Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Sprawdzian: Pradzieje ziem polskich i powstanie państwa Piastów


Sprawdzian obejmuje w przybliżeniu następujące rozdziały i tematy "podręcznikowe": R. 4 i 5 (wybrane zagadnienia)

R. 4:

  1. CESARSTWO BIZANTYJSKIE
  2. EUROPA ZACHODNIA PO UPADKU CESARSTWA ZACHODNIEGO
  3. PAŃSTWO FRANKÓW ZA KAROLA WIELKIEGO
  4. EUROPA ZACHODNIA W CZASACH OTTONÓW
  5. SŁOWIANIE I ICH PIERWSZE PAŃSTWA
R. 5:
  1. Prahistoria ziem polskich
  2. Początki państwa polskiego
  3. Polska pod panowaniem Bolesława Chrobrego


                • W praktyce zaliczają się do tego też mini-tematy, które omówiliśmy na marginesie powyższych:
                  • I. Kolejne fale barbarzyńców zalewają Europę (i budują państwa):
                    • A) Germanie niszczą Rzym i budują nową Europę na jego ruinach 
                    • B) Awarowie i Słowianie ich przybycie do Europy Środkowej Słowianie-podbój Europy i rozproszenie (Serbowie i Chorwaci, zaginiona "Biała Chorwacja"; pierwsze Państwo - Samona), 
                    • C) Wikingowie i Węgrzy (Arabów pomijamy :)
                  • Co w powyższych zagadnieniach jest ważne?
                    • Powinniśmy nt. każdego zagadnienia wymienić 3 najważniejsze fakty/zdarzenia (patrz proponowana niżej tabelka) i 3 ciekawostki.
                    • Ogólny ogląd sytuacji na bazie podsumowania w podręczniku i poniżej
                  • II. Pradzieje i początki Polski (w trzech zdaniach opisz dane zjawisko, podając maksymalnie dużo szczegułów, np. dat, nazwisk, nazw), na podstawie zeszytu (ew. linku: https://koperlo.blogspot.com/2022/05/klasa-i-sredniowiecze-pl-piastowie-m.html)
                    • II. prehistoria ziem polskich: 
                      • Celtowie i Germanie na Śląsku Cieszyńskim
                      • Wielkie Morawy i Gołęszyce
                    • Polska VIII-IX wiek: 
                      • Plemiona słowiańskie wg Geografa Bawarskiego, wymień przynajmniej 5 ( podpowiedź: wiele z nich miało siedziby na Śląsku) i datę powstania dokumentu
                      • Piastowie- 3 hipotezy pochodzenia
                      • Państwo Piastów, kiedy powstało i gdzie, skąd miało pieniądze na rozwój, 3 główne grody
                    • Mieszko I
                      • Chrzest? daty- jakie rozważamy? (podaj m.in. 2 z 3); czemu przyjęto, co wiemy, a co nie?
                      • Podboje Mieszka i jego przodków, jak zbudowali państwo? Jakie regiony podbili? (trzy regiony) Kto był ich głównym wrogiem a kto sojsznikiem? (trzy państwa)
                      • Dagome iudex, czemu ważne? co mówi? co wiemy?
                    • Bolesław Chrobry
                      • 7 "wielkich" cech, wypisz krótko 6 powodów dla któych możemy go nazywać wielkim; lub opisz szerzej 3 z nich, argumentując dlaczego
                      • św. Wojciech - życie i znaczenie w historii polski
                      • Zjazd Gnieźnieniski - przyczyny i przebieg
                      • Wojny, podboje - wymień 4 krainy podbite na dłuższy czas przez Chrobrego i 2 kraje z któymi toczył zacięte wojny, prowadząc na ich teren inwazje

                • Z Czego należy się przygotować?


