Scenariusz lekcji „Rok 1989 - rodzi się Polska, Wolna nasza III RP.”
Temat lekcji: Narodziny III RP – tworzymy gazetę z przełomowego roku 1989
Czas: 45 minut
Poziom: Klasa 8 szkoły podstawowej
Cel ogólny: Uczniowie poznają kluczowe wydarzenia 1989 r. i samodzielnie je interpretują w formie „wydania specjalnego” gazety z epoki.
Cele szczegółowe (uczeń):
- rozpoznaje i wyjaśnia przyczyny obrad Okrągłego Stołu,
- wskazuje jego uczestników i postanowienia,
- opisuje wybory czerwcowe i ich znaczenie,
- zna postać Tadeusza Mazowieckiego i działania jego rządu,
- rozumie pojęcia: pluralizm polityczny, reformy Balcerowicza,
- rozwija myślenie historyczne i refleksję nad przyszłością kraju.
Metody i formy pracy:
- praca w grupach (4–5 osób),
- analiza nagłówków z podręcznika (wersja 2021-23: s. 198–201),
- elementy dramy historycznej (stylizacja na dziennikarzy),
- praca twórcza: pisanie, rysunek, projektowanie
- 1. Wprowadzenie (5 min)
- Krótkie przypomnienie faktów z 1989 roku (slajdy z ikonami: okrągły stół, wybory, Mazowiecki, Balcerowicz).
- Pytanie wprowadzające: „Wydajecie I. w Polsce wolną gazetę, co napisalibyście pod koniec 1989 roku?”
- 2. Instrukcja do zadania głównego (5 min)
- Nauczyciel rozdaje kartę z zadaniem:
- 📄 ZADANIE:
- Jesteście redakcją gazety wydanej 30 grudnia 1989 roku. Podsumujcie wydarzenia z mijającego roku, a także zastanówcie się, co przyniesie przyszłość.
- Czynność I.
- dzielicie się na:
- redaktora głównego (używa podręcznika, ma ostatnie zdanie)
- grafika (rysuje obrazek i "zdjęcie")
- osobę od researchu (używa podręcznika i Chata GPT)
- Wasza mini-gazeta powinna zawierać:
- I. określcie kilka rzeczy i zapiszcie na brudno
- datę wydania numeru, np. połowa czy koniec 1989 r. (im później tym lepiej?)
- charakter: tygodnik czy dziennik?
- układ graficzny – ile kolumn?
- Nadajcie nazwę gazety (tytułu szukajcie na s. 199) i cenę,
- 4 tytuły artykułów (na podstawie podręcznika, s. 198–201)
- Nagłówki?
- Research: szukamy informacji na temat:
- Kryzys gospodarczy, inflacja (też poprzednie tematy)
- napięcia władza-opozycja (też poprzednie tematy)
- rozmowy Okrągłego Stołu
- kontrowersje, czy i jak dogadywać się z Komunistami,
- Reformy
- jakie już wdrażane,
- jakie w przyszłości
- kto rządzi? Zmiany personalne?
- PAMIĘTAJMY - NAGŁÓWKI powinny być CHWYTLIWE, tj. CIEKAWE, KONTROWERSYJNE
- II. W czasie zajęć dopiszcie, minimum:
- Dwa Krótkie leady (WYTŁUSZCZONE wprowadzenia do tekstów), ok. 2-4 zdania
- jeden rysunek satyryczny, który odnosi się do wydarzeń
- 1 zdjęcie
- osoba z dostępem do CHATA GPT - szuka informacji o kontrowersjach/zarzutach związanych z takimi pojęciami jak OKRĄGŁY STÓŁ; MAGDALENKA; PLAN BALCEROWICZA
- 3. Praca w grupach (25 min)
- a) Uczniowie analizują podręcznik i tworzą podstawy gazety.
- b) nauczyciel uzupełnia puszczając fragmenty filmów edukacyjnych
- Nauczyciel pełni rolę redaktora naczelnego: pomaga, motywuje, kieruje pytaniami:
- Kontrowersje „A co sądzicie o dogadaniu się Wałęsy z komunistami i podziale stanowisk?”,
- „Dlaczego rząd Mazowieckiego był taki przełomowy?”
- 4. Prezentacja gazet (7 min)
- Każda grupa prezentuje swój projekt (krótko, jakby reklamowała numer).
- Można zawiesić prace na tablicy i zrobić „wystawę”.
- 5. Podsumowanie i refleksja (3 min)
Pytania do klasy:
„Czy Polska miała wtedy trudniejsze problemy niż dziś?”- „Dlaczego zgodzili się usiąść razem do stołu?”
- „Czy uważacie, że reformy mogły się udać?”
- Inspiracje dla uczniów – tytuły i pomysły
- Propozycje nazw gazet:
- „Gazeta Wyborcza”
- „Tygodnik Solidarność”
- Propozycje ceny (stylizowane):
- 500-tysiąc zł (inflacja! – może być żartobliwe)
- Propozycje tytułów artykułów (na podstawie podręcznika):
- „Okrągły, ale przełomowy – jak dogadano się przy jednym stole”
- „Czerwiec '89: Głos ludu przemówił – opozycja triumfuje”
- „Mazowiecki premierem – koniec monopolu PZPR?”
- „Balcerowicz w natarciu – czy da się zatrzymać inflację?”
- (opcjonalnie): „Nowa Konstytucja – o czym marzą reformatorzy?”
- Pomysł na rysunek satyryczny:
- Stół Okrągły jako stół bilardowy – gracze (opozycja, PZPR, Kościół) trącają bile podpisane: „władza”, „wolność słowa”, „cenzura”.
- Worek pieniędzy z dziurą – podpis: „Inflacja” i Balcerowicz łatający go młotkiem z napisem „reformy”.
- Komunistyczny generał trzymający fotel, który się rozpada – a obok Mazowiecki z miotłą podpisaną „nowy rząd”.
- Kolejka obywateli do urny, a z tyłu politycy wyrywający sobie mikrofon – komentarz: „Głos ludu, krzyk elit”.