- Co musimy opanować?
 - porównaj z programem przed kilku lat: https://lo-curie.pl/105a.pdf
 - Wyjaśnij w 7 punktach każde zagadnienie:
 
porównajmy stary program Nowej Ery z nową podstawą programową
- XXII. Polityka wewnętrzna i zagraniczna Rzeczypospolitej Obojga Narodów w XVII w. Uczeń:
 - 1) omawia konflikty wewnętrzne i zewnętrzne w Rzeczypospolitej Obojga Narodów w XVII w
 - dwa militarne spory wewnętrzne (dwie mini-wojny domowe polsko-polskie=maganacko-królewskie i jedną kozacko=chłopko-magnacką, która zamieniła się w polko-ukraińską) i trzy długoletnie spory międzynarodowe
 - Spory między szlachtą a magnatami o wpływy polityczne
 - Rokosz Zebrzydowskiego (1606-1609) i Lubomirskiego (1665-1666)
 - Wojny ze Szwecją (1600-1629, 1655-1660) i Rosją (1609-1618, 1632-1634)
 - Najazd Chmielnickiego i powstanie Kozaków przeciwko Rzeczypospolitej (1648-1654)
 - Wojna z Turcją (1672-1676)
 - 3) charakteryzuje zmiany granic Rzeczypospolitej Obojga Narodów w XVII w.
 - zmiany raz wte, raz we wte! Raz zajmujemy, zaraz tracimy...
 - bilans jednak coraz bardziej na minius, najboleśniejsza być może utrata Ukrainy wschodniej z Kijowem i Siczą Kozacką
 - czasowe sukcesy:
 - nadanie Estonii przez Z III
 - np. okupacja Moskwy (dwa lata)
 - dłuższe odzyskanie Smoleńska (ok. 40 lat; wcześniej Rosjanie władali nim przez 100 lat od ok. 1515 do ok. 1610; wcześniej Litwa przez ok. półtora wieku)
 - Utrata na rzecz trzech głównych wrogów:
 - Inflant na rzecz Szwecji po wojnach inflanckich (najpierw Estoni, później Rygi i cz. północnej Inflant)
 - na rzecz Rosji:
 - części Ukrainy (Kijowa i zadnieprza) po powstaniu chmielnickiego
 - Smoleńska i Czernihowa na rzecz Rosji po wojnach moskiewskich
 - Czasowa utrata Podola, etc. na rzecz Turcji
 - 2) ocenia znaczenie bitwy pod Wiedniem dla losów Rzeczypospolitej Obojga Narodów i Europy
 - Zwycięstwo Jana III Sobieskiego nad Turkami w 1683 r.
 - Powstrzymanie ekspansji Imperium Osmańskiego w Europie
 - Umocnienie pozycji Rzeczypospolitej w Europie Środkowej
 - Przyczynił się do osłabienia potęgi Turcji i powstania nowego układu sił w Europie
 - XXIII. Ustrój, społeczeństwo i kultura Rzeczypospolitej Obojga Narodów w XVII w. Uczeń:
 - 1) opisuje proces oligarchizacji życia politycznego Rzeczypospolitej Obojga Narodów, uwzględniając wpływy obce, liberum veto i rokosze
 - Wzrost potęgi i wpływów magnatów
 - Wykorzystywanie liberum veto przez szlachtę do blokowania reform
 - Ingerencja obcych mocarstw (Szwecja, Rosja, Austria) w sprawy wewnętrzne
 - Rokosze (zbrojne wystąpienia szlachty) destabilizujące kraj
 - 2) wyjaśnia przyczyny kryzysów wewnętrznych oraz załamania gospodarczego Rzeczypospolitej Obojga Narodów w XVII w.
 - Wyniszczające wojny i konflikty wewnętrzne
 - Upadek gospodarki opartej na folwarczno-pańszczyźnianym systemie
 - Spadek dochodów z handlu zbożem i surowcami
 - Zadłużenie magnackich dóbr i narastające konflikty społeczne
 - 3) rozpoznaj e dokonania twórców epoki baroku powstałe na terytorium Rzeczypospolitej Obojga Narodów.
 - Architektura: kościoły i pałace w stylu barokowym (m.in. Kościół Świętej Anny w Krakowie, Zamek Królewski w Warszawie)
 - Malarstwo: portrety magnackie i religijne (np. dzieła Szymona Czechowicza)
 - Rzeźba: ołtarze, epitafia, nagrobki (np. rzeźby Sebastiana Sali)
 - Literatura: twórczość poetycka (Jan Andrzej Morsztyn) i prozatorska (Wacław Potocki)
 - Muzyka: rozwój muzyki kościelnej i świeckiej (kompozycje Mikołaja Zieleńskiego, Bartłomieja Pękiela)
 - XXIV. Europa w dobie oświecenia. Uczeń:
 - 1) charakteryzuje postęp techniczny i przemiany kapitalistyczne w Europie Zachodniej
 - a) Rozwój przemysłu i handlu, zwłaszcza w Wielkiej Brytanii i Holandii.
 - b) Mechanizacja produkcji i narodziny nowych form organizacji pracy.
 - c) Zmiany w rolnictwie - wprowadzenie nowych metod upraw i narzędzi.
 - d) Rozwój systemów bankowych i nowych form inwestycji.
 - e) Ekspansja kolonialna i handel w skali globalnej.
 - f) Powstanie nowej klasy burżuazji i zmiany w strukturze społecznej.
 - g) Pojawianie się pierwszych idei socjalistycznych.
 - 2) wyjaśnia główne idee oświecenia i rozpoznaje dokonania epoki w dziedzinie kultury
 - Główne idee oświecenia i dokonania epoki w dziedzinie kultury:
 - a) Wiara w rozum, postęp i racjonalność jako podstawa myśli oświeceniowej.
 - b) Koncepcje filozoficzne Locke'a, Monteskiusza, Woltera, Rousseau.
 - c) Rozwój nauki i techniki - postęp w astronomii, fizyce, biologii.
 - d) Encyklopedyści i rozwój racjonalnego spojrzenia na świat.
 - e) Nowe formy sztuki - klasycyzm, rokoko, realizm.
 - f) Rozwój literatury i teatru - Szekspir, Molier, Goethe.
 - g) Upowszechnienie edukacji i idei sekularyzacji.
 - 3) charakteryzuje procesy modernizacyjne w państwach sąsiadujących z Rzecząpospolitą Obojga Narodów.
 - a) Prusy - reformy w wojsku, administracji i gospodarce pod Fryderykiem II.
 - b) Austria - centralizacja państwa i modernizacja pod panowaniem Marii Teresy i Józefa II.
 - c) Rosja - ekspansja terytorialna, reformy wojskowe i gospodarcze za panowania Piotra I.
