Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Liceum - nowa podstawa programowa 2024 - Historia - podstawa - klasy 3-4

porównajmy stary program Nowej Ery z nową podstawą programową
 
  • XXII. Polityka wewnętrzna i zagraniczna Rzeczypospolitej Obojga Narodów w XVII w. Uczeń:
  • 1)    omawia konflikty wewnętrzne i zewnętrzne w Rzeczypospolitej Obojga Narodów w XVII w
    • dwa militarne spory wewnętrzne (dwie mini-wojny domowe polsko-polskie=maganacko-królewskie i jedną kozacko=chłopko-magnacką, która zamieniła się w polko-ukraińską) i trzy długoletnie spory międzynarodowe
    • Spory między szlachtą a magnatami o wpływy polityczne
    • Rokosz Zebrzydowskiego (1606-1609) i Lubomirskiego (1665-1666)
    • Wojny ze Szwecją (1600-1629, 1655-1660) i Rosją (1609-1618, 1632-1634)
    • Najazd Chmielnickiego i powstanie Kozaków przeciwko Rzeczypospolitej (1648-1654)
    • Wojna z Turcją (1672-1676)
  • 3)    charakteryzuje zmiany granic Rzeczypospolitej Obojga Narodów w XVII w.
    • zmiany raz wte, raz we wte! Raz zajmujemy, zaraz tracimy...
    • bilans jednak coraz bardziej na minius, najboleśniejsza być może utrata Ukrainy wschodniej z Kijowem i Siczą Kozacką
    • czasowe sukcesy:
      • nadanie Estonii przez Z III
      • np. okupacja Moskwy (dwa lata) 
      • dłuższe odzyskanie Smoleńska (ok. 40 lat; wcześniej Rosjanie władali nim przez 100 lat od ok. 1515 do ok. 1610; wcześniej Litwa przez ok. półtora wieku)
    • Utrata na rzecz trzech głównych wrogów:
      • Inflant na rzecz Szwecji po wojnach inflanckich (najpierw Estoni, później Rygi i cz. północnej Inflant)
      • na rzecz Rosji:
        • części Ukrainy (Kijowa i zadnieprza) po powstaniu chmielnickiego
        • Smoleńska i Czernihowa na rzecz Rosji po wojnach moskiewskich
    • Czasowa utrata Podola, etc. na rzecz Turcji
  • 2)    ocenia znaczenie bitwy pod Wiedniem dla losów Rzeczypospolitej Obojga Narodów i Europy
    • Zwycięstwo Jana III Sobieskiego nad Turkami w 1683 r.
    • Powstrzymanie ekspansji Imperium Osmańskiego w Europie
    • Umocnienie pozycji Rzeczypospolitej w Europie Środkowej
    • Przyczynił się do osłabienia potęgi Turcji i powstania nowego układu sił w Europie
  • XXIII. Ustrój, społeczeństwo i kultura Rzeczypospolitej Obojga Narodów w XVII w. Uczeń:
  • 1)    opisuje proces oligarchizacji życia politycznego Rzeczypospolitej Obojga Narodów, uwzględniając wpływy obce, liberum veto i rokosze
    • Wzrost potęgi i wpływów magnatów
    • Wykorzystywanie liberum veto przez szlachtę do blokowania reform
    • Ingerencja obcych mocarstw (Szwecja, Rosja, Austria) w sprawy wewnętrzne
    • Rokosze (zbrojne wystąpienia szlachty) destabilizujące kraj
  • 2)    wyjaśnia przyczyny kryzysów wewnętrznych oraz załamania gospodarczego Rzeczypospolitej Obojga Narodów w XVII w.
    • Wyniszczające wojny i konflikty wewnętrzne
    • Upadek gospodarki opartej na folwarczno-pańszczyźnianym systemie
    • Spadek dochodów z handlu zbożem i surowcami
    • Zadłużenie magnackich dóbr i narastające konflikty społeczne
  • 3)    rozpoznaj e dokonania twórców epoki baroku powstałe na terytorium Rzeczypospolitej Obojga Narodów.
    • Architektura: kościoły i pałace w stylu barokowym (m.in. Kościół Świętej Anny w Krakowie, Zamek Królewski w Warszawie)
    • Malarstwo: portrety magnackie i religijne (np. dzieła Szymona Czechowicza)
    • Rzeźba: ołtarze, epitafia, nagrobki (np. rzeźby Sebastiana Sali)
    • Literatura: twórczość poetycka (Jan Andrzej Morsztyn) i prozatorska (Wacław Potocki)
    • Muzyka: rozwój muzyki kościelnej i świeckiej (kompozycje Mikołaja Zieleńskiego, Bartłomieja Pękiela)

