

Scenariusz lekcji
Temat lekcji:
Uwarunkowania wypraw krzyżowych do Ziemi Świętej oraz ich skutki
Poziom:
Liceum Ogólnokształcące, klasa I
Czas trwania:
45 +20  minut
- Cele lekcji (w języku ucznia):
 - Uczeń:
 - wie, czym były wyprawy krzyżowe i kiedy się odbywały,
 - potrafi wskazać przyczyny (religijne, polityczne, społeczne i ekonomiczne) krucjat,
 - potrafi wskazać ich skutki dla Europy i Bliskiego Wschodu,
 - umie pracować z tekstem źródłowym i mapą historyczną.
 - Metody i formy pracy:
 - rozmowa kierowana
 - analiza mapy
 - praca w grupach (burza mózgów, karta pracy)
 - mini-podsumowanie ustne (techniką „jedno zdanie na koniec”)
 - Środki dydaktyczne:
 - podręcznik, mapa średniowiecznego świata (Europa i Bliski Wschód)
 - karta pracy z tabelą: „Przyczyny i skutki wypraw krzyżowych”
 - tekst źródłowy (fragment kazania papieża Urbana II z 1095 r. i opisu zdobycia Jerozolimy)
 - prezentacja multimedialna (opcjonalnie)
 - Przebieg lekcji:
 - 1. Czynności organizacyjne (2 min):
 - Powitanie uczniów, sprawdzenie obecności.
 - Zapisanie tematu na tablicy.
 - 2. Wprowadzenie do tematu (5 min):
 - Krótkie przypomnienie pojęcia „Ziemia Święta” i sytuacji religijnej w średniowieczu.
 - Pokazanie mapy i lokalizacja Jerozolimy.
 - 3. Wyjaśnienie przyczyn wypraw krzyżowych (10 min):
 - (ewentualnie analizua fragmentu kazania Urbana II z 1095 r.)
 - Jakie argumenty podawał papież?
 - Uczniowie wypełniają pierwszą kolumnę tabeli: „Przyczyny wypraw krzyżowych”
 - Dopowiedzenie przez nauczyciela (slajd lub notatka na tablicy).
 - 4. Omówienie przebiegu i skutków krucjat (15 min):
 - rozwiązywanie karty pracy
 - Krótkie przypomnienie/przedstawienie kolejnych wypraw (I–IV) – forma opowieści nauczyciela z mapą.
 - Wypełniają drugą kolumnę tabeli: „Skutki wypraw krzyżowych” – podział na Europę i świat muzułmański.
 - Omówienie na forum klasy: skutki polityczne, religijne, społeczne, gospodarcze i kulturowe.
 - 5. Podsumowanie (10 min):
 - Uczniowie odpowiadają na pytania:
 - a) Dlaczego doszło do krucjat?
 - b) Jakie były ich najważniejsze konsekwencje?
 - Nauczyciel porządkuje informacje na tablicy.
 - Krótkie ćwiczenie końcowe: każdy uczeń pisze na karteczce jedno zdanie, które według niego najlepiej podsumowuje temat lekcji.
 - Chętni czytają swoje zdania.
 - 6. Zadanie domowe (2 min):
 - Wybierz jeden ze skutków krucjat i przedstaw go w formie krótkiej notatki (maks. 5 zdań), uwzględniając jego znaczenie dla Europy.
 - Lub (dla chętnych):
 - Przygotuj mini-sąd "Bohater popkultury, ale czy na pewno bohater i wzór cnót: Ryszard Lwie Serce i Saladyn - postacie do wyboru".
 