 - d) Zmiany w strukturze społecznej - ograniczanie przywilejów stanowych.
 - e) Rozwój oświaty i kultury - wpływy idei oświecenia.
 - f) Wzmocnienie władzy monarszej i biurokracji państwowej.
 - g) Polityka mercantylizmu i merkantylizmu w gospodarce.
 - XXV. Rewolucje XVIII w. Uczeń:
 - 1) wyjaśnia genezę i skutki rewolucji amerykańskiej
 - Geneza i skutki rewolucji amerykańskiej:
 - a) Przyczyny wybuchu - sprzeciw kolonistów wobec polityki Wielkiej Brytanii.
 - b) Ogłoszenie Deklaracji Niepodległości w 1776 roku.
 - c) Wojna o niepodległość i udział Francji po stronie kolonistów.
 - d) Ustanowienie Konstytucji Stanów Zjednoczonych w 1787 roku.
 - e) Ukształtowanie się federacyjnej republiki ze strukturą władz.
 - f) Położenie fundamentów pod przyszłe mocarstwo gospodarcze i polityczne.
 - g) Inspiracja dla ruchów narodowowyzwoleńczych w Europie.
 - 2) charakteryzuje ustrój Stanów Zjednoczonych w świetle założeń konstytucji amerykańskiej
 - a) Trójpodział władzy - prezydent, Kongres, Sąd Najwyższy.
 - b) System hamulców i równowagi (checks and balances).
 - c) Federalna struktura państwa z silną pozycją stanów.
 - d) Rozbudowana lista praw obywatelskich i wolności.
 - e) Mechanizmy demokratyczne - wybory prezydenckie, system partyjny.
 - f) Znaczenie Bill of Rights - gwarancja praw i swobód obywatelskich.
 - g) Adaptacja ustroju do potrzeb rozrastającego się państwa.
 - 3) wyjaśnia przyczyny i opisuje skutki rewolucji francuskiej
 - a) Kryzys gospodarczy, nierówności społeczne, absolutyzm.
 - b) Zwołanie Stanów Generalnych i utworzenie Zgromadzenia Narodowego.
 - c) Szturm na Bastylię i zniesienie ustroju feudalnego.
 - d] Proklamowanie Republiki Francuskiej i wprowadzenie terroru.
 - e) Wojny rewolucyjne i ekspansja ideologii rewolucyjnej.
 - f) Dojście do władzy Napoleona Bonaparte i ustanowienie Cesarstwa.
 - g) Długofalowe skutki - inspiracja dla ruchów narodowych i demokratycznych.
 - 4) przedstawia wkład Polaków w walkę o niepodległość Stanów Zjednoczonych.
 - a) Udział Tadeusza Kościuszki, Kazimierza Pułaskiego, Michała Kreczmara.
 - b) Organizowanie polskich oddziałów walczących po stronie kolonistów.
 - c] Pomoc finansowa i materialna udzielana przez Polaków mieszkających w Ameryce.
 - d) Działalność dyplomatyczna Franciszka Barssa i Józefa Sierakowskiego.
 - XXVI. Rzeczpospolita w XVIII w. (od czasów saskich do Konstytucji 3 maja). Uczeń:
 - 1) opisuje i ocenia sytuację wewnętrzną i międzynarodową Rzeczypospolitej w czasach saskich
 - Sytuacja wewnętrzna i międzynarodowa Rzeczypospolitej w czasach saskich:
 - a) Słabnięcie władzy królewskiej i dominacja magnaterii.
 - b) Anarchizacja życia politycznego - liberum veto, rokowania sejmikowe.
 - c) Kryzysy gospodarcze, narastanie zacofania cywilizacyjnego.
 - d) Niekorzystna sytuacja geopolityczna, uzależnienie od sąsiadów.
 - e) Wojny północne i postępujący rozbój na ziemiach polskich.
 - f) Osłabienie militarne i narastające zagrożenie ze strony sąsiadów.
 - g) Próby reform podejmowane przez Augusta II i Augusta III.
 - 2) charakteryzuje politykę Rosji, Prus i Austrii wobec Rzeczypospolitej ze wskazaniem przejawów osłabienia suwerenności państwa polskiego
 - a) Ingerencja w wewnętrzne sprawy Rzeczypospolitej, manipulacje polityczne.
 - b) Ekspansja terytorialna - aneksja ziem polskich w wyniku rozbiorów.
 - c) Narzucanie rządów marionetkowych królów polskich.
 - d) Dążenie do utrzymania Rzeczypospolitej w strefie wpływów.
 - e) Osłabianie pozycji Rzeczypospolitej - gospodarczo, militarnie, politycznie.
 - f) Wykorzystywanie konfederacji i konfliktów wewnętrznych.
 - g] Postępujące ograniczanie suwerenności Rzeczypospolitej.
 - 3) przedstawia reformy z pierwszych lat panowania Stanisława Augusta
 - a) Próby wzmocnienia władzy królewskiej i ograniczenia anarchii.
 - b) Utworzenie Rady Nieustającej - organu doradczego i wykonawczego.
 - c) Reorganizacja wojska i skarbu publicznego.
 - d] Działania na rzecz rozwoju gospodarczego i kulturalnego.
 - e) Powołanie Komisji Edukacji Narodowej - reforma szkolnictwa.
 - f) Dążenia do uniezależnienia się od wpływów
 - 4) wyjaśnia przyczyny i przedstawia zasięg terytorialny pierwszego rozbioru Rzeczypospolitej
 - Osłabienie Rzeczypospolitej politycznie i wojskowo na skutek wojen i licznych konfliktów wewnętrznych.
 - Ambicje terytorialne sąsiednich mocarstw - Rosji, Prus i Austrii, dążących do zwiększenia swojej strefy wpływów.
 - Ingerencja Rosji w wewnętrzne sprawy Rzeczypospolitej, narzucenie Tadeusza Rejtana i utworzenie Rady Nieustającej, lojalnej wobec Rosji.
 - Wewnętrzne podziały polityczne, konflikty między różnymi ugrupowaniami szlacheckimi.
 - Nieudane próby reform, m.in. uchwalenie Ustawy Rządowej z 1791 roku, która doprowadziła do interwencji Rosji.
 - Konfederacja targowicka, utworzona z pomocą Rosji w celu obalenia reform Sejmu Czteroletniego.
 - W wyniku pierwszego rozbioru w 1772 roku Rzeczpospolita utraciła ok. 30% swojego terytorium na rzecz Rosji, Prus i Austrii.
 - 5) wyjaśnia okoliczności zwołania Sejmu Wielkiego i przedstawia jego reformy, ze szczególnym uwzględnieniem postanowień Konstytucji 3 maja.
