Scenariusz lekcji „Rok 1989 - rodzi się Polska, Wolna  nasza III RP.”
Temat lekcji: Narodziny III RP – tworzymy gazetę z przełomowego roku 1989
Czas: 45 minut
Poziom: Klasa 8 szkoły podstawowej
Cel ogólny: Uczniowie poznają kluczowe wydarzenia 1989 r. i samodzielnie je interpretują w formie „wydania specjalnego” gazety z epoki.
Cele szczegółowe (uczeń):
- rozpoznaje i wyjaśnia przyczyny obrad Okrągłego Stołu,
 - wskazuje jego uczestników i postanowienia,
 - opisuje wybory czerwcowe i ich znaczenie,
 - zna postać Tadeusza Mazowieckiego i działania jego rządu,
 - rozumie pojęcia: pluralizm polityczny, reformy Balcerowicza,
 - rozwija myślenie historyczne i refleksję nad przyszłością kraju.
 
Metody i formy pracy:
- praca w grupach (4–5 osób),
 - analiza nagłówków z podręcznika (wersja 2021-23: s. 198–201),
 - elementy dramy historycznej (stylizacja na dziennikarzy),
 - praca twórcza: pisanie, rysunek, projektowanie
 
- 1. Wprowadzenie (5 min)
 - Krótkie przypomnienie faktów z 1989 roku (slajdy z ikonami: okrągły stół, wybory, Mazowiecki, Balcerowicz).
 - Pytanie wprowadzające: „Wydajecie I. w Polsce wolną gazetę, co napisalibyście pod koniec 1989 roku?”
 - 2. Instrukcja do zadania głównego (5 min)
 - Nauczyciel rozdaje kartę z zadaniem:
 - 📄 ZADANIE:
 - Jesteście redakcją gazety wydanej 30 grudnia 1989 roku. Podsumujcie wydarzenia z mijającego roku, a także zastanówcie się, co przyniesie przyszłość.
 - Czynność I.
 - dzielicie się na:
 - redaktora głównego (używa podręcznika, ma ostatnie zdanie)
 - grafika (rysuje obrazek i "zdjęcie")
 - osobę od researchu (używa podręcznika i Chata GPT)
 - Wasza mini-gazeta powinna zawierać:
 - I. określcie kilka rzeczy i zapiszcie na brudno
 - datę wydania numeru, np. połowa czy koniec 1989 r. (im później tym lepiej?)
 - charakter: tygodnik czy dziennik?
 - układ graficzny – ile kolumn?
 - Nadajcie nazwę gazety (tytułu szukajcie na s. 199) i cenę,
 - 4 tytuły artykułów (na podstawie podręcznika, s. 198–201)
 - Nagłówki?
 - Research: szukamy informacji na temat:
 - Kryzys gospodarczy, inflacja (też poprzednie tematy)
 - napięcia władza-opozycja (też poprzednie tematy)
 - rozmowy Okrągłego Stołu
 - kontrowersje, czy i jak dogadywać się z Komunistami,
 - Reformy
 - jakie już wdrażane,
 - jakie w przyszłości
 - kto rządzi? Zmiany personalne?
 - PAMIĘTAJMY - NAGŁÓWKI powinny być CHWYTLIWE, tj. CIEKAWE, KONTROWERSYJNE
 - II. W czasie zajęć dopiszcie, minimum:
 - Dwa Krótkie leady (WYTŁUSZCZONE wprowadzenia do tekstów), ok. 2-4 zdania
 - jeden rysunek satyryczny, który odnosi się do wydarzeń
 - 1 zdjęcie
 - osoba z dostępem do CHATA GPT - szuka informacji o kontrowersjach/zarzutach związanych z takimi pojęciami jak OKRĄGŁY STÓŁ; MAGDALENKA; PLAN BALCEROWICZA
 - 3. Praca w grupach (25 min)
 - a) Uczniowie analizują podręcznik i tworzą podstawy gazety.
 - b) nauczyciel uzupełnia puszczając fragmenty filmów edukacyjnych
 - Nauczyciel pełni rolę redaktora naczelnego: pomaga, motywuje, kieruje pytaniami:
 
- Kontrowersje „A co sądzicie o dogadaniu się Wałęsy z komunistami i podziale stanowisk?”,
 - „Dlaczego rząd Mazowieckiego był taki przełomowy?”
 - 4. Prezentacja gazet (7 min)
 - Każda grupa prezentuje swój projekt (krótko, jakby reklamowała numer).
 - Można zawiesić prace na tablicy i zrobić „wystawę”.
 - 5. Podsumowanie i refleksja (3 min)
 Pytania do klasy:
„Czy Polska miała wtedy trudniejsze problemy niż dziś?”- „Dlaczego zgodzili się usiąść razem do stołu?”
 - „Czy uważacie, że reformy mogły się udać?”
 - Inspiracje dla uczniów – tytuły i pomysły
 - Propozycje nazw gazet:
 - „Gazeta Wyborcza”
 - „Tygodnik Solidarność”
 - Propozycje ceny (stylizowane):
 - 500-tysiąc zł (inflacja! – może być żartobliwe)
 - Propozycje tytułów artykułów (na podstawie podręcznika):
 - „Okrągły, ale przełomowy – jak dogadano się przy jednym stole”
 - „Czerwiec '89: Głos ludu przemówił – opozycja triumfuje”
 - „Mazowiecki premierem – koniec monopolu PZPR?”
 - „Balcerowicz w natarciu – czy da się zatrzymać inflację?”
 - (opcjonalnie): „Nowa Konstytucja – o czym marzą reformatorzy?”
 - Pomysł na rysunek satyryczny:
 - Stół Okrągły jako stół bilardowy – gracze (opozycja, PZPR, Kościół) trącają bile podpisane: „władza”, „wolność słowa”, „cenzura”.
 - Worek pieniędzy z dziurą – podpis: „Inflacja” i Balcerowicz łatający go młotkiem z napisem „reformy”.
 - Komunistyczny generał trzymający fotel, który się rozpada – a obok Mazowiecki z miotłą podpisaną „nowy rząd”.
 - Kolejka obywateli do urny, a z tyłu politycy wyrywający sobie mikrofon – komentarz: „Głos ludu, krzyk elit”.