- Czas trwania: 20 minut
 - Poziom: Liceum Ogólnokształcące, klasa I
 - Forma: Lekcja skrócona / pokazowa / podsumowująca
 - Cele lekcji (w języku ucznia):
 - Uczeń:
 - rozumie rolę Kościoła w średniowieczu i jego przemiany od XI w.,
 - potrafi wymienić przykłady zakonów żebraczych i ich zadania,
 - zna pojęcie herezji (na przykładzie albigensów),
 - potrafi wyjaśnić, na czym polegał kryzys papiestwa w późnym średniowieczu.
 - Metody i formy pracy:
 - mini-wykład nauczyciela z elementami rozmowy kierowanej,
 - praca z osią czasu / prostym schematem,
 - praca w parach (minianaliza pojęć).
 - Środki dydaktyczne:
 - karta pracy z kluczowymi pojęciami (zakony, herezje, kryzys),
 - podręcznik, slajd.
 - Przebieg lekcji:
 - 1. Wprowadzenie (3 min)
 - Pytanie wprowadzające: Czy Kościół średniowieczny zawsze był silny i jednolity?
 - Krótkie nakreślenie tła od XI wieku – reforma gregoriańska, wzrost znaczenia papiestwa.
 - rola cystersów
 - 2. Rozwinięcie (12 min)
 - a) Zakony żebracze (4 min)
 - Dominikanie i franciszkanie – działalność kaznodziejska, życie w ubóstwie, walka z herezją.
 - Różnice między zakonami żebraczymi a dawnymi zakonami benedyktyńskimi.
 - b) Herezje – albigensi (3 min)
 - Kim byli albigensi (katarzy)?
 - Ich poglądy: dualizm, odrzucenie Kościoła, asceza.
 - Reakcja Kościoła: krucjata przeciwko albigensom, Inkwizycja.
 - c) Kryzys papiestwa (5 min)
 - Niewola awiniońska (1309–1377) – papieże zależni od królów Francji.
 - Wielka schizma zachodnia (1378–1417) – kilku papieży jednocześnie.
 - Osłabienie autorytetu Kościoła i przygotowanie gruntu pod reformację.
 - 3. Podsumowanie (4–5 min)
 - Uczniowie w parach przyporządkowują pojęcia do kategorii (siła Kościoła vs. słabość).
 - Pytanie końcowe: Co osłabiło jedność i autorytet Kościoła?
 - Wspólna odpowiedź i krótkie podsumowanie nauczyciela.
 - Zadanie domowe (opcjonalne):
 - Wybierz jedną z postaci: św. Franciszek, dominikanin, albigens, przeciwnik papieża – i napisz krótką wypowiedź (4–5 zdań), jak postrzegałby Kościół swoich czasów.
 
VII. Europa w okresie krucjat
1) Przyczyny rywalizacji papiestwa z cesarstwem o zwierzchnictwo nad Europą:
- 
Spór o inwestyturę – rywalizacja o mianowanie biskupów.
 - 
Dążenie papiestwa do niezależności od władzy świeckiej.
 - 
Teoria dwóch mieczy – koncepcja zwierzchnictwa duchowego i świeckiego.
 - 
Reforma gregoriańska – umocnienie roli papieża.
 - 
Ambicje cesarzy niemieckich do kontrolowania Kościoła.
 - 
Konflikt między władzą uniwersalną papieską a cesarską (idea uniwersalizmu).
 - 
Przykład: spór papieża Grzegorza VII z cesarzem Henrykiem IV.
 
2) Wyprawy krzyżowe – przyczyny i skutki:
- 
Przyczyny: chęć odzyskania Ziemi Świętej, religijny zapał, motywy ekonomiczne i polityczne.
 - 
Zachęty ze strony papiestwa (odpusty, korzyści duchowe i materialne).
 - 
Udział rycerstwa, mieszczan i chłopów – różne motywacje.
 - 
Powstanie państw krzyżowych na Bliskim Wschodzie.
 - 
Pogorszenie stosunków z Bizancjum i światem islamu.
 - 
Rozwój kontaktów handlowych i kulturalnych ze Wschodem.
 - 
Wzrost prestiżu papiestwa i rozwój idei rycerskości.
 
