Jaki nauczyciel powinien pracować w szkole?: Mechanizmy lustrzane i ich rola w szkole | Prof. Marek Kaczmarzyk | Podcast EduAkcji #26 https://www.youtube.com/watch?v=T0-eSfmJS2w&ab_channel=EduAkcja
https://youtu.be/2uJaImjLWGM?si=RQkP8RW2D48cjeQV
10 cech dobrego, początkującego nauczyciela:
Otwartość na naukę – gotowość do uczenia się od innych, przyjmowania konstruktywnej krytyki i ciągłego doskonalenia.
Entuzjazm – świeża energia i zapał do pracy, które mogą zarażać uczniów i współpracowników.
Pokora – świadomość, że jeszcze nie wie się wszystkiego, i chęć rozwijania się z pokorą wobec wyzwań.
Zaangażowanie – wkładanie serca w przygotowanie lekcji, pracę z uczniami i budowanie relacji w szkole.
Elastyczność – zdolność do szybkiego dostosowania się do nieprzewidzianych sytuacji, np. zmiany planów, różnorodności uczniów.
Dobra organizacja – umiejętność planowania, zarządzania czasem i materiałami, co pomaga uniknąć chaosu.
Komunikatywność – umiejętność jasnego tłumaczenia, ale też słuchania i dialogu z uczniami i rodzicami.
Wrażliwość społeczna – dostrzeganie problemów uczniów, empatia wobec trudności i różnic.
Autentyczność – bycie sobą, bez sztucznej pozy, co uczniowie bardzo szybko wyczuwają i doceniają.
Gotowość do współpracy – szukanie wsparcia u starszych nauczycieli, współpraca z zespołem i otwartość na pomoc.
Ludzie i ich historie - Nauczyciel; 1973. Reportaż o pracy pedagogicznej Franciszka Wajdy, dyrektora Liceum Ogólnokształcącego w Wodzisławiu. Wypowiedzi uczniów o wzorze nauczyciela oraz wizji nowoczesnej szkoły. Wymogi są olbrzymie, ale konkluzja jedna, że prawdziwego nauczyciela nie zastąpią nawet najlepsze pomoce naukowe. Dyrektora liceum znają w Wodzisławiu wszyscy, bo pomagali mu przy urządzaniu gabinetów i pracowni w szkole. Potrafił zjednać sobie mieszkańców, zakłady pracy i kopalnie, które w dużej mierze pomagały finansować wyposażenie pracowni i laboratoriów. Liceum w Wodzisławiu stało się najlepszą szkołą w województwie katowickim, a niemal wszyscy jej absolwenci dostają się na studia wyższe.
Zupełnie na marginesie: Ludzie i ich historie - Jastrzębie
Dokument z cyklu „Ludzie i sprawy”. Reportaż o mieście Jastrzębie-Zdrój. W mieście odkryto lecznicze solanki i powstało uzdrowisko. Miejscowość otrzymało przydomek Zdrój. Odkryto także złoża węgla, z powodu którego wokół starej osady buduje się nowoczesne miasto. Zaprezentowano starą część miasta i jego zabudowania - zakład kąpielowy, park, budynki pijalni oraz nowoczesne osiedla ze szkołami, sklepami i nowymi drogami. Nowe miasto powstało dla górników z kopalni „Moszczenica”, „Jastrzębie” i „Manifest Lipcowy”. Wizyta w mieszkaniu górnika.
Historia dr Bednarza, któy z chorymi umysłowo pacjentami poszedł na śmierć