                • Wykaz zagadnień / propozycji pytań:
                I. Zaznacz, które z wymieninych wydarzeń (procesów, etc.) miało miejsce wcześniej, 
                • (dla ułatwienia poniżej podano kolejność prawidłową)
                  • Wydarzenia "podręcznikowe": 
                    • detronizacja ostatniego cesarza Rzymu (Romulusa); Chrzest Chlodwiga i powstanie Paryża; panowanie Justyniana Wielkiego, podbój przez Bizancjum państwa Wandalów w Afryce i Gotów w Hiszpanii i Italii;
                    • panowanie Justyniana Wielkiego, przybycie Awarów i Słowian nad Dunaj; I. znane państwo Słowiańskie (państwo Samona nad Dunajem)
                    • misja Mahometa  ; bitwa pod Poitiers ; zdobycie Konstantynopola przez Turków
                    • Koronacja Karola I na Cesarza; Traktat w Verdun; misja Cyryla i Metodego ; 
                    • bitwa nad rzeką Lech; koronacja cesarska Ottona I; schizma wschodnia 
                    • rządy nad Frankami: Merowingów (Chlodwiga), Karolingów (Pepina Krótkiego, Karola I Wielkiego)
                    • życie i rządy: 
                      • a) Justynian, Karol Wielki, Otton III
                      • b) Piastowie: Piast, Siemowit, Lestek, Siemomysł, Mieszko I.
                      • c) Dobrawa, Bolesaław Chrobry, Mieszko II, Kazimierz Odnowiciel
                    • Przyjęcie chrztu przez władców: Wielkie Morawy (kilkukrotnie, ok.820-860), Czechów (831), Bułgarów (866), Polaków (966), Rusinów (988) - dokładnych dat nie trzeba pamiętać
                  • pierwsze najazdy barbarzyńskich ludów na "cywilizowaną" Europę:  
                    • (tu podano je parami, gdyż odbywały się "niemal" równocześnie)
                    • Germańskich Wandalów i Gotów oraz Hunów (V w.), Słowian i Awarów (VI w.); Bułgarów i Arabów (VII w.); Wikingów i Węgrów (IX-X w.)
                  • osiedlenie na Śląsku Cieszyńskim: 
                    • Celtowie=Kotynowie (I w. p.n.e.-I w n.e.); Germanie=Wandale (I-II w. n.e.?),  Słowianie, m.in. Gołęszyce (IX-X w.; wcześniej być może np. Biali Chorwaci - kwestia dyskusyjna)
                  • przynależność Śląska Cieszyńskiego do: 
                    • Wielkich Moraw, Polski, 
                  • podbój (pierwsze przyłączenie) przez Polskę: 
                    • Mazowsza / Pomorza (Wolin) / Śląska (w tym Cieszyńskiego) / Moraw i Słowacji / Grodów Czerwieńskich

                II. Zaznacz: "Prawda lub fałsz" na podstawie:

                • Podsumowanie rozdziału IV: Początki średniowiecza
                • "Cesarstwo bizantyjskie
                • 1. Cesarstwo wschodniorzymskie (bizantyjskie) ze stolicą w Konstantynopolu przetrwało okres wędrówek ludów, a po upadku cesarstwa zachodniorzymskiego stało się jedynym spadkobiercą starożytnego Rzymu.
                • 2. Bizancjum, czyli cesarstwo bizantyjskie, było monarchią absolutną. Cesarz sprawował władzę również nad Kościołem, a jego dwór charakteryzował się niezwykłym przepychem i bogatym ceremoniałem.
                • 3. Największy zasięg terytorialny Bizancjum osiągnęło w VI w. za panowania Justyniana Wielkiego, któremu udało się zająć Italię i Afrykę Północną. W tym samym okresie opracowano także Kodeks Justyniana, wtedy też pojawiają się w źródłach po raz pierwszy Słowianie i Awarowie.

