Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Hospitacja- "Książątka same w domu", czyli początek rozbicia dzielnicowego (Testament Bolesława Krzywoustego)

Temat5. "Książątka same w domu", czyli początek rozbicia dzielnicowego (Tytuł "podręcznikowy": Testament Bolesława Krzywoustego)  / GoT.pl s. 1

(temat jest 1 z 3 z serii Gra o Tron Polski - tytuł serii nawiązuje do popularnego serialiu HBO)
  • Cele lekcji:
  • Uczeń:
  • tłumaczy przyczyny i skutki rozbicia dzielnicowego;
  • zna datę testamentu Bolesława Krzywoustego (1138);
  • rozpoznaje na mapie dzielnice i Kraków jako senioralną stolicę;
  • wyjaśnia rolę sąsiadów Polski w tym okresie (Prusowie, Krzyżacy, Brandenburgia);
  • rozumie rolę duchowieństwa i walk o Kraków;
  • tworzy analogie między sytuacją w Polsce a filmem Kevin sam w domu.


    
Każdy zna "Kevina samego w domu" i kojarzy kolędę "Carol of the Bells", mającą źródła w ukraińskiej ludowej pieśni Szczedrzyk- Szczodruszka. 700 lat temu i na Ukrainie i w Polsce wydarzyło się coś co ma pewne analogie do znanego wszystkim filmu - tym czymś było rozbicie dzielnicowe, będące skutkiem podziału kraju między synów władcy, co skutkowało długotrwałym chaosem i licznymi zagrożeniami: https://www.youtube.com/watch?v=vJwdpXRtAaY&ab_channel=Vukman 
https://www.youtube.com/watch?v=P0U1Kwofx6A&ab_channel=RazorShark
            

  • Jak można opowiedzieć o rozbiciu dzielnicowym nawiązując do „Kevina samego w Domu?”:

Rozszerzony przebieg lekcji

1. Wstęp (10 minut)

Uczniowie próbują rozwiązać Zadanie nr 1 i 2. 

Zad2Macie nakręcić nową część filmu „Kevin (nie całkiem) sam w domu”. Gdzie rodzice Kevina zostawiają go z 4 rodzeństwa, bo muszą pilnie lecieć samolotem do umierającej babci. Tata zostawia 18-letniemu bratu kilka tysięcy złotych, lodówkę pełną pizzy, gaz pieprzowy i paralizator. Młodsze rodzeństwo przysięga pilnować swojego pokoju i słuchać najstarszego brata we wszystkim co dotyczy domu. Co się może wydarzyć, gdy z jakiegoś powodu rodzice nie wrócą? Jak mogą układać się relacje między rodzeństwem? Jakie czekają ich zagrożenia?

  • Uczniowie rozwiązują Zadanie nr 2
  • Zaciekawienie tematem – opowieść Kevinowa (rozszerzona):
  • Kevin ma kilku-kilkunastu braci – wszyscy się nienawidzą. Każdy chce być szefem domu. Gdy znikają rodzice, zaczyna się chaos.
  • Najlepszy pokój z Xboxem, lodówką i wielkim telewizorem to Kraków – wszyscy się o niego biją.
  • Co gorsza, sąsiedzi zza płotu – Krzyżacy, Niemcy z Brandenburgii, Prusowie – tylko czekają, aż dzieciaki się pobiją, żeby wejść i ukraść coś z garażu albo przejąć kawałek ogrodu.
  • Najmłodsze z rodzeństwa jest bardzo częśto najbardziej rozpieszczone, czy tak będzie w tym przypadku? (Dokładnie tak!)
  • Poniżej szersze wyjaśnienie dla czytelnika: Jak można opowiedzieć o rozbiciu dzielnicowym nawiązując do „Kevina samego w Domu?”:
  • poniższych wątków nie trzeba koniecznie rozwijać w pełni uczniom, jako analogii - ale jest taka możliwość
  • Kraków to największy pokój z Xboxem, lodówką i kanapą – każdy brat chce go przejąć. książęta walczą o Kraków – kto ma Kraków, ten rządzi „domem”.
  • Walka o pokoje (ziemie) – każdy brat chce zająć jak najwięcej pokoi (bo w każdym są jakieś atrakcje); a jeżeli nie to przynajmniej "rządzić się nimi i braćmi w nim mieszkającymi", np. najstarszy ma tendencję żeby się rządzić/wysługiwać rodzeństwem: "ty będziesz sprzątał; ty gotował; ja będę wami dyrygował"; 
  • bracia szczerze się nie lubią; rywalizują; chcą się rządzić, np. młodszymi, słabszymi, np. poza tym młodszy brat, który puszcza głośno muzykę w sąsiednim pokoju jest irytujący
  • Inne postacie, które mogą się pojawić
    • Prymas i biskupi to ciocia z zagranicy, która czasem wpada i próbuje zaprowadzić porządek (ale czasami wychodzi z tego jeszcze większy bałagan), mówiąc kto powinien być „szefem” w domu (czyli koronuje jednego z książąt).
    • Sąsiedzi:
    • a) Włamywacze (Prusowie, Krzyżacy, Niemcy z Brandenburgii). Sąsiedzi, to potencjalni przestępcy, którzy korzystając z sytuacji, widząc, że dzieci same nie mogą się dogadać, chcą włamać się i wylabować kosztowności z domu
    • b) (Nieproszeni) goście - osadnicy z Niemiec, Holandii masowo napływają na ziemie polskie, powstają nowe wsie np. Wilamowice koło Skoczowa czy Oświęcimia założył jakiś Wiliam ze Szkocji czy Holandii
  • Pytanie dodatkowe do uczniów (które można wykorzystać przy okazji kolejnych lekcji; Lekcji z serii Gra o Tron, sezon 3.):
    • → Kto waszym zdaniem może „ustawić” wszystkich braci, skoro nie ma już "taty"? Jedyna nadzieja? Może być nią np. "Ciocia", ktoś "z zewnątrz" o dużym autorytecie (czyli biskup/prymas), która czasem dzwoni z zagranicy i mówi: „Ten brat jest najgrzeczniejszy, niech on rządzi – dajcie mu koronę”. Takie wtrącanie się "cioci" może mieć skutki pozytywne (jak np. w 1295 roku - o tym za 2 lekcje); lub negatywne (jak około 1180-95 roku, kiedy to biskup Krakowski Pełka, popierając mlodocianego pretendenta - Kazimierza Sprawiedliwego, "na złość" seniorowi - Mieszkowi III Staremu doprowadził do krwawego konfliktu, rozstrzygniętego w bitwie nad Mozgawą)
  • PODSUMOWANIE przemyśleń uczniów na temat współpracy rodzeństwa i zagrożeń; jak ta historia wyglądała w rzeczywistości AD 1140? Przekonajmy się, grupa 4 aktorów idzie na środek do "Ojca"-Krzywoustego (w tej roli nauczyciel)