 - Klęska w wojnie z Rosją w 1792 roku, utrata Ukrainy i Białorusi.
 - Utworzenie Konfederacji Targowickiej, sprzyjającej Rosji, i jej przejęcie władzy.
 - Konieczność wprowadzenia reform w celu wzmocnienia państwa i przeciwstawienia się wpływom rosyjskim.
 - Zwołanie Sejmu Wielkiego (Czteroletni) w 1788 roku, który rozpoczął proces gruntownych reform.
 - Uchwalenie Konstytucji 3 maja 1791 roku, wprowadzającej monarchię konstytucyjną, wzmocnienie władzy króla, zniesienie liberum veto.
 - Reformy Sejmu Wielkiego obejmowały także utworzenie Komisji Edukacji Narodowej, zmiany w wojsku, gospodarce i administracji.
 - Konstytucja 3 maja była jedną z pierwszych nowoczesnych konstytucji w Europie, jednak została obalona przez konfederację targowicką przy pomocy Rosji.
 - XXVII. Upadek Rzeczypospolitej (wojna z Rosją i powstanie kościuszkowskie). Uczeń:
 - 1) wyjaśnia wpływ konfederacji targowickiej na wybuch wojny z Rosją
 - Konfederacja targowicka została utworzona w 1792 roku przy pomocy Rosji w celu obalenia reform przeprowadzonych przez Sejm Wielki.
 - Przywódcy konfederacji targowickiej zawarli sojusz z Rosją, co doprowadziło do interwencji rosyjskiej i wybuchu wojny polsko-rosyjskiej.
 - Wojska rosyjskie wkroczyły do Rzeczypospolitej, pokonując armię polską w kilku bitwach.
 - Przystąpienie do konfederacji targowickiej zostało uznane za zdradę narodową, co doprowadziło do wybuchu powstania kościuszkowskiego w 1794 roku.
 - Porażka w wojnie z Rosją i upadek reform Sejmu Wielkiego osłabiły Rzeczpospolitą, co ułatwiło dokonanie drugiego i trzeciego rozbioru.
 - Konfederacja targowicka została zdyskredytowana, a jej przywódcy stali się symbolem zdrady narodowej.
 - Wybuch wojny z Rosją, spowodowany działaniami konfederacji targowickiej, przyczynił się do upadku Rzeczypospolitej.
 - 2) charakteryzuje przebieg powstania kościuszkowskiego, z uwzględnieniem roli jego przywódców
 - Powstanie kościuszkowskie wybuchło w 1794 roku jako ostatnia próba obrony niepodległości Rzeczypospolitej przed rozbiorami.
 - przywódcy powstania kościuszkowskiego, tacy jak Kościuszko i Kołłątaj, byli silnie związani z działalnością instytucji oświeceniowych w Polsce, czerpali z ich dorobku i chcieli kontynuować dzieło reform zapoczątkowane przez Komisję Edukacji Narodowej czy Bibliotekę Załuskich.
 - Na czele powstania stanął Tadeusz Kościuszko, doświadczony dowódca, który odniósł wcześniejsze sukcesy w wojnie o niepodległość Stanów Zjednoczonych.
 - Był absolwentem Korpusu Kadetów w Warszawie, gdzie zetknął się z ideami oświecenia propagowanymi przez Komisję Edukacji Narodowej.
 - Kościuszko wspierał koncepcje reform społecznych i edukacyjnych, które były realizowane przez instytucje oświeceniowe.
 - Po wybuchu powstania kościuszkowskiego, Kościuszko nawiązał współpracę z Komisją Edukacji Narodowej, chcąc wykorzystać jej struktury do mobilizacji społeczeństwa.
 - Hugo Kołłątaj:
 - Był wykładowcą na Akademii Krakowskiej, a wcześniej pełnił funkcję sekretarza Komisji Edukacji Narodowej.
 - Kołłątaj był ideologiem powstania kościuszkowskiego, propagował ideały oświecenia i modernizacji kraju.
 - Jako bliski współpracownik Kościuszki, Kołłątaj dążył do przeprowadzenia reform społecznych i oświatowych.
 - Powstanie rozpoczęło się od insurekcji w Krakowie, a następnie objęło inne regiony kraju, jednak brakowało wystarczających sił militarnych i zaplecza materialnego, by skutecznie przeciwstawić się zaborcom.
 - Mimo początkowych sukcesów, takich jak zwycięstwo pod Racławicami, powstanie zostało ostatecznie stłumione przez wojska rosyjskie, pruskie i austriackie.
 - Porażka Kościuszki i upadek Rzeczypospolitej oznaczały koniec jej niepodległości na ponad 120 lat.
 - 3) opisuje zasięg terytorialny drugiego i trzeciego rozbioru Rzeczypospolitej
 - Drugi rozbiór Rzeczypospolitej miał miejsce w 1793 roku, kiedy Prusy i Rosja zabrały kolejne obszary Rzeczypospolitej, m.in. Wielkopolskę, Kujawy i Mazowsze.
 - Trzeci rozbiór Rzeczypospolitej nastąpił w 1795 roku, kiedy Rosja, Prusy i Austria dokonały ostatecznego podziału ziem Rzeczypospolitej między siebie, co doprowadziło do całkowitego zniknięcia państwa polskiego z mapy Europy.
 - 4) przedstawia przyczyny upadku Rzeczypospolitej w XVIII w.
 - Słabość władzy centralnej i nieskuteczność reform wewnętrznych, m.in. liberum veto, uniemożliwiające sprawne rządzenie państwem.
 - Narastające wpływy państw sąsiednich, które ingerowały w wewnętrzne sprawy Rzeczypospolitej i wykorzystywały jej słabość do realizacji własnych celów politycznych.
 - Konflikty wewnętrzne i rywalizacja między magnatami, szlachtą i królem, uniemożliwiające stworzenie silnego i skonsolidowanego państwa.
 - Zacofanie gospodarcze i społeczne Rzeczypospolitej w porównaniu z rozwijającymi się sąsiednimi mocarstwami.
 - XXVIII. Kultura doby oświecenia w Rzeczypospolitej. Uczeń:
 - 1) rozpoznaje dokonania polskiego oświecenia w dziedzinie kultury
 - Polskie oświecenie przyniosło liczne dokonania w dziedzinie kultury, takie jak rozwój nauk ścisłych, literatury, sztuki i architektury.
 - Istotną rolę odegrały instytucje oświeceniowe, jak Komisja Edukacji Narodowej, która zreformowała system edukacji, oraz Biblioteka Załuskich, będąca jednym z największych zbiorów książek w Europie.
 - Przedstawicielami polskiego oświecenia byli m.in. poeci Stanisław Trembecki i Ignacy Krasicki, uczony Jędrzej Śniadecki oraz architekt Stanisław Zawadzki.