                • Na gruzach Imperium Rzymskiego
                • 1. Po upadku cesarstwa zachodniorzymskiego na jego rytorium zostało rozdzielone na państwa plemienne. Największe spośród nich stworzyli: Ostrogoci (Italia), Frankowie (w Galii), Wizygoci (w Hiszpanii) i Wandalowie (w Afryce).
                • 2. Ok. 500 r. Chlodwig, król Franków z dynastii Merowigów, jako pierwszy władca barbarzyński przyjął chrzest w obrządku katolickim, dzięki czemu został uznany papieża, a w jego państwie nastąpiła integracja Franków i zromanizowanej ludności galijskiej.
                • 4. W 732 r. majordom (prawa ręka władcy Franków) Karol Młot w bitwie pod Poitiers pokonał siły arabskie, które najechały na ziemie Franków
                • 5. Niemal dwadzieścia lat później, pełniący tę funkcję, Pepin Krótki odsunął od władzy ostatniego króla z dynastii Merowingów i został koronowany na króla Franków, rozpoczynając rządy dynastii Karolingów.
                •  
                • Imperium Karola Wielkiego
                • 1. Wieloletnie panowanie następcy Pepina Krótkiego - Karola Wielkiego (768-814)  wypełniały podboje i wojny z Longobardami i Arabami na południu oraz Sasami i Awarami na wschodzie. Dzięki klęsce, którą zadał Awarom doszło do wielkiego buntu Słowian przeciw nim, co - zdaniem prof. Idziego Panica - przyczyniło się do powstania starego Cieszyna ok. 800 roku naszej ery. Ostatecznie granice państwa Karola Wielkiego sięgały od Łaby do rzeki Ebro w Hiszpanii.
                • 2. Rozległe imperium Karola było podzielone na hrabstwa i nadgraniczne marchie, a w jego zarządzaniu opierano się na duchowieństwie.
                • 3. Karol planował przywrócenie jednolitego cesarstwa rzymskiego, ale ostatecznie jego koronacja cesarska z 800 r. utrwaliła podział na cesarstwo zachodnie i wschodnie (Bizancjum).
                • 4. Za panowania Karola przeprowadzono reformę nauczania (zwiększono liczbę szkół, naukę oparto na podziale na trivium quadrivium), przywrócono znajomość łaciny klasycznej, wprowadzono nowy krój pisma (minuskułę karolińską). Na nowo odkryto dorobek świata starożytnego (renesans karoliński).
                •  
                • Czasy Ottonów
                • 1.Po śmierci Karola Wielkiego w 814 r. władzę w państwie Franków sprawował jego syn, a następnie jego trzech synów (wnuków Karola).
                • 2 Ich spór o władzę zakończył się w 843 r., kiedy zawarli oni traktat w Verdun, w którym podzielili państwo na trzy części: zachodnią objął Karol Łysy, centralną Lotar (stąd nazwa Lotaryngia), a wschodnią Ludwik Niemiecki.
                • 3 Podział państwa okazał się trwały. W X wieku Karolingowie wymarli, a państwo wschodniofrankijskie przekształciło się w Niemcy, a zachodniofrankijskie we Francję.
                • 4 W latach 936-1002 na tronie niemieckim zasiadało kolejno trzech władców o imieniu Otton. Pierwszy z nich prowadził ekspansję na wschód, pokonał Węgrów, a następnie koronował się w Rzymie na cesarza. Ostatni Otton III  dążył do utworzenia cesarstwa uniwersalnego, a więc obejmującego cały świat chrześcijański. Działania te przerwała jednak jego nagła śmierć w 1002 r.
                •  
                • Pierwsze państwa Słowian
                • 1. W IV—V w. Słowianie zamieszkiwali tereny dzisiejszej zachodniej Ukrainy, skąd w VI w. ruszyli na rozległe ziemie opuszczone przez Germanów. Stopniowo podzielili się na trzy wielkie grupy: zachodnią, wschodnią i południową.
                • 2. Najwcześniejsze znane państwo Słowian to tzw. państwo Samona, które funkcjonowało w latach 623-660. WIX w. powstało państwo wielkomorawskie, a w X w.  państwo czeskie.
                • 3. Z kolei na wschodzie pierwszymi słowiańskimi państwami były księstwa na Rusi, utworzone w początkach IX w. i rządzone przez pochodzącą ze Skandynawii dynastię Rurykowiczów.
                • 4. Chrystianizacja Słowian rozpoczęła się w IX w., kiedy chrzest przyjęli władcy państwa wielkomorawskiego (822 r.). Ważną rolę w tym procesie odegrali Konstanty (Cyryl) i Metody, dwaj misjonarze z Bizancjum, którzy przetłumaczyli Biblię i liturgię na język słowiański i opracowali alfabet słowiański (głagolicę). Ostatecznie Słowianie zachodni znaleźli się jednak pod wpływem Kościoła rzymskiego, a Słowianie wschodni prawosławia.