VIII. Gospodarcze i społeczne realia średniowiecznej Europy
1) System feudalny – struktura i funkcjonowanie:
- 
Monarchia patrymonialna – władza jako własność dziedziczna.
 - 
Hierarchia feudalna: senior – wasal – chłop.
 - 
Zasada lenna – nadawanie ziemi w zamian za służbę.
 - 
Gospodarka naturalna – produkcja na własne potrzeby.
 - 
Obowiązki chłopów: renta feudalna, daniny, pańszczyzna.
 - 
Znaczenie Kościoła jako wielkiego właściciela ziemskiego.
 
2) Ożywienie społeczno-gospodarcze XI–XIII w.:
- 
Rozwój rolnictwa: trójpolówka, nowe narzędzia, zwiększenie areału.
 - 
Wzrost liczby ludności i rozwój miast.
 - 
Odrodzenie handlu dalekosiężnego (szlaki handlowe, jarmarki).
 - 
Powstanie cechów i gildii – organizacje zawodowe rzemieślników i kupców.
 - 
Wolności miejskie – lokacje miast na prawie niemieckim.
 - 
Rozwój szkolnictwa, zakonów i instytucji Kościoła.
 
XI. Europa późnego średniowiecza
1) Przemiany społeczne i gospodarcze:
- 
Kryzysy demograficzne – epidemia dżumy (Czarna Śmierć).
 - 
Spadek liczby ludności, porzucanie ziemi, upadek produkcji.
 - 
Bunty chłopskie i miejskie – np. powstanie Wata Tylera w Anglii.
 - 
Zmiany w strukturze własności ziemi – emancypacja chłopów.
 - 
Rozwój pieniężnej formy gospodarki.
 - 
Umocnienie roli mieszczaństwa i początki kapitalizmu.
 
2) Następstwa upadku Bizancjum i ekspansji tureckiej:
- 
1453 r. – zdobycie Konstantynopola przez Turków osmańskich.
 - 
Koniec Cesarstwa Bizantyjskiego – zmiana układu sił w Europie.
 - 
Blokada szlaków handlowych ze Wschodem – impuls do odkryć geograficznych.
 - 
Migracja uczonych greckich do Włoch – wpływ na rozwój renesansu.
 - 
Zagrożenie dla Europy Środkowej i Południowo-Wschodniej.
 - 
Umocnienie pozycji imperium osmańskiego.
 
XIII. Kultura średniowiecza
1) Uniwersalny charakter kultury średniowiecza i rola chrześcijaństwa:
- 
Jedność kulturowa oparta na religii chrześcijańskiej (obrządek łaciński).
 - 
Łacina jako język liturgii, nauki i dyplomacji.
 - 
Wspólna symbolika i wzorce w sztuce i piśmiennictwie.
 - 
Sieć klasztorów i katedr jako centra kultury i nauki.
 - 
Uniwersytety jako instytucje ponadnarodowe.
 
2) Osiągnięcia kultury średniowiecznej (z dorobkiem polskim):
- 
Rozwój szkolnictwa, filozofii scholastycznej i teologii.
 - 
Powstanie uniwersytetów – m.in. Akademia Krakowska (1364).
 - 
Twórczość kronikarzy: Gall Anonim, Wincenty Kadłubek.
 - 
Zabytki architektury, malarstwa i rzeźby sakralnej.
 - 
Rozwój literatury religijnej i świeckiej.
 
3) Znaczenie chrześcijaństwa łacińskiego dla kultury polskiej:
- 
Chrzest Polski (966) jako początek integracji z Zachodem.
 - 
Wprowadzenie łaciny i organizacji kościelnej.
 - 
Rozwój piśmiennictwa i instytucji kościelnych.
 - 
Kształtowanie kultury rycerskiej i chrześcijańskich wartości.
 
4) Sztuka romańska i gotycka – cechy:
- 
Romańska: grube mury, małe okna, sklepienia kolebkowe, rotundy.
 - 
Gotycka: strzeliste wieże, sklepienia krzyżowo-żebrowe, witraże.
 - 
Styl romański – XI–XII w., gotycki – od połowy XII do XV w.
 - 
Przykłady w Polsce: Tum pod Łęczycą (romańska), katedra w Gnieźnie (gotycka).
 