 - 2) omawia rolę instytucji oświeceniowych (Komisja Edukacji Narodowej, Biblioteka Załuskich).
 - Podsumowując, instytucje takie jak KEN i Biblioteka Załuskich odegrały kluczową rolę w reformowaniu systemu edukacji oraz upowszechnianiu wiedzy i kultury w Polsce w epoce oświecenia.
 - Komisja Edukacji Narodowej (KEN):
 - Została powołana w 1773 roku przez Sejm Rozbiorowy, była to pierwsza państwowa instytucja oświatowa w Europie.
 - Celem KEN było przeprowadzenie reformy szkolnictwa w duchu oświecenia, promując naukę języka polskiego, nauki przyrodnicze i humanistyczne.
 - KEN reorganizowała sieć szkół, wprowadzała nowe programy nauczania, kładąc nacisk na praktyczne umiejętności.
 - Komisja zarządzała majątkiem po zlikwidowanych zakonach, co pozwoliło na finansowanie reform edukacyjnych.
 - Działania KEN przyczyniły się do podniesienia poziomu nauczania i upowszechnienia edukacji w Polsce.
 - Biblioteka Załuskich:
 - Została założona w 1747 roku przez braci Józefa Andrzeja i Andrzeja Stanisława Załuskich.
 - Była to jedna z największych bibliotek prywatnych w Europie, licząca ponad 400 000 woluminów.
 - Biblioteka gromadzila i udostępniała zbiory naukowe, a jej celem było upowszechnianie wiedzy i kultury.
 - Zbiory Biblioteki Załuskich zostały rozproszone i wywiezione po III rozbiorze Polski w 1794 roku.
 - Stanowiła ważny ośrodek kultury i nauki w epoce oświecenia, przyczyniając się do rozwoju polskiej myśli naukowej.
 - XXIX. Epoka napoleońska. Uczeń:
 - 1) charakteryzuje walkę Francji o dominację w Europie
 - Francja pod rządami Napoleona Bonapartego prowadziła agresywną politykę zagraniczną, dążąc do dominacji nad Europą. Napoleon zdobył władzę dyktatorską we Francji, a następnie toczył liczne wojny, podbijając kolejne kraje.
 - Polacy masowo angażowali się po stronie Napoleona, widząc w nim szansę na odzyskanie niepodległości. Legiony Polskie we Włoszech walczyły u boku armii napoleońskiej, a wielu Polaków zajmowało wysokie stanowiska w administracji cesarstwa.
 - W wyniku działań Napoleona powstało Księstwo Warszawskie, które było zależne od Francji, ale posiadało własny system prawny, administrację i armię. Księstwo funkcjonowało w latach 1810-1815, aż do porażki Napoleona.
 - Epoka napoleońska miała bardzo duże znaczenie zarówno dla Francji, jak i dla Europy. Działania Napoleona doprowadziły do znacznych zmian politycznych i społecznych, zapoczątkowując nowy ład na kontynencie. Upadek Napoleona oznaczał jednak również koniec marzeń Polaków o odzyskaniu niepodległości.
 - 2) przedstawia przykłady zaangażowania się Polaków po stronie Napoleona, z uwzględnieniem Legionów Polskich we Włoszech
 - Polacy widzieli w Napoleonie szansę na odzyskanie niepodległości i dlatego chętnie wspierali jego działania.
 - Legiony Polskie we Włoszech, dowodzone przez Józefa Poniatowskiego, walczyły dzielnie u boku Francuzów, przyczyniając się do wielu zwycięstw.
 - Polacy brali udział w licznych kampaniach Napoleona, m.in. w Egipcie, Austrii i Rosji, wyróżniając się bojową postawą.
 - Wojska Napoleona składały się w dużej mierze z oddziałów polskich, które zyskały sławę jako wyjątkowo lojalni i odważni żołnierze.
 - Współpraca z Napoleonem dawała Polakom nadzieję na odzyskanie niepodległości i stworzenie własnego państwa.
 - Pomimo ostatecznej klęski Napoleona, zaangażowanie Polaków w jego działania przyczyniło się do utrzymania polskiej tożsamości narodowej.
 - Udział Polaków w kampaniach napoleońskich był ważnym elementem w drodze do odzyskania pełnej niepodległości.
 - 3) charakteryzuje genezę, ustrój i dzieje Księstwa Warszawskiego
 - Księstwo Warszawskie powstało w 1809 roku po klęsce Austrii w wojnie z Napoleonem, na mocy korzystnego dla Polaków traktatu pokojowego w Schönbrunn.
 - Księstwo miało charakter państwa zależnego od Francji, ale posiadało własną konstytucję, administrację i wojsko.
 - Na czele Księstwa stał książę-namiestnik, którym został Fryderyk August I, król Saksonii.
 - Księstwo prowadziło samodzielną politykę wewnętrzną, rozwijało gospodarkę i kulturę.
 - Ustrój Księstwa Warszawskiego stanowił kompromis pomiędzy dążeniami niepodległościowymi Polaków a interesami Napoleona.
 - Pomimo krótkotrwałego istnienia, Księstwo Warszawskie stało się ważnym ogniwem na drodze do odzyskania przez Polaków pełnej niepodległości.
 - Doświadczenia z okresu Księstwa Warszawskiego miały istotny wpływ na dalsze dążenia Polaków do uzyskania suwerenności.
 - 4) ocenia znaczenie epoki napoleońskiej dla losów Francji i Europy.
 - Rządy Napoleona zapoczątkowały nową epokę w historii Europy, prowadząc do dominacji Francji na kontynencie.
 - Napoleon wprowadził wiele reform, m.in. kodeks cywilny, system edukacji oraz nowoczesną administrację.
 - Ekspansjonistyczna polityka Napoleona doprowadziła do upadku wielu dotychczasowych monarchii i powstania nowych organizmów państwowych.
 - Klęska Napoleona na skutek wojny z VI koalicją i jego wygnanie zakończyło ostatecznie epokę dominacji Francji w Europie.
 - Pomimo porażki, dokonania Napoleona wywarły trwały wpływ na losy kontynentu, inicjując zmiany o kluczowym znaczeniu.
 - Zmiany zapoczątkowane w czasach Napoleona miały kluczowe znaczenie dla dalszego rozwoju Europy.
 - Epoka napoleońska przyniosła rewolucyjne przeobrażenia, które zmieniły oblicze Europy na długie lata.
 
każde zagadnienie roziwń w 7 punktach
- KLASA III (16 zagadnień)
 - XXX. Europa i świat po kongresie wiedeńskim. Uczeń:
 - 1) przedstawia decyzje kongresu wiedeńskiego w odniesieniu do Europy i świata, z uwzględnieniem podziału ziem polskich
 - Odtworzenie monarchii absolutnej i uregulowanie granic państw europejskich.