                • Jako powtóekę polecam film:
                  "Z otchłani pradziejów" https://youtu.be/yirPqnRtFUw?t=1192,
                  Film omawia kolejno m.in. obecność na ziemiach polskich: 
                  • Celtów (ok. 28-33 min.), 
                  • Germanów (od 33-33 min.), w tym Wandalów i Gotów (od ok. 40 min); 
                  • a także o: Hunach i wędrówkach ludów (48-50 min); pustce osadniczej (50-53); 
                  • Słowianach (ok. 53 min. i dalej), w tym: pochodzeniu (od zawsze tutaj: ok. 57 min.)


                • Na ocenę celującą: 

                • Co przed Celtami i Germanami?
                  • Osoby ubiegające się o ocenę celującą powinny:
                    • umieć opisać w 5 punktach (fakty i ciekawostki) społeczność kultur pierwszych rolników na ziemiach polskich:
                  • a) Kultura lendzielska (5 tys. lat p.n.e.),  
                    • twórcy tzw. rondeli, obiektów przypominających Stonehage, starszych od niego o blisko 2 tysiące lat? 
                    • twórców pierwszej (?) cywilizacji na ziemiach polskich
                  • b) Kultury pucharów lejkowatych (3 tys. lat p.n.e.), 
                    • twórcy megalitów, tzw. grobowców kujawskich
                    • pierwsi na świecie twórcy (!?) koła
                • W tym celu:
                  • poprzez ctrl+F, wyszukujemy sobie odpowiednie fragmenty notatki: https://koperlo.blogspot.com/2021/03/klasa-i-sredniowiecze-m-podstawowy.html
                  • lub Oglądamy fragmenty filmów, pt.: 

                Najważniejsze elementy filmu:

                • pierwsze 15 minut, a następnie od ok. 35 do 55 minuty: https://youtu.be/DORM3KxSbc4?t=2299 i odpowiedz jednym zdaniem na każde z pytań (łącznie wystarczy 6 zdań):
                • Podpowiedzi, np. Jak scharakteryzować w 5 zdaniach ludzi kultury pucharów lejkowatych
                • 0) Czym były grobowce kujawskie? Czemu powstały?
                • 2a) Jaki "list z przeszłości" sprzed 5 tys. lat odnalazł i zinterpretował prof. Kruk? 
                • 2b) Dlaczego to osiągnięcie spektakularne na skalę światową (W czym mieszkańcy ziem polskich wyprzedzili mieszkańców najwyżej rozwiniętej cywilizacyjnie Mezopotamii?!)
                • 3a). Jak duże były kopalnie w Krzemionkach k. Ostrowca Świętokrzyskiego (np. długość korytarzy?), Co i gdzie z nich eksportowano?
                • 1a). Jak archeolodzy zrekonstruowali mieszkańca/mieszkankę ziem polskich sprzed 4,5 tys. lat (napisz np. Czy da się na podstawie wykopaliska odtworzyć pigmentację, od której zależy np. kolor włosów?) Gdybyś był policjantem, jaki rysopis umieściłbyś w kartotece? 