  • XXIV. Europa w dobie oświecenia. Uczeń:
  • 1)    charakteryzuje postęp techniczny i przemiany kapitalistyczne w Europie Zachodniej
    • a) Rozwój przemysłu i handlu, zwłaszcza w Wielkiej Brytanii i Holandii.
    • b) Mechanizacja produkcji i narodziny nowych form organizacji pracy.
    • c) Zmiany w rolnictwie - wprowadzenie nowych metod upraw i narzędzi.
    • d) Rozwój systemów bankowych i nowych form inwestycji.
    • e) Ekspansja kolonialna i handel w skali globalnej.
    • f) Powstanie nowej klasy burżuazji i zmiany w strukturze społecznej.
    • g) Pojawianie się pierwszych idei socjalistycznych.
  • 2)    wyjaśnia główne idee oświecenia i rozpoznaje dokonania epoki w dziedzinie kultury
    • Główne idee oświecenia i dokonania epoki w dziedzinie kultury:
    • a) Wiara w rozum, postęp i racjonalność jako podstawa myśli oświeceniowej.
    • b) Koncepcje filozoficzne Locke'a, Monteskiusza, Woltera, Rousseau.
    • c) Rozwój nauki i techniki - postęp w astronomii, fizyce, biologii.
    • d) Encyklopedyści i rozwój racjonalnego spojrzenia na świat.
    • e) Nowe formy sztuki - klasycyzm, rokoko, realizm.
    • f) Rozwój literatury i teatru - Szekspir, Molier, Goethe.
    • g) Upowszechnienie edukacji i idei sekularyzacji.
  • 3)    charakteryzuje procesy modernizacyjne w państwach sąsiadujących z Rzecząpospolitą Obojga Narodów.
    • a) Prusy - reformy w wojsku, administracji i gospodarce pod Fryderykiem II.
    • b) Austria - centralizacja państwa i modernizacja pod panowaniem Marii Teresy i Józefa II.
    • c) Rosja - ekspansja terytorialna, reformy wojskowe i gospodarcze za panowania Piotra I.
    • d) Zmiany w strukturze społecznej - ograniczanie przywilejów stanowych.
    • e) Rozwój oświaty i kultury - wpływy idei oświecenia.
    • f) Wzmocnienie władzy monarszej i biurokracji państwowej.
    • g) Polityka mercantylizmu i merkantylizmu w gospodarce.
  • XXV. Rewolucje XVIII w. Uczeń:
  • 1)    wyjaśnia genezę i skutki rewolucji amerykańskiej
    • Geneza i skutki rewolucji amerykańskiej:
    • a) Przyczyny wybuchu - sprzeciw kolonistów wobec polityki Wielkiej Brytanii.
    • b) Ogłoszenie Deklaracji Niepodległości w 1776 roku.
    • c) Wojna o niepodległość i udział Francji po stronie kolonistów.
    • d) Ustanowienie Konstytucji Stanów Zjednoczonych w 1787 roku.
    • e) Ukształtowanie się federacyjnej republiki ze strukturą władz.
    • f) Położenie fundamentów pod przyszłe mocarstwo gospodarcze i polityczne.
    • g) Inspiracja dla ruchów narodowowyzwoleńczych w Europie.
  • 2)    charakteryzuje ustrój Stanów Zjednoczonych w świetle założeń konstytucji amerykańskiej
    • a) Trójpodział władzy - prezydent, Kongres, Sąd Najwyższy.
    • b) System hamulców i równowagi (checks and balances).
    • c) Federalna struktura państwa z silną pozycją stanów.
    • d) Rozbudowana lista praw obywatelskich i wolności.
    • e) Mechanizmy demokratyczne - wybory prezydenckie, system partyjny.
    • f) Znaczenie Bill of Rights - gwarancja praw i swobód obywatelskich.
    • g) Adaptacja ustroju do potrzeb rozrastającego się państwa.
  • 3)    wyjaśnia przyczyny i opisuje skutki rewolucji francuskiej
    • a) Kryzys gospodarczy, nierówności społeczne, absolutyzm.
    • b) Zwołanie Stanów Generalnych i utworzenie Zgromadzenia Narodowego.
    • c) Szturm na Bastylię i zniesienie ustroju feudalnego.
    • d] Proklamowanie Republiki Francuskiej i wprowadzenie terroru.
    • e) Wojny rewolucyjne i ekspansja ideologii rewolucyjnej.
    • f) Dojście do władzy Napoleona Bonaparte i ustanowienie Cesarstwa.
    • g) Długofalowe skutki - inspiracja dla ruchów narodowych i demokratycznych.
  • 4)    przedstawia wkład Polaków w walkę o niepodległość Stanów Zjednoczonych.
    • a) Udział Tadeusza Kościuszki, Kazimierza Pułaskiego, Michała Kreczmara.
    • b) Organizowanie polskich oddziałów walczących po stronie kolonistów.
    • c] Pomoc finansowa i materialna udzielana przez Polaków mieszkających w Ameryce.
    • d) Działalność dyplomatyczna Franciszka Barssa i Józefa Sierakowskiego.
  • XXVI. Rzeczpospolita w XVIII w. (od czasów saskich do Konstytucji 3 maja). Uczeń:
  • 1)    opisuje i ocenia sytuację wewnętrzną i międzynarodową Rzeczypospolitej w czasach saskich
    • Sytuacja wewnętrzna i międzynarodowa Rzeczypospolitej w czasach saskich:
    • a) Słabnięcie władzy królewskiej i dominacja magnaterii.
    • b) Anarchizacja życia politycznego - liberum veto, rokowania sejmikowe.
    • c) Kryzysy gospodarcze, narastanie zacofania cywilizacyjnego.
    • d) Niekorzystna sytuacja geopolityczna, uzależnienie od sąsiadów.
    • e) Wojny północne i postępujący rozbój na ziemiach polskich.
    • f) Osłabienie militarne i narastające zagrożenie ze strony sąsiadów.
    • g) Próby reform podejmowane przez Augusta II i Augusta III.
  • 2)    charakteryzuje politykę Rosji, Prus i Austrii wobec Rzeczypospolitej ze wskazaniem przejawów osłabienia suwerenności państwa polskiego
    • a) Ingerencja w wewnętrzne sprawy Rzeczypospolitej, manipulacje polityczne.
    • b) Ekspansja terytorialna - aneksja ziem polskich w wyniku rozbiorów.
    • c) Narzucanie rządów marionetkowych królów polskich.
    • d) Dążenie do utrzymania Rzeczypospolitej w strefie wpływów.
    • e) Osłabianie pozycji Rzeczypospolitej - gospodarczo, militarnie, politycznie.
    • f) Wykorzystywanie konfederacji i konfliktów wewnętrznych.
    • g] Postępujące ograniczanie suwerenności Rzeczypospolitej.
  • 3)    przedstawia reformy z pierwszych lat panowania Stanisława Augusta
    • a) Próby wzmocnienia władzy królewskiej i ograniczenia anarchii.
    • b) Utworzenie Rady Nieustającej - organu doradczego i wykonawczego.
    • c) Reorganizacja wojska i skarbu publicznego.
    • d] Działania na rzecz rozwoju gospodarczego i kulturalnego.
    • e) Powołanie Komisji Edukacji Narodowej - reforma szkolnictwa.
    • f) Dążenia do uniezależnienia się od wpływów
  • 4)    wyjaśnia przyczyny i przedstawia zasięg terytorialny pierwszego rozbioru Rzeczypospolitej
    • Osłabienie Rzeczypospolitej politycznie i wojskowo na skutek wojen i licznych konfliktów wewnętrznych.
    • Ambicje terytorialne sąsiednich mocarstw - Rosji, Prus i Austrii, dążących do zwiększenia swojej strefy wpływów.
    • Ingerencja Rosji w wewnętrzne sprawy Rzeczypospolitej, narzucenie Tadeusza Rejtana i utworzenie Rady Nieustającej, lojalnej wobec Rosji.
    • Wewnętrzne podziały polityczne, konflikty między różnymi ugrupowaniami szlacheckimi.
    • Nieudane próby reform, m.in. uchwalenie Ustawy Rządowej z 1791 roku, która doprowadziła do interwencji Rosji.
    • Konfederacja targowicka, utworzona z pomocą Rosji w celu obalenia reform Sejmu Czteroletniego.
    • W wyniku pierwszego rozbioru w 1772 roku Rzeczpospolita utraciła ok. 30% swojego terytorium na rzecz Rosji, Prus i Austrii.
  • 5)    wyjaśnia okoliczności zwołania Sejmu Wielkiego i przedstawia jego reformy, ze szczególnym uwzględnieniem postanowień Konstytucji 3 maja.
    • Klęska w wojnie z Rosją w 1792 roku, utrata Ukrainy i Białorusi.
    • Utworzenie Konfederacji Targowickiej, sprzyjającej Rosji, i jej przejęcie władzy.
    • Konieczność wprowadzenia reform w celu wzmocnienia państwa i przeciwstawienia się wpływom rosyjskim.
    • Zwołanie Sejmu Wielkiego (Czteroletni) w 1788 roku, który rozpoczął proces gruntownych reform.
    • Uchwalenie Konstytucji 3 maja 1791 roku, wprowadzającej monarchię konstytucyjną, wzmocnienie władzy króla, zniesienie liberum veto.
    • Reformy Sejmu Wielkiego obejmowały także utworzenie Komisji Edukacji Narodowej, zmiany w wojsku, gospodarce i administracji.
    • Konstytucja 3 maja była jedną z pierwszych nowoczesnych konstytucji w Europie, jednak została obalona przez konfederację targowicką przy pomocy Rosji.
  • XXVII. Upadek Rzeczypospolitej (wojna z Rosją i powstanie kościuszkowskie). Uczeń:
  • 1)    wyjaśnia wpływ konfederacji targowickiej na wybuch wojny z Rosją
    • Konfederacja targowicka została utworzona w 1792 roku przy pomocy Rosji w celu obalenia reform przeprowadzonych przez Sejm Wielki.
    • Przywódcy konfederacji targowickiej zawarli sojusz z Rosją, co doprowadziło do interwencji rosyjskiej i wybuchu wojny polsko-rosyjskiej.
    • Wojska rosyjskie wkroczyły do Rzeczypospolitej, pokonując armię polską w kilku bitwach.
    • Przystąpienie do konfederacji targowickiej zostało uznane za zdradę narodową, co doprowadziło do wybuchu powstania kościuszkowskiego w 1794 roku.
    • Porażka w wojnie z Rosją i upadek reform Sejmu Wielkiego osłabiły Rzeczpospolitą, co ułatwiło dokonanie drugiego i trzeciego rozbioru.
    • Konfederacja targowicka została zdyskredytowana, a jej przywódcy stali się symbolem zdrady narodowej.
    • Wybuch wojny z Rosją, spowodowany działaniami konfederacji targowickiej, przyczynił się do upadku Rzeczypospolitej.
  • 2)    charakteryzuje przebieg powstania kościuszkowskiego, z uwzględnieniem roli jego przywódców
    • Powstanie kościuszkowskie wybuchło w 1794 roku jako ostatnia próba obrony niepodległości Rzeczypospolitej przed rozbiorami.
