.
- 3. Wyjaśnienie przyczyn wypraw krzyżowych (10 min):
- (ewentualnie analizua fragmentu kazania Urbana II z 1095 r.)
- Jakie argumenty podawał papież?
- Uczniowie wypełniają pierwszą kolumnę tabeli: „Przyczyny wypraw krzyżowych”
- Dopowiedzenie przez nauczyciela (slajd lub notatka na tablicy).
- 4. Omówienie przebiegu i skutków krucjat (15 min):
- rozwiązywanie karty pracy
- Krótkie przypomnienie/przedstawienie kolejnych wypraw (I–IV) – forma opowieści nauczyciela z mapą.
- Wypełniają drugą kolumnę tabeli: „Skutki wypraw krzyżowych” – podział na Europę i świat muzułmański.
- Omówienie na forum klasy: skutki polityczne, religijne, społeczne, gospodarcze i kulturowe.
- 5. Podsumowanie (10 min):
- Uczniowie odpowiadają na pytania:
- a) Dlaczego doszło do krucjat?
- b) Jakie były ich najważniejsze konsekwencje?
- Nauczyciel porządkuje informacje na tablicy.
- Krótkie ćwiczenie końcowe: każdy uczeń pisze na karteczce jedno zdanie, które według niego najlepiej podsumowuje temat lekcji.
- Chętni czytają swoje zdania.
- 6. Zadanie domowe (2 min):
- Wybierz jeden ze skutków krucjat i przedstaw go w formie krótkiej notatki (maks. 5 zdań), uwzględniając jego znaczenie dla Europy.
- Lub (dla chętnych):
- Przygotuj mini-sąd "Bohater popkultury, ale czy na pewno bohater i wzór cnót: Ryszard Lwie Serce i Saladyn - postacie do wyboru".
- Czas trwania: 20 minut
- Poziom: Liceum Ogólnokształcące, klasa I
- Forma: Lekcja skrócona / pokazowa / podsumowująca
- Cele lekcji (w języku ucznia):
- Uczeń:
- rozumie rolę Kościoła w średniowieczu i jego przemiany od XI w.,
- potrafi wymienić przykłady zakonów żebraczych i ich zadania,
- zna pojęcie herezji (na przykładzie albigensów),
- potrafi wyjaśnić, na czym polegał kryzys papiestwa w późnym średniowieczu.
- Metody i formy pracy:
- mini-wykład nauczyciela z elementami rozmowy kierowanej,
- praca z osią czasu / prostym schematem,
- praca w parach (minianaliza pojęć).
- Środki dydaktyczne:
- karta pracy z kluczowymi pojęciami (zakony, herezje, kryzys),
- podręcznik, slajd.
- Przebieg lekcji:
- 1. Wprowadzenie (3 min)
- Pytanie wprowadzające: Czy Kościół średniowieczny zawsze był silny i jednolity?
- Krótkie nakreślenie tła od XI wieku – reforma gregoriańska, wzrost znaczenia papiestwa.
- rola cystersów
- 2. Rozwinięcie (12 min)
- a) Zakony żebracze (4 min)
- Dominikanie i franciszkanie – działalność kaznodziejska, życie w ubóstwie, walka z herezją.
- Różnice między zakonami żebraczymi a dawnymi zakonami benedyktyńskimi.
- b) Herezje – albigensi (3 min)
- Kim byli albigensi (katarzy)?
- Ich poglądy: dualizm, odrzucenie Kościoła, asceza.
- Reakcja Kościoła: krucjata przeciwko albigensom, Inkwizycja.
- c) Kryzys papiestwa (5 min)
- Niewola awiniońska (1309–1377) – papieże zależni od królów Francji.
- Wielka schizma zachodnia (1378–1417) – kilku papieży jednocześnie.
- Osłabienie autorytetu Kościoła i przygotowanie gruntu pod reformację.
- 3. Podsumowanie (4–5 min)
- Uczniowie w parach przyporządkowują pojęcia do kategorii (siła Kościoła vs. słabość).
- Pytanie końcowe: Co osłabiło jedność i autorytet Kościoła?
- Wspólna odpowiedź i krótkie podsumowanie nauczyciela.
- Zadanie domowe (opcjonalne):
- Wybierz jedną z postaci: św. Franciszek, dominikanin, albigens, przeciwnik papieża – i napisz krótką wypowiedź (4–5 zdań), jak postrzegałby Kościół swoich czasów.
VII. Europa w okresie krucjat
1) Przyczyny rywalizacji papiestwa z cesarstwem o zwierzchnictwo nad Europą:
-
Spór o inwestyturę – rywalizacja o mianowanie biskupów.
-
Dążenie papiestwa do niezależności od władzy świeckiej.
-
Teoria dwóch mieczy – koncepcja zwierzchnictwa duchowego i świeckiego.
-
Reforma gregoriańska – umocnienie roli papieża.
