Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Sprawdzian / praca klasowa - klasa 3 BDG

Sprawdzian tudzież Praca klasowa składa się z krótkiego testu (ok. 20 pytań: wybierz A/B/C/D), który trwa ok. 10 minut) i części pisemnej, która trwa ok. 25 minut (10 rozbudowanych zdań i rysunek). Z obu części będą oceniane osobno.


Polska i świat w XIX wieku (głównie w II połowie XIX wieku)

test:
2. 3. POWSTANIE LISTOPADOWE
2. 5. WIOSNA LUDÓW NA ZIEMIACH POLSKICH i rabacja galicyjska
1. Wiosna Ludów w Europie
3. 1. WOJNA KRYMSKA i ZJEDNOCZENIE WŁOCH
3. 2. ZJEDNOCZENIE NIEMIEC
3. 3. STANY ZJEDNOCZONE W XIX WIEKU
4. 1. POWSTANIE STYCZNIOWE

>> na ocenę dobry wystarczy opanować podsumowania rozdziałów załączone na końcu danego rozdziału

Praca pisemna:
Napisz kilka rozbudowanych zdań
(by otrzymać maksimum punktów, np. dwa punkty Twoje zdanie powinno zawierać m.in. 4-5 faktów, np.: Kto? Co? Gdzie? Dlaczego? Kiedy? Np. Stronnictwo czerwonych - polskich, młodych patriotów w Królestwie Polskim, których działacze byli zagrożeni poborem do wojska rosyjskiego zdecydowali się 22 I 1863 roku wywołać powstanie, które później nazwano styczniowym

Zadanie I.:
Będziesz musiał opisać w 6 rozbudowanych zdaniach jeden z wylosowanych tematów:
a) Noc Listopadowa Przebieg i różnice w spojrzeniu Spiskowców i Elit (Starzy i Młodzi) 
b) przebieg i skutki Powstania Listopadowego (wojna rosyjsko-polska)
c) przyczyny i przebieg Powstania Styczniowego

Zadanie II.:
Będziesz musiał opisać w 4 zdaniach jeden z wylosowanych tematów:
a) Wojna secesyjna: Północ vs Południe (różnice, m.in. w potencjale i wpływ na wynik wojny secesyjnej; bohaterowie itp)
b) Polscy literaci a powstania (listopadowe i styczniowe) i ich legenda (np. dzieła związane z Powstaniem Listopadowym; ochotniczy udział w Powstaniu styczniowym lub/i życie i twórczość na Wielkiej Emigracji, na podstawie tematów:
    2. 4. WIELKA EMIGRACJA  
    2. 3. POWSTANIE LISTOPADOWE
    4. 1. POWSTANIE STYCZNIOWE
przykład:
- skutkiem klęski powstania listopadowego, była m.in. Wielka Emigracja, która sprawiła, iż w Paryżu znaleźli się 4 polscy wieszcze narodowi; najwybitniejsi poeci romantyczni. Ich sytuacja na emigracji była raczej nie za dobra, cierpieli z wielu powodów, m.in. z powodu złych warunków życia, żyjąc biednie, a nawet umierając w przytułku dla ubogich, jak Cyprian Kamil Norwid.
- Adam Mickiewicz nie brał udziału w żadnym powstaniu z bronią w ręku, ale tworzył ich legendę, np. pisząc Redutę Ordona; gdzie unieśmiertelnił tytułowego bohatera, wypaczając jego historię; gdyż Konstanty Ordon przeżył szturm Warszawy w 1831 roku i udał się na emigrację, żyjąc długie lata m.in. w Francji, nim ostatecznie popełnił samobójstwo. 
- Mickiewicz chciał pomóc Ojczyźnie, m.in. w czasie wojny krymskiej, stąd udał się z Paryża, gdzie mieszkał do Turcji, by organizować Legiony Polskie do walki z Rosją. Niestety nie udało mu się - zmarł w Stambule w 1855 roku.
c) inne ciekawostki




Zadanie I.:
Będziesz musiał opisać w 6 rozbudowanych zdaniach jeden z wylosowanych tematów:
a) Noc Listopadowa Przebieg i różnice w spojrzeniu Spiskowców i Elit (Starzy i Młodzi) 
b) przebieg i skutki Powstania Listopadowego (wojna rosyjsko-polska)
c) przyczyny i przebieg Powstania Styczniowego

Zadanie II.:
Będziesz musiał opisać w 4 zdaniach jeden z wylosowanych tematów:
a) Wojna secesyjna: Północ vs Południe (różnice, m.in. w potencjale i wpływ na wynik wojny secesyjnej; bohaterowie itp)
b) Polscy literaci a powstania (listopadowe i styczniowe) i ich legenda (np. dzieła związane z Powstaniem Listopadowym; ochotniczy udział w Powstaniu styczniowym lub/i życie i twórczość na Wielkiej Emigracji

Zadanie IV: dodatkowe: 
a) Adam Jerzy Czartoryski; 
b) Austria, jej władca i problemy (problemy w czasie Wiosny Ludów; przegrane wojny z Włochami i Niemcami; można dołożyć informacje z wycieczki po Cieszynie), na podstawie 
c) Cieszyn i Cieszyniacy ery Wiosny Ludów (główni działacze; osiągnięcia; może coś z wycieczki?) i II poł. XIX wieku


Zadanie III.:
Stwórz autorski satyryczny rysunek edukacyjny dotyczący wydarzeń z lat 1830-1900.

b) Germanizacja i rusyfikacja - jakie represje spadały na Polaków w Niemczech, Rosji, a jakie nie spadały w Austrii ; informacje znajdziesz w temacie: 4.2. Sytuacja Polaków w Rosji, Austrii i Pruach w II poł. XIX wieku 


  • 5. Wiosna Ludów
    • 1. Na początku 1848 r. doszło do wystąpień społecznych na masową skalę, nazwanych później Wiosną Ludów. Rewolucja powszechna, obejmująca większą część kontynentu, była spowodowana rosnącym niezadowoleniem poszczególnych grup społecznych i narodowych.
    • 2. W wyniku rewolucji we Francji obalono króla i wprowadzono republikę, której władze przeprowadziły szereg reform politycznych. Zmiany okazały się jednak nietrwałe - rządy w państwie wkrótce przejął Ludwik Napoleon Bonaparte, który na nowo ograniczył prawa obywateli.
    • 3. Podobny los spotkał rewolucje w Austrii, we Włoszech oraz na Węgrzech. Choć naciski społeczeństwa wymusiły na władcach spełnienie niektórych postulatów, po opadnięciu fali protestów rządzący starali się przywrócić stary porządek i odzyskać dawne uprawnienia.
    • 4. W wyniku rewolucji w Prusach król Fryderyk Wilhelm IV wprowadził podstawowe prawa obywatelskie. Podjęto również próbę zjednoczenia Niemiec, która - choć zakończyła się niepowodzeniem - stanowiła ważny etap w kształtowaniu świadomości narodowej Niemców.