      • przywódcy powstania kościuszkowskiego, tacy jak Kościuszko i Kołłątaj, byli silnie związani z działalnością instytucji oświeceniowych w Polsce, czerpali z ich dorobku i chcieli kontynuować dzieło reform zapoczątkowane przez Komisję Edukacji Narodowej czy Bibliotekę Załuskich.
    • Na czele powstania stanął Tadeusz Kościuszko, doświadczony dowódca, który odniósł wcześniejsze sukcesy w wojnie o niepodległość Stanów Zjednoczonych.
      • Był absolwentem Korpusu Kadetów w Warszawie, gdzie zetknął się z ideami oświecenia propagowanymi przez Komisję Edukacji Narodowej.
      • Kościuszko wspierał koncepcje reform społecznych i edukacyjnych, które były realizowane przez instytucje oświeceniowe.
      • Po wybuchu powstania kościuszkowskiego, Kościuszko nawiązał współpracę z Komisją Edukacji Narodowej, chcąc wykorzystać jej struktury do mobilizacji społeczeństwa.
      • Hugo Kołłątaj:
      • Był wykładowcą na Akademii Krakowskiej, a wcześniej pełnił funkcję sekretarza Komisji Edukacji Narodowej.
      • Kołłątaj był ideologiem powstania kościuszkowskiego, propagował ideały oświecenia i modernizacji kraju.
      • Jako bliski współpracownik Kościuszki, Kołłątaj dążył do przeprowadzenia reform społecznych i oświatowych.
    • Powstanie rozpoczęło się od insurekcji w Krakowie, a następnie objęło inne regiony kraju, jednak brakowało wystarczających sił militarnych i zaplecza materialnego, by skutecznie przeciwstawić się zaborcom.
    • Mimo początkowych sukcesów, takich jak zwycięstwo pod Racławicami, powstanie zostało ostatecznie stłumione przez wojska rosyjskie, pruskie i austriackie.
    • Porażka Kościuszki i upadek Rzeczypospolitej oznaczały koniec jej niepodległości na ponad 120 lat.
  • 3)    opisuje zasięg terytorialny drugiego i trzeciego rozbioru Rzeczypospolitej
    • Drugi rozbiór Rzeczypospolitej miał miejsce w 1793 roku, kiedy Prusy i Rosja zabrały kolejne obszary Rzeczypospolitej, m.in. Wielkopolskę, Kujawy i Mazowsze.
    • Trzeci rozbiór Rzeczypospolitej nastąpił w 1795 roku, kiedy Rosja, Prusy i Austria dokonały ostatecznego podziału ziem Rzeczypospolitej między siebie, co doprowadziło do całkowitego zniknięcia państwa polskiego z mapy Europy.
  • 4)    przedstawia przyczyny upadku Rzeczypospolitej w XVIII w.
    • Słabość władzy centralnej i nieskuteczność reform wewnętrznych, m.in. liberum veto, uniemożliwiające sprawne rządzenie państwem.
    • Narastające wpływy państw sąsiednich, które ingerowały w wewnętrzne sprawy Rzeczypospolitej i wykorzystywały jej słabość do realizacji własnych celów politycznych.
    • Konflikty wewnętrzne i rywalizacja między magnatami, szlachtą i królem, uniemożliwiające stworzenie silnego i skonsolidowanego państwa.
    • Zacofanie gospodarcze i społeczne Rzeczypospolitej w porównaniu z rozwijającymi się sąsiednimi mocarstwami.
  • XXVIII. Kultura doby oświecenia w Rzeczypospolitej. Uczeń:
  • 1)    rozpoznaje dokonania polskiego oświecenia w dziedzinie kultury
    • Polskie oświecenie przyniosło liczne dokonania w dziedzinie kultury, takie jak rozwój nauk ścisłych, literatury, sztuki i architektury.
    • Istotną rolę odegrały instytucje oświeceniowe, jak Komisja Edukacji Narodowej, która zreformowała system edukacji, oraz Biblioteka Załuskich, będąca jednym z największych zbiorów książek w Europie.
    • Przedstawicielami polskiego oświecenia byli m.in. poeci Stanisław Trembecki i Ignacy Krasicki, uczony Jędrzej Śniadecki oraz architekt Stanisław Zawadzki.
  • 2)    omawia rolę instytucji oświeceniowych (Komisja Edukacji Narodowej, Biblioteka Załuskich).
    • Podsumowując, instytucje takie jak KEN i Biblioteka Załuskich odegrały kluczową rolę w reformowaniu systemu edukacji oraz upowszechnianiu wiedzy i kultury w Polsce w epoce oświecenia.
    • Komisja Edukacji Narodowej (KEN):
      • Została powołana w 1773 roku przez Sejm Rozbiorowy, była to pierwsza państwowa instytucja oświatowa w Europie.
      • Celem KEN było przeprowadzenie reformy szkolnictwa w duchu oświecenia, promując naukę języka polskiego, nauki przyrodnicze i humanistyczne.
      • KEN reorganizowała sieć szkół, wprowadzała nowe programy nauczania, kładąc nacisk na praktyczne umiejętności.
      • Komisja zarządzała majątkiem po zlikwidowanych zakonach, co pozwoliło na finansowanie reform edukacyjnych.
      • Działania KEN przyczyniły się do podniesienia poziomu nauczania i upowszechnienia edukacji w Polsce.
    • Biblioteka Załuskich:
      • Została założona w 1747 roku przez braci Józefa Andrzeja i Andrzeja Stanisława Załuskich.
      • Była to jedna z największych bibliotek prywatnych w Europie, licząca ponad 400 000 woluminów.
      • Biblioteka gromadzila i udostępniała zbiory naukowe, a jej celem było upowszechnianie wiedzy i kultury.
      • Zbiory Biblioteki Załuskich zostały rozproszone i wywiezione po III rozbiorze Polski w 1794 roku.
      • Stanowiła ważny ośrodek kultury i nauki w epoce oświecenia, przyczyniając się do rozwoju polskiej myśli naukowej.
  • XXIX. Epoka napoleońska. Uczeń:
  • 1)    charakteryzuje walkę Francji o dominację w Europie
    • Francja pod rządami Napoleona Bonapartego prowadziła agresywną politykę zagraniczną, dążąc do dominacji nad Europą. Napoleon zdobył władzę dyktatorską we Francji, a następnie toczył liczne wojny, podbijając kolejne kraje.
    • Polacy masowo angażowali się po stronie Napoleona, widząc w nim szansę na odzyskanie niepodległości. Legiony Polskie we Włoszech walczyły u boku armii napoleońskiej, a wielu Polaków zajmowało wysokie stanowiska w administracji cesarstwa.
    • W wyniku działań Napoleona powstało Księstwo Warszawskie, które było zależne od Francji, ale posiadało własny system prawny, administrację i armię. Księstwo funkcjonowało w latach 1810-1815, aż do porażki Napoleona.
    • Epoka napoleońska miała bardzo duże znaczenie zarówno dla Francji, jak i dla Europy. Działania Napoleona doprowadziły do znacznych zmian politycznych i społecznych, zapoczątkowując nowy ład na kontynencie. Upadek Napoleona oznaczał jednak również koniec marzeń Polaków o odzyskaniu niepodległości.
  • 2)    przedstawia przykłady zaangażowania się Polaków po stronie Napoleona, z uwzględnieniem Legionów Polskich we Włoszech
    • Polacy widzieli w Napoleonie szansę na odzyskanie niepodległości i dlatego chętnie wspierali jego działania.
    • Legiony Polskie we Włoszech, dowodzone przez Józefa Poniatowskiego, walczyły dzielnie u boku Francuzów, przyczyniając się do wielu zwycięstw.
    • Polacy brali udział w licznych kampaniach Napoleona, m.in. w Egipcie, Austrii i Rosji, wyróżniając się bojową postawą.
    • Wojska Napoleona składały się w dużej mierze z oddziałów polskich, które zyskały sławę jako wyjątkowo lojalni i odważni żołnierze.
    • Współpraca z Napoleonem dawała Polakom nadzieję na odzyskanie niepodległości i stworzenie własnego państwa.
    • Pomimo ostatecznej klęski Napoleona, zaangażowanie Polaków w jego działania przyczyniło się do utrzymania polskiej tożsamości narodowej.
    • Udział Polaków w kampaniach napoleońskich był ważnym elementem w drodze do odzyskania pełnej niepodległości.
  • 3)    charakteryzuje genezę, ustrój i dzieje Księstwa Warszawskiego
    • Księstwo Warszawskie powstało w 1809 roku po klęsce Austrii w wojnie z Napoleonem, na mocy korzystnego dla Polaków traktatu pokojowego w Schönbrunn.
    • Księstwo miało charakter państwa zależnego od Francji, ale posiadało własną konstytucję, administrację i wojsko.
    • Na czele Księstwa stał książę-namiestnik, którym został Fryderyk August I, król Saksonii.
    • Księstwo prowadziło samodzielną politykę wewnętrzną, rozwijało gospodarkę i kulturę.
    • Ustrój Księstwa Warszawskiego stanowił kompromis pomiędzy dążeniami niepodległościowymi Polaków a interesami Napoleona.
    • Pomimo krótkotrwałego istnienia, Księstwo Warszawskie stało się ważnym ogniwem na drodze do odzyskania przez Polaków pełnej niepodległości.
    • Doświadczenia z okresu Księstwa Warszawskiego miały istotny wpływ na dalsze dążenia Polaków do uzyskania suwerenności.
  • 4)    ocenia znaczenie epoki napoleońskiej dla losów Francji i Europy.
    • Rządy Napoleona zapoczątkowały nową epokę w historii Europy, prowadząc do dominacji Francji na kontynencie.
    • Napoleon wprowadził wiele reform, m.in. kodeks cywilny, system edukacji oraz nowoczesną administrację.
    • Ekspansjonistyczna polityka Napoleona doprowadziła do upadku wielu dotychczasowych monarchii i powstania nowych organizmów państwowych.
    • Klęska Napoleona na skutek wojny z VI koalicją i jego wygnanie zakończyło ostatecznie epokę dominacji Francji w Europie.
    • Pomimo porażki, dokonania Napoleona wywarły trwały wpływ na losy kontynentu, inicjując zmiany o kluczowym znaczeniu.
    • Zmiany zapoczątkowane w czasach Napoleona miały kluczowe znaczenie dla dalszego rozwoju Europy.
    • Epoka napoleońska przyniosła rewolucyjne przeobrażenia, które zmieniły oblicze Europy na długie lata.