 - Podział ziem polskich między Rosję, Prusy i Austrię.
 - Utworzenie Królestwa Polskiego jako autonomicznej części Imperium Rosyjskiego.
 - Przywrócenie monarchii we Francji.
 - Utworzenie Związku Niemieckiego pod przewodnictwem Austrii.
 - Przekazanie Genui do Królestwa Sardynii.
 - Utworzenie Szwajcarii jako państwa neutralnego.
 - 2) przedstawia przebieg rewolucji przemysłowej oraz wskazuje jej najważniejsze konsekwencje społeczno-gospodarcze
 - Narodziny przemysłu maszynowego, elektryfikacja i rozwój nowych środków transportu.
 - Urbanizacja i migracja ludności ze wsi do miast.
 - Zmiana struktury społecznej - wzrost znaczenia klasy robotniczej i burżuazji.
 - Rozwój bankowości i systemu finansowego.
 - Zwiększenie produkcji i wydajności pracy.
 - Wzrost nierówności społecznych i ubożenie klasy robotniczej.
 - Degradacja środowiska naturalnego.
 - 3) omawia najważniejsze prądy kulturowe oraz nurty ideowe I połowy XIX w.
 - Romantyzm - kult indywidualizmu, emocjonalności, połączenia z naturą.
 - Liberalizm - hasła wolności, równości, demokracji.
 - Nacjonalizm - dążenia do utworzenia niezależnych państw narodowych.
 - Socjalizm - postulaty poprawy warunków życia klasy robotniczej.
 - Pozytywizm - kult rozumu, nauki i postępu.
 - Realizm w sztuce - wierne odzwierciedlanie rzeczywistości.
 - Ekspansja kultury burżuazyjnej.
 - 4) wyjaśnia genezę i skutki Wiosny Ludów
 - Wybuchy rewolucji w 1848 roku w wielu krajach europejskich.
 - Żądania wolności, demokracji, równości i niepodległości narodowej.
 - Walki uliczne, tworzenie tymczasowych rządów rewolucyjnych.
 - Stłumienie rewolucji przez siły konserwatywne i monarchistyczne.
 - Wzrost nastrojów nacjonalistycznych i dążeń do zjednoczenia Niemiec i Włoch.
 - Wzmocnienie pozycji Prus i Imperium Austriackiego w Europie.
 - Rozczarowanie rewolucją i powrót do postaw konserwatywnych.
 - 5) wyjaśnia znaczenie wojny krymskiej.
 - Konfrontacja mocarstw europejskich - Rosji, Wielkiej Brytanii, Francji i Imperium Osmańskiego.
 - Przyczyny - ekspansja Rosji na Bałkanach i Bliskim Wschodzie.
 - Przebieg - oblężenie Sewastopola, klęska Rosji.
 - Skutki - osłabienie pozycji Rosji, wzmocnienie Francji i Wielkiej Brytanii.
 - Zmiana układu sił w Europie.
 - Rozczarowanie Polaków brakiem pomocy mocarstw w walce o niepodległość.
 - Początek końca hegemonii Rosji w Europie Środkowej i na Bałkanach.
 - XXXI. Ziemie polskie i ich mieszkańcy w latach 1815-1848. Uczeń:
 - 1) charakteryzuje sytuację polityczną, społeczno-gospodarczą i kulturową Królestwa Polskiego, ziem zabranych, zaboru pruskiego i austriackiego
 - Królestwo Polskie - autonomia, ograniczona konstytucja, rusyfikacja.
 - Zabór pruski - germanizacja, powstanie Rzeczypospolitej Krakowskiej.
 - Zabór austriacki - autonomia Galicji, rabacja chłopska.
 - Ziemie zabrane - pełna rusyfikacja, brak autonomii.
 - Rozwój gospodarczy i społeczny, wzrost świadomości narodowej.
 - Ożywienie życia kulturalnego i naukowego.
 - Rosnąca rola inteligencji i ruchu spiskowego.
 - 2) wyjaśnia genezę powstania listopadowego i opisuje jego następstwa
 - Rosnące napięcie między Królestwem Polskim a Rosją.
 - Dążenia do odzyskania pełnej niepodległości.
 - Spisek młodych oficerów i wybuchu powstania w Warszawie.
 - Utworzenie Rządu Tymczasowego i Dyktatury Józefa Chłopickiego.
 - 3) opisuje działania władz powstańczych, charakter toczonych walk oraz międzynarodową reakcję na powstanie listopadowe
 - Próby nawiązania kontaktów dyplomatycznych z mocarstwami.
 - Działania wojskowe - walki z wojskami rosyjskimi.
 - Nieudana ofensywa na Petersburg, ostatecznie stłumienie powstania.
 - Brak realnego wsparcia ze strony mocarstw europejskich.
 - Emigracja liderów powstania i represje wobec ludności cywilnej.
 - 4) wyjaśnia okoliczności, w jakich doszło do rabacji galicyjskiej
 - Napięcia między szlachtą a chłopstwem w Galicji.
 - Wyzyskiwanie chłopów przez właścicieli ziemskich.
 - Podburzenie chłopów przez władze austriackie.
 - Masakra szlachty przez chłopów, dziesiątki tysięcy ofiar.
 - Trwałe antagonizmy między warstwami społecznymi.
 - Wzrost znaczenia ruchu ludowego i potrzeba reform społecznych.
 - 5) rozpoznaje i charakteryzuje dorobek kultury polskiej I połowy XIX w.
 - Rozwój literatury romantycznej - Mickiewicz, Słowacki, Krasiński.
 - Powstanie szkoły warszawskiej w malarstwie.
 - Rozwój polskiej muzyki narodowej - Chopin, Moniuszko.
 - Postęp w naukach przyrodniczych i humanistycznych.
 - Tworzenie się nowoczesnej inteligencji.
 - Ożywienie prasy i wydawnictw.
 - Znaczenie zaboru austriackiego dla kultury polskiej.
 - XXXII. Powstanie styczniowe i jego następstwa. Uczeń:
 - 1) wyjaśnia genezę powstania styczniowego i opisuje jego następstwa
 - Narastanie konfliktów między Królestwem Polskim a Rosją.
 - Intensyfikacja rusyfikacji i restrykcje wobec Polaków.
 - Wybuch powstania po ogłoszeniu poboru do wojska rosyjskiego.
 - Utworzenie Tymczasowego Rządu Narodowego.
 - Porażka powstania, masowe represje, utrata autonomii Królestwa.
 - Fala emigracji i działalność polskich organizacji na obczyźnie.
