Hospitacja- "Książątka same w domu", czyli początek rozbicia dzielnicowego (Testament Bolesława Krzywoustego)
- Cele lekcji:
- Uczeń:
- tłumaczy przyczyny i skutki rozbicia dzielnicowego;
- zna datę testamentu Bolesława Krzywoustego (1138);
- rozpoznaje na mapie dzielnice i Kraków jako senioralną stolicę;
- wyjaśnia rolę sąsiadów Polski w tym okresie (Prusowie, Krzyżacy, Brandenburgia);
- rozumie rolę duchowieństwa i walk o Kraków;
- tworzy analogie między sytuacją w Polsce a filmem Kevin sam w domu.
- Jak można opowiedzieć o rozbiciu dzielnicowym nawiązując do „Kevina samego w Domu?”:
Rozszerzony przebieg lekcji
1. Wstęp (10 minut)
- Uczniowie rozwiązują Zadanie nr 2
- Zaciekawienie tematem – opowieść Kevinowa (rozszerzona):
- Kevin ma kilku-kilkunastu braci – wszyscy się nienawidzą. Każdy chce być szefem domu. Gdy znikają rodzice, zaczyna się chaos.
- Najlepszy pokój z Xboxem, lodówką i wielkim telewizorem to Kraków – wszyscy się o niego biją.
- Co gorsza, sąsiedzi zza płotu – Krzyżacy, Niemcy z Brandenburgii, Prusowie – tylko czekają, aż dzieciaki się pobiją, żeby wejść i ukraść coś z garażu albo przejąć kawałek ogrodu.
- Najmłodsze z rodzeństwa jest bardzo częśto najbardziej rozpieszczone, czy tak będzie w tym przypadku? (Dokładnie tak!)
- Poniżej szersze wyjaśnienie dla czytelnika: Jak można opowiedzieć o rozbiciu dzielnicowym nawiązując do „Kevina samego w Domu?”:
- poniższych wątków nie trzeba koniecznie rozwijać w pełni uczniom, jako analogii - ale jest taka możliwość
- Kraków to największy pokój z Xboxem, lodówką i kanapą – każdy brat chce go przejąć. książęta walczą o Kraków – kto ma Kraków, ten rządzi „domem”.
- Walka o pokoje (ziemie) – każdy brat chce zająć jak najwięcej pokoi (bo w każdym są jakieś atrakcje); a jeżeli nie to przynajmniej "rządzić się nimi i braćmi w nim mieszkającymi", np. najstarszy ma tendencję żeby się rządzić/wysługiwać rodzeństwem: "ty będziesz sprzątał; ty gotował; ja będę wami dyrygował";
- bracia szczerze się nie lubią; rywalizują; chcą się rządzić, np. młodszymi, słabszymi, np. poza tym młodszy brat, który puszcza głośno muzykę w sąsiednim pokoju jest irytujący
- Inne postacie, które mogą się pojawić
- Prymas i biskupi to ciocia z zagranicy, która czasem wpada i próbuje zaprowadzić porządek (ale czasami wychodzi z tego jeszcze większy bałagan), mówiąc kto powinien być „szefem” w domu (czyli koronuje jednego z książąt).
- Sąsiedzi:
- a) Włamywacze (Prusowie, Krzyżacy, Niemcy z Brandenburgii). Sąsiedzi, to potencjalni przestępcy, którzy korzystając z sytuacji, widząc, że dzieci same nie mogą się dogadać, chcą włamać się i wylabować kosztowności z domu
- b) (Nieproszeni) goście - osadnicy z Niemiec, Holandii masowo napływają na ziemie polskie, powstają nowe wsie np. Wilamowice koło Skoczowa czy Oświęcimia założył jakiś Wiliam ze Szkocji czy Holandii
- Pytanie dodatkowe do uczniów (które można wykorzystać przy okazji kolejnych lekcji; Lekcji z serii Gra o Tron, sezon 3.):
- → Kto waszym zdaniem może „ustawić” wszystkich braci, skoro nie ma już "taty"? Jedyna nadzieja? Może być nią np. "Ciocia", ktoś "z zewnątrz" o dużym autorytecie (czyli biskup/prymas), która czasem dzwoni z zagranicy i mówi: „Ten brat jest najgrzeczniejszy, niech on rządzi – dajcie mu koronę”. Takie wtrącanie się "cioci" może mieć skutki pozytywne (jak np. w 1295 roku - o tym za 2 lekcje); lub negatywne (jak około 1180-95 roku, kiedy to biskup Krakowski Pełka, popierając mlodocianego pretendenta - Kazimierza Sprawiedliwego, "na złość" seniorowi - Mieszkowi III Staremu doprowadził do krwawego konfliktu, rozstrzygniętego w bitwie nad Mozgawą)
- PODSUMOWANIE przemyśleń uczniów na temat współpracy rodzeństwa i zagrożeń; jak ta historia wyglądała w rzeczywistości AD 1140? Przekonajmy się, grupa 4 aktorów idzie na środek do "Ojca"-Krzywoustego (w tej roli nauczyciel)
2. Faza realizacyjna (25 minut)
C. Praca w grupie 5 aktorów – Inscenizacja "rozdawania" dzielnic przez ojca synom (ok. 7 minut)
Podsumowanie wątków powyższych; nauczyciel opowiada, jak przebiegały relacje między braćmi
- Krzywousty i jego testament z 1138 – chciał uniknąć kłótni, ale ją wywołał
Podział Polski na dzielnice:
- Dzielnica senioralna – Małopolska (z Krakowem) + Pomorze itd.