każde zagadnienie roziwń w 7 punktach
  • KLASA III (16 zagadnień)
  • XXX. Europa i świat po kongresie wiedeńskim. Uczeń:
  • 1)    przedstawia decyzje kongresu wiedeńskiego w odniesieniu do Europy i świata, z uwzględnieniem podziału ziem polskich
    • Odtworzenie monarchii absolutnej i uregulowanie granic państw europejskich.
    • Podział ziem polskich między Rosję, Prusy i Austrię.
    • Utworzenie Królestwa Polskiego jako autonomicznej części Imperium Rosyjskiego.
    • Przywrócenie monarchii we Francji.
    • Utworzenie Związku Niemieckiego pod przewodnictwem Austrii.
    • Przekazanie Genui do Królestwa Sardynii.
    • Utworzenie Szwajcarii jako państwa neutralnego.
  • 2)    przedstawia przebieg rewolucji przemysłowej oraz wskazuje jej najważniejsze konsekwencje społeczno-gospodarcze
    • Narodziny przemysłu maszynowego, elektryfikacja i rozwój nowych środków transportu.
    • Urbanizacja i migracja ludności ze wsi do miast.
    • Zmiana struktury społecznej - wzrost znaczenia klasy robotniczej i burżuazji.
    • Rozwój bankowości i systemu finansowego.
    • Zwiększenie produkcji i wydajności pracy.
    • Wzrost nierówności społecznych i ubożenie klasy robotniczej.
    • Degradacja środowiska naturalnego.
  • 3)    omawia najważniejsze prądy kulturowe oraz nurty ideowe I połowy XIX w.
    • Romantyzm - kult indywidualizmu, emocjonalności, połączenia z naturą.
    • Liberalizm - hasła wolności, równości, demokracji.
    • Nacjonalizm - dążenia do utworzenia niezależnych państw narodowych.
    • Socjalizm - postulaty poprawy warunków życia klasy robotniczej.
    • Pozytywizm - kult rozumu, nauki i postępu.
    • Realizm w sztuce - wierne odzwierciedlanie rzeczywistości.
    • Ekspansja kultury burżuazyjnej.
  • 4)    wyjaśnia genezę i skutki Wiosny Ludów
    • Wybuchy rewolucji w 1848 roku w wielu krajach europejskich.
    • Żądania wolności, demokracji, równości i niepodległości narodowej.
    • Walki uliczne, tworzenie tymczasowych rządów rewolucyjnych.
    • Stłumienie rewolucji przez siły konserwatywne i monarchistyczne.
    • Wzrost nastrojów nacjonalistycznych i dążeń do zjednoczenia Niemiec i Włoch.
    • Wzmocnienie pozycji Prus i Imperium Austriackiego w Europie.
    • Rozczarowanie rewolucją i powrót do postaw konserwatywnych.
  • 5)    wyjaśnia znaczenie wojny krymskiej.
    • Konfrontacja mocarstw europejskich - Rosji, Wielkiej Brytanii, Francji i Imperium Osmańskiego.
    • Przyczyny - ekspansja Rosji na Bałkanach i Bliskim Wschodzie.
    • Przebieg - oblężenie Sewastopola, klęska Rosji.
    • Skutki - osłabienie pozycji Rosji, wzmocnienie Francji i Wielkiej Brytanii.
    • Zmiana układu sił w Europie.
    • Rozczarowanie Polaków brakiem pomocy mocarstw w walce o niepodległość.
    • Początek końca hegemonii Rosji w Europie Środkowej i na Bałkanach.
  • XXXI. Ziemie polskie i ich mieszkańcy w latach 1815-1848. Uczeń:
  • 1)    charakteryzuje sytuację polityczną, społeczno-gospodarczą i kulturową Królestwa Polskiego, ziem zabranych, zaboru pruskiego i austriackiego
    • Królestwo Polskie - autonomia, ograniczona konstytucja, rusyfikacja.
    • Zabór pruski - germanizacja, powstanie Rzeczypospolitej Krakowskiej.
    • Zabór austriacki - autonomia Galicji, rabacja chłopska.
    • Ziemie zabrane - pełna rusyfikacja, brak autonomii.
    • Rozwój gospodarczy i społeczny, wzrost świadomości narodowej.
    • Ożywienie życia kulturalnego i naukowego.
    • Rosnąca rola inteligencji i ruchu spiskowego.
  • 2)    wyjaśnia genezę powstania listopadowego i opisuje jego następstwa
    • Rosnące napięcie między Królestwem Polskim a Rosją.
    • Dążenia do odzyskania pełnej niepodległości.
    • Spisek młodych oficerów i wybuchu powstania w Warszawie.
    • Utworzenie Rządu Tymczasowego i Dyktatury Józefa Chłopickiego.
  • 3)    opisuje działania władz powstańczych, charakter toczonych walk oraz międzynarodową reakcję na powstanie listopadowe
    • Próby nawiązania kontaktów dyplomatycznych z mocarstwami.
    • Działania wojskowe - walki z wojskami rosyjskimi.
    • Nieudana ofensywa na Petersburg, ostatecznie stłumienie powstania.
    • Brak realnego wsparcia ze strony mocarstw europejskich.
    • Emigracja liderów powstania i represje wobec ludności cywilnej.
  • 4)    wyjaśnia okoliczności, w jakich doszło do rabacji galicyjskiej
    • Napięcia między szlachtą a chłopstwem w Galicji.
    • Wyzyskiwanie chłopów przez właścicieli ziemskich.
    • Podburzenie chłopów przez władze austriackie.
    • Masakra szlachty przez chłopów, dziesiątki tysięcy ofiar.
    • Trwałe antagonizmy między warstwami społecznymi.
    • Wzrost znaczenia ruchu ludowego i potrzeba reform społecznych.
  • 5)    rozpoznaje i charakteryzuje dorobek kultury polskiej I połowy XIX w.
    • Rozwój literatury romantycznej - Mickiewicz, Słowacki, Krasiński.
    • Powstanie szkoły warszawskiej w malarstwie.
    • Rozwój polskiej muzyki narodowej - Chopin, Moniuszko.
    • Postęp w naukach przyrodniczych i humanistycznych.
    • Tworzenie się nowoczesnej inteligencji.
    • Ożywienie prasy i wydawnictw.
    • Znaczenie zaboru austriackiego dla kultury polskiej.
  • XXXII. Powstanie styczniowe i jego następstwa. Uczeń:
  • 1)    wyjaśnia genezę powstania styczniowego i opisuje jego następstwa
    • Narastanie konfliktów między Królestwem Polskim a Rosją.
    • Intensyfikacja rusyfikacji i restrykcje wobec Polaków.
    • Wybuch powstania po ogłoszeniu poboru do wojska rosyjskiego.
    • Utworzenie Tymczasowego Rządu Narodowego.
    • Porażka powstania, masowe represje, utrata autonomii Królestwa.
    • Fala emigracji i działalność polskich organizacji na obczyźnie.
  • 2)    opisuje działania władz powstańczych, charakter toczonych walk oraz międzynarodową reakcję na powstanie
    • Organizacja struktur cywilnych i wojskowych przez powstańców.
    • Prowadzenie działań partyzanckich i sabotażowych.
    • Nieudane próby uzyskania międzynarodowego wsparcia.
    • Bierność mocarstw wobec rosyjskich działań.
    • Znaczenie powstania dla wzmocnienia polskiej tożsamości narodowej.
  • 3)    charakteryzuje organizację polskiego państwa podziemnego w okresie powstania styczniowego oraz rolę jego przywódców;