 - 2) opisuje działania władz powstańczych, charakter toczonych walk oraz międzynarodową reakcję na powstanie
 - Organizacja struktur cywilnych i wojskowych przez powstańców.
 - Prowadzenie działań partyzanckich i sabotażowych.
 - Nieudane próby uzyskania międzynarodowego wsparcia.
 - Bierność mocarstw wobec rosyjskich działań.
 - Znaczenie powstania dla wzmocnienia polskiej tożsamości narodowej.
 - 3) charakteryzuje organizację polskiego państwa podziemnego w okresie powstania styczniowego oraz rolę jego przywódców;
 - Na czele Państwa Podziemnego stała Tymczasowa Rada Rządowa, później przekształcona w Rząd Narodowy.
 - Stworzenie rozbudowanej struktury cywilnej i wojskowej.
 - Działała sieć konspiracyjnych urzędów, odpowiadających za administrację, finanse, sądownictwo, edukację i propagandę.
 - Istniała również rozbudowana struktura wojskowa z Naczelnym Wodzem na czele, podzielona na okręgi i powiatowe oddziały powstańcze.
 - Rola przywódców:
 - Główną rolę odgrywali Romuald Traugutt - przywódca powstania oraz Zygmunt Sierakowski, Agaton Giller i Józef Kajetan Janowski - członkowie Rządu Narodowego.
 - Przywódcy Państwa Podziemnego kierowali działaniami politycznymi, dyplomatycznymi i wojskowymi podczas trwania powstania.
 - Zabiegali o pomoc międzynarodową, organizowali finansowanie i zaopatrzenie dla sił powstańczych.
 - 4) przedstawia problem uwłaszczenia chłopów w zaborze rosyjskim oraz porównuje z procesem uwłaszczeniowym w pozostałych zaborach.
 - W zaborze rosyjskim proces uwłaszczenia chłopów był przeprowadzany stopniowo, na mniej korzystnych warunkach niż w pozostałych zaborach.
 - Chłopi otrzymywali mniejsze nadziały ziemi i musieli płacić wysokie wykupy za nadania.
 - W zaborze austriackim i pruskim uwłaszczenie przeprowadzono na bardziej korzystnych warunkach dla chłopów.
 - XXXIII. Europa i świat w II połowie XIX i na początku XX w. Uczeń:
 - 1) porównuje procesy zjednoczeniowe Włoch i Niemiec w XIX w.
 - 2) wyjaśnia przyczyny i skutki wojny secesyjnej w Stanach Zjednoczonych
 - 3) omawia przyczyny, zasięg i następstwa ekspansji kolonialnej państw europejskich, Stanów Zjednoczonych i Japonii.
 - XXXIV. Przemiany gospodarcze i społeczne. Nowe prądy ideowe. Uczeń:
 - 1) przedstawia przemiany gospodarcze w Europie i na świecie, wymienia najważniejsze odkrycia naukowe i dokonania techniczne
 - charakteryzuje procesy migracyjne
 - 2) charakteryzuje nowe prądy ideowe i kulturowe, ruch emancypacyjny kobiet, przemiany obyczajowe i początki kultury masowej
 - 3) wyjaśnia procesy demokratyzacji ustrojów państw Europy Zachodniej
 - 4) charakteryzuje różne formy zorganizowanej działalności robotników.
 - XXXV. Ziemie polskie pod zaborami w II połowie XIX i na początku XX w. Uczeń:
 - 1) wyjaśnia cele i porównuje metody polityki zaborców wobec mieszkańców ziem dawnej Rzeczypospolitej (w tym ziem zabranych) - rusyfikacja, germanizacja, autonomia galicyjska
 - 2) porównuje zmiany zachodzące w sytuacji społeczno-gospodarczej w trzech zaborach
 - 3) charakteryzuje postawy społeczeństwa polskiego w stosunku do zaborców
 - 4) charakteryzuje proces formowania się nowoczesnej świadomości narodowej Polaków i innych grup narodowych zamieszkujących tereny dawnej Rzeczypospolitej
 - 5) przedstawia genezę nowoczesnych ruchów politycznych (socjalizm, ruch ludowy, ruch narodowy), z uwzględnieniem ich przedstawicieli, w tym: Wincentego Witosa, Ignacego Daszyńskiego, Romana Dmowskiego, Józefa Piłsudskiego i Wojciecha Korfantego
 - 6) wyjaśnia genezę, charakter i skutki rewolucji w latach 1905-1907 w Królestwie Polskim.
 - XXXVI. Kultura i nauka polska w II połowie XIX i na początku XX w. Uczeń:
 - 1) wyjaśnia specyfikę polskiego pozytywizmu
 - 2) rozpoznaje dorobek kultury polskiej doby pozytywizmu i Młodej Polski
 - 3) rozpoznaje najważniejszych ludzi nauki oraz omawia ich dokonania.
 - XXXVII. I wojna światowa. Uczeń:
 - 1) wyjaśnia pośrednie i bezpośrednie przyczyny wybuchu wojny
 - 2) opisuje charakter działań wojennych na różnych frontach
 - 3) wyjaśnia okoliczności przystąpienia USA do wojny i ich rolę w konflikcie
 - 4) przedstawia przyczyny i skutki rewolucji lutowej i październikowej w Rosji
 - 5) wyjaśnia przyczyny klęski państw centralnych i Rosji.
 - XXXVIII. Sprawa polska w przededniu...
 - 1) omawia stosunek państw zaborczych do sprawy polskiej w przededniu i po wybuchu wojny
 - 2) przedstawia koncepcje polskich ugrupowań politycznych wobec nadciągającego konfliktu światowego
 - 3) analizuje umiędzynarodowienie sprawy polskiej
 - 4) charakteryzuje przykłady zaangażowania militarnego Polaków podczas wojny, ze szczególnym uwzględnieniem losów Legionów.
 - XXXIX. Europa i świat po I wojnie światowej. Uczeń:
 - 1) charakteryzuje polityczne, społeczne, gospodarcze i kulturowe następstwa I wojny światowej
 - ocenia straty wojenne
 - 2) przedstawia postanowienia traktatu wersalskiego
 - wskazuje słabe strony ładu wersalskiego
 - 3) wyjaśnia znaczenie układów z Rapallo i Locarno dla ładu międzynarodowego
 - 4) charakteryzuje wielki kryzys gospodarczy
 - 5) rozpoznaje dorobek okresu międzywojennego w dziedzinie kultury i nauki.
 - XL. Narodziny i rozwój totalitaryzmów w okresie międzywojennym. Uczeń:
 - 1) wyjaśnia genezę powstania państwa sowieckiego i charakteryzuje jego politykę wewnętrzną i zagraniczną w okresie międzywojennym
 - 2) wyjaśnia genezę faszyzmu i charakteryzuje faszystowskie Włochy
 - 3) charakteryzuje drogę Hitlera do władzy w Niemczech
 - 4) charakteryzuje politykę wewnętrzną i zagraniczną III Rzeszy w latach trzydziestych;
 - 5) porównuje funkcjonowanie aparatu terroru w ZSRS i III Rzeszy.
