Skip to main content

Projekty w których biorą udział uczniowie naszego Liceum:

Polski, śląski, czy cieszyński jaki jest nasz język?

 

Żródło: Dialekty i gwary polskie

https://aldrajch.blogspot.com/2023/02/slaski-dialekt-nie-odrebny-jezyk.html?fbclid=IwAR0WWXS3lEcOy0vFtCkhDADdC8JtYfNPNZj3zkFfc5pyxQpx8CWXDuh1MsI


Blog prowadzony przez 

https://aldrajch.blogspot.com/



Język indoeuropejski
aplikacja:
https://www.indo-european.online/vanished-voices/


język śląski. 


"W Niemczech jest regionalny język dolnoniemiecki i mniejszościowy fryzyjski (obydwa uchodziły niegdyś za dialekty niemieckiego). W Holandii są regionalne języki fryzyjski, dolnosaksoński i limburski (dwa ostatnie cały czas część językoznawców klasyfikuje, jako dialekty niderlandzkiego). We Francji status języka regionalnego ma m.in. język oksytański (też niegdyś uznawany za grupę dialektów francuskiego). We Włoszech językami regionalnymi są m.in. furlański, ladyński i sardyński (też uchodziły kiedyś za włoskie dialekty). W Hiszpanii językami regionalnymi są kataloński i galisyjski (które też uchodziły za hiszpańskie dialekty), a o taki sam status ubiegają się asturyjski i aragoński. Dwie dekady kaszubskiego, jak regionalnego, też w niczym Polakom nie zaszkodziło. W czym zatem wam patriotom tak bardzo przeszkadza język śląski, że nadanie mu takiego samego statusu, jak kaszubskiemu i wielu innym językom regionalnym w Europie, traktujecie, jako działanie antypolskie. Naprawdę to takie straszne, że niewielka część pieniędzy z naszych podatków, pójdzie na nasz język?"






Popular posts from this blog

Klasa 5

Sprawdzian I: 490 p.n.e.- bitwa pod Maratonem, I wojna Greków z Persami 753 p.n.e. - legendarne założenie Rzymu 44 p.n.e. - śmierć Juliusza Cezara 1 rok n.e. - narodziny Jezusa Tabela: A (wersja podstawowa, na Bdb);  B (wersja rozszerzona o wyjaśnienia) Powyżej dwie tabele. Wykazy zawierają skrót wymaganych informacji.  Zastrzeżenie:  Kolorem czerwonym  oznaczono elementy, których znajomość może pomóc w uzyskaniu oceny  bardzo dobrej Kolorem zielonym  oznaczono elementy, których opanowanie zaleca się na ocenę c elującą Elementy fioletowe i żółte  - wiedza prawie zupełnie zbędna i elementy dyskusyjne :) Sprawdzian nr I:  Zadanie I: Tabelka, luki Na podstawie powyższych tabel uzupełnij luki - tj.  ok. 10 najważniejszych postaci/ dat/ wydarzeń z historii (tematy 1.1-1.4; 2.1-2.2; 2.5; 3.2), wg powyższego schematu. Zadanie II: Uszereguj wydarzenia:  uluż w odpowiedniej kolejności wydarzenia (np. na osi czasu) od najstarszego do tego, które będzie najpóźniej Pierwszy człowiek w Europi

Pierwsza wojna światowa

Co będzie na sprawdzianie, etc.? Kilka (7) najważniejszych dat rocznych, np: Wybuch wojny Rewolucje w Rosji Przystąpienie USA do wojny Uporządkuj chronologię wydarzeń , spośród wymienionych 3 wydarzeń wskaż pierwsze i ostatnie.  Uporządkuj państwa ; po której stronie konfliktu walczyły? Wybierz 1 z 2 zaproponowanych zagadnień (łącznie jest 7 zagadnień- zob. podwykaz) i opisz w ok. 8 minipunktach (każdy punkt, to przynajmniej 3 fakty; ktoś, coś, gdzieś itp) Wspaniałe stulecie? U progu I wojny, miniwątki które można poruszyć: Europa, Austria i Cieszyn przeł. XIX i XX w. sytuacja gospodarcza, społelczna i geopolityczna Bałkany Panujący np. FJI - sielankowy portret rozwój przemysłu, szkolnictwa, przykłady Rywalizacja narodowa w różnych częściach Europy Austria 12 Narodów - jakich, kto prześladuje a kto prześladowany? Cieszyn sielankowy z piosenki Nohavicy Tesinska, tzn.? Konflikt polsko-niemiecki na Śl. Ciesz. -  Krwawa niedziela w Cieszynie itp. dyskryminacja Polaków Szkoły  Rota - genez

Klasa 4

Podstawa programowa (2024), cz. I: "KLASA IV I. Elementy historii rodzinnej i regionalnej.  Uczeń: 1) zbiera informacje na temat historii swojej rodziny, gromadzi pamiątki rodzinne i opowiada o nich; 2) poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje. II. Najważniejsze elementy polskiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń: 1) zna symbole narodowe (barwy, godło, hymn państwowy), najważniejsze święta narodowe i państwowe, potrafi wytłumaczyć ich znaczenie; 2) wiąże najważniejsze zabytki i symbole kultury polskiej z właściwymi regionami. III. Refleksja nad historią jako nauką. Uczeń: 1) wyjaśnia, na czym polega praca historyka; 2) wskazuje sposoby mierzenia czasu w historii i posługuje się pojęciami chronologicznymi; 3) rozpoznaje rodzaje źródeł historycznych; 4) odróżnia historię od dziejów legendarnych (....)". Punkt III. Rozwinięcie - Refleksja nad historią jako nauką: 1) Na czym p