    • Na czele Państwa Podziemnego stała Tymczasowa Rada Rządowa, później przekształcona w Rząd Narodowy.
    • Stworzenie rozbudowanej struktury cywilnej i wojskowej.
    • Działała sieć konspiracyjnych urzędów, odpowiadających za administrację, finanse, sądownictwo, edukację i propagandę.
    • Istniała również rozbudowana struktura wojskowa z Naczelnym Wodzem na czele, podzielona na okręgi i powiatowe oddziały powstańcze.
    • Rola przywódców:
      • Główną rolę odgrywali Romuald Traugutt - przywódca powstania oraz Zygmunt Sierakowski, Agaton Giller i Józef Kajetan Janowski - członkowie Rządu Narodowego.
      • Przywódcy Państwa Podziemnego kierowali działaniami politycznymi, dyplomatycznymi i wojskowymi podczas trwania powstania.
      • Zabiegali o pomoc międzynarodową, organizowali finansowanie i zaopatrzenie dla sił powstańczych.
  • 4) przedstawia problem uwłaszczenia chłopów w zaborze rosyjskim oraz porównuje z procesem uwłaszczeniowym w pozostałych zaborach.
    • W zaborze rosyjskim proces uwłaszczenia chłopów był przeprowadzany stopniowo, na mniej korzystnych warunkach niż w pozostałych zaborach.
    • Chłopi otrzymywali mniejsze nadziały ziemi i musieli płacić wysokie wykupy za nadania.
    • W zaborze austriackim i pruskim uwłaszczenie przeprowadzono na bardziej korzystnych warunkach dla chłopów.
  • XXXIII. Europa i świat w II połowie XIX i na początku XX w. Uczeń:
  • 1)    porównuje procesy zjednoczeniowe Włoch i Niemiec w XIX w.
  • 2)    wyjaśnia przyczyny i skutki wojny secesyjnej w Stanach Zjednoczonych
  • 3)    omawia przyczyny, zasięg i następstwa ekspansji kolonialnej państw europejskich, Stanów Zjednoczonych i Japonii.