 - XLI. Walka o odrodzenie państwa polskiego po I wojnie światowej. Uczeń:
 - 1) analizuje proces formowania się centralnego ośrodka władzy państwowej
 - 2) przedstawia postanowienia konferencji pokojowej w Paryżu dotyczące Polski
 - 3) charakteryzuje proces kształtowania się polskiej granicy z Niemcami, z uwzględnieniem powstania wielkopolskiego, powstań śląskich i plebiscytów
 - 4) charakteryzuje proces kształtowania się polskiej granicy wschodniej, ze szczególnym uwzględnieniem wojny polsko-bolszewickiej
 - 5) porównuje kształt terytorialny I i II Rzeczypospolitej.
 - XLII. Dzieje polityczne II Rzeczypospolitej. Uczeń:
 - 1) charakteryzuje ustrój polityczny II Rzeczypospolitej na podstawie konstytucji marcowej z 1921 r., 2) wyjaśnia przyczyny przewrotu majowego, charakteryzuje jego przebieg oraz ocenia skutki ustrojowe (nowela sierpniowa, konstytucja kwietniowa z 1935 r.)
 - 3) charakteryzuje życie polityczne w Polsce w czasie rządów sanacyjnych.
 - XLIII. Społeczeństwo i gospodarka II Rzeczypospolitej. Uczeń:
 - 1) charakteryzuje skalę i skutki wojennych zniszczeń oraz „dziedzictwo” pozaborowe
 - 2) charakteryzuje strukturę społeczeństwa II Rzeczypospolitej, uwzględniając jego wielonarodowy, wielokulturowy i wieloreli gij ny charakter;
 - 3) omawia skutki światowego kryzysu gospodarczego na ziemiach polskich
 - 4) charakteryzuje i ocenia osiągnięcia gospodarcze II Rzeczypospolitej.
 - XLIV. Kultura i nauka w okresie II Rzeczypospolitej. Uczeń:
 - 1) rozpoznaje osiągnięcia w dziedzinie kultury i nauki z okresu II Rzeczypospolitej oraz ich twórców.
 - XLV. Świat na drodze do II wojny światowej. Uczeń:
 - 1) przedstawia ideologiczne, polityczne i gospodarcze przyczyny wybuchu II wojny światowej
 - 2) wyjaśnia wpływ polityki hitlerowskich Niemiec na rozbijanie systemu wersalskiego
 - 3) charakteryzuje politykę appeasementu
 - 4) wyjaśnia genezę paktu Ribbentrop--Mołotow i przedstawia jego postanowienia.
 - XLVI. Wojna obronna Polski w 1939 r. Agresja Niemiec (1 września) i Związku Sowieckiego (17 września). Uczeń:
 - 1) charakteryzuje położenie międzynarodowe Polski w przededniu wybuchu II wojny światowej
 - 2) wyjaśnia cele wojenne hitlerowskich Niemiec i ZSRS
 - 3) charakteryzuje etapy wojny obronnej, podaje przykłady bohaterstwa obrońców, uwzględniając żołnierzy i ludność cywilną oraz zbrodni wojennych dokonanych przez agresorów, z uwzględnieniem własnego regionu
 - 4) przedstawia podział ziem polskich między okupantów
 - 5) wyjaśnia znaczenie powołania polskich władz państwowych i sił zbrojnych na uchodźstwie;
 - 6) wyjaśnia przyczyny przegrania przez Polskę wojny obronnej.
 - KLASA IV (13 zagadnień)
 - XLVII. II wojna światowa i jej etapy. Uczeń:
 - 1) charakteryzuje etapy agresji i aneksji obu totalitarnych mocarstw
 - 2) sytuuje w czasie i przestrzeni przełomowe wydarzenia II wojny światowej (polityczne i militarne)
 - 3) charakteryzuje politykę hitlerowskich Niemiec na terenach okupowanej Europy
 - 4) wyjaśnia przyczyny klęski państw Osi
 - 5) opisuje uwarunkowania militarne i polityczne konferencji Wielkiej Trójki (Teheran, Jałta, Poczdam) i przedstawia ich ustalenia.
 - XLVIII. Polska pod okupacją niemiecką i sowiecką. Uczeń:
 - 1) przedstawia realia życia codziennego w okupowanej Polsce
 - 2) wymienia i charakteryzuje przykłady zbrodni niemieckich i sowieckich zarówno tych o wymiarze ogólnokrajowym (np. zbrodnia katyńska, Auschwitz-Birkenau), jak i regionalnym (np. Palmiry, Piaśnica, Ponary)
 - 3) porównuje system sowieckich i niemieckich obozów pracy, obozów koncentracyjnych oraz obozów zagłady
 - omawia kwestie deportacji i wysiedleń ludności
 - 4) wyjaśnia przyczyny i znaczenie konfliktu polsko-ukraińskiego, w tym ludobójstwa ludności polskiej na Wołyniu i w Małopolsce Wschodniej
 - 5) charakteryzuje różne postawy polskiego społeczeństwa wobec polityki okupantów, wymienia przykłady heroizmu Polaków
 - 6) omawia sposoby upamiętnienia zbrodni obu okupantów oraz heroizmu Polaków na przykładzie: a) Muzeum Powstania Warszawskiego,
 - b) Państwowego Muzeum Auschwitz--Birkenau w Oświęcimiu, c) Polskiego Cmentarza Wojennego w Katyniu.
 - XLIX. Niemiecka polityka eksterminacji. Uczeń:
 - 1) przedstawia ideologiczne podstawy eksterminacji Żydów oraz innych grup etnicznych i społecznych przez Niemcy hitlerowskie
 - 2) charakteryzuje etapy eksterminacji Żydów (dyskryminacja, stygmatyzacja, izolacja, zagłada)
 - 3) opisuje położenie ludności żydowskiej oraz formy oporu, na przykładzie powstania w getcie warszawskim
 - 4) charakteryzuje postawy społeczeństwa polskiego i społeczności międzynarodowej wobec Holokaustu, z uwzględnieniem Sprawiedliwych, na przykładzie Ireny Sendlerowej, Antoniny i Jana Żabińskich oraz rodziny Ulmów.
