Wykład otwarty - Jak uczyć, by nie zrazić a zarazić? Wokół warsztatu pracy nauczyciela historii... / Biblioteka Pedagogiczna w Cieszynie
Poniżej zbiór przemyśleń i materiałów będących bazą treści referatu wygłosoznego w czasie spotkania w Bibliotece Pedagogicznej w Cieszynie.
Czy historia to zbiór encyklopedycznych faktów oraz nudnych opowieści o tym, co dawno i nie prawda? Wierzę, że nie! W tym celu postaram się wykazać, jak bardzo historia może być nam bliska i że wartą ją poznawać. W końcu każdy z nas jest w niej zanurzony i wystarczy, że uważnie się rozejrzy, a odnajdzie na to masę dowodów! Historia może być emocjonująca i angażująca! Właśnie taka nas porywa najbardziej! Przeszłość to nie tylko daty, ale opowieści o bliskich naszemu sercu ludziach: naszych przodkach, mieszkańcach naszego regionu i kraju!
Bliższa ciału koszula niż sukmana - mawiali nasi dziadowie, mając na myśli, iż większe zainteresowanie poświęcamy sprawom, które nas bezpośrednio dotyczą.
Jako, że historia, a szczególnie historia Śląska Cieszyńskiego, jest moją miłością, jako nauczyciel i popularyzator, za cel stawiam sobie zainteresowanie Was m.in. dziejami naszych małych społeczności.
- „Historia była troszkę odskocznia od ciężkiego, szkolnego życia.”
- „Można było dowiedzieć się wielu ciekawych rzeczy, które dotyczyły nas samych.”
- „Lekcje nigdy nie były nudne.”
- Założenie:
Jak trafić do młodych odbiorców? Jakie metody można realizować na zajęciach, a jakie na kółkach historycznych?
Ruch, interdyscyplinarność, od szczegółu do ogółu
Tematyczna wycieczka po mieście, np. Śladem...
- miasta średniowiecznego (układ urbanistyczny, przykłady sztuki romańskiej i gotyku, zwiedzanie m.in. Kościoła Marii Magdaleny, Rotundy i Wierzy Piastowskiej)
- ... średniowiecza (m.in.: pielgrzymka do grobu Przemysława Noszaka; madonna na Starym Targu; gotycki kościół św. Jerzego)
- ... przełomu średniowiecza i nowożytności (założenia architektoniczne słowiańskiego grodu i miasta średniowiecznego lokowanego na prawie niemieckim; dawne mury miejskie i rynki, kościoły itd.; detale architektoniczne gotyku i renesansu: dziedziniec muzealny; restauracja pod Brunatnym Jeleniem
- miasta renesansowego (architektura, epidemie- legenda o czterech śmierciach, tysiąc grobów ofiar-cmentarz epidemiczny)
- ... cmentarzy i śmierci w dawnym Cieszynie ; zob. https://koperlo.blogspot.com/2022/04/cieszyn-miasto-tajemnic.html
- baroku, polskich królów (Cieszyn czasów Jana Kazimierza i Jana III Sobieskiego - architektura, pamiątki)
- Oświecenia i klasycyzmu (Władcy reformatorzy: Maria Teresa, Józef II i Albert Sasko-Cieszyński i ich dzieła)
- ... cieszyńskich szkół i naukowców (m.in. dawne gmachy szkół austriackich; Gimnazjum Polskiego w Cieszynie, szkoły katolickiej, etc.; postacie ks. Leopolda Jana Szersznika i Józefa Bożka)
- czasów konfederacji barskiej i wojen napoleońskich
- I wojny światowej, n.in. Cieszyn siedzibą sztabu Austro-Węgier, Legiony, ślady po pobycie J. Piłsudskiego, tysiąc grobów ofiar wojny
- II wojny światowej,
- Mapa myśli i audycja