  • XXXIV. Przemiany gospodarcze i społeczne. Nowe prądy ideowe. Uczeń:
  • 1)    przedstawia przemiany gospodarcze w Europie i na świecie, wymienia najważniejsze odkrycia naukowe i dokonania techniczne
  • charakteryzuje procesy migracyjne
  • 2)    charakteryzuje nowe prądy ideowe i kulturowe, ruch emancypacyjny kobiet, przemiany obyczajowe i początki kultury masowej
  • 3)    wyjaśnia procesy demokratyzacji ustrojów państw Europy Zachodniej
  • 4)    charakteryzuje różne formy zorganizowanej działalności robotników.

  • XXXV. Ziemie polskie pod zaborami w II połowie XIX i na początku XX w. Uczeń:
  • 1)    wyjaśnia cele i porównuje metody polityki zaborców wobec mieszkańców ziem dawnej Rzeczypospolitej (w tym ziem zabranych) - rusyfikacja, germanizacja, autonomia galicyjska
  • 2)    porównuje zmiany zachodzące w sytuacji społeczno-gospodarczej w trzech zaborach
  • 3)    charakteryzuje postawy społeczeństwa polskiego w stosunku do zaborców
  • 4)    charakteryzuje proces formowania się nowoczesnej świadomości narodowej Polaków i innych grup narodowych zamieszkujących tereny dawnej Rzeczypospolitej
  • 5)    przedstawia genezę nowoczesnych ruchów politycznych (socjalizm, ruch ludowy, ruch narodowy), z uwzględnieniem ich przedstawicieli, w tym: Wincentego Witosa, Ignacego Daszyńskiego, Romana Dmowskiego, Józefa Piłsudskiego i Wojciecha Korfantego
  • 6)    wyjaśnia genezę, charakter i skutki rewolucji w latach 1905-1907 w Królestwie Polskim.
  • XXXVI. Kultura i nauka polska w II połowie XIX i na początku XX w. Uczeń:
  • 1)    wyjaśnia specyfikę polskiego pozytywizmu
  • 2)    rozpoznaje dorobek kultury polskiej doby pozytywizmu i Młodej Polski
  • 3)    rozpoznaje najważniejszych ludzi nauki oraz omawia ich dokonania.
  • XXXVII. I wojna światowa. Uczeń:
  • 1)    wyjaśnia pośrednie i bezpośrednie przyczyny wybuchu wojny
  • 2)    opisuje charakter działań wojennych na różnych frontach
  • 3)    wyjaśnia okoliczności przystąpienia USA do wojny i ich rolę w konflikcie
  • 4)    przedstawia przyczyny i skutki rewolucji lutowej i październikowej w Rosji
  • 5)    wyjaśnia przyczyny klęski państw centralnych i Rosji.
  • XXXVIII. Sprawa polska w przededniu...
  • 1)    omawia stosunek państw zaborczych do sprawy polskiej w przededniu i po wybuchu wojny
  • 2)    przedstawia koncepcje polskich ugrupowań politycznych wobec nadciągającego konfliktu światowego
  • 3)    analizuje umiędzynarodowienie sprawy polskiej
  • 4)    charakteryzuje przykłady zaangażowania militarnego Polaków podczas wojny, ze szczególnym uwzględnieniem losów Legionów.
  • XXXIX. Europa i świat po I wojnie światowej. Uczeń:
  • 1)    charakteryzuje polityczne, społeczne, gospodarcze i kulturowe następstwa I wojny światowej
  • ocenia straty wojenne
  • 2)    przedstawia postanowienia traktatu wersalskiego
  • wskazuje słabe strony ładu wersalskiego
  • 3)    wyjaśnia znaczenie układów z Rapallo i Locarno dla ładu międzynarodowego
  • 4)    charakteryzuje wielki kryzys gospodarczy
  • 5)    rozpoznaje dorobek okresu międzywojennego w dziedzinie kultury i nauki.
  • XL. Narodziny i rozwój totalitaryzmów w okresie międzywojennym. Uczeń:
  • 1)    wyjaśnia genezę powstania państwa sowieckiego i charakteryzuje jego politykę wewnętrzną i zagraniczną w okresie międzywojennym
  • 2)    wyjaśnia genezę faszyzmu i charakteryzuje faszystowskie Włochy
  • 3)    charakteryzuje drogę Hitlera do władzy w Niemczech
  • 4)    charakteryzuje politykę wewnętrzną i zagraniczną III Rzeszy w latach trzydziestych;
  • 5) porównuje funkcjonowanie aparatu terroru w ZSRS i III Rzeszy.
  • XLI. Walka o odrodzenie państwa polskiego po I wojnie światowej. Uczeń:
  • 1)    analizuje proces formowania się centralnego ośrodka władzy państwowej
  • 2)    przedstawia postanowienia konferencji pokojowej w Paryżu dotyczące Polski
  • 3)    charakteryzuje proces kształtowania się polskiej granicy z Niemcami, z uwzględnieniem powstania wielkopolskiego, powstań śląskich i plebiscytów
  • 4)    charakteryzuje proces kształtowania się polskiej granicy wschodniej, ze szczególnym uwzględnieniem wojny polsko-bolszewickiej
  • 5)    porównuje kształt terytorialny I i II Rzeczypospolitej.
  • XLII. Dzieje polityczne II Rzeczypospolitej. Uczeń:
  • 1)    charakteryzuje ustrój polityczny II Rzeczypospolitej na podstawie konstytucji marcowej z 1921 r., 2)    wyjaśnia przyczyny przewrotu majowego, charakteryzuje jego przebieg oraz ocenia skutki ustrojowe (nowela sierpniowa, konstytucja kwietniowa z 1935 r.)
  • 3)    charakteryzuje życie polityczne w Polsce w czasie rządów sanacyjnych.
  • XLIII. Społeczeństwo i gospodarka II Rzeczypospolitej. Uczeń:
  • 1)    charakteryzuje skalę i skutki wojennych zniszczeń oraz „dziedzictwo” pozaborowe
  • 2)    charakteryzuje strukturę społeczeństwa II Rzeczypospolitej, uwzględniając jego wielonarodowy, wielokulturowy i wieloreli gij ny charakter;
  • 3)    omawia skutki światowego kryzysu gospodarczego na ziemiach polskich
  • 4)    charakteryzuje i ocenia osiągnięcia gospodarcze II Rzeczypospolitej.
  • XLIV. Kultura i nauka w okresie II Rzeczypospolitej. Uczeń:
  • 1) rozpoznaje osiągnięcia w dziedzinie kultury i nauki z okresu II Rzeczypospolitej oraz ich twórców.

  • XLV. Świat na drodze do II wojny światowej. Uczeń:
  • 1)    przedstawia ideologiczne, polityczne i gospodarcze przyczyny wybuchu II wojny światowej
  • 2)    wyjaśnia wpływ polityki hitlerowskich Niemiec na rozbijanie systemu wersalskiego
  • 3)    charakteryzuje politykę appeasementu
  • 4)    wyjaśnia genezę paktu Ribbentrop--Mołotow i przedstawia jego postanowienia.
  • XLVI. Wojna obronna Polski w 1939 r. Agresja Niemiec (1 września) i Związku Sowieckiego (17 września). Uczeń:
  • 1)    charakteryzuje położenie międzynarodowe Polski w przededniu wybuchu II wojny światowej
  • 2)    wyjaśnia cele wojenne hitlerowskich Niemiec i ZSRS
  • 3)    charakteryzuje etapy wojny obronnej, podaje przykłady bohaterstwa obrońców, uwzględniając żołnierzy i ludność cywilną oraz zbrodni wojennych dokonanych przez agresorów, z uwzględnieniem własnego regionu
  • 4)    przedstawia podział ziem polskich między okupantów
  • 5)    wyjaśnia znaczenie powołania polskich władz państwowych i sił zbrojnych na uchodźstwie;
  • 6) wyjaśnia przyczyny przegrania przez Polskę wojny obronnej.

