Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Legendy, które ożywają

 


Co prawda mnie te nowoczesne technologie nie fascynują. Nie mam budżetu liczonego w milionach, ale pokazuje to sukces pewnych trendów: łączenie wartości lokalnych z nowoczesnością; edukacji z zabawą itp.

Trzeba iść w tę stronę!



Park Legend Gór Świętokrzyskich. Będą duchy, czarownice, diabły i... madejowe łoże. https://youtu.be/VQwKP-XQ-L4?t=94







Na razie wiemy, że w Kamienicy Legend goście zapoznają się z najpopularniejszymi legendami lubelskimi, m.in. tej o Leszku Czarnym. Zobaczą m.in. ważący 300 kg tron z żywicy oraz wydrukowaną w technologii 3D rzeźbę archanioła, którego rozpiętość skrzydeł ma 5 metrów. Z kolei legendę o czarcim sądzie poznawać będzie można w białej sali, z historią namalowaną na elementach scenografii. Pobyt w tej kamienicy prawdopodobnie najbardziej ucieszy najmłodszych widzów.

Avatarach Miasta - Technologie immersyjne, VR, interaktywne projekcje! https://youtu.be/LB6_oKOMoC0?t=15

zabawna krytyka projektu: 
Ale Avatary Miasta już teraz nie podobają się wszystkim. W konferencji prasowej udział wzięli przewodnicy turystyczni, którzy dopytywali, jak to możliwe, że projekt dostał wielomilionowe dofinansowanie, w sytuacji gdy nie można go otrzymać na remonty zabytkowych kamienic. Pytali też o to, kto dał pozwolenie na wybudowanie na objętym specjalną opieką prawną i konserwatorska Starym Mieście nowoczesnego gmachu.

– Takie to współczesne, brzydkie – komentowała Magdalena Tarnas licencjonowana miejska przewodniczka i dodawała, że jest zwolenniczką odbudowy substancji historycznej z pietyzmem, czyli tak jak po wojnie odbudowywano warszawską starówkę.

– Ciężko jest oceniać coś w trakcie realizacji – odpowiadali organizatorzy podkreślając, że na budowę otrzymali wszystkie niezbędne zgody i pozwolenia. Tłumaczyli też, że coraz częściej w budownictwie historia styka się z nowoczesnością. Widać to chociażby na przykładzie Gdańska. Ale głosów na „nie” nie krytykowali.

– Rozumiemy, że również takie opinie będą się pojawiać, natomiast proszę dać nam szansę, aby pokazać, jak będziemy wyglądać, kiedy będziemy skończeni. To już niebawem.

Tymczasem Magdalena Tarnas zwraca uwagę na jeszcze jeden element. Uważa, że projekt taki jak Avatary Miasta powinien być zrealizowany poza Starym Miastem.

– Starym Miastem, który jest pomnikiem historii. Przecież tego typu atrakcje mogą powstać w dowolnym miejscu. Chociażby w Świdniku. Tam też byłaby aktualne – mówi w rozmowie z Dziennikiem.

– Zresztą zaprezentowane na konferencji atrakcje nie przypadły mi do gustu. Spacery z przewodnikiem są inne. Podczas nich dzieci słyszą różne wersje legend, mogą zadawać pytania, mogą oglądać konkretną miejsca. Tutaj będą miały plastikową papkę podobną do tej, z jakiej korzystają codziennie w komputerach i telefonach. Dla nich na pewno bardzo atrakcyjną, ale nie jestem pewna czy o to rodzicom chodzi.
https://www.dziennikwschodni.pl/lublin/avatary-miasta-jeszcze-zamkniete-a-juz-budza-kontrowersje,n,1000320630.html


Popular posts from this blog

Klasa 5

Punktacja: 36 6 35 5+ 32 5 30 4+ 27 4 23 3+ 18 3 15 2+ 11 2 9 1+' klasa 5 punktacja Zadanie / max. liczba punktów do zdobycia 1 / 6 2 / 4 3 / 9 (w tym 2 pkt. na 6, niewliczane do punktacji) 4 / 4 (i ew. 2 pkt. ekstra ZA humor - niewliczane do punktacji na 5,6 etc. - w końcu humoru nie można wymagać od nikogo :) 5 14 (w tym 3 pkt. na 6, niewliczane do punktacji) razem 37 ale (jeśli dobrze pamiętam) przyjąłem, że 6 jest możliwa od 36 pkt zadanie I: BC ca AC Sprawdzian I: 490 p.n.e.- bitwa pod Maratonem, I wojna Greków z Persami 753 p.n.e. - legendarne założenie Rzymu 44 p.n.e. - śmierć Juliusza Cezara 1 rok n.e. - narodziny Jezusa Tabela: A (wersja podstawowa, na Bdb);  B (wersja rozszerzona o wyjaśnienia) Powyżej dwie tabele. Wykazy zawierają skrót wymaganych informacji.  Zastrzeżenie:  Kolorem czerwonym  oznaczono elementy, których znajomość może pomóc w uzyskaniu oceny  bardzo dobrej Kolorem zielonym

Pierwsza wojna światowa

Co będzie na sprawdzianie, etc.? Kilka (7) najważniejszych dat rocznych, np: Wybuch wojny Rewolucje w Rosji Przystąpienie USA do wojny Uporządkuj chronologię wydarzeń , spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.  Uporządkuj państwa ; po której stronie konfliktu walczyły? Wybierz 1 z 2 zaproponowanych zagadnień (łącznie jest 7 zagadnień- zob. podwykaz) i opisz w ok. 8 minipunktach (każdy punkt, to przynajmniej 3 fakty; ktoś, coś, gdzieś itp) Wspaniałe stulecie? U progu I wojny, miniwątki które można poruszyć: Europa, Austria i Cieszyn przeł. XIX i XX w. sytuacja gospodarcza, społelczna i geopolityczna Bałkany Panujący np. FJI - sielankowy portret rozwój przemysłu, szkolnictwa, przykłady Rywalizacja narodowa w różnych częściach Europy Austria 12 Narodów - jakich, kto prześladuje a kto prześladowany? Cieszyn sielankowy z piosenki Nohavicy Tesinska, tzn.? Konflikt polsko-niemiecki na Śl. Ciesz. -  Krwawa niedziela w Cieszynie itp. dyskryminacja Polaków Szkoły  Rota - genez

Klasa 4

Podstawa programowa (2024), cz. I: "KLASA IV I. Elementy historii rodzinnej i regionalnej.  Uczeń: 1) zbiera informacje na temat historii swojej rodziny, gromadzi pamiątki rodzinne i opowiada o nich; 2) poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje. II. Najważniejsze elementy polskiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń: 1) zna symbole narodowe (barwy, godło, hymn państwowy), najważniejsze święta narodowe i państwowe, potrafi wytłumaczyć ich znaczenie; 2) wiąże najważniejsze zabytki i symbole kultury polskiej z właściwymi regionami. III. Refleksja nad historią jako nauką. Uczeń: 1) wyjaśnia, na czym polega praca historyka; 2) wskazuje sposoby mierzenia czasu w historii i posługuje się pojęciami chronologicznymi; 3) rozpoznaje rodzaje źródeł historycznych; 4) odróżnia historię od dziejów legendarnych (....)". Punkt III. Rozwinięcie - Refleksja nad historią jako nauką: 1) Na czym p