2. Faza realizacyjna (25 minut)

C. Praca w grupie 5 aktorów – Inscenizacja "rozdawania" dzielnic przez ojca synom (ok. 7 minut)

- 4 uczniowie wraz z nauczycielem "odgrywają" podział kraju, dzieląc go niczym tort na tablicy interaktywnej, grają postacie takie jak np. I.1 Władysław Wygnaniec; I.. 2.: Bolesław Kędzierzawy, itd. ...  - nauczyciel tłumaczy szczegóły umowy, zwanej "Testamentem Krzywoustego"
- skąd się wzięły przydomki? w 2 zdaniach, jaka była ich rola;
- Uczniowie rozwiązują zadanie nr VI - dopisać omówienie przydomków synów Krzywoustego i ich dzielnice zaznaczają na mapie (zadanie III)

A. Mini-wykład + mapa (10 minut)
  • Podsumowanie wątków powyższych; nauczyciel opowiada, jak przebiegały relacje między braćmi

    • Krzywousty i jego testament z 1138 – chciał uniknąć kłótni, ale ją wywołał
    • Podział Polski na dzielnice:

      • Dzielnica senioralna – Małopolska (z Krakowem) + Pomorze itd.
      • ziemie w zarządzie poszczególnych synów - Śląsk, Wielkopolska, Mazowsze, ziemia sandomierska
    • Nauczyciel: Wyjaśnienie roli seniora – miał Kraków i zwierzchnią władzę
      • pojęcia senior, junior, pryncypat
    • Ale: bracia walczyli o Kraków; niczym rodzeństwo o pokój z konsolą, lodówką i sejfem
    • Nauczyciel omawia wygnanie Władysława; upokorzenie Bolesława przed Cesarzem Barbarossą; powrót synów Władysława i próbę egzekwowania senioratu przez Mieszka III Starego, przeciw któremu występuje biskup Krakowa, popierający uzurpatorów - Kazimierza Sprawiedliwego i jego synów
    • finałem lekcji krwawa bitwa nad Mozgawą, w której 80-letni Mieszko III Stary traci rękę, syna i Kraków - co potwierdza upadek zasady SENIORATU 
  • Podsumowanie - praca z mapą i uzupełnienie luk - KARTA PRACY - Zadanie 4; oraz Zadanie 3, część 3
    • I. 1. - Władysław Wygnaniec - 1146 - ........................... z kraju przez .........
    • I. 2. - Bolesław Kędzierzawy - 1157 - ............. dla Barbar...........
    • I. 3 - Mieszko III Stary - 1195 - .............. nad Mo............. traci .........
    • I. 4 - Kazimierz Sprawiedliwy - 1177 - Przejęcie władzy w K......., koniec zasady se.......