  • KLASA IV (13 zagadnień)
  • XLVII. II wojna światowa i jej etapy. Uczeń:
  • 1)    charakteryzuje etapy agresji i aneksji obu totalitarnych mocarstw
  • 2)    sytuuje w czasie i przestrzeni przełomowe wydarzenia II wojny światowej (polityczne i militarne)
  • 3)    charakteryzuje politykę hitlerowskich Niemiec na terenach okupowanej Europy
  • 4)    wyjaśnia przyczyny klęski państw Osi
  • 5)    opisuje uwarunkowania militarne i polityczne konferencji Wielkiej Trójki (Teheran, Jałta, Poczdam) i przedstawia ich ustalenia.
  • XLVIII. Polska pod okupacją niemiecką i sowiecką. Uczeń:
  • 1)    przedstawia realia życia codziennego w okupowanej Polsce
  • 2)    wymienia i charakteryzuje przykłady zbrodni niemieckich i sowieckich zarówno tych o wymiarze ogólnokrajowym (np. zbrodnia katyńska, Auschwitz-Birkenau), jak i regionalnym (np. Palmiry, Piaśnica, Ponary)
  • 3)    porównuje system sowieckich i niemieckich obozów pracy, obozów koncentracyjnych oraz obozów zagłady
  • omawia kwestie deportacji i wysiedleń ludności
  • 4)    wyjaśnia przyczyny i znaczenie konfliktu polsko-ukraińskiego, w tym ludobójstwa ludności polskiej na Wołyniu i w Małopolsce Wschodniej
  • 5)    charakteryzuje różne postawy polskiego społeczeństwa wobec polityki okupantów, wymienia przykłady heroizmu Polaków
  • 6)    omawia sposoby upamiętnienia zbrodni obu okupantów oraz heroizmu Polaków na przykładzie: a) Muzeum Powstania Warszawskiego,
  • b)    Państwowego Muzeum Auschwitz--Birkenau w Oświęcimiu, c)    Polskiego Cmentarza Wojennego w Katyniu.

  • XLIX. Niemiecka polityka eksterminacji. Uczeń:
  • 1)    przedstawia ideologiczne podstawy eksterminacji Żydów oraz innych grup etnicznych i społecznych przez Niemcy hitlerowskie
  • 2)    charakteryzuje etapy eksterminacji Żydów (dyskryminacja, stygmatyzacja, izolacja, zagłada)
  • 3)    opisuje położenie ludności żydowskiej oraz formy oporu, na przykładzie powstania w getcie warszawskim
  • 4)    charakteryzuje postawy społeczeństwa polskiego i społeczności międzynarodowej wobec Holokaustu, z uwzględnieniem Sprawiedliwych, na przykładzie Ireny Sendlerowej, Antoniny i Jana Żabińskich oraz rodziny Ulmów.
  • L. Działalność władz Rzeczypospolitej Polskiej na uchodźstwie i w okupowanym kraju. Uczeń:
  • 1)    omawia działalność rządu Rzeczypospolitej Polskiej na uchodźstwie
  • 2)    ocenia znaczenie układu Sikorski-Majski dla obywateli polskich, znajdujących się pod okupacją sowiecką
  • 3)    przedstawia przykłady bohaterstwa żołnierzy polskich na frontach II wojny światowej
  • 4)    analizuje politykę mocarstw wobec sprawy polskiej w czasie II wojny światowej
  • 5)    charakteryzuje organizację i cele Polskiego Państwa Podziemnego
  • 6)    charakteryzuje polityczną i militarną działalność Armii Krajowej oraz Narodowych Sił Zbrojnych i Batalionów Chłopskich
  • wskazuje różne formy oporu wobec okupantów;
  • 7)    wyjaśnia uwarunkowania akcji „Burza”
  • 8)    charakteryzuje powstanie warszawskie (uwarunkowania polityczne, charakter przebiegu walk, następstwa powstania, postawę aliantów zachodnich i Związku Sowieckiego).
  • LI. Świat po II wojnie światowej. Początek zimnej wojny. Uczeń:
  • 1)    charakteryzuje polityczne, społeczne, gospodarcze i kulturowe skutki II wojny światowej
  • 2)    wyjaśnia genezę zimnej wojny, z uwzględnieniem wojny w Korei oraz problemu niemieckiego
  • 3)    omawia proces sowietyzacji państw Europy Środkowo-Wschodniej
  • 4)    wyjaśnia genezę NATO i Układu Warszawskiego i charakteryzuje oba bloki polityczno-wojskowe
  • 5)    charakteryzuje zmiany w ZSRS po śmierci Stalina
  • 6)    opisuje wydarzenia w NRD w 1953 r., na Węgrzech w 1956 r. i Czechosłowacji w 1968 r.
  • LII. Dekolonizacja, integracja i nowe konflikty. Uczeń:
  • 1)    wyjaśnia genezę procesów dekolonizacyjnych w Azji i Afryce, 2)    wyjaśnia przyczyny i przedstawia skutki konfliktów zimnowojennych, w tym wojny w Wietnamie, kryzysu kubańskiego oraz wojny w Afganistanie
  • 3)    wyjaśnia charakter konfliktów na Bliskim Wschodzie, ze szczególnym uwzględnieniem konfliktu arabsko--izraelskiego
  • 4)    charakteryzuje genezę i etapy integracji europejskiej.
  • LIII. Przemiany cywilizacyjne na świecie. Uczeń:
  • 1) charakteryzuje i wyjaśnia znaczenie najważniejszych przemian naukowo-
  • -technicznych na świecie po II wojnie światowej
  • 2)    analizuje najważniejsze przemiany kulturowe i społeczne po II wojnie światowej
  • 3)    charakteryzuje zjawisko „rewolucji obyczajowej” i ruchów młodzieżowych, ze szczególnym uwzględnieniem wydarzeń 1968 r.
  • 4)    opisuje rozwój nowych środków komunikacji społecznej i ocenia ich znaczenie.