- Koniec świata 1420: Boży wojownicy;
- Sobieski,
- Noc 1830
Praca / zadanie - film - Jan III Sobieski - Portret króla
Po moim trupie! | Polimaty #33 https://youtu.be/LMXY4yG02rw?t=6
Jan III Sobieski. Portret króla / Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie https://youtu.be/Hj6ygd3li10?t=5
- II RP praca klasowa - Plusy i minusy, tzw. starej Polski
Źródła do pracy klasowej
- https://youtu.be/pXgXs7LHaw4?si=Es7U1D1I6fOtRmdk&t=95
- Michał Przeperski - II RP - zapomniany polski cud https://www.youtube.com/watch?v=WamPId5U3Jw&ab_channel=MuzeumHistoriiPolskiwWarszawie
- https://koperlo.blogspot.com/2022/07/ii-rzeczpospolita.html
- Mapy
- II wojna światowa
- https://koperlo.blogspot.com/2025/03/ii-wojna-mapy-i-uzupenienia-1939-1945.html
-
- Dramy:
- Człowiek pierwotny
- Królowie Polski
- - Zadania domowe - rozwijające lub ciekawe
- tablice genealogiczne
- - praca na lekcji - z mapą
- lektury: https://koperlo.blogspot.com/2024/06/mem-ksiazka-i-film-zadanie-dla-chetnych.html
Kim jestem? Kim byli moi przodkowie? Jak żyli, jakie były ich radości i smutki? Jakie dziedzictwo mi pozostawili? By zrozumieć nasze miejsce w obecnym świecie, by poznać i pokochać historię Dużej i Małej Ojczyzny, powinniśmy zacząć od poznania przeszłości najbliższych nam osób - rodziców, dziadków i pradziadków. Ich indywidualne losy splatają się i składają, wraz z historiami innych mieszkańców naszego regionu i kraju, na historię Polski, jakiej uczymy się (zazwyczaj bez entuzjazmu) w szkołach. Tymczasem historia budzi emocje i warto poznać, a mo
że nawet pokochać ojczyste dzieje!
https://koperlo.blogspot.com/2020/10/ja-dziedzic-czyli-szukajac-dziedzictwa.html
- Wracamy po swoich... na tropie zapomnianych bohaterów i ofiar wojny
Drama
SP Górki Wielkie
Zadanie - Odkrywamy skarby, tajemnice i miejsca pamięci naszej Małej Ojczyzny”
- Coś a'la Komiks
- Lego
- Film:
- Mała Ojczyzna
- Genealogia:
- dla bardziej wtajemniczonych: Skąd mój ród - detektyw-genealog na tropie:
- Genealogia - jak szukać? https://koperlo.blogspot.com/2021/12/genealogia-jak-szukac.html
- Biografie:
- Prezentacje
- Zagadki Naszych Małych Ojczyzn:
- Influencer na dziedzinie: Ukryte skarby i tajemnice małej ojczyzny (niedokończone)
- Unikatowy kadr- Detektywistyczne śledztwo: To tu, to tam sobie poszperam... W/M.iejski detektyw na tropie! (niedokończone)
- Miejsca pamięci Pamiętamy? Odnajdujemy zapomniane miejsca pamięci...
- Przyroda: Świat przyrody i świat historii - dwa różne światy?
- Praca ze źródłem:
- Dawna prasa
- z 1912
- z 1939
- z 1970
- Plan miasta z 1910 roku
- Śpiew:
- piosenki inspirujące
- Maria Antonina
- pieśni historyczne:
- Pieśń konfederatów Barskich,
- Katechizm małego Polaka
- Rota
- My I Brygada
- Felix Austria... Film o Cieszynie AD 1918 w warszawskim Muzeum Historii Polski
Wykład otwarty - Jak uczyć, by nie zrazić a zarazić? Wokół warsztatu pracy nauczyciela historii...
Wykład otwarty - W. Grajewski, II LO w Cieszynie i SP nr 2 w Brennej
20.05.2025: godzina 15:30 - Biblioteka Pedagogiczna w Cieszynie, ul. Stalmacha 14, poziom: -1