Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Wykład otwarty - Jak uczyć, by nie zrazić a zarazić? Wokół warsztatu historyka...

Wykład otwarty - Jak uczyć, by nie zrazić a zarazić? Wokół warsztatu pracy nauczyciela historii... / Biblioteka Pedagogiczna w Cieszynie

Poniżej zbiór przemyśleń i materiałów będących bazą treści referatu wygłosoznego w czasie spotkania w Bibliotece Pedagogicznej w Cieszynie.


Czy historia to zbiór encyklopedycznych faktów oraz nudnych opowieści o tym, co dawno i nie prawda? Wierzę, że nie! W tym celu postaram się wykazać, jak bardzo historia może być nam bliska i że wartą ją poznawać. W końcu każdy z nas jest w niej zanurzony i wystarczy, że uważnie się rozejrzy, a odnajdzie na to masę dowodów! Historia może być emocjonująca i angażująca! Właśnie taka nas porywa najbardziej! Przeszłość to nie tylko daty, ale opowieści o bliskich naszemu sercu ludziach: naszych przodkach, mieszkańcach naszego regionu i kraju! 

Bliższa ciału koszula niż sukmana - mawiali nasi dziadowie, mając na myśli, iż większe zainteresowanie poświęcamy sprawom, które nas bezpośrednio dotyczą.
Jako, że historia, a szczególnie historia Śląska Cieszyńskiego, jest moją miłością, jako nauczyciel i popularyzator, za cel stawiam sobie zainteresowanie Was m.in. dziejami naszych małych społeczności.


 
  • „Historia była troszkę odskocznia od ciężkiego, szkolnego życia.”
  • „Można było dowiedzieć się wielu ciekawych rzeczy, które dotyczyły nas samych.”
  • „Lekcje nigdy nie były nudne.”

- Założenie:

Jak trafić do młodych odbiorców? Jakie metody można realizować na zajęciach, a jakie na kółkach historycznych?

Ruch, interdyscyplinarność, od szczegółu do ogółu
  • Tematyczna wycieczka po mieście, np. Śladem...

    1. miasta średniowiecznego (układ urbanistyczny, przykłady sztuki romańskiej i gotyku, zwiedzanie m.in. Kościoła Marii Magdaleny, Rotundy i Wierzy Piastowskiej)
      1. ... średniowiecza (m.in.: pielgrzymka do grobu Przemysława Noszaka; madonna na Starym Targu; gotycki kościół św. Jerzego)
      2. ... przełomu średniowiecza i nowożytności (założenia architektoniczne słowiańskiego grodu i miasta średniowiecznego lokowanego na prawie niemieckim; dawne mury miejskie i rynki, kościoły itd.; detale architektoniczne gotyku i renesansu: dziedziniec muzealny; restauracja pod Brunatnym Jeleniem
    2. miasta renesansowego (architektura, epidemie- legenda o czterech śmierciach, tysiąc grobów ofiar-cmentarz epidemiczny)
      1. ... cmentarzy i śmierci w dawnym Cieszynie ; zob. https://koperlo.blogspot.com/2022/04/cieszyn-miasto-tajemnic.html
    3. baroku, polskich królów (Cieszyn czasów Jana Kazimierza i Jana III Sobieskiego - architektura, pamiątki)
    4. Oświecenia i klasycyzmu (Władcy reformatorzy: Maria Teresa, Józef II i Albert Sasko-Cieszyński i ich dzieła)
      1. ... cieszyńskich szkół i naukowców (m.in. dawne gmachy szkół austriackich; Gimnazjum Polskiego w Cieszynie, szkoły katolickiej, etc.; postacie ks. Leopolda Jana Szersznika i Józefa Bożka)
      2. czasów konfederacji barskiej i wojen napoleońskich
    5. I wojny światowej, n.in. Cieszyn siedzibą sztabu Austro-Węgier, Legiony, ślady po pobycie J. Piłsudskiego, tysiąc grobów ofiar wojny
    6. II wojny światowej,
  • Mapa myśli i audycja
    • Koniec świata 1420: Boży wojownicy; 
    • Sobieski, 
    • Noc 1830


Praca / zadanie - film - Jan III Sobieski - Portret króla
  
Po moim trupie! | Polimaty #33 https://youtu.be/LMXY4yG02rw?t=6
 Jan III Sobieski. Portret króla / Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie https://youtu.be/Hj6ygd3li10?t=5

 
Źródła do pracy klasowej
  1. https://youtu.be/pXgXs7LHaw4?si=Es7U1D1I6fOtRmdk&t=95
  2. Michał Przeperski - II RP - zapomniany polski cud https://www.youtube.com/watch?v=WamPId5U3Jw&ab_channel=MuzeumHistoriiPolskiwWarszawie
  3. https://koperlo.blogspot.com/2022/07/ii-rzeczpospolita.html
  • Mapy
    • II wojna światowa
    • https://koperlo.blogspot.com/2025/03/ii-wojna-mapy-i-uzupenienia-1939-1945.html
  •   
  • Dramy: 
    • Człowiek pierwotny
    • Królowie Polski
  • - Zadania domowe - rozwijające lub ciekawe
    • tablice genealogiczne
    • - praca na lekcji - z mapą 
    • lektury: https://koperlo.blogspot.com/2024/06/mem-ksiazka-i-film-zadanie-dla-chetnych.html

Kim jestem? Kim byli moi przodkowie? Jak żyli, jakie były ich radości i smutki? Jakie dziedzictwo mi pozostawili? By zrozumieć nasze miejsce w obecnym świecie, by poznać i pokochać historię Dużej i Małej Ojczyzny, powinniśmy zacząć od poznania przeszłości najbliższych nam osób - rodziców, dziadków i pradziadków. Ich indywidualne losy splatają się i składają, wraz z historiami innych mieszkańców naszego regionu i kraju, na historię Polski, jakiej uczymy się (zazwyczaj bez entuzjazmu) w szkołach. Tymczasem historia budzi emocje i warto poznać, a mo

że nawet pokochać ojczyste dzieje!

 

https://koperlo.blogspot.com/2020/10/ja-dziedzic-czyli-szukajac-dziedzictwa.html




Drama 
 
SP Górki Wielkie

Zadanie - Odkrywamy skarby, tajemnice i miejsca pamięci naszej Małej Ojczyzny”

      

Prykłady prac autorstwa: AnKa (Stalamach Inf.); SzSi(Górny Bór I); NaHe (Górny Bór II); MaZe (Legenda o Girowej), JaSo (MB Gołyska), AlGo (Pocisk w Wierzy)

   



  • Praca ze źródłem:
    • Dawna prasa
      • z 1912
      • z 1939
      • z 1970
    • Plan miasta z 1910 roku
  • Śpiew:
  • piosenki inspirujące
    • Maria Antonina
  • pieśni historyczne:
    • Pieśń konfederatów Barskich, 
    • Katechizm małego Polaka
    • Rota
    • My I Brygada






 


  • Projekty specjalne:
    • - WikiBohaterowie
    • - InstaStory...
 





  










Wykład otwarty - Jak uczyć, by nie zrazić a zarazić? Wokół warsztatu pracy nauczyciela historii... 
Wykład otwarty - W. Grajewski, II LO w Cieszynie i SP nr 2 w Brennej 
20.05.2025: godzina 15:30 - Biblioteka Pedagogiczna w Cieszynie, ul. Stalmacha 14, poziom: -1