  • LIV. Świat na przełomie tysiącleci. Uczeń:
  • 1)    charakteryzuje przemiany społeczno-polityczne w Europie Środkowo-Wschodniej w latach 1989-1991
  • 2)    opisuje konflikty na terenie byłej Jugosławii oraz wojny czeczeńskie
  • 3)    przedstawia główne etapy rozwoju Unii Europejskiej.
  • LV. Proces przejmowania władzy przez komunistów w Polsce (1944-1948). Uczeń:
  • 1)    opisuje straty demograficzne, gospodarcze i kulturowe po TT wojnie światowej
  • 2)    porównuje obszar państwa polskiego przed i po TT wojnie światowej
  • 3)    charakteryzuje okoliczności i etapy przejmowania władzy w Polsce przez komunistów
  • 4)    omawia przejawy oporu społecznego wobec komunizmu, w tym działalność opozycji legalnej oraz podziemia antykomunistycznego
  • 5)    opisuje represje sowieckiego i polskiego aparatu bezpieczeństwa (w tym obława augustowska);
  • 6) charakteryzuje okres odbudowy oraz ocenia projekt reformy rolnej i nacjonalizacji przemysłu i handlu.
  • LVI. Stalinizm w Polsce i jego erozja. Uczeń:
  • 1)    przedstawia proces sowietyzacji kraju na płaszczyźnie ustrojowej, gospodarczo-społecznej i kulturowej
  • 2)    omawia i ocenia skutki terroru stalinowskiego w Polsce
  • 3)    wyjaśnia przyczyny i następstwa poznańskiego czerwca oraz znaczenie wydarzeń październikowych 1956 r.
  • 4)    opisuje relacje państwo - Kościół w okresie stalinizmu.
  • LVII. Polska w latach 1957-1981. Uczeń:
  • 1)    charakteryzuje system władzy w latach 60. i 70. w PRL i stopień uzależnienia od ZSRS
  • opisuje proces industrializacji i funkcjonowanie gospodarki planowej
  • 2)    wyjaśnia genezę i następstwa kryzysów społecznych w latach 1968, 1970 i 1976
  • 3)    wyjaśnia społeczno-polityczną rolę Kościoła katolickiego
  • 4)    charakteryzuje i ocenia działalność opozycji politycznej w latach 1976-1980
  • 5)    ocenia rolę papieża Jana Pawła II i j ego wpływ na przemiany w Polsce i krajach sąsiednich
  • 6)    wyjaśnia przyczyny i następstwa strajków w 1980 r.
  • 7)    charakteryzuje ruch społeczny „Solidarność” i ocenia jego wpływ na przemiany społeczno-polityczne w Polsce i w Europie.
  • LVIII. Dekada 1981-1989. Uczeń:
  • 1)    wyjaśnia przyczyny wprowadzenia stanu wojennego, opisuje jego specyfikę oraz społeczne, gospodarcze i polityczne skutki
  • 2)    charakteryzuje postawy Polaków wobec stanu wojennego, przedstawia formy oporu społecznego oraz ocenia rolę ks. Jerzego Popiełuszki i omawia okoliczności jego śmierci
  • 3)    wyjaśnia przyczyny zawarcia porozumienia okrągłego stołu, opisuje i ocenia jego skutki
  • 4)    rozpoznaje największe powojenne polskie osiągnięcia w dziedzinie kultury i nauki, z uwzględnieniem twórczości emigracyjnej.
  • LIX. Narodziny III Rzeczypospolitej i jej miejsce w świecie na przełomie XX i XXI w. Uczeń:
  • 1)    opisuje kluczowe przemiany ustrojowe w latach 1989-1997, wyjaśnia ich międzynarodowe uwarunkowania
  • 2)    wyjaśnia kontrowersje wokół problemu dekomunizacji i lustracji
  • 3)    ocenia proces transformacji ustrojowej i gospodarczej
  • 4)    charakteryzuje i ocenia polską politykę zagraniczną (w tym przystąpienie Polski do NATO i do Unii Europejskiej).

Popular posts from this blog

Pierwsza wojna światowa

Tutaj moje info o osobach, które walczyły 20 lat wcześniej na I wojnie: https://ojcowskidom.blogspot.com/2021/11/na-frontach-i-wojny-swiatowej.html Możemy szacować, iż żałobę z powodu śmierci domownika przeżywano wówczas, w co czwartym domu w Brennej i Górkach. Rodzin w Brennej i Górkach, które straciły bliskich na I wojnie było przeszło sto. Na I wojnie zginął przynajmniej co 20 mężczyzna z naszych wiosek, podczas gdy ranny mógł zostać nawet co czwarty lub piąty. Jeśli odejmiemy osoby niepełnoletnie i seniorów oraz inwalidów etc. i policzymy jedynie mężczyzn objętych poborem, wówczas liczby te wzrosną ok. dwukrotnie (!). Z rachunku tego wynika, iż tylko co drugi mężczyzna powołany na front I wojny światowej wrócił z niej cały i względnie zdrowy. Co będzie na sprawdzianie? Kilka (7) najważniejszych dat rocznych Wybuch wojny Rewolucje w Rosji Przystąpienie USA do wojny Uporządkuj chronologię wydarzeń , spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.  Uporządkuj państwa ; po k

Klasa 5

Klasa 5 R. I 1. 1. POCZĄTKI LUDZKOŚCI 1. 2. CYWILIZACJE MEZOPOTAMII 1. 3. STAROŻYTNY EGIPT 1. 4. STAROŻYTNY IZRAEL 1. 5. CYWILIZACJE INDII I CHIN 1. 6. NARODZINY I ROZWÓJ PISMA R. II 2. 1. ATENY I SPARTA 2. 2. WOJNY PERSKIE 2. 3. WIERZENIA RELIGIJNE STAROŻYTNYCH GREKÓW 2. 4. KULTURA STAROŻYTNYCH GREKÓW 2. 5. PODBOJE ALEKSANDRA WIELKIEGO R. III 3. 1. USTRÓJ POLITYCZNY STAROŻYTNEGO RZYMU 3. 2. POWSTANIE I UPADEK IMPERIUM RZYMSKIEGO 3. 3. KULTURA UMYSŁOWA I RELIGIA STAROŻYTNEGO RZYMU 3. 4. SZTUKA STAROŻYTNEGO RZYMU 3. 5. NARODZINY CHRZEŚCIJAŃSTWA R. IV 4. 1. BIZANCJUM 4. 2. NARODZINY ISLAMU 4. 3. NA GRUZACH CESARSTWA ZACHODNIEGO 4. 4. WALKA O WŁADZĘ NA ŚWIATEM CHRZEŚCIJAŃSKIM 4. 5. DZIEJE WYPRAW KRZYŻOWYCH R. V 5. 1. SPOŁECZEŃSTWO FEUDALNE 5. 2. STAN RYCERSKI 5. 3. MIESZCZANIE I CHŁOPI 5. 4. KOŚCIÓŁ W ŚREDNIOWIECZU 5. 5. SZTUKA ŚREDNIOWIECZNA R. VI 6. 1. PRADZIEJE ZIEM POLSKICH 6. 2. POCZĄTKI PAŃSTWA POLSKIEGO 6. 3. POLSKA POD PANOWANIEM BOLESŁAWA CHROBREGO 6. 4. KRYZYS PAŃSTWA PIERWSZYCH

Europa i świat doby Oświecenia

Na naszych zajęciach (wspólnie i/lub samodzielnie): 5. 1. Przemiany gospodarcze i społeczne w XVIII wieku 5. 2. Oświecenie 5. 3. Absolutyzm oświecony 5. 4. Wojna o niepodległość Stanów Zjednoczonych 5. 5. Wybuch Wielkiej Rewolucji Francuskiej 5. 6. Francja republiką - przemiany polityczne we Francji w latach 1973-1799     https://www.youtube.com/watch?v=zxYrqV1rFIA&ab_channel=By%C5%82osobie...%28HelloMaestro%29 7:27 Ziemniak i rozbiór Polski, Katarzyna Wielka, Maria Teresa "Byl Sobie Czlowiek" - Świat przyspiesza- Wynalazki, zmiany społeczno-gospodarcze i polityczne XIX wieku, m.in. Wiosna Ludów https://www.youtube.com/watch?v=vLqbldp2OPc&list=PLyJ5tp6WmjKj-lHgWpsK4-xqnpEDoezbi&index=23&ab_channel=FranciszekF1 5. 1. Jesteśmy drugą Anglią. Czego Goethe szuka na Śląsku? a) Muzy b) elfów c) zachodnich technologii Świat idzie naprzód, czyli Geothe na Śląsku, a my stajemy się drugą Anglią.   Porównaj wiersz Goethego w tłumaczeniu Szymborskiej:  https://wiersze.an