B. Sąsiedzi: zagrożenie z zewnątrz (5 minut)

  • praca z mapą i rozwiązanie - KARTA PRACY - Zadanie 5 (II część).
  • Zagrożeniem są sąsiedzi:  
    • Prusowie – częste najazdy
    • i inni: Niemcy; Rusini...
    • z czasem dojdą: Jaćwingowie, Litwini
    • Brandenburgia – próby przejęcia Pomorza i ziem zachodnich
    • Krzyżacy – początkowo zaproszeni, ale potem zagarnęli ziemię
    • Wniosek: Polska rozbita = Polska słaba i łatwa do rozszarpania

3. Podsumowanie (10 minut)

Skutki rozbicia dzielnicowego

- KARTA PRACY - Zadanie nr 5, m.in. następujące wnioski:
  • Polska podzielona – brak jedności
  • Sąsiedzi (Krzyżacy, Prusowie, Brandenburgia) atakują
  • Bracia walczą o Kraków
  • Biskupi i możni próbują interweniować (z różnym skutkiem)
  • Rozbicie trwa ponad 150 lat! Powstaje wiele księstw (np. na Śląsku z czasem nawet przeszło 20!)

Podsumowanie analogii do Kevina (alternatywnie - jeśli pozwoli na to czas:

  • Tak jak dom Kevina i Wasz nie funkcjonowałny bez rodziców, tak Polska funkcjonowała dobrze bez jednego zwierzchnika=króla.
  • Bracia walczyli o najlepszy pokój (Kraków), sąsiedzi próbowali się włamać, a tylko biskupi – jak mądra ciocia – próbowli zaprowadzić spokój.
  • Ale porządek wrócił dopiero, gdy kolejni władcy namaszczeni przez Prymasa Polski przejęli większość kraju ok. roku 1300.


źródła i materiały:

  • podręcznik
  • karta pracy + mapa
  • blog tworzony dla uczniów: https://koperlo.blogspot.com/2025/05/wadcy-polski-itp.html i inne podstrony strony


Karta pracy (dla zajęć: 
 

  • I.  1.  - Władysław Wygnaniec  - 1146  - ........................... z kraju przez .........
  • I.  2.  - Bolesław Kędzierzawy  - 1157  - ............. dla Barbar...........
  • I.  3  - Mieszko III Stary  - 1195  - .............. nad Mo............. traci .........
  • I.  4  - Kazimierz Sprawiedliwy  - 1177  - Przejęcie władzy w K......., koniec zasady se.......
  • II.  1.  - Leszek Biały  - 1227  - ..................... w Gąsawie
  • II.  2.  - Konrad Mazowiecki  - 1226  - Sprowadzenie K...............
  • II.  3  - Henryk Brodaty  - ok. 1230  - Opanowanie Krakowa, „Lux ex S..........”
  • II.  4  - Henryk Pobożny  - 1241  - Bitwa pod ..................... ; T............   kładą kres nadziejom



materiały dodatkowe:

   

    
 https://www.youtube.com/watch?v=LaP28N1xtqY&ab_channel=HomeAlone
a propos Prezydenci USA i Kevin i Władysław Wygnaniec i Mieszko I
https://www.youtube.com/watch?v=OOK3lltE3OU&ab_channel=RagingLoon
https://www.youtube.com/watch?v=ZvJLiqsoWZQ&ab_channel=AbbyDeters


  

https://www.youtube.com/watch?v=P-Yr06xWvlw&t=91s&ab_channel=ThrashingMadPL
https://www.youtube.com/watch?v=woDdgTZopVw&ab_channel=ThrashingMadPL&sttick=0





   

https://www.youtube.com/watch?v=g5dy9Oan71M&ab_channel=NicSpecjalnego%2FNothingSpecial 





Rozbicie dzielnicowe jako analogia z Kevinem samym w domu:
- Kevin szczerze nienawidzi (z wzajemnością) swojego rodzeństwa (12 dzieci!!!)
- Stara się żeby zniknęli, żeby przejąć władzę nad całym domem; żeby móc grać w gry Video braci, używać ich telewizorów itp.
- Puki żyją mama i tata, w domu panuje względny spokój; ale bracia i tak się ciągle biją i rywalizują; co będzie jak rodziców zabraknie, albo zostanie tylko Machowa?
- gdy rodziców nie ma w domu a rządzą skłócone dzieci, to myszy harcują, a sąsiednie tygrysy mają na nie chrapkę


wymień w tabeli wszystkich najważniejszych władców polski dzielnicowej (z lat 1140-1305) - ok. 20 sztuk (w tym wszystkich synów i wnuków krzywoustego; księcia Mieszka I Cieszyńskiego) umieść w kolumnach ich przydomek; (skąd się wziął) numer pokolenia, numer wynikający z tego kto był jego ojcem; jaką dzielnicę odziedziczył (i jaki to procent dzisiejszej polski); czy pod koniec życia miał więcej ziem (np. 15 % dzisiejszej Polski) największy problem jaki miał (np. najazdy sąsiadów - Prusów, Brandenburgi, Krzyżaków; ataki kuzynów itp) największy sukces; i osobno porażkę; charakterystyczne cechy (waleczny - np. Mieszko III - 5 krotnie zajmował kraków i 5 krotnie go wyrzucali); ciekawostki (Mieszko III straciął rękę w wieku niemal 80 lat). umieść linki do ich portretów na stronie muzeum początków państwa polskiego w gnieźnie