-
Ambicje cesarzy niemieckich do kontrolowania Kościoła.
-
Konflikt między władzą uniwersalną papieską a cesarską (idea uniwersalizmu).
-
Przykład: spór papieża Grzegorza VII z cesarzem Henrykiem IV.
2) Wyprawy krzyżowe – przyczyny i skutki:
-
Przyczyny: chęć odzyskania Ziemi Świętej, religijny zapał, motywy ekonomiczne i polityczne.
-
Zachęty ze strony papiestwa (odpusty, korzyści duchowe i materialne).
-
Udział rycerstwa, mieszczan i chłopów – różne motywacje.
-
Powstanie państw krzyżowych na Bliskim Wschodzie.
-
Pogorszenie stosunków z Bizancjum i światem islamu.
-
Rozwój kontaktów handlowych i kulturalnych ze Wschodem.
-
Wzrost prestiżu papiestwa i rozwój idei rycerskości.
VIII. Gospodarcze i społeczne realia średniowiecznej Europy
1) System feudalny – struktura i funkcjonowanie:
-
Monarchia patrymonialna – władza jako własność dziedziczna.
-
Hierarchia feudalna: senior – wasal – chłop.
-
Zasada lenna – nadawanie ziemi w zamian za służbę.
-
Gospodarka naturalna – produkcja na własne potrzeby.
-
Obowiązki chłopów: renta feudalna, daniny, pańszczyzna.
-
Znaczenie Kościoła jako wielkiego właściciela ziemskiego.
2) Ożywienie społeczno-gospodarcze XI–XIII w.:
-
Rozwój rolnictwa: trójpolówka, nowe narzędzia, zwiększenie areału.
-
Wzrost liczby ludności i rozwój miast.
-
Odrodzenie handlu dalekosiężnego (szlaki handlowe, jarmarki).
-
Powstanie cechów i gildii – organizacje zawodowe rzemieślników i kupców.
-
Wolności miejskie – lokacje miast na prawie niemieckim.
-
Rozwój szkolnictwa, zakonów i instytucji Kościoła.
XI. Europa późnego średniowiecza
1) Przemiany społeczne i gospodarcze:
-
Kryzysy demograficzne – epidemia dżumy (Czarna Śmierć).
-
Spadek liczby ludności, porzucanie ziemi, upadek produkcji.
-
Bunty chłopskie i miejskie – np. powstanie Wata Tylera w Anglii.
-
Zmiany w strukturze własności ziemi – emancypacja chłopów.
-
Rozwój pieniężnej formy gospodarki.
-
Umocnienie roli mieszczaństwa i początki kapitalizmu.
2) Następstwa upadku Bizancjum i ekspansji tureckiej:
-
1453 r. – zdobycie Konstantynopola przez Turków osmańskich.
-
Koniec Cesarstwa Bizantyjskiego – zmiana układu sił w Europie.
-
Blokada szlaków handlowych ze Wschodem – impuls do odkryć geograficznych.
-
Migracja uczonych greckich do Włoch – wpływ na rozwój renesansu.
-
Zagrożenie dla Europy Środkowej i Południowo-Wschodniej.
-
Umocnienie pozycji imperium osmańskiego.
XIII. Kultura średniowiecza
1) Uniwersalny charakter kultury średniowiecza i rola chrześcijaństwa:
-
Jedność kulturowa oparta na religii chrześcijańskiej (obrządek łaciński).
-
Łacina jako język liturgii, nauki i dyplomacji.
-
Wspólna symbolika i wzorce w sztuce i piśmiennictwie.
-
Sieć klasztorów i katedr jako centra kultury i nauki.
-
Uniwersytety jako instytucje ponadnarodowe.
2) Osiągnięcia kultury średniowiecznej (z dorobkiem polskim):
-
Rozwój szkolnictwa, filozofii scholastycznej i teologii.
-
Powstanie uniwersytetów – m.in. Akademia Krakowska (1364).
-
Twórczość kronikarzy: Gall Anonim, Wincenty Kadłubek.
-
Zabytki architektury, malarstwa i rzeźby sakralnej.
-
Rozwój literatury religijnej i świeckiej.
3) Znaczenie chrześcijaństwa łacińskiego dla kultury polskiej:
-
Chrzest Polski (966) jako początek integracji z Zachodem.
-
Wprowadzenie łaciny i organizacji kościelnej.
-
Rozwój piśmiennictwa i instytucji kościelnych.
-
Kształtowanie kultury rycerskiej i chrześcijańskich wartości.
4) Sztuka romańska i gotycka – cechy:
-
Romańska: grube mury, małe okna, sklepienia kolebkowe, rotundy.
-
Gotycka: strzeliste wieże, sklepienia krzyżowo-żebrowe, witraże.
-
Styl romański – XI–XII w., gotycki – od połowy XII do XV w.
-
Przykłady w Polsce: Tum pod Łęczycą (romańska), katedra w Gnieźnie (gotycka).