 - L. Działalność władz Rzeczypospolitej Polskiej na uchodźstwie i w okupowanym kraju. Uczeń:
 - 1) omawia działalność rządu Rzeczypospolitej Polskiej na uchodźstwie
 - 2) ocenia znaczenie układu Sikorski-Majski dla obywateli polskich, znajdujących się pod okupacją sowiecką
 - 3) przedstawia przykłady bohaterstwa żołnierzy polskich na frontach II wojny światowej
 - 4) analizuje politykę mocarstw wobec sprawy polskiej w czasie II wojny światowej
 - 5) charakteryzuje organizację i cele Polskiego Państwa Podziemnego
 - 6) charakteryzuje polityczną i militarną działalność Armii Krajowej oraz Narodowych Sił Zbrojnych i Batalionów Chłopskich
 - wskazuje różne formy oporu wobec okupantów;
 - 7) wyjaśnia uwarunkowania akcji „Burza”
 - 8) charakteryzuje powstanie warszawskie (uwarunkowania polityczne, charakter przebiegu walk, następstwa powstania, postawę aliantów zachodnich i Związku Sowieckiego).
 - LI. Świat po II wojnie światowej. Początek zimnej wojny. Uczeń:
 - 1) charakteryzuje polityczne, społeczne, gospodarcze i kulturowe skutki II wojny światowej
 - 2) wyjaśnia genezę zimnej wojny, z uwzględnieniem wojny w Korei oraz problemu niemieckiego
 - 3) omawia proces sowietyzacji państw Europy Środkowo-Wschodniej
 - 4) wyjaśnia genezę NATO i Układu Warszawskiego i charakteryzuje oba bloki polityczno-wojskowe
 - 5) charakteryzuje zmiany w ZSRS po śmierci Stalina
 - 6) opisuje wydarzenia w NRD w 1953 r., na Węgrzech w 1956 r. i Czechosłowacji w 1968 r.
 - LII. Dekolonizacja, integracja i nowe konflikty. Uczeń:
 - 1) wyjaśnia genezę procesów dekolonizacyjnych w Azji i Afryce, 2) wyjaśnia przyczyny i przedstawia skutki konfliktów zimnowojennych, w tym wojny w Wietnamie, kryzysu kubańskiego oraz wojny w Afganistanie
 - 3) wyjaśnia charakter konfliktów na Bliskim Wschodzie, ze szczególnym uwzględnieniem konfliktu arabsko--izraelskiego
 - 4) charakteryzuje genezę i etapy integracji europejskiej.
 - LIII. Przemiany cywilizacyjne na świecie. Uczeń:
 - 1) charakteryzuje i wyjaśnia znaczenie najważniejszych przemian naukowo-
 - -technicznych na świecie po II wojnie światowej
 - 2) analizuje najważniejsze przemiany kulturowe i społeczne po II wojnie światowej
 - 3) charakteryzuje zjawisko „rewolucji obyczajowej” i ruchów młodzieżowych, ze szczególnym uwzględnieniem wydarzeń 1968 r.
 - 4) opisuje rozwój nowych środków komunikacji społecznej i ocenia ich znaczenie.
 - LIV. Świat na przełomie tysiącleci. Uczeń:
 - 1) charakteryzuje przemiany społeczno-polityczne w Europie Środkowo-Wschodniej w latach 1989-1991
 - 2) opisuje konflikty na terenie byłej Jugosławii oraz wojny czeczeńskie
 - 3) przedstawia główne etapy rozwoju Unii Europejskiej.
 - LV. Proces przejmowania władzy przez komunistów w Polsce (1944-1948). Uczeń:
 - 1) opisuje straty demograficzne, gospodarcze i kulturowe po TT wojnie światowej
 - 2) porównuje obszar państwa polskiego przed i po TT wojnie światowej
 - 3) charakteryzuje okoliczności i etapy przejmowania władzy w Polsce przez komunistów
 - 4) omawia przejawy oporu społecznego wobec komunizmu, w tym działalność opozycji legalnej oraz podziemia antykomunistycznego
 - 5) opisuje represje sowieckiego i polskiego aparatu bezpieczeństwa (w tym obława augustowska);
 - 6) charakteryzuje okres odbudowy oraz ocenia projekt reformy rolnej i nacjonalizacji przemysłu i handlu.
 - LVI. Stalinizm w Polsce i jego erozja. Uczeń:
 - 1) przedstawia proces sowietyzacji kraju na płaszczyźnie ustrojowej, gospodarczo-społecznej i kulturowej
 - 2) omawia i ocenia skutki terroru stalinowskiego w Polsce
 - 3) wyjaśnia przyczyny i następstwa poznańskiego czerwca oraz znaczenie wydarzeń październikowych 1956 r.
 - 4) opisuje relacje państwo - Kościół w okresie stalinizmu.
 - LVII. Polska w latach 1957-1981. Uczeń:
 - 1) charakteryzuje system władzy w latach 60. i 70. w PRL i stopień uzależnienia od ZSRS
 - opisuje proces industrializacji i funkcjonowanie gospodarki planowej
 - 2) wyjaśnia genezę i następstwa kryzysów społecznych w latach 1968, 1970 i 1976
 - 3) wyjaśnia społeczno-polityczną rolę Kościoła katolickiego
 - 4) charakteryzuje i ocenia działalność opozycji politycznej w latach 1976-1980
 - 5) ocenia rolę papieża Jana Pawła II i j ego wpływ na przemiany w Polsce i krajach sąsiednich
 - 6) wyjaśnia przyczyny i następstwa strajków w 1980 r.
 - 7) charakteryzuje ruch społeczny „Solidarność” i ocenia jego wpływ na przemiany społeczno-polityczne w Polsce i w Europie.
 - LVIII. Dekada 1981-1989. Uczeń:
 - 1) wyjaśnia przyczyny wprowadzenia stanu wojennego, opisuje jego specyfikę oraz społeczne, gospodarcze i polityczne skutki
 - 2) charakteryzuje postawy Polaków wobec stanu wojennego, przedstawia formy oporu społecznego oraz ocenia rolę ks. Jerzego Popiełuszki i omawia okoliczności jego śmierci
 - 3) wyjaśnia przyczyny zawarcia porozumienia okrągłego stołu, opisuje i ocenia jego skutki
 - 4) rozpoznaje największe powojenne polskie osiągnięcia w dziedzinie kultury i nauki, z uwzględnieniem twórczości emigracyjnej.
 - LIX. Narodziny III Rzeczypospolitej i jej miejsce w świecie na przełomie XX i XXI w. Uczeń:
 - 1) opisuje kluczowe przemiany ustrojowe w latach 1989-1997, wyjaśnia ich międzynarodowe uwarunkowania
 - 2) wyjaśnia kontrowersje wokół problemu dekomunizacji i lustracji
 - 3) ocenia proces transformacji ustrojowej i gospodarczej
 - 4) charakteryzuje i ocenia polską politykę zagraniczną (w tym przystąpienie Polski do NATO i do Unii Europejskiej).