                Czy Słowianie przyszli na tereny dzisiejszej Polski w VI w., czy też żyli tu już dużo wcześniej? Dla wszystkich, którzy znają proste odpowiedzi wypowiedź prof. Marka Figlerowicza do filmu "Z otchłani pradziejów" /reż. Zdzisław Cozac/

                Popular posts from this blog

                Klasa 5

                Sprawdzian I: 490 p.n.e.- bitwa pod Maratonem, I wojna Greków z Persami 753 p.n.e. - legendarne założenie Rzymu 44 p.n.e. - śmierć Juliusza Cezara 1 rok n.e. - narodziny Jezusa Tabela: A (wersja podstawowa, na Bdb);  B (wersja rozszerzona o wyjaśnienia) Powyżej dwie tabele. Wykazy zawierają skrót wymaganych informacji.  Zastrzeżenie:  Kolorem czerwonym  oznaczono elementy, których znajomość może pomóc w uzyskaniu oceny  bardzo dobrej Kolorem zielonym  oznaczono elementy, których opanowanie zaleca się na ocenę c elującą Elementy fioletowe i żółte  - wiedza prawie zupełnie zbędna i elementy dyskusyjne :) Sprawdzian nr I:  Zadanie I: Tabelka, luki Na podstawie powyższych tabel uzupełnij luki - tj.  ok. 10 najważniejszych postaci/ dat/ wydarzeń z historii (tematy 1.1-1.4; 2.1-2.2; 2.5; 3.2), wg powyższego schematu. Zadanie II: Uszereguj wydarzenia:  uluż w odpowiedniej kolejności wydarzenia (np. na osi czasu) od najstarszego do tego, które będzie najpóźniej Pierwszy człowiek w Europi

                Pierwsza wojna światowa

                Co będzie na sprawdzianie, etc.? Kilka (7) najważniejszych dat rocznych, np: Wybuch wojny Rewolucje w Rosji Przystąpienie USA do wojny Uporządkuj chronologię wydarzeń , spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.  Uporządkuj państwa ; po której stronie konfliktu walczyły? Wybierz 1 z 2 zaproponowanych zagadnień (łącznie jest 7 zagadnień- zob. podwykaz) i opisz w ok. 8 minipunktach (każdy punkt, to przynajmniej 3 fakty; ktoś, coś, gdzieś itp) Wspaniałe stulecie? U progu I wojny, miniwątki które można poruszyć: Europa, Austria i Cieszyn przeł. XIX i XX w. sytuacja gospodarcza, społelczna i geopolityczna Bałkany Panujący np. FJI - sielankowy portret rozwój przemysłu, szkolnictwa, przykłady Rywalizacja narodowa w różnych częściach Europy Austria 12 Narodów - jakich, kto prześladuje a kto prześladowany? Cieszyn sielankowy z piosenki Nohavicy Tesinska, tzn.? Konflikt polsko-niemiecki na Śl. Ciesz. -  Krwawa niedziela w Cieszynie itp. dyskryminacja Polaków Szkoły  Rota - genez

                Klasa 4

                Podstawa programowa (2024), cz. I: "KLASA IV I. Elementy historii rodzinnej i regionalnej.  Uczeń: 1) zbiera informacje na temat historii swojej rodziny, gromadzi pamiątki rodzinne i opowiada o nich; 2) poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje. II. Najważniejsze elementy polskiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń: 1) zna symbole narodowe (barwy, godło, hymn państwowy), najważniejsze święta narodowe i państwowe, potrafi wytłumaczyć ich znaczenie; 2) wiąże najważniejsze zabytki i symbole kultury polskiej z właściwymi regionami. III. Refleksja nad historią jako nauką. Uczeń: 1) wyjaśnia, na czym polega praca historyka; 2) wskazuje sposoby mierzenia czasu w historii i posługuje się pojęciami chronologicznymi; 3) rozpoznaje rodzaje źródeł historycznych; 4) odróżnia historię od dziejów legendarnych (....)". Punkt III. Rozwinięcie - Refleksja nad historią jako nauką: 1) Na czym p