- ziemie w zarządzie poszczególnych synów - Śląsk, Wielkopolska, Mazowsze, ziemia sandomierska
- Nauczyciel: Wyjaśnienie roli seniora – miał Kraków i zwierzchnią władzę
- pojęcia senior, junior, pryncypat
- Ale: bracia walczyli o Kraków; niczym rodzeństwo o pokój z konsolą, lodówką i sejfem
- Nauczyciel omawia wygnanie Władysława; upokorzenie Bolesława przed Cesarzem Barbarossą; powrót synów Władysława i próbę egzekwowania senioratu przez Mieszka III Starego, przeciw któremu występuje biskup Krakowa, popierający uzurpatorów - Kazimierza Sprawiedliwego i jego synów
- finałem lekcji krwawa bitwa nad Mozgawą, w której 80-letni Mieszko III Stary traci rękę, syna i Kraków - co potwierdza upadek zasady SENIORATU
- Podsumowanie - praca z mapą i uzupełnienie luk - KARTA PRACY - Zadanie 4; oraz Zadanie 3, część 3
- I. 1. - Władysław Wygnaniec - 1146 - ........................... z kraju przez .........
- I. 2. - Bolesław Kędzierzawy - 1157 - ............. dla Barbar...........
- I. 3 - Mieszko III Stary - 1195 - .............. nad Mo............. traci .........
- I. 4 - Kazimierz Sprawiedliwy - 1177 - Przejęcie władzy w K......., koniec zasady se.......
B. Sąsiedzi: zagrożenie z zewnątrz (5 minut)
- praca z mapą i rozwiązanie - KARTA PRACY - Zadanie 5 (II część).
- Zagrożeniem są sąsiedzi:
- Prusowie – częste najazdy
- i inni: Niemcy; Rusini...
- z czasem dojdą: Jaćwingowie, Litwini
- Brandenburgia – próby przejęcia Pomorza i ziem zachodnich
- Krzyżacy – początkowo zaproszeni, ale potem zagarnęli ziemię
- Wniosek: Polska rozbita = Polska słaba i łatwa do rozszarpania
3. Podsumowanie (10 minut)
Skutki rozbicia dzielnicowego
- Polska podzielona – brak jedności
- Sąsiedzi (Krzyżacy, Prusowie, Brandenburgia) atakują
- Bracia walczą o Kraków
- Biskupi i możni próbują interweniować (z różnym skutkiem)
- Rozbicie trwa ponad 150 lat! Powstaje wiele księstw (np. na Śląsku z czasem nawet przeszło 20!)
Podsumowanie analogii do Kevina (alternatywnie - jeśli pozwoli na to czas:
- Tak jak dom Kevina i Wasz nie funkcjonowałny bez rodziców, tak Polska funkcjonowała dobrze bez jednego zwierzchnika=króla.
- Bracia walczyli o najlepszy pokój (Kraków), sąsiedzi próbowali się włamać, a tylko biskupi – jak mądra ciocia – próbowli zaprowadzić spokój.
- Ale porządek wrócił dopiero, gdy kolejni władcy namaszczeni przez Prymasa Polski przejęli większość kraju ok. roku 1300.
źródła i materiały:
- podręcznik
- karta pracy + mapa
- blog tworzony dla uczniów: https://koperlo.blogspot.com/2025/05/wadcy-polski-itp.html i inne podstrony strony
- I. 1. - Władysław Wygnaniec - 1146 - ........................... z kraju przez .........
- I. 2. - Bolesław Kędzierzawy - 1157 - ............. dla Barbar...........
- I. 3 - Mieszko III Stary - 1195 - .............. nad Mo............. traci .........
- I. 4 - Kazimierz Sprawiedliwy - 1177 - Przejęcie władzy w K......., koniec zasady se.......
- II. 1. - Leszek Biały - 1227 - ..................... w Gąsawie
- II. 2. - Konrad Mazowiecki - 1226 - Sprowadzenie K...............
- II. 3 - Henryk Brodaty - ok. 1230 - Opanowanie Krakowa, „Lux ex S..........”
- II. 4 - Henryk Pobożny - 1241 - Bitwa pod ..................... ; T............ kładą kres nadziejom





wymień w tabeli wszystkich najważniejszych władców polski dzielnicowej (z lat 1140-1305) - ok. 20 sztuk (w tym wszystkich synów i wnuków krzywoustego; księcia Mieszka I Cieszyńskiego) umieść w kolumnach ich przydomek; (skąd się wziął) numer pokolenia, numer wynikający z tego kto był jego ojcem; jaką dzielnicę odziedziczył (i jaki to procent dzisiejszej polski); czy pod koniec życia miał więcej ziem (np. 15 % dzisiejszej Polski) największy problem jaki miał (np. najazdy sąsiadów - Prusów, Brandenburgi, Krzyżaków; ataki kuzynów itp) największy sukces; i osobno porażkę; charakterystyczne cechy (waleczny - np. Mieszko III - 5 krotnie zajmował kraków i 5 krotnie go wyrzucali); ciekawostki (Mieszko III straciął rękę w wieku niemal 80 lat). umieść linki do ich portretów na stronie muzeum początków państwa polskiego w gnieźnie




